Jump to content

Reinsdyrjakta 2012


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Til Spissmus: Sist det var observert dyr i disse trakter i jakta var i 1982. Er nok bedre der i februar. :? Fra spøk til alvor, du bør nok tenke på å jakte så langt sørvest i området som mulig på nordvest vind. Grunnen til at det ikke meldes om rein på numedalsnett i disse områder, er at det er lite dyr i disse områdene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nå ha den bogmontert, da jeg ikke har gullbukk fra før. Hva andre gjør er nå deres sak

Har du ikke gullbukk? Dårlig jeger eller?

Ren er jo kjent for å være den enkleste i så måte. Selv har jeg 2 gullbukker (har så vidt jeg husker hatt bukkekort 4 ganger så det blir 50% uttelling.)

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke gullbukk? Dårlig jeger eller?

 

Nei, jeg har ikke det. Regner med å ha den i løpet av helga. Sønn til grunneier har fulgt bukken i 2døgn. Så da skal det være enkelt når jeg kommer opp.

Dårlig jeger? Ironi? Isåfall, forstår jeg ikke den! Sorry.

Link to comment
Share on other sites

Er helt ny på reinsjakt (men har jaktet hjort noen år) og har kort på sunndal øst.

Jeg og en kompis som er like fersk på reinsjakt var ute i forrige uke men i helga har han ikke mulighet til å bli med.

Er det noen som skal ut i helga og kan tenke seg å jakte sammen med en fersking?

Er minst like viktig for meg å lære som å få felt dyr selv.

Kan reise ut allerede idag/kveld om jeg får et forvarsel

 

Kontakt meg på pm om det kan være aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Har kalvekort i Lordalen og vurderte å dra oppover i helgen.

Har sjekket reinsmeldingen, men ingen dyr observert der de siste to dagene.

 

Har vært sønnavind en stund, ser ut som det er østavind på Bjorli idag og litt nordlig imorgen. Er det noen som har noen innspill på om det er vits i å dra? Nordavind imorgen er jo positivt, men hvis dyra står langt sør og øst så hjelper det kanskje ikke?

 

Alle tips og observasjoner mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Da er vi kommet hjem etter 5 dagers reinsjakt i Ringebufjellet, spurte etter tips her på forumet , men tipsene vi fikk var for det meste utenfor vårt jaktområde. ( vi hadde felt 2a b c og 3 a og b) så da tok vi kontakt med fjelloppsynsmann Kristian og han gav oss noen tips,(fantastisk hyggelig og hjelpsom kar oppsynsmann Kristian) Vi var som nevnt førstegangs reinsjegere alle 4,og med 4 fritt dyrkort u/50kg gikk vi på med stor tro og masse svette. Resultatet ble 1 kalv , 2stk 1,5 års simler og ei eldre simle :D .... Og di som nevnte kaoset ved friisvegen hadde helt rett, folk var klin gærne , onsdagskvelden talte jeg over 25 biler som fylte alle parkeringsplassene og folk løp som gale nede i dalen :shock: .,.,.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme igjen etter ei uke i dalsida øst, fikk se litt rein på dessverre altfor lang avstand, fikk gått ca 9 mil i fjellet og gudan vet hvor mange høydemeter, og fikk seg moskus på ubehagelig kort avstand.

 

så jeg for se om jobben tillater å avse noe dager til, til reinsjakt før denne slutter 15-09-2012

Link to comment
Share on other sites

Jaktlaget Skardtjønn........ Jaktlaget med glimt i øyet og en latter på lur.

Nå har vi fått oss selvoppnevnt "offisielt" navn etter årets happening, den obligatoriske uka i fjellet på jakt etter villrein.

Uka vi grugleder oss til et helt år....år etter år om en kan si det slik.

 

Dette er nok den mest sosiale uka vi har hatt på jakt i den norske fjellheimen.

Lattermusklene har fått trimmet seg skikkelig, noen ganger på grensen til krampe faktisk.

Mer om dette senere.

 

I år var det en litt "skral" gjeng som skar til fjells. Bustergutten med nytt titan-kne og gåstaver, Huldra med litt for svai og skral rygg, Dr Balder og jeg med alt for lite grunntrening og så Hemli'n da med ALT for mye trening. Mannen som bare ELSKER motbakker.

