Jump to content

Reinsdyrjakta 2012


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde en fantastisk fin dag på fjellet, sist Torsdag.

Dro nedover til Sølnkletten Onsdag 12/9, og fikk opp lavvoen på kvelden.

 

1276193.jpeg

 

Natta ble iskald, med noen minusgrader,

men været så ikke så ille ut på morgenen.

Hadde vært bare sønnavind, så jeg hadde veldig liten tro på å finne noe.

Begynte å gå 06.30.

Da jeg hadde gått nesten en time, snudde vinden, og det begynte å snø.

Det varte bare et kvarters tid, men det var fare for at jeg hadde værsatt store deler av området.

Gikk et stykke til, og kom meg litt høyere opp i terrenget.

Da jeg kikket ned i et skar, fikk jeg øye på noen dyr.

Det var en liten bukkeflokk på 10-12 dyr, deriblant en storbukk!

Akte meg i posisjon og målte opp avstanden til 240 meter.

Hadde vinden i ryggen, så jeg tok ikke sjansen på å prøve å komme nærmere.

Holdt litt høyt og traff perfekt rett bak bogene, da var klokka blitt 08.00, så dette gikk fort.

 

1276195.jpeg

 

1276197.jpeg

 

Nå kom sola fram, så det ble rent så idyllisk.

Hadde hele dagen til å slakte å bære ut kjøtt.

Som bildene viser ble ryggen og ribbeina lagt igjen på fjellet.

Det som ble med ned, veide 69 kg, så bukken var vel ca. 80 kg.

 

1276198.jpeg

 

Bukken var hvit og fin under buken, og ikke antydning til brunstlukt enda.

 

1276199.jpeg

 

Her begynner det å bli klart til bæring 8)

 

1276200.jpeg

 

1276201.jpeg

 

Fin bukk, men ikke det største geviret. Veldig godt fornøyd likevel, særlig siden forhåpningene ikke var de største.

Det var en sliten kropp, som kom hjem til Nordmøre klokka ti på kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Sjølv om kvotene på Forelhogna har blitt mindre og blir det framover neste fire åra for å nå målet med 2000 vinterdyr, så blir nok prosenten mykje dårligere enn normalt i år. Det er fleire grunner til det. For det første har mange jaktfelt sagt nei til fellesjaktavtale. Den andre grunnen er sønnavinden som har har gjort det vanskelig for dei som jakter nord og øst i nasjonalparken. Tipper prosenten havner på mellom 60-70% i år uten at eg har holdt meg oppdatert den siste veka...

Link to comment
Share on other sites

Hadde en kjempeopplevelse i Knutshø i går! En historie til ettertanke og etterfølgelse for mange villreinjegere!

 

Dro oppover søndag ettermiddag for å jakte kalv mandag og tirsdag. Fri overgang på kalvekort da. Fant dyr i Heimtjønnshøa mandag, men ble hengende på etterskudd hele dagen. Flokken dro etterhvert over i Nordre Knutshø og jeg ga med. Utpå kvelden så jeg igjen flokken fra Grønbakken på Dovre da de kom over på vestsiden av Nordre Knutshø. Tidlig morgenen etter spottet jeg de igjen i Midtre Knutshøa. Da var det bare å kjøre til Kongsvoll og loffe oppover. En dryyyyyg tur forøvrig. 20 minutter før jeg nådde dyrene på toppen så kom det snø og tåke. Sikten var minimal. Jeg fant dyrene og ble sittende i over en time i jervenduken. En annen jeger kom smygende og kom bort til meg. Vi trakk litt unna flokken for å prate litt. Han hadde jaktet MYE i høst uten å se noe særlig med dyr og hadde simle og kalv. Jeg foreslo at vi kunne jakte sammen, sikkerhetsmessig mye bedre når det er så dårlig sikt, og jeg sa at han kunne skyte først. Vi holdt på med flokken i nesten 2 timer, litt frem og tilbake, og opp og ned. Var aldri lengre enn 150 meter unna. Når vi ikke så de gikk vi på lyden. Vi fikk avskjært de ved en anledning og kom helt inn på 50 meter i overhøyde og hadde da sikker bakgrunn i en liten dal. Oppdølingen lå lenge for å plukke ut rett dyr, det var SYKT mye storbukk i flokken. Det smalt og han fikk en fin simle. Og han var ekstremt takknemlig for at han fikk skyte først. Jeg hadde tross alt vært på flokken en time før han kom.

