Jump to content

Skogsfugljakta 2012


Axiom

Recommended Posts

Du skriver artige og gode jaktrapporter ko-stens. Jeg unner deg snart en voksen tiur :) du kan trøste deg med at du ikke er eneste som har gått hjem med tom sekk denne høsten..

 

Ifjor sier jaktdagboken min at jeg hadde 16 dager med skogsfugljakt.. Dette resulterte i 1stk røy.. Fint det, men litt magert.

 

Hittil i år har jeg 8 dager med skogsfugljakt og har ikke fått en eneste liten fjær.. Har bommet på 5stk 100% sjanser, og 2stk 95% sjanser :) hehe..

 

Rypestatistikken min er heldigvis en god del bedre..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 292
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tung snø å gå i på snaufjellet resulterte i ett forsøk i lia etter skogsfugl. Tung og våt snø, ukjent terreng (men lovende..) og tildels bratte bakker..... Lite å se, støkket ei røy på vei ned igjen. Bikkja var lei av å aldri finne fugl, søkte dårlig, og fant ikke denne heller....

 

Snø er generelt ingen hindring under skogsfugljakt (etter min erfaring). Så lenge det er bær å finne, er nok fuglen nede og beiter. Tungt vær med kram snø kan gi trykkende fugl, men i mitt tilfelle i helga var det motsatt. Den ene røya satt lett...

 

Stemningsbilde:

dsc0389jp.jpg

 

 

Mvh Dagl

 

Edit: lagt til bilde

Link to comment
Share on other sites

En halvtimes tid senere ruslet jeg ned mot myra et stykke unna. Boffen søkte nedpå myra, og jeg svingte litt opp.

 

Jeg hadde prøvd å få bikkja til å gå opp. Bedre skuddsjanser når du står på myra;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenker å ta meg en tur etter skogsfuglen til helga og hadde planer om å ta med rifla og kanskje prøve meg på litt toppjakt, hvis det ikke er altfor tidlig? Er det noen som har noen tips til en som aldri har vært på toppjakt før? Hvordan jeg skal gå, kamuflasje, osv.

Kanskje lurt å ta med truger i tilfelle det er kommet såpass med snø?

 

Har tenkt til å ta med hagla for sikkerhets skyld, men hadde vært kjempegøy å prøve noe nytt!

 

Takker for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Glem truger på nysnøen. Du detter antageligvis bare gjennom, og det har neppe kommet såpass med snø at du må ha ski eller truger enda. Det er ikke vanskelig å gå i snødybder inntil 30 cm i hvert fall. Kommer det mer, er ski like greit å bruke synes jeg. Har selv kun militære truger, men de er stort sett ubrukelige uansett forhold, synes jeg! Nye og moderne truger er sikkert bedre da, men. Det går jo an å ta dem med i bilen og prøve deg frem.

 

Den eneste fordelen med truger og relativt lite snø er at du slipper å tråkke nedi myrhøl som ikke har frosset, eller tråkke i andre høl rundt omkring. Ikke lett å se slik under snøen!

 

Ville gått rolig og brukt kikkerten mye. Fuglen er ikke lett å se dersom det ikke er snø på trærne. Gå gjerne i områder med furu. I hvert fall liker tiuren å sitte og beite i furuer. Orrfuglen liker gjerne å sitte i bjørk.

 

Kamuflasje er fint, men om det ikke har kommet all verden med snø, klarer du deg greit i grønt/mørke klær. Bare ikke løp rundt omkring i åpent lende hele tiden. Greit å holde seg i skogkanten. Ser du fugl, ikke skjær ut til siden, men gå rett mot. Da er det vanskeligere for fuglen å se bevegelsene. Skyteavstand bestemmer du i grunn selv.

Link to comment
Share on other sites

Om det er for tidlig, bestemmes av hvor mye snø det er i terrenget.

Toppjakt betinger egentlig at det er snø på bakken. Skogsfuglen begynner nå å beite i trærne, og du kan godt finne fugl i trærne selv om det er bart. Men så lenge bæra ikke er snødekt, vil du nok finne mest fugl på bakken. Dessuten er det svært vanskelig (som Ko-Stens påpeker) å finne fugl i trærne om det ikke er snø. Unntaket er orrfugl i bjørker, og om noen skulle sitte helt på topp.

 

Kamuflasje er viktig. Den må "stå i stil med" omgivelsene. For toppjakt, vil det som regel si hvit kamuflasje.

Dersom snøen er for dyp til å gå, synes jeg i motsetning til Ko-Stens, at truger er veldig bra også i løssnø. Men det må sies at jeg har Tubbs Altitude 36" som er millitær-utgaven av de største tubbs-trugene. Jeg tror det blir noe annet å gå med enn de norske millitærtrugene. Er du vant med truger og synes det ellers er ett greit alternativ, ville jeg hatt dem i bilen ihvertfall. På min første tur ifjor forble de i bilen, og det ga meg en tung tur.... Men nok om det.

