Jump to content

Ny rifle. Trenger innspill.


morten0

Recommended Posts

Hei hei. Takk for at du leser.

 

Ja, denne posten er det vel tusen av fra før av, men jeg må ha alt inn med teskje.

Skal kjøpe ny rifle. Har søknaden i orden. Kaliber er bestemt. 30-06. Og jeg har bestemt at det skal være en boltrifle.

 

Har sett på mange modeller nå. Siden jeg bor bak mål så har det blitt mest kikking på nettet, siden det ikke er så mange butikker her om kring.

 

Riflen skal brukes til storviltjakt og til skyting på bane. Trening og for gledens skyld. (100m og 300m)

Klarer ikke å bestemme meg. Her er noen kandidater med noen tanker under hver av dem.

 

Remington 700

-Bra utvalg av modeller.

-Mye deler å få kjøpt.

-God utprøvd rifle.

-Bruksjern.

-Valg mellom løst eller innvendig magasin.

-Var god å holde i når jeg så på en i butikken.

Negativt:

-Nesten ingen modeller har faste sikter

-Tenker for meg selv at det er en "billigere" rifle. ??

 

Ruger m77 Hawkeye

-"Mauser"-kasse

-Kontrollert mating

-Genial kikkertmontasje

-Virker solid bygd

Negativt:

-Nesten ingen modeller har faste sikter

-Ikke mulighet for løst magasin (tror jeg)

 

 

Mauser M98 (gammel type)

-Mauser

-Den virker

-Faste sikter

-Mauser

-Nostalgi

-Bajonett :)

Negativ:

-Gammel

-Tungvint å feste kikkert

 

Sako 85

-Kvalitet

-Åpne sikter

-Bra løsning på kikkertmontering

-Laget i Norden

Negativt:

Pris

 

 

Oppdaterer listen etterhvert som jeg kommer på mer.

Noen som har noen tanker rundt disse riflene. Eller kanskje du synes at jeg bare MÅ kjøpe en annen rifle? Kom med det.

Setter pris på litt hjelp.

 

Vennlig hilsen

Morten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ellers har du et utall Sako- og Tikkavarianter på markedet, både brukte og nye.

 

Du sier lite om prisnivå og om du skal ha tre- eller syntstokk.

 

Skal du ha syntstokk ville jeg tittet nærmere på Sako Finnlight. De nye nå heter 85, og de eldre 75. L579 tidligere enda (har en slik fra 1980 i .308. Kanongod børse til tross for alderen). Dette er stokker som er behagelige å holde i. Tikka har T3, men her synes jeg stokken blir for glatt og hard selv. Populær er den okkesom. Rimelig børse med topp presisjon fra eska.

 

De fleste jeg har sett har åpne sikter. Kjøper du ny, bestemmer du jo selv stort sett.

 

Grei kikkertmontasje på begge to. Begge typene har Sako/Tikkas egen variant som kalles Optilock (ikke helt like, da Sako har skrå spor, mens Tikka har rett), og du får kjøpt bla Leupoldmontasje som passer. Litt dyrere variant med denne basen/sporene enn andre, i hvert fall original Optilock, men fremdeles billigere enn enkelte andre merker.

 

Kjenner lite til Tikka-variantene fra opp gjennom årene, men jeg vet at Sako kom med boksmagasin fra 75-modellen. De før har hengslet. Mulig det gikk an å få dem med boks? Vet ikke hva du ønsker selv. Tikka T3 har i hvert fall boksmagasin, om enn i plast.

 

Både Sako og Tikka har velkjent kvalitet og er nært beslektet. Sako er den dyrere varianten.

