Jump to content

Er dette starten på slutten?


Andreasv

Recommended Posts

Jeg har i den senere tid sett en utvikling på kammeret jeg er litt bekymret for. Det jeg tenker på er hvordan vi tar i mot enkelte tråder. Spesielt da ”kjøpe ny rifle” temaer.

 

I forslagskassa ligger det nå ett forslag om å opprette en egen tråd for de som ønsker å stille slike spørsmål eventuelt ett eget kammer for dette. Gjør vi disse endringene kan det fort være starten på slutten for kammeret.no og interessen rundt det. Hvorfor sier jeg det?

 

Jeg har deltatt på en del diskusjonsforum rundt på nettet av ulike typer. Spesielt forumer der det er snakk om utstyr er det mange som kommer med spørsmål som delvis eller fult å helt er besvart før. Dette skaper for enkelte ganske store frustrasjoner som de gjerne lar gå utover den som har stilt spørsmålet. Hvordan arter denne frustrasjonen seg? Jo, det kommer en ganske krass henstilling til å bruke søkefunksjon.

 

Husk at dette har to sider. For min egen del så startet jeg en egen tråd (sikkert til manges frustrasjon) når jeg skulle kjøpe meg ei ny rifle. Dette gjorde jeg av flere grunner. Jeg hadde lest mye på kammeret før jeg la ut tråden, og var veldig usikker på om jeg skulle ”tørre” å stille spørsmålet, ganske enkelt fordi jeg ikke ønsket å få klar beskjed om å søke.

 

Jeg opprettet min tråd fordi jeg da kunne bestemme i stor grad hvor tråden bar. Jeg kunne stille nye oppfølgingsspørsmål og styre tråden dit jeg ønsket. Jeg fikk fantastisk god hjelp av denne tråden, og våpenvalget ble tatt ut fra den.

 

Når det da kommer nye tråder om Tikka t3 så mener jeg vi må tåle det. Dere som har masse kunnskap kan jo velge å overse tråden, eller eventuelt gå inn og på en hyggelig måte henvise til gode tråder om temaet. Og oppfordre til å spørre om de fortsatt lurer på noe. Det er vesentlig bedre i mine øyne enn ett oppgitt sukk om å bruk søkefunksjonen.

 

Blir alle som stiller ett allerede stilt spørsmål sablet ned på denne måten så forsvinner mange før de har blitt kjent med kammeret.no. Jeg har stor glede av å lese her inne, er innom hver dag og lærer noe nytt. Hadde jeg blitt møtt med en ”søk og finn” beskjed i min tråd om våpen, hadde jeg nok skygget banen ganske fort.

 

Hvem stiller disse spørsmålene? Jo det er nye medlemmer som enda ikke har nådd å gjøre seg kjent med kammeret. For enkelte, blant annet meg selv så er det ikke alltid så lett å komme på de gode søkeordene som sørger for presise treff. Det blir ganske håpløst om man søker informasjon også havner man inne i en tråd som ”lokking av rev.” Denne tråden inneholder mye god info, men håpløst å finne den. Det er alt for mye svada innimellom. Jeg har lenge hatt lyst til å starte en tråd der vi kan diskutere og komme med erfaringer rundt lokkefløyter på rev. Men har ikke gjort dette enda pga de forsøkene som har vært tidligere har blitt henvist til ”lokking av rev” tråden. Blir våpentrådene sånn også så tror jeg vi ender opp i gal retning.

 

Skal kammeret være ett sted for alle, eller ett sted for dere som allerede sitter på mye kunnskap?

 

Ett lite hjertesukk. Kjør debatt!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt usikker hvor jeg skulle legge denne tråden, om moderator mener den bør flyttes så gjør gjerne det. Men ikke flytt den til "forslagskasse" for da får ingen diskutert temaet.

 

Jeg la den under rifle pga at mye av tråden omhandler rifletråder.

 

MVH

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke at det skal være en motsetning mellom kvalitet og kvantitet. Totalt uinteressante tråder vil forsvinne fort, men skal vi begynne å sile hvem som er "gode nok" i "riktig gjeng" eller annet så blir vel dette forumet fort en plass man hopper over.

 

Blir det ett problem med lagringskapasitet i kammeret.no så får vi starte en kronerulling da for ny harddisk.

 

Ellers så ønsker jeg vikrelig at det skal være plass til alle. Vi veit ikke hvem ned neste "guruen" blir, en plass må han starte, sin kunnskapsøken.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker selvfølgelig og at kammeret skal være et sted for alle. Samtidig savner jeg enkelte gamle travere, som har forsvunnet den siste tiden. Hvorfor de har dratt, er det nok flere grunner til, men det er ingen hemmelighet at tråder hadde større kvalitet før.