Godt innskutt våpen er alfa omega, det samme er kjennskap til kulebanen og evne til å bedømme avstand. Eventuelt avstandsmåler om du har en slik.

 

Ko-Stens har allerede gitt gode råd vedrørende jaktmetode. Gå ikke åpent (ihvertfall ikke uten å ha sjekket godt rundt), og oppsøk steder med oversikt der man kan forvente å se fugl. Orrfugl i bjørk, det vil ofte si hogstflater og myrer. Stopp ofte. Ikke bare for å speide, men også for å lytte. En orrfugl flokk gir ofte fra seg lyder - "gokk" - iblandt. Disse høres ett godt stykke, ihvertfall et par hundre meter. Jeg har flere ganger hørt flokken før jeg sett den, og nærmer meg da mer forsiktig. Orrfugl flytter en del, og finner man ingen kan man sette seg på ett sted med god oversikt å se om man ser trekkende fugl. Her kan også litt lokking bedrives, og enkelte strekker denne jaktformen også til å bruke bulvaner. Men da er vi over på lokkjakt/posteringsjakt, og det er en annen sak. Tiur sitter i furu, det vil si at man legger veien om furumoer, rygger og annen furuskog. Storfuglen er selektiv, og kan beite nesten ned ei enkelt furu i en bestand, mens resten står urørt. Å kjenne til disse beitefuruene er derfor en klar fordel. Disse kartlegges ofte under annen jakt og friluftsutøvelse. Oppsøk disse, og sjekk dem på så lang avstand som mulig med kikkert.

 

På denne årstiden kan man med fordel ha med rifla i tilfelle. Men for skikkelig toppjakt, forutsettes det snø.

 

Jeg vil understreke at dette er mine erfaringer, og kan ikke på noen måte ansees som noen fasit.

 

Lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har fått fem turer i skogen. skulle ønske jeg hadde hatt tid til mer, men tidsklemma blir bare mer og mer gjeldene. Nesten så en gleder seg til å bli pensjonist.

 

Første turen hadde vi stand på rugde, men jeg skaut i selvforsvar så den ble veteran. Ny stand, orrhøne... jeg kom feil inn i vinden, hunden stod på en fjellkant og var vanskelig å finne.

Så tilslutt en storfugl, men da var det for mørkt så jeg så den ikke før det var for sent.

 

Andre turen ble det ei rugde, fant hunden i stand i tetta. Jeg finner en åpning og gjør meg klar til skudd, fuglen går ut der hvor jeg håpa den skulle gå så da ble den med oss hjem.

Hadde endel stander, men så ikke no fugl.

 

Tredje turen -Nytt terreng.

Hadde oppe endel fugl, men de satt svært løst. Rart da dette var før løvfallet. Finner så hunden i stand i en myr. Hu løser ut og er på fot. Jeg løper etter. Ny stand. Løser ut og foter videre. Dette lukter storfugl. Så setter a opp farten og jeg beiner det jeg klarer opp på en rabb. Får klemt av to skudd og en røy blir med oss hjem.

 

Røya

58369_10151219534140935_1506310903_n.jpg

 

Fjerde turen

Øs pøs regnvær. Har oppe to tre hønsefugl og et par rugder. Skyttern infridde ikke

 

Femte turen, dagens tur

Vaktfri = Jaktfri

Startet med en kanonsjanse på tiur. Har ingen gode eller dårlige unskyldninger på at jeg bomma (bortsett fra funksjonsfeil som gjorde at andre skuddet ikke gikk).

Ny stand, lader om til bi5 for vi er i rugdeland. En rugde blir med i sekken. Hunden støkker ny rugde. Ha stand på ukjent fugl som letter i tetta.

Medvind rask foting, støkk. Orrhøne blir med i sekken.

 

Går tilbake til der hvor tiurn kom seg unna.

Finner hunden i stand 3-400m unna, løser ut... ny stand.... Håpet om at jeg får en ny sjanse begynner å svirre i hodet. Hunden løser ut og drar på. Jeg småjogger oppover i lia, forsøker å se opp, men det er djevelsk glatt i reinlavet mot fjellet. Inn mot en grantette... Jeg løper fortsatt (glad jeg tok av 10 kilo i høst :) :) ) inn i tetta i et trangt dyretråkk, tar igjen hunden som stanser opp. Der en skygge drar ut til venstre. Hagla svinges og en 4 magnum forlater løpet... kvister knekker. APOOORT... Hunden ligger oppå byttet.

Der satt den, ekstra pølsebit på hunden i kveld.

 

Rugda

580783_10151249286375935_2043395701_n.jpg

 

Høna

560779_10151249344665935_1619889016_n.jpg

 

Svarten :)

292858_10151249444425935_1404523558_n.jpg

 

 

Er veldig glad i hunden min for tiden. ES funker som er drøm i alle terreng!

