Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

Hei! Har planar om å skaffe meg ei cz 455 American eller thumbhole i 22LR heildempa og ei 17hmr pipe. Eg såg alm demparen var ca 1" i diamter. 17hmr løpet tenkte eg burde vere av varmit typen for å fylle tomrommet når eg byttar løp. Men eg fann ikkje ut diameteren på varmit løpet.

 

Er det nokon som veit diamteren på 17 hmr varmit løpet?

Evt. Nokon som har det oppsettet eller liknande?

Link to comment
Share on other sites

Leverte like greit inn søknad på alle 3 løpene.

Har lest meg frem til at kapping på 18-19" er passelig på 17hmr løpent, da får du max utgangs hastighet.

Gjelder dette på 22wmr også? noen som har noen data å referere til her? Har ikke lest så mye om 22wmr på denne tråden.

Og hvor mye kan du ta av et 22lr løp uten å få så stor hastighet på kula at subsonic ikke fungerer (eller er dette mulig?)

og selvfølgelig ikke for dårlig pressisjon :)

 

Ser xxl har tilbud denne uken på zeiss terra 3-9x42, tenkte dette kunne være et bra sikte til denne børsa,

men vilken kinney`s skinne bør jeg ha då? eller klarer jeg meg uten?

 

Har lest ca 1200 inlegg her nå og håper søknaden min snart kommer i retur med et fint stempel :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Vet ikke helt om det er riktig sted for dette men lurer litt på hva forskjellen er mellom cz 455 American og cz 455 synthetic. Ser jo at american har trestokk og den andre plastikk men er det forskjeller utover dette? er synt stokken identisk med trestokken? Det er jo en viss prisforskjell på disse.

 

Om jeg kjøper ekstra løp i 17. hmr er det da store forskjeller på om jeg bruker en dedikert 17.hmr demper (sonic 17. Evt Hausken mini 17.) kontra en a-tech cmm4 22 demper?

 

Om jeg skulle finne på å bestille meg en stokk fra Boyds, må disse tilpasses noe eller er det plug and play?

 

 

Takker for svar og inspill.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg blitt eiger av en Thombhole varmint i 22lr og 17 hmr, venter fortsatt på kikkertsikte som skal på, det blir en BSA sweet 22. har også bestilt et yo dave kitt. Gleder meg til og få prøvd denne riggen :)

 

Kan også nevne at den beste prisen jeg har funnet er hos http://bjornsjaktogfiske.no han skule ha 6400kr for thombhole varmint i 22lr med ekstra 17hmr løp, med en atec demper. Uslåelig pris spørr du meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har omsider kjøpt meg ei 455 american i 17. hmr.

Har fått skutt litt med riflen og jeg må si jeg er strålende fornøyd!

Det jeg lurer litt på er om det er noen muligheter for å få dempet den noe særlig mer?

Har en ny a-tec med 7 moduler om jeg ikke husker helt feil. Men den piskelyden jammrer jammen godt i nabolaget når jeg prøvde her om dagen. :)

 

Gjerne ett dumt spørsmål men er det noen ammo til 17. på markedet som er subsonic? Og ville dette hadd noe for seg?

 

Mads.

Link to comment
Share on other sites

Burde vel ha meldt meg inn litt før, då eg har hatt diverse CZ/Brno-produkt i fleire år.

 

Det mest relevante til denne tråden er ein CZ 452 Varmint med Boyds-stokk og rimeleg BSA-kikkert.

 

CZ452.jpg

 

Med denne skyter eg bokstaveleg talt hol-i-hol på 50m, den beste samlinga eg har klart er ca 1mm senter-til-senter. Skaut ein del med originalstokken også, denne funka i grunnen heilt fint men då eg fekk prøve ein 455 med Boyds-stokk var valget enkelt.

 

Elles har eg ein Brno ZKK 601 med fabrikkmontert Zeiss-kikkert. Den har mishandla stokk så Boyds-stokk er bestilt til den også. Har også ein Nikon Monarch E 2.5-10x50 på veg til den, Zeiss-kikkerten er sjarmerande (og forbausande klar og fin til å vere snart 40 år gammal) men noko dritt å skyte inn.

 

Har også ein gammal sliter, ein CZ75 som min far kjøpte på midten av 80-talet. Den fekk påmontert justerbare sikter, og avtrekket tuna av børsemaker. Den har eg gått mange feltløyper med "i gamle dagar", men har dessverre ikkje hatt så mykje tid til å bruke den i det siste.