 

Jeg fulgte flokken videre og kom innpå igjen, men av så mange hundre dyr var det nesten ikke kalv med og jeg fikk ingen fri. Da de dro mot Nordre Knutshø ga jeg meg. Det var en fantastisk opplevelse å drive på med flokken på så kort hold over så lang tid. Mulig jeg kunne fått kalven min hadde jeg vært alene, men selv om jeg ikke kjente oppdølingen så var det stor stas at han skjøt dyr.

 

Grattis igjen Øyvind hvis du leser kammeret!

 

Jeg skal linke opp noen fantastiske videosnutter av storflokken i snødrevet når jeg får lastet de opp.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en kjempeopplevelse i Knutshø i går! En historie til ettertanke og etterfølgelse for mange villreinjegere!

 

Dro oppover søndag ettermiddag for å jakte kalv mandag og tirsdag. Fri overgang på kalvekort da. Fant dyr i Heimtjønnshøa mandag, men ble hengende på etterskudd hele dagen. Flokken dro etterhvert over i Nordre Knutshø og jeg ga med. Utpå kvelden så jeg igjen flokken fra Grønbakken på Dovre da de kom over på vestsiden av Nordre Knutshø. Tidlig morgenen etter spottet jeg de igjen i Midtre Knutshøa. Da var det bare å kjøre til Kongsvoll og loffe oppover. En dryyyyyg tur forøvrig. 20 minutter før jeg nådde dyrene på toppen så kom det snø og tåke. Sikten var minimal. Jeg fant dyrene og ble sittende i over en time i jervenduken. En annen jeger kom smygende og kom bort til meg. Vi trakk litt unna flokken for å prate litt. Han hadde jaktet MYE i høst uten å se noe særlig med dyr og hadde simle og kalv. Jeg foreslo at vi kunne jakte sammen, sikkerhetsmessig mye bedre når det er så dårlig sikt, og jeg sa at han kunne skyte først. Vi holdt på med flokken i nesten 2 timer, litt frem og tilbake, og opp og ned. Var aldri lengre enn 150 meter unna. Når vi ikke så de gikk vi på lyden. Vi fikk avskjært de ved en anledning og kom helt inn på 50 meter i overhøyde og hadde da sikker bakgrunn i en liten dal. Oppdølingen lå lenge for å plukke ut rett dyr, det var SYKT mye storbukk i flokken. Det smalt og han fikk en fin simle. Og han var ekstremt takknemlig for at han fikk skyte først. Jeg hadde tross alt vært på flokken en time før han kom.

 

Jeg fulgte flokken videre og kom innpå igjen, men av så mange hundre dyr var det nesten ikke kalv med og jeg fikk ingen fri. Da de dro mot Nordre Knutshø ga jeg meg. Det var en fantastisk opplevelse å drive på med flokken på så kort hold over så lang tid. Mulig jeg kunne fått kalven min hadde jeg vært alene, men selv om jeg ikke kjente oppdølingen så var det stor stas at han skjøt dyr.

 

Grattis igjen Øyvind hvis du leser kammeret!

 

Jeg skal linke opp noen fantastiske videosnutter av storflokken i snødrevet når jeg får lastet de opp.

 

Sjekk http://www.gitteogulfsinjaktblogg.wordpress.com for noen sinnsyke bilder og snutter!

Link to comment
Share on other sites

Til de erfarne:

 

Slik som været er nå på langtidsvarsel og hvordan dyra er plassert på numedals.net, og tatt i betrakning at det er meget sent i jakta..... Er det noe poeng å dra opp til Eidfjord (nord av lågen)? Ja man får ikke dyr av å sitte i sofaen, og det blir sikkert en fin og snøete fjelltur.

 

Men er sjansen for å finne dyr = lim x->0 ?

