Jump to content

Skyting på egen eiendom,blir bøtelag for uaktsomt våpenbruk


old-gun

Recommended Posts

Beklager sen tilbakemelding folkens!

 

Sakens status:

 

Hundefører valgte å forholde seg helt rolig mens saken ble behandlet hos politiet. Han følte seg vel såpass overkjørt i første omgang, og troen på en fornuftig rettstat hadde fått seg en real brist. Slik han så det, var det vel en fare å trekke saken for retten hvis det gikk prestisje i dette fra politets side. (Les. statuere et eksempel etter 22. juli)

 

Saken er blitt henlagt etter bevisets stilling :oops: , men slik jeg forsto det på han, skulle dette ikke ha noe og si på nye våpensøknader. (Det er vel ulike henleggelseskoder utifra bevisets stilling har jeg forstått)

 

Hundefører har fulgt med på kammeret.no, og setter stor pris på all støtte, og gode råd underveis!

 

Takker for engasjementet folkens, dette er jo en sak som kunne rammet mange!

 

Spesielt takk til de som har tilbudt juridisk og praktisk bistand i saken.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at dette burde blitt henlagt som "intet straffbart forhold". Når saken henlegges "etter bevisets stilling" er dette etter min erfaring en formulering politet bruker for å "bevare ansiktet". Det de sier da er at egentlig er dette et straffbart forhold som burde vært forfulgt, men de ønsker ikke å legge mere ressurser i dette, enten fordi det vil kreve for mye av politiet å legge frem holdbare beviser for forholdet, eller fordi de innser at de kan aldri få medhold i retten fordi forholdet egentlig ikke er straffbart, og de ønsker ikke å ta den "smellen" det vil være få en frifinnelsesdom mot seg.

 

Det går an å klage over en henleggelse "etter bevisets stilling" og kreve den endret til "intet straffbart forhold", det kan ha en betydning i visse forhold, men det er også min erfaring at det sitter langt inne hos politi og påtalemyndigheter å foreta en slik endring. (Får du en påtaleunnlatelse derimot kan du kreve å bli stilt for retten i stedet, og da vil ofte påtaleunnlatelsen endres til en henleggelse.)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke riktig alt som blir sagt her.

 

"Henleggelse pga. intet straffbart forhold bevist" forutsetter at en etterforskning er gjennomført, og anmeldelsen er funnet grunnløs.

"Bevisets stilling" skal ellers brukes der en har gjennomført etterforskning, men ikke finner noe som kan føre til domfellelse, eller ikke kan bevise at det er den aktuelle person som er gjerningsmannen. Her det ingen tvil om gjerningsmannen, men politiet har valgt å påpeke at de har mistanke om at et straffbart forhold eksisterer ( uaktsom våpenbruk), men ikke kan bevise det. Det vil være så og si umulig å påvirke dette, sålenge de har mistanke. Enkelte politiadvokater vil ha en slik mistanke sålenge våpen overhodet er involvert, det er mitt inntrykk.

At man ikke har brukt "åpenbart grunnløs", viser at man faktisk har etterforsket iallefall noe.

 

Uansett er jeg enig i at han bør gå inn for å få henleggelsen omgjort til "intet straffbart forhold bevist", jeg tror nok at jeg selv ville engasjert advokat for å forsøke å få få trumfet det igjennom - og det er mulignes noe NOJS bør se på. Det er jo intet straffbart forhold bevist...

At folk blir anmeldt for, og at politiet faktisk bruker ressurser på å etterforske vanlig øvelsesskyting er et problem som kommer til å øke om det ikke blir tatt tak i, og om vi til stadighet skal bli anmeldt for å skyte så har vi alle sammen et problem.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2000/nou-2000-33/7/3/1.html?id=363146

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joda, men poenget her er uansett at hundeføreren mener han ikke har gjort noe galt og er trygg på det. Politiet har ikke kunnet si at han har gjort noe straffbart, eller i nærheten av straffbart. Da ville jeg personlig ikke godtatt noe annet enn "intet straffbart forhold.."

 

Det kan uansett være en god ide og la seg hjelpe av advokat.

