Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

Har kjøpt en cz455 american 22lr. Er overaskende røft/raklete sluttstykkegang på rifla. Mange steder i kassa er blåneringen allerede slitt bort, og det er klare slitemerker i stålet allerede etter 150skudd. Pleier dette å være normalt på disse? Vanligvis er jeg ikke så nøye på akkurat sånt, men syns dette kom fort. Rifla samler bra. Avtrekket er forøvrig noe av det verste jeg har vært borti.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer et Timney-avtrekk til min 455 Thumbhole Varmint. Fått børsemaker til å justere det, fin vekt, men ørlite kryp. Snaut jeg kan merke det, men nok til at det irriterer meg. Har det noe for seg? Og hvordan er det å montere, enkelt for en som ikke har skiftet annet enn avtrekk på luftgeværet før?

 

Mvh Kjetil.

Link to comment
Share on other sites

Skiftet til Timney på min 452 22wmr. Jeg har aldri skiftet noe på noe våpen før, men er teknisk anlagt og har fagbrev som finmekaniker. Hvis du er teknisk anlagt bør avtrekks skiftet gå smertefritt. Men det krever en god del utfresning av org stokk. Avtrekket er helt rått, null kryp og full kontroll. Skyter hull i hull på 100m etter ny innskytning med avtrekket! Anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en cz455 american 22lr. Er overaskende røft/raklete sluttstykkegang på rifla.

 

Samme her, kjøpte min i går, og prøveskøyt i dag. Regner/håper at dette blir bedre etter hvert. Ellers er det jo nesten falsk markedsføring å kalle avtrekket for direkte, det er vel heller en noe uheldig "kombinasjon" mellom direkte og trykkpunkt, der det starter som direkte, er en millimeter eller to kryp før tyngden øker igjen og skuddet faller. Ellers er jeg veldig godt fornøyde, rifla er presis og gjør ellers ett godt inntrykk. Er toppet med en eldre Leupold og det er montert en A-tec CMM-4 demper. Blir nok 17 HMR løp etterhvert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som förste hittil i denne träden (hvis jeg sä rett) har jeg en BRNO mod 5, tror äret var 1956. Den ble overfört pä meg fra min bestefar, og er sänn sett mitt eneste väpen med ekte affeksjonsverdi. God börse som liker CCI standard godt, og som er i god stand. Stokken ble pusset ned og oljet for noen är siden, og fikk ny oljebehandling i romjula etter en noe fuktig skogstur (kun regn og sludd altsä...) Har pämontert en halvgammel kikkert av typen Simmons, som passet budsjettet godt for 14 är siden, og ei god gammel reim fra K98.

 

Bilde har jeg ikke fär händen nä. Den skiller seg utvendig fra modell 2 i hovedsak ved at den har baksikte av flip up-typen, og litt annen profil pä forsiktet, ellers veldig lik.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har tenkt å kjøpe meg en CZ 455 standard/lux eller American, med 22lr og 17hmr løp. Er det korrekt oppfattet at standard kommer ferdig med metallsikter og gjenging for demper, mens american kommer med ingen av delene? Og at prisen er mye den samme, slik at american i så fall blir noe dyrere når man vil ha demper på? Det blir nok kikkertsikte uansett, så siktene betyr vel gjerne ikke så mye. Da står man igjen med litt dyrere american pga gjenging, og den betydning man måtte legge i forskjell på tredetaljene?

Link to comment
Share on other sites

Får kanskje oppdatere litt om den ene rifla mi. Den grønne 452 varminten min har fått en liten overhaling og fått satt inn ett nytt Timney avtrekk og ny stokk fra Boyds. I tillegg har ammoen blitt byttet til SK rifle match som nå samler 8cm på 236m. Og samlingene kryper stadig sakte og sikkert.

