Henrik123 Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Etter å ha fått ferdig karbonkolbe til min 202 (se tråd viewtopic.php?f=38&t=30984) måtte det nye prosjekter til. Hadde ett 6,5x55 løp som etter hvert har gått noen skudd så tenkte det ikke var så farlig om det ikke ville funke som tenkt. Løpet er ett neddreid Dfs løp på 55 cm, 18 mm i munning? Løpet veide 1330 g før dreining. Etter dreining var det redusert til ca 530 g. Løpet ble dreiet i trappesteg, midten var 9 mm i diameter. Løpet ble dermed kledd med runde på runde med karbonduk for å bygge opp til opprinnelig tykkelse. Ytterst er det en karbonstømpe. Vekta stoppet da på 630 g! Mer enn en halvering av vekta. Løpet er enda ikke ferdig behandlet. Mer puss må til før det blir Duracoat clear som på kolben. Løpet ble testskutt i dag. Var spent på hvordan det ville håndtere å bli varmt. Nøyde meg derfor med 3 skuddsserier. Presisjonen var som tidligere 15-20 mm med lett kolbe og 8 forstørring. Fulgte godt med løpet underveis og kunne ikke finne antydning til sprekker eller svakheter. Løpet skal testes gjennom vinteren. Funker det så bra som det virker, blir det det å gjenta prosessen med 8x57 løpet som bruker som hundeførervåpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spets Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Spennende! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apelars! Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Hvordan går du frem når du legger karbon rundt pipa? Hva slags resin bruker du? Bruker du noen form for vakumbagging? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 Apelars: har brukt west system sitt med rask herder på denne. Har ikke brukt vakumbag, men krympeteip beregnet på denne bruken. jeg har først avfetta og rensa pipa godt med aceton. Deretter har jeg lagt på ett så tynt lag som mulig med epoxy. Når dette er klistrete har jeg påført duken. Har da pensla underveis med epoxy samtidig som duken er rullet rundt. Dette er gjort flere ganger for hver trappesteg. Etter hver runde har det fått herdet godt før pussing og har hatt noen mikrodefekter som er tettet med epoxy i blandet fyllstoff før ny pusserunde. Når jeg hadde fått profilen jeg ville ha avsluttet jeg med en strømpe. Denne ble tredd på tørt løp. Når den var på plass var det epoxy. Når det hadde herdet noe var det ny runde epoxy. Før grovpuss. Gjenstår finpuss og duracoat som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apelars! Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Hvor brede striper med duk bruker du? Spenner du opp løpet i dreibenk e.l slik at det roterer (sakte) når du legger på duken? Jeg kan se for meg at det ikke er så lett å få duken jevn, like stram og nøyaktig lagt på første forsøk..? Hmm det spiller kanskje ikke så stor rolle om alle lagene er like jevne med tanke på å få en jevnt finsih på overflaten (det kan man jo bare sparkle til..) , men det må vel spille en rolle ifh pipesvingninger samt holdbarhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 Duken er klippet til den bredde den skal dekke. Midtpartiet ble smalest (ca 30 cm?). Neste trappesteg var 3 cm brede på hver side, tot 6 cm. Det er viktig å vente til epoxyen har herdet slik at duken klisterer bra. Lagde en rigg som pipa hvilte på. En pinne fra en bordkant i hver ende av pipa. Pipa ble klemt til disse pinnene med en "låseklype". Da var det bare å løsne, snurre pipe og feste igjen. Har bra kontroll da. Viktig som du sier å få det så tight som mulig. Hadde god kontroll på det underveis med bare hendene. Så var det å snurre med krympeteip før varming med varmepistol. Teipen sammen med varme dro ut bra med overskuddsepoxy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redfox Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Det her var intresangt. Karbon stokk og løp. Har du stål eller lettmetall låskasse? Hva kom totalvekt på våpen uten kikkertsikte og montasje???