Jump to content

Skogsfugljakta 2012


Axiom

Recommended Posts

  • Replies 292
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Takseringen av skogsfuglbestanden i RASA I 2012 viser at det er svært liten produksjon av kyllinger i år.

Totalt er bestanden bare halvparten av bestanden i 2011 - som også var meget dårlig.

 

På det grunnlaget har vi besluttet å innføre fredning av hunnfugl av storfugl og orrfugl under jakta i 2012."

 

Æsj... Da utgikk det meste av jakt for min del ihvertfall, får se om man får tatt noe rev istedet

Link to comment
Share on other sites

Vi var 4 stk som dro til strømsund i sverige den 25.8.2012 med store forhåpninger om fugl.. Hadde jeg vist det jeg vet nå, så hadde jeg holdt meg hjemme.. :cry: Vi så endel "gammelfugl" på de dagene vi traska i skauen, men ikke så mye som et kull!!?

 

Snakka med grunneieren, å han fortalte at kullene hadde stryke med pga en elendig sommer med kaldt å fuktig vær å lite insekt.

De som hadde jakta på det andre vallet hans hadde med seg gode fuglehunder, å de hadde vist skutt en 3-4 fugl... :roll:

 

Ikke vet jeg, men tror høstjakta på skogsfugl slutta nesten før den rakk å begynne.. Føler jeg nesten ikke har samvittighet

til å skyte de vi er avhengige av for å (forhåpentligvis) få til neste års produksjon av kull.... :trist:

 

Man får nok engang bare håpe det blir bedre neste år.....

Link to comment
Share on other sites

Var i Sverige fra 25.8. Har et privat terreng der oppe, og det var meget skralt. Så ikke et eneste kull der på 4 dager. I fjor som var et bra år, så jeg opp til 40 fugl bare på grusveiene i terrenget i løpet av en dag. Det er som mange sier, at forsommeren knekte kyllingene. Det var grunneieren helt overbevist om.

Vet om en bra orreleik i terrenget, og på den var det heller nesten ikke fugl se, så tror nok at mye av stamfugl bestanden også har gått ned.

Men, det kan selvsagt rette seg fort opp igjen. I 03 og 04 som var noen kanon år, med enorme mengder fugl, var det i 05 omtrent like dårlig som i år. I 2007 var masse fugl igjen. Så det er håp for neste år.

Har to terrenger i Buskerud/Telemark og det er ikke allverden der i år desverre. Blir nok mest trening av hundene før elgjakta starter for min del.

 

Skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Tja alle terreng er vel forskjellig.... Men et tips i skogen er vel på morgenen er å gå der maten er...Senere på dagen\ettermiddagen sitter de i tetta på mitt terreng... jo tettere desto bedre. Finner du åpninger inne i tetta bør du være klar med hagla :winke1: Nærmere kvelden er de på matjakt igjen så starter samme runde..

Tidlig i sesongen holder kullene seg ofte nært vann evt bekkedrag\myrer, gjerne der det er urter og lignende. Finner du svampskog er dette et hett tips. Litt ut i oktober kan du høre orrhanen spille nære myrer... Ganske spennede med snikjakt da...

 

Man kan jo starte lavt gå høyt så lavt igjen...

 

Jeg har ofte møtt tiur i solsiden på morgenen hvis det er kaldt.. på toppen av et hogstfelt f.eks, gå da enten i skogen ved siden av noen meter inn oppover eller rett opp mot toppen.... Fuglen\Tiuren kaster seg da ut mot deg...

 

Håper dette hjalp litt.

NB.. mine erfaringer dette...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På tidlig 90-tall var jeg invitert på jakt i Tyskland. Etter ankomst og bytte til jakttøy gikk jeg ut på tunet for å hilse på de andre jegerne. Jakt i Tyskland er seriøst rituale, og jeg ble møtt av "lua i hånden" holdning av garvede tyske jegere, uten at jeg skjønte hvorfor. Det kunne ikke være så spesielt med en gjestejeger fra Norge?

