Jump to content

Reinsdyrjakta 2012


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har jakta to ganger i Sølenkletten, og er forøvrig litt kjent i området. Er ikke helt sikker å hvilket område kortet ditt dekker. Men skøyt min første rein for 25 år siden på Bogen, dvs på platået på vestsida av Store Sølenkletten. Hvor dyra står er jo avhengig av vind og ikke minst beite. Det står også ofte dyr i Sjellåbåtten mot Gravskaret mellom Breisjøseter og Straumbu. Også på myrene vest for Holmsjøen kan det lett stå dyr. Ble selv løpt ned av en flokk et stykke øst for Korsberg. Er det mye sopp i skogen (som det sikkert blir i år) står de ofte i skogen sørover. Uansett - et fantastisk fjellområde!

Link to comment
Share on other sites

HA HA HA HA

 

Fikk meg utrolig nok et reinskort i år!!!! Hadde avskrevet hele jakta men så ringte det ei dame fra Ringebu Fjellstyre i går og lurte på om jeg var interessert i et fritt dyr under 50 kg :shock::shock:

 

JEPP det var jeg jo :D:D:D:D for å si det forsiktig.

 

Pakker sekken neste lørdag :mrgreen:

 

Til alle dere andre - SKITT JAKT

Link to comment
Share on other sites

I ottadalen er det sønnavind og sønnavind og sønnavind. Hva mener dere som skal jakte der om muliughetene for jegere i Skjåk og Lesja? Er grenseområdene aktuelle helt fra jaktstart, og at dyra grunnet jaktpress vil bevege seg N-V?

Tommy.

 

Kjem vel sikkert til å være dyr både i skjåk,lesja og lom ved jaktstart men den sørlige vinden som er meldt framover blir det vel mest dyr i skjåk og lom i jakta og mindre i lesja. Lesja sleit med fellingsprosenten i fjor på grunn av mykje sørlig/sørvest vindretning som det er meldt i år. Og storbukkane er ikkje små i år 8)

Link to comment
Share on other sites

Fare for at storbukkene som går i Skaihøi i Finndalen kommer trekkende framafor Lomshorrungen eller innved, som oftest kommer de på bygdesida av Lomshorrungen så Pensjonisthaugen ved Jehanshøi kan være et hett punkt

 

Ja det kan bli eit hett punkt, litt for hett for min smak. Blir fort mykje folk so nærma aursjøen, lønna seg og gå lenger og ikkje bry seg so mykje om rapportering om kvar dyra står. Blir fort mykje folk og berre stress ut av sånt.

Link to comment
Share on other sites

Har fått jakt på kongsvoll/ drivstua vest pluss fellesjaktområdene i år.

Dette er et område jeg ikke har jaktet i tidligere, så jeg vet lite om vaner og trekk til reinen.

Er det noen med erfaring fra snøhettaområdene som kunne tenke seg å dele litt erfaringer?

Evt. vet hvilke områder flokkene oppholder i pr. dags dato?

Gjerne på PM. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere skal jakte i Ringebu fra den 20ende ville jeg gått inn Bretningsdalen og prøvd meg i områdene rundt Storvola. Skal godt gjøres at dere ikke treffer på dyr der.

 

Storvola

Breidskaret

Grandalen

Svuluhøgda

Storfjellet

 

Hvis du får vedvarende sønnavær kan myrområdene og høydene rundt Remdalen være bra, men kom deg et godt stykke unna stresset ved veien. Der blir det mye trafikk hvis flokken kommer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere skal jakte i Ringebu fra den 20ende ville jeg gått inn Bretningsdalen og prøvd meg i områdene rundt Storvola. Skal godt gjøres at dere ikke treffer på dyr der.

 

Storvola

Breidskaret

Grandalen

Svuluhøgda

Storfjellet

 

Hvis du får vedvarende sønnavær kan myrområdene og høydene rundt Remdalen være bra, men kom deg et godt stykke unna stresset ved veien. Der blir det mye trafikk hvis flokken kommer.

Skal jakte fra 27/8 og en uke,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har fått simle/ungdyr og kalv oppe på øst siden av Mår. Syvra mere nøyaktig. Har ikke jaktet der før. Er det noen med stalltips. Er det noen plasser det er mere sansylig at de trekker hvis de er i området? Vind retning osv.

Er det en jakttelefon som man kan få observasjoner fra under jakta?

 

Zolli 98

Link to comment
Share on other sites

Kjekk side. Ser det er et tlf nr på siden, kan man ringe/sms å få oppdateringer eller er det bare for å raportere inn observasjon?

Du har fått kort på mårfjell da? Får krysse fingrene for at det har trekt noe dyr øst over fra vinje! Blir en bra tur uansett.

 

Zolli 98

Link to comment
Share on other sites

da er man straks ferdig pakket til kurs om villreinsjakt :) blir spennende 19 stk lapua mega er ladet opp til reinsjakta men tror jeg skal lade noen nye som blir ladet ned en del og ikke på maksladning...

 

blir 300 winmag som blir bruktpå reinsjakta i år. meninga var 6.5x55 men da jeg ikke har fått tak på 140 grs accubond til 6.5 så da må det bli 300 winmag

Link to comment
Share on other sites

Noen som har ny info om hvordan det er med rein på ringebu???

Jeg har ikke lest innstruksen enda men ser at det blir nevnt flere områder som er på Sollia men tror du skal være forsiktig m å jakte på den sida m Ringebu Natur kort hvis det er som før :P

Rein over hele fjellet!

 

Hva mener du med at vi skal være forsiktig??? Fikk tilsendt et kart fra ringebu natur ( standard turkart over hele ringebu) med beskjed om at vi kunne jakte over alt?!?!?!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har ny info om hvordan det er med rein på ringebu???

Jeg har ikke lest innstruksen enda men ser at det blir nevnt flere områder som er på Sollia men tror du skal være forsiktig m å jakte på den sida m Ringebu Natur kort hvis det er som før :P

Rein over hele fjellet!

 

Hva mener du med at vi skal være forsiktig??? Fikk tilsendt et kart fra ringebu natur ( standard turkart over hele ringebu) med beskjed om at vi kunne jakte over alt?!?!?!

 

Ringebu natur har ikke hatt fellesjakt m Sollia før, men kan jo vært gjort endring nå kanskje

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...