 

Sist, men ikkje minst, så har eg ein CZ motorsykkel frå 1953. Ein CZ 150 med ca 5hk og ein mildt sagt patinert finish. At sykkelen i det heile tatt har overlevd fire ti-år i eit naust seier litt om kvaliteten :) Sykkelen er eit langtidsprosjekt og skal renoverast mekanisk. Patinaen skal derimot få vere i fred.

 

CZ150.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var nettopp det jeg fryktet.....

Skyter hagle rechts da jeg er skjevere i ryggen enn Conchita Würst er i legning, og nå skyter jeg det på rifle også, og det går greit, og skyter pluss minus like RÆVA på begge, men liker bedre å skyte links, så for meg å bytte cz jeg nå :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat en sånn en. Cz455 synth kappet til 45cm løp. Ikke noe problemer med denne i hvert fall. Treffpunktet kan jo endre seg når du tar av demper og skyter uten, men dette vil jo være helt naturlig. Men om du har skutt inn 455'n uten og så skrur på demper pga frakt. og du da neste gang du skyter med den tar av demperen for så å skyte igjen har ikke treffpunktet endret seg. Men om du har skutt inn med demper og du skrur den av for å fjerne gass vil jo treffpunktet bli endret på nytt siden du mest sannsynlig ikke skrur til for hånd like hardt hver gang du skrur den av og på.

Link to comment
Share on other sites

Det der forsto eg ikkje heilt? En demper skrur du til den stopper, og så ferdig med det, du bruker ikke verktøy for og få teite den opp "skikkelig".

Så om du skrur den av og på, av og på, av og på. Så vil treffpunktet være likt.

Dessuten skal aldri demper stå på løpet ved lagring, den gassen som samles i demper er skadelig for stålet på løpet og du kan få tæringer som resulterer

i ødelagt løp. Så skru alti av demper etter bruk, sånn just in case så oppbevarer jeg ikke demperene i våpenskapet sammen med våpene heller, selv om dette sikkert er og gå langt over streken :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, rstava, jeg gjør det samme.. demperene mine oppbevarer jeg vannrett utenfor våpenskapet. Det er jo det produsentene selv anbefaler og jeg hadde aldri latt demperene stå på etter skyting uansett. Når jeg er ferdig på banen/i skauen skrus de av og kommer ikke på før neste gang jeg skyter.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel på tide å "melde seg på" CZ klubben!

 

2cfw0ed.jpg

 

CZ 455 American 22LR

GRS Decima sporter stokk

Timney avtrekk

picatinny rail

Leupold VX-1 3-9*40 kikkert

A-tec CMM 4 komplettert med 4 ekstra moduler

 

Brukes som treningsrifle, et rimelig og godt verktøy for å skyte bedre med min Tikka T3 med tilsvarende GRS stokk!

 

På gode dager går den veldig godt! selv om den minste trekk i lufta gir spredning og løpet raskt går varmt (bildet er 100m liggende på luftgeværskive og er ikke nødvendigvis representativt for all skyting med denne :winke1: )

 

15xk9s5.jpg

 

Kunne vel tenkt meg tyngre løp, også for å gjøre tyngdepunktet likere jaktrifla, og evt. en søylebedding.

 

~S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Her er min nyanskaffelse, postdama kom med den for tre dagar sidan.

 

CZ 455 Varmint, plassert i Boyd Pro varmint stokk. Har .22LR- og .17HMR-løp. Kikkerten er ein Hawke panorama 3-9x50 med lysretikkel. Kjenner eg er litt betenkt angåande kikkerten, men så langt virkar den OK.

 

Stokken må få seg ein omgang med sløydarbeid for å få kassen til å passe skikkeleg, og så bedding. Slik det er no så kniper den mitt på kassa og eg må dra den nedi med sjefteskruene. Om eg dreg til fremste skrua berre littegrande så dreg eg løpet nedi framkant av stokken.

 

Skaut inn .22LR-løpet på 50m og skifta så til 17HMR-løpet. Fekk ingen treffpunktsforandring. Men har ikkje skifta tilbake endå så akkurat det blir spennande å sjå.

 

Har også ein A-tec CMM rimfire dempar med seks modular som ikkje stod på når eg tok bilde. Den fugerar bra, iallefall på 22LR subsonisk. 17HMR'en smeller bra med dempar, har ikkje testa utan. Det er vel overlydsmellen ein høyrer mest reknar eg med.

 

Tenker å kappe 22-løpet på 40 cm og gjenge opp igjen. Litt usikker på 17-løpet, men kjem til å beholde det litt lenger, men kansje så kort som 45 cm.

