Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jakter i fleire ulike terreng. Alt i frå terreng der det er for mykje hjort til der det nesten er uforsvarlig å ta ut noko. I eit terreng har det vore spart kolle med kalv i alle år. Der er det rikelig med hjort.

 

 

Det eg sat og tenkte på ein dag. Om ein vil ha opp hjortestammen i eit terreng, veit eg sjølvsagt at det hjelper å spare voksne koller. Men kva med fjorkoller? Blir dei værande i terrenget i framtida om dei får gå, eller kan dei bli jaga vekk av koller? Er det gjort noko forskning på dette?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ungdyr, er det nok en viss overvekt av spissbukker som trekker ut for godt i forhold til ungkoller.

Ungkollene kan godt finne på å slå seg ned i samme området som mor si. Men, visst du skal frede koller, kviger og kalv, blir det lite å jakte på til slutt.

Spar voksne koller. Det har positiv effekt i form av høg produksjon samt bukkebesøk i okt. I tillegg er det viktig med godt beite og la dyra være i fred der de har dagleie. Da har du oppskrifta på økning av stammen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, enig. Det har vi gjort i et terreng i alle år, og der er telte eg 26 bukkar i brunsten i fjor. Men der skyldes det også at vi tar ut for lite :)

 

Men tanken min var at om en vil øke stammen med feks et par stamkoller, blir då fjorkoller værande igjen og blir ei stamkolle. Skjønner sjølvsagt at ein spissbukk ikkje blir ei stamkolle om ein sparer den :)

Link to comment
Share on other sites

Innbiller meg at jeg har sneit nedi ryggen på den. Har funnet litt blod her og der, men den 11 år gamle ettersøkshunden er ikke interessert. Venter på en dachs nå. Tipper dyret blir friskmeldt. Blodsporet går ca 110 meter med mindre og mindre dråper, som til slutt forsvinner. Er enormt med ferskspor overalt i området så det blir ikke lett. Men greit å få det unnagjort, så kan jeg fortsette til natta igjen.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

 

 

Dette er ikke ment som kritikk. Men denne kalven reiste seg etter denne treffen og begynte å gå vekk. Den datt i smellen og det var lite blod. Likevel gikk den etter ca 30 sekunder. Viser bare at man kan ha såret dyret dødelig selv om det er lite blod...

 

?image=562430165&size=medium

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynlig truffe enn ryggtapp. Dyret går i bakken, blør litt, men ikkje dødelig.

 

Akkurat det samme skjedde med meg i fjor, skaut på ei kolle. 60 m, godt anlegg, litt høg bogsmell. Dyret datt i smellen, låg der 3-4 min som eg fulgte med. Satt på post så eg venta til jaget var over før eg gikk fram. Då låg ikkje hjorten der, blod på plassen der den låg. Ringte etter hund, ingen blodspor å finne, og heller ingen hjort!

Link to comment
Share on other sites

Det var en bukk og ikke en kalv jeg skjøt på.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

 

Ja, jeg vet det. Jeg ønsket bare å illustrere at selv ved en treff i ryggtappene kan dyret være alvorlig såret selv om det løper videre etter en stund. Så kanskje det ikke er riktig å friskmelde. Når det er sagt, så har du gjort det du kunne i ditt tilfelle :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hadde gjort akkurat det samme som deg Knuterik. Det er alltid en kjedelig følelse å avslutte eit ettersøk sjølv om man har friskmeldt dyret. Men da må livet og jakta gå vidare, og man kan ikkje gå å tenke på dette framover.

 

Når du beskriver den natta, så er jo du berre eit godt eksempel for alle andre. Du gjorde det du kunne og litt til.

 

Er sååå mange tilfeller av dette rundt omkring. Rett oppunder ryggraden er det mulig å treffe uten at dyret får særlig skade. Har eit eksempel på eit dyr som blei skøten på denne måten. Det var ettersøk med lite blod å følge, og dyret blei friskmeldt. Ein måne seinare blei bukken skøten igjen, og denne gangen var det dødelig. Det var tydelig to treff i dyret og kula hadde sneia litt av ryggtappene, men ikkje nok til at kula ekspanderte...

