Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvordan er forvaltningen på hjorten egentlig. Vi som jakter elg her øst`på har tildels strenge regler med kontroll av dyret og ofte er det bot pr kg over 140 eller 150 kg på ungdyr kvota. Så kompisene mine som dro en tur vestover nå etter at vi var ferdig med elgjakta hjemme ble overrasket da de møtte gr.eier. Hadde egentlig en bukk og 4 ungdyr på kvota. Men fikk beskjed om å skyte bukk, for alle de andre laga rundt skjøt koller så da "gjevna det seg ut" .Det var vist mange morløse kalver i område. De felte 3 piggbukker og to flotte bukker. Har ikke noe med det men, det høres ut som forvaltningen som mange av dere her etterlyser virkelig trengs gitt.

Link to comment
Share on other sites

God stemning i hjortelia i dag :D

1536621-7-1351974918989.jpg

 

Har etterhvert sett endel bilder med folk som drar dyr ut av skogen/marka og det ser fryktelig tungvint ut. Bilde her er nok midt på treet, det ser åpenbart ut til å gå på snø i nedoverbakke.

Jeg har dradd ut et betydelig antall hjort alene opp igjennom årene og etterhvert funnet lettere måter å gjøre det på. I flatere terreng litt opp- og nedbakke, myrer o.s.v. er dette mine knep:

Først må man få dyrets forkropp og hode opp fra bakken, spesielt den underste bogen stopper i nesten alt den treffer og tapper oss for krefter. Jeg fester en tau rundt dyrets hals eller lite gevir og så et halvstikk rundt underkjeven, viktig med kontroll på hodet. Binder sammen forbenene med andre enden av tauet, hukker så tauet på en sele jeg har laget av bilbelte da dette ikke krøller seg. Når jeg så begynner å dra er hodet, halsen og det meste av den underste bogen klar fra bakken. På denne måten kan man dra bra store dyr veldig langt alene, er man flere kan noen ta i bakbeina og prøve å holdet skrotten mest mulig på ryggen. Ryggen blir da som en meie og det er veldig lett å dra.

Bukker med noe gevir drar jeg som regel etter geviret med snuten snudd fra meg.

Viktigste er nå å ikke ase seg opp, dra i et jevnt tempo stopp og sjekk og skrotten setter seg fast, ikke bruk krefter unødig. Hold høyden i terrenget til man er sikker på at det resterende kun er nedover

 

Skal man gjøre det veldig lett så vil jeg anbefale å ha noen Deer Drag liggende i terrenget der man forventer å skyte dyr. Disse superlette akebrettene er perfekte på dyr opp til 85kg kanskje litt mer i lett terreng. Man finner dem på Finn.no

Link to comment
Share on other sites

I dag har eg vert med på å partere og fordele i alt 9 dyr som vi har skutt siste veka. Vi har igjen 2 spissbukker og ei fjorskolle. På det andre valdet vårt som ligger lenger ute i storfjorden har vi mykje meir igjen. Er ikkje mangel på dyr der, men vi har komt dårlig igang og fått jakta mindre enn vanlig. Ser fram til meir jakt også der framover i sesongen.

 

Forstår godt problemstillinga di, Mork! Vi har ikkje ei slik vektording. Derfor melder vi inn fjorsdyr som fjorsdyr, uansett vekt på dyret. Savner ein "skrapdyr"- ordning slik at jegerane kunne fokusere meir på slike dyr. Desverre er det altfor lite fokus på å spare fine avlsdyr, både når det gjelder ho- og hanndyr. Kjøttvekta er fortsatt viktig blant dei gamle ringrevane på laget. Håper det bedrer seg etterkvart. Joda, vi har fått klar oppfordring fra kommuna om å skyte mykje hodyr for å få ned bestanden, men synes dette blir tatt altfor bokstavlig. Men men...har stor tru på at dette fokuset endrast etterkvart som den nye generasjonen jegera på valdet tar over.

