Jump to content

faen faen faen faen (Zeissen min tok kvelden)!


smaug

Recommended Posts

I kveld mens jeg fomlet på børse og kikkertsikte oppdaget jeg at zoomringen plutselig stopper ved nesten 3,5x zoom og at lyspunktprikken beveger seg vilt når jeg beveger på hodet litt og bildet er uklar. Noen som har vært borti dette? Dette er jo åpenbart en sak for Zeiss Norge men hva hjelper vel ørten års garanti når man enda har en uke igjen av ferien og langt f*** i vold fra Zeiss Norge? :evil:

Kan godt hende at jeg får brukt siktet siden selve trådkorset virker stabil men dette er jo åpenbart en festbrems og skuffende av et så dyrt merke som Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig har ikke hørt om så mange Zeisser som har sviktet og fra gammelt av har jeg alltid hørt at Zeissen kunne du la slenge på dørken i en båt og nesten bruke som en hammer mens min kikkertsikte er dullet og dillet med og hatt neoprentrekk på seg hele tiden. Kanskje det er feilen at jeg har brukt Swarovski neoprentrekk? :D

Uansett så er denne jaktferien nok ødelagt for i år med mindre ikke Zeiss Norge slenger en ny kikkertsikte på første fly opp til Finnmark(da blir jeg imponert). Har sendt mail til de så får jeg høre. Har jo ikke noe kvittering med meg i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være ett tilfelle av shit happens da!Uansett om det står Zeiss eller JallaJakt på kikkertsiktet så kan det ryke.Men alle er vel enige om at det er større sjanse for at JallaJaktsiktet går til helvete enn ett kvalitetssikte..

 

Kjipt når man er på jakt da..Kunne vært værre da!Du kunne sittet blakk hjemme med ei dasspapirhylse og latet som du var på jakt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Uønsket sitering fjernet jmonsen

Hehehe, ja det er helt sant. Dømmer ikke Zeiss nord og ned og som jeg alltid sier så er det ikke enkelthendelsen som avgjør mine framtidige valg men hvordan slikt blir håndtert når det skjer. Er jo selvsagt ekstra kjipt å høre på fattern som messer om at jeg burde kjøpe Meopta og ikke noe dyrt med masse dilldall(han sikter til zoom og lys).

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg kjenner ikke noen der borte som kunne hjulpet deg. Om du ikke kan bruke kikkerten, å enda har ei uke igjen av jakta, (Ka du jakte egentlig?) kunne det jo vært lønnsomt å tatt kontakt med f.eks "kaliber" i Vadsø eller "jegerstua" i vadsø. Detter er ganske så seriøse våpenforhandlere. Kanskje de kan ordne en låne avtåle mellom deg og zeiss?

 

Jeg har en Zeiss men den bruke jeg regelmessig på reven om dagen. Har en Laupold du kunne lånt, men da blir det sikkert krøll med ringene? Gi et hint om jeg kan hjelpe.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Ring Zeiss Norge og jeg er rimelig sikker på de finner en rask løsning . Det har iallfall jeg opplevd derfor bare Zeiss for meg .
Ja det kommer til å bli gjort asap i morgen men har ikke noen papirer på kikkerten her med meg. Vet ikke hvor nøye Zeiss er på sånt eller om det bryr dem i det hele tatt så lenge den ikke er over 30 år gammel. Har på ingen måte avskrevet Zeiss men man blir liksom litt satt ut når man bare diller litt og plutselig så er über optikken kaputt uten å ha vært med på noe hardbarka jaktutflukter hvor man bare har levd på cognac og elgkjøtt i et par ukers tid.
Link to comment
Share on other sites

Kona har samme kikkert som deg.

Kjøpt i 2008.

Under skyting med 308win i høst ble plutselig kikkerten uklar.

Umulig å få retikkelet klart. Veldig undervannsfølelse.

 

Ringte zeiss og fikk beskjed om å sende inn kikkerten, så videresender de Tyskland for å få de til å se på den.

Det var visst vanlig prosedyre å gjøre det på denne måten når kikkerten var eldre enn ett år.

