Jump to content

faen faen faen faen (Zeissen min tok kvelden)!


smaug

Recommended Posts

Kikkerten min har aldri vært i nærheten av våpenolje og ei vært utsatt for sterk varme. Er jeg på jakt så henger den konstant rundt halsen min med beskyttelsen på. Under transport så ligger den i ryggsekken, øverst under lokket.

 

Når jeg er hjemme så ligger kikkerten på et bord rett og slett.

 

Er det ikke sånn alle andre også gjør det?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Har en zeiss 8x60 med en del riper i coating . Men det er så lite at jeg ikke tenkt å gjøre noe med det . Kikkerten fungerer bra alikevel

 

Men Zeiss sier jo at rper ligger under coating? ikke i, men under... åssen kan d forekomme pga. olje\fett?

Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag telefon fra Carl Zeiss i Oslo om at kikkertsiktet mitt nå var kommet tilbake fra Tyskland. Ut fra datoen den ble innsendt ser jeg at det har gått sånn ca 5 uker fra de mottok den til de hadde den tilbake. Siden jeg ville at de skulle monterte ASV+ på den, blir den der en uke til noe som ikke gjør meg noe siden jeg ikke får brukt børsa på lenge likevel. De monterer da ASV+ på høydetårnet og ASV på sidetårnet siden ASV+ ikke er kommet for sidejustering enda. Iflg fyren hos Carl Zeiss så mente han det var ideelt også siden ASV+ tårnene er mye høyere enn de gamle noe som ville gjort kikkertsiktet veldig bred med lysjustering på den ene siden og et kjempe stort ASV+ tårn på motsatt side, så da blir det sånn. Venter i spenning.

Må si det er utmerket oppfølging av CZN, hyggelig å snakke med er de også.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var bra og helt uventa om de ikke gjorde . Jeg har alltid hatt topp service fra

Carl Zeiss og ble veldig overrasket på starten av denne tråden . Jeg har alltid gitt de ros de få gangene det har skjedd noe med mine så da kan jeg fortsatt stå for det jeg har sakt før !

Kun Zeiss for meg :D

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke kva slags papir har du brukt til å tørke av linsene med? Mjukt papir kan vere så mangt. Eg har kun brukt linsepapir eller slike våtserviettar du får kjøpt hos optikaren. Linsepapir har fulgt med både hos Swarovski og Kahles., ellers eg har kjøpt det i fotoforretning. Desse to linsepapirtypane er heilt forskjellige,men begge gjer jobben. Det som fulgte med lignar litt på sigarettpapir,mens det til foto er veldig tynt og nesten gjennomsiktig. Har og hatt ein lenspenn frå Leupold som var effektiv,men den gjekk fort sund. Har berre børsten igjen.

Fiberklut har fulgt med til Zeiss og andre merker.

Anna type papir har eg blitt fortalt for lenge sidan at ein ikkje skal bruke så det har eg holdt meg langt unna. Dette trudde eg faktisk var allment kjent.Så det er vel mulig at Zeiss kan ha rett i sine påstander om at du har gjort feil ,avhengig av kva slags papir du har brukt.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha hatt Sightron og Vortex en stund nå ble jeg litt skremt av starten på denne tråden iom at jeg har en Zeiss på vei.

En Vortex kan du kaste ned fjellsida uten at noen prøver å fordele skyld og skam. De sender en ny asap.

 

Bra at Zeiss ordner opp, men til slike priser bør de også gjøre det uten å stille et eneste spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

For meg er ikke en god garanti verdt noe hvis jeg må vente i 2mnd eller 2 uker for den saks skyld dersom ting og tang skjer. Ja jeg får en ny men jakta er ødelagt, hva gjør jeg nå? CZN har løsningen. De frakter en lånekikkert til deg selv om du holder til i ultragokk midt i Finnmark og er på ferie uten noen papirer. De bare ordner alt sammen og overlater ikke noen av problemene til sin kunde. De tenker tydeligvis at faenskapet skal aldri klikke slik, dette skal ikke skje, vi må ordne opp koste hva det koste vil(ja klart, vi har betalt for dette gjennom å ha betalt dyrt for Zeiss gjennom mange år) men akkurat da når du står der med en fin pimpet børse og gamlingen står å stryker på sin gamle slitne 308 med en enkel 4x30 Meopta og gir mobbende blikk til en som har brukt mer på børse og optikk i løpet av det siste året enn han noen gang har gjort gjennom et helt liv, er det jævla greit å komme med jokerkortet at Zeiss står ikke å kødder bort tiden din. Det er jææævla deilig!