 

Kan også nevne Browning A-Bolt som et hyggelig alternativ. Har skutt litt med en med syntstokk i 6,5x55. Denne var veldig behagelig å holde i, med "gummiert" syntstokk. 60 graders hevarmløft syntes jeg var fint. En pussig greie på disse er at du har boksmagasin som sitter i hengslet underbeslag og kan tas av dette. God sikkerhet da du skal jobbe godt for å miste det! Tror for øvrig A-bolten ikke leveres med åpne sikter da de kommer ferdig gjenget for demper. Mulig det finnes?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Av disse ville jeg valgt 700'en.

Den kan personifiseres (blir som en 1911, Glock, 10/22 etc av valgmuligheter).

Billig betyr heller ikke nødvendigvis at det er dårlig.

 

Rugeren har jeg ikke vært borti.

 

Når det gjelder Mauseren, så skal den ikke ha .30-06, men 8x57 :twisted:

Det som trekker Mauseren ned for min del er at den bør ikke tukles med (i kaliber 8x57 er som å banne i kirken) og at tilgangen på ettermarkedsdeler er ikke så bra som 700'en og de som er, koster flesk.

Link to comment
Share on other sites

Ville ha tatt en ekstra titt eller to på Sako 85, primært Hunter eller Black Bear utgavene.

 

Begrunnelse:

Åpne sikter.

Optilock festesystem for kikkertsikte.

Løst boksmagasin (med rimelig sikker låsing).

Kryss matet magasin (4 skudd, 5 i BlackBear).

Kan lades ovenfra i våpenet.

Meget godt justerbart avtrekk.

Stål, ikke plast i mekanismen.

60 graders hevarmsløft.

2 veis sikkring med egen sluttstykkeutløser for plyndring i sikkret tilstand (i prinsipp en litt avansert 3veis sikkring, som gjør at man ikke kan miste sluttstykket og samtidig har muligheten til å åpne det i sikkret tilstand).

Fås med 51cm løpslengde (Black Bear utgaven).

Kvalitet.

 

Alternativt, kjøpt en passende Rem 700, og horet denne opp til ønsket nivå. (Men den blir uansett aldri en Sako). :D

 

P.S. Har selv S&L, men den har ikke åpne sikter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om en gitt modell ikke leveres med åpne sikter, så er det en smal sak for en god børsemaker å ettermontere dette. Da kan du i tillegg få nøyaktig de siktene du vil ha.

 

Ruger GSR leveres med et meget anvendelig dioptersikte. Dette er en børse jeg blir mer og mer begeistret for! Ellers kan jeg også anbefalle Browning A- bolt. Sistnevnte har etter mitt syn en genial magasinløsning.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Ble litt begeistret over Sako 85. Høres ut som en bra rifle. Har sett noen videoer med den nå, og jeg ble imponert.

Men prisen er jo selvsagt noe å tenke på. Var en god del dyrer enn de andre alternativene. Hmm.

 

Skal sjekke ut de andre modellene som ble forslått her også. :)

 

Til Malle:

Har sett litt på denne riflen jeg også. Virker interessant. Hvordan er presisjonen på den?

Hvordan vil denne prestere på 300 meteren?

 

Vennlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Billig og bra, hva med Howa 1500? Hvis du vil ha jernsikter kan det ordnes på alle børser. Dyrere og veldig flott børse så er det nesten umulig å ikke nevne Sauer S202 eller S&L classic dl. Er veldig mange flotte børser å få kjøpt nå om dagen. Man må nesten bestemme om man vil ha dyr og flott børse med masse iboende eierglede eller om man skal ha en børse som går bra og funker til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Av disse du ramset opp, er det ikke så vanskelig å velge. Jeg hadde tatt Sakoen ja. Fine og robuste rifler det.

 

Nr 2 villet vært Rugeren. Ruger har jeg brukt endel når jeg var på Svalbard. Jeg hadde den padleåre riflen som alle offentlige institusjoner der oppe har. Grei og sterk rifle. Men Ruger har flotte og andre utgaver da. Rugeren er ikke dum den. Har hatt likt Ruger rifler etter dette.