 

//JAFFA

Link to comment
Share on other sites

har vel tilnærmet avslutta skogsfugljakta for i år. Første tur så jeg 3 orrhaner, kunne skutt den ene men nølte og det var kanskje like bra.

Etter det har jeg tilsammen 3 turer på "hjemmeterrenget" og en dagstur på et terreng jeg har hørt greie rapporter på fra i fjor, disse 4 turene har tilsammen resultert i observasjon av 1 jerpe og 1 orrhane, som satt på vegkanten ved bilen etter 5,5timers trasking.

disse turene var vel ca 18timer med jakt(kaffekoking trukket fra)

 

Dette "hjemmeterrenget" har vel ikke akurat hadd en fantastisk vilt-tetthet de åra jeg har jaktet der, men så svart som det virker i år har det på langt nær vært.

 

ikke det at jeg på død og liv trenger fugl i sekken for å ha en fin tur, men med 2 observasjoner i løpet av 18 timers jakt, savner jeg lyden av vingeslag......

Link to comment
Share on other sites

For mye brunt som felles? Betimelig spørsmål, men det lille som rapporteres her er vel ikke grunnlag for å konkludere. Noen steder er det ikke så galt med fuglebestanden, tror jeg ser 10 brune for hver som felles..

Men tar til meg kritikken, eventuell ny fangst blir svart. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, for meg er det et nederlag å skyte røy/orrhøne. Eneste skuddsjansen i dag var ei røy. Championen min presenterte den midt i fanget mitt. Må innrømme at det er vanskelig å møte blikket hennes etter slike opplagte sjanser-uten at det smeller. Men i år er det ekstra viktig å spare brunfugl.

Link to comment
Share on other sites

En gang jeg gikk i skogen så jeg en elg, men den gikk en annen vei.

 

Hva vet dere om terrenget der det tas ut brunfugl? Som Balter sier kan 20 fly for den ene som detter. Dette er ikke barnehagen, selv om noen tydligvis tror det.

La meg leke i min sandkasse, jeg lover dere... det er sand der også til neste år.

 

Legg heller energien et annet sted.

 

Vi sees i revejakt tråden. Da snakker vi om å spare brunfugl ;)

 

387521_10150455021245935_18588260_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ingen kritikk til noen spesielt, da jeg nevnte dette med for stort uttak av brunfugl.

Jeg har bare registrert, på generell bakgrunn, at de aller fleste skogsfugljegere her nede på østlandet, klager over at det er så lite med fugl. Samtidig, har jeg erfaring nok, til å vite at de brune som oftest(ikke altid) trykker best. Men man må ikke skyte....

Uansett, er det brunfugl som legger egg, og får de i snitt fire kyllinger hver på en ok klekking, trenger man ikke kalkulator, for og innse at det er skutt ut mye fugl for neste år ;-)

Fordi man skyter rev hele vinteren, fanger mår i feller, jakter kråker og annet utskudd, betyr ikke det, at man ikke bør tenke over hva man gjør resten av sesongen. Spesielt ikke når klekkingene generelt er på et slikt nivå, at vi i grove trekk, jakter på stamfugl.

Men, som sagt, ikke ment som kritikk til noen spesielt. Jeg unner alle, de fine jaktopplevelsene de har og får.

Jeg er bare bekymret for neste års produksjon....

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

 

Var ute forrige mandag i øs-pøs, så en liten flokk på3 haner i flokki løpet av 5 timer.

 

Prøvde igjen sist fredag, nå i strålende sol, god vind og perfekte forhold.

3 tomstander og 2 stander med rugde. Ei rugde hadde uflaks og havnet i nettet på sekken.

Har ikke nok til middag i år, men det blir blir fiiiin forrett til mor og meg :-)

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kanskje bare meg, men i forhold til fuglestammene rundt om, syntes jeg det tas ut i overkant mye brunt... :roll:

 

 

For min egen del og der jeg jakter så er det nesten ikke annet enn brunfugl siden det har blitt anbefalt å bare skyte svart. Så så brunfuglen får det fint med å parre seg med noen bjørketrær til våren. Blir ett helt nytt fugleslag av sånt. Svartfuglen er enten skutt ut eller skremt avgårde etter å ha blitt jakta hardt på

Link to comment
Share on other sites

Bekymret noen? Her noe ord til ettertanke:

 

Worrying is like a rocking chair, it gives you something to do, but it gets you nowhere.

~Glenn Turner

 

That the birds of worry and care fly over you head, this you cannot change, but that they build nests in your hair, this you can prevent.

~Chinese Proverb

Link to comment
Share on other sites

Helga ble avsatt til elgjakt, da begge bikkjene har løpetid.... (:roll: midt i jakta...)

Det var bare igjen en okse, og den datt før klokka ti på lørdag morra.... Så hva gjør man resten av helga?