 

Skal prøve å få tak i eit bilde av denne bukken etter den var flådd

Link to comment
Share on other sites

Det gikk 7 timer fra jeg skjøt til første ettersøk starta. Hunden gikk ikke i den retning jeg så dyret forsvinne og etter 1 time gav ekvipasjen opp. 3 timer senere kommer neste ekvipasje. Denne følger ett helt annet spor og vi finner noen blod dråper her og der. Langt opp i fjellet, 900 meter i luftlinje fra skuddstedet finner vi liggeplassen der dyret har ligg. Det er antydning til rødfarge i snøen, men minimalt. Derifra har bukken tatt seg videre rett opp bratta i store byks, og 500 meter lenger oppe forsvinner spora opp i fjellet.

En alvorlig såret hjort hadde nok stivnet i sårleiet. Denne har klart seg fint, det er jeg sikker på.

Testa forøvrig børsa i går, og treffpunktet mitt var 6 cm for høyt på 100 meter. Forstår ikke hvorfor. Den gikk for høyt tidligere i høst også, så må er det andre gang jeg må re innskyte den. Men alt er sjekka så ingenting er løst. Jeg mista børsa i bakken under forrige måneskinn og treffpunktet flytta seg da 30 cm ned. Om set har noe med dette å gjøre, blir bare spekulasjoner.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Dette med takkeskudd er et godt kjent fenomen. Jeg bruker å si at dyr som går ned i knallen er "livsfarlige", vent minst 5min med siktet på dyret. Følg utviklingen, hvis dyret begynner å slå med hodet og dette tiltar og dyret kommer seg litt og litt opp, skyt igjen på det beste (dødligste) stedet man ser av dyret.

Når man skyter takk vil dyret få en midlertidig lammelse p.g.a. rotasjonen og/eller trykket så nært ryggmargen. Om dyret har tiltagende "førlighet" er det stor fare for at reiser seg og stikker. Sagt på en annen måte: hvis dyret har en nedadgående livskurve kan man som regel være trygg på at dyret blir liggende, ved oppadgående er der overhengende fare for at det stikker. Jeg har skutt flere hjorter som har slike gamle skader i takkene, der er endel arrvev men ellers har de vært friske og sunne.

 

Skjøt selv på en spissbukk for mange år siden, var innskutt litt høyt og når der også var en brakje foran som jeg ville unngå, ble det for høyt. Lette hele dagen med hund men fant intet, to år senere skjøt jeg en 3,5års med skade som kunne passe, på bøen rett nedunder der jeg skjøt to år i forvegen. Der var arr men ellers helt frisk.

 

Så er man uheldig å skadeskyte så er takkeskudd å foretrekke, slike dyr har veldig stor sjanse for å bli tilnærmet helt friske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv medlem i ettersøksringen i min kommune. Problemet er at vi er alt for få ekvipasjer. Vi har folk som jobber både skift og som jobber offshore som er med i ringen. Det at det kan være ett problem å få tak i ettersøkshund er ett ikke ukjent fenomen. Hos oss er det i alle fall ikke slik at vi kan si at vi har vakt på ettersøk fra 1 september til 23 desember. Jeg har selv måttet si nei til å stille på ettersøk noen ganger. Jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Jeg mener at det i området vårt skulle vært flere som skulle ordnet seg med hund og lagt ned jobb for å få den godkjent som ettersøkshund. Tror det er flere områder som sliter med for få ettersøksekvipasjer og kansje ekvipasjer som ikke skulle vært på lista. Det handler kansje ikke om at ettersøksringen ikke tar ansvar?????

Link to comment
Share on other sites

Her kjem litt bilder:)

 

I helga skaut eg ein spissbukk på post!Var utruleg artig i snøen:)Søstra mi var med og tok bilder til ein reportasje ho skal lage..