 

Reminton var tidligere min favoritt(sikkert fordi at billige amerikanske rifler var det eneste jeg hadde råd å kjøpe?). Greie rifler, med et hav av "tilleggsutstyr" en kunne få kjøpt å jazze opp med. Min første rifle var en 700 BDL i 30.06. Men etter at Reminton la produksjonen av mange av sine modeller til Kina, har de lissom blitt noen sjelløse jernrør med en dårlig plast stokk på.

Link to comment
Share on other sites

Om en gitt modell ikke leveres med åpne sikter, så er det en smal sak for en god børsemaker å ettermontere dette. Da kan du i tillegg få nøyaktig de siktene du vil ha.

 

Ruger GSR leveres med et meget anvendelig dioptersikte. Dette er en børse jeg blir mer og mer begeistret for! Ellers kan jeg også anbefalle Browning A- bolt. Sistnevnte har etter mitt syn en genial magasinløsning.

Rugeren går ut for min del, siden de har ødelagt den slik at demper ikke enkelt kan monteres.

A-bolt er ikke dum.

 

Men her går vi bort fra trådstarters spørsmål.

 

Siden vi først er ute på den galeien, kan jeg nevne at selv om S&L'n har en fantastisk sluttstykkegange (jeg mener helt fantastisk), og at Classic DL er system våpen. Så er dette en kaliber bytte rifle, og ikke en løpsbytte rifle (slik som Blaser R93/8 og andre som har siktene festet på løpet, noe jeg mener er forskjellen i definisjonene).

 

Når vi først er inne på R93/8 så finnes vel disse også med åpne sikter, og jeg har etter å ha vert svoren motstander blitt omvendt til tilhenger. Men jeg liker ikke magasin løsningen på R93, og juryen er ute hva angår R8 for egen del. Det som er klart at dette er rifler som er svært gode til det de er beregnet til.

 

Jeg kan ikke for det, men selv om jeg digger A-bolts magasinløsning, så er det en Sako 85 jeg ser for meg er det våpenet jeg føler ligger nærmest trådstarters intensjoner.

 

Skulle jeg ha gått elkjipo, ville en lettbygd Howa med ettermontert stokk, løs magasinløsning, og sikter ha blitt noe jeg ville ha vurdert. For så å ha valgt noe annet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om en gitt modell ikke leveres med åpne sikter, så er det en smal sak for en god børsemaker å ettermontere dette. Da kan du i tillegg få nøyaktig de siktene du vil ha.

 

Ruger GSR leveres med et meget anvendelig dioptersikte. Dette er en børse jeg blir mer og mer begeistret for! Ellers kan jeg også anbefalle Browning A- bolt. Sistnevnte har etter mitt syn en genial magasinløsning.

Rugeren går ut for min del, siden de har ødelagt den slik at demper ikke enkelt kan monteres. (Original utgaven med gjenger forran derimot, er helt konge. 3sk mag og man er klar for det meste).

A-bolt er ikke dum.

 

Men her går vi bort fra trådstarters spørsmål.

 

Siden vi først er ute på den galeien, kan jeg nevne at selv om S&L'n har en fantastisk sluttstykkegange (jeg mener helt fantastisk), og at Classic DL er system våpen. Så er dette en kaliber bytte rifle, og ikke en løpsbytte rifle (slik som Blaser R93/8 og andre som har siktene festet på løpet, noe jeg mener er forskjellen i definisjonene).

 

Når vi først er inne på R93/8 så finnes vel disse også med åpne sikter, og jeg har etter å ha vert svoren motstander blitt omvendt til tilhenger. Men jeg liker ikke magasin løsningen på R93, og juryen er ute hva angår R8 for egen del. Det som er klart at dette er rifler som er svært gode til det de er beregnet til.

 

Jeg kan ikke for det, men selv om jeg digger A-bolts magasinløsning, så er det en Sako 85 jeg ser for meg er det våpenet jeg føler ligger nærmest trådstarters intensjoner.