I år hadde vi derimot mistanke om at han var en smule redusert etter en tur på reinsjakt i Snøhetta noen dager i forveien, med alt for tung kjøttbør i retur. Hemli'n hadde nok en gang prøvd å gå på vannet, da han skulle forsere ei stri elv. Jeg har ved gjentatte anledninger fortalt at det er kun en mann før i verdenshistorien, som har gått på vannet og han levde for ca 2000 år siden.

Det gikk som forventet. Hemli'n pådro seg noen saftige blodblemmer, etter å ha fortrengt at han var en smule bløt på bena etter over nevnte stunt.:mrgreen:

 

Nuvel.......År etter år går vi på den samme smellen, hvordan er det mulig å dra til fjells med så jævelig tunge sekker. Vi forstår det bare ikke. Det ble mange og lange pauser oppover lia, på vei mot hytta.

 

Vel når en ser på bildet under, så forstår man muligens litt mer.

IMG_4978.jpg

 

 

Egentlig litt genialt å legge alt ut over gulvet, da har man litt mer oversikt over ting og tang

IMG_4979.jpg

 

Vi kom da omsider opp til hytta etter noen timers gange.

Dette måtte feires med en "lille en" Hemli'n ble mer og mer betenkt ut over kvelden over feiringa vår. Han hadde en plan. På vei opp til hytta hadde nemmelig bikkene høy neseføring og lav haleføring et lite stykke før vi nådde hytta. Dette betydde dyr i nesa.

 

Dette ville Hemli'n undersøke nærmere. Så da vi gikk og la oss, gikk Hemli'n ut på jakt, noe som viste seg å være et smart trekk. Ikke langt fra utedassen ble det kontakt med dyr.

Noe som resulterte i disse kara på bildene under. Ikke Mike Tyson kaliber, men begge er verdige representanter for fjellets høyvilt.

IMG_4988.jpg

 

Karen på bildet under tror vi holder til "edelt metall" i en eller annen valør, for de som bryr seg om slikt

IMG_4984.jpg

 

 

Etter denne pangstarten, bokstavelig talt, hadde vi tro på at jakta ville være over rimelig kjapt, selv om vi i år hadde med en del løyver i lomma

 

Nok om det......Mannen fra Sollia og Bamsegutten (voffen) er klar for jakt

IMG_5003.jpg

 

 

Spor og sportegn var det nok av, for å si det forsiktig. Over store deler av valdet var bakken helt hardtrampet og flere steder var det regelrett stier etter sleper som vi kaller det her, etter dyra.

IMG_5020.jpg

 

 

Og her. Helt molltråkka

IMG_5009.jpg

 

 

Vi jakter i ca 1500 meters høyde og over store deler av jaktområdet er det kun stein og ur. Fatter ikke hva reinsdyra lever av her oppe, men tydeligvis lever de av ett eller annet.

På bildet under har Huldra definitivt ikke klaustrofobi, der hun har parkert under et par "småstein"

Man kan ane hva slags krefter som har vært i sving her når en eller annen isbre for mange tusen år siden etterlot disse steinene akkurat i denne posisjonen.

IMG_5016.jpg

 

 

Huldra ja....er et meget trivelig bekjentskap. Aldri sur. Faktisk mer og mer blid utover kvelden/e har vi merket,

etter en pittelitenen :wink:

 

 

Her er Huldra i jaktmodus, med jaktburka'en påmontert.

IMG_5015.jpg

 

 

Kan hun ha sett reinsdyr :?:

IMG_5005.jpg

 

 

I valdet vårt har det foregått jakt på reinsdyr i flere tusen år og flere steder er det såkalte Hellere, som oftest kjempestore steiner der fortidens jegere har formet et krypinn og funnet ly for vær og vind. Disse heller'ne ligger strategisk plassert rett ved siden av dyras trekk/sleper. Vi bruker og har brukt heller'ne selv. Ikke mulig å oppdage om en ikke går rett på de.