 

Men tilbake til problemstillinga rundt ungdyr. Det skjer desverre ofte at vi tek feil og skyter 2,5 åring i staden for 1,5 åring. Dette skjer i tilfeller der kolle, kalv og "ungdyr" går i lag, og det er jo veldig ofte at det eine dyret er fjordyr. Men likevel har vi tatt feil, opptil fleire gonger dei siste åra. Men vi er nøye på å melde riktig dyr og med riktig vekt, så i motsetning til dokke Mork, så har vi god kontroll der. Men eg må ærlig tilstå at eg synes det berre er tull å skille mellom ein 2,5 og ein 1,5- åring når heller ikkje førstnevnte har hatt kalv. Kva er jo forskjellen når det er snakk om eit år til eller fra?? Eg meiner også slike dyr burde kunne meldast som fjorsdyr når også vekta tilseier at det kunne vert det. Forkjellen er jo berre ei tann fra eller til :roll:

 

Kva meiner dokke om det? Er eg heilt på bærtur? Er det fleire som tek feil av fjorsdyr og 2,5 åringer??

 

Hjortetrekk

 

For hjortestammen spiller det ingen rolle om det er ei kvige eller lita kolle.

Det er for statistikkene vi trenger korrekte innmeldinger. Hvordan skal vi fange opp vektendringer på kviger visst flere av de faktisk er 2,5- åringer og bidrar til kanskje å opprettholde en snittvekt som egentlig er i endring.

Link to comment
Share on other sites

Her legger vi flatt :wink:

 

Nei, men vi har en plan vi holder oss til. Tildelingene er i tråd med planen. Avskytingen er i tråd med tildelingene. Så ståa er grei den.

Tror nok kranen må stenges litt igjen til neste år. "Gullalderen" er nok på hell. Men valdet her har ikke merket det like sterkt som andre

plasser.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi strax tatt kvota på 50 dyr. Og nå er det mer dyr å se enn på samme tid ifjor. Årets telling var høyere enn i fjor og jeg tipper tellingen til våren vil vise en økning. Gull alderen er på langt nær over her iallefall.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Innlegget mitt har egentlig ingenting med hjortejakt å gjøre, men jeg føler det er på tide med et lite "oppgulp" vedrørennde de fleste bildene fra jakta som legges ut. Jeg er litt over middels fotointeressert og syntes de fleste bildene som legges ut minner mye om hva jeg kaller kadaverbilder. Sikkert mange som mener jeg er prippen og ikke tåler å se døde dyr, men dette er ikke tilfelle. Med litt tilrettelegging vil de fleste bilder av jaktutbyttet se flott ut. Se bl.a på Graahunds første bilde fra Sverige ! Eneste som trekker litt ned her er buskaset i forgrunnen. Jeg har selv en masse gamle bilder av samme sort som de fleste her legger ut, men på min første afrikatur for mange år siden fikk jeg en god leksjon i hvordan dette skulle gjøres. Der legges mye arbeid i å få fine trofebilder. et lite enkelt tips er å bøye beina slik at når det tippes rundt vil de havne under dyret, dette er enkelt til og med med store dyr som elg. Støtt det opp hvis det har en tendes til å tippe over. Hvis su har et dyr som du vil vise geviret på er det gjerne en fordel å flytte det litt slik at du får geviret i horisont. Skal du ha gode blider er det også nødvendig at fotografen tar bildene far bakkeniva, dvs at man bør legge seg ned, fjerne, kvist og kvas i forgrunnen, vips så har du faktisk bilder du kan henge på veggen.

Nå er jeg på ingen måte fanatisk,(bare litt) jeg syntes bildene som viser kulereaksjoner på slakt er informative og har verdi slik de er.