 

Eit bilde ho tok rett etter skuddet:)

_MG_0633.jpg

 

Små gevir, men var heilt ok kropp på den:)

DSC05015.jpg

 

God og svart under!

DSC05017.jpg

 

Skudd inn

DSC05018.jpg

 

Skudd ut

DSC05019.jpg

 

Slakting av spissbukken på gang:)Blei kun den på lørdagen

DSC05021.jpg

 

Eg og ein kompis som aldri hadde vært på måneskinnsjakt for ut lørdags kveld :) Kvart på tolv skaut han denna bukken

DSC05022.jpg

 

Perfekt skudd rett igjennom begge bogane

DSC05025.jpg

 

Så var eg og pappa ute mandags kveld i måneskinnet :) Heilt fantastiske forhold då!Var nesten dagslys når vi fekk månen på rett side..

Sneik oss opp til ein stor bø..Der såg vi kolle, kalv og eit dyr langt vekke og ein STOR bukk som gjekk ganske muren vi sneik oss langs..Når vi kom nærmare var bukken vekke og dyra som var langt ute var ikkje trekt inn på bøen :(

Kom oss nåken meter lengre fram og plutseleg sto det fire dyr der den store bukken hadde vært først!Vi gjekk litt ilag før pappa sneik seg fram aleine..Han var overaskande stille og tålmodig! :lol: Når han var komt dit vi avtalte og kom seg over muren satt han og sikta litt før han vinka ned til meg..Såg over muren og der kom det ein liten bukk gåande kansje 20 meter ifra oss!

Vi skal ikkje skyte bukkar på bøen men denna var så liten at eg ga tegn på at vi skulle ta sjangsen..Ingen som seier nåke på dei små bukkane :) Han skaut aldri og plutseleg sprang den litt bortover bøen..Reiste meg litt så eg fekk hove over kanten og der gjekk det kolle, kalv og to små bukkar rett under oss:p Pappa sikta på kalven men fekk ikkje inn skudd...Så etter 10 min kom det ein liten bukk til trekkande bort!

Etter 5 min til fekk pappa skutt kalven..Dyra sprang litt rundt, kolla var mest urolig men ville ikkje reise frå kalven..Så eg fekk inn skudd på den :D Bukkane gjekk og lukta på dei døde dyra og tok det heilt med ro når det plutseleg kjem ein bukk til mot oss :lol: Litt større denna gangen..Gjekk rundt der i sikkert 10 min før vi røyste oss og då for dei :P

Angra etterpå at vi skaut kolle og kalv og ikkje to bukkar isteden..Greit og få ut småbukkar, spesielt når vi har skutt så mange koller uten kalv i år :( Men gjort er gjort..

Kolla og kalven, 55kg og 25kg

DSC05039.jpg

 

Det var ein fantastisk spennande opplevelse:)Har ikkje jakta med pappa på 3 år heller, sida eg begynte aleine..Hans første i år, første i måneskinn(etter 30 år med jakt) og første med rifla til bestefar som vi har pussa opp i år og bygd om til jaktrifle:)

Link to comment
Share on other sites

Fin skildring Volvobrage og gratulerer!

Topp med bilder, blir mer liv i tråden da. Heftig med så mange dyr som kommer og går.

Topp med så fine forhold mens månen enda gir bra med lys.

Skal ikke kimse av å jakte med gamlefar heller :)

 

Forøvrig: Hvilken kule bruker du nå? Mener å huske fra tidligere i tråden at du har hatt noen stygge slakt pga Fusion kuler?

Link to comment
Share on other sites

Fin skildring Volvobrage og gratulerer!

Topp med bilder, blir mer liv i tråden da. Heftig med så mange dyr som kommer og går.

Topp med så fine forhold mens månen enda gir bra med lys.

