Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stemmer,

 

Kom alene og ikke melk i juret. Syns den er alt for stor til å være fjordkolle så den har enten mistet kalven for en god stund siden eller ikke hatt kalv i år.

 

Den så på oss hele tiden så fikk ikke løftet børsa før den ser bort rett før smellen.

Godt å få skyte på en 110% sjangse etter episoden med kalven for noen dager siden

Link to comment
Share on other sites

du skal egentlig være glad for du ikke har for mange av de. vi har nå fått både ulv og mer gaupe her i sør. Og det er ikke særlig positivt. rådyrsatammen kolapser i kjerneområdet og nå ser vi mange elgkuer uten kalv. Og sauebøndene her lider store tap for tida. Siste sauen kompisen min mista var natt til fredag og det var på et lite inngjerdet område 100 meter fra huset.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske vi hadde litt mer eksotiske innslag i naturen her i S&F også... det meste blir skutt på fylkesgrensa, eller drept i ulovlige revesakser :oops:

Eg reknar med det er denne revesaksa du du siktar til hjortefot.com: http://www.firda.no/nyhende/article6269108.ece

 

Du gjekk hardt ut når saka var i media. Kanskje det ikkje var så rart det blei dørgande stille sidan fella var lovleg sett opp?

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=112&t=69606&p=755492

Link to comment
Share on other sites

Da løsna det her også!!posterte på en liten attlege og rett før det blei for mørkt stod plutselig kolle m kalv på 20 meter,gjorde meg klar til å ta kalven da en enslig stor kolle kom fram og konsentrerte meg om den da nok ett enslig dyr kom ut på kanten av jordet men ville ikke utpå !så at det var ett mye større dyr enn kollen og måten den beveget seg på tilsa bukk!jeg fikk av meg støvla (masse løv som bråka når jeg gikk på post)og fikk sneket meg nærmere og fikk satt ett skudd på ca 60-70 m og dyret raste ut og forsvant ned mot Rauma elv hvor vi fant det etter 5 min....må sies at vi måtte få tak i båt og få dyret over elva da det er meget bratt hvor den datt!13 spiring på 100 kg.

15662610151132423601247.jpg

64454710151132423561247.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette er et utmerket forum som jeg gleder meg til å kikke på hver kveld,ihertfall nå om høsten.Her kan jeg lese om hjortejakt slik andre driver og se bilder fra jakta jeg setter aller høyest.

Men,kan vi ikke la akkurat dette forumet inneholde nettopp det,hjortejakt? Nå har det startet en tråd om rovdyr og slik jeg kjenner de to fløyene i rovdyrdebatten så vil dette problemet ihvrtfall ikke bli løst i dette forumet.

Det vil bare bli skittkasting fra begge sider uten at en vil komme noe lengre i debatten.

Kan dere ikke flytte den diskusjonen til ett annet forum? Det ville ihvertfall gledet meg stort...

 

Og så kan vi alle glede oss over historier og innlegg fra hjorteskogen istedet!!

Link to comment
Share on other sites

På det eine terrenget jeg jakter er det omtrenlig ikke bukker, men var et gledelig syn som møtte meg når jeg sjekka viltkameraet i helgen:

 

Har 2 bukkeløyver igjen der i år så kanskje vi klare å få lurt ein i år. Er 4.året jeg jakter der og har kun sett bukker 3 gonger der. Men på nabovalet som ligger ca 1 km fra der viltkameraet står "auler" det med bukker der, spesielt no under brunsten. Terrenget vi har er tydlivis bare et gjennomtrekk terreng for bukker.

Link to comment
Share on other sites

Hjortejakta og elgjakta er vel over for min del i år. Er heldig som er grunneier og del av et jaktlag i Nord-Trøndelag med 13 elger og 11 hjorter (+felleskvote etter 10. okt) på kvoten. Å fylle kvoten var vel det minste problemet. Dog ikke like gøy for oss som liker å sitte på post å gå drev når over halvparten av dyra skytes på innmark. Men på de få dagene jeg var på hjort/elg-jakt så felte jeg ei hinne på 72 kg. Stor opplevelse da jeg satt i tårnet i vår egen skog, det kom 3 hjorter i full fart, jeg ropte på de, de stoppa og PANG. Har skutt to elger tidligere, men dette er desidert den største jaktopplevelsen min. Hjortebestanden der jeg jakter (Levanger) er på vei opp. Hjorten blir enda mer spredd utover kommunen, etter å hadd tilhørighet til et spes. område.