På første afrikaturen, syntes jeg de var i overkant da de førsøket å vaske bort eller skjule alt blod. Komenterte dette og fikk et svar som jeg ikke glemmer : Du tåler blod, men det kan godt hende at bildene havner på vegge og da sees de av mange som ikke tåler å se blod. Da jeg kom hjem fra første turen ville jeg motere alle bildene i en felles ramme. Dama i rammeforretningen var villigheten selv og hjalp på alle måter inntil hun spurte om det var en spesiell plass i afrika hvor dyrene la seg ned for å bli tatt bilde av. Måtte jo da fortelle at dyren slett ikke hadde lagt seg ned frivillig :lol: Det jeg hadde i goodwill hos dama forsvant jaggu fort !! :lol:

Til alle dere som er fullstendig uenig i dette og tenker at denne tullingen kommer med en masse oppgulp på grunn av at hjotejakta ahns ikke har gått som planlagt så har dere helt rett i det :evil:

Har aldri vært borti maken på stang ut! Har sett en del dyr, men det har vært feil dyr, dyr på feil side av nabogrensa, ugunstig vinkel, usikker bakgrunn, ja jeg veit ikke hva.....

Har heldigvis jaktkompiser som har fått det til og fryseren lider ingen mangel

Link to comment
Share on other sites

Var avgårde på jakt på lørdagen igjen:)

Når vi sto framme i dalen kom det ein bukk springande over bøen litt lenger framme :P Han var blitt skremt fram av ein bonde som var på andre sida av dalen..Brodern gav meg rifla og eg la på sprang framover..Rakk han akkurat før han skulle over vegen og inn i skogen!

 

Eks 12 taggar med stolt skyttar:)

DSC05073.jpg

DSC05074.jpg

 

Har fått skikkeleg pryl i høst! :P I tillegg til den knekte gevir stanga og dei to knekte taggane hadde han tre blåmerker og eit kutt oppå nasa..

DSC05075.jpg

 

Fortsatt svart og god!Geviret blir tatt vare på, er jubileumshjort nummer 40 :)

DSC05076.jpg

 

Blei ikkje nåke dyr på jaga ellers..Såg mykje men var mykje tull i jaget med misforståelsar, osv..Men det gjer ingenting med sånt vær :)

DSC05077.jpg

 

Hadde eit spennande stopp i jaget, artig når ein får vente litt på sånne plassar

DSC05078.jpg

 

Ferdig slakta..Kunne nok blitt ein skikkeleg rugg, tennene var heilt strøkne(nesten ikkje brune eingang :P ) så han var nok ikkje så gammal..Men vegde ca 100kg no etter brunsten, det er bra!Min tyngste hjort til no, har skutt ein med mykje finare gevir men den var rundt 90kg..

DSC05082.jpg

DSC05085.jpg

 

Har jo hatt mykje tull med fusion kulene tidligare i år..Federal premium har gjort ein god jobb til no, heilt klart verdt dei ekstra kronene!

DSC05090.jpg

Link to comment
Share on other sites

Innlegget mitt har egentlig ingenting med hjortejakt å gjøre, men jeg føler det er på tide med et lite "oppgulp" vedrørennde de fleste bildene fra jakta som legges ut. Jeg er litt over middels fotointeressert og syntes de fleste bildene som legges ut minner mye om hva jeg kaller kadaverbilder. Sikkert mange som mener jeg er prippen og ikke tåler å se døde dyr, men dette er ikke tilfelle. Med litt tilrettelegging vil de fleste bilder av jaktutbyttet se flott ut. Se bl.a på Graahunds første bilde fra Sverige ! Eneste som trekker litt ned her er buskaset i forgrunnen.

 

 

Men med et så sint gevir som graahund sitt så skal det godt gjøres å få til et dårlig bilde :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mork!!sparer dere ikke dyr? skal hele kvota tas uansett hva?

 

Kan ellers nevne at lokalt hos meg så har vi 4 kollekort. Naboen skjøt ei kolle på 54 kg uten kalv/melk i juret, og den gikk på kvigekortet, men ført i statistikken som kolle. Har brukt to av kollekortene på ungdyr/spissbukk. Har igjen to kollekort som også vil bli brukt på ungdyr/kalv. Eller kanskje ikke brukt i det hele tatt. Spørs om de som skal skyte de siste to dyrene gjør det. Slik "sparer" vi til hardere tider.