Skal ikke kimse av å jakte med gamlefar heller :)

 

Forøvrig: Hvilken kule bruker du nå? Mener å huske fra tidligere i tråden at du har hatt noen stygge slakt pga Fusion kuler?

Takk for det! :D

 

Ja månejakta var ein heilt utruleg opplevelse :) Skaut min første hjort i måneskinn i fjor, men då var det ikkje i nærheten så fantastiske forhold!var heilt magisk :)

Hehe, jakte med gamlefar var gøy!Han har vært utruleg snill mot meg på jakt og..Første to åra eg gjekk med han fekk eg skyte alle dyra vi hadde sjangs på..Åra etterpå gav han alltid vekk postar til meg eller brodern så han har ikkje skutt så mange hjortar dei siste åra heller..Så artig og få lokka han med ut i måneskinnet, spesielt når han fekk skutt eit dyr!

 

Bruker no federal premium 180 grains :) Dei som har oransj tupp og sølvfarga patronar..Veldig fornøgd med dei!Kan ikkje sammenlignast med fusion i det heile tatt..

Har hatt utgangshol på størrelse med 1,5 femkroning og minimalt med snacks innafor bogen, osv..Eine dyret eg skaut var det litt griseri men det var fordi eg hadde eit forferdeleg avtrekk på første skudd, blei usikker og skaut eit til..Begge to sto omtrent i samme hol i bogen så blei dobbelt opp :oops:

Ellers er det som natt og dag!Kulene er dyre, men syns heilt klart det er verdt det :)

Link to comment
Share on other sites

Ser der er et langt stykke å gå når det gjelder slakting og kjøttbehandling på den reportasjen. Dere bør nok få inn noen som kan dette og lære av dem.

Ikke ment som kritikk men som et velment godt tips.

Hehe, det er det nok heilt sikkert :P

Vi er tre stykker som har tatt feltkontrollørkurs og lært eindel der:)Men går ofte litt fort i svingane i skogen, er sånn vi alltid har gjort det så..

Dyra vi skyter på bøen og skal selge blir behandla med meir "omhu"

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om dere selv ser at der er et forbedringspotensiale, det er en veldig god egenskap. Har selv feltkontrollørkurs men det er jo ren teori og vi glemmer jo endel ganske raskt. Man må nok lære the hard way men det viktigste er nok hvem som er læremesteren, at den personen har dyptgående kunnskaper og gode renslige måter å gjøre ting på.

Dessverre har der vært utgitt masse dårlig både film og billedserier om slakting, med selvbestaltede atoriteter i hovedrollen. Men deres faglige kunnskaper og teknikker setter jeg et stort spørsmål ved.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om dere selv ser at der er et forbedringspotensiale, det er en veldig god egenskap. Har selv feltkontrollørkurs men det er jo ren teori og vi glemmer jo endel ganske raskt. Man må nok lære the hard way men det viktigste er nok hvem som er læremesteren, at den personen har dyptgående kunnskaper og gode renslige måter å gjøre ting på.

Dessverre har der vært utgitt masse dårlig både film og billedserier om slakting, med selvbestaltede atoriteter i hovedrollen. Men deres faglige kunnskaper og teknikker setter jeg et stort spørsmål ved.

Ja kunne nok gjort seg med ei kurs:)Eg følte eg lærte eindel på feltkontrollørkurset(kunne ikkje mykje frå før av) men er ikkje alltid ein kan praktisere alt..Også når det er 3 - 4 mann som står rundt deg og har gjort sånn og sånn i så og så mange år er det ikkje alltid ein "får lov" og gjere det på sin måte:p

Men reinsligheten syns eg har blitt bedre siste åra, folk er meir oppmerksomme på og vaske/tørke av kniv og hender mellom forskjellige delar av slakteprossesen..Hadde parteringskurs for litt sida med ein i jaktlage som har jobba i kjøttbutikk så det er jo ein god start:)

Greit og kunne dele opp ting og så ikkje det blir side med 1/2 ytrefilet f.eks:p

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg Brage. Hvordan er det med bestanden i Oppedal? Her jeg jakter på Lindås ikke langt unna deke har me merka en markant nedgang de siste 3 åra.

