Jump to content

Rakfisk nam nam !


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Da har brutter skaffet årets rakfisk. Kjøpte den i nærheten av Oset høyfjellshotell. Skulle vist være noe av det aller beste på markedet. Å... hvor jeg gleder meg. Har kjøpt mandelpoteter fra Folldal, har meget god erfaring med disse fra fjordåret. Så lørdag blir det rakfisk med alle ingredienser :D.

Link to comment
Share on other sites

Intressant å høre hva folk bruker som tilbehør..

Vet at noen bruker rømme og løk til, egg og rødbeter var nytt for meg.

Hos oss skal rakfisk være så "Plain" som mulig; fisk, potet, lefse og godt smør ferdig med det!

Og akevitt da selvfølgelig...!

Her er det sikkert mye variasjoner ute og går.

Link to comment
Share on other sites

Eg har aldri vore til bords på eit rakfisklaug, så for meg var det i grunn nytt.. Vår familie har ikkje hatt sånne tradisjoner og det vesle eg har smakt av rakfisk før, har vært på spillejobber på julebord på hotell og sånt, og det har vært for søppel å rekne. Derfor har eg aldri stressa med det sjølv heller..

Men det skal nok desidert ikkje bli det siste måltidet mitt av rakfisk, det er sikkert, det var rett å slett snop. :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde mitt egne lille rakfisklag for en liten uke siden. Med det meste av tilbehør, men da ingen av de jeg kjenner her i området er rakfiskspisere (såvidt jeg veit) ble det bare jeg som spiste og derfor ble det litt halvhjerta. MEN; Snadder var det uansett! Savner et skikkelig rakfisklag, har ikke vært på det på noen år nå.

Link to comment
Share on other sites

Rakfisk er mat for mons... :D

 

Første rakfisken ble fortært 24 sept. Tradisjon i jaktlaget... :winke1: Røen-fisk fra ehh, Røros tror jeg... :forvirra:

 

Den spises med lefse, potetmos, smør, purre, rødløk(ikke samtidig), rømme og har akkurat oppdaga en ting som er helt fortreffelig til.

Og selvfølgelig øl og akevitt...

 

Løkbombe!

 

1 stk sjalottløk

1 stk rødløk

strimlet purre

majones

chreme fraiche

 

En av de tingene med høsten som gjør att man ser frem til den... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal tradisjonen tro på rakfisklag med fattern og bror min den 16 des. Fisken som skal fortæres er selvfiska ørret fra Tinnsjøen. Fattern legger fisken til rak, og vi andre gomler og eter oss fordervet :wink:

 

Det går en del øl og akevitt...

 

Vi har som regel også med:

 

Mandelpoteter.

Rømme.

Rødløk.

Potetlefse.

Eggerøre.

Ovnsbakt brød.

Kviteseid smør.

Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken..delt og hårete :(

Jeg forstår godt at det går med mye akevitt og øl når denne type mat skal fortæres..noe må man jo bedøve hodet med :mrgreen:

Åja..jeg har smakt dette flere ganger..det er som blåskjell for meg. Nydelig å se på når det er dandert. Jeg klarer å få den inn i munnen,å tygge litt. Men jeg klarer ikke for mitt bare liv å svelge dette..dessverre.

Kanske jeg skulle drukket meg kanon på akevitt først,slik at hodet var bedøvd?

Huff..jeg liker ikke akevitt heller. Ergo er det ikke håp for meg :lol:

Kos dere med,sikkert,et vannvittig godt herremåltid :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Trappermann, hadde vogn stående på Tinnsjøen (Sandviken) i nesten 20 år. Men fikk aldri tak i rakfisk, noe jeg prøvde flere ganger. Er det ingen som selger rakfisk derfra ? Både røya og øretten derfra er jo fantastiske saker :D .

Link to comment
Share on other sites

Erterbrød, smør og litt purre støttes, øl og akevitt også. Til frokost er fisk på smør og lefse med melk veldig ok.

 

Alt som kan ta glansen fra fisken er uaktuelt. Lettrømme f.eks. forandrer smaken på fisken i motsetning til smør.

 

Edit: hjemmelaget potetstappe full av smør og fløte høres ut som en god ide om det er begrenset med fisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble også etterhvert glad i rakfisk. Likte det ikke til å begynne med. Men hjemme var det tradisjon å ha en rakfisk i jula. Den ble tatt fram og spist på flatbrød med smør til. Dette ble gjerne en avrunding av andre brød-måltider som frokost og lunsj.

Dette så veldig trivelig ut, og jeg bestemte meg for å lær meg å like rakfisk. Jeg begynte med mye smør på flatbrødet, og lite fisk. Økte fiskemengden og reduserte smørmengden etterhvert. Nå spiser jeg rakfisk i alle varianter.

 

Favoritten av tilbehør er: flatbrød/lefse, mandelpotet, rå eggeplomme og finhakket løk. Jeg moser rakfisk og blander med finhakket løk. Tømmer litt rå eggeplomme over, og blander litt. Legges på flatbrød eller i lefse. Mandelpotet kan også legges på flatbrød/lefsa, men jeg spiser det gjerne ved siden av sammen med litt smør.

