Jump to content

Gåsjakta 2012


IvoRei

Recommended Posts

Det er igjen tid for å glede seg til årets sesong, klage på jakttidspunkt, kritisere ammunisjon og skryte av utstyr og fangst :D

 

Jeg må vel nesten begynne med å fortelle om førstenatta vi hadde på Herøy:

 

Jeg hadde investert i FUD lokkegås og var veldig spent på disse. I tillegg hadde jeg brukt flerfoldige timer på å øve på greylag-hammeren(Grågåselokk utviklet i Danmark). Jeg er så heldig å ha TV og DVD i garasjen, så ikke så mange ble tatt i "kryssilden". Denne fløyta høres jævlig godt, så skal man øve bør man ta hensyn til omgivelsene.

 

Jeg kjøpte også instruksjons DVDén til fløyta og uten den kunne jeg sett langt etter å lært å blåse i den. Etter øving, og øving etterfulgt av litt mer øving, satt tonene omsider ganske så bra. Dagen før dagen kom, og jeg dro ut til en liten øy, med litt gress og grønt som jeg vet gåsa liker godt, satte opp lokkefuglene, la meg i skul og ventet på gåsekakkel. Etter 10 min, kom det en flokk på 10-12 gås, som var på vei sørover. Heldigvis gikk vinden den veien, og jeg blåste et par "hail-call"(kom hit, hallo! på grågås-språket). Gjessene snudde faktisk og kom rett mot der lokkefuglene var plassert. Jeg blåste litt roligere med kortere støt og litt mer "kakling", og gjessene svarte på fløyta. De slo seg ned på vannet 100 meter unna mine lokkefugler, men jeg var i himmelen :D Dette kunne jo fungere!!!

 

Etterhvert ble klokka så mye at det ble på tide å dra over til en kompis å lage et herlig grågåsmåltid. En fast rutine vi gjør sammen dagen før dagen. Vi spiser og drikker godt, ser jaktfilmer og pusser våpen. Sove kan vi bare drite i.

 

Klokka ble omsider 0230, og vi kjørte til sletten vi hadde forbeholdt. Lokkegåsene ble satt ut og vi fordelte oss langs kantene på sletta. Vi hadde forberedt oss godt og lagt paller over grøfta, slik at man slapp å sitte midt i vannet. Vi hadde også kamuflert grøftene der vi satt meg naturlig vegetasjon og kamuflasjenett.

 

Vi var i posisjon 0330, så den siste halvtimen skulle vi bare sitte med kaffekoppen og prisen, mens vi gledet oss til årets desiderte høydepunkt. Det kom en flokk og satte seg 150 meter unna lokkegjessene 0350, men de ble skeptiske og dro 0355. Skulle jammen meg tro gjessene kunne klokka!!

Jakta hadde en PANGstart, med tre gås på to skudd fra undertegnede, etterfulgt av en kaskade fra de tre andre med 3 gås til i bakken. På slutten av dagen hadde vi 23 gås. Dette var på tross av 3(!) timer med pissregn og null aktivitet. Jeg var strålende fornøyd, og det var de andre også. Jeg følte at gåselokken fungerte bra, men hvis gåsa har bestemt seg for å ikke lande hos deg, så kommer den ikke uansett, det er min oppfatning.

 

I månendens utgave av Jakt&Fiske er det en meget god historie fra grågåsjakta på Frøya. Jeg kjenner det kribler i fingrene allerede når jeg tenker på årets jakt! Håper dere vil dele historier her, på godt og vondt, samt tips, triks, løgner og "mannsjit" :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 372
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gleder meg også til månedskiftet juli/august, ifjor startet jeg jakta den 27juli noe som viste seg å være i tidligste

laget, blei med ei gås den dagen. Den første august var jeg ute på en ny tur sammen med en kompis å da ble det

