Jump to content

Hvor relevant er DFS-trening for praktisk jaktskyting?


Lawman

Recommended Posts

Jeg vurderer å begynne med DFS-skyting, og da først og fremst for å bli en bedre jeger(skytter). Jeg er likevel litt i tvil da skyteformen, eller rettere utstyret, har begrenset overføringsverdi til praktisk jakt(skyting). Jeg tenker da særlig på at siktemiddel, avtrekk og bekledning mv., er helt ulikt det jeg bruker på jakt.

 

På den andre siden tenker jeg at all skytetrening er god skytetrening, og pga. baneforhold mv. er det ikke noe alternativ å skyte like mye med jaktrifla.

 

Er det noen som har synspunkter på dette?

Link to comment
Share on other sites

Alle former for konkurranse har begrensninger i forhold til jaktmessig skyting. Dette er helt naturlig da "jaktmessig skyting" kan være så mangt. Det viktigste med DFS er grunnleggende skyteferdigheter. Dersom du i tillegg trener andre typer skyting vil du være godt rustet for jakt.

 

@jaktlykke: Den jaktskytingen. Jeg har aldri deltatt, men er det ikke slik der at man ikke kan bruke reim?

 

Edit(s): NM i skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Nå går det mot lysere tider (vårjevndøgn tirsdag), og da kan man trene på dyrefigurer ute, og skyte jaktfelt, der slikt arrangeres. Uten tvil meget bra trening for jakt.

 

Men på svarteste vinteren er det, de fleste steder i landet, få andre tilbud enn DFS 15-meter. Der lærer man elementære skytestillinger, (bare standard liggende, knestående og stående, riktignok), sikteteknikk, og ikke minst, avtrekksteknikk. Kaliber .22LR, eller luft, gir ekstra god trening, etter som kula bruker lengre tid før den forlater munningen enn på en grovkaliber. Avtrekksfeil ("napping") blir derfor ubønnhørlig avslørt.

 

Men som andre har sagt, all trening gjør nytte. Jeg har ikke skutt særlig med pistol på 30 år, men når jeg synes avtrekkene begynner å bli "rufsete", enten det er på bane, felt eller jakt, tar jeg noen runder tørrtrening med luftpistolen - og avtrekkene sitter igjen.

Link to comment
Share on other sites

Masse og god trening generelt, og konkurranseskyting, gjerne i ung alder, lever du godt og lenge på.

Det gjer i alle fall eg.

Begynte vel så smått å skyte rundt 8-års alder trur eg.

Trente berre noke, og konkurrerte ein del i mange år, før det vart seriøs mengdetrening rundt klasse ER.

Til dels daglig trening / tørrtrening i fleire år før eg vart senior.

Vart vel muligens noke lei då, og vekkflytting for skulegang tok vel litt av piffen.

Så som senior har det ikkje blitt meir skyting for min del, anna enn bittelitt internt i skyttarlaget.

Minimalt til nærmast ingen trening lenger, men 13-14 år etter eg trente seriøst, skyt eg den dag i dag tilnærma like godt som eg ein gang gjorde.

Det eg merkar noke til er rett og slett utholdenheten i å holde eit tungt gevær over tid.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig jaktfelt er vel så bra i forhold til trening innfor jakta. Du bruker samme utstyr og bekledning som under jakta og det er ulike avstander og skytestillinger.

 

For min del synes jeg jaktfelt er gull verdt som trening.

 

Ja, jeg kan være enig i at jaktfelt nok gir den mest relevante treningen for jaktskyting. Men DFS-banen er mye nærmere enn nærmeste NJFF-bane hvor det skytes jaktfelt.

 

Det jeg er mest betenkt på i forhold til DFS-trening vs.jakt, er at avtrekket med trykkpunkt er ulikt fra et jaktavtrekk. Jeg er redd at mye skyting med trykkpunkt gjør at man får en uvane i forhold til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at den grunnleggende skyteteknikken man får hos DFS har god overføringsverdi til jakt. Skytestillinger, avtrekk, pust og (min erfaring er at trening med trykkpunkt ikke vil påvirke jaktavtrekket negativt).

 

Når man har inne grunnleggende teknikk, og jeg tror DFS er bedre til dette enn jaktfelt, så kan man tilpasse teknikken sin til den type jakt man driver. Her er det jo mange forskjellige typer det er snakk om. Som jaktlykke bekrefter er det ikke tillatt med reim på jaktfelt, det mener jo jeg er skikkelig tåpelig, som reinsdyrjeger har jeg skutt flesteparten av mine dyr med reim.

 

Forresten, mange DFS klubber har jo mulighet til å drive egentrening. For min del synes jeg vinteren er en super tid å trene på. Det er få skyttere på banen og det eneste man trenger å tenke på er varme klær. :-)

Link to comment
Share on other sites

Dfs skyting kan være så forskjellig. Stang. Stuper og felt er jo meir relevant. Men hovedgrunnen til att det for oss vart dfs er tilgangen på baner og innendørs trening. Då jeger og fisk. Ikkje har skytebane og stort sett driv med tilrettelegging for fiske...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er aktiv DFS skytter og tidligere aktiv jaktskytter.