 

Forklaringen kom da en av dem forsiktig spurte om den norske vorstmesterordningen, og om den tilsvarte den tyske. I jakthatten hadde jeg en halefjær fra en røy stukket inn i hattebåndet. I Tyskland er det et standstegn blant jegere, siden røyen er totalfredet og kun kan tas ut av vorstmestere, som kan gå med røyefjær i jaktlua. Jeg fikk nok mer respekt enn jeg fortjente pga den fjæra.

 

Det er en grunn til at tyskerne totalfredet produksjonsfugl, og kanskje skal vi gjøre det, vi også? Men skogsfuglen har klart seg bedre enn rypene i senere år - men 2012 var vond, kald og våt vår/sommer har gjort store innhogg i kyllingbestanden. Fuglene ble lurt med tidlig varme rundt pinse, så druknet/frøs ihjel det kyllingkullet, og mange har startet på ny, og fått kyllinger som er for små nå.

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

 

Pakking pågår for premieredagen (får ikke mer enn en fridag.....forb... jobb....)

Turen går til Drangedal på grensa mot Gjerstad.

Har vært nedgang i bestanden hvert eneste år her også, har ikke de store forhåpningene.

Men skal bli godt med en tur med bikkje og hagle, skal nyte hvert sekund :-)

 

Skitt jakt !!!

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Var ute i går med hunden "Breton", Fikk en fin stand på enslig orrhøne og så fikk hunden støkka fram en mår som lå i en utgravd maurtue 5 meter forran meg som klatret opp i et tre, Ellers så var det dårlig med fuggl regner med at måren har litt skyld i dette også ;) Blir svensk-tur torsdag til søndag på skogsfugljakt i Jamtland. Får håpe det er noe fugl å finne ;)

Link to comment
Share on other sites

Siste tur innom før avreise til Trysil.

 

Skal ha med en kamerat på hytta i kveld, og det blir en morgenøkt før turen går hjem igjen. Rekker ikke mer i denne omgangen. Neste fuglejakt blir midt i oktober eller så... Blir med andre ord skralt med jakt i år. Synd for boffen egentlig, for han burde vært mye i skogen, så lite trening han har fått (les: INGEN trening). Er et par som kunne tenke seg å låne han litt i høst, og det får de bare gjøre. Har advart om at de ikke kommer til å få fugl!

 

Lykke til folkens, og håper det er såpass med fugl at en slipper å få dårlig samvittighet om en får noe!

Link to comment
Share on other sites

Akkurat returnert fra det som skulle være en 2-ukers tur i Vilhelmina, Sverige.

 

Vi kom hjem etter 6 dager.

 

Oppsummering:

- Ingen fugl skutt.

- Særdeles lite/ingen fugl i området rundt Vilhelmina. To dager med hund gav heller ingen resultat, bikkja fant nesten ikke en fjær.

- Vanligvis florerer det med fugl langs veiene her, men i år så vi ikke en eneste fugl etter veien, bortsett fra en gammaltiur som satt og godtet seg utenfor hytteveggen en morgen.

- Ifølge lokale har klekkinga feilet fullstendig pga. dårlig vår og sommer, samt totalkollaps i smågnagerbestand.

 

Uansett, stemningen er god på tur. Vedlagt ligger et stemningsbilde;

 

1270444.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tilbake etter ei morrasøkt ved Østby i Trysil. Fire timer og sju km på kryss og tvers i flott fugleterreng, med skråninger, tetter, myrer furuskog og lyng. Ingen fangst, men det var ingen overraskelse. Hadde kontakt med to fugl, en orrhane og en tiur, ellers var det ingenting. Boffen hadde ikke kontakt med noe. Synd i og med at han er fersk og trenger kontakt med fugl.

 

Den faste tiuren var selvfølgelig borte. Den bor ikke langt fra hytta, og jeg har hatt den opp omtrent hver gang jeg har gått der i sommer, senest forrige lørdag (boffen som fant den da), men den har nok sett på kalenderen!

 

Ellers så vi ferske bjørnespor av det store slaget.

Link to comment
Share on other sites

Sør-Trøndelag 10. september, Julaften i skogen "min". Har akkurat kommet hjem. Startet kl 0630 i morges.

Dette er ikke dagen for å eksperimentere, så jeg gikk innom alle de kjente plassene. Det er et ok terreng. På en "normal" dag har jeg gjennomsnittlig ca 2 oppflukter i timen.

