Jump to content

Skogsfugljakta 2012


Axiom

Recommended Posts

  • Replies 292
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har tråkket litt rundt i skogen der jeg leier hytte, i Østby (Trysil), både i vinter og nå i vår/sommer. Har ikke sett snurten av noe som helst, og boffen har ikke vært borti noe med snuta heller (gått i bånd hele tida). Virker helt dødt der i hvert fall. Men dette er kun et lite område. Håper da inderlig det er noe å komme over ellers oppi der!

 

Men trua er heller dårlig! Blir å slippe udyret løs når båndtvangen oppheves, så får en se om han har tatt noe lærdom av sommerens trening. Fjoråret var helt tragisk, med håpløst dårlig med fugl der jeg jaktet (Braskereidfoss) i forhold til året før, så han lærte knapt noe av å løpe fritt selv (dårlig med fuglearbeid altså).

 

Har vært på en overnattingstur med jentungen i Vang, ikke så langt unna Hamar, og der var det voldsomt med orrhanespill å høre den kvelden vi var der, så der er det da litt fugl om ikke annet. Gidder neppe å jakte i det området, for jeg hater å jakte i kø.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra det du skriver så skulle det gå rett vest med produksjonen i år. Mye lemen i fjor gjorde at mår, rovfugl og andre predatorer forsynte seg fett! Blir det derimot lite mus og smågnagere i år er ikke det akkurat gunstig for egg og kyllinger. ( De lever farlig). Lite innsekter og MYE nedbør er IKKE positivt.

 

Har en dårlig følelse i år, desverre! Håper jeg riktignok tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Her på hedemarken (og Trysil) var det skikkelig mildvær i mars, og da påsken kom, ble det 15 minus og vel så det. Det var som å gå på asfaltert parkeringsplass i skogen. Perfekte forhold for rovdyra. Gikk et par runder med hunden i Trysil (altså Østby) i påsken, og det var så hardt at jeg kunne hoppe på skaren på ettermiddagen selv om sola hadde stått på, og jeg nærmer meg 90 tunge. Har aldri opplevd maken. Livsfarlig å snørekjøre med bikkja for fy skamme så fort det gikk, også så artig å tryne når bikkja finner en interessant flekk å snuse på...

 

Når snøen først smelter såpass i varmen, siger fuktigheten til bakken, og når det fryser på, dør vel de fleste gnagerne da det blir ispanser og vanskelig å finne mat. Fuglen får mer vansker med å gjemme seg vekk for rovdyra, som er i stort antall fra fjoråret, kan plukke som de vil, antakeligvis. På disse rundene i skogen, fant jeg fire, fem steder med masse, svarte og brunspraglede fjær...

 

Så jeg er i hvert fall skeptisk til høsten her omkring.

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat lystig lesing for Trysil (sakset fra Trysil fellesforening for jakt og fiske 11.7.):

 

"11.07.12 Hard predasjon på skogsfuglreir

 

Også i år har vi deltatt i prosjektet med overvåking av skogshønsreir. Vi har fått inn svært få meldinger om reirfunn. Det i seg selv er vel et tegn om at situasjonen ikke er som best. Likevel har vi klart å få ut åtte kameraer her i Trysil, mye takket være studenter som har drevet elgbeitetaksering i Ljørdalen. Alle kameraene er nå hentet inn. Seks av reirene ble røvet; to av mår, ett av kråkefugl og tre ukjente, noe som indikerer hard eggpredasjon i år. Dette er trenden også i andre deler av fylket."

Link to comment
Share on other sites

Har lest side opp og side ned, men blir jeg noe klokere?? nja..

Prøver meg med ett spm her..

 

 

Ønsker tips til ammo..

 

Kan det være lurt med forskjellig ammo på første og andre skuddet?

 

Har dere erfaringer på hva som fungerer bra så del det gjerne!

 

Skudd 1:

Skudd 2:

Link to comment
Share on other sites

skudd 1 ROTTWEIL ULTIMATE 12/70 36GR US4

 

 

skudd 2 remington wigmaster HD 12\70 36gr us4 :wink: vis du ikke får tak i wigmaster som gikk ut av produksjon.Men du kan finne noen plasser som har i igjen så kan du prøve black load de er ikke så dyre :mrgreen: men husk ikke skyt i trangere choke 1\2 :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skudd 1: ROTTWEIL ULTIMATE 12/70 36GR US6

Skudd 2: ROTTWEIL ULTIMATE 12/70 36GR US4

 

Det er litt med forbehold dette.

Jeg kjøpte et relativt stort parti av disse patronene når de først kom og prisen var deretter.

