Jump to content

Syk film på youtube


Komoden

Recommended Posts

er nok en del av de der ja!! det er ganske trist!

 

virker som en stor del av den amerikanske skytekulturen går ut på dette med varmint jakt, å skyte dyr på en sånn måte att de "eksploderer" (fant ikke noe bedre ord)

 

tror nok kanskje de har en lang vei å gå til å lære opp de unge til en sunn bruk av våpen. og respekt for viltet det jaktes på! hvis det noen gang skjer da!

Link to comment
Share on other sites

Hva var galt her? Med untak av uvant musikk valg (funket greit nok med stilbilder, men ville etter min smak ha vært usmaklig med video), så så jeg stort sett gode treff. Spesielt de som så mest groteske ut (hodeskuddene med bortskutt hode som sarte sjeler uten sans for at viltet dør øyeblikkelig nok reagerer på), viser jo null liding.

Her må noen komme seg ut av sandkassen, det er ikke hvordan det ser ut som betyr noe. Men hvor lite en klarer å påføre av unødige plager som teller når en tar livet av noe. Og ting som er sprengt etc (varminting) er som regel det mest humane av alle avlivningsmetoder. Jakt kuler til matvilt derimot, er laget med tanke på å ødelegge minst mulig kjøtt, balansert opp mot behovet for at viltet ikke kommer seg for langt avgårde. Ikke hva som egentlig er absolutt mest humant (da skulle vi ha skutt Elgen med granatkaster).

 

Så Komoden og mittiblinken på tide dere lærer dere hva som er å sette viltet først og hva som er å respektere dyr. Og det er ikke å reagere på hvordan ett godt dødt slakt ser ut etterpå, for det er å sette seg selv og egen sans for estetikk forran viltet. Når jeg ser bilder av sprengte skadedyr, så synes jeg ikke det ser spesielt lekkert ut. Men jeg gleder meg over at det døde med absolutt minst mulig unødig liding, det er å ha respekt og omtanke for viltet.

 

Dette var grei skuring, så skjerp dere. Slike komentarer dere kommer med om at dette er trist etc bør virklig spares til ting som ikke er bra (der viltet lider unødigt etc), ikke normal skadedyrsjakt.

 

P.s. Det er lov å mene at skadedyrsjakt ikke er nødvendigt om man er slik av legning, men fra det å være prinsipielt uenig i en jaktform. Til å kalle dette groteskt og uten repekt for viltet, er for å si det mildt kunskapsløst og viser tydligt at det ikke er viltet en setter først.

Dere får beklage skyllebøtta, men med de ordvalgene denne tråden startet med, hadde jeg ventet meg noe skikkligt dyreplageri eller lignende, ikke grei varminting. Og som nevnt, skal en lære opp de unge til en sunn bruk av våpen. og respekt for viltet det jaktes på. Kan man ikke la slike missvisende utsagn få stå som opplæringsgrunnlag på ett jaktforum (hadde vært greit hos treklemmere uten viten om hvordan en mest humant tar liv, men ikke her hvor en blandt annet skal kunne lære slikt).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette viser utgangshull fra varmint kuler. For å få en rask avliving av dyret og liten rikosjettfare er kulen konstruert for å gi maks ekspansjon i små dyr eller med kontakt med bakken. Da blir mest mulig av energien brukt i dyret og det er svært liten fare med rikosjetter fra slike kuler.

 

En annen ting er at dersom et dyr skal drepes, så må det påføres skade i vitale organer, jo mer skade jo raskere død.

Dersom noen tror at det bare er å peke på et dyr å si bang (med MAGNUM lyd) så ligger det fint og uskadd, men dødt. Da må de komme ut av barnehagen.

 

Denne videoen viser en del døde dyr, og etter skadene som var synlig har det vært en meget rask død. Jegerne har da gjort en god jobb.

 

Det å fotografere og publisere slike bilder tyder på en stor grad av umodenhet, men det er noe som de fleste har vært plaget av, og kommet over.

