Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

Eit knep som gjer det lettare å dra hjorten:

 

http://eies.wordpress.com/2012/12/02/ei" target="_blank" target="_blank" target="_blank ... a-hjorten/

Skrevet: 02 Des 2012, 21:03

Sikkert grei måte men synes det blir mye surring ( har gjort tilsvarende flere ganger ) og erfaring tilsier at det er bedre å la beina " følge" på.

Siden jeg var alene brukte jeg et kort tau som var festet i horna og en avsaget grein som grep. På denne måten løftes hodet og deler av underste bog. Med begge hendene på grepet bak ryggen, fremoverlening og litt frekvens på beina, flyttes det meste greit :winke1:

 

Vi skyter de fleste dyra langt til skogs og fjells og vår erfaring er at en solid presenning på 3x2 m fungerer bra som underlag å dra på. Denne kan man ha liggende i sekken. Det " akebrettet" har vi vurdert til litt uprakisk. Ikke kan man drasse rundt på det og hvem vet hvor hjorten skytes i et område på 30.000 mål...?Tror neppe det hadde vært aktuelt å gå ned 4-600 høydemeter for å hente det og så gå tilbake på fallet heller...

 

Med to mann og metoden beskrevet ovenfor går selv de STORE bukkene greit å få ut.

Trim er vel en del av hjortejakten det også :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mulig litt off topic.

 

Var på hjortejakt i helga, og fekk ein liten bukk på veg nedover i min retning før den avskjerte litt til høgre for meg på ca 50 meter. Eg rekk og heve rifla og finne ei fin lita opning i skogen eg prøvar å stoppe hjorten på: HOY, ropar eg, den har ikkje sett meg enda. Men kva skjer? Hjorten støkker til og spring innover lia, mellom postane. Vanvittig surt, ettersom jakta for i år er over for min del. Hadde sett for meg den avslutninga! Likevel, ei fin oppleving. Er det nokre tips for å stoppe hjorten i rolig gange/småspurt... :?

 

Eller skulle eg rett og slett laga eit lite grynt? .... eller var det kun uflaks fra mi side at den ikkje stoppa?

 

Kva gjere du når du skal stoppe hjort/dyr i bevegelse?

Link to comment
Share on other sites

 

eller var det kun uflaks fra mi side at den ikkje stoppa?

 

Kva gjere du når du skal stoppe hjort/dyr i bevegelse?[/quote

 

Du har nok hatt uflaks ja.Så lenge dyra ikke er værstøkt av deg,eller de har sett deg og blitt skremt så vil de så og si alltid stoppe når du hoier,plystrer eller lager en annen lyd.

Link to comment
Share on other sites

I år har eg ved fleire høve hatt positive erfaringer med å grynte mens eg snikjakter. Eine gongen gjekk eg nedover eit ekstremt bratt terreng der det var nærmast umogleg å gå lydlaust. Eg løsna fleire steiner og lagde ellers mange lyder. Eg grynta derfor fleire gonger på veg ned. Plutseleg står det ei kolle på ca 60 meter under meg. Ho var tydelegvis i villrede og eg kunne derfor sette meg i posisjon utan at ho sprang vekk. Ho hadde heilt sikkert vert oppmerksom på meg lenge før eg såg ho. På grunn av det bratte terrenget var det aldri aktuelt å skyte ho der, men kunne lett gjort det likevel. Etterkvart løsna ho og kom rett på ein av dei andre postane der ho blei felt i eit litt lettare terreng. Likevel rulla ho 150 meter før ho stoppa i ei grein :lol:

 

Dette var heilt på tampen av brunsten, men eg gjorde dette også seinare i sesongen med hell. Min teori er at så lenge ikkje hjorten har fått ferten av deg, har du alle muligheter til å komme deg inn på dyra sjølv om du knekker kvister eller løsner steiner på vegen. Dette kan jo også hjorten finne på å gjere. Med grynting gjer du derfor hjorten usikker og nysgjerrig og den velger å stå igjen for å observere kva som kjem.

 

Berre ein erfaring eg ville dele...

Link to comment
Share on other sites

[quote="Vi skyter de fleste dyra langt til skogs og fjells og vår erfaring er at en solid presenning på 3x2 m fungerer bra som underlag å dra på. Denne kan man ha liggende i sekken. Det " akebrettet" har vi vurdert til litt uprakisk. Ikke kan man drasse rundt på det og hvem vet hvor hjorten skytes i et område på 30.000 mål...?Tror neppe det hadde vært aktuelt å gå ned 4-600 høydemeter for å hente det og så gå tilbake på fallet heller...

