Jump to content

Skogsfugljakta 2012


Axiom

Recommended Posts

  • Replies 292
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser det er en del folk som nevner at man kan legge til flere fugl om en hadde hatt med seg hund, og det syntes jeg bare er tull å si. Har hatt to turer nå med støkkjakt og sett 20 fugl den første dagen og 29 fugl den andre. Hadde med bikkja på fredag og da kom vi over 4 storfugl og noen blindstander. Ser ikke noen grunn til at folk skal hinte til at bikkjer støvsuger områder hele tiden, kan love dere at en effektiv støkkjeger gjør akkurat det samme.

 

Og gratulerer til de som har fått skutt seg en fugl eller to, har enda ikke gjort det selv men skal til Trysil om ikke så lenge og prøve meg der litt. Spennende å se hvordan bestanden er der. Legg gjerne ut bilder og.

Link to comment
Share on other sites

... skal til Trysil om ikke så lenge og prøve meg der litt. Spennende å se hvordan bestanden er der. Legg gjerne ut bilder og.

 

Lite lovende i følge taksering. Ikke forvent flokker, men det er en og annen fugl der. I terrenget jeg jakter (eller "jakter", siden jeg egentlig ikke har tid), har jeg sett til sammen tre fugl i hele sommer/høst. Dette er ved Østby. Mulig det er bedre oppover i kommunen (var visst bra i fjor, selv om jeg ikke så noe til det).

 

 

 

Blir nok elendig med jakt selv i høst. Fire timer hittil, 10. september. Ikke det at det gjør noe. Dritlei etter bare magre år (har en egen evne til å finne fugletomme områder). Da passer det jo bra å jakte lite dette året i hvert fall. Bikkja derimot... Han kjøpte jeg jo for fuglejakt, men stakkaren har blitt 99 % familiehund, dessverre. Hadde jeg ikke hatt han, hadde jeg kuttet ut all fuglejakt til evig tid, tror jeg. Så må vel ut i skauen noen turer til i år. Dessuten har jentungen på 11 lyst å være med. Da får en vel trå til...

Link to comment
Share on other sites

Gikk 7 timer 2 mann i haugsbygd gr. lag på mandag. Hørte 2 stykk mens vi gikk tilbake til hytta. Fant 2 hauger med fjær og dessverre..

 

Også gikk det opp 2 høner på 10m på et hogstfelt i dag tidlig, men da hadde ikke jon blund dratt enda, så de fløy pent avgårde, så ble det stille de 3 neste timene. I terreng som normalt skal være absolutt helt ok .

 

Var ikke siste turen i dette terrenget men fortsetter det slik har jeg hverken motivasjon eller samvittighet til og holde på.

Link to comment
Share on other sites

jeg og en kompis skal til vest-telemarks indre skoger på jakt neste uke. Terreng med alt fra tiur og rype. Skal være greit med fugl ut i fra tidligere år og vet at det er få som jakter der. Støkkjakt er taktikken. Kommer med referat når jakta er over :)

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg lurt gameltiuren :D Blei en liten runde etter jobb i ettermidag. helt dødt i skogen fra 1530 til 1800 da plutselig hadde jeg oppe ca 8 orrfugl 4 tiurer og ei røy på en liten time. All fuglen satt i solhellinga akkurat i overgangen mellom furubrenner og hogstflater. Alle satt også i veden og lettet på ca 50+ meter bortsett fra en gammal tiurfant som var dum nok til og lette på 30 meter.Han henger nå i kjelleren og vekta endte på 4,8 kg :D

Nå blir det en liten hvilepause på fugelen de neste 2 ukene pga elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Var å jaktet i Sverige for noen dager siden. Vi så fryktelig mye fugl, trur ikke vi hadde en time uten at vi minst så fire skogsfugl/ryper. Dette er ett terreng vi jaktet tidlig i sesongen i, da så vi nesten ingen. Å trur du faen ikke jeg fikk skutt meg en gammaltiur da? Beistet veide 4770g. Å var noe av det sykeste jeg har opplevd. Bikkja hadde stand mot ei gran, jeg sniker meg rundt granen og for se tiuren skyte fart ut mot myra på maks tre meter!! Var så nærme at jeg måte vente med å skyte! Dyret døde i smellen og det var første tiur for bikkja! Fantastisk!! :D

Link to comment
Share on other sites

At man ikke lærer... :cry:

 

Kjenner jeg må late vannet, går 10-15 meter tilbake, venter 10-15 sekunder.