 

Jeg vil også kalle det respektløst mot flk som faktisk tok seg tid til å lage den fantastiske tråden FAQ for kammeret rifle / spørsmål knyttet til kjøp av rifle.

 

Alt var bedre før :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel en av de som har spurt etter dumme ting og ting som har blitt skrevet om før. I saker som rifle/hagle, sikte og hunder vil man vel ganske garantert komme borti temaer som har blitt snakket om tidligere.

 

Jeg mener det bør være slik takhøyde inne på slike forum at man godtar at folk stiller spørsmål som har blitt stilt før, hvis ikke så vil vel kammeret dø sakte men sikkert ut. Det er no begrenset med uoppdaget problemstillinger og utstyr som ikke har blitt omtalt en eller annen gang her inne.

 

Hvis man føler at man ikke orker å svare hvis noen spør, så er det vel bare å gi f.. Kan jo hende at han du svarte sist, svarer den nye når han spør etter akkurat det samme. Hvis ikke vil jo tråden dette nedover ganske kjapt, hvis ingen svarer og det er en hvis diskusjon på andre saker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig enig med trådstarter her.

 

Det har sannsynligvis vært mange tråder om samme temaet, f.eks jaktrifler. Og hva gjør det?

Hvorfor skulle jeg irritere meg selv, fordi at et tema blir tatt opp på nytt. Jeg trenger på ingen måte gå inn på og lese denne tråden, ei heller svare på den.

 

Hvis en har noe konstruktivt å bidra med, så gjør det. Men hvis en mener at en tråd har vært tatt opp før og er unødvendig, så ikke bruk energi på å svare/skrive om det. Glem det heller.

Link to comment
Share on other sites

Det har sannsynligvis vært mange tråder om samme temaet, f.eks jaktrifler. Og hva gjør det?

 

Problemet er at det blir meget lav kvalitet på disse trådene etterhvert. De som sitter med stor kunnskap, har allerede skrevet det flere ganger. For en som er ny, og bruker søkefunksjonen, blir det meget vanskelig å finne de gode trådene.

 

De trådene som blir skrevet nye i disse dager, blir ofte besvart av personer som nettop har kjøpt seg sitt første våpen og skryter det opp til skyene. Jeg mener ikke å tråkke noen på tærne, og enkelte av svarene er veldig gode, men det er tendenser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også kalle det respektløst mot flk som faktisk tok seg tid til å lage den fantastiske tråden FAQ for kammeret rifle / spørsmål knyttet til kjøp av rifle.

 

Jeg brukte denne tråden aktivt når jeg skulle kløpe mitt nyeste våpen. Jeg leste den nok mange ganger. Men når jeg stod der og hadde tatt valget av kaliber og hvilke funksjoner jeg satte pris på, så var det fortsatt noen våpen å velge mellom. Den informasjonen jeg fikk fra tråden var kjempebra i forhold til det jeg trengte svar på.

 

Her jeg bor var det i den perioden veldig få våpenforhandlere som hadde noe utvalg inne. Jeg kunne derfor ikke bare gå til butikken å ta og føle på våpnene. Dermed ble andres erfaringer veldig viktige for meg.

 

Når det gjelder tråder som er tatt opp før, hva med litt vennlighet da? Hva med å si hei, "dette spørsmålet du stiller er det mange som lurer på. Om du går inn på denne... og denne... tråden så vil du kunne lese mye bra om dette, er det fortsatt noe du lurer på så bare spørr!" Vi trenger ikke gjøre det, men vi kan.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at det blir meget lav kvalitet på disse trådene etterhvert. De som sitter med stor kunnskap, har allerede skrevet det flere ganger. For en som er ny, og bruker søkefunksjonen, blir det meget vanskelig å finne de gode trådene.

 

De trådene som blir skrevet nye i disse dager, blir ofte besvart av personer som nettop har kjøpt seg sitt første våpen og skryter det opp til skyene. Jeg mener ikke å tråkke noen på tærne, og enkelte av svarene er veldig gode, men det er tendenser.

 

Men hvis du og andre "storskrivere" og "guruer" her inne syns kvaliteten her inne er synkende, hvorfor prøver ikke dere å gjøre noe med det da? Lag heller prosjekttråder, jakthistorier, reiser, tester osv istedet for å klage og syte på de som ikke er like flinke skrivere som dere.

 

Edit:

 

Selv bryr jeg meg fint lite om å svare på hva som er beste jaktrifle eller hagle eller hva det diskuteres selv om det er for 20 gang den uka. Jeg svarer det jeg mener så for folk avgjøre selv om de er enige eller ikke med meg.

