Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Hvem er det som påtar seg å lage customløp til K95? Skulle gjerne hatt et i et lite kaliber, gjerne 222 rem eller 5,6x50R. Fabrikkløpene har for rask twist.

Jakta er over over her.Jakta elg til midten av desember og på rådyrjakta datt siste dyret20231024_154235.jpg.cd44ca257f9627d941e2fcefa403f532.jpg20231024_154819.jpg.ad92ce899b51f30910f64b3c8f90b53d.jpg allerede i slutten av oktober. En fin bukk, uten gevir.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm. Jeg har et 7x57R løp som begynner å bære preg av mye bruk. Kjøpte det brukt for en ganske rimelig penge. Kanskje bruke det framover, og bruke det som donor når tida er der. Jeg har prøvd å få tak I deler fra Armeria Zentile i Italia. Men det virker håpløst. Prisen var ca 700 euro. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg hentet meg inn fra siste tur og neste fase i kipplauf-prosjektet kan starte... Det er rimelig å si at jeg gikk på en liten smell. Tysken min er ikke den beste (forstår litt, leser endel, snakker ikke) og jeg gikk glipp av klassesystemet i kontrakten; der jeg forventet å få refundert ca NOk 8000 fikk jeg en regning på EURO 4200. Au!

 

Når jeg spoler tilbake samtalene så forstår jeg litt bedre hvorfor Lukas flere ganger spurte om jeg virkelig ville skyte denne bukken (som viste seg å være største i hans karriere).

C0042T01.JPG.43cbca95e828bab5a55eea847b625d94.JPG

 

bukk2_1.1.1.jpg.e30c4e8ee054c7d6e54106b27fa0b9db.jpg

 

Anyway, både stokken og økonomien knakk på denne turen. Ikke riktig Luksusfellen nivå, men prioriteringene på nyåret blir litt annerledes en planlagt...

 

Stokken på K95 min vil jeg si var >90% vellykket mtp hvor mye bedre rifla ble å skyte. I fjor scannet Blaser prototypen min og modifiserte stokken iht et følgebrev jeg sendte med. Denne stokken kom idag, og selv om jeg ikke har fått testskutt er vel dette nå en "høy 90%" stokk for meg. Dette er selvfølgelig ikke "den eneste ene" løsningen, men når man først skal gå custom hvorfor ikke også tilpasse dimensjonene? For en hagleskytter er jo dette en selvfølge. På kipplauf har jeg null interesse av tommelhullstokk, jeg vil ligge så nærme klassisk gentlemannsrifle som mulig, men jeg er ikke villig til å forsake noen skuddsjanser grunnet utstyret. Til det ruter jeg altfor mye ressurser inn på jakten, har ikke råd til å kaste bort turene eller skadeskyte vilt.

20240103_111947-01.jpeg.756ac76ae3535bc4f92ee933f50c7e5d.jpeg

 

Kolben ble hevet for å ta rekylen bedre. Skillet hvit/grå er pipa.

20240103_111835-01.jpeg.5bae09227d14417570b426a460a5c529.jpeg

 

Kinnstykket har jeg fjernet. Vil ikke ha sideveis forstyrrelse da jaktskyting gjerne blir litt variable stillinger

20240103_111955-01.jpeg.8b6082cd2007a95014be9f03097bfa1d.jpeg

 

Man har jo musker i håndflaten, og tommelfingerballen må ha plass...

20240103_111856-01.jpeg.479d6c83189c2dead3886a4f25eb2ebf.jpeg

 

Grepet gir god støtte til hånden. Grepet er brattere og noen mm dypere for å gi støtte til også muskelen "opponens digiti minimi" da jeg har endel arrvev. Jeg har hansker str 10 og grepet er på den lille siden...

20240103_112515-01.jpeg.1714bab88f6ca5ab41e086c52d650844.jpeg

 

Fingrene griper enkelt og det er lett å få et nøytralt grep. Ikke masse jobb å få hånden på rett plass og ikke avhengig av "rett" trykk.

20240103_112520-01.jpeg.0686475af55eff9221dca27098ee222b.jpeg

 

Får håpe 2024 er litt snillere med rifla, men nå finnes det iallefall en datafil om den knekker på nytt.

Jeg har snakket litt med noen britiske børsemakere som jobber med London best guns og forhørt meg om hvilke alternativet som finnes for å pansre stokken "Oh dear..." er den vanligste responsen, britisk høflig-tale for "idiot". Men Krieghoff har visstnok foret skruekanalen på enkelte av sine fancy konkurransehagler, så jeg skal se på dette pluss bedding. Kanskje ikke helt forenlig med en pen kipplauf, men om ibex'en en dag står der så vil jeg helst ha en hel rifle mellom henda.