Knekker hagla og legger den over skuldra og drar ned smikken.

Nesten ferdig... da braker det løs en tiur 20 meter til høyre for meg, så der står jeg da, med en tom enkeltløper i hendene.... :shock:

 

Jada, hadde jeg ikke snudd så hadde jeg vel ikke sett den i det heletatt, men så jæ.... typisk.

 

Har gjort det samme på rypejakt, da fikk jeg tid til å fiske frem igjen hagla fra skuldra, et bomskudd med buksa rundt knea :oops:

Link to comment
Share on other sites

I morgen så begynner jeg å jakte på det fjerde terrenget for sessongen :) har hatt god suksess i år med å jakte litt hær å dær. Skal jakte der jeg egentlig jakter elg så har sett endel fugl når jeg sitter på post, så det blir spennende å se i morgen om jeg finner igjenn de tiurene som jeg har sett ;)

Link to comment
Share on other sites

Lørdag: Jeg og en kompiss jaktet i et nytt terreng der jeg har sett endel fugl når jeg var på elgjakt, men skogen var tom :/ Ikke skjønner jeg hvor fuggelen har blitt av, men vi gjikk i et ganske stort område og med hund men fuggelen var som sunket i myra :(

Mandag: Jeg og en annen kompiss dro for å jakte der han var kjent å hadde sett bra med fuggl i fjord og årene før, men der og var det ikke så mye som ei fjær å se, vi gjikk med hund da og han var ganske kjent i området så vi var innom alle plassene der han viste at fuggeln brukte å sitte men det hjalp ikke :(

 

Drar til et nytt terreng i kveld sammen med en kompiss der han har hytte og jakte noen dager å håper på å få se en fugl hvertfall ;)

Link to comment
Share on other sites

Får gi en liten rapport jeg og da. Har vært på fire småturer siden mandag morgen, i Østby (Trysil) i privatterreng der jeg leier hytte.

 

Mandag: Tre timer på formiddagen. Bikkja fant tre fugl til meg, to røy og en tiur. Etter å ha ruslet et par timer uten tegn til fugl, fant jeg ut at jeg skulle ta en liten avstikker i tetta langs en gammel tømmerhogstvei. Lavskrika drev på fælt nedi et kratt. Bikkja kom og tok stand på veien nedover mot dem. "Skitt au", tenkte jeg. "Du kan da leke litt med småfuggern". Ga reisningsordre og bikkja føk ned i krattet, men vinklet ti meter nedenfor, og vips, to røy fløy ut fra trærne, ute av synsvidde... Bikkja tok stand på røy (i hvert fall tror jeg det var røy. Ganske stor fugl, men ikke tiur, for den braker løs, noe disse ikke gjorde)... :lol:

 

En halvtime senere, etter å ha tråklet gjennom tetta nedenfor der de to forrige fuglene reiste, kom vi frem til ei myr. Bikkja foran ut på myra, men jeg ville gå nedover i retning av der de to røyene hadde reist. Femti meter nedenfor hørte jeg ringling fra bjella, litt på, litt av, og plutselig basking og digre vingeslag, og et bjeff fra bikkja. Dustemikkelen meg burde vel kanskje gått etter bikkja fremfor å vinkle bort fra han! :twisted: Dette skjedde nemlig bare femti meter nedenfor bikkja... Artig nok stakk han ikke etter fuglen denne gangen heller.

 

Alt i alt var jeg fornøyd med dagen, til tross for få situasjoner. Bikkja jobbet som en helt hele tida og holdt seg i nærheten. Ingen lange utras på flere hundre meter, og han tok stand, samtidig som han ikke reiste etter. Ny opplevelse med uerfaren bikkje. Kanskje blir det fuglehund av han likevel! :)

 

Sent på ettermiddagen gikk jeg en drøy timesrunde med rifla for å se etter en elgvom og om det var rev der. Vomma var borte, en uke etter jeg var med på elgjakt. Ellers fløy det ut en tiur på haglehold langs veien jeg gikk. Dette er en bommet vei, ikke åpen for offentlig ferdsel, så den kunne jeg vel skutt på, men fluktskyting med rifle er ikke greia, og spesielt ikke med Vmax i .222'en...

