Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En betraktning på denne tråden dette året er at bukkefudamentalistene er borte. Disse missunnelige fordømmende middelmådighetene

som kritiserte alle som klarte å få seg en fin bukk, har jeg ikke sett noe til i år. Ja verden går åpenbart fremover på dette punktet.

Når noen forteller om et bukkefall så er der bare hyggelige gratulasjoner, oppbyggelig lesing. Dette bidrar nok også til at enkelte "våger" å skrive om bukken de skjøt.

Veldig hyggelig utvikling dette karer, måtte det bare fortsette. For alle hjortejegere ønsker vel innerst inne å få skyte seg en svær bukk fra tid til annen, det er vel en av drivkreftene i oss. Problemet har vært at noen forståsegpåere har gått hardt ut og sagt at man må spare bukkene. Dette har gitt dårene som ikke kan jakte bukk en mulighet til å redde ansikt ved å si at de "sparte bukken for genene" og annet pisspreik. Sannheten er oftest at de aldri hadde skuddsjanse.

 

Er inne på denne tråden daglig og nyter andres lykkelige bukkefall.

Link to comment
Share on other sites

Fant bilde på facebook av ein 19 taggar som var skutt..

 

Sto at han først kappa av horna men ombestemte seg og kasta dei og :?

 

Jeg håper i det lengste at denne bukken ikke er skutt i Norge. Hjelpes...

Gi i såfall den jegeren hjelp...

Haha:p Detta bildet låg ute og(Håper det er greit eg legger det ut her)..Kan jo være ein spøk då for alt eg veit..Men ser jo ut som det er samme gevira som ligger avkappa viss du ser på høgre krone på dei tre små taggane

304343_466435896723835_1438643747_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

En betraktning på denne tråden dette året er at bukkefudamentalistene er borte. Disse missunnelige fordømmende middelmådighetene

som kritiserte alle som klarte å få seg en fin bukk, har jeg ikke sett noe til i år. Ja verden går åpenbart fremover på dette punktet.

Når noen forteller om et bukkefall så er der bare hyggelige gratulasjoner, oppbyggelig lesing. Dette bidrar nok også til at enkelte "våger" å skrive om bukken de skjøt.

Veldig hyggelig utvikling dette karer, måtte det bare fortsette. For alle hjortejegere ønsker vel innerst inne å få skyte seg en svær bukk fra tid til annen, det er vel en av drivkreftene i oss. Problemet har vært at noen forståsegpåere har gått hardt ut og sagt at man må spare bukkene. Dette har gitt dårene som ikke kan jakte bukk en mulighet til å redde ansikt ved å si at de "sparte bukken for genene" og annet pisspreik. Sannheten er oftest at de aldri hadde skuddsjanse.

 

Er inne på denne tråden daglig og nyter andres lykkelige bukkefall.

Må sei meg eining med deg..Eg er for og spare store bukkar og bygge opp ein god bukkestamme i Norge, men det må vel gå an og skyte litt store bukkar av og til fordiom..Såg ein som hadde skutt to flotte 14 taggara på facebook og fekk refs i hytt og pine..Forklarte seg med at detta var dei første skikkelege bukkane han hadde skutt etter x antall hjort og over 20 år(meiner eg og huske) på jakt!!Men fortsatt var det fult i tullingar som skulle kritisere:p Syns det er dumt det har blitt sånn..

 

Som du seier, det er ei slags drivkraft og gå i håp om og skyte ein fin bukk ein dag:)

Link to comment
Share on other sites

Som om eg skulle sagt det sjølv 8) Takk for at dokke holder tråden ryddig og konsktruktiv og ikkje minst underhaldande.

 

Når X antall lesere av denne tråden skyter seg ein og anna storbukk, så ser det plutselig ut som veldig mange når dei blir lagt ut i tur og orden på tråden. Inntrykket blir nok litt forvridd ja. Sjølv har eg ikkje amnge storbukker på samvittigheten. Det er ikkje fordi eg har holdt igjen med vilje, men fordi eg ikkje har fått den store sjansen enda. Gleder meg til det skjer igjen og er veldig glad på andre sine vegne når det skjer med andre enn meg :D

Link to comment
Share on other sites

Som "byttedyr" vil nok hjorten legge seg for å ha kontroll på baksporet. Så jeg vil nok kikke meg godt til skrått til sidene om jeg følger sporet. Utrolig spennende jaktform. Dyra er ofte lettere å oppdage med snø som kontrastrik bakgrunn. Det er snakk om å bevege seg sakte nok til ikke å lage mye lyd. Komme seg opp i terrenget og jakte skrått nedover kan være en vinner. Kle deg gjerne i farger som ikke skaper kontraster. Dvs. ikke nødvendigvis helt kvit. Kanskje buksa kan være kvit, mens overdelen kan ha nyanser av gråtoner, alt etter hvilken skogstype du beveger deg i.