 

Skulle jeg ha gått elkjipo, ville en lettbygd Howa med ettermontert stokk, løs magasinløsning, og sikter ha blitt noe jeg ville ha vurdert. For så å ha valgt noe annet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel heller gi trådstarter noen innspill om hva min erfaring etter ett par tre rifler i eget eie, og "noen" flere gjennom hendene er.

 

Kort sagt, vingemutterens liste over "must have's" for en normal jaktrifle:

1: 60 graders bolt løft. (Er optional, men å foretrekke).

2: 3 veis sikkring (eller tilsvarende). (For enhver som har tenkt å ga mer enn noen få meter med rifla på ryggen og amo i).

3: Kryssmatet magasin (egentlig mener jeg magasin som man kan fylle ovenfra mens det sitter i våpenet).

4: Løstagbart magasin / hengslet magasinbunn. (Som gjør at man ved behov kan tømme og fylle våpen på sekundet, t.d. ved transport).

5: Nok plass i patronåpningen til å lett komme til ved våpenpuss (gjør at t.d. Tikka T3 utgår).

6: Viss systemrifle som man skal aktivt bruke løpsbyttesystemet på, må siktene sitte på løp.

7: Relavtiv lav vekt, og kolbe som passer skytteren. (Eller at ettermarkedsstokker som ikke koster skjorta finnes, t.d. er en KKC eller GRS stokk maks akseptabelt i pris, men så er de gode også).

8: Rimlig glatt og nykkefri repetering.

9: Magasin og sluttstykke låsing som gjør at disse ikke ligger igjen "ettsted" på stien bak deg.

10: Godt avtrekk.

11: Viss åpne sikter, helst type oppfelbar jaktdiopter.

 

 

Mye av dette kan ordnes hos børsemaker etter at man har kjøpt seg ett "rå" våpen, men det er en kjennsgjerning at rifler som er ferdige fra butikk, gir en mest igjen når de engang skal selges. Custom er nesten alltid likt tap, så der må man tenke seg godt om. (Selv om ettermontering av åpne sikter etter eget hode nok er ett tap som er verdt å ta, da kostnaden nok ikke blir av de største).

Link to comment
Share on other sites

 

Nesten litt morsomt, jeg skulle bare skrolle ned og hamre inn en link til tråden til Malle!

Ruger Gunsite Scout Rifle

-Billig (>10k ny)

-Presis (nydelig pipeprofil)

-Lett

-Kort/liten

-Stainless

-Åpne sikter

-Mulighet for vanlig eller scout-montert kikkert

-RUGER kvalitet + godt avtrekk

-Sikring som faktisk SIKRER våpenet og ikke bare avtrekker

-Kraftig (.308W, fort gjort å endre for de i butikken per tlf med politiet)

-(nesten) Absolutt alt du noen gang trenger i et våpen!

 

Minus:

Som på de aller fleste andre våpen, ryker forsiktet ved montering av demper, som JEG mener er et absolutt must uansett. (Derav kommende anbefaling)

 

 

Howa 1500 Hogue SS

Nå sies det at spør du hundre jegere/skyttere så vil du få hundre svar, men jeg mener med hånden på valgfri bok, at dette er den absolutt beste riflen du kan komme over som nybegynner...og ja, jeg har selvfølgelig en selv:) Det er flust av de, de er ekstremt presise, har en deilig feit pipe som likevel ikke gjør våpenet for tungt. Min er kappet til 47cm og har en billig Viking demper montert, en av pakkene Jaktdepotet har kommet med av denne rifla gjennom mange år. Jeg kjøpte den brukt for 6k pluss en billig kikkert.

-Hogue stokken er uslåelig i allslags vær

-Stainless

-Nydelig "fast og fin" mekanisme

-Presisjon (den beste i sin prisklasse)

-Kort og hendig

-Relativt lett

-800,- for løst magasin og magasinbrønn, skjønt hengslet underbeslaget fungerer som en drøm og faller aldri ut i skogen!