Link to comment
Share on other sites

Ikke i øyeblikket, men mot helga er det muligens mikroskopiske muligheter i området der du jakter, men det holder jo at ett evt flere dyr er alvorlig ute av kurs. Da kan dyp depresjon snus til ellevill glede i løpet av et nanosekund. Det vet jeg ganske mye om, etter å ha jakta villrein en del år :lol:

 

Så er som påpekt litt lenger opp i tråden her da at om en sitter i sofaen, er det små tjangser for felling :mrgreen:

 

Nei jeg ville venta to døgn til og så evt vurdert situasjonen

 

Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

Når enden er god er allting godt… men det skal jeg kommer tilbake til.

For en fantastisk høst det har vært med mye av det meste, kanskje med unntak av dårlig vær. Jeg har kun hatt én eneste dag som har blitt begrenset av tåke og regn.

 

Det begynte med fire dagers tur til Hardangervidda 20. august med stor optimisme ut ifra meldinger om mye dyr i områdene på vestsiden av Møsvatn. Når vi kom opp var det sol, 15-20 varme, vindstille, og noen vanvittige mengder mygg og knott. Det er den verste myggskiten jeg har vært borti, men det skal jeg ikke kjede dere med.

 

Første dagen gikk jeg inn i et sikkert bukketerreng rundt noen av de høyeste toppene i området. Jeg la meg til i midten av en stor “gryte” i terrenget med 5-600 meter i diameter og inngang fra én side som åpningen i en litt trang U. Her har jeg skutt bukk før, og hvis det kommer dyr inn skal det godt gjøres at de kan kommer seg opp noen av sidene i gryta uten å komme innenfor mitt skuddhold. Det slo ikke feil, og etter kun et par timer på post kom det en liten flokk med to skikkelige storbukker og tre mindre. Jeg hadde fritt dyr i sekkelokket, så pulsen steg mange hakk. Bukkene tok seg god tid og ble stående bak en liten kolle et par hundre meter fra der jeg lå. Jeg ble utålmodig etter 15-20 minutter uten å ha sett dem, så jeg begynte å smyge sideveis for å få skuddhold på baksiden av kollen. Det var dette som var min store dumhet, for den svake vinden var ustabil, og når jeg flyttet på meg i terrenget kom den plutselig annerledes enn det jeg trodde. Noen sekunder var nok, og situasjonen var bokstavelig talt blåst med fem bukker i full galopp bort fra nøyaktig der jeg trodde de stod. Hadde jeg blitt liggende tålmodig hadde jeg fått gullbukk første dagen. Etter det ble det ikke flere situasjoner på meg, men det var fascinerende å se sporene etter 2500 dyr som hadde trukket gjennom terrenget to dager før jakta. Det var E6 med seks - syv tråkk i bredden og det luktet rein lang vei. En av jaktkompisene fikk én bukk og én simle dagen etter, så noe kjøttbæring ble det likevel. Alt i alt en ok jaktstart selv om jeg ikke helt glemmer den blåste bukkesjansen.

 

Det var Ringebujakta som skulle være høydepunktet i år etter førstepremie i lotteriet med “fritt dyr”. Turen gikk oppover 6. september for nye fire dager. Tre jegere i jaktlag, to åtteåringer som rekrutter, og fritt dyr kort og ett fritt under 50 kg i sekken. Denne turen kan oppsummeres med mye tålmodig venting og lite dyr å se.

 

903b8a2f.jpg

En liten sliten villreinjegerrekrutt med en powernap på fjorårsbukken

 

Selv med en frustrerende start i Ringebu var det ikke rom for å gi opp. Jeg pakket bilen for solotur helgen etter. Nå var det bare meg og bukken - mindre kaffekos og desto mer effektiv jakting! Lørdagen gikk med mye av både reinsjegere, rypejegere og turfolk i terrenget. Jeg tenkte at med så mye folk kom det til å bli bevegelse på dyra, så jeg kunne like gjerne sitte stille. Som tenkt så gjort satt jeg meg på en fin plass og ventet. Så kom søndagen – ukens hviledag, dagen for tur i parken, kaffekos og middag hos svigers. Men nei, dette skulle bli min bukkedag!

