Jump to content

Er bly i viltkjøtt en helserisiko? Ny undersøkelse på gang


villreinjegeren

Recommended Posts

  • 2 years later...
  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Holder meg til gode bly kuler, skjærer alltid av godt rundt hvor skuddet har gått inn og ut. Ser ikke problemet. Klart er bly farlig, og for oss levende skapninger som vi er, er lengder av dette tungmetallet lite sunt. Men er man fornuftig og bruker gode kuler og av skjærer godt av, er det lite å frykte. Det er hva jeg tenker om dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er allerede kommet nye forskrifter fra mattilsynet (2015)om godkjenning av slakt. Selv har jeg stort sett skutt med blyfri ammunisjon de siste par årene- i de aller fleste situasjoner. For slakt skutt med blyammunisjon må du nærmest skjære bort "halve dyret" om du skal levere med viltkontrollapp- og dyret er skutt etter boka. Massesuggesjonen virker- og noen av kundene spør spesfikt etter dyr skutt med blyfri ammunisjon. Dette kommer nok til å bli et krav- om vi vil eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Basert på endel meninger og uttalelser her, ville man måtte tro at i riktig gamle dager, ja for litt tid siden, når man bare brukte gode gamle bly kuler, så måtte nok dem som har spist dyr skutt med bly kuler være godt forgiftet! Og i riktig gamle dager, hvor mat betød overlevlse, skar man nok ikke så mye bort, man brukte hele dyret. Ja, bly er farlig for oss mennesker, og det er det ingen tvil om, men jeg finner lite faglig i mye av det som kommer frem her, de siste årene har det blitt lagt frem mange rapporter, som spriker i forskjellige retninger. Bruker man sunt normalt vett, og nytter seg av kunnskapen som er tilgjengelig og anbefalt, går dette meget bra. Jeg kommer til alltid å bruke bly kuler, og har ingen planer om å endre på det.

Link to comment
Share on other sites

Hver gang denne diskusjonen blusser opp igjen begynner jeg å tenke på den legendariske jegeren Jo Gjende. Han levde vel bortimot utelukkende av jakt og fangst, og han jaktet med munnlader og helstøpte blykuler. Og han nådde den pene alder av 90 år - en svært høy levealder tatt i betraktning at han døde i 1884. Det rimer ikke helt med skremmebildet som forsøkes etablert her.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med den historien, er at det bare er én mann. Når det gjelder spredning av farlige stoffer i en større populasjon er det helt meningsløst å snakke om noe annet enn senking av forventet levealder (gjennomsnittstall) over hele populasjonen. En slik reduksjon kan gjerne være relativt liten, men det betyr likevel at antallet som dør før forventet levealder blir større.

Dette gjelder naturligvis ikke for stoffer som hovedsaklig gir akutt forgiftning, uten at jeg anbefaler stryknin-ammunisjon av den grunn...

 

Helt OT, men i samme gate som det over:

Amerikanerne funderte etter krigen på å lage et romfartøy som brukte atombomber som fremdriftsmiddel. Man satte av en bombe under fartøyet som kastet det oppover, og gjentok dette til ønsket fart var oppnådd. Rent mekanisk er det fullstendig mulig, men de fant det ikke akseptabelt at de kunne beregne hvor mange som kom til å dø før tiden som følge av forurensningen som hver oppskytning førte til. Kjernefysikerne som drev med dette mente at det kunne la seg gjøre å designe ladninger som var "renere" og ikke tok livet av folk, men prosjektet ble lagt i graven som følge av politikk og PR før de rakk å se så mye mer på dette.

Link to comment
Share on other sites

Antagelig er der også mange med samme diett som har parkert tøflene før fylte seksti, hvor man aksepterer naturens gang og ikke fyrer i gang full rettsmedisinsk undersøkelse for å avdekke om blyet har hatt noe å si...

 

Tviler på at denne relativt korte perioden uten bly vil gi noen målbar effekt i vår levetid.