 

Tirsdag: Hadde med jentungen. Vi gikk en runde på nesten sju km i skog og myr. Kun èn fugl så vi på de tre timene. En orrhane som reiste nedenfor oss der vi gikk på skogsveien. Da gikk vi også i medvind, så bikkja var ikke bortpå heller. Når det gjelder bikkja, var jeg like misfornøyd med han som jeg var fornøyd med han dagen før. Mye tull og lange turer alene, helt oppi fire hundre meter, målt på Astroen. Dustebikkje...

 

Sent på ettermiddagen tok jeg hagla med og gikk langs veien en times tid. Hadde tenkt å krysse veien og lete etter fugl i nærheten av den. Støkket to røy som satt i veikanten, ca tohundre meter borte. Da jeg nesten var borte ved der de var, fløy en tiur over veien på ca 40 meters hold. Ingen skudd. Det er vel usportslig å gjøre slik...

 

Onsdag: Gikk langs samme vei med jentungen igjen. Gikk dit jeg hadde opp de tre på mandag. Samme runde i skogen, men nå fulgte jeg bikkja. Fant ei røy i myrkanten, men jeg var altfor langt unna. Det var bikkja som fant den. Artig å se på, for han durte over myra i godt tempo før han plutselig bråstoppet og slengte nesa i myra og sporet på kryss og tvers litt, før han forsvant bak ei myrtue mot skogkanten på andre siden. Plutselig flyr ei røy opp og forsvinner. Den satt nok lett, for jeg tror ikke bikkja støkket den med vilje. Pussig nok lot han nok en gang være å storme etter. Artig opplevelse, for jeg har faktisk ikke sett han snuse og spore seg frem til fugl slik før. Bra arbeid. I det hele tatt gikk boffen utrolig bra i dag. Holdt seg innenfor 50 - 60 meter stort sett hele tiden, mens han dro ut til bortimot et par hundre meter (da han fant røya) i åpent lende og holdt seg helt innpå 20 - 40 meter i verste tetta. Jobbet flott mot vinden og holdt kontakt. Bra, Birk! :)

 

Så, det ble ingen fugl på disse småturene, men jeg fikk da bekreftet at det finnes fugl i området, selv om de ikke er tallrike. Har også sett brunfugl, noe jeg ikke så i sommer. Dessuten har jeg fått, ved hjelp av bikkjenesa, stygge mistanker om hvor det bor tiur. Noe å ta med seg når snøen kommer og toppjaktrifla er trimmet riktig. I tillegg var det veldig artig å se at bikkja faktisk ser ut til å kunne bli en fuglehund, til tross for dustete eier og lite trening.

 

Så får en se når en får kommet seg ut neste gang. Opptatt omtrent til jul... :(

Link to comment
Share on other sites

Alt i alt var jeg fornøyd med dagen, til tross for få situasjoner. Bikkja jobbet som en helt hele tida og holdt seg i nærheten. Ingen lange utras på flere hundre meter, og han tok stand, samtidig som han ikke reiste etter. Ny opplevelse med uerfaren bikkje. Kanskje blir det fuglehund av han likevel! :)

Kjempemoro!

Du skal se at dette faller på plass etterhvert.

Men du må stole på hunden og bli med den. Ellers blir det fort mer moro å "løse saken selv", det vil si tjuvreise... La den få følelsen av at "far" er interessert, og skal være med. Selv gjorde jeg mye feil her, som tok lang tid å rette opp. Og la den få så mye erfaring som mulig. Det er vel og bra med viltstell, men hadde jeg en hund å trene opp, så hadde jeg nok ikke brukt tid på å gå med rifle for å se etter rev på ei elgvom. For hver fuglekontakt hunden får, så blir den en erfaring rikere. Og forhåpentligvis bedre.

 

Artig å lese om dine framganger. Jeg kjenner meg igjen fra tiden da jeg hadde min første hund, som ikke er så veldig lenge siden.