Bestanden er grei den håper eg :) Vi merka nedgang, men det har heile tida vært målet..Men hjorten trekker litt vekk fra området her etter brunsten og når snøen kjem virker det sånn..Så vanskeleg og sei før våren kjem

Kan skrive litt "historie" frå då eg begynte og jakte for 5 år sidan

5 år sidan: Telte over 120 dyr på hjortetellingane om våren og fekk utdelt 72 løyver. vi skaut alle dei

4 år sidan: Telte 160 dyr(meir ein året før sjølv etter og ha tatt ut 72 dyr :shock: ) fekk 72 løyver igjen og fylte alle

3 år sidan: Telte vel ca 80 dyr og søkte om 36 løyver. Fekk utdelt 50(av einelleranna merkeleg grunn) men vi valgte og skyte 36 dyr

I fjor: Talte nett under 100 dyr og fekk 50 løyver. Skaut 47 og gav oss sidan snøen var komt og gamlingane blei frostige :P

I år: Talte 108 dyr på tellinga og søkte om 50 løyver men fekk 60..Har skutt 41 til no og trur nok vi gir oss snart!Er minka på hjorten no etterkvert

 

Fått litt gode bukkeresultat av nedskytinga, har skutt nåken fine bukkar siste 2 åra :) Rett før og under den tida vi hadde veldig mange dyr var det mykje småtteri og nåken heilt greie bukkar..No veit vi om to STORE kara både i kropp og gevir :)

 

Blir spennade og sjå korleis hjortetellinga blir til neste år!Har skutt mange koller uten kalv i år desverre:(Og veldig mange små bukkar, men virkar som det er ein del av dei enda..Så håper alle blir eininge om og fylle dei siste kvotene med småbukkar e.l og ikkje meir koller..

 

Er det nedskyting som er grunnen til at deke merker nedgang eller er det andre ting trur du?

Link to comment
Share on other sites

Interessant å sjå att det er fleire som opplever mange koller uten kalv i år. Vi har sett mange koller (både yngre og eldre) så langt i jakta, men svært få kalver :( Eg klarer ikkje peike på kva som er grunnen til dette....

Eg har lurt på sein brunst..Her begynte den seint i oktober og varte 1,5 - 2 veker med dårlig brøling og lite aktivitet..

Skaut ein kalv for to veker sida med kvite prikkar som vegde kansje 15kg så den har jo blitt født rimeleg seint

Link to comment
Share on other sites

Hei der.

 

Da var min første bukk felt. Og med hele 12tagger -2 :winke1: så må jeg si meg kjempefornøyd.

Satt på post i 5min da det kom en kolle innpå marken.Men de var bukk og kalv som stod igjenn på kvota.

Kolla for å svimsa fremm og tilbake en 15-20 min før den gjekk av og inni skogen.Fantastisk bare og sitte og følge med

i kikkerten :) Noen minutter senere komer den innpå igjenn(tror jeg).Men jeg såg fort på det majestetiske ganglaget at dette måtte være noe annet. Og ganske riktig.Den hadde horn.Jeg såg i riflekikkerten at dette var mere en en spissbukk.

En Oryx 156grs.finner sitt mål. Bukken hopper til,tar en usving på 20mtr og faller bang i bakken. :D Ikke et spark.Ved slakting viser de seg at hjertet er sønderskutt :o Jeg går fremm og teller 10tagger :D Når vi får bukken i hus,viser de seg at dette har "vert" en 12tagger.Ene taggen er brekt inne med rota og en annen står der igjenn en liten tapp.Denne karen har nok vert mye i "krigen" i høst.

Denne karen var ferdig med brunsten.Slaktevekt ca.85kg.

