Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nåken som har høyrt nåke meir om den gigantiske gudbrandsdals bukken?

Den som ble skutt på lesja du tenker på? Den var rundt 130 kg har jeg hørt!

 

Den med det enorme tjukke geviret som det var linka til tidligare i tråden her:)Spent på kor mange poeng geviret får!!

 

Hatt ein fantastisk dag på jakt idag!:)Sjølv om ikkje alt gjekk etter planen..

Trakk ein post eg ikkje hadde heilt trua på..Men fant ein anna plass litt ifra der gamlekarane sa eg skulle ligge, det hadde alt og sei idag:)

Først kom det ein bukk inn på posten etter 30 min..Men sneik seg unna uten at eg hadde mulighet til og skyte på den..

Etter 1 time på post kom det kolle og kalv snikande opp 15 meter ifra meg!Blei alt for gira og skaut etter nakken på kalven når den stoppa(kun den eg såg)..Det blei totalbom!Men det visste eg ikkje då, så måtte skyte den..Den stoppa opp med sida til, men sto sånn at nedre del av bakbeina til kolla var bakom den..Visste ikkje om eg fekk ein ny sjangse, så fant ut eg måtte skyte..Kalven datt rett i bakken og kolla sprang 20 meter og sto leeenge bak eit tre!Så begynte den og springe igjen..Bestemt meg for og ta den og sidan eg hadde skutt kalven med den litt i bakgrunn..

Etter 150 meter stoppa den opp med sida til..Skaut, men hadde eit forferdeleg avtrekk!Så skuddet gikk i ryggen :( Den datt ned, men rista og styrte på..Så fekk inn eit skudd midt i bogen og då blei den liggande!

 

Så etter 2,5 timar på post(kald og lei :P ) såg eg ei kolle i fult sprang ned mot meg frå posten over!Kom rett mot meg, men på ca. 100 meter skrådde den ut så eg fekk breisida til..Plystra, den stoppa og eg skaut:)Såg holet i bogen og det spruta heilt vilt med blod ut!UTRULEG nok sprang den ca. 250 meter før den kom rett framfor meg på posten..Datt rett framfor meg i 10 sek og begynte og springe igjen :shock: Blodspruten sto fortsatt, ei bjørk ho hadde sprunge forbi var heilt raud..Var så sikker på treffet så ville ikkje skyte eit skudd til og etter 20 meter datt den:)

 

Fantastisk dag i fint vær sjølv om ikkje alt gjekk etter planen som sagt..Glad eg valgte og omplassere meg på posten, viss ikkje hadde eg ikkje sett nåken av dyra eg fekk skutt:)

 

Kalven:)Liten bukkekalv..

DSC04872.jpg

 

Mora til kalven, ganske stor kolle:)Undertegna poserer med hjorten feil vei :lol:

DSC04874.jpg

 

Kolla uten kalv, sjekk blodet som har pumpa ut etter at den datt..ETTER ca. 270 i fullgalopp mens blodspruten sto :shock: Aldri sett nåke slikt før..

DSC04873.jpg

 

Slakting på gang, dette er kolla med kalv:)Brodern med oransj hue

DSC04875.jpg

Link to comment
Share on other sites

Norges største Hjort ble skutt i stordalen i Møre og Romsdal ,den hadde en slakte vekt på 195 kg den hadde 13 tagger og måtte få 2 kuler før den falt død om :D Prøvde å lete etter avis oppslage men jeg trur jeg har kasta den .skal se om noen andre som kan ha den liggende :D

 

Se side 8 i denne tråden, der er hjorten du sikter til blitt behørlig omtalt... Og den er nok ikke den største hjorten som har blitt skutt i Norge, den hjorten veide 202,5 kilo og ble felt i Luster http://www.nrk.no/sf/leksikon/index.php ... t_i_Luster

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, der skjer de utroligste ting, jeg har obdusert endel sjøldødt hjortevilt og sett mange merkelige dødsårsaker. Noen ganger finner man ingen åpenbar årsak andre ganger brukket nakke, lungebetendelse eller annet.