Innimellom tull med elgtrekk og slakting, skjøt jeg inn rifla med annen ammo for toppfugl.... Ikke noe snø hjemme ennå, men rundt hytta er/blir det...!

Søndagen opprant. Hva pokker finner man på?

Løsningen ble å spenne rifla til sekken, ta hagla i hendene og gå på støkkjakt! Maaange år siden sist, og jaggu var det stusselig uten hunder!

Planen var at jeg skulle få høre en orrhane eller to som spilte på morgenen i finværet, men jeg hørte absolutt ingenting. Selv om været var knall, og jeg hadde hørt den "over sju prestegjeld".

Så det ble en ren støkkjakt tur. Var ute sju timer totalt, kanskje fem og en halv med effektiv jakting. Tok meg god tid til pause og bål denne dagen...

Hadde oppe to fugler. Først en fugl jeg bare hørte i tetta, tror det var røy. Muligens tiur. Så en orrhøne helt på slutten, men skuddet gikk mest i ei lita bjørk. dsc0417g.jpg

Kanskje like greit. Så en del ravn, og en kom høyt over meg men skudda rakk ikke helt opp så den overlevde.

Fin dag, men lite fangst.

 

Noen steminingsbilder:

dsc0413r.jpg dsc0416wm.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Var på jakt i dag i et område jeg ikke har brukt i år enda. Hadde noen fine fuglearbeid på orrhaner, ei høne, to tiur og ein jerpe. Fuggeln var ganske lett i dag, men jeg kom inn på 20m fra en tiur med det var for mye kratt og busker i vegen til å løsne et sikkert skudd :trist: men ene orrhanen trykket veldig godt og jeg fikk en veldig fin situasjon på den, den letta på ca 20m og fløy skrått ifra meg og jeg fikk skutt den helt åpent. var en fin gammelhane som hadde egnet seg for utstopping siden det ikke datt ei fjer av den i skudde, men hunden kom fram til den før jeg å da var det gjort :lol: uansett fin dag i fjellet med knallsol og varmt. hadde egentli liten tro på å få se så bra med fuggl siden det er snø og enkelta plasser "knekkebrød føre" ;)

Link to comment
Share on other sites

Fikk mildvær som ønsket, snømengden ble adskillig redusert og forholdene ble brukbare igjen 8)

 

Ble en tur i dag, pent vær, men en del østavind. Hadde opp 2 røy først, akkurat samme plass som vi hadde opp røya forrige Lørdag. Disse fløy langt, og ble ikke jakta etter da jeg ikke er spesielt gira på å gå etter røy..

En stund etter ble det los på ei orrhøne. Denne satt i 1-2 min før den dro, så den da jeg var 50 meter unna.

Så tok hun opp fugl i en tett granskog, kort los og liten forfølgelse.

På slutten av turen tok hun opp ei røy, hørte den kakkla før den dro 50 meter og slo seg inn i ett tre. Hunden etter og full los. Varte i kanskje 1 min før den dro ut. Hunden stakk etter men kom igjen etter en liten stund. Så dro hun ut igjen mot der fuglen fløy, og 100 meter lenger ned ble det los igjen. 99% sikker på at det var samme fugl, og hun fant den nok i tre denne gangen. Hørte den kakkla da jeg var på vei inn på losen. Tenkte for meg selv at dette er en av de bedre loser vi har hatt, meget bra hørbarhet og tetthet i losen.

Så hunden sto å losa mot ei stor gran, måtte litt til siden for å få oversikt. Kom inn på 10-15 meter fra grana og sto å kikka i ett par min, fant ikke noe fugl. Hmm dette var rart tenkte jeg da det hørtes ut som hun hadde full kontakt med fuglen da jeg var på vei inn.. :forvirra: Så løp hun rundt treet og gjorde seg en liten runde 10-20 meter unna, tenkte at fuglen kanskje var dratt ut før jeg kom fram? Må vel gå frem og sparke i grana for å se tenkte jeg, men akkurat før jeg rakk å røre meg ser jeg røya sitte på en kvist, nesten helt åpent i grana!! :shock: :shock:

Står stille og venter på hunden, og etter noen sekunder kommer hun og tar opp losen igjen, lar hun holde på en liten stund før jeg lar skuddet gå. Røya sitter urørlig som før skuddet. Faen, ble det bom? Lader om igjen og før jeg rekker å skyte detter røya framover og rett ned i gapet på hunden. :wink: Fin avsluttning på meget bra jobb av hunden! Veldig fornøyd med markeringa, da jeg omsider fikk øye på fuglen :lol:

Godbit til hunden, og pakka røya i sekken.

Hadde en los til 5 minutter etter at vi begynte å gå igjen, men så ikke noe fugl her.

