Jump to content

kur mot havesyken


myrnissen

Recommended Posts

Har man lyst har man lov 8)

Og som HighPower sier, har man først fått lysten på noe, så vil man gå rundt og ergre seg helt til man har det i hus.

Har selv handlet noen nye gunnere og som myrnissen laget en "pro/con" liste, her er min :D

 

Fornuften sier: "Er du splitter pine gal?"

Nytteverdien: "Næh"

Lysten: "Oh yes, oh yes!"

Dama: "Hmmm, ok, gjør det du vil!"

Visakortet: *Vifter med hvitt flagg!*

Link to comment
Share on other sites

HighPower: Jeg har både dirkesett (som jeg vet hvordan man bruker) og diverse forced entry tools i bilen min, så dama vet det ikke fungerer :mrgreen: Ikke at hun har prøvd eller noe sånt :winke1:

M67: True!

Myrnissen: De tåler litt, men en ting du må være påpasselig nok med, er å få slått igjen bolten godt nok på denne rifla når du skal ta oppfølgingsskudd osv. Var en i fjor som var uheldig der våpensjappa hadde glemt å nevne det og det endte opp med at vi måtte traske skogen i 2 dager for å finne skadeskutt elg :evil:. Får du ikke slått igjen bolten hardt nok, vil tennåla kun være såvidt borti tennhetta på patronen.

Link to comment
Share on other sites

Kur som følger:

Trinn ett:

Man tager ett stykk elektrisk dressurhalsbånd for hund, setter det rundt egen hals med elektrodene godt trykt inn i nakken. Sjekk at batteriene er ok.

 

Trinn to:

Man utstyrer ØKH med fjernkontrollen og gir henne instruks om å trykke på knappen om hun ser deg sikle på blaser. Hun sjekker også loggen på nettleseren, og trykker inn knappen om det har blitt beglodd rifle av tysk fabrikat.

 

Da vil du ettervert forbinde blaser med smerte, og miste lysten på å kjøpe ett sådant merke.

 

Egentlig burde fornuften din si : Howa.

Bare å printe ut masse bilder av en Howa rifle, teipe de opp på innsida av dassdøra, legge det som bakgrunn på skrivebordet på PC'n, teipe det fast på sentrum av rattet ovs..

Da skulle nok det underbevisste ta seg av saken..

Link to comment
Share on other sites

Motgift mot havesyken er å innse at denne trøtte rifla under er en gammel modell som er erstattet av en ny utgave R8..

 

BlaserR93.jpg

 

Bruk heller de pengene på en hobby som kan glede familie og naboer når du har lært og mestre den. Koster omtrent det samme i innkjøp, og ammo'en er gratis så lenge du kan blåse..

 

Sousaphone.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tyna r93 i uker i dritt vær av alle typer og fått den skikkelig full av modernatur, som vet hvordan den oppfører seg da?

Ikke stort og finne på nett om den type test :forvirra:

Bruker min på hjortejakt på Vestlandet, med det som hører med av terreng og klima. Overhodet ikke noe problem, jeg opplever den som mer rustbestandig enn den rustfrie Ruger M77-en jeg hadde før. Selvfølgelig skal den gis normal puss og stell, men der er den også enklere å ha med å gjøre enn noe annet jeg har vært borti - du dra ut sluttstykket, løser to unbrakomutre og tar ut løpet, da kommer du til overalt. OBS! På grunn av vestlandsklimaet valgte jeg en R93 Professional.

Problemstillingen Rausheim nevner vil jeg si tyder på at eieren ikke har vent seg til riflen, med litt trening faller det helt naturlig å føre sluttstykket helt i lås.

@Hveem: Jeg tror du burde prøveskyte en Blaser 8)

@balter: R93 er supplert av R8, ikke erstattet. Og svært mange, meg inkludert, foretrekker R93 og opplever den som lettere, smekrere, smidigere og bedre balansert. Hvilken man velger av R93 og R8 er først og fremst en smakssak, og valget bør ikke tas før man har håndtert begge ved siden av hverandre og opplevd forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

hveem ser ut til og ha den beste kuren her gitt :mrgreen:

 

Frykter jeg må prøve den gitt, hvis ikke blir det så jeg taper denne kampen med meg selv. :?

Merkelig hvordan den blaser`n frister altså,selv om jeg elsker Tikka`n den går fan så godt har liksom ikke tro på at r93 går bedre.

Værste er at jeg har lyst på r93 i 308w og så er tikka`n i 6,5x55 samme ulla de kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

Tjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

Tror ikke det er billigere å kjøpe en Howa, kjenne at lysten fortsatt er der, selge Howaen og kjøpe en Blaser enn å kjøpe en Blaser først som sist :wink:

For all del, Howa er gode rifler, og de er uforskammet billige i forhold til hva de yter, men Blaser er en annen klasse.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig hvordan den blaser`n frister altså,selv om jeg elsker Tikka`n den går fan så godt har liksom ikke tro på at r93 går bedre.