 

Man må ikke hause opp stemningen før man eventuelt har et tydelig og dødelig skuddsår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært dårlig med å komme med oppdateringer på min jakt for i år, så her kjem ei kortversion :)

 

1 september kl 04.10 på måneskinn datt årets første hjort, ei kolle. Var mye dyr i bevegelse på bøen den natta, heilt fra kl 21 kvelden før så gjekk da masse dyr. Når kl passerte 24 så begynnte vi å prøve å stille oss innpå de, men gang på gang så oppdaga de oss. En siste forsøk i 4 tiden lykkes vi endelig. Jeg kommer meg innpå kollo på ca 50 m, og for skutt. Utras på maks 10m.

1297115.jpeg

 

25 sep blir kolle nr 2 for året et faktum. Meg og en jaktkompis bestemmer oss for å gå inn mot markane for hver sin kant om morningen. Når jeg såvidt har kommet fram så oppdager jeg at det går et dyr midt på bøen. Tar riflen av ryggen for å ligge meg ned på liggende, men når eg har fått riflo halveis av og står litt kråkete til så kjem dyret i full galopp mot meg og stopper 10m i fra meg. Eg fryser til og har stirrekonkuranse i nesten 10 min før dyret endelig begynner å beite igjen. Løfter riflo opp og skyter stående på ca 15m. Utras på ca 50m.

 

1297118.jpeg

 

Natt til 28 sep detter årets første kalv. Har sett på viltkamera at det er koller og kalver inne på bøen hver natt men ikke så lenge det er skytelys. Første natta jeg får sjanse å sitte ute så benytter sjansen. Sitter fra kl 19 til kl 23.30 før dyra kjem innpå. 5-6 dyr, 2 koller med kalver pluss et ukjent, muligens bukk men den gjekk bare i skyggen så var ikke mulig å sjå om da var horn. Begge kalvene er ca jenvstore, men tar den som ser minst ut av de to. Detter i smellet.

1297119.jpeg

 

Alle hjortene er skutt med 3006 fabrikkammo ( ja eg synda i år) Tikka T3.

Fine slakt utenom på 2.kolla. Der var det to ødelagde boger omtrentlig. men men.

Link to comment
Share on other sites

Har også vært med hjortefall med andre kompiser:

 

3.sep skyter en kompis en kolle i los for bikkja mi, hans andre hjort på like mange år.

1297120.jpeg

 

husker ikke dato, men ei kolle som rauk til en morning i sikkelig drittvær

1297122.jpeg

 

I slutten av sep skyter en kompis 2 små fjorkoller, meg og lille frøken kjem til å hjelper å slakte:

1297123.jpeg

 

8.oktober en 10 tagger:

1297121.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg akkurat skutt en fin 6 tagger.

Kjørte minstejenta på skole og susa en tur inn i terrenget for å lytte etter brøling. En bukk brølte veldig nærme og i kikkerten så jeg den.

 

Frem med 338LM og måle avstand. Holdt høyt i retikkelet og skjøt.

Knall og fall.

 

Nå må jeg slakte.

Bilde kommer i 338 tråden min.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Endelig blei det bukk på meg, skutt på 10 m med winchester power max 150gr. Smøyg først å såg den tok ut bort fra meg, ett litt kraftig brøl fra meg gjorde at den brå snudde å kom rett tilbake å hadde ingen planer om å stoppe før jeg skreik til :D har grovmålt geviret til 174-177 poeng så er ikke trygg på gull enda. 17 tagger. Helt rått :D

 

24w8pj6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med bukken.

Jeg har skutt nærmere 300 dyr, og aldri sette en sånn ;)

Men på øya her finnes det uansett ikke slike dyr.

 

Lokka til meg en pen 6 tagger i dag. Han stod langt oppe og gaula i mørket, jeg lå på jordekanten og terga ham. Til slutt fikk han nok og kom nedover, men runda meg i en stor sirkel. Han gjorde den store tabben å komme ned på ei mark 300 meter unna, og der datt han momentant.