 

Og så må eg ha meg ein grei tofot. Har ein jalla-kina-greie men den ser billig og jalla ut og egna seg ikkje på bilde.

 

Rifla er tung, men har jo sjølv valgt varmintpipe, og har vel eigentleg ikkje tengt å dra den med meg så langt. Men kunne jo vore artig å prøvd seg på litt diverse fjærkrejakt med 17HMR-løpet.

 

normal_20150517_002531r.JPG

normal_20150517_003029r.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Var innom Jakt & Fiskeboden i Hønefoss i dag og bestilte meg en Cz455 Thumbhole varmint grey, Schou har jo tilbud på disse om dagen men fikk skulle alltids få litt bedre pris enn selve tilbudet og betalte 4750 med 22lr løp, ikke så halv gæli det!

 

Tenkte tanken på å kjøpe et Nikon prostaff 7 2,5-10x50 på XXL, noen som har erfaringer med det? Må spare inn noen kroner til heldempinga hos alms :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sikte diskusjonen får vi vel dra over i den andre tråden som går om emnet men hvorfor skulle heldemping være ødeleggende for pipa?

 

Hadde tenkt å ha demping uansett, for litt rolig plinking med sub ammo til sommeren sammen med ungene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke heldemper for det. En vanlig A-tec tar smellet ned til "klikk i tennål og klask i papp"-nivå med underlydsammo. Om du er kresen kan du kjøpe to og ta modulene fra den ene over på den andre. Mellomlegget opp til heldempet kan du bruke på ammo, tipper det rekker til en helaften eller to :wink:

 

Edit: Vel og merke med ukappet pipe. Tipper ekstra moduler er nødvendige om den kappes.

Link to comment
Share on other sites

Lite spørsmål om heildemping: får ein gjort det med varmintpipe? Den er jo veldig tjukk og eg ser for meg at det blir lite rom igjen mellom pipa og karbonrøyret, om ein ikkje brukar eit vanvittig tjukt røyr sjølvsagt.

Syns min CMM med seks modular dempar veldig godt. Bråkar nesten mindre enn luftgeværet mitt. Det einaste som lagar meir lyd eg kula når den treff eit eller anna.

Link to comment
Share on other sites

Varmint sin stokk har allerede stor nok løpskanal til å gi plass for det heldempede løpet.

Hvis man skal frese ut av en standard america stokk for å gi plass for demperløpet så frykter jeg det blir lite gods igjen i stokken med det fesultat at den bøyer seg ved belastning.

Men forstår hva du mener. Ville jo jobbmessig vært lettere å dreie ned ett standard løp enn et varmint, men, når nå løpet først er i dreiebenken så går det nok uansett fort å dreie av det ekstra godset.

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk :) jeg har en zkk 602, bygd om som en langholdsrigg.. Utrolig stabil og fin, men dette avtrekket er vel det svakeste leddet nå.. Er det noen som har noen sikre kilder ang å bygge det om? Hørt noe rykter om å frese bort og tilpasse mauser m98 avtrekk, men.... Ikke hørt det fra noen som faktisk har gjort det.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Siden jeg nå endelig er med i CZ-klubben får jeg legge ut et par bilder av "riggen" :)

(håper bildene kommer frem, første innlegg på kammeret...)

 

11391688_871238136244597_5239914475760205733_n.jpg

 

10341650_871238149577929_6709316658245978600_n.jpg

 

11219597_871238162911261_6410048339272005746_n.jpg

 

10995539_871238176244593_2615535936687756430_n.jpg

 

Det er en Cz 455 American med justerbar kolbe, a-tec demper, Harris 6-9" BRM-S tofot og Sightron 6-24x50ffp-kikkert :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg nå endelig er med i CZ-klubben får jeg legge ut et par bilder av "riggen" :)

(håper bildene kommer frem, første innlegg på kammeret...)

 

displayimage.php?album=lastup&cat=-18&pos=0

 

displayimage.php?album=lastup&cat=-18&pos=1

 

displayimage.php?album=lastup&cat=-18&pos=2

 

displayimage.php?album=lastup&cat=-18&pos=3

 

Det er en Cz 455 American med justerbar kolbe, a-tec demper, Harris 6-9" BRM-S tofot og Sightron 6-24x50ffp-kikkert :)

Det fungerer ikke; du må hente adressen til bildet, ikke til siden der det vises for deg. Høyreklikk på bildet, og kopier ut bildeadressen. Her er et eksempel;

 

[img=http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/36610/11391688_871238136244597_5239914475760205733_n.jpg]

 

Det blir seende slik ut:

 

11391688_871238136244597_5239914475760205733_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...