Link to comment
Share on other sites

sitat:

Dagens teknologi kan med letthet utvikle spennende datastyrte skytekonkurranser uten kuler og krutt som alternativer til at deltagere må drasse rundt med farlige skytevåpen.

 

Det er berre heilt utrulig, no slipper me å tenke på kva kaliber me skal velge, alle bruker ''laser-rifler'' å skyte med. JIPPI. Må vel snart levere inn knall-rifla til poden og, for den smeller jo.

Nytt sitat "Finnes det også her mafialignende lobbyorganisasjoner som USAs NRA (National Rifle Association) og GOA (Gun Owners of America) som sørger for at slike våpen er lovlige i Norge?"

Hahaha, fantasien deres kjenner visst ingen grenser. Vi får bare krysse fingrene for at de ikke bruekr mafialignende lobbyvirksomhet til å trekke stemmer i valget eller forandre våpenloven her til lands, skulle det skje så flytter ihvertfall jeg!

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det er noe å le av faktisk, det er jo skremmende lesning.

At noen fremdeles tror det er våpenet som er "den store stygge ulven" og ikke menneske bak...

 

Det har antagelig ingen betydning, men også dette skremmer meg:

 

http://www.f-b.no/nyheter/ville-valgt-m ... -1.7554707

 

Politisk rådgiver for forsvarsdepartementet som aldri engang har vært til førstegangstjeneste...

(selv om man antagelig kan være vel så dyktig rådgiver uten den erfaringen.)

Da jeg håpet det var bare meg som var unormalt hårsår, kom denne ramlende på meg:

 

http://www.dfs.no/aktuelt-na/nyheter/20 ... p-mot-dfs/

 

 

Kan noen berolige meg her så man kan få seg en god natt søvn?

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det er noe å le av faktisk, det er jo skremmende lesning.

 

 

http://www.dfs.no/aktuelt-na/nyheter/20 ... p-mot-dfs/" target="_blank" target="_blank

 

 

Kan noen berolige meg her så man kan få seg en god natt søvn?

 

Jeg kjente jeg ble helt fysisk uvel av å lese om dette angrepet mot DFS og alt hva det står for. Hva slags mann er det denne Atle Ottesen er? :shock:

Link to comment
Share on other sites

]

Dagens teknologi kan med letthet utvikle spennende datastyrte skytekonkurranser uten kuler og krutt som alternativer til at deltagere må drasse rundt med farlige skytevåpen.

 

Det er berre heilt utrulig, no slipper me å tenke på kva kaliber me skal velge, alle bruker ''laser-rifler'' å skyte med. JIPPI. Må vel snart levere inn knall-rifla til poden og, for den smeller jo.

 

Jeg er utdannet innet et medisinsk fag (ernæring) på Universitetet. Da jeg gikk ut i 1970 var det ikke noe problem at vi bl.a. gjennomførte forsøk med dyr, men etterpå har det kommet en del "sarte" folk som hadde problemer med dyreforsøk. For å tilfredsstille disse laget man dataprogrammer i stedet. Innen medisin har man et program (husker ikke nå hva det heter, muligens ADAM?) der en som ble henrettet i USA donerte kroppen sin til forskning. Den ble frosset og skåret opp i tynne flak som ble scannet inn, og vips har man et dataprogram der man kan foreta alle mulige undersøkelser og operasjoner "virtuelt". Teoretisk kan man altså få en medisinsk utdannelse uten noen sinne å ha sett en bloddråpe. Det blir sikkert teoretisk flinke medisinere ut av dette, som kan "alt" om menneskekroppen på fingrene, men ville du vært komfortabel med å la en slik fyr utføre en blindtarmoperasjon på deg? For ikke å snakke om hjerne kirurgi eller hjertetransplantasjoner?

 

Jeg lurer på hvordan en som aldri har skutt med noe annet en en laser-revolver hadde mestret en 44 magnum?

Link to comment
Share on other sites

http://sv.no/SV-der-du-bor/More-og-Romsdal/Kristiansund/Vi-mener/For-liberal-vapenlov" target="_blank

 

I tilfelle noen lurer på hvor sitatet overfor kommer fra.

 

Jeg har skrevet et svar til denne Viggo, med kopi til SV's lokallagsleder i Kristiansund:

 

Jeg viser til din artikkel i "Der du bor" 15.08.2011, antagelig skrevet med Utøya friskt på netthinnen.