12 grågås på morrasøkta, virka som det kom inn mer og mer gås i perioden fra 1-10 august hvor jeg jaktet. Rett

før jul kom det også en del kortnebb til fosen men ble ikke så jeg prøvde meg på de. Nå i månedene før jakta blir

det kveitefiske, leirdueskyting mm så går tida fortere til årets høydepunkt. Til slutt et tips til gåseammo, prøv Hevi

shot hevi 13, 22,50kr pr patron, skyter trangt som fy og er derfor yperlig gåseammo.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da blir tungsten matrix eller hevi shot det beste alternativet, billigste hevi shotn får du til rundt 20 kr pr patron og

tungsten matrix kan du vell få til rundt 17kr pr patron. Ikke fall for fristelsen til å kjøpe no billig zink eller fissmut, de

er dårlig egnet til human jakt på hardskutte fugler som gås.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Full jakt" fra 10. i år da, slik jeg forstår det.

 

Innskrenkninger i tidligjakta, hvor det nå kan jaktes kun til 10.00 på morgenen. Fylkesmannen kan fravike jaktstart med inntil 15 dager, basert på lokale forhold, for de kommuner som har lokal forvaltningsplan.

 

DN har ikke giddet å bry seg om hverken Grunneiere, Jegere, Lokalforvaltning som Fylkesmann, eller andre i den nye jakttids-forskriften. De har hørt på en eneste person, og det er Follestad i NINA, som har hatt ubegrenset tilgang på midler fra DN i 10-årsvis, og som fremdeles produserer problemstillinger, og tøv, som i de siste 20-25 år.

 

Grågåsjakta er ødelagt, og det i en periode, hvor bestanden har eksplodert.

 

Gåsa er ikke lengre et vilt, men et 100 % rent skadedyr, og blir forvaltet deretter.

Link to comment
Share on other sites

Da blir tungsten matrix eller hevi shot det beste alternativet, billigste hevi shotn får du til rundt 20 kr pr patron og

tungsten matrix kan du vell få til rundt 17kr pr patron. Ikke fall for fristelsen til å kjøpe no billig zink eller fissmut, de

er dårlig egnet til human jakt på hardskutte fugler som gås.

 

+ 1. Bismuth er dårlig , sink er verste sort av søppel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat fikk 18 grågås på to dager nå i starten på april. Hovedsaklig med rifle, men det datt da noen for hagla også :)

 

Har ikke skutt ei gås siden lille julaften, så det klødde bra i jaktlysta nå. Alt man kan si er at jeg er inderlig glad for at det er i gang igjen!! :D

Link to comment
Share on other sites

Vi har løyve for felling fram til ordinærjakta, men sørger for å fordele jaktpresset jevnt utover med pauser. Vi har spesielt en lang pause under hekking og myting. Ingen felling på søndager og kun på dyrket mark. Gåsa har også "frimarker" der den ofte konsentrer seg i perioder med intensiv jakt. Vi har også vært litt nøye på å ikke skyte for mange gås på en enkelt mark over korte perioder. Gåsa lærer fort hvor majoriteten av jaktpresset trykker, og vil da sky dette området i lang tid har vi erfart.

 

Jeg føler at dette er et velfungerende opplegg, og vi ser til og med at noen av flokkene velger å overvintre. I fjor jaktet jeg gås helt til siste jaktdag på lille julaften!

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke meningen at skadefellinger skal skje slik at gåsen tar hintet og flytter seg fra området? Altså at skadefellinger ikke er vanlig jakt, men at intensjonen er å skremme?

 

Jeg bare spør, skal ut etter skadegås selv i morgen..gleder meg;-) hvordan jakter dere? Sniking med rifle?

Link to comment
Share on other sites

Enig med bukke i at gåse forvaltninga er på villspor, når gåsa regnes som skadedyr og det utdelles

skadefellingsløyver i øst og vest samtidig som det innskrenkes på den ordinære jakta er det noe som

ikke stemmer. Kutt ut skadefelling og heller sørg for å få til bedre forvaltning i ordinær jakt,

fastsetting av jakttider bør settes mer etter lokale forhold og det må høres mer på lokale jegere og

grunneiere som bukke er inne på.