Link to comment
Share on other sites

Nå går faktisk bukkene og brøler utpå bøen her, lyst og fint med nysnøen. Fantastisk skue fra trappa.

 

 

 

I morgen blir det jakt på sporsnø, vi har 3 løyver på voksen bukk, og 2 ungdyr igjen.

 

Vi har observert 3 morlause kalver i følge med ei kolle og kalven hennes, og får vi sjansen så detter nok alle de tre diltekalvene på bukkeløyvene.

Egentlig så burde vel de som har skutt mordyrene rydde opp i rotet de har stelt i stand. Fortvilende er et litt for fint fint ord i denne sammenhengen.

 

Vi får se :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Huff, det var tragisk!

 

Skjøt en spissbukk i kveld. 60 kg. Naboen skjøt også en. Flotte forhold, med snø og nesten full måne. Nå gir jeg meg med hjortejakta for i år. Har til nå 10 av 12 dyr. Søster mi og en annen nabo skal få prøve seg på de siste to dyrene.

IMGn_3338.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trist sak i Masfjorden:(Er ikkje så langt frå her eg bur, kjenner mange som jakter i nabovalda..Spent på kva som har skjedd, er desverre ikkje første gang det skjer jaktulykke der..

 

Skaut ei spissbukk på post idag:)Fantastisk gøy i snøen!

Kom nett inn frå måneskinnsjakt og, var tenkt og skyte sjølv men tok med ein nabo som var litt gira så han fekk skyte:)Blei ein liten seks taggar!

Kjem bilder og referat i nærmaste framtid

Link to comment
Share on other sites

Fryktelig trist ja! Gir meg ein tankevekker når det gjelder sikkerhet. Kan aldri være nøye nok med det.

 

Nettopp ferdig med å slakte kolle og kalv. Mine to første i år. Her er det også snø og altfor stor måne. Hadde månen rett i mot meg slik at eg blei blenda. Venta derfor til den forsvant bak fjellet før eg følte eg kunne skyte. Var meir enn nok lys. Var 3 dyr innpå. Morro med "måneskinnsjakt" :)

Link to comment
Share on other sites

Ble bra med dyr denne helga også!

 

Fredag 26. oktober.

Vi var kunn 2 på jakt denne dagen, men bestemte oss for å prøve et jag i en del av terrenget vi ikke hadde prøvd enda i år. Jeg posterte ca. 400 meter overfor der det skulle jages fra. Han som skulle jage skulle prøve en kominert jaging/smygjakt. 2 min etter att jeg hadde kommet på post fikk jeg en sms, han hadde en 8 tagger på 30 meter, men siden vi ikke hadde fri bukk da fikk den gå. Da går det kansje 10 min så ser jeg ett dyr som kommer over en rande til høyre for meg. Jeg tenkte først det var bukken, men når jeg får den i kikkerten ser jeg att det er en enslig kalv. Den står og ser bakover der den kom fra. plutselig skyter den fart, jeg plystrer på den i det den nærmer seg ei gleine jeg kan skyte i. Den stopper akkuratt der jeg hadde håpet, finner den i kikkerten og klemmer av. Den detter rett ned.

 

Så ble det litt slakting og tullprat. Så ringte vi til grunneierlaget og melder fra. Da får vi fri bukk(4 i år :D ) undyr får vi nytt med en gang.

På tur ned til bilen ser jeg plutselig en bukk som reiser seg fra ingenstes, den skyter fart og blir borte. Så vi dro på butikken en kjapp tur og kjøpte oss litt mat.