 

Hadde som sagt egentlig ikke tenkt å skyte røy i år, da det er lite storfugl i terrenget. Men når man har unghund som leverer bra så er det vanskelig å la være når man får sjansen. Men neste som detter skal være svart, har ikke gitt opp håpet om tiur i år :mrgreen:

 

isiroslashy2012.jpg

Link to comment
Share on other sites

tur 6: Rugdemania?

 

Fikk lurt meg ut en liten tur i dag sammen med jonathan fra forumet her. Selv om han har vært her i norge en stund nå, så har han ikke fått gleden av å skyte fugl over hund enda.

Litt artig at det var nettop på en tur som dette for 5-6 år siden at vi jaktet sammen for første gang. Nok om det....

 

Vi slapp hunden sånn i 9.30 tiden, og gikk lenge uten noe særlig action. En støkk før lunch var vel omtrent alt.

Etter lunch tok det seg opp. Først en stand i tetta, bom. Så en ny stand i tetta med foting og heftig løping gjennom grantetta. Dette var omtrent samme sted som vi fikk tiuren forrige gang, og skuffelsen var stor da det kun var en rugde som tok ut på slutten. Så stor at jeg bomma... høhø..

 

Engelskmannen mista motet og ville hjem (neida), og sa noe sånn som "I tell you jaffa, 20 meters away from the car we will get action".

Og om det kan gå troll i ord... jupp. Stand rask foting i tetta og engelskmannen fikk skutt sin første fugl over hunden min :). Det var nok en rugde. Og vi hadde ikke før fått putta den i sekken før en ny stand, jaging gjennom grantetta og jeg fikk jammen skutt en rugde jeg også.

 

Lot gjesten få med seg fuglene hjem da det er stusselig om man skulle hatt en rugde hver. Nå blir han i hvert fall mett i den ene lillefingeren.

 

 

148128_10151268340915935_564566514_n.jpg

533675_10151268342105935_413114616_n.jpg

 

Alt i alt en fin dag i skogen. Veldig fornøyd med samarbeidet med hunden min, og i dag var hun djerv i reisen. GØY!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ut en tur i dag også, startet med støkk på orrhøne før vi gikk videre å hørte 2 oppflukter et stykke unna. Ble så en fin stand, men det var så tett at vi bare hørte oppflukten "orrfugl". Ble så en go kaffepause før vi skulle prøve rypa. gikk en liten runde og fant to kritthvite ryper som satt i lag, ble desverre støkk det også. Brukte hunden ganske hardt i går så jeg lurer på om det kan ha en kombinasjon med slapp/ukonsentrert hund og dårlig vitringsforhold?. vi gikk ned og i skogen igjen. hunden var ganske klar så hun gikk rett bak oss på en traktor vei. Støkka opp en orrhane som satt i kanten på veien og skogen. ressultate ble at vi såg 1 orrhøne, 1 orrhane, 2 ryper og hørte 4-5 fugl i oppflukt. Litt missfornøyd med hundearbeidet, men det tar vi igjen til neste helg forhåpentligvis ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i hjemområder i helgen, og tilsynelatende var det supre forhold.

Snøen som kom i små mengder tidlig i uka var nesten borte, og det gjenstod bare noen flekker med våt snø. Med noen plussgrader, tåke og litt regn, helt-våt skog, så var det egentlig duket for bra skogsfugljakt. Svært ofte trykker fuglen veldig godt i slike forhold, men merkelig nok virket fuglen lett i helga. Vi fant mye beiting, og det ble en del blindstander. Noe jeg som unnskyldning ovenfor hundene tilskriver været som ga ultra-gode vitringsforhold. Jeg var nok litt sent ute for morrasbeitinga begge dagene, noe som også kan være en årsak. Men spesielt lørdag jaktet jeg utover eftan, til det var skumring. Fuglen var lett da også.

 

Lørdag; åpnet i ett område som svært ofte huser fugl. Fant bare gamle beitespor, ingen ferske. Men forholdene ga næring til forventning:

dsc0418yy.jpg

Bikkja, idag var det eldstebikkja Frøya som var med, jobbet jevnt. Etter noen drøye runder på førsten, virket det som om hun skjønte at dette ble en lang dag. Og slo ned på tempo, men jobbet som sagt jevnt. Vi dro oss ut av området og over i neste "hotspot". Her hadde hun en stand hun løste ut av, men var tydelig ivrig. Jobbet seg videre og det ble ny stand. Jeg hadde sett spor av "gamlefar", dog noen dager gamle, så jeg nærmet meg ivrig. Når jeg hadde 50 meter igjen hørte jeg det dro ut fugl bak noe skog, og hunden etter. Pokker, er de SÅ lette idag?