Rømme og rødbeter serveres ofte til hos oss, men jeg holder meg unna det.

 

Øl og akevitt er selvskrevne følgere uansett (dog ikke ved frokostbordet.... kanskje..).

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Enkelte retter som smaker sjit som barn har jeg i voksen alder lært meg å like. Jeg kunne ønske jeg likte rakfisk, men jeg syns det smaker råtten bajs, dessverre. Alt tilbehøret er jo kjempe. Er rakfisk noe de fleste elsker fra første munnfull, eller er det noe en må lære seg å like? Med andre ord, er det håp? Røkt og gravet fisk er nydelig, men denne rakfisken sliter jeg med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ønske jeg likte rakfisk, men jeg syns det smaker råtten bajs, dessverre. Alt tilbehøret er jo kjempe.

M76, gjett om eg har vore der du er.. Men for at du skal kanskje få ein liten opplevelse av det, så smører du lefsa med smør, har i litt rømme, alle ingrediensene og fisken, så blir rakfisksmaken så utvatna, at det blir ikkje så værst. Begynn med tynne skiver rakfisk og bygg deg oppover. Når du då begynner å venne deg til den litt sære smaken, så begynner du litt i det små og lager til tallerkt med ingrediensene på og smaker litt på alle ting.. :D

 

Når det er sagt, så er ein jo ikkje nødt å lure seg sjølv til å like rakfisk, berre fordi mange synst det er topp mat. Men ofte er det ting ein må læra seg å lika, som ein ikkje liker første gongen, som kan bli dei store måltidene..

Det hjelpte iallfall meg på vegen til å setje pris på rakfisken. Ikkje minst det faktum at ein kjøper skikkelig god fisk. Det som er på dei fleste hoteller/julebord og liknende, det er ikkje akkurat prima vare...

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Mauser. Livet går videre uten rakfisk, men jeg syns en god Nordmann bør takle det meste av norsk tradisjonsmat........Har bare prøvd ei gang, det var på ei fjellstove med lange tradisjoner for slikt. Tviler ikke på råverane, selv om jeg var positivt da jeg våkna om morgenen dagen etter og fremdeles var i live

Link to comment
Share on other sites

Har intrykk av at lukta er det som gjør at mange ikke greier å sette pris på denne fantastiske maten. Til disse har jeg et godt tips som reduserer lukt betraktelig; Det er vel sånn at mange av de som spiser lite av dette kjøper rakfisken ferdig i vakumpakkede fileter eller stykker. Gjør man det er det VELDIG viktig å åpne pakken tidlig slik at fisken får luftet seg godt før den serveres. Legg den på et fat i en kjølig kjeller el gjerne et par tre timer før den skal spises, da blir det betraktelig mindre odør, og eventuelle skeptikere rundt bordet får ikke alle fordommer bekreftet allerede før de har smakt.

Prøv, det utgjør virkelig en stor forskjell....

 

Mistenker at dette også er noe av grunnen til at mange har dårlig erfaring med rakfisk fra buffeter på hoteller ol, når fatene begynner å bli tomme åpnes en ny pakke og serveres direkte med stinkende følger.....

Link to comment
Share on other sites

Har bare prøvd ei gang, det var på ei fjellstove med lange tradisjoner for slikt. Tviler ikke på råverane, selv om jeg var positivt da jeg våkna om morgenen dagen etter og fremdeles var i live

Då synst eg du skal gå på f.eks ein bra fiskebutikk eller Meny, sjekke ut om du får kjøpt ein mild type rakfisk og ta eit forsøk ein gong til, med alt tilbehør og tynne skiver med fisk i første omgang.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Høre stadig vekk folk som spiser rakfisk som lukter vondt. Jeg har spist rakfisk hele livet, både egenproduksjon og kjøpefisk, men har ennå til gode å spise rakfisk som lukter vondt.

 

Men ved nærmere etterranke så finnes det en del ukultiverte mennesker som mener det lukter vondt av pultost også....

 

@M76: Prøv å gi fisken et raskt oppkok, da mildner den veldig. Men ikke la den ligge å trekke, da blir det bare suppe.

Link to comment
Share on other sites

Høre stadig vekk folk som spiser rakfisk som lukter vondt. Jeg har spist rakfisk hele livet, både egenproduksjon og kjøpefisk, men har ennå til gode å spise rakfisk som lukter vondt.

 

Men ved nærmere etterranke så finnes det en del ukultiverte mennesker som mener det lukter vondt av pultost også....

 

Har opplevd rakefisk som lukter, og som ikke lukter. Ved ett tilfelle fikk ikke mannen ha fisken i hus av kona, og vi kjente lukta midt på gårdsplassen da han åpnet budøra :lol:

Så at rakfisk kan lukte, er hevet over tvil. Om den da kvalifiseres til å være ødelagt rakefisk, er en annen sak. Selv heller jeg til den kanten. Skikkelig rakfisk skal ikke lukte (bare litt).

