Jump to content

Godbiter til hund


kimjorgen

Recommended Posts

Noen med gode anbefalinger?

 

Hos dyreklinikken her i byen selger de provit.

 

Den første pakken jeg kjøpte, var tydeligvis god på smak, men så myke at halve posen var omtrent bare "mel".

 

Så skulle jeg prøve en annen smak, "100% natural beef meat". Tja, det lukter harskt fett, og bikkja er ikke særlig interessert i de.

 

Ønsker noen som er relativt små, evt "lett", da det kan bli endel ved litt trening.

 

Så tenker jeg litt på å ordne noen selv, har noen prøvd det? Noe tørket kjøtt må vel være fint til det?

Link to comment
Share on other sites

tørker alt avskjæret fra kjøttet

Det der var jaggu en knallgod idè! Jussi er kresen, virkelig kresen. Pølsebiter funket da han var liten, men nå er det unntaksvis at pølser er spesielt interessant. Det samme gjelder for det meste av kjøpegodbiter, og mat for den saks skyld.

Da neste dyr skal deles her hjemme skal jaggu varmluftsvifta i ovnen få kjørt seg!

Link to comment
Share on other sites

ikke glem klapp og kos; dyret synes det er minst like stas som godbit.

Tja, Jussi er omtrent like avbalansert ift kosing som til mat. Noen ganger, når det passer ham så er det greit. Men ikke mer enn det.

Kjøtt derimot har han vanskelig for å motstå, så dette må prøves. At jeg ikke har tenkt på det tidligere!

 

Ellers er jeg enig i rådet ditt Chiefen. De fleste hunder reagerer minst like bra på masse skryt som på mat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en NEG som er kresen i maten.

Til godbiter og ekstra god mat så koker jeg alt kjøtt avskjær pluss lever. Kjøtt avskjæret bruker jeg å blande sammen med tørrforet når hunden skal trene/jobbe.

 

Lever er vel det eneste jeg selv ikke kan spise. Holder på å spy bare jeg kjenner lukta, så å koke en stor gryte med 10 kg elg lever er en prøvelse. Pleier å skjære leveren opp i biter på 5 x 5 cm. Når den er kokt så kapper jeg den opp i mindre "serveringsbiter". Hvis du gidder kan du også tørke leverbitene i ovnen, da holder de seg lengre.

Selv om jeg syns lever er noe forferdelig guffe, elsker hunden det. Bare han kjenner lukten av leverbitene, kommer nesten øynene ut av hodet på han og det er lett og trene hunden med dressur.

Bruker også leverbiter i moderate mengder sammen med tørrfor når hunden skal arbeide.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en JRT som er kresen på godbitene, og i tillegg har et snev av matallergi, dvs. han klør seg til blods om han får "uren" mat, dvs. kjøpegodbiter, krydret og røkt mat o.s.v.

Jeg kjøper blokker med frossen storfelever på Rema 1000, koster 20-30 kroner kiloen.

Koker opp noen kilo i slengen, avkjøler, deler opp i passe terninger og fryser ned i passe porsjoner.

Litt søl og klin blir det, men når du har gjort det noen ganger går det som en lek.

Link to comment
Share on other sites

Godbit ved dressur.

Kjøper billig pakke kyllingbryst som stekes og kuttes opp i små terninger (1x1 cm)

(Fryses ned i posjonspakker 10-15 terninger)

Får en terning når det går bra.

Bruker du klikker går det ofte mer og du kan halvere terningene, slik at de holder lenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en NEG som er kresen i maten.

Til godbiter og ekstra god mat så koker jeg alt kjøtt avskjær pluss lever. Kjøtt avskjæret bruker jeg å blande sammen med tørrforet når hunden skal trene/jobbe.

 

Lever er vel det eneste jeg selv ikke kan spise. Holder på å spy bare jeg kjenner lukta, så å koke en stor gryte med 10 kg elg lever er en prøvelse. Pleier å skjære leveren opp i biter på 5 x 5 cm. Når den er kokt så kapper jeg den opp i mindre "serveringsbiter". Hvis du gidder kan du også tørke leverbitene i ovnen, da holder de seg lengre.

Selv om jeg syns lever er noe forferdelig guffe, elsker hunden det. Bare han kjenner lukten av leverbitene, kommer nesten øynene ut av hodet på han og det er lett og trene hunden med dressur.

Bruker også leverbiter i moderate mengder sammen med tørrfor når hunden skal arbeide.

 

 

Hva med og kjøpe ferdige leverbiter.

Dyrt i Norge billig i Sverige. 32 Kr. for 2 kg.på kjøpesenteret i Carlottenberg (Överskottsbolaget.)