Heller'ne er omhyggelig merket av på GPS'en

IMG_5026.jpg

 

Litt merkelig følelse når en sitter under en slik heller og tenke på at det har sittet jegere her for flere tusen år siden og speidet etter dyr, akkurat slik vi gjør i dag. Flere steder har vi også sett bogskytterstillinger og dyregraver, som fortidens jegere har formet og brukt.

Her en litt nærmere close up på helleren på bildet over.

IMG_5027.jpg

 

 

Fra jakt til mat........Hver kveld hadde vi kongemiddag med en proper flaske rødvin til.

Hver morgen var det egg og bacon til frokost. Som maten smakte.

Ang vin.......en ettermiddag etter jakta truet plutselig Hemli'n med å helle ut en 3 litring med rødvin på plenen utenfor hytta, da han "itte vill bæra med seg denna røvin hemmat"

Da skal jeg si jaktlaget tok ansvar dere. Alle kasta seg på pappvinen. Ut over kvelden og natta ble det veldig høyt under taket og vips var vinen borte :mrgreen: Da avslørte plutselig Dr Balder en godt skjult ferdighet vi ikke hadde sett og lang mindre hørt om før Han er rågod på stev Plutselig framførte han

Tore Tang e ein gamale mann. Hele byen kjenne han

 

 

Gikk ikke lenge før Buster sang duo med Dr Balder, riktignok joikvarianten av Tore Tang, men du verden som det låt.

Applausen ville ingen ende ta og jeg har til dags dato aldri ledd så mye og så lenge.

 

 

Dagen etter var det ut på jakt igjen. Vi delte oss som vi pleier og besatte strategiske "poster"

De som gikk østover fikk kontakt med dyr med en gang, dvs de så dyr både syd og Nord for seg, men fra å se til å legge ned dyr, er en ganske så stor og markant forskjell, noe vi fikk erfare til de grader på denne turen.

 

Vi fikk ikke kontakt med dyr før ut på ettermiddagen, da vi tok dagens første og eneste pause.

Hemli'n har fulgt med i matematikktimene på skolen og praktiserer en enkel læresetning nemlig den korteste avstand mellom to punkter er den rette linje noe jeg smertelig fikk erfare. Tror aldri jeg har vært på så mange utsiktspunkter som denne dagen. Alltid den korteste veien uansett hvor bratt det var. Under matpausen tok Hemli'n et sveip med kikkerten og så plutselig på en flokk omlag 70 dyr ca 2 km unna. Var noen orntli bulldosere av noen bukker i den flokken. Med nyfeide gevir og klar til høstens kamp om damene.

Et mektig og imponeredende skue var det.

 

Her er dyra. Dårlig bilde, men dere kan med litt govilje skimte dyra. Nei det var vanskelig. Flokken er ca midt i bildet

IMG_5028.jpg

 

Gutten pakka samen det forteste han kunne.....jeg mente at vi kunne unne oss en matbit før vi stilte innpå. Da kom nok en "perle" fra Hemli'n "je sitt da vel itte roli å ser på ren"

Om han hadde inne et rimelig høyt gir fra før satte han inn overdrive'n nå. Jeg ble distansert med flere hundre meter i løpet av minutter.

 

Vi kom oss innpå og hadde igjen mellom 5 og 10 meter før vi var i posisjon. Da bestemte dyra seg for å beite. Dro over en liten topp og var plutselig 300 meter inne på nabovaldet. Valdet vårt er det rimelig romslig med plass i, men like fordømt var de altså inne på nabovaldet. Vi lå i 2-3 timer å titta på de, men nei. Til slutt la flokken seg til for natta inne hos naboen. Stang ut igjen.

 

Alt har en begynnelse og alt har en slutt. Vi nærmet oss slutten. Det var vemodig å forlate hytta, som hadde gitt oss ly, varme og mange minner også i år. Nå er det et år til neste gang.

 

Her har Hemli'n tredd på seg både sekk og gevir og satt kompasskurs mot bygda.

IMG_5035.jpg

 

 

Her tror jeg jaggu Hemli'n har ørlite med slagside. Kan det være at han har lasta for mye i sekken :?::?:

IMG_5036.jpg

 

Da vi nærmet oss gården nede i dalen, så vi jaggu reinsdyr igjen. Hele tre flokker i lia et stykke ovenfor gården.