 

Nå er det en mnd siden den ble sendt inn. Så håper snart å høre noe.

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra de i natt på epost at det var bare å sende den inn til Zeiss Norge. Egentlig som forventet. Skal prøveskyte i dag og hvis den er ubrukelig er det bare å pakke ned børsa. Reserve optikk? Ja kanskje det men synes vel det er litt for mye penger å betale for å trenge det. Får lett to Meoptaer for en slik Victory. Zeissen er jo blandt de letteste i sin klasse. Er den blitt for lett?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss liggende i QRW-ringer som jeg ikke bruker de neste ukene. Hvis du vil låne den, send PM.

 

Jernsikter er tilnærmet ubrukelig på gåsejakt.

 

Er det bare meg som fikk med med VetIus sitt utrolige generøse tilbud her? Snakk om kammerånd! Slå til da mann, her er en Zeiss på vei til ditt postkontor i morgen om du rører deg litt fort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss liggende i QRW-ringer som jeg ikke bruker de neste ukene. Hvis du vil låne den, send PM.

 

Jernsikter er tilnærmet ubrukelig på gåsejakt.

 

Er det bare meg som fikk med med VetIus sitt utrolige generøse tilbud her? Snakk om kammerånd! Slå til da mann, her er en Zeiss på vei til ditt postkontor i morgen om du rører deg litt fort.

VetIus sitt tilbud var utrolig bra og han har fått min takk for lenge siden, skulle bare mangle men jeg har litt tro på at leverandør/forhandler skal få strekke seg litt først, før kompiser og bekjente må røre på seg. :winke1:

 

Og bare så det er sagt så har Zeiss Norge v/Richard Sjem gjort det så det monner også. Han har ordnet det sånn at jeg får en ny lånekikkert uten noe om og men fra Kaliber i Vadsø sendt med bil bare noen få mil unna hvor jeg er nå. Min defekte sender jeg selv inn til Zeiss Norge når jeg kan.

Dette må jeg si er enorm service!!!

Nå er det bare å vente på en telefon, hive seg i bilen og, hente nytt sikte og skyte inn på nytt, mindre enn 24 timer etter at man oppdaget at utstyret sviktet og bare for å ha sagt det. Jeg befinner meg ikke akkurat i Oslogryta. Jeg er her:

http://www.norgeibilder.no/?zoom=9&lat=7899423.2111&lon=1149635.74597&srs=EPSG:32632

Link to comment
Share on other sites

Dette ordner nok Zeiss opp kjapt, noe annet vil overraske meg :!:
Du fikk rett!

 

Zeiss Norge fikset opp i dette på rekord tid. Bare for å ha nevnt det så tok jeg noen prøveskudd i dag og de gikk noe jævlig til venstre(ca 30cm@100m).

Er nesten så jeg lurer litt på om kikkertsiktet mitt har hatt en feil hele tiden fordi etter løps og skjeftebytte har liksom ikke presisjonen vært helt der jeg mente at den skulle være. Fikk litt følelsen av at jeg var "enormt" mye dårligere å skyte med 308w og lyddemper enn med 6,5x55 matchpipe. Om det faktisk er tilfelle finner jeg ut av i kveld men med originalt skjefte og orginal sauer pipe følte jeg at børsa var rene star wars børsa og plutselig så fikk jeg snedige bom'er. Skjefte(som jeg måtte bedde selv noe jeg ikke er noe proff på) og ny pipe har fått skylden hittil. Tiden vil vise om det kanskje har vært optikken hele tiden. En utrolig sammentreff er det men sånt kan jo skje.

Link to comment
Share on other sites

Har fått på lånesiktet nå og grovsiktet det inn. Nå er det bare å sende avgårde noen kuler for fin innskyting så er jeg klar. Det er/var mye gås her. Er usikker på om de har begynt å trekke nå, har ikke fått vært ute å sett på et par dager.

 

Servicen fra både Zeiss Norge OG Kaliber har vært formidabel. Man har jo hørt om andre som har fått så god service andre steder men jeg har aldri opplevd det selv.

 

Oppdatering:

Nå har jeg vært å innskytt børsa på nytt og dette var andre boller!