Link to comment
Share on other sites

For å sette ting litt i perspektiv kan en jo forske på hva som er farligst av å spise viltkjøtt skutt med blyammunisjon eller å røyke... 17% av Norges befolknig røyker fremdeles- og de er fullt klar over risikoen/konsekvensene. Likevel røyker de daglig. Når folk som selv røyker etterspør viltkjøtt skutt med blyfri ammunisjon så leverer jeg det- men jeg trekker jo unektelig litt på smilebåndet.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her er den "gamle" artikkelen om blyverdier i kjøttdeig. Målt innhold står i tabell 1 på artikkelens side 3 (side 5 i pdf'en) https://www.yumpu.com/en/document/view/17845014/lead-concentration-in-meat-from-lead-killed-lutz-moller-jagd

 

Dette arbeidet er noen år gammelt nå, jeg lurer på om det er gjort noen nye forsøk i 2014 som det var nevnt i artikkelen det var linket til på forrige side?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil ble det bl.a funnet blyklumper i prøvene som medførte meget høye verdier av bly, men en forsvinnende liten del av dette blyet ville være mulig for kroppen vår å ta opp, da vi ikke akkurat er særlig effektive til å ta opp metallisk bly så fremt det ikke er nærmest som støv.

 

Eneste den undersøkelsen virkelig hadde å fortelle meg, er at noen av de som produserer elgkjøttdeig for salg i butikk, er noen grådige jævler som absolutt ikke skjærer bort noen ting før de sender det gjennom kverna.

Link to comment
Share on other sites

Her er link til artikkel om de nye blymålingene i elgkjøttdeig. Som en ser så finnes det en del.

http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/jakt_og_viltkjott/rapport_lead_in_minced_beef_from_norwegian_hunted_game_elg.20383/binary/Rapport:%20Lead%20in%20minced%20beef%20from%20Norwegian%20hunted%20game%20Elg

 

Dette er en større undersøkelse enn den som ble gjort i 2012 (150 prøver vs 52 prøver) og en ser at snittet er under 1/3 av målingene gjort i 2012. Dette har nok med at 2012 var det to prøver som dro snittet veldig opp. I 2012 var det målt 5.6 mg/kg mot 1.79 mg/kg i de nye prøvene.

 

Om en leser artikkelen fra 2012 så ser en at at det blir gjort en del analyser av hvor stort blyinntaket blir per måltid. Dette blyinntaket vil da med de nye prøvene bli ca 1/3 av det som ble publisert i 2012. (om jeg tolker dataene korrekt). Det betyr at dere nå kan spise 3 ganger så mye blykjøttdeig som før uten å bli noe mer syke av den grunn :mrgreen:

 

Personlig så hadde jeg kanskje tenkt meg litt om dersom jeg hadde spist veldig mye viltkjøttdeig, men det står svært sjelden på menyen her i huset.

Link to comment
Share on other sites

De har vel tatt prøvene fra elg som er skutt med blyholdige kuler ettersom det er det undersøkelsen dreier seg om? Det hadde jo vært interessant om de hadde en kontrollgruppe som f.eks. var skutt med homogene kuler. Da vil det vise seg om blyet kan komme fra andre kilder enn blyholdige kuler.

Link to comment
Share on other sites

Om en leser artikkelen fra 2012 så ser en at at det blir gjort en del analyser av hvor stort blyinntaket blir per måltid. Dette blyinntaket vil da med de nye prøvene bli ca 1/3 av det som ble publisert i 2012. (om jeg tolker dataene korrekt). Det betyr at dere nå kan spise 3 ganger så mye blykjøttdeig som før uten å bli noe mer syke av den grunn :mrgreen:

 

Det er også gjort undersøkelser av blyinnholdet i blodet til jegere vs. ikkejegere, hvor man fant noe høyere blyinnhold hos jegere enn ikkejegere, og en enda klarere sammenheng mellom de som skjøt mye vs de som skjøt lite. Men fortsatt ingen som hadde fått i seg så mye bly at det ble helsefarlig. Og det er vel i bunn og grunn dette som er interessant. I praksis kan man jo spise noe som inneholder utrolig høy andel bly (rent bly for så vidt), og likevel vil ikke blyinnholdet i kroppen gå så mye opp fordi det aller, aller meste kommer ut igjen.