 

  • Like 13
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Roe skrev (15 minutter siden):

men om ibex'en en dag står der så vil jeg helst ha en hel rifle mellom henda.

 

Ja, det er det viktigste.

 

Og siden vi er i begynnelsen av januar, er det vel greit å bruke det norske ordet steinbukk.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er litt jålete på våpen, har jeg lært meg over årene å være litt forsiktig selv i svært krevende terreng. Man har jo kostbar optikk på toppen av disse våpenene, og klarer ikke helt se behovet for slik pansring som du snakker om? 
Drar til South Westland på New Zealand det meste av Mai måned med min kipp. Original rett klassisk Blaser stokk med et Z8i 3,5-28x50 på toppen. 8-kantet pipe på 60cm i 6,5x57R balanserer det hele nydelig. Siktet gjør at jeg tar hensyn.
 

Kippen som konsept er jo fantastisk ved at man kan pakke den ned i sekken, og siktet er kjapt å ta av og på i den forbindelse? 
i tillegg bør man ikke legge opp til at rifla skal tåle fall. Et fall i tiger country er ofte fatalt…

Poenget mitt er at jeg tror en slik forholdsregel egentlig er unødvendig. 

Edited by Kiwi
Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev (45 minutter siden):

... og klarer ikke helt se behovet for slik pansring som du snakker om? 

For meg ble dette  "erfaring tilsier..." 4x* har jeg ødelagt rifler//optikk på tur nå, flaksa har plassert alle hendelsene mot slutten av turen.

20231216_151914.jpg.72531a73bea94703f6c794487004f0f4.jpg

(*

Optikk på NZ 

Rifle i Sverige

Rifle i Skottland (field repair mulig)

Optikk i Norge

Rifle i Østerrike)

Edited by Roe
Link to comment
Share on other sites

Roe skrev (8 minutter siden):

For meg ble dette  "erfaring tilsier..." 4x* har jeg ødelagt rifler//optikk på tur nå, flaksa har plassert alle hendelsene mot slutten av turen.

20231216_151914.jpg.72531a73bea94703f6c794487004f0f4.jpg

(*

Optikk på NZ 

Rifle i Sverige

Rifle i Skottland (field repair mulig)

Optikk i Norge

Rifle i Østerrike)


Oioioi, høres nesten ut som du trenger å avlære litt militær praksis? 😂

Link to comment
Share on other sites

Roe skrev (32 minutter siden):

For meg ble dette  "erfaring tilsier..." 4x* har jeg ødelagt rifler//optikk på tur nå, flaksa har plassert alle hendelsene mot slutten av turen.

20231216_151914.jpg.72531a73bea94703f6c794487004f0f4.jpg

(*

Optikk på NZ 

Rifle i Sverige

Rifle i Skottland (field repair mulig)

Optikk i Norge

Rifle i Østerrike)


Oioioi, høres nesten ut som du trenger å avlære litt militær praksis? 😂

 

Jeg lærte leksa da jeg var 12… Hadde fått ei Brno 2E med kikkertsikte til bursdagen. Hadde satt den opp mot en stolpe på låven da jeg skulle hjelpe min far med noe. Murphy lurer jo alltid rundt i kulissene, så rifla den ramlet ned på betonggulvet, og optikk med bananform var et faktum. 
Skjødesløsheten gjorde at jeg var uten kikkertsikte i halvannet år.
I mellomtiden skjøt jeg med jernsikter……. Gleden var stor da jeg til jul pakket frem et Bushbell Trophy 1,75-5(?)x32mm sikte. 
Siden har jeg vært forsiktig….

Det er jakt vi er på, ikke strid? Vi bør heller ikke ha det fullt så travelt. Det er da ting skjer, både på jakt og i jobb med maskiner.

Ikke for å belære deg våpenhåndtering, du jakter mer enn de fleste, men har ei ganske lang liste på mishap..

Når jeg ferdes i jævlig terreng har jeg gode erfaringer med å aldri ha våpenet på innsida mot terrenget, og jeg har den heller ikke i reim på innsida, alltid utsida, men aller helst i handa, eller til nød stroppet til siden av sekken. Jeg sklir også av og til, men da havner den trodd alt på toppen.. Er jakta «endt» av ulike faktorer, deler jeg gjerne og putter i sekken om man skal nedover vriene partier.