Ved første øyekast virker jaktfelt som bedre enn DFS. Men skyting i DFS gir meget god opplæring, og er god trening.

 

Det forundrer meg at ikke NJFF eller andre jaktskyting-arrangører har flere hold med vanlig knestående. Knestående (altså på ett kne, slik DFS stillingen er), er etter mitt skøjnn en fantastisk skytestilling for jakt. Man kommer over "riset", stillingen er høyere enn både sittende på rumpa, og selvsagt liggende. Man er relativt fleksibel, da å vri seg rundt med anlegg på ett kne er betydelig enklere enn å vri en stilling med anlegg på begge knær. Det er absolutt mulig å skyte løpende elg fra knestående stilling, for eksempel. Bare prøv. Er man i tillegg godt trent med knestående, så skyter man veldig godt i stillingen. Ofte nesten like bra som liggende. Men det krever altså trening. Og det får man i DFS. Elg og rådyr jeg har skutt, er som regel skutt i denne stillingen. Jeg kokmmer høyt nok til å skyte over vanlig vegetasjon, jeg er mye stødigere enn på stående, og nesten like fleksibel som på stående. Ett kinder-egg av en skytestilling!

 

Trykkpunkt ville jeg ikke bekymret meg for. Jeg har aldri opplevd problemer med det. Men det er jo smart å trene noen skudd med jaktrifla innimellom også, og ikke bare tusenvis skudd med trykkpunkt.

 

Bruk av reim kan diskuteres. Det er vel få jaktformer der det er virkelig aktuelt, men reinsjakt er absolutt en av dem. Men om man ikke har lært å skyte med reim, så får man ofte ikke utnyttet reima skikkelig. Det krever trening. Men har man lært det, så skyter man nesten som med anlegg. Personlig vil jeg heller ha reim på børsa enn tofot... fordi jeg har skutt mye med reim, og lite med tofot.

 

Ingen skyteform kan simulere jakt til hundre prosent. Jeg vil si at jaktfelt er nærmest. Men jeg mener det burde vært med knestående som del av skyteformen. Hvorvidt man skal tillate reim er en annen diskusjon. Da kan man like gjerne også tillate tofot. Under jakt har man jo lov til å bruke alle mulige støtter / hjelpemidler, og man kan ikke tillate alle. Man ville nok også fått problemer med gjennomføringen av stevner, da de beste ville skutt ufattelig bra med små samlinger, noe som igjen gir høyt skiveforbruk og mange tvilstilfeller vedrørende dømming av skudd.

 

Har man lettere for å få trent DFS enn jaktfelt skyting, mener jeg det er en meget bra erstatning.

Dessuten er all skyting bra trening.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Et lite OT i så måte: All trening er god trening, men det burde være enklere å trene på det man faktisk har behov for.

 

Problemet med organisasjonene som arrangerer skyting er at de alle sammen er drevet av menesker som på død og liv skal være bedre enn andre: Konkurransemennesker. For disse er det, rimelig nok, viktig at alle konkurrerer på like betingelser.

 

Dette gjør at man får alle de tåpelige reglene som hindrer skyttere som "bare" vil bli bedre til å skyte og "bare" er interessert i å trene så nærme den måten de skyter på jakt som mulig.

 

Dersom organisasjonene virkelig ville bidra til å heve skyteferdighetene til jegerne (som gjerne er et argument de bruker), så burde de innføre "klasser" (eller hva det nå heter) som gjorde at de som ikke har noen interesse av å konkurrere kan delta med det utstyret de ønsker.

 

Problemet mitt når jeg har foreslått dette til konkurransemenneskene er at de rett og slett ikke fatter at man skulle kunne skyte sammen med andre uten å konkurrere... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler vel litt på at alle 3-400 som stiller på et jaktfeltstevne i BOJ eller HL karusellene i løpet av ei helg er beinharde konkurransemennesker.

 

Det har vel blitt slått fast at all trening forbedrer deg som skytter uansett om det er DFS, NJFF eller hva det enn skulle være.

 

Det kunne vært interessant å se forslag til en skytegren spesialisert mot jakt hvor arrangørene gir beng i konkurranseaspektet og hvor du skulle kjøre gjennom 3-400 skyttere på ei helg.

 

Etter en del år som aktiv skytter i flere grener har jeg gjort meg noen tanker om forskjellige type skyttere.

 

1. Noen få ser ut til å ha fått en gudegitt gave og kan å skyte. Disse er ofte mindre interessert i våpen, lading og pussing. De tar bare rifla og skyter i toppen hver gang.

2. Så har vi skyttere som trener seriøst og når toppen ved hardt arbeid.

3. Så har vi en gjeng som i steden for hardt arbeid satser på at bedre utstyr skal gjøre utslaget. Jeg har skjelden sett at disse fyller løypa.

4. Så har vi det store flertall som er med og skyter fordi de synes det er sosialt, morro og holder ferdighetene ved like.

5. Og til slutt har vi noen få som klager på alt og forbanner seg på at de ikke vil skyte før noen kommer opp med en skyteform og regelverk som passer akkurat dem.