 

2vdirvb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sliter med å få jegerne til å sjekke faktisk alder på ungkoller. Er de under voksenkollevekt, skriver de kvige uavhengig av om ho er 1,5 eller 2,5 år. Det fører til at statistikkene våre ikke blir så gode som de kunne vært.

 

Terper og terper. Bruk baksida av sett-hjort-skjemaet, ta vare på en 1,5-års kjeve. Nei, da! Like sløvt hvert år!

 

Hva gjør andre vald?

Link to comment
Share on other sites

Vi har kontrollører. Vårt storvald består av 6 jaktfelt, og i vårt storvald er det 2 kontrollører som er oppnevnt av styret. Den ene er grunneier i de østlige feltene, og kontrollerer derfor de skutte dyrene i de vestlige feltene. Den andre kontrolløren er grunneier i de vestlige feltene, og kontrollerer feltene som ligger i øst. Vi har ikke krav om at hjorten skal kontrollveies, men hodet på all felt hjort SKAL legges fram for kontroll, og er det tvil blir dyrene kontrollveid. Rapporteres det inn ei fjorskolle som viser seg å være ei eldre kolle blir denne kontrollveid, og viser vekta at den er under vektgrensa blir denne kolla ført som eldre kolle i statistikken selv om den trekkes fra kvota som fjorskolle. Synes dette fugerer helt topp. Når det gjelder elg skal alle de felte elgene veies av kontrollør. Når det felles hjort rapporter vi hvor de er felt, vekt og hvor hodet og slakt befinner seg. Det skal også sies at begge kontrollørene er pensjonister og er kjent for å være noen ordntlige nysgjerrigperer, og derfor kommer de for å se på alt som er skutt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sliter med å få jegerne til å sjekke faktisk alder på ungkoller. Er de under voksenkollevekt, skriver de kvige uavhengig av om ho er 1,5 eller 2,5 år. Det fører til at statistikkene våre ikke blir så gode som de kunne vært.

 

Terper og terper. Bruk baksida av sett-hjort-skjemaet, ta vare på en 1,5-års kjeve. Nei, da! Like sløvt hvert år!

 

Hva gjør andre vald?

 

Hva betyr det i praksis? Der er så vanvittig mange variabler ute og går når det gjelder både tildeling og rapportering at det umulig kan ha noe å si i det store bildet. Den tildelingen som passer perfekt et sted kan være totalt feil 1km sønnafor. Dyrene trekker og vandrer over store områder så hva er mine dyr og hvilke er dine?

Sunnt vett er eneste løsningen, få en oversikt over hva som jevnlig finnes i f.eks. et felt eller vald og ta ut det man mener er best for å oppnå det ønskede resultatet. Hvis noe ikke er helt i tråd med tildeling så retter man det slik at det passer = Rettet avskyting.

Ja som kommunal viltforvalter våger jeg denne påstand. Hvem fa... vet bedre om et områdes tilstand og bestand enn de som har jaktet der i maaange år?

Link to comment
Share on other sites

Det det dreier seg om i dette tilfeller, er faktisk slaktevekt på kviger kontra 2,5-åringer. De fleste greier å se ut en kalv. Alle greier å se ut en spissbukk. Alle greier å se ut en eldre bukk. Men når det gjelder kvige/kolle ser de seg blind på vekta på dyret. Vi har vektgrense som sier at om dyret er under en viss antall kg, så går det som kvige på kortet, selv om dyret er eldre. Poplært kalt undervektig dyr/skrapdyr. Problemet er at de rapporterer alle dyr under vektgrensa som kvige, selv om dyret er 2,5 år.

 

Det har praltisk betydning i form av statistikken på slaktevektene for de ulike kategoriene.

Link to comment
Share on other sites

Ikke problem å skyte alt du ser. Men vi vil ha rette tall på slaktevektene. Da trenger vi å vite om dyret er kvige eller ung kolle. Det ser vi enkelt på tennene, men dette er "tungt arbeid" for mange jegere.