På alpin jakt på NZ har jeg «alltid» med stegjern sammen med isøksa. De er fine når det er skikkelig bløtt og sleipt også. Henger godt på våt tussock. Isøksa gir en enorm rekkevidde og sikring om man må klyve litt. Til kvelds fryser det gjerne på også, og tida blir veldig lang om man skal vente på sola for komme seg ned igjen….
på gaupejakt tror jeg også slikt utstyr kan komme godt med.

 

Til årets tur har jeg gått litt overbord når det gjelder isøks. Kjøpte meg en slik 

 

https://www.platousport.com/produkt/icerock-idol/

 

Er man gramjeger så er man gramjeger?😂 

Skal fly, så må prøve spare vekt der man kan, dessuten skal den bæres mer enn å brukes, men når den trengs så trengs den sårt!

Skaffet meg Jetboil Stash og FlipFuel også. Der juger Jetboil på vekta…… 😡

Så gjenstår det å komme hjem med hel rifle og optikk…. &knock-on-wood…

Edited by Kiwi
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Utrolig snasen stokk. Jeg har gjort noe av det samme. Mine stokker er noe større en de originale. De er noe20240103_143320.jpg.de648c56a05025056a7870b114d51853.jpg20240103_143405.jpg.fd4b137c47ba1611e9229e1ad3d541d7.jpg bredere og litt høyere. De ble også lagd 1,5 cm lengre. Har ikke så bratt grep, men det er fyldigere og de fungerer med den vinkelen de har. 

Jeg har også hatt uhell på jakt. 2 ganger.  Men jeg reiser alltid med 2 våpen når jeg kan. Jeg jakter nesten bare i Norge. Litt i Sverige, men da er transporten med bil.

Er det en grunn til at du ikke har nettskjæring på grepet? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prøvd å avertere etter et. Uten hell. 
 25k vel? 
Helt borti natta. Jeg har konkludert med at elgen dør av 6,5 også….. så egentlig slått fra meg tanken om grøvre kule. 
Kan hende jeg heller fyrer ovnen på nedbørsfeltet, og da tenger jeg uansett ikke noe mer enn en dobbeltrifledrilling i 9,3. 

Har du skutt  ut pipa, så la heller en kompetent børsemaker skifte pipe. Da kappes og gjenges det inn ei ny i kammerstykket. 
Da får du også akkurat den lengden og profilen du vil ha, utover akkurat det kaliberet du også ønsker!! 

Edited by Kiwi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vanlig pris på et R8 løp er vel ca 17 +- en tusenlapp for standard kaliber og 25 +- en tusenlapp for magnum. Enda litt dyrere for match-løp... Men det virker som det alltid er tilbud en eller annen plass...


K95 sine starter vel på 26, men ingen forhandlere som har piper på lager...

 

Jeg venter nå på tilbud på nye K95 piper fra Landrø. Skulle ønske Rafdal laget muffer til K95 slik de gjør til R8! De nevnte at det finnes et firma i Italia som visstnok laget noe slikt - noen som vet?
 

Jeg har ei pipe i 8x68s som har blitt standard på storviltjakt, og nettopp fått tak i ei pipe i 5,6x50R som skal bli småvilt-børsa. R8 skal gradvis fases ut av garderoben til fordel for K95.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gjøre som kongen, bokstavelig talt, når man skal jorda rundt. Kongen bruker Purdy parhagler, og gudene skal vite at han trenger et par. De er like pålitelige som min første bil, 69 Cortliva. Hvorfor ikke ha med et komplett K95 par hvor alt går om hverandre? Ofre XXXXX valnøtt og oktagon for 100% redundans?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Wintel said:

Jeg har ei pipe i 8x68s som har blitt standard på storviltjakt....

Jeg ble ikke fortrolig/fikk aldri den store presisjonen med det kaliberet før jeg monterte demper. Hvordan hånterer du rekylen med den pipa og så lett børse? Bruker du demper på den? 

Link to comment
Share on other sites

GOS skrev (2 timer siden):

 

Er det en grunn til at du ikke har nettskjæring på grepet? 

 

I grunnen ikke annet enn at jeg synes treverk er pent og det blir enklere å olje stokken. Trolig synes en skrape mindre på treverk enn nettskjæring.

 

En børsemaker forklarte meg at jeg måtte skjære opp igjen nettskjæringen om jeg fylte den med olje. Har ikke lyst til å strule med det.

 

På protypen fulgte jeg deler av prosedyren for London finish (gadd ikke børste ned m stålull hver gang). Trivdes godt med det ritualet, men ikke knotet nære nettskjæringen.

 

Topplaget mitt er olje med "dry wax" (mener jeg det stod på boksen). Denne er ganske behagelig også med regn på stokken, så kom frem til at nettskjæring kanskje ikke er nødvendig.