10 minutter etter, peip det i peileren igjen. Ny stand! Også dette midt i ett av de tradisjonelt beste stedene. Jeg nærmet meg over en bakketopp, tenkte at nå kan jeg lure den med å snike meg over toppen og overraske fuglen. Men når jeg kom over toppen, lettet ingen fugl. Bikkja stod fortsatt, og det viste seg at hun stod mot meg. Hun kikket delvis på meg, delvis foran og bak seg. Usikker. Jeg kommanderte reis på litt avstand, og hun satte i. Men ingen fugl opp. Ny stand litt bortenfor. jeg kom nå opptil da hun virket sikker, og ga reisningsordre igjen. Bikkja som en kanon fem meter fram, men det var bare beitespor! Luktet tydeligvis godt av disse! Den første drøye halvtimen hadde jo vært spenningsrik, selv om det ikke ble noe skudd. Så gikk vi ganske lenge før noe skjedde. Jeg trålet hogstfelt, kanter, myrer, tett skog og mer åpen skog. Ikke noe å finne. Halve dagen hadde gått, da vi tuslet oss inn i ett område med krokete furuer, skjørtegraner, myrer og lyng. Typisk tiur plass, noe alle beitede furuene også signalerer om. Plutselig piper det i peileren. Bikkja er foran meg vet jeg, og jeg går etter peiler til å begynne med. Etter å ha bommet litt, får jeg se henne. Hun står i en liten bakke, med unnabakke og ett lite åpeng foran seg. Jeg smyger meg opp og litt til side for å få sikt i det åpne feltet. Har igjen en meter før jeg gir tenker å kommandere reis, da letter tiuren! Jeg hørerd et bakser i tunge vinger, men ser ikke noe! Hiver opp hagla mot lyden, den er bak ei skjørtegran! Får se den i en halvmeters glenne, men rekker ikke dit med hagla. Jeg sikrer og tar ned igjen, det ble ikke noe skudd! Hører også at en til drar ut litt lenger unna.... Pokker også! I etterpåklokskapens lys (det er verdens mest eksakte vitenskap...) skulle jeg gått litt lenger ned, rundet en liten gran-dynge og brukt avstandsreis. Da hadde jeg fått suverent drag utover ei lita myr. Men gjort er gjort, ikke noe å gjøre med. Antallet beitede furuer i området gjør nok at jeg skal besøke området flere ganger, også i toppjakta....!

Litt etter jobber hun med noe, men får liksom ikke helt dreisen på tingen. Tar en stand, som hun løser ut. Mens hun jobber, letter to røyer på avstand. Sikkert 50 meter unna både meg og hund....

Så skjer ikke mer på flere timer. Helt på slutten vil jeg igjen innom området vi gikk i først på dagen. Frøya har akkurat vært innom meg, og forsvinner over en liten kul i terrenget foran meg. Jeg går på, for det skumres og vi har litt igjen til bilen. Når jeg stikker hodet over kulen, letter en orrhane som hun står på! Jeg gikk for raskt, og så ikke standen. Hagla på aksla, og fikk ikke skutt! Pokker, skal da ikke tabbene ta slutt?

Søndag brukte jeg yngstebikkja Dina. Hun skjønner ikke å spare seg, og går fort så lenge det holder. Idag holdt det ikke helt inn, og hun ble sliten og kjei. Hun har nok også igjen en rest av løpetid, det er nok også med å gjør ting verre....

Ingen store situasjoner. En del blindstander også idag. En stand der jeg hører fuglen drar ut på langt hold, en stand der en annen fugl (trolig tiur, mulig røy) drar ut 50 meter lenger fram. Kanskje den samme, som har beitet seg framover og hun stod på ekstra godluktende beitefot. På slutten er vi slitne begge to, går igjennom samme område som igår. Det drar på og regner skikkelig, og jeg bestemmer meg for å gå til bilen og avslutte. Går for fort, bikkja er ikke foran meg, og vi støkker ei orrhøne. Midt i "hotspoten". ! Er det mulig, å være så dum? Så er altså ikke tabbenes tid forbi!

 

Noen flere stemningsbilder:

dsc0420ms.jpg dsc0427j.jpg

 

dsc0429y.jpg dsc0432jw.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Her har tiuren gått:

dsc0428c.jpg

 

Neste helg blir det vel hyttetur, så da blir det ikke skogsfugljakt.

Håper forholdene holder seg noen uker til....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å komme en del snø i terrenget nå, faktisk så mye at vi ikke kan kan kjøre helt inn. Er det noe vits å gå støkkjakt med hagle i sånt føre? Det hadde vært kjempegøy å få tatt en siste støkkjakt på skogsfugl og kanskje felle min første også! Toppjakt er jo selvfølgelig et alternativ, men dersom hagle ikke er helt ubrukelig så faller det i bedre smak :)

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å komme en del snø i terrenget nå, faktisk så mye at vi ikke kan kan kjøre helt inn. Er det noe vits å gå støkkjakt med hagle i sånt føre? Det hadde vært kjempegøy å få tatt en siste støkkjakt på skogsfugl og kanskje felle min første også! Toppjakt er jo selvfølgelig et alternativ, men dersom hagle ikke er helt ubrukelig så faller det i bedre smak :)

 

Takker for svar!