Link to comment
Share on other sites

Innlegget mitt har egentlig ingenting med hjortejakt å gjøre, men jeg føler det er på tide med et lite "oppgulp" vedrørennde de fleste bildene fra jakta som legges ut.

 

Jeg synes i høyeste grad innlegget ditt har med hjortejakt å gjøre. Det å være bevisst på hvordan vi bevarer minnene fra jakta. Jeg ser hvertfall at jeg har mye å gå på når det gjelder hvordan bildene blir tatt. Har alltid med speilrefleks til jakta, men pga dårlig vær osv har jeg endt opp mer enn en gang med kun en skrøpelig mobil som eneste kamera. Uansett så går det an som du skriver å legge mer tid i å klargjøre dyret for bilde. Tenke på lys, perspektiv osv.

Takk for "oppgulp" :winke1:

 

Ps. Kikket fort gjennom første side i avdeling for foto. Så ingen tråder der som omhandler "lure tips til gode bilder av trofè". Hadde vært topp å hatt en slik tråd. Kanskje moderatorene kunne lagt den som "sticky" om det ble litt liv i den. Eller om den finnes lengre bak, så kunne den blitt hentet opp og lagt som "sticky".

Link to comment
Share on other sites

Innlegget mitt har egentlig ingenting med hjortejakt å gjøre, men jeg føler det er på tide med et lite "oppgulp" vedrørennde de fleste bildene fra jakta som legges ut. Jeg er litt over middels fotointeressert og syntes de fleste bildene som legges ut minner mye om hva jeg kaller kadaverbilder.

 

 

Veldig bra at noen endelig skrev dette!! De aller verste bildene er der jegeren skjære hode av hjorten og sitter å poserer med bare hode foran en traktor eller en vegg/låvebro. Det er etter min mening respektløst og VELDIG stygt.. Ta nå bilder av hele dyret!

 

Beklager off topic.

Link to comment
Share on other sites

Den går vel gjerne på skareføre, men vil sikkert oppsøke områder uten skare, slik at den bruker minst mulig energi på å grave seg ned til mat. Den har vel funnet noen grønne lommer med gras, og oppholder seg i nærheten av disse lokalitetene.

Link to comment
Share on other sites

Endå ein hjortejakt haust er i ferd med å ebbe ut det er på tide å begynna å oppsummera litt.Her på sørvestlandet som eg jakte er det merkbart blitt mindre dyr dei siste 2 åra.Det merkast litt i fjor og endå meir i år.Me kjem til å be om redusert tildeling til neste haust,før bestanden får eit skikkeligt krakk.Me hadde 4-5 år som bestanden var skikkeligt svær,det vrimla av dyr.Men dyra var små og bukkane vart aldri gamle nok til at dei kunne oppvisa eit skikkeligt gevir.Eg håpa me greie å forvalta stammen slik at me kjem på eit nivå me hadde på 80-tallet.Då hadde me ein stamme som var stor nok og heller ikkje for stor slik at det blei mykje beiteskader som igjen satte press på myndighetene til å auka kvotane.

Så lenge det fins ein hjort i skogane vil det vera ei eller anna ekra som hjorten går på,det kan ein ikkje unngå.Men nå er ein komme så langt at ein ser på hjorten som ein stor ressurs og då må ein fovalta den deretter.Ikkje som i enkelte område nå,gi altfor mange løyve slik at det blir mange som gjer gode pengar på å leiga ut,eller til andre som jaktar sjølv og selger dyra til oppkjøperar.

Eg er grunneigar sjølv og slepp å leiga jakt,men det eg vil påpeika er at me må sjå mange år fram når me skal planlegga og forvaltya hjortestamma.I eindel av nærområda mine meina eg at det ikkje er forvaltning i det heile tatt.Og det er trist å sjå resultatet av dette.

 

Når det gjeld jakta i haust så er det merkeleg korleis det enkelte år er slik at ein vassar i bukkar medan andre år er håplaust å få sjå eit gevir i det heile tatt.I år var det eit "bukke år" for min del.Fantastisk spennande og innhaldsrikt.Det var bukkar som kom på lokking,bukkar som kom spaserande rett på meg og bukkar som låg utan å stikka av før eg såg dei.