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Sorry kompis! Her holder ikke to små bilder og litt tekst! Vi må ha mer info om dette. Tegn og forklar! Dette kan bli en kongetråd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spets Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Ja, her forlanges utførlig beskrivelse, masse bilder og handleliste. Karbonløp fra forhandler koster skjorta så hvis det finnes en brukbar "gjør-det-selv-metode" på dette, så er du forpliktet til å dele med deg Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted October 24, 2011 Author Share Posted October 24, 2011 Føler at jeg har beskrevet det meste vedr både stokk og løp (de har to ulike tråder). Kan heller forklare om det er noe spesiellt dere lurer på. Vedlagt bilder av veiing: Bakkolbe 328 g Fremkolbe 139 g pipa 646 g Totalt for kolbe og pipe 1113 g + låskasse ?g, sluttstykke ?g og magasin ?g totalt våpen ?g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Karbonløp fra forhandler koster skjorta så hvis det finnes en brukbar "gjør-det-selv-metode" på dette, så er du forpliktet til å dele Karbonpiper koster, eller det som verre er, de er vanskelig/umulig å skaffe. Jeg har prøvd å få kontakt med Chirstensen Arms, og fikk oversendt en adresse til deres "europeiske representant", en eller annen nisse i Sveits, som verken hadde e-post, telefon eller vanlig postadresse. Så da er man, i praksis, henvist til hobbysnekring. Jeg vil prøve å få til ei carbonpipe i forbindelse med et M98 lettvekts-prosjekt på 33/40-kasse. Så derfor - opplys en naiv sjel om alle steg i prosjektet (inkludert neddreiing av pipa)! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rypejegern Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Hadde ikke Martin Bråten en liten sak på trykk ang karbonpipa han fikk på mausern sin.... Det er noen år siden men der sto det navn på han som utførte den jobben. Mener han var norsk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6x47 Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Har også sett det bladet du nevner. Og det var en norsk kar som holdt på med dette. Husker kun at han foreløbig ikke gav noen form for presisjons garanti. Da mye kunne skje når ett løp ble dreid veldig tynt. Bladet ligger i ei kampingvogn til en kompis. Jeg trur det var bladet Jakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 Jeg skal lage en riktig redegjørelse for hvordan det er gjort. Må bare jobbe litt først... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Hadde ikke Martin Bråten en liten sak på trykk ang karbonpipa han fikk på mausern sin.... Jeg trur det var bladet Jakt. Hvis det er Alf Martin Bråten du mener, så skriver vel han for tida i Jeger, hund og våpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Løpet ble dermed kledd med runde på runde med karbonduk for å bygge opp til opprinnelig tykkelse. Ytterst er det en karbonstømpe. Vekta stoppet da på 630 g! Hvordan fungerte dette i skjøtene? Delte du opp og brukte strimler på ca. en runde, eller bare rullet du rundt? Hvordan artet dette seg med at pipa er tykkere bak enn foran? Har du vurdert filament winding? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 Skal se om jeg kan beskrive prosessen min litt mer utførlig. Har laga en meget enkel skisse som jeg håper viser fregangsmåten. Her vises det hvordan pipa ble neddreid. Midtstykket var 9,5 mm i diameter. Fra tuppen av pipa til første "trappetrinn" var ca 2 cm og 2 cm til neste "trappetrinn". Midtstykket (merket 1) ble avfettet og dekket med en så tynt lag med epoxy som mulig. Da dette begynte å bli klistrete, festet jeg ett rektangulært stykke karbon til pipa. Bredden av duken dekket bredden mellom trappetrinnene. Lengden hadde jeg regnet meg frem til så det skulle fylle opp hele det første trappetrinnet. Når duken var festet begynte jeg å mette den med epoxy, samtidig som jeg snurret duken rundt. Hele tiden så mettet jeg duken med epoxy. Vanskligheten var første runden. Når duken dekket over enden fra der den ble festet så var mye gjort. Det var bare å fortsette å snurre samtidig som epoxy hele tiden ble penslet på for å mette duken. Når jeg hadde rullet på hele duken så ble den festet med krympeteip. Den ble deretter krympet med varmepistol som klemte ut overflødig epoxy. Dette fikk herde før teipen ble fjernet. Dette ble grovpusset, før det ble renset med aceton. Det var noen småhakk som ble fyllt med epoxy blandet med fyllstoff. Dette ble herdet før ny puss slik at hele nivå 1 ble dekket. Samme prosessen ble gjentatt med nivå 2. Da med bredere duk for å nå ut til disse bredere kantene. På nivå 3 hadde jeg avsmalende duk. Begynte med det bredeste og etterhvert som jeg snurret ble duken smalere og smalere. Dette for å gjøre løpet gradvis bredere. Ny runde med puss og rens før påfylling av fyllstoff. Dette ble igjen pusset før en karbonstrømpe ble tredd over pipa (tørr pipe). Strømpa ble mettet med epoxy. Da herdingen var bra igang så fikk den en ny påføring av epoxy. Dette ble grovpusset. Finpuss og lakk gjenstår som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 Epoxy og karbonduk ble handlet på Westsystem.no Krympeteip og karbonstrømpe fra www.easycomposites.co.uk Tidsforbruk var vel nærmere 15 timer. Kostnad 1000-1500 kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Helt rått! Flink kar må jeg si! Legger igjen spor her Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sram68 Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Når du sier krympe tape, mener du krympe strømpe?