 

Jeg synes kanskje de siste innlegg tenderer mot kategori 5. På seg selv kjenner man andre sies det og jeg har som gammel stridsskytter spekulert en del over hvordan man kunne gjøre for eks jaktfelten mer praktisk. Problemet er bare, slik jeg ser det, at da mister skytegrenen den almenne apellen og ville blitt en ny form for praktisk skyting med apell kun for de få og spesiellt interesserte.

Link to comment
Share on other sites

@Lawman

 

Om du fortsatt vurderer DFS så skal alle skytterlaga, ved arrangering av åpne feltstevner tilby en klasse som heter Jegerklasse. Om ikke jeg husker helt feil så gjelder:

litt andre hold(maks 300 m), du bruker jaktrifle, kikkert opp til 9x forstørrelse, reim er tillatt, liggende skyting på alle hold DFS-folket skyter ligg, sittende på kneholda. Kleskoden er normalt jaktantrekk.

Disse feltrundene er grei jegertrening mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

5. Og til slutt har vi noen få som klager på alt og forbanner seg på at de ikke vil skyte før noen kommer opp med en skyteform og regelverk som passer akkurat dem.

 

Jeg synes kanskje de siste innlegg tenderer mot kategori 5.

 

Jeg snakket egentlig ikke om noen konkurranseform, men rett og slett mulighetene for mengdetrening. Bane, skive, selvvalgt utstyr, skyt.

 

Det er trolig helt anderledes for de som bor i bushen, hvor støyreguleringer ikke hindrer baner fra å være oppe oftere.

Link to comment
Share on other sites

Arrowmakers nest siste innlegg illustrerer vel godt mitt poeng om konkurransemennesker. Her til og med inkludert en liste som kategoriserer skyttere slik at vi alle kan settes inn i riktig bås. :lol:

 

Min løsning på å skyte en del er å melde meg inn i flere skytterlag og trene utenom de organiserte treningskveldene så mye jeg kan. Da får jeg skutt mye og på de måter som jeg selv vil. Ofte er det flere av oss som skyter sammen også, og det er jo ekstra moro å skyte sammen med folk som skyter helt forskjellige kalibre, våpen og på ulike typer blinker. :D

Link to comment
Share on other sites

Som hovedregel; de som maser mest om hvor dårlig tilbudet er og at banen er for lite tilgjengelig er de samme som mener kontingenten er for høy (og/eller urettferdig), dugnad er noe andre kan drive med og ihverttfall ikke kan avse noen kvelder for å stille som skyteledere/assistent.

Har opplevd oppkjefting fra en fyr fordi han ikke hadde nøkkel til baneanlegget, litt forsiktig graving visste at han ikke engang hadde gjort såpass som å melde seg inn :roll:

 

Har sagt det før og gjentar det gjeren, bittelittegrann innsats gir store resultater; forventer en at andre skal ordne til for en-ja da får en pent ta til takke med det som blir servert.

 

Om noen nå føler seg truffet osv; ja-da er det vel et snev av sanhet i det jeg skriver...

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje korleis jegertreninga er i ditt lag Varj, men det høres litt som om du ønsker at skytterlaget skal stille med personell som kan åpne bana for trening når det passer DEG å skyte?? Du må huske på at dette er frivillig virsomhet og at dei fleste som driver skytterlag ikkje har uendelig med fritid.

 

Derfor er DFS skyting super også for å få mengdetrening. Ein treng ikkje allverden av utstyr heller. Hos oss kan ein stille med jaktrifle når DFS gutta trener. Om styret skulle være så vrang at du ikke får skyte med jaktrifle så trenger du berre ein gammel banemauser eller krag til en tusenlapp eller to.

Link to comment
Share on other sites

Her ligger jo to debatter egentlig:

 

Den ene om dagens ordninger rundt omkring, hvor konkurransemenneskene ikke gidder å legge til rette for å få inn de som ikke er interessert i å konkurrere. Dette er, som jeg påpeker, mye ut i fra at de ikke greier å se utover sin egen navle og dermed ikke forstår at de kunne fått en rekke nye medlemmer og mer penger ved å ønske ikke-konkurransemennesker velkommen. I de store byene hvor det ofte ikke er muligheter til å ta med egen blink og skyte alene (pga støybestemmelser) er jo konsekvensen av dette at man får valget mellom å drite i å bli bedre skytter eller begynne med konkurranse. Innføring av "X-klasse" hvor folk kan skyte med det de vil, så mange skudd de vil og hvordan de vil, så lenge de overholder sikkerhetsregler, og stans og stopp kommandoer, ville være en løsning. Men å la folk skyte uten konkurranse greier rett og slett ikke mange av konkurransemenneskene - det er åpenbart psykisk vanskelig. :lol:

 

Den andre er rett og slett dårlig kunnskap og dårlige holdninger. Slike har jeg møtt mange ganger, dresset opp i lakk og lær gjør de det klart at de som vil lufte jaktvåpenet slettes ikke er velkomne. "Banen er opptatt!" har jeg hørt, selv om jeg som medlem har like stor rett til å trene der med jaktrifla mi utenom de faste treningskveldene. Ikke snakk om å skyte sammen med andre som ikke er som dem... Det verste jeg har opplevd her er faktisk ikke fra DFS men fra noen som skøyt på løpende elg. Alt utenom fast treningstid. Jeg og et par andre var på banen en halvtime og skøyt på papp. Så kom det noen som ville skyte løpende elg. "Selvsagt!" sa vi, bare gi oss anledning til å klistre en gang i mellom. Det gikk greit til et par av de mest ivrige løpende elg skytterne kom. Da demonstrerte en av dem hvor forferdelig det var å vente på at vi klistret ved å vente til jeg var 10m fra standplass . PANG!!! sa det. Da begynte kjekkasen å skyte før jeg var kommet meg i sikkerhet. Strålende holdning.