 

Det er akkurat som når jeg prøver å forklare svigermor om at Stormberg ikke duger midt på finnmarksvidda selv om de har gode garantier. En garanti er ikke verdt noe der og da når glidelåsen er spjela(noe som skjer ofte etter min erfaring).

 

Forøvrig var det et eller annet i okularet som feilet. Han hadde et fancy navn på det. Alt ble byttet, tatt service på, fylt gass og sjekket ut. Alt på garanti selvsagt.

Ikke noe annet enn Zeiss V(okey Hensoldt duger fint det også 8) ) på meg heller i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med Zeiss og alt har løst seg på beste måte, tusen takk for flott service :) Det var også fint gjort av Zeiss å gi meg en lånekikkert (Zeiss 8x56 T) mens de reparerte kikkerten min; da kunne jeg fortsette jakta mi i høst.
Høres bra ut. Jeg tror at det kan være lurt å bare kontakte CZN straks det skjer noe og droppe forhandler helt. Folkene hos CZ er kjempegreie å snakke med og som jeg skjønte det så var det det de var der for. De bryr seg ikke om forhandleren og hvem du har kjøpt av i det hele tatt. Faktisk når jeg tenker etter har CZN aldri spurt hvor jeg har kjøpt min Varipoint. Å bry forhandler har aldri vært noe tema annet enn når en totalt ukjent forhandler for meg måtte låne meg et kikkertsikte :D
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også reklamert en gang på ett nytt Zeiss sikte, forvrengning i kanten. Fikk nytt etter en hyggelig og rask behandling, ble også tilbudt lånesikte. Ett tips til puss av linser som jeg til nå mener er "best" :) , mest skånsomt, og best resultat. Sikte tas av våpenet, skyld linsene i lunket vann med slange fra springen, Q-tips våt av Salovann føres med lett hånd over linsene fra senter ut til kanten, etterfulgt av ny skylling og lufttørk. Ev. børste først ved mye gammel dritt, brukes beskyttere til vanlig trengs dette sjelden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett kikkerten til Jaktlykke, og vet hvordan den coatingen så ut. Jeg vet at hun antakelig også er mye mere forsiktig med tingene sine enn det jeg noen gang kommer til å være. Hvis en kikkert, beregnet for jakt og utendørsbruk, ikke tåler å henge rundt halsen for så å bli tøket nå og da med enten en flik av trøya eller en serviettbit hvis regndråper eller dugg skulle samle seg, så vil jeg påstå at det er søppel!!

Nå har jo Zeiss ordnet opp, og det skulle jammen meg bare mangle!! Så den saken er grei; bra Zeiss!

Ellers hadde 90% av grunnen til å kjøpe noe så kostbart falt på sin egen urimlighet, rett og slett.

Jeg har brukt diverse kikkerter, og akkurat nå så bruker jeg en Nikon. Den pusser jeg med det som finnes for hånden, og har altid gjort det samme med alle mine kikkerter, og de har aldri vist noen form for liknende "feil" som kikkerten til Jaktlykke. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hentet ut kikkertsiktet mitt fra posten i dag. Fikk montert ASV+ høydetårn og ASV sidetårn mens den var i hendene til Zeiss. Betalte 3500 for den jobben og jaggu sendte de ikke med en Zeiss caps og Zeiss Lens Cleaning kit. Servicen er upåklagelig må jeg si.

 

DSCF1909.JPG

Når det kommer til coating må jeg si at jeg er jævla forsiktig med å tørke av glassene. Helst tørker jeg ikke av de i det hele tatt. Det er jo ikke sånn at selv om du kjøper en Ferrari til 3mill så tåler den bedre norsk veistandard enn naboens Ford til 300000. Sånn er det jo med optikk også. Det er kostbart fordi egenskapene i motlys, dårlig lys osv osv er blandt de beste, ikke fordi det er så fryktelig mer solid. Er ikke så mye som er mer solid enn vanlig herdet glass og det er jo drittbillig. Dyre solbriller er det likens med. Du tørker ikke av de nye Oakley brillene dine med Gold Iridium glass med skjorteermen din uten at det blir merker på overflaten. Sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...