Jump to content

Reinsdyrjakta 2012


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

men viss det er for mye dyr på hardanger vidda, hvorfor bruker de da ikke hele vidda til og beite på, og eidfjordingan har nesten ikkje dyr under jakta :forvirra:

Det er litt rart det der, men Hardangervidda er ikke det eneste stedet som har det problemet. Dyrene ser ut til å heller sulte enn å forlate et område de liker.

For mange år siden (30?) var det dyr i Eidfjord og da var det sikkert tomt et sted der det er dyr i dag.

En teori jeg har er at de skal bytte område på den måten for at laven skal vokse seg stor og sterk etter lang tids nedbeiting.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel forsåvidt tellingene på vidda vært noenlunde stabile siste tre år til tross for dårlig fellingprosent,personlig synes jeg vel prosent er gæern måte og regne uttaket i med kunstige kvoter. Det som må være innteressant er jo hva som er tilvekst,og totalt felte dyr i forhold til det! Ei kvote på 6000 er kunstig stor,men uttak i % lik foregående år så er nok ikke uttaket i forhold til tilvekst så ille.

Men så kommer prosenten på bordet,"klarer dem ikke mer % enn det". Den som har jakta rein på vidda veit at % ikke er enkel og oppnå,men kunne sikkert vært bedre.

I forfedres generasjoner var stamma 3 ganger større og kanskje mer enn det. Da var større deler av vidda brukt,klart de må trekke ut da! Vekter var ikke noe dårligere dengang har jeg blitt fortalt.

At vidda tåler bestanden den har idag er jeg ikke i tvil om,morro om jegere med tilknytning til vidda deler sine erfaringer og meninger.

Største smellen på vidda siste 15 år var vel når folk uten lokal erfaring satte sine mål!! Det endte med fredning i etterkant!

Link to comment
Share on other sites

Hva har dere med i sekken under reinsjakta??

 

Minst mulig, og lettest mulig.

Fjellduk, kjøttpose og plastsekk, ett par ekstra kniver, kart, mat for ett par dager(kan hende du må overnatte i fjellduken)

tørre sokker, og ekstra trøye (ikke T.shirt av bomull) ull, og en genser.

Førstehjelpsutstyr, dorull, dette har jeg i sekken som en grunnutrustning, så avhenger alt det andre av om du skal ligge ute eller ikke, og for hvor mange dager du skal ligge i fjellet (ikke i basecamp)

Link to comment
Share on other sites

Har laget meg kjøttposer selv av lakentøy dette absorberer blod som måtte komme fra kjøttet, svart søplesekk har jeg utenpå denne posen for å slippe sølet i sekken.

Bare å pakke i en plastsekk blir fryktelig mye klin og lett å rive hull på plasten er det også.

Tøyposen lager jeg av et laken (ikke flanell) men lin eller ren bomull, klipper og syr denne med kraftige sømmer slik at den har samme volumet som sekken i maks størrelse. Denne koster ingen ting, er slitesterk og brukes år etter år.

Link to comment
Share on other sites

Bare 20 dager igjen til turen går innover fjellheimen. Den første uken blir det to storbukker som har prioritet. Dette blir en hard høst :-)

 

Tiltredes!

 

Slik det ser ut nå har sambo og jeg to storbukker og et fritt u/50kgs. Med Dianas lykke blir det MYE bæring i høst igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Hva har dere med i sekken under reinsjakta??

 

Jeg jakter i et område med relativt godt veinett og det er aldri flere dagsmarsjer til bilen. Derfor pakker jeg relativt lett. Det viktigste jeg har med er tørr ulltrøye som jeg kan ta på med ved lengre speidestopper og jervenduk.

 

Kaffetermosen og mat er med. Smører brødskiver på morgenen og har med kjeks og sjokkis ved siden av. Sterk saft har jeg også. Fyller vann jevnlig ved bekker.

 

En tjukk ullgenser er med, sammen med ull-lua og sokkeskift.

 

Til slaktingen har jeg en ekstra kniv, sammenleggbar sag og bryne. Og ikke minst: enganshansker og strips!

 

På tur ned fra fjellet ser sekken forhåpenligvis slik ut: :D

 

dsc01391.jpg

Link to comment
Share on other sites

I have a dream

222694_10150186988851835_578236_n.jpg

 

Bære tungt har jeg sluttet med Ulf

 

403192_10150490292941835_1865380443_n.jpg

Lastet opp med reinsbukk på 90 kg og på tur hjem

 

Slakting i 1800 moh, her ble også kløvhest brukt

396246_10150474499066835_182440950_n.jpg

 

Seier`n er vår en stor takk til Kolbjørn og Alf Martin for en tur jeg alldri glemmer

409238_10150430140251835_20617760_n.jpg

 

394929_10150486619326835_1835906807_n.jpg

Ikke bare svære dyr som jaktes, dette kan være like spennende dette også

 

401480_10150431503496835_1489484177_n.jpg

Reinsjakt 2 sept i påskeføre/vær, etter 2 dager med snøstorm i fjellet.

