Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

Gå direkte på timney.com, da koster den under $100. Dvs. de trenger ikke exportlisens for å sende den til Norge.

Du betalet $25 frakt.

 

 

Dette fikk jeg ikke til...da jeg brukte den adressen så kom jeg ikke til "Timney" men en søkemotor som skulle selge meg dameundertøy.... :overrasket:

Er det noen som har den riktige adressen???

Www.yodaveproducts.com så slipper du å bytte hele helvetes driten.

 

Kun fjær og hylse! :)

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat, bokstavelig talt 10minutter siden, montert YoDave sett på min CZ455.

Den første 455 jeg hadde, som ble sendt inn, hadde et greit nok avtrekk.

Men den jeg fikk i erstatning hadde svært dårlig avtrekk, så dette er virkelig fra rifle til rifle...

 

Avtrekket originalt var 1,9kg med lang hakkete vandring.

 

På letteste med settet fikk jeg 0,4kg, utrygt å for lett.

 

Jeg slår meg til ro på 0,8kg og noe vandring, så får jeg teste å føle på det.

Ekstremt stor forskjell på 1,9 å 0,8 vertfall. :overrasket: Vell verd.

(Nest tyngste fjæra)

 

(NB brukt fiskevekt, ikke avtrekks-vekt)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Som fersk jeger har jeg nylig gått til innkjøp av en brukt 455, så jeg får melde meg inn her jeg også :D

 

Kommer til å bli brukt til blinkskyting og rype/kråkejakt til å begynne med.

 

Er som sagt en CZ455 American med 22LR og 17HMR løp.

Kikkerten er en BSA 4-16x40IR

Tofot

A-tech demper

 

Slenger med noen bilder for de av dere som liker det :mrgreen:

 

IMG_0144-001_zps2e6f2a68.jpg

IMG_0155-001_zps83461abc.jpg

IMG_0149-001_zpsd3e920f1.jpg

IMG_0147-001_zps1c35b6f6.jpg

IMG_0154-001_zps2cacaceb.jpg

IMG_0146-001_zpsc269f342.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dzuve

Bilder vet jeg ikke hvordan det legges inn som vedlegg.presisjon var 10x bedre.på 100m på en overlapp som er 1x1cm fikk jeg 2 skudd inn og 3 på siden ca 13mm.

Og da kan jeg si at det er topp altså med topp shot ammo.Heya Boydsstock

Hva klarte du med orginalstokken? 130mm? Vist presisjon ble så mye bedre så må jeg og bestille meg en sånn :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei er rimelig lite aktiv på forumet her men er det noen flere som har sett denne?

http://riflemags.co.uk/blog/new-cz-511-and-cz-581-magazines/

 

Jeg meldte min interesse der og de mente og skulle ha magasiner klare til salg i første halvdel av 2015. Veldig interessant for meg ihvertfall da jeg har en brno 581 og en cz 511, sikkert noen flere her det kan være interessant for og!

Link to comment
Share on other sites

Cz 455. Synes dette er et veldig pent våpen. Men noen deler som underbeslaget, magasinbrønnen, magasinutløser og skruer til underbeslag synes jeg er litt plastikk. Så har bestilt alle disse i aluminium :) neste blir å søylebedding riflen da det blir endel løpsbytter. Kaliber 22 lr og 22 magnum

 

NeXDMEl.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da kan jeg endelig meddele at jeg er med i CZ klubben :D

Fikk min 455 american med 17hmr løp og atec cmm4 demper i posten idag.

Nikon Prostaff RF 3-9x40 og cci gamepoint er på vei i posten :)

Har prøvd litt forskjellige skytestillinger i stua og fant fort ut at jeg må ha en kolbe forlenger.

Synes kolben ser litt "billig" ut så det blir nok ett strøk med duracoat etter hvert :)

Jeg har vært heldig å fått en modell med godt å fint avtrekk som verken er for tregt eller for langt :)

Ladearmen derimot kunne vært litt lettere..

 

Gleder meg som en unge på julaften til å få skutt!