Prøvde meg på brølejakt sist uke, uten hell. Kompis av meg som var på samme sted kvelden før, og da kom det en bukk brølende. Samt en inne i skogen. Dette foregikk på innmark.

Slenger med to bilder av min fangst og kronhjorten på 152 kg som ble skutt i 1. perioden av elgjakta:

 

Kronhjort (3 tagger ene topp, 4 på andre topp 11tilsammen, 152 kg)

 

1301601.jpeg

 

Hinne på 72 kg

 

1301603.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det går an å legge ut video i tråden?

 

Har nettopp postet et videoklipp med litt brøling i Skottland på bloggen

http://hjortefot.blogg.no/1351112660_videoklipp_fra_skottl.html

 

Filmet med mobilkamera, ser knapt hjortene i videoen da den er litt redusert i oppløsningen, men lyden var ganske bra.

Vi hadde orkesterplass.

 

 

 

Nå har faktisk brølingen tatt til igjen for full musikk her i bygda, får håpe at skyene ligger tjukk og tett over helgen + nedbør slik at flest mulig får brøle neste høst også 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er det noen erfarne hjortejegere som kan gi meg noen tips ang lokkejakt. Bor, og jakter stort sett i indre vestfold. Det er ikke mengder av hjort, mendet. dreveren har snart 20% uttak på hjort under rådyrjakta, men det er ikke noe "fast" plass den får hjort ut på. Så de finnes jo her.

Problemet er at jeg ikke hører noen bukker brøler. Har vært ute tidlig som sent flere steder i elgterrenget mitt.

For en del år siden var det også en del hjort her, men bestanden kollapset totalt etter vinteren 1994. Den gangen lokket jeg inn flere store bukker, og hørte bukkene brøle. Det er sann at det er ingen andre i områdene her som "gidder" å jakte på hjort etter elgjakta. Så det er ikke noe jakttrykk på den, har blitt felt et fåtall dyr de siste årene under elgjakta. Ingen bukk, kun enslige koller og et par kalver.

Det er blitt observert store bukker i områdene rundt her, så de finnes jo her. Kan det være slik at bukkene brøler lite pga det er ikke veldig mange bukker totalt sett. Eller brøler de med lavere styrke her, jeg bare spør.

Har 30 års fartstid med elg, rådyr og skogsfugljakt så jeg har da en del erfaring, men hjortejakt er jeg ydmyk for all info.

Nå er det blitt måne igjen så får prøve sitte en del fremover, da jeg har skutt det siste dyret på elgkvota i år.

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er det noen erfarne hjortejegere som kan gi meg noen tips ang lokkejakt. Bor, og jakter stort sett i indre vestfold. Det er ikke mengder av hjort, mendet. dreveren har snart 20% uttak på hjort under rådyrjakta, men det er ikke noe "fast" plass den får hjort ut på. Så de finnes jo her.

Problemet er at jeg ikke hører noen bukker brøler. Har vært ute tidlig som sent flere steder i elgterrenget mitt.

For en del år siden var det også en del hjort her, men bestanden kollapset totalt etter vinteren 1994. Den gangen lokket jeg inn flere store bukker, og hørte bukkene brøle. Det er sann at det er ingen andre i områdene her som "gidder" å jakte på hjort etter elgjakta. Så det er ikke noe jakttrykk på den, har blitt felt et fåtall dyr de siste årene under elgjakta. Ingen bukk, kun enslige koller og et par kalver.

Det er blitt observert store bukker i områdene rundt her, så de finnes jo her. Kan det være slik at bukkene brøler lite pga det er ikke veldig mange bukker totalt sett. Eller brøler de med lavere styrke her, jeg bare spør.

Har 30 års fartstid med elg, rådyr og skogsfugljakt så jeg har da en del erfaring, men hjortejakt er jeg ydmyk for all info.

Nå er det blitt måne igjen så får prøve sitte en del fremover, da jeg har skutt det siste dyret på elgkvota i år.