Trådstarter viser samme tendens i sin kommentar, men etter noen års erfaring med jakt vil nok det gå over.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke jakten som bør kritiseres her, men man kan saktens spørre seg i hva slags hensikt en slik film er lagt ut på nettet. Det kan selvfølgelig bare de som har lagt den ut svare på. Men hva slags inntrykk gir filmen på de som ser den? Jo, se det, det er det mange svar på.

 

For egen del synes jeg det virker som om man legger ut en film for å vise "kule" utgangssår, og det er da jeg spør meg selv; er dette klokt? Er dette nødvendig?

Finner ihvertfall ingen gode grunner til at denne filmen behøver å forsvares i forhold til at noen stiller seg kritisk til den, for det er etter min mening mangel på kritisk sans å legge den ut i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Der er vi uenige evenkris. Jeg tror at dersom vi kamuflerer hva jakt er, hva vi egentlig driver med, er vi på feil spor. I media sier jegere at det er turen i skogen, det sosiale, naturen og alt det der som er poenget med jakta. Men det er det da ikke! Det klarer vi like bra uten våpen. Jakt er å ta liv, det er å overliste viltet og drepe det. Nemlig. OG det er samfunnsnyttig, og bærekraftig bruk av naturen. OG det er gøy! Det er lov å synes det er gøy å jakte! Jeg sier i alle sammenhenger de er naturlig at jeg er en predator, og liker å jakte.

Tilbake til bildene. :wink: De viser gode skudd, på dyr som avlives effektivt. Folk som tror kjøttet kommer fra frysedisken på Rema blir sikkert støtt av dette, men det er kjøtt! Hverken mer eller mindre. Ikke noe å rynke på nesa over. Og jegerne her er stolte av gode skudd og mye vilt, og legger det ut på youtube. Ikke noe sykt over det!

Link to comment
Share on other sites

Der er vi uenige evenkris. Jeg tror at dersom vi kamuflerer hva jakt er, hva vi egentlig driver med, er vi på feil spor. I media sier jegere at det er turen i skogen, det sosiale, naturen og alt det der som er poenget med jakta. Men det er det da ikke! Det klarer vi like bra uten våpen. Jakt er å ta liv, det er å overliste viltet og drepe det. Nemlig. OG det er samfunnsnyttig, og bærekraftig bruk av naturen. OG det er gøy! Det er lov å synes det er gøy å jakte! Jeg sier i alle sammenhenger de er naturlig at jeg er en predator, og liker å jakte.

Tilbake til bildene. :wink: De viser gode skudd, på dyr som avlives effektivt. Folk som tror kjøttet kommer fra frysedisken på Rema blir sikkert støtt av dette, men det er kjøtt! Hverken mer eller mindre. Ikke noe å rynke på nesa over. Og jegerne her er stolte av gode skudd og mye vilt, og legger det ut på youtube. Ikke noe sykt over det!

 

Amen. Helt enig, men kan ikke få det like bra formulert som du. :)

Link to comment
Share on other sites

Der er vi uenige evenkris. Jeg tror at dersom vi kamuflerer hva jakt er, hva vi egentlig driver med, er vi på feil spor. I media sier jegere at det er turen i skogen, det sosiale, naturen og alt det der som er poenget med jakta. Men det er det da ikke! Det klarer vi like bra uten våpen. Jakt er å ta liv, det er å overliste viltet og drepe det. Nemlig. OG det er samfunnsnyttig, og bærekraftig bruk av naturen. OG det er gøy! Det er lov å synes det er gøy å jakte! Jeg sier i alle sammenhenger de er naturlig at jeg er en predator, og liker å jakte.

Tilbake til bildene. :wink: De viser gode skudd, på dyr som avlives effektivt. Folk som tror kjøttet kommer fra frysedisken på Rema blir sikkert støtt av dette, men det er kjøtt! Hverken mer eller mindre. Ikke noe å rynke på nesa over. Og jegerne her er stolte av gode skudd og mye vilt, og legger det ut på youtube. Ikke noe sykt over det!