Link to comment
Share on other sites

Ta istykker smelljernet, sett deg godt tilrette med låsekassen og sluttstykket i. Du vil da se hvorfor denne lugger. Den sliter seg til etter x antall 1000 runder. Men jeg orka ikke å vente på dette. Tok derfor fiin smergel, og begynte å finpusse alle kontaktflatene i "boltlåsingen". Det er spesiellt det hakket der du låser bolten, altså når du fører armen ned. Litt god tid, så ser du dette.

(ikke noe fil og slike greier! Fin smergel, og litt pussemiddel, autosol, kobberpuss e.l. tilslutt. Sett inn med f.eks. syrefast vaselin, et tynt lag. Jeg tar ut bolten og tørker av og gir den en ny tynn film nesten hver eneste gang, dersom jeg har skutt mer enn 5-10 skudd.)

Link to comment
Share on other sites

Min lugget også litt. Fant ut at bakre skjeftskrue var for stram og treverket ble komprimert så skruen låste fast ladearmen. Det er lett å se og føle. Bare å ta av ladearmen å se om skruen stikker litt opp.

 

Har nå fått og skal montere aluminiummagasinbrønnen og avtrekkerbeskyttelsen, mye bedre en den originale. Litt luftgeverfølelse over akkurat den delen.

Har også søylebeddet riflen, dette synes jeg var litt for spennende å gjøre :)

Link to comment
Share on other sites

Hei :) Har nå hatt min Cz 455 American en stund, men får ikke skutt så mye. Det er kikkert og tofot på den, men jeg fant ut at jeg heller hadde likt å skyte med åpne sikter. eller ihvertfall ha mulighet til det. Er det å få kjøpt lp med skter til american? eller evt åssen er det å montere sikter på det løpet som nå hvor mye tar en børsemaker for noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Alle 3 kaliber løp til CZ455 kan kjøpes med valgfritt med eller uten sikter, og med eller uten gjenger for demper.

 

Jeg kjenner ikke til alle som selger disse. Kjøpte selv hos Jakt & Friluft i Arendal.

Ser de også har de her: http://schouvapen.no/produkter/vapen/sa ... can-22-lr/

Hvis du ser litt nede på siden ser du flere løp og alternativer.

Link to comment
Share on other sites

De har forskjellige løpsprofiler, men Standard/Lux har tynnere løp enn American. Den veien er det ikke noe problem, andre veien må det pusses ut av løpskanalen.

Sorry Mac, men du tar feil :winke1:

 

American, Lux, Standard og et par andre modeller som ikke selges i Norge har alle samme løpsdimensjoner.

 

- American løp = uten siktemidler

- Lux løp = med siktemidler

 

Det du garantert tenker på er Varmint. Varmint løpene er tykkere enn American og Lux løpene.

Du kan montere American og Lux løp på Varmint men det blir ikke fint. Andre veien går ikke for løpet blir for tykt for stokken.

 

Men for å oppklare det du spør om: ja, alle Lux og American løp kan brukes på din American modell.

 

Les mer om modellene, løpene og annet tilbehør her: http://www.czub.cz/en/catalog/80-rimfire-rifles-cz.aspx" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Da må du i tilfelle kjøpe til et lux-løp for å få forsikte, og så finne et baksikte som passer til. Før du er ferdig har du kommet langt mot prisen på et helt oppegående rødpunktsikte.

 

Som det helt riktig påpekes, kommer American uten noen form for siktemidler. Jeg har prøvd å skyte uten kikkert, men det krevde gjerne et par-tre skudd for å treffe en isboks på ti-tolv meter...

Link to comment
Share on other sites

Kan du linke til evt rødpunkt som vil være aktuelle? Helst rimelig pris

 

Jag beställde ett sånthär igår till min CZ 455 american heldempet.

 

http://www.aliexpress.com/premium/aimpo ... =y&catId=0

 

Priset er ca. $25 gratis frakt. Det tar ca 3-4 veckor att få varorna här ifrån vanligtvis.

Det är såklart inte ett original Aimpoint (och det fungerar inte med IR som original T1 gör) och det är så klart inte hög kvalitet heller. Det är laga av aluminium och ska fungera ok till lätta kalibrar som 22lr. Det finns endel reviews på youtube på denna "billigvarianten".