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmosbakk Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Meget bra jobbet! Dette ga meg virkelig smaken på å prøve selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Konge.. Dette var inntresangt...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Blir spennende å høre hva slags erfaringer du får med løpet. Jeg er noe skeptisk til karbonløp siden "karbonstrømpen" virker varmeisolerende. Har lenge ønsket meg et ABS karbonløp. De hevder å ha funnet en metode hvor karbon og epoksy fungerer som en "varmeutleder" fra stålet, http://www.jenseprecision.com/abs-barrels.html http://www.6mmbr.com/gunweek092.html men pris og tilgjengelighet spiller ikke på lag Ellers må jeg si at pipa var lekker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Er litt redd for varmegangen. Tenkte derfor å holde meg til 3 skuddsserier i starten. Funker det så bra som første runden over tid, kommer jeg til å kjøre noen 5 skuddsserier og 8 skuddsserier. Pipa har uansett ikke mange skuddene igjen. Jeg vil at den minimum skal klare 5 skuddsserier. Gjør den det blir det en ny dfs pipe hvor jeg beholder mer lengde og en tykkere profil. Denne blir i karbon fra start. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Karbon har da bedre varmeledeegenskaper enn stål? Hvis det er noe som isolerer, så må det være epoksien. Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Karbon har da bedre varmeledeegenskaper enn stål? Hvis det er noe som isolerer, så må det være epoksien. Niks, karbonfiber leder varme meget bra på langs av fiberen, men på tvers er det mer i størrelsesorden som stål eller lavere. 15-20W/mK er tall som er innom hodet mitt, det er bedre enn rustfritt, men dårligere enn vanlig våpenstål. Her er det forskjell, stor forskjell, på vanlige PAN-, og på mesofase-fiber, mesofase leder angivelig mye bedre. (gidder ikke å drive å slå det opp akkurat nå) Epoxy leder varme mye dårligere enn dette, og vil isolere. Det fins også veldig mange forskjellige epoxier, og noen tåler mer varme, og noen leder sikkert mer, og noen bruker nok noe annet enn epoxy... Et annet problem vil være at grafitt/karbonfiber har helt andre varmeutvidelsesegenskaper enn stål - slå det opp selv... Stål utvider seg mer enn grafitt om jeg ikke husker feil. De kommersielle aktørene som lager slike løp spinner fiberen på løpet. Noen bruker så tynne "linere" i stål at de ikke kan avfyres uten karbon utapå, og andre har et ordentlig løp inni, men alle spinner, og med forskjellige fibervinkler innerst, ytterst, og iht trykk i løpet osv.. Det naturlige er vel å være mer på tvers av løpsaksen innerst og mer på langs ytterst, for å få styrke til å tåle trykk/unngå deformasjon under avfyring der en trenger det, og bøyestivhet der en trenger det? Ganske sikkert er en avhengig av samme stramming på fiberene hele veien rundt for å få et godt resultat. Det jeg er overbevist om er uansett at dette ikke er "så enkelt". Det ser kult ut, og trådstarter som tydeligvis har en høy håndverksmessig kvalitet på arbeidet kan kanskje oppnå noe, men vi andre osm vil ende opp med noe klin i lim og svart fiber - vi har nok lite å hente på et slikt prosjekt utover utseendet på pipa. Såvidt jeg vet så forhandles Christensen Arms av KH Precision på Kongsberg, sånn forøvrig. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Til dere som betviler carbonens egenskaper: Jeg har hatt et carbonløp fra Christensen Arms i 6 år på forrige rifla mi. (Den er solgt nå). Carbonløpet gir ekstremt hurtig mirage i forhold til en stålpipe, og nedkjølingen går svinfort i forhold til et stålløp. Det skulle vel tilsi at carbonløpet leder varmen bort fortere enn en stålpipe. Dette er ingen salgsgimmick fra Christensen Arms. Det FUNKER. Pipen min var gått 2ooo-2500 skudd når jeg i år solgte den. Mye jaktfelt med varme. Pipen går akkurat like bra som den var ny. Om hjemmemekket funker likt gjenstår å se. Og skulle det dukke opp en carbonpipe til 202 spørs det om ikke lommeboka hadde fått gjennomtrekk.