Telte klikk fra den gamle kikkerten 25 klikk fra bånn og dermed var kikkerten bortimot innskutt på 100m. Trengte bare å ta to klikk til venstre og alt satt dønn. Har skutt både med Nato NM60, Lapua Lock base og Norma Jaktmatch og konklusjonen er at NM60 går ca 4cm høyere enn resten. Lock base går veldig likt som Jaktmatch. Samlingene nå er noe helt annet enn før, så jeg er redd for at siktet har hatt en defekt veldig mye lengre enn før den brøt sammen helt i går. Det kunne aldri i mine villeste fantasier falle meg inn at et Zeiss sikte kunne gi slike feil så inntil i dag så har nytt GRS skjefte og den nye pipa mitt fått skylden for alle uforklarlige bom. Vel vel, shit happens, sånt kan vel skje alle.

 

Må uansett takke både Zeiss Norge og Kaliber, Arve Wandsvik Skytesport og Jakt i Vadsø for glimrende service. Er jo også litt ekstra gøy å få en klin lik kikkertsikte som man har fra før av, som låne optikk.

Link to comment
Share on other sites

Må bare spe på med det jeg har opplevd med Zeiss for to år siden . Fikk samme behandlig som 'Hansen* her skrev tilbud om lånekikkert 'Diavari' , Jeg sendte min da 28 år gamle Diavari 56 til Oslo for høydejusteringen satt fast . Etter noen uker kom den tlibake fra Tyskland . De hadde skiftet ut mekanikk , overhalt/cotet linser tatt full service på min kikkert den var da klassefisert som ny etterpå :shock: Jeg har takket Zeiss før for dette og gjør det gjerne igjen . Alt dette kostet meg var frakt til Oslo . FANTSTIK :D Derfor kun Zeiss for meg :D

Skulle hvert artig og vist om Swaro. ville gitt slik service ??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var en ekstra bonus at det klaffet sånn, men jeg hadde skoene på og var klar til å hoppe i bilen å kjøre til dere. Jeg hadde levd helt fint med det også og dere hadde fått like mye skryt for det. Jeg holder jo til i ultra supergokk og hadde ikke forventet at ZN skulle klare å få til en slik løsning. Må nok overtale gubben til å dra en tur til Vadsø for å kjøpe en Zeiss som erstatning for en kjip Ednar 3-9x40. 8-) Aldri noe annet enn Zeiss!

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg fikk problemer med min 10x45 RF i høst under reinsdyrjakta; coatingen skrellet rett og slett av.

 

Siden sist jeg brukte kikkerten så hadde jeg operert øynene og tenkte at jeg måtte justere meg inn på nytt for det var så blurete. Men så oppdaget jeg dette med coatingen.

 

Kikkerten er rundt to år gammel og har vært snilt brukt og jeg har tørket av linsene med mykt papir. Som jeg alltid har gjort med alle mine kikkerter!

 

Jeg sendte inn kikkerten til Zeiss i Tyskland og fikk en lånekikkert tilbake mens jeg ventet (dette kom til å ta hele høsten fikk jeg beskjed om). Det var jo snilt gjort av dem!

 

Men i dag fikk jeg beskjed tilbake; dette hadde de aldri sett før og det kunne ikke skyldes noe annet enn brukerfeil. De kunne fikse det for meg mot at jeg betaler 2500 kroner.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre - jeg vet bare at dette ikke skyldes min håndtering av kikkerten, men føler at jeg ikke har noe annet valg enn å hoste opp for kikkert må jeg jo ha. Og ny kikkert til 23000 er liksom ikke helt det jeg hadde i tankene...

 

Noen gode råd her?

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic kanskje, men er det bare jeg som er prippen her? Tittelen på denne tråden burde vært endret, det er vel unødvendig å støte kammeretbrukerne som er religiøse.

 

Oppfordringen sendes herved til moderatorne.