 

Mye vann er rent i havet siden den gang, og gjerningsmannen har fått sin straff, uten at dette bringer de som mistet livet tilbake.

 

Jeg ser din artikkel som en del av hylekoret som kom etter 22. juli, og som ser ut til å være dominert av enkle resonementer som at "Mindre våpen = mindre drap" og troen på at en mer restriktiv våpenlovgivninge vil kunne forhindre et "nytt Utøya" eller i det hele medføre at drapsraten går ned i Norge.

 

Du viser til Polen som sannhetsvitne, der har de "bare" 1 våpen pr 100 innbyggere, mens Norge har offisielt ca 32 våpen pr 100 innbyggere, om du tar med lovlige, men uregistrerte hagler kan vi faktisk næme oss 50 våpen pr 100 innbyggere, eller i gjennomsnitt ca 1 våpen pr husstand her i landet. Etter din tankegang vil vi da har potensiale for 50 ganger flere drap med våpen i Norge enn i Polen, men hva sier nå egentlig tilgjengelige tall om dette?

 

Jo, i Polen var det i henhold til UNODOC (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... icide_rate) i 2010 436 drap, i 2009 493 drap, derav 35 med skytevåpen, i 2008 460 drap, derav 32 med skytevåpen (tall for drap med skytevåpen i 2010 foreligger ikke ennå).

 

I 2009 og 2008 tilsvarer dette at ca 7 % av alle drap ble begått med skytevåpen, og at drapsraten med skytevåpen var ca 0,1 drap pr år pr 100 000 innbyggere (Polen har ca 38 mill innbyggere)

 

I Norge var det (Strasaktallene fra Politidirektoratet) i 2011 (Utøya ikke medregnet) 34 drap, derav 4 med skytevåpen, 2010 29 drap, 3 med skytevåpen, i 2009 29 drap, 8 med våpen, og 2008 33 drap, derav 3 med skytevåpen.

 

Gjennomsnittet for disse 4 årene er at 14,4% av drapene ble begått med skytevåpen.

 

Ser vi på den totale drapsraten har Polen for årene 2008 - 2010 ca 1,1 drap pr 100 000 innbyggere pr år, mens Norge har ca 0,6 drap pr 100 000 innbyggere i de samme årene.

 

For meg beviser dette at det ikke er forekomsten av våpen som er problemet i Norge, og at Polen selv om de har svært få våpen på sivile hender allikevel har omtrent det dobbelte av Norges drapsrate.

 

Norge har en meget høy rate av våpen i sivilt eie, tar du med antallet av uregistrerte, men lovlige hagler er det i henhold til FN's statistikk kun to land med høyere våpentetthet, nemlig USA der tallet i dag nærmer seg 1 våpen pr innbygger (i henhold til FN er det offisielt 88 våpen pr 100 innbyggere), og Yemen der det offisielt finnes 54 våpen pr 100 innbyggere.

 

Jeg kjenner ikke drapsraten med skytevåpen i Yemen, men i USA har den faktisk gått ned i de senere år, og det til tross for at president Bush fikk opphevet en del at de innstramningene i våpenlovgivningen som Clinton innførte.

 

Ca 2/3 av alle drap i USA skjer med skytevåpen, og det toppet seg i 1993. Siden den gangen har antallet drap, både med skytevåpen og totalt gått ned i USA, til tross for at våpenraten har gått opp og i dag som sagt nærmer seg 1 våpen pr innbygger. Jeg har ikke de eksakte tallene tilgjengelig her, men drap med skytevåpen skal nå være under 8000 pr år (av ca 12000 drap totalt), en drapsrate på ca 4 pr 100 000 innbyggere. Dette representerer bort i mot en en halvering siden toppen, til tross for at våpentettheten er gått kraftig opp.

 

Det rimer vel ikke helt med teorien om "Færre våpen = færre drap"?

 

Problemet i Norge er ikke de legale og lovlydige sivile våpeneierne, men ulovlige og uregistrerte våpen i kriminelle miljøer.