 

26290_380072176834_3582159_n.jpg

Nødslakt........

Link to comment
Share on other sites

Bare en fordel å jakte litt senere - og spesielt midt i uka. Helgen kan fort bli litt Texas, og spesielt i starten når "alle" skal på jakt...

 

Har noen her inne jaktet i områdene Philske Sameie og Kiær-Mykleby noen gang? Tips mottas med takk, gjerne PM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått 2 kort på simler i edland, helt sør på hardangervidda.

Er det noen som har tips om hvor reinen kan finne på å stå, evt noen som har kort i samme område som meg??

Helt fersk reinsjeger så en god posjon flaks trenger jeg nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen vits i å dra med jaktradioen på reinsjakt? Ser ingen umiddelbare fordeler selv-men kan jo hende jeg overser noe?

Fordel å fordel, ofte snakker jegere i koder når de snakker om kor dyra står, men jeg har alltid hatt med radioen. Kjekt å ha, for tiden litt til å gå å ligge å høre på andre :)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen vits i å dra med jaktradioen på reinsjakt? Ser ingen umiddelbare fordeler selv-men kan jo hende jeg overser noe?

Fordel å fordel, ofte snakker jegere i koder når de snakker om kor dyra står, men jeg har alltid hatt med radioen. Kjekt å ha, for tiden litt til å gå å ligge å høre på andre :)

 

 

Alltid noen som snakker helt åpent også, så ta den med.

Kan jo også hende du trenger å ta kontakt med oppsynet eller skulle ha behov for hjelp, så det er jo en sikkerhet

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle steder det er tillatt med jaktradio på reinsjakt. Men der det er tillatt, kan det sikkert være en fordel om du jakter sammen med flere. Jeg har aldri brukt den, selv ikke om jeg har jaktet sammen med kompiser. Men så har jeg et nesten religiøst forhold til reinsjakt, det skal liksom være bare meg, reinen og til nød Peer Gynt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle steder det er tillatt med jaktradio på reinsjakt. Men der det er tillatt, kan det sikkert være en fordel om du jakter sammen med flere. Jeg har aldri brukt den, selv ikke om jeg har jaktet sammen med kompiser. Men så har jeg et nesten religiøst forhold til reinsjakt, det skal liksom være bare meg, reinen og til nød Peer Gynt.

 

Hei du

 

Jeg har aldrig hørt om at det ikke er lov med radio, hvor er det?

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

I Finndalen var det ikke tillatt med radiokommunikasjon da jeg jaktet der. Men det kan jo tenkes det er tillatt i dag. Det kan også tenkes at det var andre bestemmelser for dem som jaktet med kort fra staten. Uansett skal det i så fall stå i kontrakten.

Har du fått reinsjakt i år?

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som dere får en fin høst. Rondane Sør er flott, men det er jo Lordalen også. Hils budeia på Breisetra, og glem for all del ikke å forsyne dere av rømmegrøten og vaflene hennes. Det er dattera som driver nå, budeia jeg kjente er blitt 83 år, hun gikk av med pensjon for tre år siden.

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Har du en link til kjøttposer? Jeg har brukt søppelsekker de gongene jeg har måtte bært dyr ned fra fjellet.

For de som ikke er sydamer eller rett og slett ikke gidder å sy selv:

http://www.jaktfall.no/produkt/jaktutstyr-turutstyr/slakteutstyr-vekter/bodybag-kjottsekk-for-reinsjegeren

 

Ikke koster den all verden heller...

 

Mvh Dagl

 

 

Bestilt :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet rein før, men har fått tilbud og er litt fristet. Blitt tilbudt 2 simlekort og 1 kalvekort for kr 4000 pr stk. Er det en "riktig" pris?

 

 

Pr.stk? Dvs en samlet pris på 12000kr for 2 simler og en kalv?

 

Det er vel en drøy pris på Hardangerviddarein spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet rein før, men har fått tilbud og er litt fristet. Blitt tilbudt 2 simlekort og 1 kalvekort for kr 4000 pr stk. Er det en "riktig" pris?

 

kr 4000,- pr stk :shock::shock::shock::shock:

Helt sinnsyk pris.

Om du haverer prisen pr stk og halverer det enda en gang ang kalvekort, begynner det å likne på ett eller annet, men kr 4000,- pr stk er helt på Hardangervidda, for å si det slik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...