Det var ikke akkurat små flokker vi så. Hele 2500 dyr til sammen i de tre flokkene. Sto tett som rakfisk i ei bøtte.

 

Vi har aldri sett så mye dyr og aldr skutt så lite med dyr. Vi må ha sett flere tusen reinsdyr på denne turen.

Alltid på feil sted, til feil tid. Slik er jakta, men du verden så mye inntrykk som har festa seg i hjernebarken.

 

Vil avsluttningsvis takke alle på laget for ei kjempeuke i fjellet. Uten dere hadde vi ikke hatt det slik vi hadde det.

Takk alle sammen

 

Snipp snapp snute, så er denne reinsjakta over for i år.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De kan takke seg selv for dette.

etter jakta i 2009 sendte jeg inn et forslag på en fellesjaktordning som fungerer svært bra andre steder, Kvikne Øst statsalmenning omfavnet dette og la fram forslaget til årsmøtet, de gikk inn for dette med untak av Vingelen som ikke ønsket denne avtalen, innfor jakta i år ble denne avtalen av en merkelig grunn svært begrenset takket være Kvikne øst statsalmenning, forstå det den som vil.

Ordtaket "man ligger som man reder" er høyst aktuelt her.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Castor, dette var en av de apsolutt beste repotasjene jeg noen sinne har lest både her og på Sluttstykket i sin tid. Velskrevet og morsom og vel dokumenter med bilder. Gleder meg til fortsettelsen.

Link to comment
Share on other sites

Satte kaffen i halsen da jeg så den linken der, Castor....... :shock::lol:

Ååånei du! Det er JEG som har originalopptaket 8)

 

Turen var bare helt fantastisk og jeg har storkost meg i guttas selskap.

 

scaled.php?server=528&filename=reinsjakta2012021.jpg&res=landing

 

scaled.php?server=507&filename=reinsjakta2012015001.jpg&res=landing

 

Etter at Hemly`n hadde knalla nedpå bukkene så var det å dele dem i to og bære ned til bygda - og det var tydelig å se skepsisen lyse i ansiktene deres når jeg allerede etter 30 meter måtte ta en sit-down ;) Sekken min er nemlig ikke skapt for å bære 30 kg reinsdyr og revnet så det sang og slagsida mi var betraktelig større enn Hemlyen sin.

 

Men jeg kom meg da på beina og turen ned til gården gikk overraskende fint sjølv med min dårlige rygg. Faktisk var det jeg som hadde den tyngste børa viste det seg....

 

scaled.php?server=208&filename=reinsjakta2012019.jpg&res=landing

Her er vi på vei over Kvenna med kjøttet - noen som har vært lite ute i sola??

 

Vi så som sagt mye reinsdyr i løpet av uka, men av en eller annen grunn så var alle dyra samlet utenfor vårt jaktområde... mulig det hadde noe med kroppslukta å gjøre..?

 

I alle fall. Jeg og Castor hadde oss en ettermiddagstur i fint vær men som så mange ganger ellers i fjellet endrer været seg fort! Det begynte å regne og blåse og skylaget hang lavt over oss.

 

scaled.php?server=195&filename=reinsjakta2012031.jpg&res=landing

Men vi koser oss like godt vi i fjellduken!

 

Det gjorde godt å komme hjem til god fyr på ovnen og forventninger til middagen - reinsdyrhjerte med jegersaus og ris :)

 

scaled.php?server=401&filename=reinsjakta2012036.jpg&res=landing

 

Neste dag var været nydelig igjen.

scaled.php?server=204&filename=reinsjakta2012043.jpg&res=landing

 

scaled.php?server=856&filename=reinsjakta2012046.jpg&res=landing

Buster og dr.Balder speider etter rein.

 

scaled.php?server=833&filename=reinsjakta2012050.jpg&res=landing

.. og kongen på haugen og den som virkelig stjal hjertet mitt var herlige Sako - snart 13 år gammel!

 

scaled.php?server=580&filename=reinsjakta2012061.jpg&res=landing

 

Etter å ha tilbragt noen timer på den utsiktstoppen ble vi slitne i øynene og måtte jo hvile litt ;) (vel, Dollie sover nok ikke - hun er i koma av avgassene fra duken til Buster!)