 

Det hadde dratt seg mot ettermiddag og jeg hadde allerede begynt å se på klokka og tenke på 4 timers kjøretur hjem når jeg plutselig ble var bevegelse øverst i skråningen 100 høydemeter over og én kilometer unna. Jammen var det ikke en flokk på 50-60 dyr som var på vei nedover i min retning! Jeg så fort at her var det alle typer dyr og noen fine bukker. Pulsen økte og flokken trakk i uavbrutt men rolig driv rett mot meg. Vinden var fin men det var lite å gjemme seg bak, så det var bare å bli liggende flatt ut i lyngen. Til slutt hadde jeg hele hopen på 30 meter og de hadde fortsatt ikke stoppet! Jeg ville ikke ha dem nærmere, så til slutt måtte jeg løfte på hodet for å få de til å stoppe. Når de første dyra så meg skvatt hopen til siden, rundet forbi meg, men stoppet heldigvis på 70 meter for å se seg tilbake hva det var for noe som lå der og lurte i lyngen. Jeg dreide rundt 90 grader, fant en fin bukk som stod fri bakerst i flokken, trakk pusten og presset inn avtrekket når trådkorset lå litt bak bogen. Bukken tegnet fint for skuddet, men fulgte flokken ned i et søkk i terrenget før dyra forsvant i fint driv utover myra. Jeg så ingen dyr som ble hengende etter så jeg tenkte pokker, hva skjedde nå! Jeg kan da ikke ha skutt et så dårlig skudd på stille storbukk på 70 meter? Opp fra lyngen, på med sekken og raske skritt etter flokken. Jeg ser heldigvis fort at det ikke var noe grunn til bekymring, for over kanten ligger heldigvis bukken med friskt blod i snuta!

 

b9a28001.jpg

 

Jeg frykter vom når jeg ser inngangshullet. Kunne jeg ha lagt skuddet for langt bak? Når jeg hadde fått av frakken viste det seg å være ganske så ok med hull gjennom begge lungene, utgang i motsatt bog og uten spor av vom.

 

db790298.jpg

 

7410ba4f.jpg

 

Jeg har ikke fått målt noe gevir før, men jeg tenkte jeg skulle måle dette, i det minste for å få et forhold til størrelse og poeng til neste gang. Noen som har formening om det er medalje? Slaktet veide forresten 70 kg, så det var ikke den største karen.

 

2de75cc1.jpg

 

Laget på 3 hadde som sagt ett fritt under 50 kg kort igjen, så jeg reiste opp igjen på nok en alenetur helgen etter. Igjen var det søndagen som gjaldt da det kom en flokk på 200 dyr i rolig beiting forbi posten min. Jeg fulgte med på den i 15-20 minutter…. stadig nærmere og i perfekt retning. Det ble en flott opplevelse med felling av en 1,5 år simle på 32 kg. Den var faktisk overraskende stor til å være 1,5 åring.

 

IMG_0368_zpsc244e049.jpg

Desverre dårig bilde av flokken tatt med telefonen

 

IMG_0379_zps728f06a6.jpg

 

Fra nå av er det forresten kun slakting etter “Laddenmetoden” på skinnet, så takk for det tipset!

 

IMG_0383_zpsf5dbce30.jpg

 

Takk for i år og på gjensyn neste år!

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jammen ble det enda en tur i den norske fjellheimen på jakt etter villrein dere.

Alle etterettningsrapporter og tilbakemeldinger ute i felt, samt gunstig vindretning over flere dager tilsa at nå måtte vi bare rykke ut.

Vi synes den første turen ga litt magert utbytte i form av bare to felte dyr.

Riktig nok var dette to velvoksne bukker, men som nevnt....vi var ikke helt fornøyde

 

Om vi hadde litt stang ut i første runde, så hadde vi derimot stang inn på denne turen, for dette ble tidenes jakt. Mer om dette senere.

 

Nå var det en helt annen stemning i fjellet enn i første runde, for da var det sydenstemning i form av mye sol, mygg, knott og fluer. Mao alt for varmt i været

 

Fjellet hadde skiftet til helt andre farger nå. Vanskelig å formidle via bilder, men dere får forhåpentlivis et lite inntrykk av hvordan det var i disse intense og magiske dagene i fjellet, helt på tampen av jakta.

 

Se her. Dette er mektige saker. Er stille i fjellet nå. Bare litt lyd av bekken evt et fly høyt der oppe som bryter stillheten.

IMG_5042.jpg

 

Lys og stemnig forandres i løpet av sekunder

IMG_5044.jpg

 

Morgenstund. Må innrømme at jeg tok bildet ut av stuevinduet på hytta.