 

Siden det var mye spor i området vi nettopp hadde jaktet i tok vi ett jag til. Jeg posterte litt høyere en jeg gjorde første gangen. Denne gangen var det ikke et dyr å se. Vi ble enige om at jeg skulle følge veien ned til bilen og han andre skulle smyge seg nedover på de høyeste randene helt inntil veien. Plustselig hører jeg 1 skudd, så 1 till. Jeg tar lader børsa og setter meg rett ned. Sitter i max 2 min da kommer det en 8-10 tagger springende nedefor meg i skogen, den stopper opp litt, men jeg har ikke fri kulebane. Jeg prøver og flytte meg litt lengre til venstre. Men da blir den var meg og springer videre. Jeg tar skudde ut av børsa og sender en sms på han som hadde skutt. Så ser jeg 1 bevegelse nede i lengre nede i skogen. Da ser jeg hode på en hind. Jeg setter meg ned og lader børsa. Men jeg var ikke lydløs nok da jeg ladet så den bare springer videre og blir borte. Vi sporer dyret han hadde skutt på 400 meter og der ligger det, stor hind uten melk i juret!

 

Uttpå natta får jeg en tlf. da har de skutt en bukk i måneskinnet!

 

Lørdag 28 oktober.

Vi skaut en hind og kalv på morgenkvisten. Vi avslutter for dagen og jeg begynner å slakte, han andre hadde noen persoliger ærender. så ringer tlf, en annen en på laget var på tur borti feltet en snar tur, jeg forteller att vi hadde sett en enslig elgkalv i en skogholt mellom noen jorder. Han blir kjempegira og drar dit, det går ikke mere en 15 min da fattern kommer i 100 å helvete inn i til meg. Da har han fått tlf om att han hadde fått tak i både kolla og kalven.

 

Søndag 29 oktober.

I dag var det 20 blå, så da satt vi i brakka og drakk kaffe å fyra litt ett par timer.

I skrivende stund fikk jeg beskje att det nettopp hadde blitt skutt en hind i måneskinnet

 

Status så langt i år : 10 hjorter, derrav 4 kronhjorter og 4 elger

Link to comment
Share on other sites

Skaut en 9 tagger rett før midnatt.

Skjøt en spissbukk for litt siden. Da jeg gikk for å stikke den, spratt den på beina. Jeg var ikke klar og den forsvant. Venter på ettersøksbikkja nå.

Fine forhold. Skyfri himmel og snø. Min hjort nr 30 i år, om vi finner den, men jeg har mine tvil.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Ble ei fjordkolle i måneskinnet i kveld kl 23.15. Min 4 hjort, 3 for året. Da mangler vi bare bukken, så er hjortejakta ferdig for min del :D

 

Håper det er greit at jeg harselerer litt her, ikke vondt ment :

 

Fjordkoller er det slike som lever langs fjordene våre? Du mener nok fjorkolle, som var kalv ifjor. Danskene har et kanskje vel så passende navn : smalkolle - smaldyr, de er jo ganske smale med tutræv når de er 1,5år

Link to comment
Share on other sites

Skaut en 9 tagger rett før midnatt.

Skjøt en spissbukk for litt siden. Da jeg gikk for å stikke den, spratt den på beina. Jeg var ikke klar og den forsvant. Venter på ettersøksbikkja nå.

Fine forhold. Skyfri himmel og snø. Min hjort nr 30 i år, om vi finner den, men jeg har mine tvil.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Har du tankar om skuddet traff sidan du er negativ til og finne dyret?

 

Ein kompis skaut ein liten bukk fredags kveld..Traff litt høgt, mellom rygg og innvollar..Hadde sneia toppen på lungene så dei fant han tilslutt med hund, men hadde sprunge 300 - 400 meter inn i skogen!

Link to comment
Share on other sites

Innbiller meg at jeg har sneit nedi ryggen på den. Har funnet litt blod her og der, men den 11 år gamle ettersøkshunden er ikke interessert. Venter på en dachs nå. Tipper dyret blir friskmeldt. Blodsporet går ca 110 meter med mindre og mindre dråper, som til slutt forsvinner. Er enormt med ferskspor overalt i området så det blir ikke lett. Men greit å få det unnagjort, så kan jeg fortsette til natta igjen.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Ble ei fjordkolle i måneskinnet i kveld kl 23.15. Min 4 hjort, 3 for året. Da mangler vi bare bukken, så er hjortejakta ferdig for min del :D

 

Håper det er greit at jeg harselerer litt her, ikke vondt ment :

 

Fjordkoller er det slike som lever langs fjordene våre? Du mener nok fjorkolle, som var kalv ifjor. Danskene har et kanskje vel så passende navn : smalkolle - smaldyr, de er jo ganske smale med tutræv når de er 1,5år

 

Du har nok rett der :winke1: Men den ble skutt ved fjorden da! :D

Link to comment
Share on other sites

Da var andre tur til Sunndalsøra, sammen med Malle, gjennomført. Ble ikke noe denne gangen heller, men nå så vi da hjort. Og jeg hadde vel alle sjansers mor på en kalv - og skjøt ikke! :twisted:

 

Jeg gikk ut litt etter kl 0600 og skulle postere litt oppi lia, mens Malle skulle gå til den ene posteringsbua ved en viltåker for å gå mot meg i tilfelle det var hjort der.