Disse koster nå veil på J&F 40,- stykket.

 

Absolutt gode patroner og må vel nærmest ses på som en arvtager til Wingmasteren som nå ikke lenger er å få kjøpt her til lands.

Men om jeg synes de er verdt 40,- smellen? Meget tvilsomt....

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur ut i ett terreng i Bærumsmarka hvor jeg har fått jakttillatelse, og i løpet av første timen, skremte jeg 2 brunfugl på vingene. Samt mye annet jaktbart som ringduer, kråkefugler og trost.

Brunfuglene her var nok Jerpa regner jeg med, da de ikke var så store.

 

Nå må jeg bare bli bedre kjent i området, så blir det nok fugl når jakten starter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok ikke så mye skogsfugl jakt på meg iår som tidligere, :cry: da vi har byttet hytte nylig.

Istedet blir det nok mer rypejakt :smile:

Og det blir garantert skogsfugljakt i hjem-områdene utover senhøsten... :D

 

Angående bestander er jeg pessimistisk. Både når det gjelder rype og skogsfugl. Merkelig vår med ett panser av snø i April og kaldt med mye regn under klekking, samt mye rovvilt etter fjoråret`s smågnager-år.... Nei, jeg velger å være pessismist, og heller bli overrasket....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Er det noen som har vært ute i Gjerstad/Drangedal/Nissedal/Fyresdal og har noe å melde om?

Også Kongsbergtraktene?

 

Bare en måned igjen.... :D

 

 

mvh Terje

 

Kan bare svare for Kongsbergtraktene. Gått noen turer for å kikke, nesten ingen kull å se. Blir nok et middelmådig år er jeg redd...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i terrenget hvor jeg jakter så og si daglig. Jeg vet ikke om det foreligger noen takseringsrapport enda, men ut i fra egne observasjoner tror jeg det blir veldig dårlig med skogsfugl her på Hedmarken denne sesongen. For første gang siden jeg flyttet hit har jeg ikke sett et eneste kull

 

Antagelig blir det en sesong med fokus på predatorjakt for min del. Jeg blir heller ikke overrasket om det blir iverksatt fredningstiltak i form av kort jaktsesong og baglimit på skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

Her utafor Drammen virker det til og bli et brukbart år, er på skauen så og si daglig året igjenom og har oppservert bra med fugl side jaktstopp i fjor :D

Spesielt jerpekull har jeg sett mange av og også kommet over flere orrfugl og storfugl kull.

Kansje uttaket av snaue 20Mår og10 rev på terrenget de siste åra har hatt en effekt, kombinert med lavt jakttrykk og jegere som tar hensyn til bestanden og heller gir seg for dagen hvis de har en fugl eller to på sekken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå begynner det å nærme seg 10.september og jeg kjenner fuglefeberen begynner å komme.

 

Hadde 8 dager i skogen, nærmere bestemt Nord-Odal, i midten av august uten å se særlig fugl, i alle fall sammenlignet med fjoråret. Kom over noen enslige fugl, men dessverre ingen kull. Er noe bekymret for utfallet for skogsfugljakta om drøye to uker.

 

Noen flere som har rapporter å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt et par slipp i hjemtraktene.

Vi har ikke funnet mye fugl, men noe. Ett kull, som jeg faktisk er usikker på hvor mange det var i. Årsaken var en støkk på langt hold, men to kyllinger ble gjenfunnet senere og begge hunda fikk hver sin stand.

Igår kveld hadde vi oppe tre fugler, alle voksne. Blandt annet en Stor og Svart en...

 

Men det ser ikke ut til å være noe toppår, tvert imot. Men det er jo ikke noen sensasjon etter begredelige rapporter fra landet rundt....

 

 

Mvh Dagl.

Link to comment
Share on other sites

Ser jammen ut som om jeg faktisk skal få tid til en økt på åpningsdagen. Reiser opp til hytta søndag 9. og tar en morgenøkt 10. før jeg setter kursen hjem. Kort tur, men da blir i hvert fall de verste abstinensene borte!

 

Skal en tur oppover i helga, og da får jeg slippe udyret litt, med gps, så får vi se om han har lyst å løpe litt tulling. Vet det bor et par, tre tiurer i nærheten, så får se om vi finner dem og skremmer dem over i naboterrenget til jaktstart. :lol: Ellers blir det vel en traurig høst, vil jeg anta. Har ikke sett brunfugl i år annet enn noen fjær fra et kadaver. Skulle jeg finne på å komme over brunfugl i høst, får de fly videre. :)

 

Så denne høsten blir nok mest til lufting av bikkja og la han få løpt av seg energi. Kjedelig at vi så sjelden kommer til å komme i fuglesituasjoner, men det er jo en positiv opplevelse om det skulle skje. Artig å se den lille energibunten rase av gårde mellom trærne.