 

Hvis det blir kaldt slik at fuglen begynner å gå i dokk så har du en sjanse. Når det er mye snø slik at fuglen ikke har mulighet til å spise de siste bæra som er i lyngen så sitter den nok oppe i treet å da er nok rifla et bedre valg ;)

Link to comment
Share on other sites

Moro å lese Dagl :-)

Blir nok fugl i bakken snart

 

Jeg tok en tur i skauen sist lørdag, uten bikkje, han var "opptatt".

Sånn er det å ha "skilsmisse-barn" :-)

Turen ble lagt til nærområdet, her er det ikke lov av grunneier til å slippe, men turer i bånd går fint. Alene støkket jeg ei rugde,to røy og en tiur. Normalt skulle det minst en treff her.

 

Idag ble det tur med hagle og hund, hadde fått tips om en fin tiur-ås.

Bør ikke høre på alt som sies nei.....

På vei inn ble stand og dobbelbom på rugde.

Trålet åsen fra begge kanter, kun gamle etterlatenskaper.

Kursen ble satt mot gamle og gode trakter og selvfølgelig....., i medvind støkket jeg tiur.

Dobbelbom igjen! Erre muli'..........Var sikker på kanontreff, den gikk lavt over en liten knaus, så det gikk fort, men likevel.... Rett etter ble det stille i bjella litt lenger ned i lia. Står'n for død tiur tru? Jeg letet lenge og fant bikkja til slutt. Vi avanserte, ingen tiur men rugde denne gang. et skudd og treff :-)

På vei ned til bilen, to nye rugdestander, men to nye bom.

Uansett, moro med langnebb :-)

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Bra rapport Dagl! Du gir gode skildringer og kommer med fine bilder av turene dine. Gjør det mer interessant å lese. :)

 

Et eksempel til å følge for oss andre! :wink:

 

For min del er det særdeles lite tid til jakt for tiden. Full jobb og studier gjør det nesten håpløst, og unga har en tendens til å bli bedt på et eller annet når helga nærmer seg... Dersom det kun blir èn bursdag den ene ungen skal på i helga, kan det faktisk hende vi tar en hyttetur fra fredag til søndag formiddag (bursdag kl 1600). Da får en jage ut bikkja og løpe etter og kjefte litt. Hagla er dødvekt, men kjekk å ha i henda. Litt styrketrening lissom... Har ikke løsnet et eneste skudd i skogen i høst, og har kun hatt to sjanser. Menmen, jeg har ikke regnet med noe heller. Det som eventuelt blir nå på slutten får en ta som bonus!

 

Det morsomste har vært at boffen fungerer litt bedre for hver gang. Han finner fugl, og han løper ikke etter som en idiot lenger. Det kan love godt for neste sesong i det minste. Fyren begynner faktisk å bli litt voksen i hodet. Med litt seriøs trening til våren og sommeren, bør vi kunne få til noe neste høst.

 

Ellers håper jeg på mer snø fremover. Hadde vært artig og sett etter fugl i topp. For meg er det den artigste jakta. Har så klart aldri fått fugl i topp (har faktisk aldri sett fugl i topp her i landet - helt utrolig, men sant), men før eller siden... :wink:

 

Siden i fjor har Brno Fox'en min (.222 rem) fått ny stokk (Boyds laminat) og ny kikkert (Zeiss Diatal 7x50) og går bedre enn før, så den fortjener en tiur nå... :)

 

Pippipbørsa (og revebørsa):

20121022_165250.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for ros, og det kommer nok flere fortellinger. Men må innrømme at jeg ergrer meg grønn over den tapte tiur-sjansen i helga.... Det er ikke mange sjanser jeg statistisk får iløpet av en seson. Men man vet aldri, plutselig klaffer alt. Det er det som er så moro med fuglejakt, og for min del, spesielt med stående fuglehund.

 

@Ko-Stens;

Håper inderlig du får noen fine situasjoner og fugl i bakken til helga!

Selv om alt har gått på tverke, så kan den ene situasjonen komme like ved bilen på vei hjem. Eller helt i slutten av en sesong.. Alt kan skje, akkurat når en minst venter det. Man må bare ikke gi seg.....

Lykke til i helga!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

hei, jeg er en rimelig fersk jeger har kunn jaktet i 4 år og dette er første året jeg tenkte å prøve ut toppjakt. Har tilgang på terreng i trysil og kan jakte der hver herlg. Noen som har tips til som har tips til hvor mye snø det må være og eventuelt hva gode forhold for toppfugl jakt er :?:

Link to comment
Share on other sites

hei, er det noen jegere her inne som har prøvd seg i Romeriksåsen i år ? Har vært ute på en tur der og har hatt inntrykk av at det er en del fugl der. er hvertfall en del hare der, gikk på 3 harer på 2 timers tur. gadd ikke skyte i og med jeg har en unghund på 15 måneder som jeg kunn vil ha i fugl og ikke noe annet vilt :-)

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel. Tenkte meg en tur ut tidlig i dag med rifla for å se om jeg fant fugl, evt ha hagla i henda og rifla i sekken. Det ble med tanken. Fra tett snøvær i går kveld og håp om tiur i topp, til sprutregn og kraftig vind i dag tidlig, gjorde at det ble med tanken.