Stå på! La den få mye erfaring, og forhåpentligvis får du ei felling eller to i gode situasjoner. Da skal du se at hunden skjønner.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kort ettermiddagstur i skogen torsdag. Sol og fint, men fortsatt rim i skyggefeltene.

Stand på storfugl, satt høyt i grantreet, og dro ut uten skuddsjangse.

Masse foting deretter, fikk ikke kikk på noen flere.

Litt lavere i terrenget, med bær, gress, hogst, ung furu, elgtråkk, flere fine stander;

- orrhøne, skuddsjanse, men brunfugl fredet

- en orrhane, bra hold, men for tett til å skyte

- to orrhøner går ut, deretter orrhane, får ikke skutt på den

- to orrer, skyter en bom, litt mørkt nå..

 

Totalt 8 fugl sett på 2 timer, 2-3km, ikke noen i sekken, men heller ingen skadeskutt.

Bikkjetracket på GPS'en indikerte noen støkk i tillegg.

Får prøve igjen,, kanskje i ettermiddag, snøen kommer vel før vi aner.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Mandag - onsdag var jeg på hytta med en kompis og gordon setteren hans, vi såg endel orrfugl men hunden tok ikke stand så de kom brått på meg. tirsdag var vi på heia for å se etter rype, hunden støkka opp 3 stk først så super stand på en som jeg bomma på og til slutt så fikk jeg ei som satt i skogen som ble støkka. onsdag var det ikke i rype å se men en hare-pus men den fikk gå.

Idag var jeg og en venn på ettermidagstur for å se etter rype, superstand på orrhane i et knøttlite kjerr max 1,5-2 meter unna hunden, vi skøyt 2 bomm før mitt andre skudd sente hanen i bakken. super rå opplevelse å se en fin gammelhane trykke noe så vannvitti godt for hund i oktober :)

Link to comment
Share on other sites

Har i dag hatt min råeste jaktopplevelse noen sinne! :D

 

Gikk på støkk etter fugl fra morgenen. Eneste jeg hadde sett til klokka var 16.00 var ei orrhøne og ei jerpe, samt noen ravner. Alle fikk gå i fred da ingen av dem var innenfor skuddhold.

Hadde egentlig gitt opp og gikk å kikka etter beiteplasser etter haren og ga en lang marsj i alt som hadde fjær og vinger. Kom så til et sted der jeg ofte vet at det sitter fugl, har blitt lurt der man en gang. Bestemmer meg derfor for å gjøre et siste forsøk for dagen og sniker meg bortover. Plutselig eksploderer det langt foran meg og en diger tiur skjener vekk fra meg og bli borte. Tenker at her var løpet kjørt, nærmer meg likevel plassen der tiur'n tok oppflukt. Ut fra intet kommer det noen kjappe vingeslag og en diger svart fugl letter foran meg og kaster seg utover lia. Helt i refleks tar jeg 3-4 steg til siden og får rent skuddbilde. Fyrer av to kjappe og fuglen deiser i bakken på andre skuddet (første gikk antakeligvis over :oops: ). Det er likevel liv i tiuren der han ligger i lyngen og to nye patroner ligger allerede i børsa før de gamle har landet.

Tiuren blir liggende på stedet til jeg kommer bort, jeg knekker hagla og gir'n et par gode rapp over nakken mot en furulegg.

Endelig satt'n! Etter flere bomturer der jeg har sett flere fugler og ikke fått skutt fordi de har lettet utenfor synshold, skuddhold, letta bak kratt osv.Helt rått!

 

Vekta hjemme viste 4,5 kg med fugl så det var en diger kar.Sjølveste gammaltiur'n :mrgreen:

 

Er rimelig fornøyd nå ja :mrgreen:

 

I morgen satser vi på en skikkelig harelos!

 

God helg!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har vært i Nord-Trøndelag 5 daga den siste uka, for å prøve blant annet skogsfugljakta.

første tur ble uten hund, så jeg å farmin gikk med 30 meters mellomrom. den første fuglen fløy opp etter 50 meters gange fra bilen, så håpe var der.