Link to comment
Share on other sites

Vi har løyve for felling fram til ordinærjakta, men sørger for å fordele jaktpresset jevnt utover med pauser. Vi har spesielt en lang pause under hekking og myting. Ingen felling på søndager og kun på dyrket mark. Gåsa har også "frimarker" der den ofte konsentrer seg i perioder med intensiv jakt. Vi har også vært litt nøye på å ikke skyte for mange gås på en enkelt mark over korte perioder. Gåsa lærer fort hvor majoriteten av jaktpresset trykker, og vil da sky dette området i lang tid har vi erfart.

 

Jeg føler at dette er et velfungerende opplegg, og vi ser til og med at noen av flokkene velger å overvintre. I fjor jaktet jeg gås helt til siste jaktdag på lille julaften!

 

 

Hadde et slikt opplegg blitt brukt i vanlig jakt hadde kanskje vært igjen gås etter de første 2-3 jaktdagene og jakta dermed blitt bedre på alle måter....

Link to comment
Share on other sites

Vi har løyve for felling fram til ordinærjakta, men sørger for å fordele jaktpresset jevnt utover med pauser. Vi har spesielt en lang pause under hekking og myting. Ingen felling på søndager og kun på dyrket mark. Gåsa har også "frimarker" der den ofte konsentrer seg i perioder med intensiv jakt. Vi har også vært litt nøye på å ikke skyte for mange gås på en enkelt mark over korte perioder. Gåsa lærer fort hvor majoriteten av jaktpresset trykker, og vil da sky dette området i lang tid har vi erfart.

 

Jeg føler at dette er et velfungerende opplegg, og vi ser til og med at noen av flokkene velger å overvintre. I fjor jaktet jeg gås helt til siste jaktdag på lille julaften!

 

 

Si meg... Skyter dere ikke dere selv litt i foten under skadefelling da? Meningen med skadefelling er vel strengt talt nettopp å skremme gåsa vekk så den ikke gjøre skade. Og da er vel det med å sky området i lang tid nettopp det man er ute etter. Vil ikke være moraliserende, men sånn du presenterer det her så vel dette misbruk av skadefellingsløyve. Eller har jeg misforstått?

 

Vær så snill å ikke bli sur, for jeg prøver bare finne ut om jeg har misforstått fullstendig eller om det er sånn skadefelling bør gjøres.

Link to comment
Share on other sites

SSamik

 

Skadefelling er egentlig noe herk. Det er egentlig mere enn noe herk. Det er å totalt redusere status fra matvilt, til et skadedyr.

 

Men hvilke valg har man? Gåsebestanden øker, og øker, og øker, og øker, år for år. Hekkingen starter tidligere for hvert år, og dermed - trekket starter tidligere. Men ikke den ordinære jakten (før i år).

 

Mange kommuner/fylker har dermed måtte kompensere med tidligjakt, inneholdende tidsbegrensninger, og gjerne i tillegg til skadefelling, for å minimere beiteskader i landbruksnæringen.

 

Tallenes tale er greie. Det skytes mindre gås i mange "problemkommuner" nå, enn før, til tross for en ekstrem bestandsøkning, og til tross for skadefellinger, og tidligjakt.

 

Årsak? - helt enkelt - du ser nå resultatet av de siste 20-25 års forvaltning. Den er 100% feilslått, skakk-kjørt, og nå - totalt ute av kontroll.

 

Forvaltningen er, og har vært styrt av en gåseforsker (i praksis), med full støtte fra Dirnat, og da muligens av de som ikke løser jaktkort oftest, for å si det på den måten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eller enda enklere: Fjern begrepet skadefelling, og innfør ordinær jakt hele året på grågås, canadagås og kortnebbgås på dyrket mark, i de distriktene der det er ønskelig å begrense antallet gjess.