 

Gikk forbi gården til grunneierne og passerte huset med tjue meter. Da plutselig så jeg i skumringen et dyr som kom hoppende og dansende. Jeg stoppet opp og lurte på i all væla det var for noe rart, før jeg plutselig kom til å tenke på at det faktisk var hjort...

 

Dyret bråstoppet plutselig på skogsvegen, som går fra gården og opp i lia. Jeg ned med børsa og tok ladegrep. Trådkorset i bogen med en gang. Så begynte jeg å tenke... Dust... Grublet litt på om det var kolle, for det vil de ikke at vi skal skyte. Men innen jeg hadde tenkt at koller har vel ikke slik oppførsel, forsvant den i skogen. Avstanden var omtrent femti meter, helt åpent, og jeg hadde i grunn god tid. Det føltes i hvert fall som om dyret stod der leeenge. Var sikkert ikke mer enn et par sekunder, men.

 

Pratet senere med grunneier, og fruen der mente det må ha vært en bukkekalv, for hun hadde hørt brøl, eller mer bjeffing, tidligere. Voksen var den ikke etter størrelsen å dømme i hvert fall. Halvannetåring vil jeg anta. Rakk ikke se etter pigger på hodet, og i skumringen var det ikke så lett i farta, selv om glanetuten stod på 3x og jeg fant dyret raskt i siktet.

 

En får ta det på kontoen for uerfarenhet! Jeg har jo faktisk så å si aldri sett hjort live, og ikke har jeg trent på raske skudd fra stående. "Bedre å angre på et skudd man aldri har løst, enn å...." osv...

 

Ellers ble jeg vel så overrasket over faktisk å se et dyr på jakt, noe jeg ikke akkurat er vant med, at jeg ikke skjønte noe før det var for sent! :forvirra:

 

 

Malle kom for øvrig utover dagen med plutselige og ukontrollerte utbrudd av typen "Hvorfor skjøt du ikke!?", og hevder sin bestemte rett på at dette må jeg mobbes for i lang tid! :lol: Han har for øvrig kommet med harde påstander som "dyreverner", "bambiist" (et begrep skapt i anledningen?) m.fl.... :oops:

 

Tenk om jeg hadde skutt da... Hadde fanken ikke trengt å dra dyret mer enn femti meter til slakteplass, og det langs vei. Bittelitt bedre enn å base i snø høyt i lia rundt trelegger, nedi bekker og gjennom kratt! Argh...

 

Men artig tur da! Jaggu fikk en litt opplevelse for en gangs skyld og! :) Synd det ikke blir flere turer i år. Burde ellers vært til i dag tidlig siden det var så vanvittig bra forhold for skumringsjakt! Skyfri himmel, snø på bakken og fullmåne. Men jeg måtte dra søndag efta, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Innbiller meg at jeg har sneit nedi ryggen på den. Har funnet litt blod her og der, men den 11 år gamle ettersøkshunden er ikke interessert. Venter på en dachs nå. Tipper dyret blir friskmeldt. Blodsporet går ca 110 meter med mindre og mindre dråper, som til slutt forsvinner. Er enormt med ferskspor overalt i området så det blir ikke lett. Men greit å få det unnagjort, så kan jeg fortsette til natta igjen.

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

"Bedre å angre på et skudd man aldri har løst, enn å...." osv...

 

Det kan være vanskelig å bedømme alder og lett og bli lurt. Spesielt i skumring eller måneskinn. Jeg var sikker på at jeg hadde skutt en spissbukk igår, men det viste seg å være en bukk med et veldig lite gevir.

Link to comment
Share on other sites

Mork

 

Vet ikke hvorfor du utheva det jeg skrev, men jeg dveler ikke over sånne situasjoner. Og når de kommer med flere hunder så "alle" ekvipasjer skal få noen kr, ja så er det greit å få det overstått.