Det er ikke bare presisjonen som er interessant med Blaser. Jeg solgte min tidligere primære jaktrifle (en S&L) og kjøpte Blaser med diverse løp. S&L'en gikk like godt som Blaseren, men var mye mer "hassle". R93 er enkelt å vedlikeholde, løp demonteres for puss på noen sekunder, virker veldig rustbestandig, er kort (ca 10cm kortere en S&L'en med 4-5cm lenger løp. Enkel takedown, jeg kan ha stokk/kasse, løp og sikte demontert i ryggsekk på haglejakt (eller sopptur/whatever) og være klar til skudd på omtrent et minutt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er tottal pakka med blaser som frister meg, ikke bare presisjon den går jeg ut fra er som på Tikka.

Og med den prisen som r93 har kommet ned i nå så er det vanskelig og finne nå bedre i den prisgruppa,men hører nå med at det er ville priser på løp og ikke minst montasjen.

Akkurat på den kjenner jeg onkel skrue våkner i meg ja :roll:

Men har søkt en del her inne og ser det blir en helt annen pris i utlandet takk og pris for det :mrgreen:

 

Virker som alle er satans fornøyd med sin r93 er det ingen som har noe negativt og si om våpne sitt?

Nesten mistenkelig bra for og si det slik :?

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er jo eit poeng, eller kva? Ein heilt annan ting er at ein gjerne kan tenkje litt over kor mykje dingsar ein eigentleg treng, sånn heilt generelt. Litt som buddhistane seier, at ting av og til kan ende opp med å eige deg, heller enn andre vegen.

 

Av og til, i mørke augeblikk når eg har grubla meg lei over børser og børseplaner og børsebekymringar, tenkjer eg at eg eigentleg ynskjer meg ei einaste rifle som kan gjera absolutt alt. Den finst ikkje. Heldigvis?

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt å bli han fyren som går i grava og tenkjer "faen, eg sparte ikke nok penger!", eller? :mrgreen:
Jeg er tilhenger av vikingenes tradisjon der man ble begravd med sine våpen. Jeg har derfor tenkt å bli begravd i våpenskapet mitt med innhold. :wink: Kommer nok til å trenge noen sterke bærere, og Per-S har truet med gravrøveri - får satse på å leve lenger enn han 8)
Link to comment
Share on other sites

Må nok sette meg i samme "bås" som HighPower, jeg er selv tilhenger av vikingtradisjonen ved å bli begravd med sine våpen :mrgreen:

Man har de folka som skal spare penger resten av livet sitt for å få dem med seg i graven... de satser vel på å betale seg inn til paradis for å slippe helvete... Jeg hadde tenkt litt mer drastiske metoder :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du ha en R93: Fordi du tydeligvis har lyst på en og du vil nok ikke kurère havesyken før du får en, går litt på dette med "face your fears" som psykologene kjører på med i USA :D

Hvorfor skal du ikke ha en R93: Ikke mitt førstevalg av våpen akkurat, men smaken er som baken, den er delt.

 

Min mening: Kjøp deg rifla før havesyken utvikler seg til noe mer alvorlig noe, som motorsykler og sånt piss (som også koster mye mer) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg trur neppe det finns ein kur mot havesyken.

MEN, det går ann å bruke havesykja til noko positivt - som motivasjon!

 

Når eg får eit angrep av havesykja ser eg etter kva som må gjerast i hus og heim.

Må huset målast? Bør eg gå ned 5 kilo? OSV...

 

Når huset er måla, når eg har gått ned 5 kilo, dvs. når eg har gjennomført oppgåva...

DÅ belønnar eg meg sjølv ved å gå til innkjøp kva-det-no-var som sette igang havesykja.

 

Vinst:

1. Eg har fått gjennomført ei oppgåve som elles hadde blitt utsett eller gjennomført med manglande motivasjon.

2. Eg får skryt av kjæringi for å ha gjennomført oppgåva.

3. Eg har godt samvit for å bruke pengar på meg sjølv, sidan det er belønning.

4. Eg får aksept frå kjæringi for å bruke pengar på meg sjølv, sidan det er belønning.

5. Eg får tid til å gle meg, både til oppgåva er gjennomført og til belønninga er i hus.

Link to comment
Share on other sites

Fint fint triks det med belønning, selv har jeg fast trekk til konto etter røykeslutt..

Er for J.... hvor mye penger jeg har brukt på det , og forbannet mye annet fint jeg kunne kjøpt for de pengene tidligere :oops:

 

Men er langt fra den trygge sonen enda , fort gjort å falle tilbake på gamle synder.

muligens litt OT , men verdt å nevne.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Det avgjørende argumentet da min havesyke skrek R93 var Fordi jeg fortjener det :wink:

Og, bare for å slå det fast en gang for alle: Havesyke er en kronisk tilstand. Symptomene kan behandles, det som har effekt er å skaffe seg det havesyken sier at man bør skaffe seg. Da gir anfallet seg inntil det neste anfallet kommer :roll: Det kan skje fort, f. eks. da jeg hentet Blaseren min og han jeg kjøpte den av sa Du vil ikke kjøpe kikkerten også, da ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...