 

Helt enig med deg Skaubjønn.....Det finnes ikke noe sykt med dette...Bare uvitenhet eller dumskap av trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Varmint-ammo ala V-Max, SXSP, Blitzking osv.., er det mest humane man kan avlive et dyr med. Mest mulig ødeleggelse ved treff fører til store indre skader hos dyret som dør momentant. Derfor blir dyr skutt med slik ammo også seende ut dertil.

 

Enig i at musikkvalg på filmen og å poste det på nettet kanskje er litt drøyt. Finnes mange der ute som ikke liker å se slikt, og det har jeg stor forståelse for.

 

Men til syvende og sist, det er altså etter min mening en human avliving, sett under ett.

Link to comment
Share on other sites

Men til syvende og sist, det er altså etter min mening en human avliving, sett under ett.

 

Jepp, men denne filmskaperen er jo bare ett eksempel på selve bildet som mennesker etter terminologien "kaffelattere" ser for seg alle jegere.. :(

 

Hvor mange hører på heavyrock når dem jakter elgen a? :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For å oppsummere så er for enkelete "jakt å ta liv og å drepe. Og drepe er gøy". Denne filmsnutten illusterer dette poenget godt. Man utrykker sin glede over godt plasserte skudd. Ikke noe galt i det, men å legge ut en slik filmsnutt med den musikken vitner mer om umodenhet. Jeg er ikke spesielt begeistret for den men det er meg. Jeg er heller ikke overvettes begeistret for trofer på veggen eller poserings bilder med feltvilt men igjen det er meg.

 

Jeg har ingen problemer med å forstå at folk reagerer negativt på denne filmsnutten. Det er ikke tegn på uvitenhet eller dumhet men heller at vi betrakter ting forskjellig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at her har vore human avliving, grei skuring der.

 

Men nødvendigheten av å ta denne typen bilder og legge dei ut ser i alle fall ikkje eg. Men det er no mi "legning" som VM seier.

Nei, Skaubjønn, vi skal ikkje kamuflere kva jakt er. Men for meg er ikkje jakt bilder av svære utgangshol, som eg veit ein del folk vil reagere på. Skal eg ta bilde av eit felt vilt, tar eg helst bilde av den minst skamfanre sida. Fortsatt mi "legning".

 

Desse bildene støtar meg ikkje, har for all del sett minst like gale i verkelegheita. Men bildene gjer meg omtrent like mykje som bilder frå eit operasjonsbord, eller bilder av slakteavfall for den del. Blod og gørr, nothing else.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at her har vore human avliving, grei skuring der.

 

Desse bildene støtar meg ikkje, har for all del sett minst like gale i verkelegheita. Men bildene gjer meg omtrent like mykje som bilder frå eit operasjonsbord, eller bilder av slakteavfall for den del. Blod og gørr, nothing else.

+1

 

 

 

Jeg må virkelig si at vis dette er det sykeste du kunne finne på you tube så tror jrg du skal grave dypere.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ppx-kDb1xi4&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=NbkvR6KWawU&feature=related

 

 

Denne må du være medlem på you tube for å se.

Slettet, upassende.

 

Til slutt en litt morsom en.

http://www.youtube.com/watch?v=ZtNjDWRXaKI

 

 

brunocruleworldengerdal

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er kanskje litt i tvil på og legge ut dette innlegget for og få kritikk for det.

Er selv født og oppvokst i Tanzania, Kigoma til jeg ble 4 og har vært der en del siden. (Mamma forsket der til sin doktor grad) Så vet litt om hvordan ting fungerer i Afrika. Og den siste filmen var GROTESK og se på. Men hva gjør man når man har barn og kone og verken penger eller mat? Jeg vet ihvertfall at jeg ville gjort det samme som de på filmen for og få mat til min familie.

Emilio

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ojoj, hær var det en del pepper å få :P

joda, er enig i at varmitshooting med overkill av ekspansjon og kraft er mer humant en feks elgjakt med 6,5.