Dyret ble friskmeldt og livet går videre. Sitter ikke i tenkeboksen og grubler over hva som har skjedd. Nå skal jeg ut igjen og ta flere dyr.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Knuterik, kanskje det er fordi du har en løssluppen holdning til skudd over 300 meter som uproblematisk, mens et ettersøk er noe man bare må få overstått?

 

Du har sikkert rett til å si det du gjør, men det blir litt useriøst framstilt i det minste. Ønsker deg uansett skitt jakt videre, uten bom eller streif...

Link to comment
Share on other sites

Dyr nr. 6 for året blei felt natt til lørdag i fine forhold med snø på bakken og klar himmel med måne. Stor bukkekalv på 35 kg. Mest sannsynlig siste jakthelg i år pga eksamener, bittert. Ett løyve igjen i det terrenget, spissbukk. Prøvde natt til søndag, hadde 6 koller med kalv som beitet på 60 m heile natta. Enn bukk og enn spissbukk holdt seg i skyggen av trærne.

 

Kjenner eg meg sjølv rett så kribler det nok i november slik at eg må jakte litt til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sako75

 

Nå var ikke dette skuddet på 300 meter.

At jeg vil få ettersøket overstått er fordi jeg visste på forhånd hva som ble resultatet. Når man finner 3 dråper blod i snøen, og dyret spaserer videre, noe jeg har vært borti før, så vil jeg bare få ettersøket overstått så mine mistanker blir bekreftet. Om dette er useriøst for deg, så driter jeg i det.

Og dette har ingenting med min holdning til langholdsjakt og gjøre.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Mork

 

Vet ikke hvorfor du utheva det jeg skrev, men jeg dveler ikke over sånne situasjoner. Og når de kommer med flere hunder så "alle" ekvipasjer skal få noen kr, ja så er det greit å få det overstått.

Dyret ble friskmeldt og livet går videre. Sitter ikke i tenkeboksen og grubler over hva som har skjedd. Nå skal jeg ut igjen og ta flere dyr.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

God instilling, gjort er gjort..Kan ikkje tenke på sånt sjølv om det er ein veldig trist og kjedeleg sak..Dumt og la det øydelegge framtidig jakt!Har ein kar her i jaktlaget som hadde eit bomskudd for ca ein måne sida, har ikkje dukka opp på jakt sida:(Veit ikkje om det henger i sammen men trist viss det gjer det..Det kan skje den beste!

 

ALLE kjem borti nåke sånt iløpet av jakta!Eg har vært heldig og unngå det til no..Men så har eg berre jakta i 5 år og skyter under 1/3 av så mange som knut erik gjer i året!

Lykke til videre i jakta!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute og skutt 2 kalver og en spissbukk. Det ble nr 24 i år.

 

Må si jeg er imponert over fangsten. Der jeg (og Malle) har jaktet, har vi knapt sett dyr. Var der en helg i fjor og har vært samme sted to helger i år. Det virker som om det er mye dyr i terrenget, med spor overalt, men vi sliter med uttellingen. Null fangst. Har hatt to skuddmuligheter i år.

 

Vi er riktignok ferske som hjortejegere, men det er jo nesten så en blir frustrert når en leser om dere som nærmest får dyra i fanget og kan velge og vrake blant de som dukker opp (får i hvert fall det inntrykket av å lese)!

 

Hvordan jakter dere egentlig? Posterer dere langs trekkruter, smyger dere, eller er det bøjakt for alle penga? Drivjakt? Jakt med hund? Mange på jaktlag?

 

Må si det er en trivelig grunneier der vi jakter, og vi begynner å bli godt kjent i terrenget, samtidig som vi vet det er dyr der, men det frister jo i grunn (i hvert fall for min del) å skifte beite neste år. Å reise omtrent hundre mil tur/retur hver gang uten fangst er litt frustrerende i lengden. Alle prater om naturopplevelser, trivsel, komme seg vekk osv osv, men det hadde jo vært kjekt med fangst i blant og! Og ikke minst sett flere dyr. Jeg er nok noe pessimistisk av natur, og jeg merker at for hver gang jeg er på jakt, mister jeg trua tidligere og tidligere. Nå fikk jeg faktisk en skuddmulighet sist da. Faktisk den første muligheten noensinne, på åtte sesonger etter hårvilt (vært noen ganger på rådyrjakt). Hadde vært greit med litt mer se-dyra-opplevelser og når man først skal reise så langt! Etter åtte år med bare "landskapsopplevelser" er en vel litt lei... Fruen er også lei. "Du får jo aldri noe likevel. At du gidder. Vær heller hjemme med unga!" Og hun er faktisk av det snille og tålmodige slaget!