 

Det var 3 andre bukker som holdt det gående, men de bevega seg bare sideveien oppe i lia. Da jeg dro hjem fra slakteriet for 1/2 time siden, holdt de på enda, så i morra må jeg en tur opp i skogen og se om jeg kommer nær nok. Vil ha noe større enn 6 tagger nå.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og posterte på innmark igår kommer kolle og kalv utpå. Legger meg ned med tofot finner kalven i siktet holder rett bak bogen og lar skuddet gå.

Ser den stikker til skogs idet jeg tar ladegrep, kolla står igjen men avstår fra å skyte siden jeg ikke har kontrol på kalven.

Etter en stund går jeg fram for å se etter dyret, på en liten haug rett innenfor skogkanten støkker jeg et dyr men ser ikke hvilket.

Går litt lenger til skogs men finner ingenting.

Nå forsvinner lyset fort så jeg ringer etter ettersøkshund.

Vi finner blod på skuddplassen og hunden tar sporet, etter mye fram og tilbake i skogen bærer de utfor en bratt skråning og der ligger dyret dødt. Flukstrekning ca 600m.

Inngangshullet var lenger bak en jeg trodde og utgangen var nesten ved låret på andre siden. Et skikkelig vomskudd.

Er selfølgelig glad for å ha funnet igjen dyret, men samtidig er jeg irriert på meg selv. Første gangen med ettersøk og første skadeskyting.

 

Må ha feilbedømt vinkel på dyret og tilleg satt skuddet for langt bak,jeg burde kansje ha ventet lenger så jeg ikke støkket dyret når jeg gikk mot skuddplassen men forventet i finne den død like innenfor skogkanten.

 

Ikke den morsomste jaktopplevelsen men jeg får prøve å ta lærdom av dette... :roll:

Børsa skal prøveskytes før jeg skyter på dyr igjen så jeg er trygg på den hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Fort gjort og beregne feil på kor skrått dyret står!Spesielt om det har begynt og skumre litt, osv..

Bra du fant dyret vertfall:)Skjønner at du er irritert på deg sjølv, men detta er sånt som er uungåelig og oppleve når ein er jeger..

 

Lykke til videre i jakta, ikkje la detta øydelegge nåke for deg:)

Link to comment
Share on other sites

Så bra at kalven kom til rette igjen! Det er så sjuuukt lett å bedømme vinkelen feil, sjølv om du er nesten 100% sikker. Har ved fleire høve forundra meg over utgangshølet og sett etterpå at vinkelen må ha vert ein heilt anna enn kva eg trudde. Heldigvis for meg har det ikkje endt medettersøk enda, men denne historia gav meg ein ny tankevekker til neste gong eg skyter i måneskinn med månen rett i mot meg.

 

Det er slike historier som beriker tråden, fordi den er lærerik for alle jegere her inne, inkludert meg sjølv. Føler meg sikker på at fleire har slike historier, men som kvier seg til å dele den.

 

Historien er vel berre eit av mange eksempler på at: Man lærer berre av erfaring!! Derfor blir jo man ALDRI utlært som jeger :) Da går man jo heller aldri lei ;)

 

 

 

Takk, Icecool

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ein ting eg har tenkt litt på i det siste og som eg har lyst å dele med dokke.

 

Ofte, (særleg i tida før jaktsesongen starter) dagdrøymer eg om ulike jaktsituasjoner. Eg ser for meg at eg f. eks går meg på eit dyr på snikjakt, og så forestiller eg meg kva eg hadde komt til å gjort viss eg faktsik hadde opplevd denne situasjonen "in real". Altså, eg visualiserer ulike jaktsituasjoner som er realistiske. Eg trur at dette kan gjere meg meir bestemt og gir meg ein betre dømmekraft når dette faktisk skjer. Da har eg sett situasjonen fleire gonger allereie og eg veit med meg sjølv at eg f. eks kjem til å skyte eit dyr på 40 meter (men ikkje lengre hald) stående på nokre sekund. Eg har gjort det på bana men også i haudet etterpå. Eg er altså godt forberedt (sjølv om det nesten alltid blir annerledes i virkeligheita). Erfaringa er altså ikkje berre basert på x antal dyr eg har skutt i forkant, men x antal dyr eg har opplevd i slike draumar.