 

normal_IMAG0022-1.jpg

 

normal_IMAG0023-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har tenkt å kjøpe meg en CZ 455 standard/lux eller American, med 22lr og 17hmr løp. Er det korrekt oppfattet at standard kommer ferdig med metallsikter og gjenging for demper, mens american kommer med ingen av delene? Og at prisen er mye den samme, slik at american i så fall blir noe dyrere når man vil ha demper på? Det blir nok kikkertsikte uansett, så siktene betyr vel gjerne ikke så mye. Da står man igjen med litt dyrere american pga gjenging, og den betydning man måtte legge i forskjell på tredetaljene?

 

Stemmer vel bra, men husk at stokken til std/lux passer for åpne sikter, slik at du trolig må bygge opp kolben om du skal bruke kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har tenkt å kjøpe meg en CZ 455 standard/lux eller American, med 22lr og 17hmr løp. Er det korrekt oppfattet at standard kommer ferdig med metallsikter og gjenging for demper, mens american kommer med ingen av delene? Og at prisen er mye den samme, slik at american i så fall blir noe dyrere når man vil ha demper på? Det blir nok kikkertsikte uansett, så siktene betyr vel gjerne ikke så mye. Da står man igjen med litt dyrere american pga gjenging, og den betydning man måtte legge i forskjell på tredetaljene?

 

Kjøpte en American, der 22lr løpet var ferdig gjenget, men ikke 17 hmr'n

Link to comment
Share on other sites

Stemmer vel bra, men husk at stokken til std/lux passer for åpne sikter, slik at du trolig må bygge opp kolben om du skal bruke kikkert.

 

 

Takk, også til dere andre som har kommentert dette!

 

Da går jeg for American, da det er lite sannsynlig at åpne sikter blir mye brukt. Og håper selger kan levere løpene med gjengebeskytter i tillegg til gjenger :smile:

Link to comment
Share on other sites

Beddet salongen her om dagen, stokken ble overaskende mye stivere. om det har noe forseg på ei salongrifle vet jeg ikke men dårligere blir det ikke. Bestilte et yodave trigger kit for ei uke sida og bestilte en Weaver Super Slam 3-15x50 (theopticzone.com) i dag. Den skal byttes ut med en 30 år gammel Simmons 4x40 som midlertidig sitter på nå. mangler bare å skaffe en to-fot så får jeg se hva denne rifla er god for :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Denne er med her fra før,men nå er den løpskappet med 60 mm å påmontert en Sonic 45 lyddemper :)

 

04102011787.jpg

 

Neste prosjekt er å få tillpasset ny stokk fra Boyds :)

 

 

Hvor lang er pipa på denne? Vurderer samme kombinasjon selv og det hadde vært kjekt å vite hva som er minimum pipelengde for at demperen ikke skal komme i konflikt med forskjeftet.

Du skriver at du har kappet 60mm og enkel matte sier vel at pipa da er 465mm, men jeg spør likevel.

 

Er det en "MAX 6mm" demper og hvordan ble effekten?

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne som vil være med på samlebestilling av picatinny skinne til 452/453/455?

http://www.diproductsinc.com/Detail.asp ... 2&CAT=3600" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jeg har fått kontakt med noen i statene som kan sende DIP-skinna til Norge.

Mulig det er flere som kan sende, men disse ytet meget god service samt at de foreløpig er de eneste som har svart at de kan sende hit.

 

Jeg tenker selv å bestille skinne med vanlig lengde og 25MOA tilt.

Bestillingen er tenkt å gå 29/1 på kveldstid, men hvis det er veldig få som melder seg så kan jeg vente en dag eller to ekstra.

 

Prisen blir ca 400,- pr. skinne inkl. frakt, mva og tollgebyr. Vil du ha en annen variant så send med artikkelnr. i forespørselen.

 

Send gjerne PM ved interesse.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer kanskje et litt dumt spørsmål, men lurer nå alikevel.

Leverte søknaden hos Politiet i dag, så om en ukes tid blir det CZ America 455 på meg.

Jeg vil gå for 2 løp. 22LR og 17HMR.