 

Men nå er det ikke så lett, kanskje, å få tak i jakt et par helger uten å betale mer enn skjorta når man er utenbygds (eier dessverre ikke pengetrykkeri!). Da får en vel ta til takke med vanskelige terreng med mindre dyr... Vi betaler 800,- pr døgn med overnatting og 50,- kiloen. Det siste har jo ikke vært aktuelt, så turene har ikke vært så kostbare akkurat! Greit nok for en helg, men dyrt om man skal være der en uke. To netter er jo også litt lite, da man gjerne bruker første dagen på å lokalisere dyra eller de travleste rutene. Da er man så sliten etter å ha vabbet rundt i terrenget hele dagen at man ikke orker stå opp tidlig nok... Så en kan vel skylde på seg selv og lite tid at det ikke blir fangst!

Link to comment
Share on other sites

Slutt å trave rundt, sitt i ro ved trekkveier, beiteplasser, hvileplasser.

 

 

KnutErik sørget i det minste for ettersøk, nok av de som etter et "bomskudd" tusler inn til "Kom skal vi danse" uten noe om og men; det dyret som blir funnet i skogkanten uka etter er det nok tjuvjegere fra byen som har skutt på...

Link to comment
Share on other sites

Slutt å trave rundt, sitt i ro ved trekkveier, beiteplasser, hvileplasser.

 

 

KnutErik sørget i det minste for ettersøk, nok av de som etter et "bomskudd" tusler inn til "Kom skal vi danse" uten noe om og men; det dyret som blir funnet i skogkanten uka etter er det nok tjuvjegere fra byen som har skutt på...

Heilt eining, derfor eg skreiv som eg gjorde i innlegget over:)

Har ein gjort alt etter boka og var så uheldig og ikkje fant dyret er det berre og komme seg videre..Trist og kjedeleg, men det skjer!

Link to comment
Share on other sites

Skaut ein hjortekalv i måneskinnet i natt ca 00.30. Satt først et par timer ved ei hogstflate, der hadde jeg først en ukjent type hjort i sikte og så litt senere en bukk. Regner med det var samme dyret i begge observasjonene. Hadde det vært fritt dyr på kvoten hadde jeg nok skutt ved den første anledningen.

 

Når jeg begynte å bli kald gikk jeg ned for å se om det var komt dyr nede på jordet noen hundre metere lengre ned. Og der gikk det ei kolle med kalv og beita. Hadde med meg stoneypoint to-fot og gikk ned i knestående på ca 100m hold. Venta en god stund før kalven hadde breisida til og da sendte jeg avgårde en 150grains accubond høyt i bogen (308win). Kalven gikk rett ned og kolla ble stående. Vi hadde desverre ikke kvote på kolle i dette terrenget heller, så den fikk gå.

 

Har ikke skutt noe siden natt til 1.september, så det var artig med uttelling denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Mork

 

Vet ikke hvorfor du utheva det jeg skrev, men jeg dveler ikke over sånne situasjoner. Og når de kommer med flere hunder så "alle" ekvipasjer skal få noen kr, ja så er det greit å få det overstått.

Dyret ble friskmeldt og livet går videre. Sitter ikke i tenkeboksen og grubler over hva som har skjedd. Nå skal jeg ut igjen og ta flere dyr.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

 

Er det ikke slik at du betaler en fast sum pr. tildelt dyr i forkant av jakta når det gjelder ettersøk? I så fall spiller det vel ikke stor rolle om

de kommer med en eller fire hunder......

 

Slik er det her i Rauma. 120 kr betaler vi til ettersøksringen pr. tildelt hjort. Det blir en del tusen for et vald med en del løyver. Men, da har vi også

god samvittighet om det skulle brukes litt tid på et ettersøk.

 

Jeg syns ikke du skal grave deg ned og slutte å jakte fordi om dette skjedde. Det var som sako 75 antydet, måten du uttalte deg som kunne tolkes i flere retninger. Og det er uheldig mtp. at andre, yngre og uerfarne, jegere kan få inntrykk av at et ettersøk bare skal bli unnagjort slik at man får fortsette jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakta i dette terrenget i 16 år nå. De første åra ble det ikke så mange fellinger på meg, siden jeg ikke hadde peiling på hvor dyra var. Nå er jeg lommekjent i terrenget og vet hvor jeg skal gå.

