Jump to content

Prosjekt: karbonløp Sauer 202


Henrik123

Recommended Posts

Etter å ha fått ferdig karbonkolbe til min 202 (se tråd viewtopic.php?f=38&t=30984) måtte det nye prosjekter til. Hadde ett 6,5x55 løp som etter hvert har gått noen skudd så tenkte det ikke var så farlig om det ikke ville funke som tenkt. Løpet er ett neddreid Dfs løp på 55 cm, 18 mm i munning? Løpet veide 1330 g før dreining. Etter dreining var det redusert til ca 530 g. Løpet ble dreiet i trappesteg, midten var 9 mm i diameter. Løpet ble dermed kledd med runde på runde med karbonduk for å bygge opp til opprinnelig tykkelse. Ytterst er det en karbonstømpe. Vekta stoppet da på 630 g! :smile: Mer enn en halvering av vekta.

 

Løpet er enda ikke ferdig behandlet. Mer puss må til før det blir Duracoat clear som på kolben.

 

bi40eu.jpg

 

smf6uw.jpg

 

Løpet ble testskutt i dag. Var spent på hvordan det ville håndtere å bli varmt. Nøyde meg derfor med 3 skuddsserier. Presisjonen var som tidligere 15-20 mm med lett kolbe og 8 forstørring. Fulgte godt med løpet underveis og kunne ikke finne antydning til sprekker eller svakheter.

 

Løpet skal testes gjennom vinteren. Funker det så bra som det virker, blir det det å gjenta prosessen med 8x57 løpet som bruker som hundeførervåpen. :D

Link to comment
Share on other sites

Apelars: har brukt west system sitt med rask herder på denne. Har ikke brukt vakumbag, men krympeteip beregnet på denne bruken. jeg har først avfetta og rensa pipa godt med aceton. Deretter har jeg lagt på ett så tynt lag som mulig med epoxy. Når dette er klistrete har jeg påført duken. Har da pensla underveis med epoxy samtidig som duken er rullet rundt. Dette er gjort flere ganger for hver trappesteg. Etter hver runde har det fått herdet godt før pussing og har hatt noen mikrodefekter som er tettet med epoxy i blandet fyllstoff før ny pusserunde. Når jeg hadde fått profilen jeg ville ha avsluttet jeg med en strømpe. Denne ble tredd på tørt løp. Når den var på plass var det epoxy. Når det hadde herdet noe var det ny runde epoxy. Før grovpuss. Gjenstår finpuss og duracoat som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor brede striper med duk bruker du? Spenner du opp løpet i dreibenk e.l slik at det roterer (sakte) når du legger på duken? Jeg kan se for meg at det ikke er så lett å få duken jevn, like stram og nøyaktig lagt på første forsøk..?

 

Hmm det spiller kanskje ikke så stor rolle om alle lagene er like jevne med tanke på å få en jevnt finsih på overflaten (det kan man jo bare sparkle til..) , men det må vel spille en rolle ifh pipesvingninger samt holdbarhet?

Link to comment
Share on other sites

Duken er klippet til den bredde den skal dekke. Midtpartiet ble smalest (ca 30 cm?). Neste trappesteg var 3 cm brede på hver side, tot 6 cm. Det er viktig å vente til epoxyen har herdet slik at duken klisterer bra. Lagde en rigg som pipa hvilte på. En pinne fra en bordkant i hver ende av pipa. Pipa ble klemt til disse pinnene med en "låseklype". Da var det bare å løsne, snurre pipe og feste igjen. Har bra kontroll da. Viktig som du sier å få det så tight som mulig. Hadde god kontroll på det underveis med bare hendene. Så var det å snurre med krympeteip før varming med varmepistol. Teipen sammen med varme dro ut bra med overskuddsepoxy.

Link to comment
Share on other sites

Ja, her forlanges utførlig beskrivelse, masse bilder og handleliste. Karbonløp fra forhandler koster skjorta så hvis det finnes en brukbar "gjør-det-selv-metode" på dette, så er du forpliktet til å dele med deg :-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Føler at jeg har beskrevet det meste vedr både stokk og løp (de har to ulike tråder). Kan heller forklare om det er noe spesiellt dere lurer på.

 

Vedlagt bilder av veiing:

 

ifbb7r.jpg

Bakkolbe 328 g

 

wgwxdz.jpg

Fremkolbe 139 g

 

2mfi5x3.jpg

pipa 646 g

 

Totalt for kolbe og pipe 1113 g + låskasse ?g, sluttstykke ?g og magasin ?g totalt våpen ?g.