Men, kanskje jeg bare er sær når jeg syns det var litt på kanten. Det jeg reagerte mest på var skuddplaseringa på disse kattene. Resten skuddmessig virka greit. Kanskje fremvisningen som er mest "provoserende"

 

Liten komentar til den afrikafilmen. krypskytterjakta er jo selvfølgelig forkastelig, spess den elefantskytinga i fart fra helikopter. Men når det kommer til de infødte så synes jeg, selv om jakta kanskje kunne vært mer human. Så har de faktisk et reelt behov for å skaffe mat fra jakt. De som jakter feks elg ol. gjør ikke dette fordi de må ha kjøtt for å overleve. Det gjør disse. Er ikke imot elgjakt osv, bare for å ha det klart. Men syns at de som jakter for å skaffe føde til seg å sine, har mer "rett" selv om jaktformen ikke er det beste for viltet

Link to comment
Share on other sites

Generelt er all skuddplassering på små raske dyr vanskligt, og det er der varmint amo virklig har sin force. Den gir en enorm sjokkvirkning i kroppen, så skuddplasseringen ikke blir kritisk eller så kritisk.

Fremvisninga ja, siden dette var ett lysbilde show og ikke en film, så reager i hvertfall jeg annerledes enn ved film (tenker da på musikken). Mener man er friere til musikkvalg etc med lysbildefremvisning enn film (film er ett sterkere medium). Synes mange som legger ut film er en smule tankeløse over signaleffekten musikken de legger på har for opplevelsen av filmen (men så tror jeg de filmene nok er beregnet på ett yngre publikum enn gjennomsnitts jegeren, og således har de da selvfølgligt en annen oppfattning av hvordan musikken oppleves sammen med jakt enn hva t.d jeg har).

 

Emilio, hvorfor det? Er forøvrigt enig med deg, til å gråte av, men når familien sulter blir det som det blir.

Det virkligt triste er vel heller det at når alt er lagt flatt i afrika, så dør de uansett på grunn av stamme kulturenen sine (d.v.s. at den stammen som utrydder de andre i samme område vil overleve).

 

Tilbake til filmene, 50BMG videoen var spektakulær og jeg skal tilstå jeg lo godt (liker filmer om sprengte skadedyr, da jeg føler jeg kan fryde meg i full visshet om øyeblikklig død, bare synd de som oftest kun fokuserer på selve treffet). Voldsomt effektivt er ikke en dekkende beskrivelse (og ja jeg har respekt for viltet, det er bare at den respekten begrenser seg til at de skal leve ett godt liv og dø kjapt).

 

Gorilla filmen viser vel at afrika sliter som før, triste saker (digresjon: noen andre enn jeg som har merket seg at slike filmer alltid er "hosted" av blonde bimboer med fløyelstemme og dådyr øyne?).

 

Til panser stuntet sier jeg bare USA er og blir USA :roll::D

 

Sel greia var en typisk sak som jeg kan gjøre like bra med lam, kalver etc som sel, dog da uten at jeg tror med samme gjennomslagskraft for grill sesongen som for skinnhandelen.

Spørsmål om seljakt, skal man i dag ikke ta med hele dyret hjem til foredling? Trodde ikke man la igjen skrotten lenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg posta linkene til disse videone mest for at det fantes sjukere ting en slide-show av varmint jakt, det var ikke meninga å hijacke tråden din komoden. Sorry. Er forøvrig helt enig med at varmint slide showet kunne blitt framstilt på en mye finere måte.

 

Jeg tok ikke stilling til de filmene jeg posta i min forige komentar men kan godt gjøre det nå.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ppx-kDb1 ... re=related

50 bmg er you definitivt overkill, dette er kun gjort for underholdnigs verdien av det, da blir det for umodent

synes jeg men det er jo også underholdene

 

http://www.youtube.com/watch?v=NbkvR6KW ... re=related

Dette er jo jakt på skinn, ikke kjøtt å alerede der er det noe som skurrer hos meg. Ikke misfårstå meg, jeg har ikke noe problem med at noen tar en rev eller mår eller what ever, men når de gjør det på denne måten synes jeg det blir helt feil, de tar ikke med kjøttet en gang. Jeg er en sel jeger selv å dette er ikke sel jakt.