Jeg posterer sjelden, sitter i jakthytte de 2 første ukene, jeg smygjakter mest, aleine. Jakter endel på innmark, men det blir ikke postering, siden vi har flere kilometer med innmark. Så det blir å smyge fra sted til sted. Jeg har skutt 29 dyr hittil i år, vi har vel 7-8 stk igjen. Håper å tangere min rekord på 30 felte dyr på en sesong, men det er ikke et mål i seg selv.

 

Jeg har ikke så mange gode tips å komme med, i et nytt terreng hadde jeg nok brukt litt tid til å finne trekkruter og spor. Nå når det er snø, er jo det siste ganske enkelt. Jeg har vært ute i morgentimene idag etter at jeg kjørte barna på skolen, og sett etter spor, og funnet ut at det beveger seg endel dyr på et sted jeg vanligvis ikke frekventerer. Så inatt skal jeg passe ekstra godt på der. Det er oppe ved en granskog et stykke oppe i lia, men man ser lett stedet fra veien, og kan dermed sitte i bilen og følge med.

 

Inatt var det også noen dyr som kom ned ved en gammel låve, og der inne er det høy og en liten glugge, så jeg skal begynne med å sitte der et par timer. Var -6 grader inatt, så da er det fint med litt lunt høy.

Det begynner å bli vanskelig å skille eldre koller fra de yngre, og vi har 2 yngre og 1 eldre kole igjen på kvota. Så må man passe på å skyte en som ikke har kalv. Det jeg da har gjort, er at jeg har fulgt med tidlig i jakta hvor koller med kalv bruker å beite, og så har jeg skutt 3 kalver der nå. Da er det stor sjangs for at jeg seinere kan komme tilbake dit og skyte et eldre hodyr, som jeg tidligere har tatt kalven fra. Det er selvfølgelig ikke bombesikkert at det er samme dyra, men det er nå uansett sånn jeg planlegger jakta. Sparer alltid 1 eldre hodyr, så vi har noe å gå på, om vi skulle skyte feil.

Vi har en 3 årsplan, som vi er i andre året av, så det er ikke krise om man skyter for mye av det ene eller det andre, det er totalen på slutten som må være rett, men det er greit å være konsekvent så man slipper at det blir så mye å rette opp neste år.

Skjøt en kalv på 37-39 kg her forleden natt, vekta er litt bob bob, så jeg holder en knapp på 37. Uansett et pent dyr. Ungdyra har ligget på 45-55 kg avhengig av kolle/spissbukk. Den siste spissbukken jeg skjøt veide 68 kg, og var et flott eksemplar av arten. Ikke så lett å se at de er store og fine, når de er på avstand og går i utkanten av flokken. Spissbukkene har veldig små horn i år, de stikker knapt høyere opp enn ørene, og har vært vanskelige å identifisere tidligere i jakta. Nå med snø og enormt gode lysforhold, er det lettere og se, og jeg klarer å se horna på de, på 2-300 meter med 24x på Zeissen.

 

Det er ikke så mye hjort her, som tidligere, men vi har hatt som mål å redusere stammen, og nå ser det ut til at vi har gjort det. Vårtellinga var høyere enn i fjor, men når jakta starta har dyra forsvunnet. Jeg har skutt mange streifdyr. Nå etter at snøen kom, har dyra kommet tilbake, i små flokker på 4-8 dyr, her og der i valdet. Blir spennende å se hva vårtellingen blir neste år, og om vi da evnt må moderere avskytingen her i valdet. Vi har tatt kvota hvert år, og gjør nok det i år oxo. Vi kan skyte 62, men stopper på 50.

Det rapporteres om veldig lite hjort ellers i kommunen, mulig dyra bare er hos oss, det vites ikke, men jegere har en tendens til å sutre og svartmale alt så fort de ikke skyter dyra så fort og i de mengder som de kunne på slutten av 90 tallet. Jeg må kjøre gjennom flere vald på vei til jakt, og ser dyr overalt hver natt. Så jeg tar ting med ei klype salt :)

Link to comment
Share on other sites

Mork.

 

Vi betaler ikke for ettersøk, utmarkslaget ordner det. Veldig fin ordning.

Det jeg ikke liker er, hver gang vi har ettersøk, og hunden ikke finner noe, så skal de inn med en ny hund. Så finner heller ikke denne hunden noe, og de vurderer en tredje. OM hundene er så dårlige at de ikke kan stole på de, hva skal vi da med disse dyra.