 

Fordelen med såpass romslige jakttider er at man kan beskatte gjessene der de faktisk gjør skade, før de rekker å påføre alt for store skader. Gjessene kan også i større grad bli sett på som en ressurs, i og med at bønda kan skyte seg noen gjess eller selge jaktkort på gåseflokker som før bare førte til økonomisk tap.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt mulig at gåsa hadde blitt overbeskatta og jaga over alle hauger i enkelte områder med såpass frie tøyler. Hadde sannsynligvis vært mest fornuftig å bare innføre dette i distrikter som var spesielt hardt ramma, feks innherred i Nord-Trøndelag, og kanskje bare innføre dette for et år av gangen.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt meg ny rifle (Remington 700 i .308w) for formålet, så nå er jeg klar for gåsejakta her nord! :)

Var med på noen turer i fjor og det ga såpass med mersmak at det gjentas i år med dertil egnet verktøy :)

 

 

Første turen skjøt kompisen min to stykker, mens han som hadde oss med skjøt en selv.

Link to comment
Share on other sites

Si meg... Skyter dere ikke dere selv litt i foten under skadefelling da? Meningen med skadefelling er vel strengt talt nettopp å skremme gåsa vekk så den ikke gjøre skade. Og da er vel det med å sky området i lang tid nettopp det man er ute etter. Vil ikke være moraliserende, men sånn du presenterer det her så vel dette misbruk av skadefellingsløyve. Eller har jeg misforstått?

 

Vær så snill å ikke bli sur, for jeg prøver bare finne ut om jeg har misforstått fullstendig eller om det er sånn skadefelling bør gjøres.

 

Hvis vi legger for mye jaktpress på gåsa slik at den knapt får tid til å beite, så forsvinner den ganske kjapt. Det vil resultere i mindre fellinger og en bestand som øker enda mer i antall til neste år. Men det er svært vanskelig å finne en balansegang i dette, så kan godt skjønne at du ser på det som misbruk av fellingsløyve. Men vi opplever at vi feller flere gås på denne måten. Hvis hele meningen med skadegåsjakt bare er å skremme gåsa, vil jeg påstå at det er å utsette problemene sine kun for senere å se at de har økt i omfang. Ikke noe vondt ment!

 

Nesten alle har sin egen mening om hvordan jakt/felling av gås skal drives. Må si du har noen gode synspukter Bukke! Det er mange som har fått et helt skeivt syn på statusen til gåsa. Det er et fabelaktiv matvilt og utfordrende vilt å jakte på!

 

Her ute har vi ikke noe annet valg enn å starte tidlig med skadefelling. Ødeleggelsene på innmark er ganske markante etter kort tid. Uten disse fellingen har ikke bøndene mulighet til å drive med fjøs.

 

Retningen gåseforvaltningen tar ilag med seljakta er skremmende. Det bærer stort preg av at denne forvaltningen er utarbeidet av såkalte "forskere" som ikke har skilt teori fra praksis.

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilbud om å delta i jakt på skadegås i Trøndelag, og lurer på om dette kan skje nå i mai - i hekketiden...?

Har lyst til å ta en tur nå til helga, men kvier meg for å jakte i hekketiden. På den andre siden er skadene gåsa gjør på enga virkelig en kostbar plage for grunneieren nå fra og med mai... Andre som har erfaringer med dette, og vet hva som er lov?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser enn forskjell på ung/gammel grågås? Bilde?

Ikke alltid like enkelt å se på størrelsen, men du kan se forskjell på fjærene. Hvis jeg ikke husker feil har ungfuglen avrundede fjær, mens voksen fugl har mer kantede fjær. I tillegg kommer de svarte merkene på undersiden av gåsa med årene (over 2 år kanskje?)

 

På høsten kan du også sjekke alder på fjærdrakt ved å dra ut en fjær, og sjekke hvor myk den er. Hvis du stort sett ser voksenfugl, og disse har myke fjær, er det stor sjangs for at ungfuglen ikke er veldig flyvedyktig enda.

Link to comment
Share on other sites

Her er det tildelt moderat med skadefellingsløyver på grågås og canadagås. Men, det er begrenset til å vare fram til 10. mai.