 

Dette er jo "poaching" på sitt verste. jeg, som de fleste andre, vill jo ikke at gorillaen skal bli borte fra planeten vår, men

noen andre enn jeg som har merket seg at slike filmer alltid er "hosted" av blonde bimboer med fløyelstemme og dådyr øyne?).
Kan jo ikke argumentere med den komentaren, det er jo sandt. Det er også en misforstålse at "Poaching" og "Hunting" er det samme og blir brukt om hverandre.

 

Slettet, upassende

Jeg hørte et bra sitat fra en film en gang: T.I.A. This Is Africa. Jeg har faktisk ikke noe problem med at de infødte jakter på denne måten alt det andre er det jo værre med. At de jakter som de har gjort i flere tusen år er jo bra men man ser jo at dyret lider jeg ville aldrig vært med på noen slik jakt form, jeg hadde ikke turt heller.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZtNjDWRXaKI

Denne snakker jo for seg selv, dette er genial skjult camere humor på sitt beste. jeg har forståelse for at folk kan synes dette er støtende, men det driter jeg i.

 

 

Det jeg reagerte mest på var skuddplaseringa på disse kattene. Resten skuddmessig virka greit. Kanskje fremvisningen som er mest "provoserende"

Synes ikke det var noe galt med skuddene på kattene, litt langt bek kasje men med ekspanderende prosjektiler så dør de av de skadene fra det hydrostatiske sjokket uansett.

Generelt er all skuddplassering på små raske dyr vanskligt, og det er der varmint amo virklig har sin force. Den gir en enorm sjokkvirkning i kroppen, så skuddplasseringen ikke blir kritisk eller så kritisk

 

Er helt enig med at frem visningen er mest provoserende men vis du skrur av lyden så blir ikke filmen så ille heller :lol:

 

 

ja jeg har respekt for viltet, det er bare at den respekten begrenser seg til at de skal leve ett godt liv og dø kjapt

+1

 

 

brunokattaisekkenengerdal

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der er vi uenige evenkris. Jeg tror at dersom vi kamuflerer hva jakt er, hva vi egentlig driver med, er vi på feil spor. I media sier jegere at det er turen i skogen, det sosiale, naturen og alt det der som er poenget med jakta. Men det er det da ikke! Det klarer vi like bra uten våpen. Jakt er å ta liv, det er å overliste viltet og drepe det. Nemlig. OG det er samfunnsnyttig, og bærekraftig bruk av naturen. OG det er gøy! Det er lov å synes det er gøy å jakte! Jeg sier i alle sammenhenger de er naturlig at jeg er en predator, og liker å jakte.

Tilbake til bildene. :wink: De viser gode skudd, på dyr som avlives effektivt. Folk som tror kjøttet kommer fra frysedisken på Rema blir sikkert støtt av dette, men det er kjøtt! Hverken mer eller mindre. Ikke noe å rynke på nesa over. Og jegerne her er stolte av gode skudd og mye vilt, og legger det ut på youtube. Ikke noe sykt over det!