 

Med to mann og metoden beskrevet ovenfor går selv de STORE bukkene greit å få ut.

Trim er vel en del av hjortejakten det også :smile:

 

Angående "akebrettet" så behøver man ikke det hvis man har høydeforskjell på 4-600m da gjør jo tyngdekraften det meste man kan dra ned de største bukker med ei hånd. Med slik høydeforskjell ville man trolig fått for mye fart med akebrett. Nei det er på flatt terreng og myr med både opp- og nedoverbakke at akebrettet kommer til sin rett.

Tror jeg har prøvd det meste etter 40 veldig aktive år, pressenning er greit på jevn bakke men er der mye tuer etc. så får man med seg alle disse. En annen fin ting med akebrettet er kjøttbehandlingen, skrotten er skjermet for det meste, særlig myrvann.

Selvsagt vanskelig å vite hvor man eventuelt skal plassere et akebrett om man har kjempestort terreng, da kjøper man bare flere akebrett. Er man kjent i terrenget vet man vanligvis hvor hovedtyngden av dyrene skytes.

Trim er greit men man blir mer bedagelig anlagt med årene, been there, seen that, done that o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

I dag låg filmen "Hjortejakt i Kvinnherad" (2012) i postkassa. Måtte sjå den i kveld, og må sei eg blei MEKTIG imponert!! :D

 

Har sett alt som er av filmer som omhandler hjortejakt i Noreg, og dette var utvilsomt den beste eg har sett.

 

Grunn: Den har ALT! Ikkje berre mange skuddscener men inneholder også ekte jaktglede, lærerike innspel/replikkar og tips, korleis vomme ut dyret i felten, flotte naturscener +++ Jens har nokre få replikker innimellom, men ikkje meir enn nødvendig. God lyd og meget god filming. Avslutter med utvomming av ein bukk i felten der Jens viser grundig ein sikker metode på korleis man vommer ut ein bukk som har vert i brunst.

 

Fleire som har sett filmen?

 

 

Ternekast: 6

Link to comment
Share on other sites

I dag låg filmen "Hjortejakt i Kvinnherad" (2012) i postkassa. Måtte sjå den i kveld, og må sei eg blei MEKTIG imponert!! Har sett alt som er av filmer som omhandler hjortejakt i Noreg, og dette var utvilsomt den beste eg har sett.Grunn: Den har ALT! Ikkje berre mange skuddscener men inneholder også ekte jaktglede, lærerike innspel/replikkar og tips, korleis vomme ut dyret i felten, flotte naturscener +++ Jens har nokre få replikker innimellom, men ikkje meir enn nødvendig. God lyd og meget god filming. Avslutter med utvomming av ein bukk i felten der Jens viser grundig ein sikker metode på korleis man vommer ut ein bukk som har vert i brunst.Fleire som har sett filmen?Ternekast: 6

Her var det store sprik. Fleire som har sett filmen... ?

Link to comment
Share on other sites

Endelig klaffet det !!

Etter en usannsynlig høst med stang ut hver eneste gang jeg har vært ute. :twisted: Var i ferd med å få en skikkelig knekk i selvtilliten

Forrige Fredag reiste vi avgårde for å ta det siste av 4 dyr. Grunneier rapporterte på Torsdag om mye dyr i terrenget. Vi var 3 mann som sulle avgårde og jeg dro 2 t før de andre. Avtaler var lagt allerede før vi reiste angående posteringer og taktikk.

Jeg ankom terrenget kl 12 og begynte å gå oppover mot posten jeg hadde planlagt. Det gikk litt trått med 10-15 cm nysnø på bakken. Så ganske mye spor på veien oppover traktorveien, men ingen helt blodferske. Da jeg kom opp i skogen ble det stor forandring ! Ferske spor OVERALT ! Gikk først litt høyt opp i lia for å smyge nedover mot posten. Etter en halvtime begynte jeg en forsiktig smyging nedover. Ikke helt enkelt da jeg følte at det ble vel mye bråk med trøkking i kram snø. Da jeg kom 200m fra posten ble jeg var en liten bevegelse innimellom trestammene. Satte meg ned og fisket frem kikkerten. Joda her var det dyr, førts ei kolle, så kalv, så flere koller og kalver på rekke og rad. Ble sittende for å se om ikke bukken hang på slep og jeg ventet ikke forgjeves. En fin bukk kommer til slutt, litt dekket av vegetasjon til å begynne med, men endelig flytter den seg og står åpent, litt skrått. Slipper skuddet og bukken tumler overende, den blir liggende og sparke litt før det hele er over. kalte opp kompisene som nettop hadde begynt å gå fra hytta og ba de hente beltetraktoren. Så gikk jeg ned for å beundre dyret. En finfin 10 takker var felt og 10 takker er maksgrensa i dette området. Alt over blir spart.

