Jump to content

Reinsdyrjakta 2012


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Anders:

ja, der var vel kun bukk i flokkane. Min bukk her gjekk i en bukkeflokk på 8 dyr, noko sør for Muldulshø mandagsmorgen. Dagen før kunne vi i tillegg sjå 2 små bukkeflokkar med 4 dyr i kvar flokk, mellom Lendhøe og Muldulshøe. Men der var en heil del mindre bukk i flokkane, dvs. bukk som passa bra på 50kg/kort, kanskje også på simle/bukk40kg kort.

 

Ser du planlegg å spele inn film fra jakt på sør-aust. Er det Lundadalen som er utgangspunktet? Her er iallefall meget oppegåande natur i området. Det kjennest i beina etter å ha bært kjøt gode 1000 høgdemeter ned igjen til basecamp.

Link to comment
Share on other sites

Er det noken her som har ferske rapporter fra Forelhogna og sør-vest i terrenget rundt Hestfjellet og trepunkten og området der omkring?

 

 

Eneste jeg vet er at det står mye rein langt vest i forolhogna, kanskje helst i Midtre Gauldal kommune. Usikker på om det finnes rein på Kvikne og østover. Har vært nord-vest her i over ei uke nå.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det, Fjordajeger. Men jeg har klar over reinsmeldinga og følger den nøye.

Jeg håpet imidlertid at det var forumister i nevnte terreng som kunne gi informasjon om småflokker, begynnende trekk etc.

 

Og nei, det er ikke hvert år det er rein der.....

Ifjor var det rein der første helgen i jakta, da var ikke jeg der.... Ellers var det svært få, nesten tomt.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg kommet tilbake fra årets reinsjakt.

19/8 dro jeg og en kammerat til Grønbakken på Dovre for å bo noen dager i

combicamp og jakte reinsdyr. Vi kom opp i finvær og slappet av med en pils i

sola kvelden før jakta startet.

 

Mandagen var det tidlig opp, 04:30 for frokost

og dermed bar det ut i terrenget. Denne dagen var det tjukk tåke oppi høyden

der vi gikk så vi så ikke stort den dagen. 2 småflokker med dyr som tåka hindra oss i å komme innpå.

Etter å ha rotet rundt i tåka hele dagen, gått 4 mil og endt opp med ett ødelagt kne, kom vi ned til campen i ti-tida på kvelden.

Der var villreinjegeren dukket opp på en liten visitt. Beklager Hallgeir, at ikke jeg var mer sosialt innstillt den kvelden.

 

Tirsdagen gikk med til fotvile og tidlig middag på Dombås før vi tok en lett økt om ettermiddagen innpå flatene vest for Grønbakken. På kvelden fikk vi øye på en bukkeflokk som for inn i Nystuggudalen. Denne skulle vi prøve oss på neste dag.

 

Onsdagen var det opp 04:00 men da lå tåka helt ned til E6, la oss igjen en times tid og når klokka vra 05:00 begynte tåka å lette. En rask frokost, så bar det opp i fjellet igjen. Bukkeflokken gikk fortsatt inni Nystuggudalen og vi brukte noen timer på å komme i god posisjon. Ti min etter vi hadde funnet ett par gode poster, fikk vi flokken på 15-20 bukker rett i fanget og med stor fart. Kammeraten fikk skutt en fin kløftbukk på 25 m hold, mens bukken jeg hadde sett meg ut ikke kom fri.

Etter slakting, en dupp og en matbit, rakk vi akkuratt å fylle kaffekoppene før flokken kom tilbake. Denne gangen gikk bukken min først og de kom rett opp lia der vi satt. På 40 m hold smalt det og bukken datt på stedet.

 

normal_DSCN0308.jpg

 

normal_DSCN0309.jpg

 

normal_DSCN0310.jpg

 

 

Dette ble en knalldag for oss begge. Bukkene datt 40-50 meter fra hverandre og etter slakting ble mye urdet ned i fjellduken og stein, mens en del ble båret ned denne kvelden. Vi kom oss ikke ned til Kongsvold før 00:30 og de siste kilometerene brukte vi hodelykter.

 

Torsdag var det kun kjøttbæring som stod på programmet og denne dagen viste seg å bli den eneste fine dagen vi hadde på turen. Etter veiing så viste bukken min seg å veie litt i underkant av 95 kg i slaktevekt.

 

Bukkeflokken gikk fortsatt inni dalen og en kjenning ble tipset. Han skulle oppi der i dag, og fikk kontakt med flokken uttpå dagen, men jakta ble desverre ødelagt av 20-30 fuglehundekvipasjer som hoia,skreik,fløyta og gneldra seg veg innover i terrenget. Kan ikke fatte hvorfor de på død og liv skal legge slike arrangemang til tida for reinsjakta, heller ikke hvorfor de ikke kan ha de i områder der det for eks ikke drives annen jakt. :roll: Var ganske mange irriterte reinsjegere i fjellet i dag.

Link to comment
Share on other sites

Blei ei fin simle i Fjellheimen i dag. Mot normalt stod og kom det dyr på rett side av (den tullete) grensa mellom Voss/Vik. Fekk bakerste dyret godt klar frå flokken i eit par-tre sekund, og det var nok. 270wsm og heimelaga 9,1 gram Accubond, 50 meter og hjarteskot. Og tung bør heim, men det er gløymd no :smile: . Skit jakt til alle andre- ho ho!