 

Så kommer spm, hvordan er løpskiftesystemet?

Det jeg lurer på er om jeg kan skyte inn børsa med 22 og 17 løpet en gang. Så skrive ned hvor mange klikk det er i mellom de 2 kaliberene og skifte løp uten og miste presisjonen? Eller må jeg skyte inn på nytt hver gang jeg vil skifte løp?

Vet ikke om jeg klarte og få sagt hvordan jeg tenker, så setter opp ett eksempel.

 

22LR løpet går hull i hull på 60Meter.

Setter i 17HMR løpet og finner ut at jeg må 4 klikk opp og 2 klikk til høyre.

Kan jeg da sette i 22 løpet igjen, skru 4 klikk ned og 2 til venstre og forvente at jeg er spot on?

Link to comment
Share on other sites

var ute i helga å skaut inn min cz 455 i kaliber 17 hmr :D artig lite kaliber!!

 

1baf4271.jpg

heldempet for skøy skyld :P demper meget bra!

 

i mangel på egen skive ble det litt mobbing av de andre på bana istede ;) skøt etter kulehull fra en 30-06 :) klarer ikke å skyte inn bedre, da det er for grove klikk på kikkerten, 1/4moa... kan flytte samlinga akkurat på andre siden av kulehullet fra 30kaliber kula rett under eller rett over. men kan ikke treffe rett i hullet fra 30-06 :(

5 skudds samling med cci gamepoint på 100 meter.

08769114.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang er pipa på denne? Vurderer samme kombinasjon selv og det hadde vært kjekt å vite hva som er minimum pipelengde for at demperen ikke skal komme i konflikt med forskjeftet.

Du skriver at du har kappet 60mm og enkel matte sier vel at pipa da er 465mm, men jeg spør likevel.

 

Er det en "MAX 6mm" demper og hvordan ble effekten?

Jupp..det er en max 6 mm demper. Løpet er 465 mm etter løpskappingen. Har vell enda 10 mm å kappe uten konflikter,men synest det er greit som det er.

 

Slik ser den ut nå med ny kikkert.

300120121150.jpg

Noen flere bilder finner du her: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... 24x60.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig hentet børsa.

 

455156x42.jpg

 

CZ 455 Varmint, Hawk 1,5-6x42 i Gamo 30mm montasjer. (høye montasjer pga. at Falcon 5,5-25x56 skal på)

Helt original, enn så lenge.

 

Avtrekket som alle klager på kjentes helt ok ut.

Det som derimot IKKE var bra var sluttstykkegangen. Meget rufsete og det kjentes ut som grov maskinering.

Etter noen minutter med rubbing pad, olje og stålull ble det bedre. Har kjørt sluttstykket frem og tilbake mange ganger nå og det begynner å bli bedre. Så det er håp.

 

Etterhvert så skal denne få Yodave trigger kit og fjær til tennstempel, Sonic 45 M18x1, DIP 25MOA Picatinny, QRW eller noe i den dur, Falcon 5,5-25x56 og ny farge på stokk.

 

Gleder meg til å prøve i benk.

Link to comment
Share on other sites

grattis jmosbakk! Fikk min i dag jeg også, akkurat samme i .17HMR! har satt på en Hakko 3-9x56 med weaver skinne og ringer, beartooth neoprene kolbeforhøyer og YoDave avtrekkerkit - som forøvrig fungerer som snus! gleder meg som en unge til helga!!

Link to comment
Share on other sites

Heihei..

 

Begynner på jegerprøvekurs mandag og regner med at smelljern skal kjøpes inn i andre kvartal av 2012.. lurer litt på CZ455. Har skutt et par magasiner med .22LR i en 452, og førsteinntrykket var veldig godt.

 

Ser at Jaktdepotet har tilbud på American med både .22LR- og 17HMR-løp. Har et par spørsmål om dette..