Link to comment
Share on other sites

 

Den ene om dagens ordninger rundt omkring, hvor konkurransemenneskene ikke gidder å legge til rette for å få inn de som ikke er interessert i å konkurrere.

 

Hvorfor skal de gidde det? Om de gidder er det kjempeflott, men de har da på ingen måte noen "plikt" til å legge tilrette for andre.

Link to comment
Share on other sites

Som hovedregel; de som maser mest om hvor dårlig tilbudet er og at banen er for lite tilgjengelig er de samme som mener kontingenten er for høy (og/eller urettferdig), dugnad er noe andre kan drive med og ihverttfall ikke kan avse noen kvelder for å stille som skyteledere/assistent.

Har opplevd oppkjefting fra en fyr fordi han ikke hadde nøkkel til baneanlegget, litt forsiktig graving visste at han ikke engang hadde gjort såpass som å melde seg inn :roll:

 

Har sagt det før og gjentar det gjeren, bittelittegrann innsats gir store resultater; forventer en at andre skal ordne til for en-ja da får en pent ta til takke med det som blir servert.

 

Om noen nå føler seg truffet osv; ja-da er det vel et snev av sanhet i det jeg skriver...

 

Vi kaller dem "Skal bare.." fordi de skal bare ta noen skudd før de skal på et eller annet, helst utenom åpningstider..

 

Hos oss tar vi penger for "skal bare.." og 4X"skal bare"= kostnaden for medlemskap. Utenom åpningstidene forbeholder vi oss retten til å si nei for da trener vi selv.

 

Vi har medlemmer som trener/har trent opptil 20 - 30000 skudd i året med rifle gratis. Medlemsskap skal lønne seg.

 

Tordenkjeppen: De fleste som skyter mye i min klubb konkurrerer ikke men de måker snø, lapper skiver ogholder skyteprøver slik at klubben får inn penger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nettopp! Hvorfor skal de gidde det? Hvis de ikke vil ha sterkere økonomi i skytterlaget, hvis de ikke vil ha med fler på dugnad, hvis de ikke vil ha med flere som kan støtte dem dersom det blir bråk med naboer til banen som vi ha den stengt - da er det ikke noen grunn til å gidde det.

 

Jeg gidder nesten ikke å ta opp at DFS i utgangspunktet har en annen samfunnsoppgave enn å drive konkurranse.

"Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar." Ikke et ord om konkurranse, men derimot om det norske folk, altså så mange som mulig av oss.

 

@Torf: Men hvis medlemmer i ditt lag kommer utenom åpningstidene for å lufte jaktvåpenet. Er du da en av de som ber dem stikke av?

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd.

Det er mer enn 2 debatter faktisk.

 

Den ene om dagens ordninger rundt omkring, hvor konkurransemenneskene ikke gidder å legge til rette for å få inn de som ikke er interessert i å konkurrere. Dette er, som jeg påpeker, mye ut i fra at de ikke greier å se utover sin egen navle og dermed ikke forstår at de kunne fått en rekke nye medlemmer og mer penger ved å ønske ikke-konkurransemennesker velkommen.

Ikke for å fyre opp, men er det lovpålagt å ønske å tilrettelegge for andre? Om de ønsker å tilrettelegge for andre så er det jo bra. Men hva om de ikke ønsker bruke sin fritid på å tilrettelegge for noen som kansje ikke vil yte noe tilbake? Hva om de har brukt masse av sin fritid på å tilrettelegge for noen som aldri har tid til å hjelpe til når noe skal gjøres en annen gang, eller som ikke engang har tid til å melde seg inn. Da blir man lei og slutter å bruke fritida si på det.

 

Innføring av "X-klasse" hvor folk kan skyte med det de vil, så mange skudd de vil og hvordan de vil, så lenge de overholder sikkerhetsregler, og stans og stopp kommandoer, ville være en løsning. Men å la folk skyte uten konkurranse greier rett og slett ikke mange av konkurransemenneskene - det er åpenbart psykisk vanskelig.

Det har vi prøvd i laget mitt, en fri klasse. Fungerer forsåvidt greit, men de som deltar der er utelukkende konkurransemennesker ;)

DFS har en jeger klasse. Den kan du delta i med de fleste jaktvåpen.

 

Jeg gidder nesten ikke å ta opp at DFS i utgangspunktet har en annen samfunnsoppgave enn å drive konkurranse.

"Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar." Ikke et ord om konkurranse, men derimot om det norske folk, altså så mange som mulig av oss.

Ja, å jeg tror at du kan lære å skyte i de fleste skytterlag her i landet, bare å melde seg inn så kan man lære å skyte, å i tillegg kan man få trent.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Torf: Da er vi jo kompiser! :D

 

@høggern: Du har misforstått nesten alt jeg har skrevet så det blir for mye å ta tak i i en jafs.