Forskjellen er vel kanskje om man jakter fordi man synes selve jakta er moro, avliving av dyr eller ikke, eller om man jakter fordi man er en blodtørstig sicko som liker blodspruten i det kula treffer. Sistnevnte er nettopp det videoen gir inntrykk av, fordi fokuset er _kun_ på hvor svære høl man klarer å få til. Joda, alle her er klar over hva enkelte kuler kan gjøre med et dyr, men hvor mange her jakter nettopp pga dette, for å se hvor stort høl man klarer å lage? Denne videoen gjør jo ikke annet enn å få jegere til å virke som blodtørstige tullinger, som igjen gir vann på mølla for O store dyrebeskyttelsen.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ein smule harry, varmintshooting supsidiert av rock er jo bondeknøl nok i seg sjøl :lol: Men ser ingen problemer med det. Den eine linken av innfødte som jakta i afrika sleit eg mykje meir med. Eg har ingen problemer med att det blir gjort, vi har ikkje altid avliva viltet vært her til lands med rifler og krutt heller. Dei må ha mat på bordet dei som alle andre. Eit nødvendig onde for deiras del, men eg orker ikkje sjå slikt.

Link to comment
Share on other sites

Geværbyggeren: Er fokuset på hvor store høl man kan få til? Da har du sett noe i den filmen som ikke jeg har sett! Det er varminting, altså utrydding av skadedyr, og de legges flatt så effektivt som mulig. Det er da en viltparade dette, og ikke nærbilder av utgangshullet? Må visst se dette en gang til. Jeg for min del skyter kråke med varmintkuler jeg også, og jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg synes det er kult å poffe kråker. Både fordi det er gøy, og fordi det er effektivt. Det er klart at skudd i ben ikke holder, men bortsett fra det har en v-max kule i 1100 m/s en utrolig drepeeffekt. Så lenge ikke dyret skal spises er dette helt etisk ok. Der jeg jakter er like i nærheten av et stort grisehus, og kråkebestanden holdes kunstig høy. Med negativ effekt for småfugl og skogsfugl, siden kråka tar egg og unger. Jeg tenker at jeg bidrar til balansen ved at jeg holder nede en kunstig stor bestand, kunstig på grunn av menneskelig innvirkning.

Det der med at det er lagt rock til er da en helt søkt problemstilling. Jeg elsker rock, hører mye på det. Kan ikke se at dette hadde vært hverken verre eller bedre om det var Tjaikovsky på lydsporet! Det har da ingenting med noenting å gjøre!?

Når dette er sagt, er jeg enig med de som mistenke at det er svært unge gutter som har lagt ut dette. For min egen del hadde jeg ikke laget film av dette og lagt på youtube, blir for mye kjekkaseri for en voksen mann. Men, jeg har ingen problemer med at andre gjør det, og synes ikke det er noe moralsk forkastelig hverken med jaktformen eller bildene. Uapetittelig med kjøttfarse, javisst, men det gjør det ikke umoralsk.

Link to comment
Share on other sites

Geværbyggeren: Er fokuset på hvor store høl man kan få til? Da har du sett noe i den filmen som ikke jeg har sett! Det er varminting, altså utrydding av skadedyr, og de legges flatt så effektivt som mulig. Det er da en viltparade dette, og ikke nærbilder av utgangshullet? Må visst se dette en gang til. Jeg for min del skyter kråke med varmintkuler jeg også, og jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg synes det er kult å poffe kråker. Både fordi det er gøy, og fordi det er effektivt. Det er klart at skudd i ben ikke holder, men bortsett fra det har en v-max kule i 1100 m/s en utrolig drepeeffekt. Så lenge ikke dyret skal spises er dette helt etisk ok. Der jeg jakter er like i nærheten av et stort grisehus, og kråkebestanden holdes kunstig høy. Med negativ effekt for småfugl og skogsfugl, siden kråka tar egg og unger. Jeg tenker at jeg bidrar til balansen ved at jeg holder nede en kunstig stor bestand, kunstig på grunn av menneskelig innvirkning.

Det der med at det er lagt rock til er da en helt søkt problemstilling. Jeg elsker rock, hører mye på det. Kan ikke se at dette hadde vært hverken verre eller bedre om det var Tjaikovsky på lydsporet! Det har da ingenting med noenting å gjøre!?

