Jump to content

Kven har våpen?


Sjur Dale

Recommended Posts

Bra spørsmål! Har fra tid til annen stilt meg det samme spørsmålet, siden enkelte brukere på forumet opererer med synlig navn i profilen, og i tillegg kanskje legger ut bilder av fra hjemmet med laderom og våpenskap.

Når det er sagt tror jeg ikke dette er så veldig problematisk. Så lenge man oppbevarer våpnene i henhold til forskrift, går vel dette greit. De som på død og liv vil stjele seg våpen får jo til det uansett?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt åpent navn helt siden "sluttstykket" sin tid, men har ikke ramset opp innholdet i skapet i profilen.

Uansett, hvis noen ønsker å ta på seg bryderiet med finne ut hva jeg har er det vel bare å sette seg ned å lese mine bidrag, da finner en vel ut etterhvert hva som finnes bak lås og slå.

Det gjelder vel mange her tenker jeg :?:

 

Ønsker en å gjøre ting enklere er det bare å ramse opp hva en har, gjerne hvilket kikkertsikte og lyddemper som er montert, og når det gjelder hagler er kammerlengden viktig å få med seg :!:

 

Om det betyr noe...? Jeg vet ikke helt, men som permafrost sier, er alt reglementert nedlåst betyr det kanskje ikke så mye.

Forøvrig, her på mine trakter finns det jaktvåpen og DFS våpen i nær sagt hvert hus.

Men hvem vet, kanskje ringer det på døra en sen kveld og en får besøk av en to-tre stykker som en helst ikke vil ha besøk av :shock:

Link to comment
Share on other sites

Tippar det ikkje er ein sjel i blokka mi som ikkje veit at eg har stor styggemannsbørse i heimen etter ymse HV-øvingar med foregåande og påfølgande inn- og utlossing av utstyr frå kjerra framføre blokka (ja, eg brukar så klart futteral). Ungane berre tykkjer det er spanande, som unger gjerne gjer - "Fåssebøssja'ri! Fåssebøssja'ri'a!", til ingen nytte. Nokon grunnleksjonar i handsaming av AG-3 og HK-416 framføre postkassane blir det neppe med det fyrste.

 

(Om nokon skulle få lyst på dei, har eg 1. Kraftig fastbolta våpenskap 2. Stor, tung dør 3. Naboar som held auge med kva som skjer 4. Arg hustru som kan svinge på ei støypejernspanne. Dette er å reikne som fråsegn av ansvar for personskade etter Avtalelova.)

Link to comment
Share on other sites

For kriminnelle er det vel håndvåpen som er mest ettertraktet. Enkleste da er å gå inn på stevneresultater å se hvilke klasser en skytter har stilt i. Får fult navn,adresse og hvilke våpen som mest sannsynelig finnes i våpenskapet. Det å si hvilke våpen man har her på kammeret er ganske ufarlig tror jeg, men jeg gidder ikke lage ei skryteliste i profilen for det.

Link to comment
Share on other sites

For kriminnelle er det vel håndvåpen som er mest ettertraktet. Enkleste da er å gå inn på stevneresultater å se hvilke klasser en skytter har stilt i. Får fult navn,adresse og hvilke våpen som mest sannsynelig finnes i våpenskapet. Det å si hvilke våpen man har her på kammeret er ganske ufarlig tror jeg, men jeg gidder ikke lage ei skryteliste i profilen for det.

 

Tjuvpakket jobbar på den måten at dei identifiserar aktuelle mål, spanar dei opp, slår til profesjonelt og får vekk varane før du er heime frå sydenferien din. Dei jobbar på nett same måten mot folk som til dømes har mykje gull eller smykker i heimen, eller andre dyre ting som er enkle å få skyfla. Lås skapet ditt og bolt det fast, kjenn naboen din, splitt gjerne våpna slik at ein vital del ligg ein annnan plass. Å ikkje flagge kva slags våpen du eig saman med informasjon som kan identifisera deg er sikkert kjempesmart, og er den einskilde sitt ansvar. Eg let ikkje våpenkorta mine liggja i lommeboka mi fast (noko som òg hindrar meg i å impulshandle ammunisjon, men skitt la gå), og eg fortel ikkje framandfolk at eg eig våpen ukritisk. Ein ven av meg fekk seg ein skikkeleg støkk når det kom ut i eit dårleg miljø at han var eigar av handvåpen. Bur du på Grønland, ville eg vore meir forsiktig av meg enn om du bur langt oppi Gnøkkfjord. Bruke skallen, her som ellers.