Link to comment
Share on other sites

Karbonløp fra forhandler koster skjorta så hvis det finnes en brukbar "gjør-det-selv-metode" på dette, så er du forpliktet til å dele :-)

Karbonpiper koster, eller det som verre er, de er vanskelig/umulig å skaffe. Jeg har prøvd å få kontakt med Chirstensen Arms, og fikk oversendt en adresse til deres "europeiske representant", en eller annen nisse i Sveits, som verken hadde e-post, telefon eller vanlig postadresse.

 

Så da er man, i praksis, henvist til hobbysnekring. Jeg vil prøve å få til ei carbonpipe i forbindelse med et M98 lettvekts-prosjekt på 33/40-kasse. Så derfor - opplys en naiv sjel om alle steg i prosjektet (inkludert neddreiing av pipa)!

Link to comment
Share on other sites

Har også sett det bladet du nevner. Og det var en norsk kar som holdt på med dette. Husker kun at han foreløbig ikke gav noen form for presisjons garanti. Da mye kunne skje når ett løp ble dreid veldig tynt.

Bladet ligger i ei kampingvogn til en kompis. Jeg trur det var bladet Jakt.

Link to comment
Share on other sites

Løpet ble dermed kledd med runde på runde med karbonduk for å bygge opp til opprinnelig tykkelse. Ytterst er det en karbonstømpe. Vekta stoppet da på 630 g! :smile:

Hvordan fungerte dette i skjøtene? Delte du opp og brukte strimler på ca. en runde, eller bare rullet du rundt? Hvordan artet dette seg med at pipa er tykkere bak enn foran? Har du vurdert filament winding?

Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg kan beskrive prosessen min litt mer utførlig. Har laga en meget enkel skisse som jeg håper viser fregangsmåten.

 

30mleo4.jpg

 

Her vises det hvordan pipa ble neddreid. Midtstykket var 9,5 mm i diameter. Fra tuppen av pipa til første "trappetrinn" var ca 2 cm og 2 cm til neste "trappetrinn". Midtstykket (merket 1) ble avfettet og dekket med en så tynt lag med epoxy som mulig. Da dette begynte å bli klistrete, festet jeg ett rektangulært stykke karbon til pipa. Bredden av duken dekket bredden mellom trappetrinnene. Lengden hadde jeg regnet meg frem til så det skulle fylle opp hele det første trappetrinnet. Når duken var festet begynte jeg å mette den med epoxy, samtidig som jeg snurret duken rundt. Hele tiden så mettet jeg duken med epoxy. Vanskligheten var første runden. Når duken dekket over enden fra der den ble festet så var mye gjort. Det var bare å fortsette å snurre samtidig som epoxy hele tiden ble penslet på for å mette duken. Når jeg hadde rullet på hele duken så ble den festet med krympeteip. Den ble deretter krympet med varmepistol som klemte ut overflødig epoxy. Dette fikk herde før teipen ble fjernet. Dette ble grovpusset, før det ble renset med aceton. Det var noen småhakk som ble fyllt med epoxy blandet med fyllstoff. Dette ble herdet før ny puss slik at hele nivå 1 ble dekket. Samme prosessen ble gjentatt med nivå 2. Da med bredere duk for å nå ut til disse bredere kantene. På nivå 3 hadde jeg avsmalende duk. Begynte med det bredeste og etterhvert som jeg snurret ble duken smalere og smalere. Dette for å gjøre løpet gradvis bredere. Ny runde med puss og rens før påfylling av fyllstoff. Dette ble igjen pusset før en karbonstrømpe ble tredd over pipa (tørr pipe). Strømpa ble mettet med epoxy. Da herdingen var bra igang så fikk den en ny påføring av epoxy. Dette ble grovpusset. Finpuss og lakk gjenstår som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å høre hva slags erfaringer du får med løpet. Jeg er noe skeptisk til karbonløp siden "karbonstrømpen" virker varmeisolerende. Har lenge ønsket meg et ABS karbonløp. De hevder å ha funnet en metode hvor karbon og epoksy fungerer som en "varmeutleder" fra stålet,

http://www.jenseprecision.com/abs-barrels.html

http://www.6mmbr.com/gunweek092.html

men pris og tilgjengelighet spiller ikke på lag :wink:

 

Ellers må jeg si at pipa var lekker :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er litt redd for varmegangen. Tenkte derfor å holde meg til 3 skuddsserier i starten. Funker det så bra som første runden over tid, kommer jeg til å kjøre noen 5 skuddsserier og 8 skuddsserier. Pipa har uansett ikke mange skuddene igjen. Jeg vil at den minimum skal klare 5 skuddsserier. Gjør den det blir det en ny dfs pipe hvor jeg beholder mer lengde og en tykkere profil. Denne blir i karbon fra start.