Ikke ofte jeg fotograferer morgenstund, så dette bildet er en såkalt "milestone" for min del :mrgreen:

IMG_5056.jpg

 

Flere som var på jakt i fjellet.

Denne Kongeørna og kompisen hennes patruljerte området flere ganger daglig.

Et mektig skue

IMG_5048.jpg

 

Tre glade gutter klare for.......ikke jakt, men kjøttbæring.

Vi hadde med oss Anders, da de andre på laget var opptatt med elg og hjortejakt.

Anders ble med som kameramann. Han er "filmprodusent" og har allerede en film ute, nettopp om reinsjakt. Vi tror nok at filmen "villreinjakt 2" snart er ute for salg etter denne jakt-turen, da han fikk flere jaktsituasjoner festet på

film med seg ned fra fjellet :winke1:

IMG_5046.jpg

 

Ingen ting er så trøstesløst og deprimerende som et fjell uten reinsdyr, men så er det heller ingen ting som er mer oppløftende og intenst enn et helt fjell fullt av reinsdyr, for det opplevde vi på denne turen.

Vi hadde faktisk besøk av 40% av villreinstammen på Hardangervidda den ene dagen.

Det er såpass mye dyr at en rett og slett ikke tror det en ser. Hjernen greier ikke tolke alle inntrykkene. Flere ganger måtte vi klype oss i armen for å tro det vi så. Det var dyr over alt.

 

Hemli'n med det bredeste gliset jeg har sett i ansiktet til gutten så langt, ved nok et fall.

Nå var det ikke krauning om at je ser itte dyr Nå var han stum og det er ikke ofte Hemli'n er stum.

Selv om vi fremdeles hadde med oss flere fridyr løyver er det livsfarlig å felle stor bukk nå. Brunsten er i full gang, så vi gikk for små dyr og kalv.

Brunsten var såpass gjenkjennelig at det til tider luktet fjøs helt ned til hytta.

IMG_5052.jpg

 

Enda ett fall. Denna gutten er også fornøyd.

Som dere ser ligger det litt hårdotter her og der. Kongeørna og kompisen hadde nok vært på besøk og forsynt seg før vi kom og tok hånd om videre prekevering.

IMG_5050.jpg

 

Sekken pakka og gutta er klare for kjøttbæring ned til hytta.

IMG_5053.jpg

 

Som dere ser ble vedskjulet på hytta plutselig forandret til slaktebod.

Improvisasjon og kreativitet må til i slike situasjoner.

IMG_5061.jpg

 

Da det var propp fullt inne i "slakteboden" ble nordveggen av hytta brukt til utmerket mellomlagring av kjøttet. Ingen problem med fluer og faenskap nå. Ser muligens litt makabert ut, men slik er det nå en gang. Kjøttet må jo komme en plass fra og vokser ikke akkurat på trær.

IMG_5062.jpg

 

Ble litt feiring i hytta etter denne meget spektakulære og innholdsrike dagen.

Jaktsituasjoner og inntrykk ble gjennomgått gang etter gang.

Det at rifla til Hemli'n hadde fått face lift siden siste jakt-tur ble også behørlig kommentert.

En Schultz&Larsen med rosa pipe og demper har vi ikke sett i fjellet før, uten at det hadde nevneverdig innvirkning på jaktlykken til gutten.

Det poffa og putra jevnt og trutt fra rifla hans innover i fjellheimen.

 

Ja jeg var faktisk så fornøyd med resultatet at alle tre gutta fikk tilbud om å ligge på armen min den natta :mrgreen:

Alle takket høflig, men bestemt nei til dette tilbudet. På den annen side er det ikke mange som får et slikt tilbud......kun tuppa jeg bor sammen med og muligens et par tupper til så dette er eksklusivt :winke1:

 

Nuvel......Så ble det diskusjon ang hvordan få kjøttet ned fra fjellet og ut til mer urbane strøk :?::?: noe vi definitivt ikke hadde tenkt på midt oppe alt som skjedde rundt oss. Hender det koker skikkelig i topplokket og hvertfall med slik intensitet og trykk

Det er jo en ekspedisjon i seg selv bare å komme inn i jaktområdet og helt klart en litt større ekspedisjon å få kjøttet ned og ut fra fjellet.