Link to comment
Share on other sites

Eg, Eg har våpen eg au! Men ikkje nok! :mrgreen:

 

Men fra spøk til revolver, å operere med fullt navn på et åpent forum er nok ikke det smarteste man kan gjøre.

 

Når det er sagt, så skal det ikke ha noe å si om det kommer innbruddstyver til akkurat deg, da jeg regner med at våpnene dine er forsvarlig nedlåst i et FG-godkjent våpenskap som igjen er boltet fast. Also known as, selv det mest udugelige politidistrikt skal rekke å sende en bil, eventuelt at innbruddstyven gir blaffen etter 44 minutters sliping og skjærebrenning.

 

Sånn for å pirke litt :-)

Link to comment
Share on other sites

Men hvem vet, kanskje ringer det på døra en sen kveld og en får besøk av en to-tre stykker som en helst ikke vil ha besøk av :shock:

 

Dør selgere ??

Jehovas vitner ??

 

Det er kjensgjerning at det øker på med ran hvor beboerne er hjemme.

Hva skal jeg (en eldre herre) stille opp med hvis svære karer med skinnjakke og finnlandshette ønsker å ta en titt i skapet mitt :forvirra:

 

Jeg kan jo myse forsiktig bak gardinet før jeg åpner, men jeg har jo ikke lov å forsvare meg uansett. (forresten, slikt har vi ikke lov å snakke om her så please disregard)

 

Det blir vel å flykte ut verandadøra og håpe på det beste...

Sjansen for at det skal skje er vel mikroskopisk, tanken slo meg bare i anledning det å "reklamere" for våpenene sine på åpent nett. :|

Link to comment
Share on other sites

Det vare en tråd her for en stund siden om hva hvis du mister nøkkelen til våpenskapet. Jeg hadde et slikt tilfelle, dvs kona hadde gjemt nøkkelen en gang vi dro på ferie, og fant den ikke igjen da vi kom hjem. Det endte med at jeg måtte tilkalle en proff (= låsesmed). Han brukte en hel dag på å få skapet opp og montere en ny lås. Det kostet over kr 5 000! En "proff" i en annen kategori (= skapsprenger, innbruddstjuv etc) hadde nok brukt kortere tid, han er jo ikke interessert i å bruke skapet videre, men det tyder på at det ikke er gjort i en håndvendig å få opp et skap. Dessuten, vi har alarm som går direkte til Securitas i tillegg, så jeg føler meg ganske trygg sånn sett. Vi har dessuten en (stille!) overfallsalarm hvis noen andre enn Jehovas kommer på døren (hadde kanskje vært en ide å bruke den da også? :lol: ). Vaskehjelpen vasket rundt denne alarmknappen en gang og løste den uforvarende ut, da tok det sånn ca 5 minutter så stod det en 2 meter høy og 2 meter brei en i gangen og lurte på hva problemet var! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Sindre.S.K: Jeg har et skilt der det står "Gi blaffen i hunden, vokt dem heller for eieren!" ;-)

 

Forøvrig når jeg handlet bil forrige gang og skulle forsikre denne, spurte forsikringsagenten meg om jeg hadde alarm i garasjen.

Jeg gav følgende svar og fikk samme pris som om jeg skulle hatt alarm: "Nei, men har en ladd 6-løper liggende klar!"

 

Har jo ikke det, men hva vet forsikringsagenten om våpenlover :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dekknamn og alias

Mine datakynde venner seier at det er godt råd å koma inn i serveren her

for å ta ut dei opplysningar ein treng.