 

Tar jeg feil kan jeg jo alltids fikse nettskjæring i etterkant...

Edited by Roe
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (1 time siden):

Jeg har ei pipe i 8x68s som har blitt standard på storviltjakt, og nettopp fått tak i ei pipe i 5,6x50R som skal bli småvilt-børsa. R8 skal gradvis fases ut av garderoben til fordel for K95.


Vi tenker egentlig likt her @Wintel. Hvorfor ikke kjøpe en fin K95 i minimum 2 kaliber, så trenger jeg strengt tatt ikke en R8. Kjøpe en i 7x57R til storvilt og et løp i 5,6x52R til småvilt/rådyr. Dette blir ei ren rifle til posteringsjakt uansett siden jeg har tenkt en D99 til jakt med drivende hunder. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/22/2023 at 3:49 PM, Vida said:

Sinnsykt fin og flink voffse!

Er så heldig å ha en godgutt sjæl på 1,5år. Koser seg med blodspor , her fant han en påkjørt kalv fra natten før. Vi går på litt fuglejakt også, veldig allsidig hund.20231220_163347.jpg.74bc61d3621ec27fe1614aa79e7dc590.jpg20231203_095325_resized.jpg.844f18f17d18575d4ac50613afc2ced8.jpg

Så bra. Fin hund :) hvor er den fra?  vi bruker våre som apportører, ettersøk, løs (losende kortjager) og i bånd på hårvilt, samt noe hønsefugl

Link to comment
Share on other sites

@Winteldet er Armeria Zentile som lager disse muffene. Jeg har vært i kontakt med de tidligere og forsøkt gjentatte ganger å importere til Norge. Det de sier er at de ikke eksporterer til privatpersoner. Jeg har vært i kontakt med Rafdal og han sier at han skal gjøre et forsøk. I min lille verden trodde jeg at dette skulle være enkelt da delen ikke er en vital våpendel uten løpet.

Vi får vente å se. 

Jeg har et løp som jeg vurderer å få laget en muffe av. Men det er noen utfordringer der også. I dag er løpet i 7x57R, og jeg ønsker et nytt i 5,6x50R men 1:8 twist. Da må utdrageren også modifiseres, da Blaser ikke ønsker å selge disse. Det kan se ut som at utdragerene blir laget samtidig som de kammrer løpsemnet. Det kan hende at jeg ender opp med å kjøpe et fabrikkløp i 5,6x50R og bruke det løpet jeg har til å kamre om til en patron med lik diameter på randen som 7x57R. 

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt samme tanke.

Så en franskmann på nett som hadde laget en fast twist 5,6x50R og skjøt Hornady 80gr ELD M med prima resultat. God V0, presisjon og knock-down på gemse/rådyr.

 

Men dette prosjektet ble for dyrt. Mtp forsyningssituasjonen, sørg for å ha alle bitene på hånden før start!

Edited by Roe
Link to comment
Share on other sites

Får du Rafdal til å ta inn disse, så er jeg interessert i et par muffer om de koster under 5000,- per stk. Og da får Rafdal salget på pipene og jobben med å skru dem på.

Kunne godt tenkt meg ei 40 cm pipe i 510 Førland i kippen :-)

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på prisen, den har variert litt når jeg har kontaktet dem. Alt fra 500 euro til 700. Mulig det blir rimeligere om man kjøper flere. Tror ikke Rafdal får trøbbel med å kvitte seg med 20-30 muffer for å si det sånn. Armeria Zentile svarer kun når du skriver til dem på italiensk og de vokter muffene som om de var laget av gull. Kommer de til landet, så skal jeg ha 2 stk. Til nå har det vært enklere å kjøpe løp brukt, skyte mye og behandle det litt dårlig🤣

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (7 timer siden):

Hvorfor ikke gjøre som kongen, bokstavelig talt, når man skal jorda rundt. Kongen bruker Purdy parhagler, og gudene skal vite at han trenger et par. De er like pålitelige som min første bil, 69 Cortliva. Hvorfor ikke ha med et komplett K95 par hvor alt går om hverandre? Ofre XXXXX valnøtt og oktagon for 100% redundans?


😂😂😂😂

 

Ei K95 er faktisk et robust våpen, så får man leve med at det er et masseprodusert ingeniørvåpen konstruert kun med tanke på å spare kostnader og tjene mest mulig penger. Min har forøvrig svart baskyle og få antall x’er. Man kaster ikke bort flott valnøtt på slikt😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/3/2024 at 5:58 PM, vannebo said:

Så bra. Fin hund :) hvor er den fra?  vi bruker våre som apportører, ettersøk, løs (losende kortjager) og i bånd på hårvilt, samt noe hønsefugl

Den er fra Esbjerg i Danmark. 