 

5 minutter etterpå skremte farmin en tiur ut fra ei gran, som fløy over et åpent felt 20 meter fra meg, men som fersk skogsfugl jeger, gikk det litt for fort, så tiurn merka vell ikke mer enn trekket fra salva i halefjæra. vi gikk videre, og det tok ikke lang tid før vi så enda en fugl. røya fløy opp på 30-40 meters hold, så det ble ikke skuddsjanse. vi så også en orrhane, før den forsvant inn i skogen. Forventningene var høye etter første dag :)

 

andre dagen ble hunden med. løpetid hoss hunden, gjorde at hun ikke lette optimalt, men det gikk. det første område ble trålet på 1 time, uten spor av fugl. vi kjørte til det område vi var på forrige dagen. de første timene ble uten resultat. en stand, og bevis på at fuglen hadde vært der var alt. etter 3 timer uten resultat begynte vi å gå mot bila, men hunden ble litt motvillig. feiltolkning av hunden gjorde at en tiur og en orrhane letta på 30meters hold, mens jegerne bare kunne se på. turen ble berga da vi iallefall fikk se fugl :)

 

den tredje dagen gikk jeg alene. der jeg begynte å gå, hadde vi aldri sett fugl før, så jeg hadde egentlig ikke de store forhåpningene. 2 timer med vandring over myrer og fine skogspartier, førte meg mot sikkrere terreng. GPS-en viste 2km til den jaktplassen vi hadde vært på dagene før, så jeg bestemte meg får å gå dit. allerede etter 5 minutts gange, fløy den støste tiuren jeg hadde sett opp fra en myrkant, men holdet var for langt. jeg kunne bare se på den da den seilte innover skogen. 2 timers resultatløs gåing gjorde at jeg begynte å miste trua, så da jeg kom til et skoghold med mye trost, rykket det litt i fingeren. mens jeg så på trosten, brzkte det løs bak meg, og stor røya letta. snudde meg raskt, fyrte av og det så ut som tydelig treff. mye svai av busker gjorde at jeg ikke så mye, så jeg sprang så fort jeg kunne over kulen i den rettningen jeg skaut etter røye, men den var søk vekk. etter 30 minutter med leting over hele myra, i alle skråninger og under hvert tre, ga jeg opp. det var da jeg skulle ha hatt hund.

 

ble iallefall 3 fine turer med endel observasjoner av fugl, noe som bare ga mersmak :P:) dette skal testes videre, og jeg gir meg ikke før den første fuglen er i boks ;)

Link to comment
Share on other sites

brzkte det løs bak meg, og stor røya letta. snudde meg raskt, fyrte av og det så ut som tydelig treff. mye svai av busker gjorde at jeg ikke så mye, så jeg sprang så fort jeg kunne over kulen i den rettningen jeg skaut etter røye, men den var søk vekk. etter 30 minutter med leting over hele myra, i alle skråninger og under hvert tre, ga jeg opp. det var da jeg skulle ha hatt hund.

 

Ahhh. Hadde en identisk situasjon idag. Røy som gikk opp på ca 20meter rett bak en liten mosetue, jeg var klar med avsikret hagle og fingeren på avtrekkeren. Klinte til med to raske skudd og er 100% sikker på at jeg traff. Røyen gikk opp bak en liten bjørkebusk, og jeg såg bjørka og blada sprute rett bak der fuglen gikk opp.. Så den må ha blitt truffet.. Sprang som en hjort bort for å "plukke opp" fuglen min. Men når jeg kom fram var der ingenting.. Hunden var godt igang med ettersøket, men etter 20minutt søk måtte jeg gi opp.. Gikk hjem med tom sekk idag :(

Link to comment
Share on other sites

Forrige uke kom endelig høstferien, med andre ord jaktferie. På planen stod kråkejakt, andejakt og støkkjakt på skogsfugljakt for tur. Ble til sammen 18 kråker og 2 ender denne uken. Men over til skogsfugljakta. Passet perfekt med skogfugljakt denne uken i og med at det var pause i elgjakta.