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Akkurat kommet hjem fra ei ukes jakt på Snøhetta Øst. Har jaktet på Oppdals del, hvor det var veldig bra med dyr de første dagene av jakta. Det har vært nære på et par ganger, men det har ikke blitt dyr på oss enda. Uansett har det vært en rå tur! Vi har fått se jerv, fjellrev og moskus. I dag tidlig så jeg også ei hjortekolle, 1500 moh. Like etterpå så jeg en jerv luske rundt i grålysninga, drøye 200m unna. Tidligere i uka så jeg også en jerv fra lang avstand i kikkert, hvor den forsynte seg av slakteavfall fra dagen før.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg trenger litt hjelp, har akkurat kommet hjem fra ferie og reiser i morgen på reinsjakt i dalsida øst, problemmet mitt er at jeg har rotet bort jegerkontrakten, selv om jeg har jaktkortene, og dermed har jeg ikke den skriftlig beskrivelsen på hvor alle grenser til terregget går, er det noen som sitter på jeger kontraktent til dalsiden øst som kunne tenke seg og sende meg en kopi per e-post eller bare fortalt meg grense punktene slik at jeg vet hva jeg har å foholdet meg til på kartet?

 

Kan forøvrig opplyse at grunnen til at jeg har rotet bort papirene er at jeg har flyttet og i flytte prossesen er den kommet bort, jeg er sikker på at det dukker opp når jakta er ferdig.....

Link to comment
Share on other sites

Har ligget ei uke ved steintjønn(nærheten av lågåros)Jaktet bra på nore og uvdal her,flokk på 2000 dyr torsdag som trakk sørøstover.Trenger nok en del nording for at det skal komme på nordsida av mår.Men er skutt enkeltdyr i kosadalen nordøst for mår så slengere kan sikkert dukke opp.

ER interessert i opplysninger og nyheter om trekk etc. øst - nordøst for Mår på Hardangervidda.

Anyone...?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kommet hjem fra en ukes jakt i Hogna, FO-1. Det har nok vært god jakt for de nordlige områdene, men det har vært spredte dyr og flokker i sentrale deler hele uka. Dvs. FO-1 og østover. Vinden har dreid mye på nord og sør og dette er nok en værtyper som gjør at reinen liker seg i området Sverja, Russu, Ya, Skrubbtangen og vider nordover. Det har blitt felt bra med dyr og jeg var selv så heldig å felle min første bukk øst for Hiåsjøene. Nå er det hvile noen dager og så bærer det oppover igjen for felling av kalv. Da vi rundet av jakta i går hadde nok de fleste flokkene trekt sørover mot Dalsbygda, Vingelen og Magnihildsjøen.

Link to comment
Share on other sites

De er rå, Ulf. Gratulerer til dokke begge :smile:

 

Takk skal du ha Tor Erik. Vi kan vel skryte på oss å være gode til å utnytte de mulighetene vi får ihvertfall :D

 

Det er ganske rått å tenke på det vi har opplevd de to siste sesongene i reinsfjellet.

 

Bukkene i helga:

 

dsc00275.jpg

 

dsc00285.jpg

 

Flere bilder på bloggen.

Link to comment
Share on other sites

Anders:

ja, der var vel kun bukk i flokkane. Min bukk her gjekk i en bukkeflokk på 8 dyr, noko sør for Muldulshø mandagsmorgen. Dagen før kunne vi i tillegg sjå 2 små bukkeflokkar med 4 dyr i kvar flokk, mellom Lendhøe og Muldulshøe. Men der var en heil del mindre bukk i flokkane, dvs. bukk som passa bra på 50kg/kort, kanskje også på simle/bukk40kg kort.

 

Ser du planlegg å spele inn film fra jakt på sør-aust. Er det Lundadalen som er utgangspunktet? Her er iallefall meget oppegåande natur i området. Det kjennest i beina etter å ha bært kjøt gode 1000 høgdemeter ned igjen til basecamp.

 

Tilbake etter noen dager i sørøst nå. Dessverre uten at det ble full klaff. Vi jaktet både i Lundadalen og Tundradalen. Jeg har meget god forståelse for at du kjenner den bæringa. Tøft nok opp og ned til Moldulhøe med lett oppakning :)

Vi så ingen dyr der oppe. Var i kontakt med en flokk opp for Tundradalen (Skjelflye), men ingen riktige storbukker. Fikk mye fin film av både rein og landskap da :)

Satser på ny tur til helga.

Link to comment
Share on other sites

Har drevet og turnert i brattaste lie i Lundadalen jeg og, har ikke fått tak enda, hadde en flokk på 80 meter på Steinflye på fredagen, men det ble skutt ut av den rett før de kom til meg så de passerte som en tjukk kladd, med kun noen simler som var frie, og det er ikke lov på småbukkortet.

Drar opp igjen i morgen tidlig. oog skal se om ikke jeg skal få jaktet hele uka så sant tåka ikke siger nedpå

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er mye observasjoner sør og sør-vest for Sandhaug på numedalsnet.

 

Er det en annen side hvor man kan finne observasjoner Nord for Nordmanslågen opp mot Geilo veien, og i Halne området.

 

Har begrenset med ressurser og kan ikke avse en hel uke til å lete.

Link to comment
Share on other sites

Liten mellomlanding i Stockholm, før det jeg lander i Oslo og det bærer til fjells.

Guttungen til grunneier har observert en stor bukk som de garanterer er gull. Den har holdt seg i samme området lenge.

Så da er det bare å få trofeet ned fra fjellet og til utstopping.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...