Da de andre 2 kom opp på plass var det fotografering og gratulasjoner som seg hør og bør før det var på tide å vomme ut. Dro dyret 100m nedover til traktoren, dette gikk som en lek med snø på bakken. Litt vemodig at jakta er ferdig i dette terrenget, men vi hadde ingen planer om hjemtur før på Lørdag. Etter en bedre middag og bayer kom grunneoier innom for å høre om vi kunne hjelpe naboen på Lørdag, han manglet en bukk. Grunneier mente det var best vi gikk i hans skog der vi er lommekjent. Joda vi var ikke vaskelige å be! Lørdags morhe etter en solid frokost la vi ut. Jeg gikk samme rute som dagen før, mens de andre gikk opp i motsatt nede av terrenget. Hadde gått ca 1 t da førstemann meldte om obs av dyr, hadde kolle på 30m, han ble sittende, men eneste selskapet denne hadde var avkommet. Em stund etterpå kom nestemann på radioen og mente at han hadde bevegelse foran seg og ba meg trekke over. Etter en kort stund kom det F.. den hoppet over gjerdet !! 30 sek etter smalt det. Da fikk vi hele historien : Han hadde sett bevegelse og snek litt nærmere, drt han fikk se var mildt sagt en oplevelse. 2 bukker som slåss intenst. En 10 takker og en 6 takker. 10 takkeren fikk nok og trall seg unna, men 6 takkeren ble stående lenge nok til at mannen kom til skudd.

Alt i alt en flott helg og på søndag ver jeg så oppesen at jeg planla å ligge ute om natta i et annet terreng. Det var et par minus da jeg reiste hjemmefra, men da jeg gikk ut for å jakte hadde temperaturen sunket til -15. Det ble såpass kaldt at jeg ga meg etter 2 t.

Fant ut at nok er nok og jakt tross alt skal være moro. Og -15 er ikke moro, spesielt hvis man skal ligge i ro på nattestid.

Eneste minus med bukke jeg skjøt var en elendig slaktevekt. 64 kg er ikke mye å skryte av. Nå er dyra små i dette terrenget, men 64 kg er veldig lite på en 10 takker. Den hadde ikke mye fett, men var slett ikke i dårlig hold.

Nå er skinnet ferdig skrapt og ligger og trekker salt. Garvekjemikalier er bestilt og mannekeng og øyne er underveis. MÅ bare montere den.

Link to comment
Share on other sites

Vi har skutt det vi skal, men det er takket være edruelig uttak i storvaldet selv om vi har kunnet skutt mye mer gjennomm flere år.. ser det er mange plasser at målet om reduksjon i bestanden er nådd, og dette vil forplante seg fort! Tror det er på tide å gå tilbake til det jeg kaller fornuftig tildeling.. å si at man er i rute med jakta når fellingen er 70% er etter min mening helt feil. Hele storvaldsprinsippet er bygget på en felling på 100% og dersom man ikke klarer det så er kvotene for høye! I mange tilfeller altfor høye..

 

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

bilde0178-773845.jpg

 

Arbeidskollega Haugan med full klaff på storbukk i går. Bukken vart skutt etter 3t stålos med 6.5x55. Ei god bikkje heldt godt grep om bukken som berre rørde seg 5 m alle desse timane. Begge greinene på trofeet mæler over 1 meter, dei er mørke med 14 ljose og pene spissar.

 

- Han skal bli bedømt og utstoppet.

Link to comment
Share on other sites

bilde0178-773845.jpg

 

Arbeidskollega Haugan med full klaff på storbukk i går. Bukken vart skutt etter 3t stålos med 6.5x55. Ei god bikkje heldt godt grep om bukken som berre rørde seg 5 m alle desse timane. Begge greinene på trofeet mæler over 1 meter, dei er mørke med 14 ljose og pene spissar.

 

- Han skal bli bedømt og utstoppet.

 

Hva var vekta? Noe fett på den?