Link to comment
Share on other sites

Karbon har da bedre varmeledeegenskaper enn stål? Hvis det er noe som isolerer, så må det være epoksien.

Niks, karbonfiber leder varme meget bra på langs av fiberen, men på tvers er det mer i størrelsesorden som stål eller lavere. 15-20W/mK er tall som er innom hodet mitt, det er bedre enn rustfritt, men dårligere enn vanlig våpenstål. Her er det forskjell, stor forskjell, på vanlige PAN-, og på mesofase-fiber, mesofase leder angivelig mye bedre. (gidder ikke å drive å slå det opp akkurat nå)

Epoxy leder varme mye dårligere enn dette, og vil isolere. Det fins også veldig mange forskjellige epoxier, og noen tåler mer varme, og noen leder sikkert mer, og noen bruker nok noe annet enn epoxy...

Et annet problem vil være at grafitt/karbonfiber har helt andre varmeutvidelsesegenskaper enn stål - slå det opp selv... Stål utvider seg mer enn grafitt om jeg ikke husker feil.

 

De kommersielle aktørene som lager slike løp spinner fiberen på løpet. Noen bruker så tynne "linere" i stål at de ikke kan avfyres uten karbon utapå, og andre har et ordentlig løp inni, men alle spinner, og med forskjellige fibervinkler innerst, ytterst, og iht trykk i løpet osv.. Det naturlige er vel å være mer på tvers av løpsaksen innerst og mer på langs ytterst, for å få styrke til å tåle trykk/unngå deformasjon under avfyring der en trenger det, og bøyestivhet der en trenger det? Ganske sikkert er en avhengig av samme stramming på fiberene hele veien rundt for å få et godt resultat.

 

Det jeg er overbevist om er uansett at dette ikke er "så enkelt". Det ser kult ut, og trådstarter som tydeligvis har en høy håndverksmessig kvalitet på arbeidet kan kanskje oppnå noe, men vi andre osm vil ende opp med noe klin i lim og svart fiber - vi har nok lite å hente på et slikt prosjekt utover utseendet på pipa.

 

Såvidt jeg vet så forhandles Christensen Arms av KH Precision på Kongsberg, sånn forøvrig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til dere som betviler carbonens egenskaper: Jeg har hatt et carbonløp fra Christensen Arms i 6 år på forrige rifla mi. (Den er solgt nå).

Carbonløpet gir ekstremt hurtig mirage i forhold til en stålpipe, og nedkjølingen går svinfort i forhold til et stålløp. Det skulle vel tilsi at carbonløpet leder varmen bort fortere enn en stålpipe. Dette er ingen salgsgimmick fra Christensen Arms. Det FUNKER.

Pipen min var gått 2ooo-2500 skudd når jeg i år solgte den. Mye jaktfelt med varme. Pipen går akkurat like bra som den var ny.

Om hjemmemekket funker likt gjenstår å se.

 

Og skulle det dukke opp en carbonpipe til 202 spørs det om ikke lommeboka hadde fått gjennomtrekk.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke i tvil om at det virker, spørsmålet er om en får det til å virke selv, men det kan trådstarter snart fortelle oss.

 

Fant noen linker til hvordan, hvorfor og slikt..

 

http://bettincustomguns.com/Technical%20Information/The%20carbon%20wrapped%20advantage.htm

 

 

Kan være interessant, e bruker "additives" til resinet, og her ser det ut som det er mesofasefiber. Denne er helt klart verd å lese for de som har lyst til å lage noe lignede selv

 

http://www.shootingtimes.com/2010/09/23/gunsmithing_st_carbonsnext_200901/

 

Litt om karbonfiber, http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_(fiber)

 

"Helkarbon" rifle http://www.6mmbr.com/gunweek092.html

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Dette med varmeledningsevne er grovt oppskrytt så langt jeg kan forstå. At fibrene har god ledningsevne i lengderetningen er nesten verdiløst, på tvers av de er den uansett elendig. Fysikken der er ganske udiskutabel...

 

Og klatring fra 1. skudd tyder på asymmetri eller store spenninger i pipa. Hvis du ikke løser det først spiller det ingen rolle hva slags lim en bruker.

Edit: Jeg har sett tall på 5-10W/mK i lengderening og 1/10del av det på tvers av laminat. Stål ligger til sammenlikning på ca 50.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...