Link to comment
Share on other sites

Eg må si meg meget enig med tråstarter.

Eg har starta tråder ved riflekjøp, ladeutstyr og kule kjøp ved hjemmelading.

Har alltid fått gode svar på disse og handla ut fra annbefalingene.

 

Det kommer hele tiden nye til som har spørsmål som er stillt mange ganger før.

Det er kalt rekkrutering.

Visst ikke vi aksepterer at disse får stillt sine spørsmål sier vi i grunnen nei til rekrutering.

Vi seier også nei til ynger folk som nødvendigvis ikke er like flinke og ordlegge seg som mere voksne folk.

 

En ny, fersk medlem her som får slengt i trynet ting som søk når de endelig skal kjøpe seg sit første våpen kan ikke være noe god start. Kjøp av vårt første våpen var jo morro og spesielt hva?

Ta imot nye medlemer på samme måten som vi ønsker og bli mottat når vi har noe spesielt på hjertet!

Har du ikke noe positivt og tilføre en tråd, la vær og tilføre noe!

 

Visst ikke vi aksepterer at de samme spørsmåla blir stillt flere ganger kommer vi før eller senere til et pungt det alle spørsmål er stillt og det blir slutt på nye inlegg. Det er ikke så mye nytt som skjer her at det kan fort bli et faktum.

 

2 tråder er aldri identiske, ikke 5 tråder om samme tema heller.

 

Takhøyde folkens!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skulle det ha vært om du dro på en fest, og ikke kunne ha snakket med de andre uten at man først sjekket om de hadde snakket om det samme, på forrige fest...

søk funksjonen. Kan være nyttig, og av og til blir man provoserte av enkeltes holdninger og krav om svar. Men uten nye tråder, selv på ferdig tygde emner vil et forum dø. Det er dessuten ikke gitt at svaret på hvilken rifle er best, er det samme i år som i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare trekke fram dette eksempelet

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=62156

 

Denne tråden husker jeg godt når det dukka opp. Jeg tenkte, noe så håpløst å spørre om. Atpåtil klare trådstarter om å spørre om hvor han skulle handle amo. Makan tenkte jeg... Alle sportsbutikker ca og, det er jo bare å søke litt så finne du svaret. Ja jeg tenkte det, å jeg angrer som en hund nå, en håpløs innstillning!

 

Les tråden, føste spørsmål er kanskje ikke noe nytt, men tydeligvis en nybegynner som spør. Tråden ender opp med at gutten får amunisjon gratis til testing og bruk! Jeg må si at dere som bidro i denne tråden virkelig imponerte meg! Sånt får også oss andre til å bidra!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du og andre "storskrivere" og "guruer" her inne syns kvaliteten her inne er synkende, hvorfor prøver ikke dere å gjøre noe med det da?

 

Sier takk for at du ser på meg som storskriver. Ihvertfall om du ser på antall innlegg jeg har i forhold til hvor lenge jeg har vært medlem. :wink:

Jeg er en person som leser veldig mye på kammeret, er sjeldent noen tråder går forbi meg ulest, men skriver desverre sjeldent. Dette er fordi jeg ikke føler at jeg har like mye kunnskap om enkelte har her inne.

Selvfølgelig kunne jeg startet opp prosjekttråder, da jeg har jevnlig prosjekter på gang. Desverre ser jeg utviklingen på enkelte av prosjekter som er "på kanten", og derfor ønsker jeg ikke alltid å dele med andre hva det er jeg gjør.

Nå skal det sies at jeg i går startet tråden "samletråd om 8x57is", som jeg har tenkt å bruke aktivt med å dele erfaringer/ladninger så snart børsa kommer i hus. Så jeg skal absolut prøve å gjøre min del, da jeg har god tro på denne tråden.

 

Jeg mener også at kammeret ikke nødvendigvis blir dårligere dersom antall innlegg som blir skrevet går ned. Jeg ser ikke poenget med å skrive bare for å øke innleggstelleren. Det var trolig derfor telleren ble tatt vekk. Men så var det dette med takhøyde selvfølgelig, som har blitt snakket godt nok om i andre tråder.

 

Hva med å si hei, "dette spørsmålet du stiller er det mange som lurer på. Om du går inn på denne... og denne... tråden så vil du kunne lese mye bra om dette, er det fortsatt noe du lurer på så bare spørr!" Vi trenger ikke gjøre det, men vi kan.

 

Joda, jeg har gjort dette i enkelte tråder. Hadde meg en god runde for rundt et år siden. Det konkluderte alt for ofte med at trådstarter overså innlegget mitt. Selv om jeg da gjerne brukte tid på å finne frem linker som passer akkurat til det trådstartet spurte om.