 

Å legge igjen litt av kjøttet i fjellet var ikke noe alternativ.

 

Det smerter å innrømme det, men løsningen ble heli transport, så dette var et lite nederlag.

Litt av sjarmen med reinsjakta er slitet med å få kjøttet ned fra fjellet, synes vi, men her var det for mye kjøtt og alt for lite tid til disposisjon. De fleste av oss har tross alt jobb og en familie å ta vare på og som må prioriteres (og pleies)

I dette tilfellet hadde det blitt bæring i dagesvis, sannsynligvis med skakke rygger og alt for slitte kneskåler som resultat.

 

Det ble intens telefonering for å få alle formaliteter på plass. Så ble all info sjekket, dobbel og trippelsjekket. Gjør man en eneste liten feil her....er det game over.

 

Når alle tilbakemeldinger var like og sa det samme, ble lift off tidspunkt og sted booket.

 

Så var vi på vei ut av fjellet på en litt uvanlig måte for oss.

Da så det slik ut

IMG_5067.jpg

 

For Hemli'n var dette en helt ny opplevelse og han var en smule skeptisk ser vi. Jeg derimot fikk flash back til tiden fra forsvaret, der vi brukte heli i forskjellig sammenheng.

Samme lyder, lukt og risting den gang, som nå.

IMG_5069.jpg

 

Har aldri trodd at en Pajero kan bli ganske så fylt opp med kjøtt men jaggu...her er det like før vannet strømmer inn i cockpit'en

IMG_5072.jpg

 

Ja ja....snipp snapp snute så var reinsjakta for i år over, ei jakt og en avsluttning vi ikke kommer til å glemme så lenge vi har funksjonell lever....for å si det slik.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Herlig historie, Castor!

Og det måtte ha vært en herlig tur! Så godt som alene med fjellet, og all den reinen...!

 

Det gir næring til håp og drømmer om neste års jakt. Selv har jeg imidlertid til gode å se villrein i det hele tatt....

 

Takk for historien!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for flott beretning og bilder! :)

Var en stoor opplevelse og få bli med på dette! Takk for at jeg ble invitert med.

 

Har lastet opp alt av bilder og film. Har fått veldig mye bra opptak. Fine jaktsituasjoner, et par virkelig flotte fall, masse brunstaktivitet med grynt og "gevirsmell", fjellsider som beveger seg av store flokker, vakkert lys og artige kommentarer fra gutta. :) At jeg i tillegg fikk felt ei lita simle selv, var prikken over i'en :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Her er fellingsresultatet fra Skjåk Almenning:

REINSJAKTA 2012

Her er fellingsprosenten for årets reinsjakt:

NORD: 69,2 %

SØRAUST: 49 %

SØRVEST: 56,3 %

Totalt for Skjåk: 60 %

Dette er form dårlig, og hovedårsaken er at jaktida her er for kort sammen med mye jegere konsentrert og uheldig vindretning for deler av terrenget.

 

+ fredning i sentrale jaktområder..

Må få si at grunneier absolut bør gå i seg selv å revurdere både disse "freda" områdene, jakttid og generell forvaltningsplan hvis de skal forsvare utenbygdsprisene sine. Vil tro at bare stamma på sørøst nå er flere hundre dyr ute av kurs...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I forfedres generasjoner var stamma 3 ganger større og kanskje mer enn det. Da var større deler av vidda brukt,klart de må trekke ut da! Vekter var ikke noe dårligere dengang har jeg blitt fortalt.

At vidda tåler bestanden den har idag er jeg ikke i tvil om,morro om jegere med tilknytning til vidda deler sine erfaringer og meninger.

 

Hei gråhund og takk for sist :D

Dere sitter hjemme på kjøkkenet og ser på storflokken på andre sida av dalen hører jeg :wink: Det kan vel være ett tegn på at stammen er på vei mot et riktigere nivå?

 

Jakta var tragisk i år men vi kan jo trøste oss med at når fellingsprosenten har vært dårlig ett par år så blir det mer å jakte på fremover....