 

Jeg forundres over at "noen" tror at vi løser noen problemer med å gjøre det legale og lovlige innehavet av våpen vanskligere? Kriminelle miljøer kommer jo helt sikkert til å rette seg etter nye lover og regler?

 

 

Med vennlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 years later...

Tråden er litt gammel, men jeg pleier å skyte om sommeren på privat grunn også på et avsidesliggende område som jeg eier. For å hindre bråk med Onkel Politi så pleier jeg å kontakte lensmannskontoret om at det vil bli skutt på egen tomt slik at de vet i forkant at det ikke er ulovlig aktivitet eller jakt på gang. Har aldri hatt problem med dem, og de er veldig imøtekommende om at jeg sier i fra hver sommer om at det vil være skyting på gang. Råder alle som skal skyte på privat grunn til å si i fra da samfunnet har endret så mye karakter at man må nesten regne med bråk - enten fra politiet eller sarte sjeler.

Link to comment
Share on other sites

Å ringe lensmannskontoret er slettes ikke dumt når man jakter nær bebyggelse. Jeg pleier å gjøre det på steder jeg tror naboer vil ringe å klage. Det har hindret minst en unødvendig utrykning som er ubehagelig for begge parter.

 

Å ha en god dialog med politiet betyr ikke at vår fullt lovlige syssel blir stoppet. Er fritt frem å bråke mellom 07-23 så lenge sikkerhetsavstand/bakgrunn er ivaretatt, noe ikke alle naboer forstår.

Link to comment
Share on other sites

Det ender vel med halari og glattcelle fordi en eller annen fersking er overbevist om at det ikke er lov, og sender ut hele kompaniet med full bevæpning til en bestefar som skulle være føre var før han tok med barnebarnet ut for å sende noen hermetikkbokser til de evige frysedisker.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det er vel ikke til å stikke under stol at det finnes visse personlighetstyper som tiltrekkes av visse situasjoner. De fleste politifolk er antagelig ålreite folk som ønsker å hjelpe. På samme måte som de fleste barnehageansatte antagelig er ålreite folk som ønsker å gjøre en god jobb. Men så har vi de andre...

 

Man vil gjerne ha avtaler og slikt skriftlig for å unngå uønskede konsekvenser, i det minste når det gjelder folk man ikke kjenner personlig og vet er pålitelige. Hvorfor skal det være så annerledes å ønske å dokumentere en situasjon der maktbalansen er meget skjev og potensielle konsekvenser ved misbruk forholdsvis store?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv gård og er grunneier. Jeg pleier å treningsskyte nå og da - noen ganger kan det gå flere måneder mellom hver gang jeg skyter.

 

Det skytes både på lerduer ut mot havet og med rifle på pappskiver på jordene mine - Det jaktes også rev, kråke, ravn o.l.

 

Første gang jeg skulle skyte lerduer for noen år siden, ringte jeg politiet på 02800 og ga beskjed. Det var hyggelige folk i andre enden som noterte ned aktiviteten, men det virket som det ikke var så vanlig at folk ringte inn å ga beskjed om treningsskyting. Jeg gjorde det mest fordi jeg nylig hadde kjøpt gården og ikke kjente alle naboer og de kjente ikke meg (det bor ca 100 stk innenfor en radius av 1000 meter). Alt gikk smertefritt!

 

Etter dette har jeg latt være å gi beskjed og det har aldri vært noen problemer - Folk er vant med at det kan smelle litt, og ingen hever et øyebryn. Jeg passer selvfølgelig på å ikke skyte dag etter dag etter dag for å unngå å irritere folk. Jeg bruker også lyddemper på alle riflene. Når jeg skyter hagle skyter jeg opptil 250 skudd i løpet av økten. Det er jo flere bønder rundt meg også og ei kappsag som står og går i time etter time, og haner som galer i tide og utide, oppfatter jeg som verre enn både hagle og riflesmell.

 

Mitt tips er derfor hvis en er usikker. Ring politiet første gang, og fortell at du har grunneieres tillatelse og at du informerer i fall noen skulle være bekymret og ringe dem. 2. gang det skal skytes kan du vurdere å ringe politiet. 3. gang hatt jeg latt vær å ringe - jeg regner med at folk og politiet har vent seg til aktiviteten nå..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...