I dag: Ikke en jæ..... dritt. Dette er den dårligste "julaften" jeg har opplevd i løpet av mine 20+ år med børse i skogen. Hva har skjedd? Er det på tide å stoppe all jakt på skogsfugl/rype i et par år?

Link to comment
Share on other sites

Sør-Trøndelag 10. september, Julaften i skogen "min". Har akkurat kommet hjem. Startet kl 0630 i morges.

Dette er ikke dagen for å eksperimentere, så jeg gikk innom alle de kjente plassene. Det er et ok terreng. På en "normal" dag har jeg gjennomsnittlig ca 2 oppflukter i timen.

I dag: Ikke en jæ..... dritt. Dette er den dårligste "julaften" jeg har opplevd i løpet av mine 20+ år med børse i skogen. Hva har skjedd? Er det på tide å stoppe all jakt på skogsfugl/rype i et par år?

 

 

Skyt reven. Da er mye gjort.

Link to comment
Share on other sites

Vi jegere må selvsagt vise måteholdenhet. MEN det er ikke til syvende å sist vi som knekker bestanden. Derimot rev og andre små predatorer.. De utgjør en stor skade på en bestand som ikke har det bra med kald vår/og lite insekter. Spesiellt etter et par sesonger med brukbar smågnager tilgang som igjen har forsvunnet.. da blir det fugl på menyen..

 

Vi bør vel alle ut på predatordugnad i lengre tid fremover. Men å jakte en tur i ny og ned med den firbeinte er ikke det som ødelegger en allerede liten bestand.

 

Men som sagt igjen. Vi må nok vise måtehold og la en del sjanser fly videre.

 

Skal selv ut 2-3 timer med settern etterpå..er spent på om vi kommer til å se fugl, har ikke noen forhåpninger.. men det er en spesiell dag alikevel.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Nettopp kommet hjem etter en laaaang dag i skauen.

Var ute i morratåka kl 0630 i Drangedal.

Sett lite fugl!

Rugda er der, hadde 4 fine stander. 2 håpløse i tetta, en burde vært i sekken og en havnet i sekken.

Støkket 1 orrfuglpar, så en singel hane.

I en fint medvindsøk ble det herlig stand mot meg, avstandsreis og høna la seg ut over myra.....heldigvis bomma jeg på første skuddet og det andre ble holdt igjen....

Så ingen storfugl, men fant setete til gammern :-)

Gikk høyt,lavt, tett, åpent, myr og skau...

Hørte kun et dobbeltskudd fra andre jegere, trur det var solgt 10 kort + sesongkort....

 

mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

Da var 2 timer i skogen ovenfor gjennomført. Deilig mild høstkveld. Hadde en knallhard lang blindstand i kanten av gammelskogen men gammern var nok oss i forkant og hadde sluppet seg ut. Var litt mye trekk.

 

Satt å så på en stor rådyrbukk i overkant av samme hogstflate lengre bort.. Skulle hatt med rifla :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vi er 4 jegere på tur i Åkrestrømmen i Rendalen. Har hatt en 7 timers tur med springer og gordon på intens søk hele dagen, men lite tegn til fugl. Reist 2 ryper på langt hold samt en singel tiur sent på returen. Skremmende lite fugl i ett populært jaktterreng hvor det selges mye jaktkort. Vi traff på andre jegere som ikke hadde sett fugl i det hele tidligere på dagen idag, men han ene hadde støkt opp ett lite kull. Oppsummert 3 fugl på 1 mils avstand. Har aldri sett så lite fugl før... Dette lover ikke godt for sesongen...