 

 

I bunn og grunn handler det nok om at det blir ikke bedre enn det vi gjør det til selv. Jeg ser selvfølgelig denne og skal prøve å gjøre mitt for å øke kvaliteten. Samtidig vil jeg og legge til at jeg ønsker nye medlemmer hjertelig velkommen! Jo mer erfaring som finnes på kammeret, jo bedre blir det. Og det er vel det alle ønsker :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd søk fungsjoene og jeg syntes egentlig det er mye rot som kommer fram..

Det er veldig skjelden den har hjulpet meg noe hvertfall.

Så jeg mene at de "dumme" spørsmåla KUN kan besvares bedre en de spørres..

 

På et vis så finnes det ikke dumme spørsmål, kun dume svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Veldig viktige poeng som kommer frem her.

Det er jo vi brukere som selv bestemmer om vi skal ha et levende forum eller et oppslagsverk over gode og dårlige temaer.

Har og vært i flere andre forum der de samme spørsmålene kommer frem, og løsningen har vært begge deler.

 

Det folk må vite er: Alle har forskjellig kunnskapsnivå, spørsmål som blir stilt er reelt, en kan og la være å svare, svar i en tone som en selv ønsker å bli svart på, ikke undervurder spørsmålsstiller.

 

Om en er ny på et forum og stiller et "dumt spørsmål som alle bør kunne" og svaret er: Bruk søk funksjonen. Er det nesten garantert siste innlegg fra spørsmålsstiller. Og forumet blir lidende med et medlem mindre. Noen er kunnskapsrike og mener at dette har vi svart på før, dreper diskusjonen og emnet dør ut.

 

Jeg tror alle er tjent med et levende forum og høyt under taket og lave terskler for å stille spørsmål. Men som skrevet før, en trenger ikke å svare om en føler spørsmålet ikke intreserer en selv, eller om en ikke hjelper spørsmålsstiller.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Følte et lite stikk om og kommentere denne tråden litt...

 

Har nå vert på kammeret en liten stund og er vel over gjennomsnittet intresse for våpen kanskje ..kommentert og spurt litt her og der i forskjellige tråder.

Folk her inne har mye kunnskap som jeg har benyttet meg av ved og lese diverse innlegg i tråder. Men har også bitt meg litt merke i som trådstarter her sier at nybegynnere av og til kanskje blir litt sett ned på med enkelte kommentarer. Er vel ikke greit og vere helt fersk og stille en masse spørsmål når en får til dels nedlatende kommentarer ...søke funksjonen er ikke helt god her inne, samt at en nybegynner vil kanskje slite litt med hva han skal søke på. På samme tid er det ikke alle som har mye pc erfaring og vet hvordan man skal finne snarveier etc ( selv i dag da de fleste har endel PC erfaring ) Tror at vi alle kommer bedre ut om vi gir rom for litt takhøyde og en viktig ting som...kua må ikke glemme at den har vert kalv engang ..

samt at vi alle er forskjellige i tankemåte og gjøren. Joa vet at det kan vere litt frusterende med de samme spørsmål opp igjen og opp igjen , men hva så ? Bare hoppe til neste tråd om du ikke kan si noe positivt eller gi et godt råd. Det er mangfoldet her inne som gjør dette til et godt forum. La oss fortsette med og ha det slik.

 

Kanskje noe og reflektere over litt ?

 

Mvh

Terje

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes en samletråd for ny rifle er en svært uheldig idè, og her er hvorfor:

 

-For det første handler dette om et svært viktig valg for mange, i de fleste tilfeller er det snakk om en månedslønn ( eller mer), eller hele studentstipendet.

Den vordende jeger fortjener etter mitt syn en dedikert tråd der de kunnskapshavende her på bruket kommenterer akkurat denne konfigurasjonen og eventuellt lister opp alternativer og betraktninger. I tillegg synes jeg det er ryddigere for de som svarer å forholde seg til èn enkelt trådstarter for å unngå forvirring, hvilket bringer meg til neste punkt:

 

- Praktiske betraktninger. En såkalt samletråd for nye riflekjøp kommer garantert til å føre til at samme side har mangfoldige forespørsler om forskjellige rifler, noe som kommer til å føre til at forespørsler "koker bort i kålen". Det er både forvirrerende å svare på, og ikke minst forvirrende å lese for de som har stilt spørsmålet. Svarer han meg, eller svarer han andre?

 

Et siste innspill er at jeg rett og slett tror en samletråd gjør at svært mange betakker seg for å svare. Den gamle jeger orker ikke å skumme igjennom 8 forskjellige "hjelp" poster med forskjellige ønsketenkninger og krav til børsa, da hopper han kanskje over hele greia.