 

Jag har aldrig testat ut rödpunktssikte så jag ville inte lägga ut 4-5000 om jag inte kulle komma över ens med det. Med ett så billigt sikte så kan man ju pröva. Fungerar det ut till kråka på 50m så är jag nöjd och uppgraderar till original Aimpoint - Made In Sweden :)

 

Man behöver också "11mm Dovetail to picatinny mount" för montering.

Link to comment
Share on other sites

Disse er OK:

http://www.vapen-soilen.no/display.aspx?menuid=147-2-41&prodid=12061

http://www.vapen-soilen.no/display.aspx?menuid=147-2-41&prodid=12063

 

De er ikke i AimPoint-klasse, men de fungerer og er pålitelige. Der er en svakhet med dem, hvis den fremre ringen er plassert slik at frontglasset kommer under den kan frontglasset sprekke når ringen strammes til. Dette informerer Søilen alle som kjøper siktene om.

Link to comment
Share on other sites

Da er det "bekreftet".. CZ produserer enda CZ 452 riflene og i forskjellige varianter, bare det er etterspurt!

 

Disse har dukket opp nye, i Australia, Canada og nå i USA hvor flere hundre har blitt produsert kun for en butikk i USA.

 

 

 

Jeg har spurt Schou om dette og de er som vanlig veldig "vanskelige" å ha med å gjøre. Hvor de ikke tar seg bryet med å skaffe noe annet enn det som er spekteret deres, selv om produsent kan tilby noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Har en Cz 455 Varmint med flere løp. Lurer på å investere i flere kikkertsikter, slik at jeg kan ha et per kaliber. Er det da bare Picatinny skinne og Leupold QRW som gjelder? Noen her som har erfaring med denne løsningen?

 

Skjønner ikke helt hva du skal med flere kikkertsikter.. Det er jo bare løpet du bytter. Hvorfor ikke kjøpe et sikte med tårn store nok til å merke dem med dropp/hold for alle kalibrene dine?

Eller enda bedre, et sikte der du kan bytte ut tårnene etter hvilket kaliber du skyter.

Jeg har .22lr .17hmr og .22wmr og ett kikkertsikte til alle tre.

 

Eventuelt kan du bruke strelok-appen eller skyt-og-noter til å lage en tabell for klikk som du limer på kolben din eller taper i lokket på en butler creek.

 

En tråd som hjelper deg å lage egne merker:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=99315

 

Ellers har vel Spuhr, LaRue og warne QD-montasjer som er veldig bra om du først har fått på picatinny-skinne.

 

http://www.laruetactical.com/riflescope-mounts?sort=popular

Link to comment
Share on other sites

På CZ455 er det ikke så galt om man bruker momentnøkkel og prøver å gjøre de samme tingene hver gang, tomant. Om man skal jakte bør man selvsagt skyte inn på nytt etter å ha byttet løp.

 

..men det å bytte kikkert mellom hvert løpsbytte ser jeg på som en ekstra og unødvendig variabel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et sweet 22 til min .22 (orginalt sikte) og et sweet 17 til .17hmr (uorginal 300kr kikkert)

 

Treffpunktet forandres marginalt ved løps-og kikkertbytte! Særlig gjelder dette ved bytte tilbake til .22, hvorpå både kikkert og løp blir tighta til 3.5NM. Noen klikk for å få det "perfekt" må til, men jeg tror jeg i de fleste tilfeller skulle klare en kråke på 50-60mtr slik det er.

 

Men, så er det da den ene gangen det er galt (ikke skjedd enda) som gjør at jeg alltid kontrollskyter.

"Udyr" skal ikke lide pga. min latskap i denne sammenhengen iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Har solgt en rifle nå nylig og sitter nå straks med penger som naturligvis må syltes ned i ett nytt våpen. Trenger ingen argumenter for å gå for en CZ 455 Varmint, angrer som ett fjell for at jeg solgte min Harrington & Richardson boltrifle i .22 LR som pliktoppfyllende fulgte meg gjennom mange år til fordel for en.. 10/22.

 

Nå er tiden for å skaffe en ny .22 boltrifle, men i den hensende så prøver jeg å finne ut hvor jeg enklest kan oppdrive en picatinnyskinne til 455. Foruten å gå veien med å borre og gjenge kassa skulle det være mulig å finne en skinne slikt at jeg kan bruke de montasjene jeg allerede har?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...