Kjenner det vrir seg i realitetscellene mine når vekta oppgis til f.eks 55 kg, og det er notert kvige på kortet. Gang etter gang. Så store kviger finnes sikkert, men ikke gang etter gang.....

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

P1010287.jpg

Her er hjorten jeg skjøt i Sverige som nevnt lenger bak i tråden

 

P1010288.jpg

Odelsgutten på gården (8år) ville og bli med på bildet

 

P1010291.jpg

Her er bare hodet.

 

P1010290.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott Bukk, Graahund! Og gratulerer til alle andre som har skutt hjort i år!

 

Nå har jeg egentlig hatt to flotte dager med jakt :D I går kveld snek jeg meg ut en liten halvtime før månen kom opp. Jeg satt meg på en plass der jeg har hatt god lykke før. Ikke blitt noen fall herfra, men jeg har klart og observere dyra i lengre tid uten og bli oppdaget. Jeg observerte med en gang jeg kom 2 dyr kom gikk og beitet på ca 100 meters avstand. Jeg går utifra at det var koller, men er ikke sikker pga mørket. vinden er perfekt og jeg blir sittende og kikke på dyra der de rolig går og beiter. Idet månen begynner og vise seg, hører jeg noe rasling fra en hekk under 10 meter fra der jeg sitter. Det er en hjort som spiser hekken, på andre siden av der jeg sitter. Månen kommer frem, og det begynner og bli bra lys. De to dyra foran meg har vinklet bort til skyggen mot vest. Jeg følger litt med på de, da det plutselig står ei kolle med bredsida til på 20 meter. Hadde det bare vert en bukk. Kolla går ned ei mark som ligger rett nedenfor meg. Der den går er det ca 30-40 meter, og før jeg vet ordet av det kommer det noe lite og lyst løpende mot kolla. Min første tanke var rev, men når jeg tar opp kikkerten og ser, viser det seg og være en kalv :) Jeg koser meg her jeg sitter, men finner ut at nok for være nok, og jeg lister meg stille vekk, i håp om og ikke støkke dyra. :winke1:

 

I dag tenkte jeg at jeg skulle ta en tur på fjellet. Jeg gikk opp på en fjelltopp og hadde hele utmarksbeite vårt til rådighet for nedoverturen. Det var bortimot vindstille og klar vær, noe som er uvanlig på vestlandet. Jeg går nedover og vinkler meg mot en treklynge. Idet jeg nærmer meg hører jeg noe rasling fra buskene og ser bevegelse imellom trærne. Jeg setter meg ned, med rifla klar. Dyrene kommer ut i bra fart og løper foran meg på rundt 100 meter. Jeg kan se at dette er 2 koller og 1 kalv. De løper ned hele dalen, før de forsvinner for meg.

 

Når jeg kommer lenger ned setter jeg meg på en post der dyra bruker som trekkrute. Jeg sender en melding til min søster og bestikker henne til og ta et lite jag. Idet hun nærmer seg hører jeg noe rasling fra einene nedenfor. så ser jeg en hjort komme til syne ut fra buskene. Jeg tenker for meg selv at dette er kolle og kalv, for her kommer jo en kalv. så kommer det andre dyret. En knøttliten kalv. Dette var to veldig små dyr. Blir det en hard vinter vil jeg tro at de vil slite. Hadde vi hatt flere kalver på kvota, hadde jeg nok skutt. Jeg vil ikke bruke bukkeløyve på en kalv ennå. Dersom vi mangler bukken i slutten av desember, da skal jeg se etter denne. Jeg hadde nok også skutt dersom vi hadde et skrapdyr system, for denne var liten.

 

Jeg tenker at dersom ikke denne står vinteren vil nok den lokale revebestanden få noe annet en fugl og lam og spise på, så kanskje spares noen fugl?