 

Så summa summarum applauderer jeg initiativet, men det kommer ikke til å funke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel snart æresmedlem i GGG... :oops:

 

Jeg ser faktisk begge sider av saken. Og etter min mening er det største problemet som følger:

 

Trådstarter (ikke dette tilfellet) starter en tråd om et emne/spørsmål:

- Uten et minimum av å tenke gjennom hva han egentlig spør om?

- "Glemmer" å skrive vesentlig ting som gjør at vedkommende faktisk kan få svar, noe som igjen resulterer i at de 5-6 første innleggene går med til å stille spørsmål om opplysninger han faktisk skulle hatt med i begynnelsen!

- Både spørsmål og svar kommer gjerne på dialekt. Da må man også [søke] på dialekt. Ellers får man ikke treff i søkfunksjonen.

- Jeg innrømmer glatt, at jeg er sær. Har du ikke gjort noe som helst av egeninnsats, men "forlanger" å få alt servert på et sølvfat? Så uteblir det svar fra meg.

- Ja, søk funksjonen har et forbedringspotensiale! Men den funker med et snev av egeninnsats!

 

 

 

Hvordan skulle det ha vært om du dro på en fest... [...]

Tjaa, hvis du aldri har møtt noen av de andre på festen, så kan det kanskje lønne seg å gå litt stille i døra. Til du finner ut hvilken vei du skal åpne døra!

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen plikt til hverken lesa eller svara på trådar.

 

"Hjelp, eg skal ha meg hundehus".

 

Treng eg bry meg med å spørja om:

Kva hund har du?

Kva tid på døgnet/året skal huset nyttast?

Korleis skal taket vera?

Korleis skal inngangsdøra løysast?

Kva med to etasjar og glas ut mot ei steinrøys?

 

Det er så hyggjeleg at nokon vil engasjera seg i tråden om hundehuset,

medan andre les, grin og blir forbanna over :"Tenk og bruka forumet til slikt?"

 

For nokon er det alvorleg lett å klikka på slike trådar. "Eg berre må!"

 

God helg.

Link to comment
Share on other sites

Alle har et personlig ansvar for å heve kvaliteten på forumet, det gjelder de som svarer også. Vi må passe på at det ikke blir såpass lav takhøyde at med mindre du er børsemaker på deltid så kan du ikke starte emner her.

 

Det er mange nybegynnere her inne - inkludert undertegnede - og vi ser opp til dere med høy kunnskap. Bear with us :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter (ikke dette tilfellet) starter en tråd om et emne/spørsmål:

- Uten et minimum av å tenke gjennom hva han egentlig spør om?

 

Jeg skjønner godt hva du mener her Poacher, problemt er vel ofte at du må ha litt kunnskap for å vite hva du skal spørre om. Ofte har kanskje trådstarter lært mye av de spørsmålene som blir stilt i starten av slike tråder. Ser ikke bort fra at trådstarter da sitter hjemme å tenker, hmm ja det burde jeg jo tenkt på, eller det var jo lurt det må jeg finne ut av. Vips kunnskapsnivået har blitt betydelig høyere med en gang.

 

Når det gjelder søkefunksjonen her, ser mange her nevner at denne ikke er helt god. Enig der! Kanskje vi kan oppfordre noen, som virkelig er gode på dette med søk, å lage en liten oppskrift på hvordan? Jeg vet at det er mulig å legge til noen + tegn og "" tegn for å pressisere søket mere. Dette er ett område jeg absolutt er dårlig på.

 

Ett eksempel som jeg synes er godt i såmåte, er en tråd jeg starter om når månen kan forventes å se på ulike tider av døgnet og året. Fikk gode svar i den tråden, og på slutten kom det et tips om å søke etter "måne kalender" google. Selvfølgelig! Jeg brukte faktisk en del tid på google før jeg la ut tråden, men den kombinasjonen av søkeord kom jeg aldri på. Altså man må kunne litt for å gjøre gode søk også!

 

Glad for at mange vil ha stor takhøyde på dette forumet! La oss gjøre vårt til at den blir høy!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Da kan man jo si det på en pen måte. Alle må begynne et sted :)

 

Da er jeg tilbake på det med et minimum av egeninnsats!

Og når slike tråder kommer som en jevn strøm over mange år, så skjer følgende:

- Noen sier takk for seg og gidder ikke mer.