Begynna faktisk å grua meg litt til neste år som etter alle soledømme då skal gje meg ein haust utan ein bukk å sjå!!

Link to comment
Share on other sites

Datt ein bukkekalv på 28 kg i måneskinet sist helg. Fire unnagjort, tre igjen. Blir som vanleg ein lang jakthaust som sikkert varer til jul... Det er nok litt meir dyr i år enn i fjor, men ikkje mykje. Gjekk mange timar i marka og såg null og niks... Lysta til å setje opp viltkamera med MMS aukar sterkt, for eg lurer fælt på når dyra eigentleg trekker...

Link to comment
Share on other sites

Eg trudde eg var sånn nokolunde med på korleis eg skulle bruka nettet og datan,men dette får eg altså ikkje til.Nå har eg prøvd å lasta bildene opp via.www.bildr.no men når eg skal legga dei inn her så blir det berre ei lang rekke med bokstavar og tegn...? Ka gjere eg gale??

Link to comment
Share on other sites

Per Arne,Jegerak og Mork,takk for hjelp men dette får eg ikkje til.Eg lasta bildene opp med bildr.no,får opp ei lang url adresse,kopierer den inn,klikker på Img og limer dette inn mellom de to img orda.Men det kjem ikkje bilde,berre url adressa.Og den går ikkje an å klikke på heller for å sjå bildet.

Nei,lika meg bedre i skogen med rifla istaden for å knota på Mac´en!! :D

Link to comment
Share on other sites

5vaj3q.jpg

 

Dæven søkke!! Jammen fekk eg det til gitt!! :) Takk for hjelpa!

Dette er ein bukk eg fekk på lokking i haust.Det var frost og umulig å stille inn på den der den holdt seg i ein haug 300 m frå meg saman med kolle og kalv.Den brølte både titt og ofte,såg den rett som det var i kikkerten.Den var ikkje gira på å forlata kolla men etter iherdig lokking fekk den nok og kom mot meg.Fantastisk fin der den kom gjennom småfuruskogen og over den siste myra! 12 tagger og 112 kg.

Link to comment
Share on other sites

169kdxi.jpg

 

Det eine terrenget eg jakta i går frå sjøen og heilt opp på snaufjellet.Når det blir finvær trekker hjorten opp i høgda og legg seg om dagen og eg bruka mykje å jakta oppøve mot tregrensa då.Denne dagen gjekk eg nedanfrå mens det ennå var mørkt.Eg gjekk rett opp lia og opp mot tregrensa.Der er det ein haug eg kallar for Utkiken,av naturlege årsakar! Har ei kjempeutsikt der og har mange gonger fått auga på dyr som kjem trekkande oppøve.Eg hadde vel såte og kikka i eit par timar då denne ungbukken og ei kvige som me seie på våre kantar, kom oppøve.Dei stoppa på denne lille haugen og etterkvert la dei seg der.Bukken la seg under furua rette bak der den ligg på bildet.Då var det å planleggja framrykkinga,og eg tok ein lang bue frå der eg sat og bort mot hjortane.Kom opp på berget bakerst i bildet(mellom gevirstengene),hadde heilt fri skytebane.Hjorten låg og tygde drøv med augene igjen.Den kom aldri meir på beina....

Flott opplevelse i eit åpent og fint terreng.Det blir ekstra kjekt når det går lang tid frå ein oppdage dyr til ein kjem innpå dei.Ein forlenge spenninga,og det er jo ein av årsakane til at jakt så kjekt.

Men alle medaljar har ei bakside.Når eg har fått hjort her oppe er det fryteleg langt og tungt å få dei ned.....Men av ein eller aen merkeleg grunn så gløyme eg det ganske fort og etter eit par veker er eg jaggu oppe i tregrensa på jakt igjen!! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tilbakemeldingar!