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Er ikke i tvil om at det virker, spørsmålet er om en får det til å virke selv, men det kan trådstarter snart fortelle oss. Fant noen linker til hvordan, hvorfor og slikt.. http://bettincustomguns.com/Technical%20Information/The%20carbon%20wrapped%20advantage.htm Kan være interessant, e bruker "additives" til resinet, og her ser det ut som det er mesofasefiber. Denne er helt klart verd å lese for de som har lyst til å lage noe lignede selv http://www.shootingtimes.com/2010/09/23/gunsmithing_st_carbonsnext_200901/ Litt om karbonfiber, http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_(fiber) "Helkarbon" rifle http://www.6mmbr.com/gunweek092.html K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redfox Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 1113g for stokk og løp. Grovt beregnet veier 202 låskassa i stål 1,3kg. Så våpenvekt uten kikkert og reim kommer på ca. 2,4kg. Med lettmetallkasse 1,9kg. Jævlig bra. Dette er intresangt. Mitt våpen veier 3,5kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted October 27, 2011 Author Share Posted October 27, 2011 I den stokken sitter det feste for to fot som drar opp noen gram. Skal også klare å ta av løpet noen gram. Veldig grei rifle å bære hele dagen. Synes ikke den blir for vinglete heller. Alt i alt meget fornøyd selv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 4,1 kg veier mitt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Hvordan gikk det med dette løpet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhl86 Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 +1 nysgjerrig på dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Det gikk dritt. Klatrer 8-10 cm fra første til andre skudd og nye 8-10 mellom andre og tredje. Må nok litt mer forståelse og utstyr til for å gjøre det bra nok. Tid og økonomi har satt stopp for videre testing... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sandychrimp Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 ObsObs.. Det finnes epoxy som er spessielt utviklet for å tåle høyere temperaturer enn standard West System klarer. Så en link lengere oppe her fra en Carbonfiber butikk i England, mener de selger den epoxytypen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted January 22, 2014 Author Share Posted January 22, 2014 @sandychrimp: legg gjerne ut lenke hvis du har til den epoxy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sandychrimp Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 http://www.easycomposites.co.uk/product ... resin.aspx Link til epoxy høy temperatur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Jeg tviler på om epoxyen er problemet, selv om det ikke kan skade å bruke den beste du kan få tak i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik123 Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 Problemet var nok mangel på fibre som kunne lede varmen ut fra stålet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Dette med varmeledningsevne er grovt oppskrytt så langt jeg kan forstå. At fibrene har god ledningsevne i lengderetningen er nesten verdiløst, på tvers av de er den uansett elendig. Fysikken der er ganske udiskutabel... Og klatring fra 1. skudd tyder på asymmetri eller store spenninger i pipa. Hvis du ikke løser det først spiller det ingen rolle hva slags lim en bruker. Edit: Jeg har sett tall på 5-10W/mK i lengderening og 1/10del av det på tvers av laminat. Stål ligger til sammenlikning på ca 50. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Var utgangspunktet en kaldhamret pipe? Ekspertene mener jo slike ikke bør neddreies om en vil unngå klarting, sprednig, potensvansker osv-kan jo hende det er noe i det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Jeg vil også tro at kravet til konsentrisitet vil øke på en så tynn pipe, hvis ikke vil løpet varmes ujevnt og bøye seg. Vi vet at det kan gjøres, men de som kan slikt tror jeg ikke deler så mange hemmeligheter. Så her har du nok et heftig forskningsprosjekt, om ikke kunsten har lekket ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.