- Andre blir medlem av GGG

- Osv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del blir forundret over hvor mye folk egentlig trenger hjelp til, hvor lite selvstendig tenkende noen er. Hvor lite enkelte GIDDER å sette seg inn i de enkleste ting sjøl, og heller gjenta tråd #372 med samme emne. Vi kjøpte da våpen og ammo før sluttstykke.com og kammeret.no kom også; ja vi kjøpte faktisk alt vi trengte FØR INTERNETT KOM! :shock::shock: Slå den! :shock::shock: Gudbedre, som vi måtte ha famlet i blinde i gamle dager. Eller gjorde vi det? :wink:

 

Jeg er en av de som har redusert min aktivitet 95% her inne siste par årene. Hovedsiden flommer over av titler jeg har sett før, og etter en rask skumlesing av titlene så ser alle velkjente ut.

 

Kammeret.no har mistet sin intimitet; det har blitt ALTFOR STORT i mine øyne, så her har kvantiteten forlengst tatt over for kvaliteten. Før i tida skrev de som virkelig kunne sakene sine mange, flotte og informative innlegg, de er for det meste borte nå. Siden de dyktigste av oss er borte, så tar de nest beste og tredje beste over og skriver svar (ære være - de skal ha for innsatsen, og noen har kanskje pondus nok til å vite noe om det de skriver om), og da.... Vel, klypa med salt er mer framme enn før.

 

Så ja; starten på slutten kom allerede da vi passerte 3000 brukere her inne, og intimiteten og brukervennligheten på kammeret.no forsvant. I tillegg til at vi fikk tredd ned over hue på oss at vi ikke fikk slette egne innlegg, ikke engang om det var siste innlegg i en tråd. Mulig dette er en dyd av nødvendighet fordi man har umodne voksne som oppfører seg som ormyngel av og til, men da slike ting ble innført så hogg man vekk et par røtter til under treet kammeret.no.

 

Jo mer "utvikling" og medlemsøkning det har vært på kammeret.no, desto mindre attraktivt sted er det blitt å være. Eh sorry, vi får jo ikke lov til å kalles medlemmer lenger heller, vi er jo simple "brukere". :wink:

 

Hilsen Bruker nr 1297

Ranger.

Link to comment
Share on other sites

Så ja; starten på slutten kom allerede da vi passerte 3000 brukere her inne, og intimiteten og brukervennligheten på kammeret.no forsvant..

 

Nettop! Hvorfor i all verden skal vi ha denne store takhøyden som alle maser om? De som vil, kan selvfølgelig være med. Men en har ikke plikt til å skrive noe.

 

De beste trådene finner jeg alltid langt tilbake i tid. Da var det kvalitet! Ikke dette sluttstykketullet vi er på vei inn i nå. Man kan ha ytringsfrihet så mye man vil, og man må jo få med alle brukerne. Hvorfor det?

 

Ja til lav takhøyde og strenge moderatorer (som jeg forresten synes gjør en meget god jobb!).

 

Brukernr 1085, så teit av deg å stjele nicket mitt Ranger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips fra meg: Har opplevd at google er bedre for å lete opp emner på kammeret. Søk på det du vil søke på og legg til "kammeret" og vips.

 

Samme erfaring har jeg, både her og på andre forum og nettsteder. Google har muligheten til å begrense søket til kun ett nettsted. Skriv f.eks. "site:kammeret.no tikka t3" og du ender opp med http://www.google.com/search?client=saf ... 8&oe=UTF-8

Sett - (minustegn) foran ord du ikke vil ha med. "tikka -t3" fjerner resultater der t3 er med.

"type:pdf" gir kun pdf-filer osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med det er min tråd det er snakk om i første innlegget.. det var vel jeg som foreslo å lage en samletråd eller eget kammer for svært gjentatte emner.

 

Og det var ikke for å ekskludere de nyeste, men å hjelpe dem til å finne fram til de gode svarene!

 

Og skal jeg komme med enda ett forslag :?: La moderatorene svinge kosten ofte der og rydd unna alle "tullesvar" for så å heve kvaliteten slik at de som virkelig søker informasjon kan finne den!

 

Det er mulig noen føler de fortjener sin egen tråd der alle skal svare på alt bare fordi de skal bruke hele studielånet på ny rifle, men jeg synes de kunne brukt noe av studietiden også da på å lese seg opp i en vel moderert og oversiktelig tråd om "Tikka t3 i kal 223 vs 6,5"

 

 

 

Hilsen bruker nummer #19 Konservativ Gammel Grinebiter :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men i all verden, det er vel ikke snakk om å forby tråder av typen "hjelp, jeg skal kjøpe meg rifle"? Jeg trodde det var snakk om å samle de vanligste spørsmålene og svarene nettopp for å hjelpe nybegynnere til å orientere seg slik at de kan stille de viktige spørsmålene, type de som kun folk med praktisk erfaring kan svare på.