 

scaled.php?server=214&filename=reinsjakta2012058001.jpg&res=landing

 

Rett før vi skulle hjem om kvelden så oppdaget jeg en hvit flekk i det fjerne. Jeg kunne ikke fatte helt hva det var for reinsdyra skal jo være lillafarget.... :roll: I alle fall de jeg hadde sett på langt hold.

 

Men man kan vel si at jeg fikk fullt fart i rævva når jeg så at det var en flott bukk med helhvitt skjegg og digert hønn som kom i full fart i vår retning og jeg spant ut av fjellduken på null komma niks. Avstanden var dryg og dyret var i fart men han var jo på vei mot oss... så jeg kom meg ned skråningen med hjertet i halsen og la meg til rette på ein stein og venta. Avstanden var fremdeles for dryg for at jeg ville sende avgårde et sikkert skudd så det endte med at han forsvant i motsatt retning da han fikk vær av oss. Synd men likevel en avgjørelse jeg står for - jeg vil ikke satse og dermed ende med skadeskyting. Det er plenty med rein i fjellet til en annen gang :)

 

scaled.php?server=62&filename=reinsjakta2012072.jpg&res=landing

Vi fikk også utrolig koselig jaktbesøk av Peter og vi kan vel bare fastslå med èn gang at stemningen om kvelden stod til 20 i stil og magemusklene fikk trimmet seg ordentlig :lol: Har sjelden hatt det så morsomt i hele mitt liv; denne gjengen er bare helt fantastisk herlige å være sammen med!

 

scaled.php?server=811&filename=reinsjakta2012073.jpg&res=landing

 

scaled.php?server=706&filename=reinsjakta2012080.jpg&res=landing

Strategien legges før vi drar ut på jakt.

 

scaled.php?server=832&filename=reinsjakta2012083.jpg&res=landing

Gutta er klar for å jakte!

 

scaled.php?server=39&filename=reinsjakta2012087.jpg&res=landing

Vi fikk høre mye og mangt på radioen disse dagene - alt fra matprat, strenge jaktlederkommandoer til informasjon om dyr som hadde falt utfor stup og slått seg i hjel.

 

scaled.php?server=836&filename=reinsjakta2012093.jpg&res=landing

Hårteigen i det fjerne

 

scaled.php?server=191&filename=reinsjakta2012097001.jpg&res=landing

Testskyting når man ikke har hørselvern krever fantasi...

 

scaled.php?server=585&filename=reinsjakta2012109.jpg&res=landing

Motbakker!!!!!!!!

 

scaled.php?server=706&filename=reinsjakta2012116001.jpg&res=landing

Klokka nærmer seg 21 og månen er full. Et vannvittig vakkert syn!

 

scaled.php?server=843&filename=reinsjakta2012128.jpg&res=landing

Natt til 1 september.... jeg innrømmer gladelig at jeg tenkte på hjortejakta!

 

scaled.php?server=3&filename=reinsjakta2012145.jpg&res=landing

Sako flyttet inn i senga mi og der ble`n :)

 

scaled.php?server=401&filename=reinsjakta2012147.jpg&res=landing

Oppe på toppen!! Ca. 1400 moh.

 

scaled.php?server=706&filename=reinsjakta2012150.jpg&res=landing

 

scaled.php?server=20&filename=reinsjakta2012152.jpg&res=landing

 

scaled.php?server=145&filename=reinsjakta2012157.jpg&res=landing

Dollie har full kontroll.

 

scaled.php?server=838&filename=reinsjakta2012159001.jpg&res=landing

Ser dere flokken?

 

Etter ei uke i fjellet så har jeg fått trimma både lår- og lattermuskler :) Gutta har en humor som er eventyrlig og kosefaktoren er høy (noe Hemly`n himla med øynene over; man er da ikke i fjellet for å soooove og slappe av?? Nei - man skal gå i motbakker og stå opp når vi andre gikk og la oss :) )

 

TUSEN TAKK for en kjempekjekk uke - dette kommer jeg til å leve lenge på!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Inspirert av andre tråder her inne skal jeg prøve å bidra med litt tekst og bilder fra min reinsjakt.