Joda,eg er fornøgd med terrenget mitt.Har to andre terreng også men dei er meir typiske skogsterreng.Det er greit å kunna velga mellom fleire terreng alt etter ka vær og vind det er.

Når det gjeld bildene så er det mykje som kan seiast om det.Det er ikkje alltid like enkelt å tenkja bildekomposisjon og estetikk i bildet når du står der med draumebukken og har 170 i puls.Mange hjortar blir og skotne i skumringa som jo ødelegg muligheten for gode bilder.Det er heller ikkje så lett å få gode omgivelsar på eit bilete av ein hjort som er tatt på bøen.

Eg har tatt drøssevis med "dårlige" bilder av hjortar eg har skutt.Men eg har sett etterkvert at det er litt kjekkare for meg sjølv når eg sit og mimrar med jaktbilder at det er bilde av litt meir enn berre ein fin bukk.Litt meir enn berre bilde av eit flott gevir.

For andre,ikkje jakt interesserte,ser eg og at interessa for bilder med berre ein daud hjort,ja den forsvinn fort....

Oppmodinga mi er og at om ein har muligheten og tid til det,prøv å lag ei ramme rundt dyret.

Men eg vil heller ikkje at det skal bli slik her at mange vert redde for å leggja inn bilder fordi dei lure på om dei er fine nok.

Legg inn bilder,alle saman!!!!! Det er i utgangspunktet det me alle vil sjå. :D

Link to comment
Share on other sites

1313728.jpeg

 

slaktevekt rundt 70 kg

 

Har hatt 2 jaktturer i år, skutt hjort begge turene.første turen var jeg på snikjakt åleine.

Skremte ut en sekstagger langs ett fjelldrag.

Såg den avleita over haugen mot ett stort hogsfelt. Når jeg kom på toppen av haugen og såg utover hogstfelte kryste hjorten opp mot fjelldrage. der er det en liten bergrygg med trær som går hele veien til toppen av fjelldrage. jeg gikk det jeg hadde langs fjelldrage for å avskjære hjorten. Da det var 30 m fra bergryggen helt opp til fjelldrage såg jeg bare gevir kom opp i himmelen. Huka meg ner og sikta. Hjorten hadde kursen beint mot meg, virka som den ikke ville opp legda som er eneste veien opp fjelldrage. den kom helt utpå kanten stod 30m i fra meg beint mot meg og stod og kikket. han stod på kanten og ville ner men berge var for høgt, så den dreide oppøver. Følgte hjorten langs kanten, så vidt ryggen viste og hode. Så kom kroppen lit eller lit til syne når han gikk oppøver berge. Var bare følge den til den kom fri fra berge så var det bare plassere skudde. 40m tværs igjennom begge lungene. Sprang 20 m.

 

Så var det første snøfalle, kom fra jobb og hadde ikke jaktet på 1 måned.

andre jakttur men denne gang var bror min med. Snikjakt/sporjakt der vi gikk lit taktisk forhold til terrenge sån at vi mest sansynlig skremmer dyra til hverandre. Tok ikke lang tid før vi fant helt ferske spor, det snødde på vei opp så forholda var bra. Lit bråkete snø men helt fersk.

Først skremte jeg ut en kolle som svingte opp mot bror min, men han ser den aldri.

Rett ittepå skremmer han ut en spissbukk, å 10 sekunder ittepå kommer det først 1 bukk, 1 kolle og kalv på 30m travende forbi han. fikk ikke skuddsjanse på noen for det var for mye skog i veien.

vi jakter oss innover, nermer oss der jeg skøyt hjorten tiligere i år. Men nå jakter vi motsatt veg og oppsiden.

Alle dyra hadde sprunge innover mot fjelldrage der jeg skøyt bukken.

Samtlige av hjortene vi hadde skremt hadde fore opp legda opp mot toppen av fjelldrage. Hjortene står mest sansynelig på toppen, der det er god oversikt fra der di komt fra.