Link to comment
Share on other sites

Og det var ikke for å ekskludere de nyeste, men å hjelpe dem til å finne fram til de gode svarene!

Forslaget er godt men så vanskeligt og gjennomføre, rett og slett fordi folk er forskjellig.

Vi har forskjellig smak, bruksområde og økonomiske rammer.

 

 

Og skal jeg komme med enda ett forslag :?: La moderatorene svinge kosten ofte der og rydd unna alle "tullesvar" for så å heve kvaliteten slik at de som virkelig søker informasjon kan finne den!

Mener abselutt at det kunne fjerna inlegg i tråder som ikke tilfører anna en iritasjon og negativitet!

 

 

Dette var en konstruktiv tråd i byran til den begynte og skli ut av folk som burde hatt skrivesperre/tastaturlås!

 

Hvorfor kan ikke folk bare la vær og skrive i tråder som enten irriterer dem eller provoserer dem?

Link to comment
Share on other sites

@ John H jodda vi har forskjellig smak og takk og lov for det!

 

Det er svært mange som lurer på de samme tingene, og det er også naturlig når man er nybegynner i et fag. Men hvordan skal de finne svaren når de ikke vet hvor de skal lete? Da blir det samme spørsmålet stilt om igjen, ja noen ganger ser jeg samme bruker starte en likelydende tråd hvis brukeren ikke fikk ønsket svar i første tråd, eller ingen svar i det hele..

 

Da blir det rotete da, og virker litt "masete"! Når jeg forsøker å søke, enten via google eller søk-knappen her på forumet så får jeg ofte enn masse treff på populære tema. Men jeg regner ikke med at noen av oss er noe bedre og hvem gidder å åpne ett titalls tråder? Og i de fleste begynner det med et enkelt spørsmål og noen halvhjerta svar og kanskje litt surmuling om at dette har vært diskutert før - men ingen svar på det vi leter etter! Hva gjør vi da? Jo starter enda en tråd... å sånn går nu dagene!

 

Sånn personlig så har jeg vært her lenge, og diskutert en del før, nå har interessen falt for min del og hvordan rettning forumet tar er ikke så nøye lenger. Men forslaget mitt var for at de som kommer hit som ny, eller er nybegynner i denne spennende hobbyen skal få en god start!

Link to comment
Share on other sites

Men i all verden, det er vel ikke snakk om å forby tråder av typen "hjelp, jeg skal kjøpe meg rifle"? Jeg trodde det var snakk om å samle de vanligste spørsmålene og svarene nettopp for å hjelpe nybegynnere til å orientere seg slik at de kan stille de viktige spørsmålene, type de som kun folk med praktisk erfaring kan svare på.

 

Dette er allerede gjort, som skrevet lengre oppe. Desverre er det veldig få som får med seg denne.

 

flk som faktisk tok seg tid til å lage den fantastiske tråden FAQ for kammeret rifle / spørsmål knyttet til kjøp av rifle.:
Link to comment
Share on other sites

Skal du ha ny rifle? LES DETTE FØRST - sticky.

 

Først rifler i kategorien 2000 - 5000 - 10000 og endelig 20.000

 

Deretter optikk.

 

Deretter dempere.

 

Alle anbefalinger med forbehold og med opplysning om konkurrenter og en endelig oppfordring om å fiffle og foffle med samtlige mistenkte før beslutning tas.

 

Kunne det vært noe? Da har vi en fast tråd å henvise ferske jegere til før de oppretter tråder:)

Link to comment
Share on other sites

Kunne det vært noe? Da har vi en fast tråd å henvise ferske jegere til før de oppretter tråder:)

 

Det var vel nettop dette flk gjorde da han laget sin FAQ? Ser bare ikke ut som at det hjalp... Men dersom du ønsker, skal ikke jeg stoppe deg i å lage en ny tråd av samme typen.

Link to comment
Share on other sites

Søk er en kjemperessurs, men det hadde vært en ubrukelig funksjon dersom folk ikke fikk lov til å lage nye like tråder.

 

Er ikke sjeldent jeg søker, og finner 17 "like" tråder, hvor jeg finner noe nytt og interessant i nesten hver eneste en av de.

 

Men dette er en klassisk problemstilling for alle forum som går over litt tid, i starten syns man alt er nytt og spennende, så når man et tak hvor man føler at man har oversikt, og nye tråder da fort blir kjedelige. Det er ikke forumet det er noe galt med, det er deg. Om du ikke lenger finner glede i å lese det, så vær mer selektiv mht hvilke tråder du leser, og bruk mindre tid på det.