Link to comment
Share on other sites

Om det er vanskelig å dele informasjon om vekt og kondisjon, er det helt greit. :roll:

 

Ja, det er det ! Eg har gjeve dykk informasjonen som eg sjølv har fått. Bukken er ikkje vege, men skyttar opplyser at han er stor i kroppen òg. Han er felt i Telemark, nærare avgjort Hovin i Tinn kommune.

 

De får prøve å glede de over ein flott bukk då kanskje ?

Link to comment
Share on other sites

Da er hjortejakta over for min del. Satt ute for et par netter siden, men hjorten hadde sannsynligvis valgt seg et annet jorde å beite på. Forholdene var de beste med delvis snødekket innmark. Satt fra kl 20 til 03, da gadd jeg ikke mer, skulle tross alt på jobb !

Været var ikke det beste med rundt 0 grader og sterk vind. Satt i jervenduk ekstrem, dette er den beste investeringen jeg har gjort på mange år !!!!! Har den lengste utgaven og når det blir skikkelig hustrig er det bare å krype nedi og kose seg.

Har kolle og kalv igjen på dette terrenget, men de får leve litt lengre. Litt trist, men det er siste året jeg jakter i dette terrenget. Har blitt offer for jegere med ubegrenset jaktbudsjett. Grunneier har fått flere bud som ligger på det seksdobble av hva jeg har betalt de siste 10 årene !! Syntes egentlig at jeg betalte det terrenget var verdt, men andre syntes tydeligvis at det er verdt mere :evil:

Det er litt underlig. Vi leier et terreng med 4 hjort og 2 hytter som disponeres hele jakta for det samme som denne grunneieren nå er budt for 1 hjort og 2 rådyr. Hjorten er skikkelig vanskelig å ta i tillegg, rådyrbestanden er heller ikke den beste. Forstå det den som kan !!

 

Ønsker dere alle en riktig god jul og et godt nytt år !!

Link to comment
Share on other sites

Då er jakta 2012 slutt.

Etter å ha avslutta i eigne jaktfelt, var det dugnad hos ein kamerat på Søre Sunnmøre. Hadde vore lite hjort i terrrenget i store deler av jakta. Hadde fullklaff på dugnaden og felte 2 bukkar og ein bukkekalv på 35 kg. So då vart det kjøt i grytene der også :)

Link to comment
Share on other sites

Tidenes dårligste sesong er avsluttet.

 

Det har vart aaaaltfor lenge (går jo lei av jakt jo :shock: ), har hatt aaaaltfor dårlig vær og aaaaaaaaaltfor lite dyr i terrenget. Og ja - aaaaltfor dårlig tid til jakt pga jobb.

 

Sukk.

 

I mitt eget terreng har jeg ikke skutt en eneste liten hjort. Har ikke sett snurten av dyr engang.... fellingsprosenten i kommunen var under siste opptelling (kan ha endret seg litt nå etter denne måneperioden) nede i 45,8 %! Hjelpes så elendig har det aldri vært før.

 

Så for min del ble det 0 uttelling i hjemtraktene.

 

Derimot ble det full klaff som gjestejeger i går natt med to dyr og et rådyr et par dager før.

Link to comment
Share on other sites

Samme her Lykke :(

Jakter ikke så veldig langt ifra der du jakter.Har terreng ved Ropeid/Sand. Har jaktet nesten hver

eneste helg. Mye drittvær. Kun skutt 2 dyr der vi før skjøt 6-7. Ser lite dyr i terrenget/bøen.

Det ryktes at to kalde vintre har tatt knekken på endel dyr. Ble funnet flere døde bukker på senvinteren ifjor.

Magene var fulle, men tilgangen til vann var begrenset pga. tilfrosne bekker. Har hørt at de ikke spiser snø? Skal heller ikke se bort ifra den utvidete jakttiden har gjort sitt inntog i bestanden. Første året jeg ikke har sett kolle og kalv. Kun ungdyr, og bukk. Jeg er bekymret :(

God trim uansett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene i det hele tatt. Jakter hjort på Tysnes, Kvinnherrad, Lyngdal og i Telemark. Har både sett og skutt fler hjort i år enn noen gang de siste 15 årene på alle stedene.

 

Så jeg tror nok det er lokale variasjoner og litt tilfeldigheter som avgjør om man føler om det er lite dyr( eller mye for den saks skyld). Etter mitt inntrykk er det alt for mye hjort....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...