 

Tidlig i vår ble jeg invitert med av en kamerat på jakt på Hardangervidda. Jeg har jaktet rein før, men aldri på vidda. Så jeg trengte ikke lang betenkningstid før jeg sa ja.

Forventningene ble skrudd høyere og høyere etterhvert som jakta nærmet seg. Speielt når jeg fant ut at terrenget har rykte for seg for å være blant de bedre.

 

Vi reiste inn dagen før jaktstart, og var ei uke.

Bodde i ei relativt primitiv hytte utern strøm og vann. Men det hører liksom til at det skal være slikt.

Og selv om forventningene var høye må jeg si de ble oppfyllt, og mer til.

Uka var et aldri så lite eventyr. Vi så dyr hver dag, flere flokker. Gjerne på flere hundre dyr. Ikke alltid på vårt terreng, men alltid kjekt å se de.

Været var med oss hele tiden. Hadde ikke regn en eneste dag, og fjellduken ble kun brukt som sitteunderlag.

En ting som var spesielt kjekt var at når man så rein trengte man ikke stresse, man visste at man var alene i terrenget, og kunne planlegge derfra. En fordel med privat terreng.:-)

Vi var heldige, og kvota ble fyllt.Kunne sikkert skutt mer hadde vi hatt flere kort også.

 

Legger ved noen bilder som forhåpentligivs viser noe av hva vi opplevde. Og det er sikkert noen som kjenner seg igjen. :-)

 

normal_DSC_0106.JPG

 

normal_P8210029.JPG

 

normal_DSC_0083.JPG

 

normal_DSC_0086.JPG

 

normal_P8230035.JPG

 

normal_DSC_0065.JPG

 

normal_DSC_0068.JPG

 

normal_DSC_0069.JPG

 

normal_DSC_0070.JPG

 

normal_DSC_0075.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker til Castor og Jaktlykke for fine skildringer.

Skulle gjerne postet ett lengre innlegg med masse bilder selv, men den blir ikke noe særlig når vi ikke engang så rein.....! :cry:

 

Men fint vær og og utsikt, det hadde vi ihvertfall!

1267282.jpeg 1267283.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Da kom min tur til en liten berettning om reinsjakta 2012. Jeg var så heldig å få meg kort på fritt dyr i Alvdal sin del av Sølenkletten villreinområde. Jeg jobber slik at jeg måtte vente til litt uti jakta før jeg kunne reise på jakt. Kortet jeg kjøpte var en skytterpremie fra Alvdal skytterlag. Vinneren solgte så kortet videre til meg, jeg hadde god dialog med en av veteranene i Alvdal skytterlag som skulle gi meg tips om når det var muligeter for rein i området. 4. September ble jeg oppringt om at været skulle snu til nord vest og om at det var observert en enslig storbukk i området jeg hadde lov til å jakte. Jeg tenkte at det måtte bli som å leite etter nåla i høystakken, men jeg pakka sekken og dro av gårde i grålysninga dagen etter. Det kunne i allefall være håp i og med at vinden skulle snu til riktig retning.

 

 

1267303.jpeg

 

Svarthunden min Kirac ble med. Satset på at nasen hans skulle hjelpe meg å finne dyr. Kirac har fått påvist grønn stær på øynene og ser nå veldig dårlig, dyreklinikken sa at dette trolig er siste jaktåret hans. Jeg får klump i halsen bare jeg tenker på det :trist:

 

1267305.jpeg

 