Link to comment
Share on other sites

Kunne det vært noe? Da har vi en fast tråd å henvise ferske jegere til før de oppretter tråder:)

 

Det var vel nettop dette flk gjorde da han laget sin FAQ? Ser bare ikke ut som at det hjalp... Men dersom du ønsker, skal ikke jeg stoppe deg i å lage en ny tråd av samme typen.

 

Det er en fantastisk FAQ han har laget, men det er kanskje for avansert for den helt grønne jegeren.. En lett fremstilt oversikt over de vanligste og beste førstegangskjøpene er kanskje noe som i større grad slår igjennom..

 

Jeg aner ikke, bare tenker høyt her.

Link to comment
Share on other sites

Ingen har totaloversikt og personlige erfaringer med alle riflene på markedet, og da blir det vanskelig å lage en nøytral anbefaling som dekker alt.

 

Her er min anbefaling:

Alle rifler på det norske markedet er gode nok for førstegangskjøpere, velg etter lommebok, funksjoner og følelse.

Link to comment
Share on other sites

"Når det gjelder tråder som er tatt opp før, hva med litt vennlighet da? Hva med å si hei, "dette spørsmålet du stiller er det mange som lurer på. Om du går inn på denne... og denne... tråden så vil du kunne lese mye bra om dette, er det fortsatt noe du lurer på så bare spørr!" Vi trenger ikke gjøre det, men vi kan. "

 

Det er mulig dette er litt OT og at jeg i tillegg er utrolig gammeldags, men hva med et lite "takk for hjelpen/god info." osv. fra de som ber om og får hjelp. Har inntrykk av at det er skjelden å lese at spørsmålsstillerne viser vanlig høflighet og gir en liten takk tilbake til de som tar seg tid til å svare.....Men korriger meg hvis je tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Denne debatten er essensiel for at vi skal kunne løfte dette forumet opp og fram, og tilpasse det til ett forum for framtiden med mange brukere med varierende kunnskapsnivå. I stedet for å fortvile over at forumet har fått for mange brukere, burde forumets brukere gamle som nye være stolte over å ha skapt og vedlikeholdt ett virtuellt møtested for jakt og våpen intresserte som stadig får nye brukere...... En stor honnør til alle dere som har gjort en formidabel jobb med dette forumet.

 

Å bevege seg i naturen er og blir stadig mer populert, noen med et jakt våpen ved sin side, andre uten. Men det er ikke til å stikke under en stol at jaktens gleder og det å høste naturens overflod blir stadig mer populært og nye jegere dukker stadig opp, dette skal vi være takknemlige for. Det vi ikke skal glemme at mange ikke har forståelse for jakt. Til flere opplyste jegere vi får i det ganske land, desto flere støtter vårt syn, og til sterkere en organisasjon er, desto større påvirkning har den i samfunnet.

 

I dagens it samfunn er det veldig lett å finne generell informasjon om et produkt, en finner produkt innformasjon hos produsenten, tester av produktene i magasiner eller på nettet osv. Har disse testene eller den generelle informasjonen et svakt punkt..... I mine øyne ja, produsenten skal selge et produkt, et magasin enten på nettet eller i bladform skal selge annonseplass og er avhengig av annonser fra de som selger eller produserer produkter for forbrukere som oss. Dette gjør at informasjonen som kommer fra medier som nevnt ovenfor kan være påvirket av overnevnte faktorer...... Og nå kommer poenget mitt......

 

Kammerets brukere sitter med unik informasjon i form av å være brukere av produkter, dere har kjøper erfaringer, dere har bruks erfaringer, dere har over tid og ved bruk av forskjellige produkter tilegnet dere erfaringer om produktene som forteller dere om kvalitet, hvilke kaliber som passer denne børsen og hvilke som ikke passer, hva som er et bra sikte og hvilke som ikke er fullt så bra, osv osv.

 

Denne kunnskapen kan dere enten velge å dele med andre, eller tie om. Jeg er en stor tilhenger av å ikke trenge å finne opp hjulet på nytt, dersom jeg dra nytte av andres brukererfaringer så er jeg veldig takknemlig for det.

 

Nettopp brukererfaringer er det som er uvurderlig for alle som skal handle seg en rifle, kikkersikte, jaktklær eller annet utstyr, en ærlig uhildet skildring av egenskaper, brukt og erfart av brukere som bruker produktene slik de er ment brukt.

 

La det bli flere gode brukererfaringer av produkter, som er skrevet av brukere som har skaffet seg erfaringer om produktene gjennom bruk, ikke noe i veien for å legge litt følelser i det, jeg vil veldig gjerne høre om hva det er som gjør at du elsker eller hater f.eks riflen din.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...