Når dette er sagt, er jeg enig med de som mistenke at det er svært unge gutter som har lagt ut dette. For min egen del hadde jeg ikke laget film av dette og lagt på youtube, blir for mye kjekkaseri for en voksen mann. Men, jeg har ingen problemer med at andre gjør det, og synes ikke det er noe moralsk forkastelig hverken med jaktformen eller bildene. Uapetittelig med kjøttfarse, javisst, men det gjør det ikke umoralsk.

Hva DU gjør og føler er rett og fint og flott og hvordan bestanden er, er meg revnende likegyldig. Og musikken har jeg ikke nevnt med et ord, så vidt jeg kan erindre. Heller ikke hvorvidt det er etisk eller ei, noe jeg selvfølgelig mener det er, ettersom dyret dør fort og smertefritt.

Som jeg alt har skrevet, alle på dette forumet veit hva ei kule kan gjøre med et dyr. En video der "halvparten" av bildene er av dyr med store utgangssår kan (vil) få jegere generelt til å se ut som blodtørstige idioter. Igjen, alle vi som er på dette forumet veit at dette ikke er tilfellet, men for en uvitende dyreverner eller personer som er i mot våpen kan det virke sånn. DET er hele poenget.

Link to comment
Share on other sites

vil) få jegere generelt til å se ut som blodtørstige idioter. Igjen, alle vi som er på dette forumet veit at dette ikke er tilfellet, men for en uvitende dyreverner eller personer som er i mot våpen kan det virke sånn. DET er hele poenget

 

Sorry men jeg tror dyrevernere har ganske mye annet å henge fingra sine i om de ikke skulle hisse seg opp over denne også.(som tidligere posta videoer) Dyrevernerne vet inerst inne at det ikke nytter å skulle omplasere hundretusner av kaniner, katter og kråker verden over, men det kan de jo ikke innrømme.

Den mest effektive måten er varminting, dette vet de, enten de liker det eller ikke, og enten de innrømmer det eller ikke.

 

Når det er sagt skal det sies at jeg ikke har noe til overs for denne filmen eller alle andre filmer som ikke glamoriserer jakt i alle sine former. Vi som jegere er salgsmenn, å vi skal selge jakt til værden, vi skal reklamere jakt for verden. Alle vet at reklame bransjen er en "dirty" buissnis, å dyreverner grupper sprer løyner om oss som jeger å da mener jeg at vi, ihværtfal, kan pynte på sannheten til de er innen for vår sirkel.

Du sender ikke en fersk jeger til å utrydde en vill-katt koloni på 130 :roll: dyr den første jakt dagen. Det ville ikke jeg gjort hværtfall.

 

Da synes jeg noe slikt ville være mer passende:

 

 

 

 

 

brunolittålittomgangenengerdal

Link to comment
Share on other sites

Geværbyggeren: Er fokuset på hvor store høl man kan få til? Da har du sett noe i den filmen som ikke jeg har sett! Det er varminting, altså utrydding av skadedyr, og de legges flatt så effektivt som mulig. Det er da en viltparade dette, og ikke nærbilder av utgangshullet? Må visst se dette en gang til. Jeg for min del skyter kråke med varmintkuler jeg også, og jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg synes det er kult å poffe kråker. Både fordi det er gøy, og fordi det er effektivt. Det er klart at skudd i ben ikke holder, men bortsett fra det har en v-max kule i 1100 m/s en utrolig drepeeffekt. Så lenge ikke dyret skal spises er dette helt etisk ok. Der jeg jakter er like i nærheten av et stort grisehus, og kråkebestanden holdes kunstig høy. Med negativ effekt for småfugl og skogsfugl, siden kråka tar egg og unger. Jeg tenker at jeg bidrar til balansen ved at jeg holder nede en kunstig stor bestand, kunstig på grunn av menneskelig innvirkning.

Det der med at det er lagt rock til er da en helt søkt problemstilling. Jeg elsker rock, hører mye på det. Kan ikke se at dette hadde vært hverken verre eller bedre om det var Tjaikovsky på lydsporet! Det har da ingenting med noenting å gjøre!?