 

Kan hende jeg tar en tur med bikkja litt utpå, men det frister lite! Er det noe vits egentlig? Regner lite nå, men det blåser endel enda. Slapseføre så det holder, men også litt fast i bånn. Umulig å gå stille. Vil tro fuglen ikke trykker noe særlig?

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i skogen i dag, hadde opp først 1 orrhøne som ble støkket, så 1 orrhane som ble støkket, så 2 røy som satt i et tre som ble støkket, men som jaktkompisen prøvde seg på uten hell. ble så knallstand på 3 orrhaner som satt på bakken, de satte seg opp i et tre etter at hunden hadde fått reis-signalet. fyrte av to skudd på den ene, den fløy å satte seg i nabo treet så jeg brente løs en gang til uten hell. litt rart at den fløy like godt etter på, holde var nokk 30m+, men har sikkert undervurdert holdet eller så er den bare jævli hardskutt når den sitter. skulle ta kaffepause men da ble det stilt på bjella igjenn. farsan skulle gå på mens jeg lagde bål men fuggeln var lett og lettet på langt hold "orrhøne". så endel spor av fugl, rev og hare. ruslet etter vegen mot bilen og da støkte vi opp to jerper som satt i grøfta. gøy å se så mye fugl, men samtidig veldig irriterende at det ble så mye støkk som det ble :( blir å prøve med nytt mot i morgen, da etter rypa ;)

Link to comment
Share on other sites

Var å jaktet litt i tung snø på hytta i helgen. Lørdag ble det en ettermiddagstur med truger i kanskje 3 timer. Støkket opp fugl ganske tidlig inne i skogen, men umulig å se. Hørtes ut som lyden kom fra et tre og det virket som den startet medluft under vingene. Fulgte retningen og fikk opp en til (eller samme) like etter. Denne kom fra bakken, men fortsatt umulig å se. Det ble fort mørkt så vi valgte å følge trugesporene tilbake, noe som viste seg å bli vanskelig utover kvelden. Så en rovfugl som satte seg i et tre, fyrte av en ladning tungsten str 4 mot den, men den bare fløy videre? Kanskje 30 m unna, og dne hadde god beskyttelse av mye grener og vingene inntil kroppen, men synes fortsatt det var rart at den ikke datt.

 

Tok en liten tur med rifla på ryggen og hagle i henda. Hadde kommet opp på et hogstfelt da jeg plutselig hørte KRAFTIGE vingeslag bak meg. Snudde meg og fyrte av et skudd mot den største fuglen jeg noen gang har sett. Bomma og fuglen fortsatte ut mot et åpent felt, men plutselig begynte den å svinge tilbake igjen foran meg. Virket som den ombestemte seg. Jeg hadde tenkt til å vente og se om den satt seg ned i et tre innenfor rifleavstand, men den kom bare nærmere og nærmere. Hadde god tid og satte skuddet en hel lengde foran fuglen. Fuglen sluttet å flakse og gikk rett ned og stupte inn i skogen. "YES!" tenkte jeg... "ENDELIG!". Dyttet inn 2 nye skudd og gikk mot åstedet med godt over 190 i puls. Da jeg kom fra, kanskje 25 meter unna var den søkk vekk :( Lette i en time under hver eneste skjørtegran som fantes og mer enn det, men fant ingen fugl. Det som endelig skulle bli min første skogsfugl, og det beistet av fugl også, endte med ingenting :(

 

Flere som har erfart å ikke finne fuglen etter det som ser ut som et åpenbart treff? Kom gjerne med tips om hvordan jeg kan lete enda nøyere også :)

 

Jeg er ganske sikker på at det var en tiur, da jeg la spesielt merke til den lange stjerten og ikke minst størrelsen på dyret.

 

Kommer GARANTERT til å skaffe meg fuglehund når den tid egner seg!

Link to comment
Share on other sites

Tja og ikke vite om det er Orrhane eller Tiur man skyter på er vel ikke og anbefale.

Når man samtidig skriver og ha skutt på rovfugl og først etter at det er komentert av andre velger og kalle det kråke :roll: ,

må det være greit og minne om at dette er et åpent forum som kan leses av alle.

Ønsker ikke og henge ut noen men skulle ønske folk tenkte seg om en gang eller to før de la ut ting på nettet.

Det er mange kritiske øyne som følger med på oss jegere og så lenge jakt,våpen eller rovdyr er temaet, er veien til avisoverskriftene kort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...