Første tur gikk til ett terreng der vi tidligere har sett en del fugl, og der jeg blant annet skøyt ei røy tidligere i år. jeg og brodern gikk ut med store forhåpninger på å se fugl. Hadde gått i 3 timer uten å se ei eneste fjør og det begynte å gå på motivasjonen løs. Vi hadde kommet til ett åpent lende, med glissen skog i det vi hører en los nede i lia, hare eller rådyrlos tenker vi og går videre, plutselig får jeg øye på en skikkelse som beveger seg 30 meter ute på myra vi var i ferd med å krysse. En rev hadde blitt skremt oppover lia. Annser holdet til å være i lengste laget, spessielt med tanke på chokene jeg hadde i. Men denne reirtyven skulle ikke få gå videre tenkte jeg å fyrte av. Reven hopper i været å begynner å springe i sirkel ute på myra, andreskuddet går, å reven setter fart rett i mot brodern før den bråsnur og får seg en enda en haglesverm, denne gang av brodern, men den bykser seg likevell videre, tydelig skadet mot andre enden av myra og forsvinner bak en forhøyning. jeg springer alt jeg klarer etter og pakker i nye to ladninger. Springer opp den lille forhøyningen og ser reven sitter i lyngen 5 meter unna og ser på meg, slenger opp hagla å gir den nådestøtet. Årets første rev var et faktum! Tydelig gammel hannrev som manglet de fleste tennene. Denne turen endte en død rev og en sett rype som fikk leve videre, verken jeg eller brodern syntes det var på sin plass å fyre skudd på fugl etter 7 timers gange der vi ikke hadde sett fugl.

dsc01639ii.jpg

 

Neste tur hadde både far og tremenning lyst til og være med, turen gikk til ett helt nytt område ingen av oss hadde vært før. Vi hadde sett på kartet dagen før å fant ut til å prøve et sted så langt inne i trønderske skoger som mulig, der det forhåpentlig vis aldri hadde vært en jeger før. Terrenget så spennende ut i det vi trasket igang, så gammel skog hadde jeg aldri sett før.

Vi hadde gått i en time i det vi kommer til en V-dal med det som så ut som urskog. Vi går ikke mange meterne inne i dalen før det plutselig braker løs inne i tetta 15 meter foran meg. En enorm tiur flyr på tvers foran meg mellom gamle graner, jeg handler på instinktet og skuddet går. Det rasler i grana 20 meter foran, før tiuren deiser i bakken med et brak! Min første tiur noen sinne vare ett faktum!! å litt av en tiur, vekta stoppet på hele 4,6 kg! :D:D

Til sammen denne dagen så vi 10 fugler, 5 røy, 3 jerper og 2 tiur, noe vi må si oss rimelig fornøyd med! Hadde det ikke vert for litt feilbedømming hvor den andre tiuren som lette på 20 skulle dra, kunne jeg fort stått igjen med 2 tiurer denne dagen, men selv mener jeg det hadde vert "overkill" med 2 tiurer på en dag og er glad den fikk fly videre :lol:

dsc01672e.jpg

 

dsc01679hn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott fugl :-)

 

Selv var jeg ute en liten tur på søndag.

Nok en gang ble det Drangedal i Telemark, pause i elgjakta og da kan vi andre slippe til....

Og det var det flere som tenkte..... jeg var det 7. som hadde løst dagskort den dagen og på veien inn i terrenget var det reine E18...

 

Vel framme, jeg slenger sekk på rygg og hagla på skuldra og GS Kaiser legger i vei over et hogstfelt.

Borte ved en liten klynge med skjørtegraner blir det stand.

Lurer meg fram over hauger med hogstavfall og kommer omsider fram.

Stiller meg på skrå i fht. hund og gran, perfekt situasjon, her er det åpent og fint. Plustelig tar blåhanen av og sørger for å holde seg i i "skyte-skyggen". Jeg beiner noen skritt tilsiden og hanen dreier..... Først på laaaangt skuddhold får jeg se den og prøver, men bom.

Ikke bare er de raske, men lure også....

 

Traver videre inn i gammaskauen for å se etter storfugl. Helt tomt.

Har tidligere funnet røy på en ås med eiketrær, de holder jo lengre på bladene enn andre lauvtrær, men her også ble det null fugl.

 

4 timers tramping og retur via hogstfeltet fra andre sida. Og joda, ny stand ved enda ei skjørtegran.

"Denne gang skal du få det" var tanken min nå. Like fint og åpent som sist.... Kaiser senker seg som en krokodille, dirrer og venter på "JAAAA...." Dette kommer og ut går orrhanen.... Først bom, så pust, drar i gjennom og ny BOM!!!!!