 

Har jeg rett om jeg påstår at .17HMR og .22WMR har en type magasin og .22LR har ett eget, og man må sette inn ei lita blokk i magasinbrønnen for at det skal passe? Må man ta ut/putte i den saken når man bytter til/fra .22LR, og vet noen om det følger med magasin av begge sorter og den saken for .22LR-magasinet i denne pakka?

 

Ole

 

Endret:

 

Nå såg jeg den linken lengre oppe til Schou hvor det var godt forklart. Da var den saken løst. :lol:

 

Men dog, er det noen som vet om pakken inkluderer magasin av begge typer og den blokka? :|

Link to comment
Share on other sites

Har hentet å montert nykikkerten i dag, en Weaver superslam 3-15x50 og er veldig fornøyd. ble noen annet en den gamle 4x40 kikkerten :D Har å beddet rifla og montert yodave trigger kit.

normal_CIMG0296.JPG

normal_CIMG0305.JPG

normal_CIMG0294.JPG

5 kjappe mot klistrelapp på 100 meter etter innskyting, med 17hmr i -23 og iskalde fingre. Gleder meg til å se resultatet når kvikksølvet kryper på rette sia av gradstokken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet min 455 i 17HMR i dag. 10 blå og veldig lite vind.

Har ikke pusset eller noe som helst enda.

Ble ikke veldig imponert over presisjonen egentlig, men vi får se hvordan det går etter en real puss.

Den spredte 5 skudd over 50mm på 100m. Noe vind var det kanskje til tider, men klarer ikke å tro at det var det som gjorde det.

Testene ble gjort med CCI V-max og FMJ.

 

Til de som tviler på skytteren dro jeg en serie med Mauseren i tillegg. Tre skudd målte ca. 7mm.

 

Edit: Jeg må moderere meg litt ser jeg. Glemte den siste serien min. 5 skudd - 35mm. Fjerner jeg den ene flua da så ligger den på 16mm.

Link to comment
Share on other sites

CZ 452 Varmint 22 LR

Satt på Hogan lyddemper og kappet til 43 cm.

 

Blir brukt til å knerte kråkefugl og trening. RWS hp subsonic er favoritten på jakt :)

16bk049.jpg

 

Skjærene er gale etter brød, tok to skjærer på ett skudd en heldig morgen. Den siste kom 40 min senere.

rc3594.jpg

 

Et ikke fullt så godt treff, den reiste 70-80 meter før den falt. Heldigvis midt på et jorde og jeg kunne se den hele veien :)

2wp34ub.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter div halvautodrit kjøpye jeg meg en 452 Varmint med en Leupold 3-9 x 40 og demper for tre år siden. Jeg er superfornøyd. Bedre jakttrening pr krone får en neppe. Grei tynge og sving i våpenet, sluttstykkegangen i våpenet har gått seg til og avtrekket ble tunet hos Jakt og Friluft da jeg kjøpte den. Bruker stort sett RWS subsonic HP og skyter bra med den. Er så heldig å bo desentralisert slik at jeg kan skyte mot sikker bakgrunn fra soveromsvinduet uten at det slås alarm. For 15 minutt siden skjøt jeg 50 skudd mot istapper på et fjell i passe avstand fra vinduskarmen. Like god trening som 30 skudd mot reinfiguren på bane i august. En skal jammen ikke undervurere 22lr. Skal si den forplanter energien i tjukke istapper og trenger seg inn. Inspirert av ravnetråden la jeg matsøpla på et greit sted for noen dager siden mtp kråke og skjære, men kun spurvehauken har vært der.

 

Poenget er likevel CZ 542 2E Varmint 22.lr er super!

Link to comment
Share on other sites

dagens innskyting og prøveskyting! kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd med børsja!! slengskuddene kommer av brukerfeil.. skytteren er rett og slett ikke bedre å skyte!!

 

100 meter

-18 gr. celsius

4 m/s vind fra høyre

CCI V-max

to serier på 5 skudd

samling ca 55mm

 

foto0784w.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...