Link to comment
Share on other sites

Var ute en liten tur etter skolen i dag med hunden og en kompis, på 3 timer så vi 5-7 orrfugl "et kull" og ca 15 ryper, Ble med en hane kylling og ei rype kylling, Skogs område vi jaktet i er privat og eies av en kompis. Har aldri vært jaktet i noe grad der, utrulig gøy å se så mye fugl på så liten tid til tross at det melder om dårlig klekking. Vi er 3 jegere der nå og vi har avtalt å ikke ta ut mere en 5 fugl uansett hvor mye vi ser!! Hunden Tinka "Breton" fikk hvertfall kjørtseg skikkelig i dag, Hunden var som et slakt når vi kom hjem ;)

Link to comment
Share on other sites

Hadde en knallbra tur i dag. Veldig bra med fugl tross dårlige takseringsresultater. Hadde en spesiell situasjon. skøyt en orrhane som havna midt i et lite tjenn som ikke døde i smellen. Den plaska litt i vannet før den dukka under i ca et halv minutt. Noen som har sett dette før? Når den kom opp igjenn tok bikkja sin første vannapport :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk tid til et par timers jakt igår kveld etter jobb.

En stand / avanse på tiur som vi ble for seine på.

En felles stand på lite orrekull som ble litt tull (begge hunda løse samtidig er ikke bare lett). Men det ble en situasjon ut av det, orrhanekyllingen kom akkurat i åpningen der jeg ville ha den, men jeg ble for sen og skuddet gikk i barheng... Klokka var over åtte, og det var godt og vel skumring da det var tungt skydekke.

 

Ikke så aller verst på ei kort stund, sett i forhold til dårlig bestand som ellers i landet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet på Sokna i to dager, labbet rundt 30 km og sett en røy, 3 orrhøner, 2 haner og et knippe Jerper. Brunfuglen slapp unna, orrhanene ble med hjem: en blåhane og en kylling. Sistnevnte veide 887 g, antar det er innenfor normalen?

 

På tilsvarende tur i fjor så vi godt over det dobbelte...

Link to comment
Share on other sites

Fikk tid til ett par timer etter jobb igår også.

Yngstebikkja fikk tillit først, eldstebikkja måtte åpne med å gå i bånd.

Dina og åpnet med ett godt, og for hennes del, ganske stort søk. Etter litt ble bjelleklangen borte over en liten åskam, og jeg fulgte sakte på. Hørte ikke bjella, men det var sterk vind som suste i tretoppene. Jeg ladet og listet meg videre, speidende etter det oransje signaldekkenet. Stoppet for å lytte stadig, ingen bjelle å høre. Hun måtte da for svingende ha stand ett sted i nærheten? Skogen på stedet er dominert av kvistfrie furuer med skjørtegraner. Ispedd en del bjørkekratt. Så sikten var stedvis god, andre steder dårlig. Jeg fikk ikke øye på henne. Etter at jeg hadde gått og lett i nærmere ti minutter, fikk jeg høre bjella svakt. Hun kom inn fra lang avstand. Hadde hun virkelig vært så langt borte? Helt unormalt til henne å være. Så fort hun så meg kom hun innom, og så ut samme vei tilbake. Jeg hang på, med en rapport i bakhodet... vi nærmet oss, men det ble ingen ny stand. Underveis støkket jeg en fugl som jeg ikke så. Hun jobbet frenetisk når jeg kom fram, og det var tydelig at hun hadde jobbet med fugl. Men den var fløyet. Om hadde hatt stand og det til slutt ble en tjuvreis, eller om det bare var beitefot så hun virkelig hadde vært så langt unna får jeg aldri vite. Men ihvertfall hadde det vært fugl der, og det på ett område jeg ikke har vært ennå iår. Det koker nok ikke av fugl, men det er da noen her og der!

Begge hunda viste ett godt søk resten av turen, uten at flere fugler ble tryllet fram. Ett par blindstander på gammel erfaring der de tidligere har funnet fugl var eneste beholdningen.

 

Spørs om jeg får tid til flere kveldsjakter denne uka, og fra lørdag blir det fjellet på oss. Har ikke store forhåpninger der, men vi får da forsøke. Håper på fine fjellturer, ihvertfall...!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har Astro, men den sitter vanligvis fast på eldstebikkja som tradisjonelt går lenger. Ekstremt sjelden at den yngste går utenfor hørehold. Men i den sterke vinden, god form og en jaktlyst som forrige dag`s fugle kontakt befestet, gikk det litt langt igår. Men hun fikk Astroen på seg etterpå.... 8)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært 3 dager i Løten, har ikke fått noe. Og har bare sett 10-11 fugla til sammen. Uten muligheter på å skyte. Skal være her noen dager til, så kommer vel til å bruke mest tid på å trene hund og plukke tyttebær. Tar ikke jakta så høytidelig i år. Får bare håpe på litt bedre vær:)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Ikke verst!