Har ikke snakket om "lovpålagt", jeg snakker om muligheter lagene har til å få inn flere medlemmer. Svaret ditt blir dermed litt "rart".

 

Hvis jeg stiller til DFS jagerklasse får jeg da skyte i de stillinger jeg vil, så mange skudd jeg vil innenfor skytetiden, med de hjelpemidler jeg vil (tofot mm)? Hvis ikke er ikke dette "X-klasse".

 

Siste sitatet mitt du svarer på demonstrer mitt poeng elegant, det er vanskelig for deg å tenke seg til at man skal kunne skyte uten konkurranse - ikke sant? :wink:

 

DFS sin formålsparagraf har ikke et ord om konkurranse, men skal du skyte i DFS må du konkurrere.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nettopp! Hvorfor skal de gidde det? Hvis de ikke vil ha sterkere økonomi i skytterlaget, hvis de ikke vil ha med fler på dugnad, hvis de ikke vil ha med flere som kan støtte dem dersom det blir bråk med naboer til banen som vi ha den stengt - da er det ikke noen grunn til å gidde det.

 

Nå er du på villspor; evt så mener du med "Konkuranseskytter" noe annet enn det jeg oppfatter.

Alle skytterlag har en kjerne av ildsjeler som står på noe j..ig for å holde laget igang, og alle som vill drive med det DFS i utganspunktet skal drive med, bane og felt skyting med forholdsvis standardisert utstyr og faste program, blir tatt i mot med åpne armer-enten en sikter mot kongelaget eller bare koser seg på mosjonistnivå

Vil vi andre leke i disse lagene med våre ting så er det vel et minimum en kan forlange at en selv tar grep og bidrar til at dette er mulig; å sette seg i sandungen og vente på at noen skal lage til for en er ren barnehagementalitet.

 

 

 

DFS sin formålsparagraf har ikke et ord om konkurranse, men skal du skyte i DFS må du konkurrere.... :roll:

 

nei, men i UTGANGSPUNKTET må en forholde seg til det DFS faktisk driver med; på samme måte som en ikke melder seg inn i en fotballklubb om en vil drive med håndball.

Link to comment
Share on other sites

Ja Chiefen, vi blir nok ikke enige her.

 

Jeg kommer med forslag for hvordan DFS kunne gjøre seg mer relevant for flere folk, noe som kunne styrke økonomi og organisasjon og gjøre det enklere for mange jegere og hobbyskyttere å drive skyting. Akkurat som jeg forutså er det mennesker som deg, åpenbart kun interessert i konkurranse og gamle ordninger, som ikke greier/vil se ut over det som er i dag. Jeg tror slike holdninger får negative konsekvenser for DFS og de har allerede negative konsekvenser for skyttere som ikke har interesse for konkurransemiljøet du representerer.

Link to comment
Share on other sites

@ Tordenkjeppen. Fri skytestilling, utstyr og antall skudd inenfor konkurranse i etablerte skytegrener. Hva er vitsen? Dette er vel på kanten til trolling.

 

Slik fri skyting som du beskriver er det ikke noe problem å gjennomføre på egen treningstid (ikke terminfestede treningtider)om du er aktivt medlem i et skytterlag eller jaktskyteklubb. Om du ikke skal konkurrere, hva er vitsen i å være med på konkurranser?

 

Tilgang til baneanlegg utenom fastsatte treningstider kan medføre at man må være aktiv på andre områder i foreningen enn bare det skyte.

Link to comment
Share on other sites

Ja Chiefen, vi blir nok ikke enige her.

 

Jeg kommer med forslag for hvordan DFS kunne gjøre seg mer relevant for flere folk, noe som kunne styrke økonomi og organisasjon og gjøre det enklere for mange jegere og hobbyskyttere å drive skyting.

 

 

Vi er nok ikke så veldig uenige, og ikke driver jeg med konkuranseskyting; all min aktivitet i laget er rettet mot "jegerskyting" (selv om jeg nå har handlet skytterjakke, Knoblock briller og annet småtteri :oops: ). Og vi (jegermedlemer) har det rimelig fritt-fordi vi selv ordner ut.

 

Ta med engasjementet ditt til ditt lokale skytterlag-kan aldri se for meg at du bli avvist!

 

Sentralt er det et utvalg som jobber med framtida for feltskyting i DFS, noen få jegere har der kommet med innspill om endringer i Jegerklassen. Hva resultatet blir får vi vel se iløpet av året. Personlig synes jeg det hører artig ut men at den skal bidra til noen voldsom øking i aktivitet?? Nei det tror jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

@Arrowmaker: Du har et poeng, hvorfor slik aversjon. Her er det jo mange svar. En gang i tiden var jeg med og skøyt konkurranse i DFS, men ikke nå lenger. For min del kommer nok aversjonen av at jeg har jobb med ekstremt mye konkurranse og når jeg vil slappe av er det ikke mer konkurranse som frister. Men jeg er veldig glad i å skyte. For meg er det nesten som meditasjon. Det er sikkert derfor jeg snart er betalende medlem av mitt tredje skytterlag, så har jeg alltid en bane å gå til hvor det er mulig å bare skyte og kose meg uten mer mas. :)

 

Jeg tar meg faktisk feriedager utenom vanlig fellesferie som jeg kan ha det hyggelig på skytebanen. Sånn sett skyter jeg kanskje mer enn en del av de som konkurrerer. I tillegg til at skyting i seg selv er morsomt bruker jeg også tiden til å trene på å skyte slik jeg vil komme til å gjøre det på jakt, med reim, med anlegg, sittende...