-Kjempegodt avtrekk

-Kort og godt en uslåelig rifle på alle måter, spesielt i stainless.

-Sjekk Jaktdepotet sin finn.no side for tilbud, uslåelig!

 

Minus:

-Ett.....du vil nok aldri klare å selge den før du hopper opp i 50k klassen, og til og med da klør du deg i hodet og lurer på "hvorfor bytte".

 

Selvfølgelig er jeg partisk her, som alle andre, men jeg har lenge siklet på den Rugeren over, og kommet til at det ikke er for meg pga demperproblemet, og det faktum at jeg uansett ikke ville kvittet meg med Howa'en fordi jeg rett og slett elsker den, og dermed hadde satt med to nesten identiske rifler med samme bruksområde i samme kaliber. For å gjevne litt ut her så kan du nok ikke gå feil med en Remington 700, Sako, Tikke eller en av de andre du har tenkt på, men jeg vil anbefale deg på det sterkeste å snuse på SS (stainless) og demper, de to tingene kommer aldri til å angre på. Styr unna Mauseren til den dagen du slipper å "restaurere" og bygge om en gammel traver og heller kan kjøpe deg en M03, sev om det garantert er folk som er uenig med meg, det sparer deg for mye...drit. Ikke bruk for mye penger på førsterifla (med mindre du velger en av de to over ;) ), for de fleste bytter den ut etter noen få år til fordel for en dyrere sak. Hold deg på rundt 3k for kikkert og kjøp gjerne brukt, det skal ekstremt mye til å slite ut en rifle, det er stort sett ammo og skytter som sprer!! Investerer du i dyrere kikkert kan du fint ta denne med til neste rifle og neste etter det igjen. Lykke til, og husk at de ALLER fleste anbefaler sin egen rifle, og det kommer du også til å gjøre (les; det er veldig vanskelig å gå skikkelig feil) ;)

Link to comment
Share on other sites

Prøv å hold i en Schultz & Larsen Classic DL. Fantastisk god stokk på det våpnet der.

 

Muligens et glemt og undervurdert våpen i disse plast-tider. Ren Classic for den som har bestemt seg absolutt for kaliber, DL for den som vil ha muligheten til å skifte kaliber på enkelt vis. Tikka T3 har jo vært kanskje den store schlägeren de siste åra, og har tatt mye av nyvåpenmarkedet i lavprissjiktet, men hvis en sammenligner en T3 med en S&L Classic så er det egentlig ingen tvil. Sluttstykkegang, stokk, detaljer og hele "godfølelsen" peker på S&L'n.

Link to comment
Share on other sites

Du har fått mange gode tips her.

Ruger, Scult & Larsen, Sako... alle fine rifler, men ettersom du virker som en fornuftig kar.. (tenker på ditt valg av Kaliber :) ), så vil jeg legge en til på listen,.. "the rifleman's rifle"- Winchester Modell 70.

Tror aldrig du har hørt noe(n) seriøse anmerkninger på denne.

Sikring du kan stole på, rel enkelt å stille avtrekk, upåklagelig (100%) funktion og meget god presisjon.

Den har ikke fått sitt namn uten grunn :wink:

Om du kjøper den ny eller brukt så er dette en USLÅELIG kombinasjon:... Win Mod 70/.30-06.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

KONGSBERG 393/Lakelander!

 

så det så!

 

Jeg har skapet fullt av Remington, Savage, Ruger, Marlin. Alle solide saker, ikkeno' tull.

 

Men dersom jeg skulle kjøpt noe nytt nå, så frister det med noe nordisk. Enten en Lakelander - eller en Tikka 695 (liker de bedre enn T3 serien)

 

Ut fra det jeg har tafset og skutt med disse, så er det bra saker, gode avtrekk og bra presisjon rett ut av eska

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...