 

Så gleder jeg meg til å kippe litt Amerika style med en t/c contender i stainless jeg snart får tak i. Ca. som den på bilde. 

20240107_191013.jpg.2da7aa334e47b804d4fd17030462f306.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jøss! 😳
Noen som har hatt penger til overs Og kastet alt i snirklerier…

 

Og prisen… 285k, 10k for import, momsen blir 73,5k. Totalt 348,5 for denne kip’en. Sikkert lurt å IKKE ta den med til alpejakt!

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Her er siste kapittel i kipplaufeventyret oppgradert fra stillbilder til film, episoden kunne like gjerne fått tittelen "hvordan gjøre dumme ting med kipplauf"

 

Har bare en kikkert og orket ikke ny innskyting, så det ble 6,5x55 og ikke 6,5x57R. R pipa er nå kappet noen cm kortere enn x55 og den har også fått demper.

 

Kan ikke si at jeg merker noen forskjell. Eneste overraskelsen jeg har hatt er at begge pipene skyter vesentlig bedre med korte patronlengder.

 

 

Edited by Roe
  • Like 7
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

All kred til deg (og dere andre) som deler kunnskap og erfaring ufiltrert - mye å lære!

 

Veldig interessant å se hvor stor konsekvens feil rekylopptaket fikk - på jakt.

Har prøvd flere ganger på banen, men aldri fått så store utslag...

 

Det ble lagt ut en MOA-blink her på kammeret for noen år siden, den har skytterlaget kopiert og bruker som konkurranse-blink på banen. Veldig nyttig for å se hvordan små forskjeller i skytestillingen påvirker treffpunktet!

MOA konkurranse.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
13 minutes ago, Skaubjønn said:

@FagerstadSweet! Ser virkelig bra ut! 

Det tunge siktet ditt er en Zeiss V8 2,2-20x56 vel? Hva er det lette? Og du har et rødpunktsikte på hagleløpet? 

Zeissen er 2.5-10x50 HT, Swaroen er ein gamal 3-9x36 Habicht A, raudpunkten er ein Sig Romeo03xl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en HT 2,5-10x50 på min K95. Den veier 525 gram Det er mulig at jeg har blitt ødelagt av vanen med å ha et drensrør på toppen av rifla, men det oppfatter ikke jeg som tungt. Din Swaro veier 330 gram. Merker du de 200 g når du bærer eller skyter med den?

Jeg bruker kip til alenejakt, inkludert smyg og posting i grålysning og skumring. Jeg tror at jeg tenger 50mm lysåpning. Men hva er din erfaring med Swaroen i dårlig lys?

Link to comment
Share on other sites

Heilt ærleg, eg har aldri brukt Swaroen. Kjøpte den som demo frå USA for diverse år sia. Eg slit litt med sikteauget mitt, men skal få ny linse i mars. Da trur eg swaroen skal bli litt brukt. Årsaken til at eg har ein 2.5-10x50 var at eg sat på jakt ein gong med eit sikte eg ikkje hugsar kva var, blei irritert, ringde Våpenloftet i Førde og køyrde rett frå jakt og fekk montert nytt sikte. Og ja, eg skaut inn det nye siktet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt Swarovski 3-9x36, men jeg hadde en Kahles Ct eller Cl 3-9×42. På dagtid funka det greit, men under dårlige lysforhold opplevde jeg flere ganger at jeg måtte la dyra gå. Med en Zeiss 2,5-10 ×50 hadde det blitt kjøtt i fryseren. Etter dette har jeg bare brukt kikkerter med 50 eller 56 mm lysåpning på kippen. Kahlesen hadde jeg i Gun star montasje. Den hadde 1" mellomrør og avstanden mellom løp og kikkert var stor. Så litt rart ut, uten at det plaga meg stort. Favoritten i dag er en Zeiss 2,5-10×50, men bruker også en Zeiss ht 3-12×56.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei 

Takker for innpass her. 

Lurer på om kolber til K95 er grei skuring å få tak i og kva er prisen på å få laga ein?

Har ein som er skadd og reparert men kjenner på at det plager meg litt. Sjøl om det er gjort ein god jobb. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke jeg som selger!

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=334719151

 

Det er ganske kostbart å få laget nye kolber. Jeg har fått lagd 2 som passer meg, og sist jeg sjekka kom et sånt prosjekt på 30 000 pluss. Hva Blaser tar for nye, veit jeg ikke. Det finnes jo også i karbon om du blar litt høyere opp på denne siden. 

Et lite tips, følg med på egun, der ligger det av og til kolber til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...