 

Poenget mitt er: Er det fleire av dokke som kjenner seg igjen her, og som kanskje også har opplevd slike bilder i haudet "in real", og etterpå skjønt at det har vert nyttig med slik visualisering? Kan dette vere eit godt hjelepmiddel for oss jegera?

 

 

Evt andre tanker om dette?

Link to comment
Share on other sites

Jepp Hjortetrekk.

 

Eg førestill meg på same måte som deg at "her kan det stå eit dyr, og siktar opp mot plassen"

 

Når eg sit på post, "tenkjer eg fram i tida" og prøver å førestille meg at her kan det komme hjort og sikter mot "hjorten".

 

...Og eg trur det hjelper 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ein ting eg har tenkt litt på i det siste og som eg har lyst å dele med dokke.

 

Ofte, (særleg i tida før jaktsesongen starter) dagdrøymer eg om ulike jaktsituasjoner. Eg ser for meg at eg f. eks går meg på eit dyr på snikjakt, og så forestiller eg meg kva eg hadde komt til å gjort viss eg faktsik hadde opplevd denne situasjonen "in real". Altså, eg visualiserer ulike jaktsituasjoner som er realistiske. Eg trur at dette kan gjere meg meir bestemt og gir meg ein betre dømmekraft når dette faktisk skjer. Da har eg sett situasjonen fleire gonger allereie og eg veit med meg sjølv at eg f. eks kjem til å skyte eit dyr på 40 meter (men ikkje lengre hald) stående på nokre sekund. Eg har gjort det på bana men også i haudet etterpå. Eg er altså godt forberedt (sjølv om det nesten alltid blir annerledes i virkeligheita). Erfaringa er altså ikkje berre basert på x antal dyr eg har skutt i forkant, men x antal dyr eg har opplevd i slike draumar.

 

Poenget mitt er: Er det fleire av dokke som kjenner seg igjen her, og som kanskje også har opplevd slike bilder i haudet "in real", og etterpå skjønt at det har vert nyttig med slik visualisering? Kan dette vere eit godt hjelepmiddel for oss jegera?

 

 

Evt andre tanker om dette?

 

 

Ej trur heilt klart at det du nevner er med på å gjer en sjøl meir forberedt for det øyeblikket der byttet brått står på skuddhold. Tenker også det at tørrtrening med våpen, avsikring, avtrekk og ladegrep er med på å gjer sjansen for treff og knall og fall større.

 

Sjå berre på f.eks idrettsfolk, som repeterer og repeterer til det kjedsommelige. Klart at dette også til en viss grad kan overføres til jakt.

 

Trur også det er viktig å skape trygghet for seg sjøl med våpenbehandling OG visualisering som Hjortetrekk sei, slik at når først sjansen er der, så går det på "autopilot".

 

Alt en har trent og visualisert på i forkant, uansett situasjoner og settinger både på jakt og ellers i livet, vil gi en fordel når øyeblikket der det må handles er der.

 

 

God helg og fortsatt god jakt til alle :)

Link to comment
Share on other sites

Kjempe artig å lese hva gamle gutta skaut i Luster :winke1:

Norges største Hjort ble skutt i stordalen i Møre og Romsdal ,den hadde en slakte vekt på 195 kg den hadde 13 tagger og måtte få 2 kuler før den falt død om :D Prøvde å lete etter avis oppslage men jeg trur jeg har kasta den .skal se om noen andre som kan ha den liggende :D

 

Se side 8 i denne tråden, der er hjorten du sikter til blitt behørlig omtalt... Og den er nok ikke den største hjorten som har blitt skutt i Norge, den hjorten veide 202,5 kilo og ble felt i Luster http://www.nrk.no/sf/leksikon/index.php ... t_i_Luster" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hatt ein fin dag på jakta idag:)Jagde langt nede så fekk ein rolig tur og det holdt opplett heilt til vi var komt heim igjen:)

 

Såg ingen dyr desverre..