 

Ser også de bruker frasen "en sky av blypartikler" om blykuler som ekspanderer i viltet. Joda, det skjer nok. Men når blypartiklene blir så små, vil evnen til spredning i kjøttvevet bli svært liten. Det som eventuelt spres lengre, er større blyfragmenter, og disse vil i stor grad gå rett gjennom fordøyelsessystemet.

Link to comment
Share on other sites

Men fortsatt ingen som hadde fått i seg så mye bly at det ble helsefarlig. Og det er vel i bunn og grunn dette som er interessant. I praksis kan man jo spise noe som inneholder utrolig høy andel bly (rent bly for så vidt), og likevel vil ikke blyinnholdet i kroppen gå så mye opp fordi det aller, aller meste kommer ut igjen.

 

Ser også de bruker frasen "en sky av blypartikler" om blykuler som ekspanderer i viltet. Joda, det skjer nok. Men når blypartiklene blir så små, vil evnen til spredning i kjøttvevet bli svært liten. Det som eventuelt spres lengre, er større blyfragmenter, og disse vil i stor grad gå rett gjennom fordøyelsessysteme

Du har gått glipp av poenget her. Forskerene, de som ser på helseffektene av bly, mener at alt bly er farlig, og at det skal være minst mulig, uansett. Ingen terskeverdi eller noe, mer er verre enn mindre.

 

Spiser du bly, går det meste rett gjennom, men du tar opp NOE, og det er for mye. Uansett hvor lite det er.

 

Sikkert... Men det kan godt stemme, dette har ikke vi greie på. Og det er publisert mye som tyder på at det stemmer.

 

 

Det som er interessant er at man vil forby blyet, som kanskje har en liten effekt på helsa vår, om vi spiser viltkjøtt med bly, muligens, om vi ikke skjærer det bort, hvilket vi gjør.. Hvor er bly i viltkjøtt på lista over over trusler mot helsa vår - ikke veldig langt opp tror jeg helt ærlig.

Men forby tobakk - det skal de ikke. Vi får bare håpe at de kommer på ideen å avgiftsbelegge blyet - da blir det aldri forbudt :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du har gått glipp av poenget her.

 

Nei, jeg har skjønt poenget :mrgreen:

 

Det er ikke hvor mye bly som finnes i viltkjøttet som er relevant, men hvor mye bly som tas opp av den som spiser viltkjøttet.

 

Ellers har du selvsagt helt rett i det du skriver.

 

Men som en generell betraktning: Viltkjøtt er noe av det sunneste, mest "økologiske" man kan finne på å stappe i seg. Det er en 100% fornybar ressurs, faktisk så fornybar at vi delvis sliter med at den fornyer seg litt for kjapt. For de aller fleste vil inntaket være rimelig moderat, og selv om en skulle spise noen måltider med skyhøyt blyinnhold vil en aldri få i seg så mye fra denne kilden alene at det fører til helseskadelige effekter. Derfor synes jeg det blir helt feil at man driver en slik "skremselspropaganda" mot viltkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fortsatt til gode å høre om folk som har store helseplager eller dør pga. av for høyt blyinnhold etter å ha spist viltkjøtt.

Viltkjøtt er ikke proppa fullt av verken antibiotika, hormoner, fargestoffer eller andre tilskudd. Jeg koser meg med viltkjøtt og har tenkt å fortsette med det!

 

Velger å tro at det er mye annet folk trøkker i seg som har større helserisikoer på sikt. de som er skeptiske kan Google helserisikoer ved f.eks. kyllingkjøtt, oppdrettsfisk og brus.

 

alt med måte!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe tro på at dette kan være et så stort problem som media vil ha det til. Jeg mener at dersom man skjærer vekk kjøtt i og rundt skuddsårene, så kan det i mine øyne ikke være noe risiko. Metallisk bly tas i liten grad opp i kroppen, det kan, men da tar det tid. Ergo tror ikke jeg at elgen tar noe bly opp i kroppen etter den er truffet av en blykule...og har sirkulasjonssvikt... Det blyet man evt kan komme til å få i seg må da ligge i området rundt såret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...