 

@høggern: På banene ja, som jeg har skrevet mange ganger at jeg gjør. Mitt forslag var å gjøre noe med DFS som åpnet opp for at "vanlige" skyttere kunne være med når man skøyt ellers. Ref. trådstarteren som ville skyte litt.

Link to comment
Share on other sites

@høggern: Med mindre jeg misforstår så svarer du på mitt sitat av formålsparagrafen til DFS og at den faktisk ikke har ordet konkurranse i seg med følgende: "Ja, å jeg tror at du kan lære å skyte i de fleste skytterlag her i landet, bare å melde seg inn så kan man lære å skyte, å i tillegg kan man få trent."

 

Et skikkelig tåkesvar synes jeg, når poenget i diskusjonen lå på konkurranse/ikke konkurranse.

 

For å klargjøre: Kan du se for deg at det eksisterte et tilbud hos DFS hvor man i minst et av skyteprogrammene kunne skyte uten at det var konkurranse? I dette ligger selvsagt også fritt valg av (lovlig) våpen, skytestøtte osv. Hvis du mener at dette fint kunne eksistere har jeg tatt feil og skylder deg en unnskyldning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

...

For å klargjøre: Kan du se for det at det eksisterte et tilbud hos DFS hvor man i minst et av skyteprogrammene kunne skyte uten at det var konkurranse? I dette ligger selvsagt også fritt valg av (lovlig) våpen, skytestøtte osv. Hvis du mener at dette fint kunne eksistere har jeg tatt feil og skylder deg en unnskyldning. :smile:

 

Vi har i alle fall et slikt program i vårt skytterlag. Vi kaller det "Trening".

Link to comment
Share on other sites

@høggern: Med mindre jeg misforstår så svarer du på mitt sitat av formålsparagrafen til DFS og at den faktisk ikke har ordet konkurranse i seg med følgende: "Ja, å jeg tror at du kan lære å skyte i de fleste skytterlag her i landet, bare å melde seg inn så kan man lære å skyte, å i tillegg kan man få trent."

 

Et skikkelig tåkesvar synes jeg, når poenget i diskusjonen lå på konkurranse/ikke konkurranse.

Tåke? Hva er uklart i det?

Jeg tror du kan lære å skyte i de fleste skytterlag, og trene er og mulig. Men kravet er ofte at du må melde deg inn.

Jeg har ingen steder sagt at man MÅ konkkurrere. Så hvorfor du blander det inn, blir tåkete for meg.

Link to comment
Share on other sites

@Arrowmaker: :shock:

Du har fått med deg at jegere oppfordres av myndighetene til å trene mer skyting? Minimum 30 treningsskudd er jo ett av virkemidlene som er tatt i bruk....

 

@høggern: Noe av grunnlaget for denne tråden er trådstarters spm. Han vurderer DFS ikke fordi han vil konkurrere, men fordi han vil trene til å bli en bedre skytter til jakten. Poenget med mine forslag er å vise at det burde være mulig for ham å delta når det holdes organisert DFS skyting også med jaktrifle og tofot om han vil. Men at det ikke er kultur for å tenke slikt i DFS i dag. Å trene utenom er greit for mange, men i de store byene er det ikke lov å bruke banen utenom organiserte kvelder. ...det er mulig poenget mitt ikke går inn hos de som har full tilgang hele uken... :)

Link to comment
Share on other sites

Joa, men det jeg og flere hevder er vel at en får fullgod skytetrening ved å delta på organiserte treninger være seg DFS, NSF eller NJFF.

 

Men jeg ser jo også behovet ditt for å kunne skyte slik du selv vil, men hvis du ikke har bane tilgjengelig til dette så må du vel prøve å få dette til gjennom en lokal klubb.

Link to comment
Share on other sites

@Arrowmaker: Ja, og da er vi tilbake til trådstarters utgangspunkt. Jeg er enig i at man får god trening i de organsierte skytingene til organsisasjonene du lister opp. Jeg er ikke enig i at det er "fullgod" trening å skyte DFS for å bli best mulig jaktskytter, men det er bra saker. Alt avhenger også av hva man jakter på. Jeg har veldig god hjelp av min DFS trening når jeg skyter reinsdyr med skytterreim - til og med bruker jeg 6,5x55! :lol:

 

@Chiefen: Vi er nok ikke blodfiender! :wink:

Jeg har faktisk blitt godt mottatt av mitt lokale skytterlag, Lørenskog Skytterlag. Veldig hyggelige mennesker, men banen er strengt regulert og her er det ikke muligheter til å ordne seg til selv. Her hadde det vært kjekt å kunne slengt seg med når gutta i lakk og lær skyter på banen, men jeg trekker ikke i slikt kostyme selv og jernsiktene kan hvile for min del. :P

 

Jeg tror, men da må jeg innrømme at jeg har liten peiling på hva som skjedde den gang, at da jegerklassen ble innført så ble det gjort en stor feil. Det ble "enda" en konkurransegren. Hadde man innført "x-klasse" med garantert ingen loggføring av bom eller treff, kunne den fått mer oppmerksomhet. Faktisk tror jeg det kunne være en bakvei inn for mer voksne førstegangsskyttere med konkurranse-genet i behold (noen tåler jo ikke å tape..).