 

 

Nå håper jeg intenst at du driver med intens trolling her? Dersom du blir krenket av at noen skriver 4 x faen på et forum så bør du ta deg ei pære; det er en bagatellsak og om du dønn seriøst tar til deg et ord bestående av fire bokstaver så er du en trist mann per definisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal snakke med en fra Zeiss på mandag, men det svaret jeg har fått så langt er at det er riper UNDER coatinga... og at det skyldes ytre påvirkning.

 

Jeg bruker og har alltid brukt mykt papir og tørket forsiktig på linsene. Har hatt kikkerter i åresvis og det har aldri vært en ripe på dem.

 

Nå får jeg bare vente til mandag og høre med Zeiss hva de mener jeg har gjort som ingen andre i hele verden har gjort før.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og det lurer jeg også på.

 

Har forøvrig blitt fortalt at man ikke skal bruke papir på linser/briller etc. Er litt usikker på om dette gjelder mykt papir, men "vanlig" tørkepapir (t.d. de der en drar ut papiret innefra rullen) inneholder vistnok steinstøv. Jeg tør ikke bruke annet en klut og linserenspapir etter den opplysningen.

 

Noen som vet mer om dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal snakke med en fra Zeiss på mandag, men det svaret jeg har fått så langt er at det er riper UNDER coatinga... og at det skyldes ytre påvirkning. Altså; jeg må vel omtrent ha brukt kniv på linsene.

 

Jeg bruker og har alltid brukt mykt papir og tørket forsiktig på linsene. Har hatt kikkerter i åresvis og det har aldri vært en ripe på dem.

 

Nå får jeg bare vente til mandag og høre med Zeiss hva de mener jeg har gjort som ingen andre i hele verden har gjort før.

 

 

Riper under coating? må være en form for krakkelering de tenker på. Da vil jeg tro at de mener den er utsatt for høy varme? eller noe lignende. Synes dog det er rart at de ønsker stå på krava her, hvis resten av kikkerten ser ut som den er behandla bra og ikke kasta rundt i steinura, så synes jeg d er dårlig service... Skal en del til og ødelegge coating, og i hverfall få riper under den.. Merkelig svar du har fått synes jeg...

Link to comment
Share on other sites

 

Men i dag fikk jeg beskjed tilbake; dette hadde de aldri sett før og det kunne ikke skyldes noe annet enn brukerfeil. De kunne fikse det for meg mot at jeg betaler 2500 kroner.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre - jeg vet bare at dette ikke skyldes min håndtering av kikkerten, men føler at jeg ikke har noe annet valg enn å hoste opp for kikkert må jeg jo ha. Og ny kikkert til 23000 er liksom ikke helt det jeg hadde i tankene...

 

Noen gode råd her?

 

What is Lens Fungus and What can be done about it? (Info from Zeiss)

 

There are many forms of fungus that like to live in conditions where the oxygen level is low, and where there is petroleum oil (våpenolje !!) to consume. The conditions are perfectly provided in a lens which has been in storage for a long time, or which is otherwise sealed so that fresh air cannot easily enter it.

 

The grease used to lubricate the aperture control ring threads tends to separate into its basis oil and other components over time. Most lenses made in the 1950's, and which have not been serviced since them contain separated grease. The oil that separates from the grease spreads through the lens and coats all surfaces of the lens elements. This thin layer of oil over glass is an ideal spot for fungus to grow.

 

There are basically two types of fungus. There is oxygen loving fungus, and fungus that grows only when there is little oxygen. There is a big difference in the effect of these two fungus types. Oxygen loving fungus gives off carbon dioxide as it feeds and digests its food and is relatively harmless, and the other type of fungus gives off liquid acid. It is this acid that can etch the pattern of the fungus into the coating of the lens upon which it grows.

 

A lens that is used often, and has an action which tends to facilitate the exchange of fresh air into the lens, will usually become colonized with the oxygen loving form of fungus. This oxygen loving fungus does not produce acid, and can usually be cleaned from the lens without any damage to the lens coatings. This is what usually happens with Zoom lenses or fixed focal length lenses with long focusing helicals. The normal appearance of this type of fungus is like a haze of fine filaments growing in the air space between the lens elements.

 

http://www.zeisscamera.com/services_overhaul-cIIa-lenses.shtml

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...