På forhånd takk.

 

Gjør som enkelte andre- kjør ut rundballe og sett deg ned og vent. Du kan fort få en radmager 12-takker på post da........

(Ikke seriøst svar, men det er faktisk ikke unormal jaktform rundt om)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med jakt når det er seriøst skitvær? Skal etter alle solemerker til et sted utenfor Sunndalsøra. Ser det er/har vært meldt omkring 100 mm snø og regn i går, i dag og i morgen. På lørdag blir det finvær med bare inntil ca 20 mm nedbør. Ganske fint på søndag.

 

Ikke særlig oppløftende, men det er kanskje mulig å finne dyr?

 

Vært der to ganger før, en gang i fjor og en gang i september. Har ikke sett dyr hittil, men alle gode ting er forhåpentligvis tre!

Link to comment
Share on other sites

Spissbukk og kalv igjen i et terreng eg jaktar i. Satsar på å felle dei på måneskinnsjakt til helga. Skyter vanlegvis ikkje på innmark der til vanleg, men det går mot eksamensperiode og slutt på jakta for min del etter kvart så eg må nytte på.

 

Skaut forøvrig ein spissbukk på 71 kg forrige helg. Lenge sidan eg har hatt så store fjordyr. Og ellers er mitt inntrykk at vektene på dei dyra eg har felt i år har vore bra. Godt beite i skog og fjell gjer nok til dette vil eg tru. Ikkje like mykje dyr på innmark om nettene som før, men i skogen kryr det med hjort.

 

Andre med samme inntrykk? Veit at sauebøndene også har gode vekter på lam i år.

Link to comment
Share on other sites

Samme inntrykk her i området. Lamma som har gått i jaktvaldet vårt, har vert langt over snittet i år.

Det er også observert mykje dyr i høgda, derfor vanskelig å konkludere med om bestanden har gått så mykje ned. Men det ser ut som at uttaket av dyr i år har vert veldig lokalt bestemt. I dalen har det vert stor nedgang til no, mens i bygda har det vert som normalt. Begge dalføra har omtrent samme høgdemeter over havet.

 

Men kan det gode beitet i fjella gjort at dyra ikkje har hatt det samme behovet for "grønt beite" som før, og derfor ikkje stresser med å trekke nedover sjølv om vi er langt ut i jakta?

 

Sammenligner litt med reven som kjem på åte oftare dess nærmare man kjem våren. Da er dei meir desperate og tek større sjansar....Berre ein tanke

 

Er spent på neste veke. I natt er det ingen vits å gå ut. Har ALDRI opplevd dyr på innmark natta etter første snøfallet. Da står dyra pinn i ro og trykker.

 

Vi skaut ei gjeldskolle på 66 kg i helga på ca 500 moh. Såg også dyr opp mot 800 meter. Dette var ut i fjorden, og der virker bestanden å vere på det normale. Min teori er at jaktvald med muligheter for innmark-jakt har mest nedgang, men det er berre basert på inntrykka eg har fått av folk rundt forbi

 

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

DSC_0496.jpg

 

Endelig ble det oktober. Nydelig østavær, krystallklar luft, flammende fargede i lier og fjell, en gnistrende stjernehimmel, og brølende hjort i liene. Dette er igrunnen årstiden for de store opplevelser, og minner som en lever på resten av året.

 

Var litt tung i skrotten idag tidlig, men etter et par kaffekopper, en liten tur på trappa, bare for å få bekreftet at brølinga er igang, så tar det igrunnen ikke lange tiden før en våkner opp og får det litt travelt med å komme seg oppi skauen.

 

På tur inn dalen til min post, får jeg høre flere bukker som brøler. Oppå fjellet til høyre, venstre, og bak meg. Litt langt unna kanskje, men dog – fyrrige bukker. Konsentrasjonen ligger i å passere blaute gjørmehull, trerøtter, kvist & kvast, og komme seg trygt frem på posten sin, i et stummende mørke.

 

Det er noe eget med brølbukkjakta. De kraftige, dype, hese, og langvarige brølene, gir deg plutselig et inntrykk utav - «nå er det ikke lengre du som er på jakt». Spinalvæska blir liksom litt «kald». En slags skrekkblandet fryd.