 

Spm: Mange av de riktig gamle skytterlagene var vel "skyteselskab". Var man fullt i gang med konkurranse med en gang eller er dette noe som gradvis har kommet til å dominere DFS helt?

Link to comment
Share on other sites

Nå aner ikke jeg hvor og på hvilke baner dere har skutt, men det første jeg hørte både i vår lokale pistolklubb OG i skytterlaget (DFS) var at når man driver med skyting så konkurerer man mot seg selv!!!! Hva andre gjør er deres sak og her skal vi først og fremst ha det trivelig!!!! Ikke det at vi ikke har utrolig dyktige skyttere her, "min" pistolklubb har sendt en mann til OL! Men likevel var og er mantraet at man skal skyte i forhold til egne ferdigheter og først og sist ha det trivelig. Det er ikke akkurat slik som man forventer av de omtalte "konkuransemenneskene" som er beskrevet i tidligere innlegg. Selvsagt mulig at jeg har vært i overkant heldig?

 

Hos oss i skytterlaget er elektronikkkskivene kun tilghengelige når det er programert trening, og dette burde være innlysende for alle. Men vi har en 100 meterbane der det alltid er tilgjengelig skiver som kan klistres. Så innefor gitte tidrammer av hensyn til nabofred og slikt er det mulig å skyte for alle og enhver. Er det programert skyting i laget, trening eller stevner har dette selvsagt prioritet. Skulle bare mangle forøvrig! Men på treninger er det ingen som nekter folk å skyte så lenge det er ledige standplasser. Folk ligger og skyter miniatyr ved siden av garvede elgjegere som dundrer avgårde 9,3x64. Det eneste er at "gjestene" må forholde seg til standplasleder og hans komandoer ILD og STANS. Bortsett fra det er det ganske "fritt fram". Selvsagt ser vi helst at folk melder seg inn, for pengene trenger vi, men man motiverer ikke folk til å melde seg inn med å være sur og grinete!!

Link to comment
Share on other sites

Papegøyeskyting høres jo faktisk morsomt ut Jegermeistern! :lol:

 

Jeg tror, spesielt i de store byene (pga reguleringer), at tidsklemma er det største hinderet for å få skutt. I mitt skytterlag er det faste dager satt av for jegere, noe som er veldig bra, men for mange kan det likevel bli trangt med tid akkurat de dagene. For å møte fremtiden på en offensiv måte og sørge for at lagene har flest mulig medlemmer, mener jeg alle tiltak som gjør at banen kan brukes av så mange som mulig bør vurderes. Drømmen er jo at det alltid er mulig å bli med uansett hva slags skyting som står på programmet. Men jeg ser selvsagt at dette ikke kan bli en realitet (bildet av en toppskytter som ligger og finsikter på blinken i det en hurra-gutt med 300 RUM blåser ut et skudd påmontert rekyldemper er illustrerende nok...).

 

Ole Brum har et poeng med at lagene trenger penger. Jeg har en mening som jeg kanskje får pepper for, men jeg synes ikke er rimelig at alt skal være så bilig når det tross alt koster å drive en bane. Jeg er faktisk tilhenger av at man betaler for seg. For de baner hvor man er så heldige å ha muligheter til å trene utenom oppsatte tider som man selv vil (innenfor regler om sikkerhet, morgen/kveld, helligdager osv vel og merke) ville jeg ikke være negativ om jeg måtte ut med langt mer enn medlemsskapet koster i dag. Sleng gjerne på en"kontrollavgift" dersom man blir tatt i å bruke banen uten å ha betalt.

 

Jeg synes det er viktig at lagene har god økonomi, men slik samfunnet endrer seg blir dugnadsarbeid stadig vanskeligere og jeg må innrømme at det er en stund siden jeg tok i med slik. Dugnad er noe jeg kan gjøre når det passer meg, sjelden når det passer de mage organisasjonene jeg er medlem i. De som utfører x-antall dugnadstimer burde få gratis medlemsskap neste år, de som konkurrerer x-antall ganger kunne få rabatt neste år og så kan lagene gjerne bruke gangetabellen på dagens kostnad når de satte prisen for oss andre. Da ville vi bli verdifulle for lagene og feks. argumenter til kommunen om at man har behov for å holde banen åpen til kl 20 om kvelden hadde vært at det var viktig for økonomien.

I det hele tatt tror jeg mye kan gjøres for å holde tilbud til så mange som mulig, slik at både lag og de enkelte medlemmer får så mye ut av det som mulig.