Link to comment
Share on other sites

De fleste hunder synes ALT unntatt det vanlige foret er namnam..... :lol:
Har du prøvd å gi det vanlige tørrforet en og en bit fra hånden ? Da er det førsteklasses godbit for min hund i hvert fall, selv om han rynker på nesen når det samme foret ligger i matskålen :roll:

Har ellers også gode erfaringen med hvitost i små terninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei bikkje som ikke synes noe av ferdigkjøpte godbiter er godt. Bruker nå bare lever i terninger på 1x1cm.

Min måte å tilbrede lever på er å ta microen ut på verandaen og koke 1kg lever av gangen der. Slipper den forferdelige lukta inne :D Deles opp i terninger og pakkes/fryses i små posjoner.

Nabobikkja står å uler når jeg koker lever :lol:

Link to comment
Share on other sites

mildt for magen

;)

 

Det er vel en sannhet med rom for store modifikasjoner. De fleste voksne hunder har en varierende grad av laktoseintoleranse.

 

Det er en selvfølge at bikkjen tåler det da- er vel ingen som gir noe hunden ikke tåler :shock:

 

Anyway, er ikke mange godbitene som skal til under trening. Som sagt er det nesten like viktig med koz&klemzz :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kanskje et rart spørsmål,men hva bruker dere godbiter til?Er det under dressur?Hvorfor i såfall ikke bruke deg selv,kroppspråket og lys stemme,og masse ros?Det setter hunden høyere enn en godbit!Da slipper den å se på deg som en foringsautomat også..Du skal KREVE lydighet,ikke be om det!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje et rart spørsmål,men hva bruker dere godbiter til?Er det under dressur?Hvorfor i såfall ikke bruke deg selv,kroppspråket og lys stemme,og masse ros?Det setter hunden høyere enn en godbit!Da slipper den å se på deg som en foringsautomat også..Du skal KREVE lydighet,ikke be om det!

+1

Link to comment
Share on other sites

Kanskje et rart spørsmål,men hva bruker dere godbiter til?Er det under dressur?Hvorfor i såfall ikke bruke deg selv,kroppspråket og lys stemme,og masse ros?Det setter hunden høyere enn en godbit!Da slipper den å se på deg som en foringsautomat også..Du skal KREVE lydighet,ikke be om det!

 

Men i innlæringsfasen så er godbiter ett fint hjelpemiddel, jeg syns det er mye lettere å lære hundene mine noe med godbiter enn å bare bruke meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje et rart spørsmål,men hva bruker dere godbiter til?Er det under dressur?Hvorfor i såfall ikke bruke deg selv,kroppspråket og lys stemme,og masse ros?Det setter hunden høyere enn en godbit!

 

Akkurat hva hunden setter høyest tror jeg er ganske individuelt. Jeg bruker alt det du nevner, og godbit i tillegg. Men jeg begrenser meg ikke til godbit, men bruker både lekedyr, tautrekking, tennisball etc. Å trene kun med ros fungerer ikke noe særlig effektivt på min hund. Den forrige hunden min rygga foran meg og slapp ikke blikket mitt hvis jeg hadde med meg en tennisball.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Provit. Lettvint, god smaklighet... I en situasjon der godbiten ikke er god nok, klarer dem ikke å motstå den med fisk.. - med mindre jeg trener kontakt med Keira (da er godbitene i munnen og spyttes)

 

Ellers går det i det som er i kjøleskapet når vi skal trene.. Kylling er veldig populært, kyllingpølser (MYE mer populært enn 'vanlige' pølser), karbonade, kjøttkake - hva det måtte være..

 

Det som er greia er jo at hunden skal JOBBE for godbiten - man gir ikke godbit bare for å gi noe. Og ingen hensikt i å gi store godbiter. 1x1 cm synes jeg er vel og stort nok, og kan ting klare meg med 1/3 av det...

I innlæringsfasen sitter godbitene løst, etterhvert som øvelsene læres, kreves mer og mer, og rosende ord er mer brukt enn godbiten. Hundens skal som skrevet jobbe for godbiten. "Sitt" for en normalt sosialisert og trent 5 år gammel hund er ikke å jobbe i mitt syn...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Har heldigvis verdens største matvrak av hund.

Grillpølse er noe av det beste hun kan få, men grillpølse med kalkun er hun helt tullete etter.

Fint å bruke grillpølse som provokasjon på avstandssitt også ;)

Hehe. Når man bruker pølsebiter som godbit er vel nesten alle hunder matvrak? Når jeg en sjelden gang bruker godbit holder det med en tørrforkule. Men stort sett er det nok med ros og klapp. Blir så fornøyd atte....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...