Det trur eg på for folka er handverkarar på data.

 

Er eg ute etter å tømma eit våpenskap hjå nokon her i forumet,

så går listig og profesjonelt fram over for desse godtrune folka

som ventar vitjing når dei er heime eller har ein hund som bjeffar.

Alarmar er bra så lenge dei lever.

Det er klokt med rekognosering på førehand.

Våpenelskarar er ivrige med å syna og prata våpen.

Kvar våpenskapet står kan eg og kanskje få sjå.

Kanskje eg får litt peiling på kvar nøkkelen ligg, eller type låsemekanisme.

Spesialistar er grundige og perfeksjonistar. Dyktige fagarbeidar gjer god jobb!

 

Hald fram med å legg ut fylde lister over kva våpen de har, samt bilete.

Eg syns dårleg om det. Den meininga må eg få ha.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se...jeg bor altså på en sånn plass hvor det er komplett umulig å få bestillt en pizza, det er jo bare såvidt landpostbudet finner veien fra postkassa og hit...nabo av den vennlige typen som liker å holde oppsikt med alt som rører seg....to hunder...det obligatoriske våpenskapet...bare langvåpen med tildels ukurante kaliber...konstant lens for ammunisjon...ferie, hva er det?

 

Fasit: lite attraktivt mål for en dedikert innbruddstyv med spesifikke interesser.

 

Omreisende øst-europeere med klebrige fingre pleier å snu når de ser bilparken, her lukter det Redneck og selvtekt lang vei. 8)

Link to comment
Share on other sites

Du ville opna skapet medan eg var der

og gitt meg eitt og eitt våpen heilt godtruande.

Trur du det er mogleg å få til?

Du har et poeng der.

Hvis tyven er tilsvarende slu som våpeneieren er dum/uforsiktig, så har du en ønskesituasjon for en tyv.

 

For noen år siden skjedde en slik situasjon i en pistolklubb i sørNorge.

I barmhjertighetens og godhjertenhetens misforståtte navn hadde klubben bestemt seg for å arrangere skytekurs for såkalte rehabiliterte narkomane. Dette skjedde i samarbeid med det lokale rehabiliteringssenteret. De narkomane fikk lov til å skyte og delta i det sosiale skyttermiljøet og man delte rundhåndet med opplysninger om oppbevaring av våpen såvel som sikkerheten omkring dette. Dette var jo kjekke gutter, forstås. De hadde bare vært så uheldige at livet hadde fart galt med dem etc. , bla, bla, bla... fikk man tutet ørene fulle av ildsjelene i rehabiliteringssenteret.

 

Dette gikk greit en (kort) stund, helt til det ble tid for å dra på stevne til nabobygda. De "kjekke" guttene visste nå godt hvordan rutinene for transport av våpen ble håndtert. De visste hvem som fraktet pistolene til stevnet, når han dro og hvilken bil han kjørte etc... Lett match altså...

De (eller kompisene deres) la seg på hjul og fotfulgte bilen i påvente av en anledning for å få fatt i våpnene. De fikk alt servert på et fat. Sjåføren dro innom KIWI for å handle bitte gran, satte fra seg bilen ULÅST med våpnene i en bag baki kofferten... og resten er historie.

 

Selvfølgelig var de 5 pistoler vekke når han kom ut. I ett års tid etter dette gikk det en bølge med væpnede ran i distriktet, alle utført med pistol. Det var få, om noen som trakk sammenlikninger mellom våpentyveriet og ranene. Våpentyveriet lakk nemlig ikke ut til avisene, eller rettere sagt; lokalavisene ville ikke trykke saken fordi de ikke ville henge ut sjåføren, og politiet ville ikke forfølge saken mot sjåføren fordi han var sønn av en lokal politimann.

 

På ett eller annet tidspunkt ble «de kjekke guttene som tilfeldigvis hadde havnet på skråplanet, blablabla...» tatt og våpnene, så nær som ett kom til rette. Heldigvis var ingen blitt fysisk skadet imellomtiden.