 

Klarte å miste taket i lina sist jeg var oppi der, og fjotten stakk selvfølgelig, men du verden så fint han søkte. Det var bare èn ting som ikke funket da, innkalling... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tre venner av meg er i Sverige nå. Jakter i et topp terreng hvor vi har funnet tildels vanvittige mengder fugl de siste årene. I fjor var orrfuglkullene på 10-12 i snitt og storfuglkullene på 8-10. Tett var det mellom dem også. I år karakteriserte de det som katastrofalt dårlig! Tre mann har sett 40 skogsfugler på tre lange dagers jakt. Kun en håndfull kyllinger av dette. Det betyr tilnærmet null produksjon. ( Vi snakker om et terreng hvor vi så åtti til hundre fugler hver per dag for ett år siden!) jeg ser ingen hensikt i å jakte fugl i høst for min del. Jeg liker ikke å høste av bare stamfuglen. Hva andre gjør får selvfølgelig bli opp til dem.

Link to comment
Share on other sites

Huff. Ikke bra.

 

Egentlig burde vel mange områder rett og slett bli stengt for jakt i år. Håper grunneiere og jeger- og fiskeforeninger, allmenninger osv tar en runde og grubler på det etter å ha sett på takseringsresultater. For jaggu har det vært begredelig her omkring i hvert fall. Inntekter av jaktkort bør ikke gå på bekostning av stamfugl.

 

Det å jakte i dag betyr for de fleste å høste av naturens overskudd. Å høste av naturens "underskudd" er ikke bra. Det blir neppe bedre neste år av å skyte stamfugl. Når en vet at mange bukker under i løpet av vinteren uansett, kan det blir rimelig krise om man har en hund som støvsuger terrenget og jegeren MÅ skyte det han kommer over. Det finnes nok noen av dem. Håper folk i år holder seg edruelige på jakt!

 

Selv blir det, som sagt, mest å la hunden få trene og holde seg slank... Regner med null fugl uansett i år, selv om det hadde vært toppår, når hunden blir med, for han er utrent på fugl. Da er det jo kjempesmart å skyte en som han støkker og løper etter!

 

Her i gården kommer det til å satses litt på lokkejakt på rev utover. Har søkt om beverjakt og, så kan hende, om jeg får det blir det litt smyging for titte etter de dyra. En annerledeshøst for min del, ser det ut som. Men greit det og. Man er utendørs i Guds frie natur! Har aldri vært en som utrydder bestander (i snitt èn fugl hver høst...), så det utgjør ikke noen forskjell for meg uansett bunnår eller toppår.

 

Edit: Fant takseringsresultater for Trysil. Sørgelig lesing. Helt ned mot 0,6 ryper mot 18 i et middelår et sted. 1 skogsfugl i Ljørdalen mot 6 i middelår. Jaja... :(

Link to comment
Share on other sites

Har terreng i Kongsvinger området. Observerer vesentlig færre fugl i år. Ingen kull, har sett bare enkeltfugl nesten. Satt to røy bak hytta en morgen, men ellers er det et stykke mellom støkkene. Langt færre fugl å se grusende på veien også, og finner lite møkk etter fugl i skogen. Ser dårlig ut i år.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet noen dager nå på svenskesiden, litt nord- øst for Elverum. Kan bekrefte det generelle intrykket i dette emnet. Lite, tildels tomt med fugl. I tillegg er den kyllingen som er liten. Sammenlignet med tidligere år kan det virke som om klekkingen har vært sen, furasjen dårlig eller kullene har blitt relagt. Har besluttet å avvente å skyte fugl ut av dette område for å se hvordan status er utover høsten og vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Var en tur i Fyresdal i helga.

Vanligvis et OK terreng mht skogsfugl.

 

Gikk 2 t fredag, mest transport-etappe inn til setra, støkket gammaltiuren.

 

8 t lørdag, fikk opp 1 kull med 4 små.

2 single haner som jeg så 3 ganger, kanskje 3 totalt.

(og reis på rypepar uten kyllinger..)

 

Søndag ble det 5 t i lavere del, stand på tiur og en single hane.

 

Ikke bra....

 

 

mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

Komm hjem i går fra 4 dagers jakt i sverige, og har heller ingen gode nyheter, jaktet i orsa besparingsskog! Så generellt veldig lite fugl, mest voksene fugl, hadde opp et par orrkull i løpet av turen med pip kyllinger! dette lover ikke bra, vi får håpe på et par år med fullklaff i klekkingen og mindre råvdyr!