 

Pultost derimot, lukter utedass, og smaker likeså!

 

Men nå er jo engang smaken som baken, delt i to.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Berre ikkje drukne den i sprit og rømme, slik somme gjer som kanskje ikkje eigentleg likar dette. Lauk og lefser, slik Hellbillies syng, er alt som skal til.

 

Her er noko eg kom til å tenkje ein gong: nesten alt det beste som er, går vegen om fermentering (altså det me ofte berre kallar gjæring, sjølv om bakteriar kan vera involvert i staden for gjærsopp):

 

kaffi

vin, sprit, øl

kjøt (gjennom modning)

yoghurt og surmjølk, modna ost, smør og rømme

tobakk (vel, det er ikkje mat, men ein god pris med grov, fersk snus kan dekka for litt sein formiddagsmat)

kakao og sjokolade

gjæra brød og surdeigsbrød

soyasaus og ymse gjæra soyabønneprodukt

...og altså rakfisk. :D

 

Meir er det sikkert òg.

Link to comment
Share on other sites

Var innom fiskebrygga i Kristiansand i går. Det bugner av havets delikatesser i diskene, samt litt lakse- og innlandfisk. De hadde en plakat med " Nå er rakfisken ankommet!" Er denne form for rakfisk noe å satse på tro? Det er nok et dumt spørsmål siden jeg ikke vet noen verdens ting om den utover at det generelt et bra saker de selger på fiskebasaren. Kjøpe av seriøs fiskehandler, eller gå på restaurant?

Link to comment
Share on other sites

Lauk og lefser, slik Hellbillies syng, er alt som skal til.

 

Lauk?! Nei, fy! Da smaker det kun lauk. Hallinger har uansett ikke greie på rakafisk. Det hører Valdres til. Fisken i fokus, tilbehøret må få lov å være nettop det; tilbehør. Mitt stalltips til rakafisk er Noraker gård. http://www.noraker.no/ Det er ikke mange steder den selges, men den er verdt bryet.

 

Om gjæring/fermentering:

kaffi

 

Er kaffe gjæra? Er ikke det bare bær som er plukket, skrelt, tørket og brent? *tusle bort i hylla og sjekke Wendelboes bok om kaffe* Jo, du har visst rett. Mange kaffetyper er fermentert. Har forresten et tips om kaffe også. Kjøp grønn (ubrent) kaffe og brenn selv i steikeovnen. Det gir en himmelsk smak og aroma. 225 grader, 12-15 minutter. Og kast kaffetrakteren så langt du klarer...

Link to comment
Share on other sites

Lauk og lefser, slik Hellbillies syng, er alt som skal til.

 

Lauk?! Nei, fy! Da smaker det kun lauk. Hallinger har uansett ikke greie på rakafisk. Det hører Valdres til. Fisken i fokus, tilbehøret må få lov å være nettop det; tilbehør. Mitt stalltips til rakafisk er Noraker gård. http://www.noraker.no/" target="_blank Det er ikke mange steder den selges, men den er verdt bryet.

 

Noraker gård er notert. Og eg vil framleis insistera på at nokre ringar med søt lauk er det som skal til for å laga eit perfekt kontrapunkt til den smøraktige fisken! Og litt nykverna svart peppar. :lolno:

 

Om gjæring/fermentering:

kaffi

Er kaffe gjæra? Er ikke det bare bær som er plukket, skrelt, tørket og brent? *tusle bort i hylla og sjekke Wendelboes bok om kaffe* Jo, du har visst rett. Mange kaffetyper er fermentert. Har forresten et tips om kaffe også. Kjøp grønn (ubrent) kaffe og brenn selv i steikeovnen. Det gir en himmelsk smak og aroma. 225 grader, 12-15 minutter. Og kast kaffetrakteren så langt du klarer...

 

Du har nok rett på kaffien...eg har alltid tenkt på den som gjæra, men den er jo faktisk stort sett berre brent. Og eg skal til å brenne til helga no. Ferdigbrent og vakuumpakka som ein malar sjølv er i seg sjølv ei anna verd enn Coop-posen. Og til forbausande lite innsats. Det er snålt å tenkje på at det å male kaffi var like normalt for femti år sidan som å vaske golv og tørke støv. Ein annan ting som overraskar meg, er at det faktisk er meir smak i kaffi som er lite brent enn den som er hardt brent.

 

Pose med "Löfbergs Colombia Mellanrost" på Eda Supermarknad: 59SEK

Billig kaffikvern: 100,-

Presskanne: 200,-

 

Truleg den beste kaffien du nokon gong har smakt: Priceless.

 

På jobben har dei starta med sånt kapselsystem. Eg prøvar å boikotta så godt det let seg gjera.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rakfisk fra Hardangervidda er topp saker. Medium vekt på 800g iår og nydelig vare fra den produsenten jeg får kjøpt fra. Men prisene stiger hvert år, etterspørselen er stor. Tørr nesten ikke skryte av denne varen, for da blir det vel bare værre å få tak i, pluss dyrere.

Hva synes folk om 315kr/kg, begynner det å nå taket?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...