 

Interessant for alle viddajegere:

http://numedal.net/hardangervidda/uploa ... 202012.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hei! Takk for sist,var trivelig :D

Såg ein fin flokk på vestfjellet her igjår ja,moro å sjå dyra hjemover! Går atskillig mere dyr noe lenger vest, så nå er det bra med trafikk heimover.Er vel egentlig ganske normalt at vi får dem hjemover på denne tida,men luftsjåtangen er ikke alltid i bruk.Moro at det trakk over nå! Blir nok diskusjoner om tinnsvegen nå,men den lar jeg ligge her inne :winke1:

Det var dårlig felling i år ja,men også dårlig kalving mener dem.Så den voldsomme veksten blir det vel ikke.

Vi får bare håpe på bedre tider for de nordlige områder!

Nå må vi vel begynne å bygge opp konkuranseinstinktet til 1 februar :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Villreinutvalget mener reinsmeldinga på nettet ødelegger for jakta og at jegerne blir late og derfor blir fellingsresultatet så dårlig:

http://hjortevilt.no/mener-dette-odelegger-for-jakten/

 

Selv mener jeg dette er sprøyt. Alle skjønner jo at det er dyr andre steder enn der symbolene er men dette gir en god pekepinn på hvor hovedtyngden av reinen står. Er jo ikke rart fellingsprosenten blir dårlig når nesten hele stammen står som sild i tønne ved nordenden av Møsvatn hele jakta!

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra hortevilt.no (refert artikkel over):

– Reinen må skytes der den er, og da må det være jegere der, sa Lund til villrein.no under villreinutvalgets årlige evaluerngsmøte på Skinnarbu Høyfjellshotell.Sitat slutt.

 

Jeg er helt enig, reinen må jo skytes der den er. Når all rein står vest for Møsvatn, er det vel lite å hente på at det er mange jegere i fjellet øst for Mår...?

En og annen enslig rein kanskje felles, men langtfra effektiv jakt.

Må være mer nytte i å sørge for bedre overgangsavtaler slik at man faktisk kan jakte på reinen - der den er- .....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Etter 4 dager med uendelig mange skritt og MYE speiding i Tynsets del av Knutshø uten å se dyr løsnet det. Fant en liten guttegjeng på 3 storbukker i dag og samboeren og jeg skjøt double!

 

dsc_0393.jpg

 

dsc_0395.jpg

 

dsc00237.jpg

 

 

Da er bukkene målt og det ble gull-double! 845.4 poeng på sambo sin og 858,3 poeng på min. Da har vi 3 gullbukker og 1 sølvbukk på to sesonger. Skal ikke være mulig...................... :P

Link to comment
Share on other sites

Grattis Ladden med samboer, detta må da være toppen av jaktlykke ?

 

Takk for det. Ja, du kan så si. Å få tak i to frikort to år på rad er griseflaks. At det har blitt så fine bukker er bare bonus. Jeg er langt i fra noen trofèjeger og vi har ikke latt noen skuddsjanser gå i fra oss for å vente på større dyr. Vi har tatt første og beste mulighet vi har fått. Derfor er det ekstra morro :D

Link to comment
Share on other sites

Nok ein gong; gratulerer med flotte dyr til deg og konemor, Ulf. At det er griseflaks å få tildelt 4 frie kort på to år skal eg vere med på, men at det er flaks at du får dyr må du lenger opp i Knutshø med :winke1: Du har så mykje erfaring på reinsjakt i det terrenget at du har ein viss peiling på kor du skal leite ved dei ulike vindretningane. Det er ikkje gjort første åra å verte så kjend i eit terreng at ein kjenner trekkrutene til reinen. Det er du god på :D

Link to comment
Share on other sites

Ja ja etter mange fine turar i fjellet under jakta i år så forundrar det meg ikkje at det som kom opp under møte i regi av Lesja Fjellstyre 4 des. faktisk kom opp. Jaktradiobruk i fjellet og mange folk som samjaktar........ og blir guida av ein utkikspost. Det kan vere positivt og negativt dette her men les møtereferatet og sjå kva dei fastbuande meinar om dette og kva dei ønkjer skal skje framover.....

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra hortevilt.no (refert artikkel over):

– Reinen må skytes der den er, og da må det være jegere der, sa Lund til villrein.no under villreinutvalgets årlige evaluerngsmøte på Skinnarbu Høyfjellshotell.Sitat slutt.

 

Er det nen som vet om det skrives referat fra disse evalueringsmøtene, og hvordan man evt kan få lest de?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...