På formidagen begynte vi å gå innover i terrenget det var fint vær men noe vind. Fine fjell å gå i, og ganske lettgått terreng. Toppene og høene er ganske like så det er ikke så lett og orientere seg. Var innom terrenget i sommer, så jeg vart litt mere kjent til jakta skulle begynne. Vi gikk innover i terrenget mot det området storbukken var observert i 2 dager tidligere. Enslige bukker kan ha en tendens til å gå å beite i samme området i legre tid uten og flytte så mye på seg. Vi gikk så langt sør i terrenge som jeg hadde lov til å jakte, uten å se surten av annet enn sau. Kirac hadde i midlertid svak overvær av ett eller annet. Vi tok en liten pause før vi snudde mot nord igjenn. Det er godt mulig å gå forbi dyr uten å se de, så jeg ville gå nesten samme rute tilbake for å se om jeg oppdaget noe. Vi hadde ikke gått langt før Kirac fikk kraftig overvær. Jeg skjønte at vi måtte være veldig nærme dyr på oppførselen hans. Så springer det plutselig ut en bukk ut av ei steinur like nedom oss. Bukken har tydeligvis sett oss og traver unna oss nedover bakken. På ca 170meter stopper den og snur breisiden til og ser på oss. Det var synd for bukken og bra for meg :smile: . Den segner om med en Nosler i bogen.

 

1267306.jpeg

 

Det var en pen bukk, symetrisk og pent gevir med ganske mange tagger. Sansynligvis litt for lite til å oppnå edleste valør men jeg er godt fornøyd :D

 

 

1267307.jpeg

 

 

1267308.jpeg

 

 

1267302.jpeg

 

Etter slaktiga pakka jeg opptimistisk halve bukken i sekken og og pakka andre halparten i fjellduken og la stein oppå. Jeg var nå 2-3 timers gange (uten tung oppakkning) unna bilen og klokka var 19:00. Jeg begynte å gå og fikk etterhvert bekrefta at formen kunne vært bedre. Når klokka var 21:00 begynte det å bli ganske mørkt og jeg begynte og merke det kraftig i kroppen. Jeg ringte hørte om kløvhest. Og fikk avtalt at han skule møte meg ved bilen neste morgen. Jeg fikk merka plassen ved sekken med GPS-punkt og gikk ned til bilen og sov til neste dag. Kløvhesten kom og vi fikk ut kjøtet, reinsjakta var over for i år. Jeg må vel ærlig si at jeg hadde flaks i år, det er ikke ofte det går så lett å få skutt dyret sitt :D Jeg brukte vel ikke mere enn 3-4 timer fra jeg gikk fra bilen til jeg hadde skutt bukken.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange har har hatt fine turer og god jaktlykke!! Lite kan måle seg med høyfjellsjakten etter grådyra :-) Bare det å kunne dra på tur i fjella er jo fantastisk, eller det å studere dyra i kikkerten.

Datt en storbukk til her i går, etter en utrolig spennende jakt! Fortsatt skitt jakt til alle, vi er kun halveis i reinsjakten :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Er ny her på Kammeret og har nå lest igjennom hele tråden. Mange gode skildringer og historier!

 

Har selv ikke jakt men samboeren min har fått fritt dyr under 50 kg i Rondane Nord. Har tenkt oss opp nå i morra og bli noen dager utover i neste uke og utgangspunkt for turene blir i Grimsdalen. Men været er ikke akuratt med oss etter hva jeg ser. Kuling og sør, sør-vestavind, så har hørt at dyra har trekt og står i Sel/Ringebu. Noen som har vært i området i løpet av uka, og/eller har noen observasjoner? Er dessverre ikke jakttelefon i år.

 

Gleder meg uansett STORT til å komme ut på jakt! :D Som sherpa rikitignok men blir gøy likevel. Frøkna får stå for skytinga ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde satset på i ligge ved fjellcampingen mot Haverdalseter og tuslet sørover mot delet til Sel. Hornsjøhø, Sletthøa og Gråhø.

 

Alternativt kjøre til Dørålseter og jakte sørover derfra.

 

Også nekter jeg å tro at dyrene har gått helt til Ringebu :lol:

Link to comment
Share on other sites

Liten mellomlanding i Stockholm, før det jeg lander i Oslo og det bærer til fjells.

Guttungen til grunneier har observert en stor bukk som de garanterer er gull. Den har holdt seg i samme området lenge.

Så da er det bare å få trofeet ned fra fjellet og til utstopping.

 

Var det bare å hente ned gullbukk?

Link to comment
Share on other sites

Inspirert av andre tråder her inne skal jeg prøve å bidra med litt tekst og bilder fra min reinsjakt.

 

Fine bilder Origo. Vi hadde ikke dyra så nær som du hadde, så det ble skralt med bilder av dyr fra denne kanten.