Så vi bestemmer oss får å gå rundt på stien og runde rundt å jakte oss mot kanten.

vi for innover og runda rundt. Nå hadde vi slått en ring rundt dyra så å si for fjelldrage hare bare 2 plasser det er mulig å komme opp og vi har ringa rundt innforbi så di må vær ut mot kanten. vi bare venter på at en av oss skal skremme di ut eller se dem. Plutselig står jeg å kikker bukken rett i tryne på 50m.

Men det er bare hode som viser. jeg melder på radioen at jeg ser på bukken. Dirigerer bror min der jeg trur hjorten vil springe. Sånn står jeg i 5 minutter å kikker på bukken, den bare vrir lit på hode og øyrene, helt på tå og klar til å springe. Akkurat i det bror min er på plass fløtter hjorten på seg, den begynner å små traver mot bror min og forsvinner ut av syne. Men så har den snudd og kommer lit lenger nede på flaten, jeg prøver å plystre å stoppe hjorten, akkurat mellom 2 trær der eneste plassen det er mulig å skyte stopper bukken.

Jeg huker meg ner men da blir det får lågt, har ikke noe valg en å skyte stående. Bukken står med breisida til og kikker mot meg. jeg bruker lite tid å skyter. Hjorten detter i skudde! Helt rå opplevelse

 

6 tagger, slaktevekt rundt 60 kg +. ikke så stor

 

1313761.jpeg

 

1313762.jpeg

 

stemning når sola går ned !

Link to comment
Share on other sites

På søndag kommer det en journalist fra bladet Jakt og skal være med på jakt. Håper det blir noen fine bilder og et hjortefall. Reportasjen kommer i nr 1 2013.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

 

 

Morsomt! Skreiv ein reportasje i samme bladet i nr 5 i år. "Hjortejakt fra båt" heitte reportasjen.

Håpe det blir uttelling da :)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Då er jakta over for min del..Trist, men samtidig skal det bli godt og sove lenge ein lørdag:p Har ikkje gjort det sidan 8. september..

 

Siste dagen gjekk vi i grom lia for andre gang i år..Forrige gang var det ikkje så mykje dyr sjølv om vi skaut 5 dyr så var spent på dagen!

Hadde vært på post i 20 min når ein spissbukk kjem trekkande forbi :) Plystrer på den, den stoppar og får ett skudd midt i bogen..

Etter litt hører eg to skudd frå posten litt bortafor, to skudd frå ein post enda lenger vekke og til slutt eit skudd på posten atmed meg..Då kjem det beskjed på radioen at vi må gi oss, har fått 8 dyr og er 12 mann :P

 

Det blei skutt kalv på ein post, kolle og kalv, kolle og 2 bukkar og fjorkolle + spissbukken min :) Han som skaut to bukkar og kolla hadde 9 andre dyr innpå posten sin :P Så hadde det vært første dagen kunne det blitt ein skikkeleg masaker der :P

 

Utsikta, til venstre ser vi inn i "hoveddalen" der vi jaktar:)

DSC05121.jpg

 

Posten min var rett over kanten der det sitter to folk:)Var ei lita myr der

DSC05122.jpg

 

Ser at det er gromlia, fant 9 hodeskallar på veg frå min post til ein post i andre enden :P

DSC05126.jpg

DSC05134.jpg

 

Den minste bukken som blei skutt..9 taggar, ca 80kg

DSC05132.jpg

 

Den andre var litt større..Har vært 12 taggar(eine krona var vekke) og ca 90 - 95kg

DSC05129.jpg

DSC05127.jpg

 

Spissbukken min :) Dyr nr. 15 i år, har vært eit fantastisk år!

DSC05135.jpg

DSC05140.jpg

 

Skudd inn :) Ut rett bak bogen

DSC05138.jpg

 

Vært mykje preik om bildemotiv i tråden her så prøvde ta eit fint bilde av eine kolla som blei skutt..Syns det blei stilig!:)

DSC05124.jpg

 

Kolla på siste bildet var veldig stor og hadde ein stor bukkekalv..

10 månar til neste gang, blir lenge og vente!

 

Lykke til videre til andre som fortsatt har dyr igjen på kvota :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...