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute å trena bikkja noen turer. Var på terrenget på Finnskogen forrige helg. Hadde opp 10-12 fugel på en dag der. Et lite orrfugelkull pluss en singel kylling pluss noen single voksenfugl her å der. Langt mellom fuglene.

 

Men var ute 1 time idag en annen plass. Hadde 5 stander og flere markeringer, et stort orrfuglkull med store kyllinger pluss flere haner og en singel røy ihvertfall 15 fugel på vingene. En kompis var å gikk etter Tiur i samme terrenget forrige helg. Hadde opp 8 Tiur 2Røy å et stort jerpekull. Så det er ikke helt svart alle plasser. Gjelder bare å finne de rette plassene. Gleder meg til 10sept nå.

Link to comment
Share on other sites

Har vært en tur i skogen i dag med boffen. Han fant to fugl, og så støkket vi en sammen da vi kom på en i medvind. To tiurer og en mindre en, muligens orrfugl. Så den ikke.

 

Bikkja har ellers glemt ALT som har med lydighet å gjøre... :?

 

Stand, hva er det? Ro i oppflukt har vi aldri hørt om. Innkalling og sitt er ikke så nøye... Blir jaggu stemmeløs av slik... Roper en høyt nok, stopper bikkja og letter på øra, titter på meg og løper videre... Liiiitt vanskelig å gi ros når han til slutt kommer da!

 

Med andre ord, det blir trygt å være fugl her i høst! Skyter ikke med mindre idioten begynner å høre på meg!

 

Uansett er det artig å se at det ikke er helt tomt, og bikkja får jo litt trening i det minste. :-)

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er skralt med kull over hele sør-Norge i år.. Noen som har noen teorier av hva som kan være årsaken...? Husker det var lemenår i agder for 2 år sia, og da blir det vel en del rovvillt som vokser opp. Skogsfuglens miljø er vel ikke så ekstremt som rypas, at det skulle ta knekken på kyllingene :roll::?:

Link to comment
Share on other sites

Trist å høre at pruduksjon har gått dårlig mange steder!

 

Vært ute å kikka i terrenget mitt de siste helgene, å maken til store fine kull har jeg vel aldri sett før, masse store fine kyllinger, å masse stam fugl!

 

Jeg har et privat terreng å skyter minimalt med brunfugl, noe som virker å gi resultater hos meg, jeg tar vel ut mellom 15 og 25 skogsfugl hvert år, å det gleder meg like mye hver gang å se brunfugl, som får lov til å fly videre..

 

Må si jeg gleder meg til 10 sep. Nå :)

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er skralt med kull over hele sør-Norge i år.. Noen som har noen teorier av hva som kan være årsaken...?

 

Jepp!Kaldt vær og mye regn i klekkinga/oppveksten=Kyllinger som fryser ihjel,samt tilgangen på de innsektene/larvene de spiser da er dårlig=sulter ihjel.Plusser du på hardere predasjon siden det er lite smågnagere så får man katastrofalt lite kyllinger mange steder.

 

Pointeren min gikk 2,2 mil i skogsterreng i Nedre Eiker i dag.Resultatet ble en blindstand..Ikke ei fjør og se :-(

Link to comment
Share on other sites

Hvilke side av NE gikk du på da? Har selv terreng på Vestskauen og her lover det godt i år også,har vel egentlig vært jevnt greit med fugl de siste 4-5 åra.

Personlig tror jeg nok at vi jegere må ta mer ansvar for fuglebestanden ikke bare ved og ha fokus på viltstell og predasjonskontroll.

Men vi må bli bedre på og tenke langsiktig når vi høster av bestanden er ikke bare og slenge avgårde et skudd for og prøve når det letter fugl. Pratet med en jeger i fjor som klarte og prestere og si at han brukte minst 10 skudd per felte fugl :shock: Heldigvis jakter han ikke på mitt terreng, men jeg veit at det er for mange derute med lignende holdninger.Er utrolig hva folk lirer av seg i feks den lokale jaktbutikken.

Jeg mener at det må vises mer ansvar for bestanden også under småviltjakt, regner med at mange er uenige med meg men hvis man drar til fjells den 10. kommer det til og være mer jegere enn ryper i enkelte fjellområder.

Min erfaring er også at jeg kan gå i et område og jakte en dag og ikke se fjøra, for så og komme tilbake ei ukes tid seinere og støkke opptil flere fugl.

Håper virkelig at alle ihuga skogsfugljegere får mange bra turer fra den 10. og at bestanden er bedre en fryktet

Skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...