Gratulerer med flott resultat.

Tipper du har blitt litt hekta på reinsjakt nå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Pakker sekken og gjer meg klar til avreise i morga. Skal jakte på hognareinen fram til mandag. Vi skal campe på ei veibu et par kilometer før grønntjønna. Her har vi eit godt utg.punkt til fleire trekkplasser for reinen. Ringte villreintelefonen i går og fekk opplyst om store flokker i området rundt sætertangen og Ya. Det har lenge vert sør-sørvest dei siste dagane, så håper reinen fremdeles er der når vi starter lørdag morgen.

 

Er det fleire på kammeret som har vert i området og som kanskje har noken tips?

 

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Liten mellomlanding i Stockholm, før det jeg lander i Oslo og det bærer til fjells.

Guttungen til grunneier har observert en stor bukk som de garanterer er gull. Den har holdt seg i samme området lenge.

Så da er det bare å få trofeet ned fra fjellet og til utstopping.

 

Var det bare å hente ned gullbukk?

 

 

+ 1 :lol:

 

Blir artig å høre om det ble Gullbukk?

 

Ellers er vel Sverige et alternativ om man bare vil hente seg en medaljebukk? Hørte på et utenlandsk engelskspråklig jaktforum om en som hadde vært i Sverige og skutt medaljebukk! Mange lurte på om han ikke hadde vært i Norge og ikke Sverige, men nei, han hadde visstnok vært i Sverige på (vill)reinsjakt. Tipper de skar av ham øremerket først.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var i det området nesten en uke tidlig i jakta, så rein engang men etter de vi hørte på jakradioen var det plenty med rein alle andre steder en der vi var :roll:

Er første året på reinsjakt, en ufordring for en som er vant med hjortejakt hvor det er bare å gå ut døra så er man på jakt med dyr overalt.

Vanskelig å legge opp taktiken når både erreng og jaktformen er hel ukjent.

Link to comment
Share on other sites

Endelig storbukkefall etter tre helger i Skjåk! :)

Har vært med Nils-Ole (Stubberud) her på kammeret som kameramann, men jammen har vi slitt med reinsjakta i år.

I helga og på jaktas siste dag, blei det endelig fall og skjæring av frittdyrskortet.

Legger ut noen bilder. Litt dårlig kvalitet da de er screenshots fra video.

 

Her er en flokk storbukker (80-90) på vei opp i høyden. Vi trakk etter.

 

normal_00233_Capture.jpg

 

Flokken roet seg i toppene, og etter endel slit kom vi oss innpå.

 

normal_00245_Capture.jpg

 

Nils-Ole i posisjon.

 

normal_00248_Capture.jpg

 

Her sekunder før det smeller.

 

normal_00245_Capture_1.jpg

 

Jeger og kameramann er begge fornøyd med fangsten. Ikke av de aller største, men en flott, voksen bukk.

 

normal_00275_Capture_1.jpg

 

Så gjenstår bare slakting...

 

normal_00281_Capture.jpg

 

....og utbæring.... ps. kjøttet kløves ut, så veldig ille ble det ikke ;)

 

normal_00299_Capture_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har vert ei helg på Forellhogna. Det blei ei simle på meg og en kalv på brodern. Vi skaut begge dyra like ved Setertangen fra ein flokk på rundt 150 dyr. Vi hadde flokken innpå fleire gonger, men stadig var det dårlig bakgrunn. Vi blei overraska med snøvær, vind og tåke på lørdagen, men letta opp seinare på dagen. Vi dro heim søndag og hadde mandagen fri til å finpartere og vakumere kjøttet til vidare mørning.

 

Nok ein fantastisk tur på villreinjakt. Femte året på rad i samme området og alle åra har vi felt første jaktdag :D

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Reiste opp till Alvdal lørdag og hadde lykken med meg første dagen.

Så 4 flokker- alle på feil side av kommunegrensen, men den ene flokken kom etterhvert inn på min side.

 

Konkurranse: Hva er dette? (Kjønn, alder og vekt.)

Jeg ble selv overrasket og lurer på om andre ser noe jeg ikke ser.

 

005.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...