Jump to content

Reinsdyrjakta 2012


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som flere her skriver så blir det nok søkt der det søkes kan, og muligheten for at det blir en tur til gamle trakter, Svalbard, er vel heller ikke å legge under en stol:)) Er nok mere sikker på å få et dyr der ( broderen bor der fremdeles) enn å søke på Inatur........ Men som det er blitt nevnt i en annen tråd så er det 4 eller 5 søkeår som klaffer dersom man søker hvert år gjennom Inatur, så vi x fingrene for at det dette året faller et kort i min postkasse:))

 

Edit: Kriveleif :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Satser på at det blir en tur på østre del av Hardangervidda iår også. Forhåpentligvis med noen flere reinsdyr i terrenget, ifjor var vi for sene....

Men i etterkant har det vist seg at det hadde gått enkelte rein "innimellom nutane" :oops: , så iår blir det til å gå mer dersom vi ikke finner dyr ved de vante trekk rutene....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

På meg blir det å søke bredt på Inatur, men også et sikkert kort på Hardangervidda i Vinje. Det blir vel en kjempekvote på HV i år, så det bør være muligheter for noen og enhver.

 

Regner med at alle har fått med seg filmen med Stein Lier-Hansen som ble sendt på NRK:

 

http://www.norskindustri.no/oekonomi-na ... 9-548.html

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Blir jakt etter hognareinen i år også (femte året på rad), men er ikkje bestemt kva type dyr det blir. Hadde vert interessant å prøve eit nytt område også. Er noko speseilt med å utforske nye områder som man ikkje har vert i før. Første gangen eg var med på reinsjakt var på Dovrefjell kor vi skaut ei simle innerst inne i Åmotsdalen. Eit terreng eg aldri hadde vert i før, og den turen eg hugsar best :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

ctm-4: hallo! På Ringebufjellet har jeg jaktet 25 høster på rad så meget godt kjent der. Deler gjerne noen fakta! Lett fjell å rusle i, korte avstander, lite myrer. Bestandig rein i fjellet! Reinen går mot vinden hele tiden, dvs spådd nordavind så er den på tur mot nord. Eneste unntak er rundt 20/9 da skal all reinen møtes i Dørmyren pga storbukkene kommer. Frisveien, rv 27 på RINGEBUSIDEN og Nordstulen er bra startpunkt å jakte fra. VILLREIN

Link to comment
Share on other sites

Blir nok helt sikkert reinsjakt. Jeg har stort sett jaktet på Hardangervidda, Brattefjell-Vindeggen og i Norefjell-Reinsjøfjell. I år sikter jeg mot "nye" områder. Nordfjella, Våmur-Roan eller lignende :)

 

Anders, hvis det blir Nordfjella på deg må du bare ta kontakt for råd og tips hvis du vil. Har jakta en del rundt om i det området for å si det sånn.... Ble 1100 på kvota der i år. Det var altfor lite etter min mening. Begynner å bli masse dyr, spredt rundt både her og der, gode samjaktavtaler etter 6. september.

 

Skal opp å filme kalvetelling i juni, så kan nå gi rapport etter den er gjort:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...