 

Uansett så har jeg hatt 2 flotte dager, og sett bra med dyr :)

Link to comment
Share on other sites

I dag har eg vert med på å partere og fordele i alt 9 dyr som vi har skutt siste veka. Vi har igjen 2 spissbukker og ei fjorskolle. På det andre valdet vårt som ligger lenger ute i storfjorden har vi mykje meir igjen. Er ikkje mangel på dyr der, men vi har komt dårlig igang og fått jakta mindre enn vanlig. Ser fram til meir jakt også der framover i sesongen.

 

Forstår godt problemstillinga di, Mork! Vi har ikkje ei slik vektording. Derfor melder vi inn fjorsdyr som fjorsdyr, uansett vekt på dyret. Savner ein "skrapdyr"- ordning slik at jegerane kunne fokusere meir på slike dyr. Desverre er det altfor lite fokus på å spare fine avlsdyr, både når det gjelder ho- og hanndyr. Kjøttvekta er fortsatt viktig blant dei gamle ringrevane på laget. Håper det bedrer seg etterkvart. Joda, vi har fått klar oppfordring fra kommuna om å skyte mykje hodyr for å få ned bestanden, men synes dette blir tatt altfor bokstavlig. Men men...har stor tru på at dette fokuset endrast etterkvart som den nye generasjonen jegera på valdet tar over.

 

Men tilbake til problemstillinga rundt ungdyr. Det skjer desverre ofte at vi tek feil og skyter 2,5 åring i staden for 1,5 åring. Dette skjer i tilfeller der kolle, kalv og "ungdyr" går i lag, og det er jo veldig ofte at det eine dyret er fjordyr. Men likevel har vi tatt feil, opptil fleire gonger dei siste åra. Men vi er nøye på å melde riktig dyr og med riktig vekt, så i motsetning til dokke Mork, så har vi god kontroll der. Men eg må ærlig tilstå at eg synes det berre er tull å skille mellom ein 2,5 og ein 1,5- åring når heller ikkje førstnevnte har hatt kalv. Kva er jo forskjellen når det er snakk om eit år til eller fra?? Eg meiner også slike dyr burde kunne meldast som fjorsdyr når også vekta tilseier at det kunne vert det. Forkjellen er jo berre ei tann fra eller til :roll:

 

Kva meiner dokke om det? Er eg heilt på bærtur? Er det fleire som tek feil av fjorsdyr og 2,5 åringer??

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Du er inne på rett spor.

Vi har denne tulle ordningen, der vi skal skyte x antall 1.5 år gamle hodyr, og x antall eldre, som er fra 2.5 år og oppover.

Om vi ser tilbake i bøkene, så har det tidligere blitt skutt ca 50/50 av yngre og eldre koller, uten denne inndelingen. Noen år har man skutt flere eldre, neste år, flere yngre, men på sikt, så er det ingen alarmerende tendenser.

 

I tillegg skal man ha et hjortepoliti som skal komme og sjekke hodet, og telle tenner. Ja vær så god, sier jeg. Om jeg har meldt inn en 1.5 år gammel kolle, og kontrolløren sier at nei, denne er 2.5 år, så sier jeg: Javel. Skal jeg arresteres nå da?

Det er ingen som prøver å lure noen. Jeg skyter lett feil, spesielt i måneskinnet, og tidlig og seint på dag. Er fryktelig mange eksperter her på øya, og ellers i landet, som aldri gjør denne feilen. De kan ryke langt avgårde med pisspreiket sitt.

 

Jeg skjøt feil nå tidligere i uka. Ikke at det hadde noe å si. Gikk endel dyr på marka, 2 koller med kalv, en spiss og en 3dje kolle som gikk aleine. Denne skjøt jeg. Det var en voksen dame. Melk hadde hun i juret. Men jeg skjøt 3 kalver på dette jordet forrige helg, og håper at jeg har tatt mora til en av de. Hun veide 52 kg.

Vi hadde eldre kolle igjen på kvota, så ingen skade skjedd. Men pga størrelsen så tok jeg henne for å være en 1.5 åring, da hun var betydlig mindre enn de 2 andre med kalv.

Men jeg sover like godt om natta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...