Ikke min dag nå heller.. Har aldri skutt så dårlig... Hadde riktignok lånt hagle, men likevel.

Jaggu godt at Kiwi finnes, men det var jo en fin tur da :-)

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Takk for herlig historie, Terje!

Selv om det er fortærende ergelig med bomskudd (been there, done that..... maaaaange ganger...), så er det bra at man skriver innlegg om det også. Vi andre liker å lese at andre enn oss selv bommer....

Artig å høre om vellykkede fellinger, men det gir ett realistisk preg når man leser om bom og misslykkede turer også.

 

Lykke til videre!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hadde første tur etter skogsfugl på søndag, fikk opp noen fugler i tett snødrev. Lettet to orrhøner på kort hold, prøvde meg på den nærmeste.

Første skuddet ble løsnet alt for tidlig og andre skuddet endte i ei bjørk. Ja, ja.. Kommer vel nye muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en av mine verste dager i skogen i dag, Jeg og to kompiser hadde opp to orrfugl en tiur og en røy, lange hold og busker i vegen jorde at d ikke ble noe fangst :trist: Jeg fikk derimot skutt ein ravn og ein nøtteskrike som var ganske bra, men så kom vi ned i gammelskogen og hadde opp tiuren vi var sikre på at d ikke var noe fugl igjenn men så fløy det ut ei røy 7m til siden for meg, resultate ble at jeg skaut to skudd og røya fløy rett opp 40-50m rett opp og svirra rundt før den tapte mye høyde og dro videre, de andre skaut også så fjera føyk. 7 skudd og ingen av oss sjønner at den ikke døua :( Vi hadde med hund og jikk etter men fant ingen ting :( Utrolig trist å skade skyte en brunfugl eller sjennerelt all slags fugl :(

Link to comment
Share on other sites

To timers kort tur i dag. Ble litt av et regnvær... Bikkja gikk veldig bra i dag. Synd det er så lite fugl... Støkket ei røy på kort hold. Opp med børsa, men lot være.

 

Bøtter ned nå. To pluss og regn. Kanskje hvitt i morgen? Får se om det blir ei økt. Vet ikke hvordan fuglen oppfører seg da jeg?

Link to comment
Share on other sites

Gikk en tur i dag i pissregn. Så 0 fugl. Gustav tok ut en hare, som han starta etter. Men fikk satt han på fløyte etter 8-10 meter som jeg er veldig fornøyd med. Hadde aldri trudd han skulle sette seg;) håpe på litt mindre regn i morra:)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Våt dag i Finnemarka i dag også.Men i dag har man faktisk sett fugl,og det hele 6 ganger fordelt på 2 små orrekull,og 4 enkelt orrfugl.Dette er langt mere enn jeg har sett tidligere i nærområdene mine.

 

Første kullet satt i Høyspentgata jeg gikk på vei inn mot terrenget(Heldigvis får man ikke kjørt bil inn til terrenget fra min side grunnet drikkevannskilde :x )

 

Neste situasjon står jeg og venter på hunden som søker nedenfor meg,da drar det ut en hane 10 meter ovenfor meg og da er det bare å holde igjen da hunden en fersk.Vi går litt videre uten å se fugl i tetta så det slår meg å prøve høyspentgata igjen da den dukker opp lenger inn i terrenget.Går nok ikke mere enn 200 meter i gata før astroen piper og bikja står.

 

Det er møkk tett der hunden står 20 meter fra meg,ser ikke hunden så jeg står igjen i åpningen mot høyspenten.Da letter det ei høne bak meg som kommer sakte mot vinden forbi meg.Skyter og bommer helt åpent på 15 meter,blir lettere sjokkskadd over bommen og skyter ny bom i vanvare :shock: Da letter fuglen hunden egentlig står på,mens jeg skammer meg og angrer på at jeg ikke holdt igjen og heller duret inn i tette til hunden.Hunden raser 150 meter etter fuglen,men returnerer på fløyte og får rosen sin..

 

Ser ei høne som støkkes ut på ei hogstflate,en overflyger som bikja støkker ut fra ett tre..Bruker noe som føltes ut som en time med å få fyr på bålet,spiser våte halvsure pølser med tyrismak og setter kursen mot bilen.