Jeg skjøt på bukken kl 3 om natta i går. Jeg ringte hund nr 1. Fikk til slutt svar av dattera til hundeeier, som mått vekke far. Nei, han kunne ikke komme, hunden var dårlig og skal avlives denne uka. Den hunden var dårlig i fjor oxo, så jeg fatter ikke hvorfor den hunden i det hele tatt står på lista over tilgjenglige hunder, og i tillegg som nr 1.

 

Ringte nr 2. Ikke svar. Ringte en privatmann som har avtale med kommunen. Han kunne ikke komme da han ikke har avtale med utmarkslaget. Ringte nr 4, i en annen kommune, han kunne heller ikke komme da han skulle på jobb.

 

Klokka 0930 får jeg kontakt med nr 2. Han hadde sovet og lagt vekk telefonen. Når du er med i en ring og har beredskap, så er ikke dette godt nok. Han kommer med sin 11 år game Bayerske viltspor tispe, som ikke liker å gå i snø, og hunden har 0 interesse for sporet, den vil bare tilbake til bilen. Jeg sier at vi kommer nok uansett ikke til å finne denne hjorten, da jeg er 100% sikker på at jeg bare har sneia den i ryggen. Dette grunnet oppførselen til dyret og mangelen på blod.

 

Det ender opp med at jeg må vente til kl 1430 da Landbrukskontoret sender den private ettersøkshunden med kommunal tilknytning. Vi følger sporet 800 meter, finner litt dråper her og der, og finner tilslutt stedet der hjorten har lagt seg. Den har derifra reist videre rett opp i bratta, og stukket over fjellet, og han erklærer dyret for friskt.

 

Dette viste jeg kom til å bli resultet, derfor min kommentar om å få det overstått og komme videre. Jeg hadde da i tillegg ikke sover på 32 timer, når siste ettersøk var over.

Jeg skal idag, sammen med styret i valdet, skrive en rapport, om hvor dårlig opplegget med ettersøkshunder er, og at det ikke holder mål å ikke svare på tlf når man har vakt. Dyret skal letes etter innen 4 timer, ikke 7.

Jeg er litt frustrert, og er slett ikke useriøs. Jeg har skutt 62 dyr siden forrige ettersøk, og har bare 12 ettersøk på 305 felte dyr. Det er en ganske lav %.

Link to comment
Share on other sites

Du er vel en av de siste som kan omtales som useriøs!

 

Fint du tar tak i dette ettersøksopplegget, det trenges tydeligvis.

Kurleder da jeg gikk blodsporkurs sa det slik "Ettersøk er viktigere enn svigermors 60års dag, juleaften og tur på byen, har du tatt på deg en avtale er DU ansvarlig for å være tilgjengelig".

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært utrolig heldig og fått skutt min første hjort.

Jeg reiste opp torsdag 18/10 og dro til fjells , turen opp til jakthytta tar omlag 1 time .

Satte meg på en post som ikke jeg har prøvd før , hadde god oversikt over en hylle som det går masse tråkk på. https://www.dropbox.com/s/qv2sen4czs4w53e/Photo%2018%2019%2058%2018.10.12.jpg

 

Etter ca 1 time kom det ut en bukk på myra til venstre , fikk inn skudd rett bak bogen på den og datt etter 20 meter

 

https://www.dropbox.com/s/7kzt765abg4p4xp/Photo%2011%2035%2054%2019.10.12.jpg

 

https://www.dropbox.com/s/6nuhn362w22ujkp/Photo%2012%2058%2009%2019.10.12.jpg

 

Etter masse bæring kom den endelig ned til bygda , for en opplevelse jeg hadde !! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var litt av en følelse og komme ned til den og se hvor stor den egentlig var !!! Hodet ble tatt vare på og skal få hederspmassen i leiligheten . Får nøye meg med bilder til jeg få den tilbake .

https://www.dropbox.com/s/hlt52525iwg4ty2/Photo%2017%2019%2051%2020.10.12.jpg

 

Får ikke til og legge bildene direkte inn her da jeg bruker ipad .

Link to comment
Share on other sites

Ja det var litt av en post det der , Er ikke lett og se på bildet men det er et stup på ca 100 meter så godt den ikke sprang lengre !! :D ja vi jakter som vaktlag vi og men denne gangen reiste jeg opp alene .

Ska på poengbedømt geviret ja , men får nok ikke vite det på en stund .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...