 

Til tross for rimelig mye svartmaling (meg inkludert... :oops: ), ser det heldigvis ut til at det ikke er helsvart overalt!

 

Ikke utenkelig at jeg tar meg en tur til Trysil igjen i helga. Har egentlig ikke tid da jeg bør sitte begravd i lærebøker, men jeg glemte å kaste søpla i hytta forrige helg, så bør vel oppover og rydde litt! Til og med høvdingen sa det, og høvdinger bør man kanskje høre på! :lol: Hytta skal også lånes ut til elgjakta, og siden jeg ikke får tid til å hive noe søppel der før månedsskifte...

Link to comment
Share on other sites

Da jennstår siste bit av pakkinga før jeg reiser bort til Sverige "Jamtland". Gleder meg til å få noen dager i skogen med hunden, Har snakket med 3 fra områder rundt dit jeg skall og de har hatt greit med fuggl, så det skal bli spennende selv om at mange sier at det er ganske elendig :) Hadde en kanonstart på mandag hjemme i trøndelag 3 timer resulterte i et orrfugl-kull på ca 5 fugl der en hane kylling ble med hjemm og 3 stander på rypekull der en rypekylling ble med hjemm. Får håpe at det ikke er værre i Sverige en i Norge da ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok jegerprøva ifjor, og under 2011 sesongen blei det kun bomskudd. 2012 sesongen har det jo vært spådd dårlig med fugl, og etter en laaang tur på mandag hadde jeg mistet litt jaktlysten. Men etter 2,5 fantastike timer med ettermiddagsjakt(smyg/støkk) i dag, er jaktlysten på topp igjen. Det begynte med ei orrhøne av fin størrelse som lettet etter 30m gange fra parkeringsplassen. Kastet opp hagla, og fuglen fikk seg en dose med 32g Gamebore impact us3 . Den var død før den traff bakken. Da var min første skogsfugl fellt. Og gjett om det var deilig. Etter 800m letter både hane og høne, men synes holdet blei for drugt så jeg holdt igjen skuddet. Jeg går i lykkerus og tenker på høna jeg skaut istad. 100m bortafor letter enda en voksen hane og flyr utover myra. Den fikk seg også en dose. For en dag! To fugl på 45min. Går litt rundt i terrenget og hører noe jeg trur er en orrfugl lette inni skogen. Så aldri denne fuglen. På vei ned til bilen støkker jeg opp hane, høne og en hønekylling. Tar ingen sjanser og lar disse leve. Håper på flere slike dager i skauen :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med første felte hogstad! de kommer du nok til og huske lenge :wink:

 

Har kun vert ute en ettermidagstur på ett par timer, da man nødvendigvis må jobbe litt innimellom.

Hadde et brukbart orrfuglkull på vingene (7-8 fugler) og plukket ut en hanekylling. Men det skal sies att jeg Aldri har sett en så lite utviklet orrfugl i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Har nå jakta i to døgn i trønderskoger, og sett to tiur og tre-fire orrfugl. Hadde en bra mulighet på første tiur`n men klarte å bomme.

Ja Ja, bra for bestanden. Men mye tråkking og lite fugl. Får vel ta en tur igjen om noen dager og prøve igjen, men merker hvordan dette svartåret allerede legger en demper på iveren. Blir det sånn til neste år bærer det rett over på hjort/rådyrjakt i stedet. Eller en rein om man er heldig å få kort. Har planer om å prøve fjellrypa når det lir på litt også.

Link to comment
Share on other sites

Skal på jakt til helga og satser på å få min første fugl! Første gang som seriøs og lovlig jeger med egen og splitter ny hagle! Har fått litt statusoppdateringer som forteller om rimelig greit med fugl. Ble sett 18 skogsfugl (usikker på art) på mandag, med en felt orrhøne og en tiur og orrhøne felt på tirsdagen. Gleder meg til helgen nå! Skal gi rapport på søndag, og kanskje jeg får min første fugl? :)

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...