Ein kar skaut denna bukken:)Flott 13 taggar!Ganske lange taggar på den, den siste tagger før krona er over 30cm..Blei skutt på vei til post, var heilt i ørska:p Sikkert blanding av brunst og utmattelse..Var nesten ikkje vomb i den og den vegde kansje 90 kilo..

DSC04944.jpg

DSC04948.jpg

DSC04957.jpg

DSC04963.jpg

 

Samme karen skaut ein kalv som gjekk ilag med bukken og..Mora var ikkje der..Var ekstremt liten og hadde fortsatt kvite prikkar i pelsen!Bra den blei tatt, hadde nok neppe overlevd vinteren!Minste hjorten eg har sett til no i mi "karriere"

DSC04959.jpg

 

Foten til kalven sammenligna med forholdsvis liten kniv

DSC04962.jpg

 

Fekk ei kolle og så det blei 3 dyr tilsammen:)

DSC04960.jpg

 

Satser på post igjen neste helg!:)

 

Edit: Var på jakt fredags kveld og..Var på vei på plass når eg såg ræva på eit dyr oppe i skogkanten..Gjekk heim og sneik meg mot dei!Fant ein sti sånn ca der eg trudde dei var og venta:)Begynt og skumre så blei fort mørkare..Så blei utålmodig og røyste meg opp, ser fram og der springer kolle og kalv avgårde 30 meter framfor meg:p Kom beitande mot meg langs den stien eg dekka så hadde eg hatt litt meir tålmodighet hadde eg nok fått eit dyr..

Tålmodighet er viktig, har lært det til neste gang:p

Link to comment
Share on other sites

Flott bukk! Vekta var ikke i samsvar med geviret. Det er ikke mer enn vel medio oktober. Men han har vel stått på de siste tre ukene....

Ja den var veldig flott!:)Er ikkje ofte vi skyter sånne her..

 

Brunsten har vel vart ca 1 måne no, har begynt og dabbe av igjen..Så han har nok kjørt seg bra ja:p Var svart heilt fram til der buken går opp igjen + litt oppover der og hadde 3 "blåmerker" i lår og sideregion, sikkert etter slossing..

Link to comment
Share on other sites

Da er siste dyret tatt. Etter mye smådyr var det kjekt å få litt kjøtt på beina...

10 tagger på 86 kg. Flere sår etter kamp og en knekt tagg. Skulle vært 11...

535837_10151196504276590_322058071_n.jpg

 

Gratulerer med fin bukk!!

Stusset litt da jeg så dette bildet, hva har skjedd med halsen på dyret? For meg ser det ut til at hele halsen er åpnet rett etter felling men hvorfor? Svaret er muligens at man vil kopiere det man gjør på et slakteri hvor hele flåingen foregår med vomma i. Og for at innhold i vom/spiserør ikke skal sprute ut når dyret heises opp, åpner man først her, tar ut tunga og knyter spiserøret. I felt har denne åpningen ingen hensikt og er bare med på å forringe kjøttet når det blir blottlagt. På jakt åpner vi bare nok i buken til å få ut vomma, tar så og spretter opp mellomgulvet og graver ut alt blodet. Man kan gjerne ta ut lunger, hjerte og leverog kutte luftrøret på innsiden. På den måten kan man dra dyret flere km uten at kjøttet blir forurenset. Vil man "ta den helt ut" kan man "sy" igjen åpningen i buken før man begynner å dra.

 

Har også et par andre anmerkinger til flåingen på bildet av mer praktisk karakter, kan ta dem senere hvis dette fører til en meningsfullt diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...