 

Vel fremme på post får jeg høre at jaktkompis er godt igang med sin lokking. Og han får svar! En skikkelig heftig «fight» mellom han, og en tilsynelatende brukbar bukk. I dette terrenget har vi kun en bukk på løyve, så det skal igrunnen ikke stikkes under en stol at konkurranseinstinktet er på plass hos oss begge. Her går det ikke an å slappe av – her er det «først til mølla», og jeg setter igang med lokkingen. Svaret fra bukken «min» kommer umiddelbart! Bukken står et stykke unna, anslagsvis 6-800 mtr., så håpet stiger.

 

Østhimmelen lysner litt etter litt, og liene blir etterhvert synlige i all sin fargeprakt. Et vanvittig skue! En formelig kjenner at kropp og sinn, fylles av et voldsomt overstrømmende, mektig sanseinntrykk, som egentlig er istand til å ta pusten fra en.

 

En kan lett glemme jakt i en slik stund, men det var nå tross alt derfor jeg var ute. Fokuset legges over til den brølende bukken foran meg, og forsøke «tenne» bukken såpass, at jeg kan få lokka den frem på min post. Men selv om vi konkurrerer om en bukk på løyve, så gjelder det å ikke bli for ivrig, eller virke for skremmende på bukken. Da taper man.

 

Har erfart at en kan skremme bukkene unna, så jeg forsøker å legge meg på et litt «standhaftig» nivå, med et litt lysere stemmeleie enn min «motpart». Jeg lykkes åpenbart. Bukken nærmer seg, men så blir den bare stående oppå en stor haug, 2-300 mtr foran meg. Der står den «dønn». Registrer at også jaktkompis sin bukk er veldig «heit», og at det ikke er langt mellom de. Litt for nært....

 

Så smeller det.....jeg biter tenna sammen, tenker ut et par saftige «gloser», og må bare innse at jeg ble slått på «målstreken»... Jaktkompis kommer inn på radioen, og bekrefter at han har skutt en bukk. Jeg gratulerer kompis, dog ikke med en overstrømmende entusiasme, men likevel, en slags gratulasjon....

 

DSC_0466.jpg

 

Sitter der lettere forbannet....fyller kaffekoppen min, lener meg tilbake, og setter meg å myser utover det praktfulle landskapet. Forsøker å hente frem den fine følelsen jeg hadde tidligere på morningen, men det blir liksom ikke det samme....smågremmer meg. Var da som pokker å? Så nært, men likevel så fjernt? Ble jeg for ivrig?

 

Det går 5-10 minutter, så ser jeg en bevegelse 100 mtr. foran meg....jaggu...der kommer bukken min frem!! Han stiller seg opp, ser rett mot meg, tar et skritt til siden, og stiller seg etterhvert med breisida til....jeg hever børsa, legger trådkorset på bogen, og hvisker *pang*.....etter et lite minutt, tusler 8 takkeren videre til sitt, litt usikker på hve dette var for noe, men antakelig i overbevisning om at han har lykkes med å jage inntrengeren unna. Jeg tar børsa ned, tømmer kammeret, tar ut magasinet, og hiver innpå siste slurk fra kaffekoppen, og begynner å pakke sammen.

 

Jaktkompis kommer etterhvert tuslende mot min post, med et bredt glis, og et blikk som grenser til det salige. Kan ikke annet enn å smile litt selv også, når jeg ser ham. Ekte jaktglede kan tydeligvis ikke fordekkes, selv om man er en garva hjortejeger gjennom mange år.

 

Så kommer en annen rar følelse sigende.... tross alt har jeg tatt bukken de siste 3 åra....skal jeg ikke da greie å glede meg over andres suksess? Smaker litt på følelsen...Joda, det gjør jeg. Heldigvis!

 

Så, grattis med bukken, kompis - du var helt enkelt bedre enn meg i år ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute og skutt 2 kalver og en spissbukk. Det ble nr 24 i år.

Og faktisk mitt dyr nr 300 hittil i livet.

Synes selv det er en liten bragd å ha felt 300 hjort på 16 år med jakt.

Sitter og feirer med 2 brødskiver med Nugatti og banan, og et glass melk.

Skål :)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...