Lærte klubben noe ut av dette?

Får virkelig håpe det.

 

Det kan da være måte på velvillig dumskap...

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje så tøff som dikka som stiller med pistol,

har vakthund og nabo til å halda utkikk etter personar som kjem.

 

Tre år etter at håndverkarane hadde vore ved Fornebu kom det

krimminelle fagarbeidarar som stjal lukka hengarar til å transportera stjåle gods i.

Desse fagarbeidarane hadde alle opplysningar dei trengde.

Verktøy til brekket hentar me der, hengar tek me hjå lure Sjur og så

fyller me hengaren med det me er ute etter.

Godt organisert og dyktige folk.

Håndverkarane hadde berre gitt opplysningar om kvar ting var.

Link to comment
Share on other sites

Kva ansvar har eg ved å leggja ut informasjon om

kva og kor mykje våpen eg har her i forumet?

 

Dette er offentleg rom med tilgang for kven som helst.

Vil ein våpentjuv nytta desse opplysningane?

Tja si det, men for å svare på trådens tittel.

 

Nesten alle mennesker har ett våpen, hjernen, (nesten fordi enkelte utvikklingshemmede mennesker ikke har hjerner som kan fungerer som våpen).

 

Hvor der er en vilje, er der en måte å gjøre det på. (aka, alle mulige og umulige gjennstander, ja selv hjernen selv kan brukes til å få tatt noen av dage).

 

Derfor burde man ha våpenkort og registreringsplikt på hjernen, med følgende kategorier:

Fri tilgang på alt under 50BMG (innkludert kjøretøy med mer enn 1kw/kg).

Begrenset adgang til langvåpen for jakt og konkurransebruk, samt kjøretøy med maks 1kw/kg.

Begrenset adgang til kjøretøy med inntil 0.5kw/kg.

Ikke f... om du får ta i kjøkkenkniven engang.

Låses inn, nøkkel kastes.

 

Kan man få kjøre to tonn med drapsmaskin rundt om på veiene, ser jeg ikke helt problemet med ei rifle eller to heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nesten alle mennesker har ett våpen, hjernen, (nesten fordi enkelte utvikklingshemmede mennesker ikke har hjerner som kan fungerer som våpen).

 

Hvor der er en vilje, er der en måte å gjøre det på. (aka, alle mulige og umulige gjennstander, ja selv hjernen selv kan brukes til å få tatt noen av dage).

 

Ikke "nesten", men alle! Det vanligste drapsvåpenet i Norge i dag er kniv! Antallet "uønskede hendelser" med kniv går utenpå våpen flere ganger.

 

Men ingen snakker vel om registrering og "våpenkort" for kniver av den grunn? Selv politidirektør Mæland og seksjonssjef Talgø bruker vel kniv opptil flere ganger pr dag? Farlige mennesker!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja, det første en potensiell tjuvradd ser i oppkjørslen min er hekken på trucken min:

207_23557241524_724006524_1027905_6913_n.jpg

 

Skulle fyren fortsette til døra blir han møtt av to stk. fullvoksne Rhodesian Ridgebacks på den andre siden.

 

For de som er så trange i nøtta at de ikke har funnet ut at det finnes enklere mål i nabolaget kommer dette med doble låser, forsterkede dører og vinduer, alarm, kameraovervåkning, våpenskap og evt. en veldig olm huseier eller to inn i bildet.

 

 

Uansett så gidder jeg ikke liste opp hva jeg måtte ha av våpen noe sted på internett.

 

 

 

PS.

Banjo er et instrument med 4 strenger som helst spilles av de som har 6 fingre på hver hånd :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror du har større tiltro til intellektet til de som evt skulle "komme på besøk", enn du burde

:winke1:

 

Mja, kan vedkommende lese så ser de registreringen min sponser Texas State Rifle Assoc. og om de ikke klarer å få med seg at LM betyr "Life Member" så er forkortelsen NRA relativt godt kjent i de fleste miljøer ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...