 

Bikja tar ut ett rådyr som den hever seg etter,hunden glemte plutselig at den var sliten,glemte også å komme på fløyta :x Etter tre minutter og litt fløyting kommer bikja slukøret oppover og vet den har gjort noe den ikke skal..Den får strekk og går nå slukøret 10 meter bak meg.Gir den ikke tillatelse til å søke mere.Nå nærmer jeg meg høyspenten jeg gikk utifra og en voksen hane braker opp 10 meter foran meg,skyter og bommer nok engang på begge skudda..Mer eller mindre åpent nå også..Hadde lovet meg selv å ikke skyte hvis hunden ikke sto på fugl også.men her tok innstinktet kontroll over hjernen..Nå er jeg blaut inn til skinnet,skuffet og sint på meg selv..

 

Fuglen trykket bra i dag.Ikke noe fugl å finne i tetta eller rundt myrene.Alle satt åpent ved hogstflater og høyspentgater.

 

Vel hjemme så ender våpenpussen med at snora til Boresnaken ryker,og faenskapen sitter bom midt inni løpet..Dårlig stemning i kåken ei stund da.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med skogsfugljakta når snøen har kommet? På tide å bytte ut hagla med rifle?

 

Det er absolutt mulig å få tak i fugl med hagla, Har hørt at når første snøen kommer dvs Første dagen det snør så trykker fuglen usedvanlig godt :) Å vis det blir mye snø å veldig kaldt så ligger jo fuglen i dokk å da er det mulig å komme på skuddhold :) Men ta hagla i hånda og rifla på ryggen så er du sikker, like kjipt å gå med rifle når fuglen sitter på bakken som å gå med hagle når fuglen topper ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjapp tur før pakking og hjemreise fra hytta i dag. Var ute fra ca halv ti til litt før tolv, et par timer altså.

 

Gadd ikke styre med å stå opp tidligere. Fryktet drittvær, men sola sto jo opp på skyfri himmel. En kjapp tur ut for å sjekke været og gruble på om jeg skulle ta bilen et lite stykke eller gå rett fra hytta. Og mens jeg står der, drar ei røy ut femten meter fra meg. Litt morgengretten der hun klaget litt da hun reiste. Da ble det bestemt at vi rusler ut der, bikkja, jentungen og jeg.

 

Vi kom ca hundre meter i tetta før bikkja forsvant ut. Rett etterpå var det heftig flaksing i skogen. Så aldri noe, men bikkja dro litt etter. Et halvhøyt rop, og han stoppet. Mulig det var samme fuglen som reiste fra meg da jeg glante før start.

 

Litt etter reiste en større fugl fra tetta. Dette var noen hundre meter lenger opp. Bikkja var et annet sted, og jeg gikk nok litt fort. Han burde nok vært foran meg og ikke lenger ned. Så ikke fuglen, men den var ikke langt unna.

 

En halvtimes tid senere ruslet jeg ned mot myra et stykke unna. Boffen søkte nedpå myra, og jeg svingte litt opp. Frøkna var interessert i noen spor og lurte på hva det var. Jeg snudde meg, og i samme øyeblikk raste en tiur ut fra toppen av en furu ti meter unna rett foran! Rakk knapt å snu meg og få opp børsa før den forsvant. Kunne nok prøvd meg, men lot være da det var ganske tett. Hadde ikke jentungen vært med...

 

Ti minutter etterpå hørte jeg nok en gang flaksing fra tetta. Denne og satt nok i et tre for den hadde luft under vingene med en gang.

 

Ble ikke noe fangst i dag heller, men jeg får da bekreftet at det er noe fugl i terrenget. Bikkja jobber litt bedre for hver gang, med noen unntak.

 

Høsten ser imidlertid til å gå mot null fangst. Dette pga relativt lite fugl, hund som ikke er på nett hver gang og den vanlige "stang-ut'en". Vel vel. En opplever da litt liv! Drømmen er å få skutt fugl for bikkja. Men da må han gjøre alt riktig før jeg gjør det. Lar heller en diger tiur reise av gårde om fjotten gjør det feil. På egen støkk når hunden er ute og søker, blir det nok skudd om jeg får sjansen.

 

Hittil i år har jeg ikke hatt en eneste god skuddmulighet. I fjor hadde jeg to... Det var det der med jaktlykke da! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...