Link to comment
Share on other sites

@høggern: Noe av grunnlaget for denne tråden er trådstarters spm. Han vurderer DFS ikke fordi han vil konkurrere, men fordi han vil trene til å bli en bedre skytter til jakten. Poenget med mine forslag er å vise at det burde være mulig for ham å delta når det holdes organisert DFS skyting også med jaktrifle og tofot om han vil. Men at det ikke er kultur for å tenke slikt i DFS i dag. Å trene utenom er greit for mange, men i de store byene er det ikke lov å bruke banen utenom organiserte kvelder. ...det er mulig poenget mitt ikke går inn hos de som har full tilgang hele uken... :)

Først må du definere hva du mener med "organisert DFS skyting". Om du mener den organiserte skytingen er en trening, så bør han jo få mulighet til å skyte om det er kapasitet til at han skyter (det har vært praksis at folk skyter feks med jaktrifler på ledige skiver på DFS-treninger i alle lag jeg hittil har vært medlem av). Om du mener i konkkurranser så er det en annen sak. Da er det plutselig et konkkurransereglement man må forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg tror, men da må jeg innrømme at jeg har liten peiling på hva som skjedde den gang, at da jegerklassen ble innført så ble det gjort en stor feil. Det ble "enda" en konkurransegren. Hadde man innført "x-klasse" med garantert ingen loggføring av bom eller treff, kunne den fått mer oppmerksomhet. Faktisk tror jeg det kunne være en bakvei inn for mer voksne førstegangsskyttere med konkurranse-genet i behold (noen tåler jo ikke å tape..).

Jeg må innrømme at her skjønner jeg ikke hva du egentlig savner. Du vil ha en form for organisert skyting hvor alle bare skyter som de selv føler for med hva de vil?

Er ikke dette bare vanlig treningsskyting da? Kan du ikke bare møte opp ved normale trengingstider å skyte til krampa tar deg?

 

Jeg har ikke mindre enn 4 baner i 5min omkrets(som jeg vet om) her jeg bor. Det er en 100m og 300m DFS bane i bygda(overraskende nært "sentrum"), en annen DFS bane med 100m og 300m 5min unna og en NJFF bane 5min unna pluss en annen som jeg aldri har vært på i nabobygda.

Alle baner har jeg stort sett bare møtt opp og skutt. Jeg er medlem her i bygda så jeg tar det jo som en selvfølge at jeg får skyte i oppsatte treningstider men samtidlig er jeg ydmyk for de som virkelig satser. Hvis jeg bare sender avgårde kuler og en aktiv skytter spør om jeg kan gjøre meg ferdig fordi vedkommende ønsker å trene til konkuranse og det er fullt ellers(har aldri skjedd og det skal mye til, det er god plass), synes jeg det er greit.

For øvrig så opererer vel endel skytterlag med proff medlemskap og vanlig medlemskap(husker ikke ordlyden i farten men var noe sånt). Greia er vel da at du betaler en del mere i medlemsskap og da har du tilgang til banen innenfor vettuge tider. Er det noe sånt du egentlig ønsker mer av?

 

Så til trådstarter. Ja det synes jeg. Personlig har jeg veldig respekt for DFS skytterne selv om jeg ikke har noe spess forhold til grenen selv. De gutta kan skyteteknikk selv om jeg mener at DFS skyttergrenene i 2012 er noe utdatert. Jeg føler at det nå har blitt en mer nostalgi greie. I statuttene til DFS som det har blitt nevnt tidligere, siktes det til landets forsvar osv men som vi alle vet er det optiske siktemidler som er på full fart inn, andre kalibervalg(og dermed andre hold) og en helt annen filosofi hva angår utstyr som dikterer forsvaret om dagen. Ja jeg vet, det er en annen diskusjon -> DFS vs totalforsvaret, men hvis vi drar det litt i retning jegerskytteren som kommer nesten uten untak med optiske sikter skulle man tro jegerklassen var større i DFS enn den er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om dette ikke bunner i manges syn på at det burde finnes "uavhengige" skytebaner som drives av klubber som opprettholder med medlemmenes penger en bane med elektronikk og skiver hvor man ikke må klemmes mellom grinete gubber i skinnkondomer, kjipe rifler og dioptere eller veivende vadmelsmafia med æljbørse som kun gidder å komme på banen for de obligatoriske skuddene.

 

Ordet "gunrange" liker jeg godt, det impliserer liksom til meg ett sted hvor man tager med seg "gunen" sin og skyter litt blink, men det er liksom ikke aksept for dette i Norge.. Jeg, og mange andre vil jeg tro, kunne heller ønske seg tilgang til en bane hvor man, uavhengig om du er jeger, dfs, langholdskytter, metalsiluett, pistol, papp-slayer eller bare ønsker å teste ut en ny ladning, kan komme å skyte litt..

 

I min utopiske verden ser jeg ikke problemer med vedlikehold eller standplassleder, personer kan vel ansettes om standplassleder/vaktmester på deltid/heltid betalt naturligvis av hordene av medlemmer som kunne ønske seg overnevnte tilbud..?

 

I forsøk på å unngå overdrevet hets av DFS og NJFF, så er det ikke til å skyve under en stol at det er uheldig at baner tilsynelatende må driftes av overnevnte. NJFF driver med jaktskyting, og dette er fortsatt relevant idag, men mon tro om ikke DFS har utspilt sin rolle?

 

Hva vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...