Man skal ikke skyte gås som er i par. Bare ungfugl i flokk. Grunneiere som søker skadefelling for å hindre beiteskade og tilgrising av foret med skit, får fra 1 til maks 5 løyver.

 

Problemet er at man flytter problemet til andre områder der gåsa ikke blir jaktet på........

Link to comment
Share on other sites

Hei :) med tanke på at posten heter gåsejakta 2012, så har jeg et spørsmål angående lokkegås som jeg setter inn her , dette fordri det virker som en god del gåsejegere som klikker seg inn på denne posten :)

 

Har akkurat kjøpt inn 6 stk. Grågås FFD elite (harvester) fra http://www.dkwai.dk/ .

Er det noen som har disse å ka dele noen erfaringer ? Tenkte pga. prisen syntes jeg var litt stiv iforhold til skall bulvaner.

Link to comment
Share on other sites

Grågås har svært bratt lærekurve, og jeg er 99% sikker på at de kjenner igjen bilen min. Det er rart å se hvordan en gåseflokk på 50-100 dyr strekker på halsen og kakler smånervøst av å se en sølvgrå Volvo stasjonsvogn nærmere enn 300 meter :lol:

 

Gjorde et eksperiment i ettermiddag og lånte bilen til frua. Da kunne jeg parkere der gåsa så meg og gå bakveien gjennom skogen ned til gressjordet og felle en beitende skadegås. Så med en død kollega har grågåsa i dag lært seg at også lysebrune VW er farlige :lol:

Link to comment
Share on other sites

F,.¥*#^¥ steike sa#¥**. Nå hadde jeg ordnet meg ferie fra 1 aug og utover for å jakte gås på smøla,,,,,,,Men nå har di ( finner ikke ord) bestemt at i år så skal jakta starte 10 aug. Da er 98% av gåsa fløyet til hæl,,,,, nå har jaktstart på smøla varigjer fra 27juli til 1 aug di siste årene og gåsebestanden er på vei til himmels...Steike for noen NISSER!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

ctm-4

 

Gåsjakta er fra i år "full jakt" fra 10. august. Dvs kveldsjakt inkludert. Fylkesmannen kan på bakgrunn av søknad flytte frem jakta, med inntil 15 dager, men da kun for de kommuner som har egen forvaltningsplan for gås.

 

I en slik tidligjakt har DN også innskrenket jakta, dvs kun jakt fra lysets frembrudd, og til kl. 10.00.

 

På bakgrunn av at det ikke ble kveldsjakt i "tidligjakta", så droppet kommunen å søke om tidligjakt. Egentlig er jeg 100% enig med de. Jakt uten kveldsjakt blir lissomjakt.

 

En trøst - det ser ut til at klekkingen starter noe senere i år, og da kan full jakt fra 10. være ok. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal jakte gås får første gang iår.

Jeg og en kompis har invistert i en billig blinds til oss vær. 600kr med frakt. Fra netthandelen.no

Hvor mange lokkegjess anbefaler dere å bruke? skal jakte grågås.

Blir fort dyrt hvis vi skal ha 30 lokkegås. Hvilken typer lokkegjess?

 

795kr for 6 stk (NRAFUD)

http://www.jaktfall.no/produkt/lokkefloyter-lokkeutstyr/nrafud-lokkefugler/6-pack-lokkefugl-nrafud-gragas

 

895kr for 9 stk

http://www.abcfritid.no/produkt/bulvanpakke-gragas-skall-lokkefugl?c=bulvaner

 

 

Er det lurt å ha litt forskjellige typer, både FUD's, bulvaner, skall osv....?

 

Og til slutt, hvilken ammunisjon anbefaler dere og hvilken størrelse? også her ikke av det dyreste.....

 

Ble litt mange spørsmål....

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan det er med eventuell tidligjakt på Frøya i år? Jeg har egentlig ikke funnet noe informasjon om det, så da antar jeg at det også der er jakt fra 10. august i år. Men fint om noen kunne bekrefte hva som gjelder for i år. Takker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...