Når dette er sagt, er jeg enig med de som mistenke at det er svært unge gutter som har lagt ut dette. For min egen del hadde jeg ikke laget film av dette og lagt på youtube, blir for mye kjekkaseri for en voksen mann. Men, jeg har ingen problemer med at andre gjør det, og synes ikke det er noe moralsk forkastelig hverken med jaktformen eller bildene. Uapetittelig med kjøttfarse, javisst, men det gjør det ikke umoralsk.

Hva DU gjør og føler er rett og fint og flott og hvordan bestanden er, er meg revnende likegyldig. Og musikken har jeg ikke nevnt med et ord, så vidt jeg kan erindre. Heller ikke hvorvidt det er etisk eller ei, noe jeg selvfølgelig mener det er, ettersom dyret dør fort og smertefritt.

Som jeg alt har skrevet, alle på dette forumet veit hva ei kule kan gjøre med et dyr. En video der "halvparten" av bildene er av dyr med store utgangssår kan (vil) få jegere generelt til å se ut som blodtørstige idioter. Igjen, alle vi som er på dette forumet veit at dette ikke er tilfellet, men for en uvitende dyreverner eller personer som er i mot våpen kan det virke sånn. DET er hele poenget.

Det første spørsmålet var til deg, og jeg synes ikke dette er fokus på utgangshull, men en viltparade etter skadedyrsjakt. Kjedelige bilder, ubehjelpelig laget, men ikke noe å hisse seg opp for synes jeg. Jeg var bare nysgjerig på om det er sånn du ser det. Resten av innlegget er mine tanker og ikke noe jeg mener du skal svare på. At du synes mine tanker er revnende likegyldig gir jeg ekstremt f i. Det er et diskusjonsforum dette, og denne saken omhandler varminting, og dette er mine synspunkt, som en jeger som også varminter. Det er andre innlegg i denne tråden en ditt, og flere har nevnt musikken.

Men argumentet ditt har jeg sett mange ganger, både her og på andre fora: Nemlig at vi jegere skal passe på å ikke se ut som idioter for dyrevernere og andre uvitende personer. Og jeg er grunnleggene uenig. Jeg mener at vi IKKE skal tilpasse oss for mye, at alt for mange jegere begrunner jakten med det sosiale, med naturen og soloppganger, og at vi da lar være å presentere det jakta er i bunn og grunn: Å felle vilt. Jeg for min del er et rovdyr, og liker som andre rovdyr selve jakten, i tillegg til at jeg er kjøtteter. Det er slik jeg begrunner det jeg holder på med. Og jeg ser ikke noe galt i det. Jeg synes vi heller skal TA diskusjonen(e), enn å tilpasse oss slik at vi virker spiselige, og jakta får et skinn av politisk korrekthet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du setter ting på spissen her Dachs, og noen ganger står de jo ekstra godt slik :D Men du har et par meget gode poenger synes jeg. Siste avsnittet for eksempel: Har vi jegere vært med på å grave vår egen grav, ved å ikke fortelle høyt hva jakta egentlig er? For det handler om å overliste og nedlegge bytte, for menneskedyret som for andre predatorer. Er det derfor folk blir så sjokkerte i denne tidsalderen der fårikål kommer fra Mega, og det er helt greit å spise lammekjøttet så lenge man får noen andre til å avlive det lammet som kjøttet faktisk er. Og helt greit å sitte med kjeften full av rådyrstek, og snakke høylydt om hvor ond jegeren er som dreper det fine dyret... Nei det du hva! Det siste der finner jeg meg ikke i rundt mitt bord i alle fall! Så la oss ikke stikke under en stol hva jakta faktisk er.

Men så kan vi kanskje nyansere litt også. Ja, det er gøy å klare å felle vilt. Men om kråkene, rådyra og elgen hadde vært bundet fast i slaktehallen på Gilde så hadde jeg ikke synes det var gøy. Jeg synes ikke selve drapet er spesielt morsom om det ikke er i en setting der det handler om jakt. Jeg har avlivet noen katter for venner opp igjennom, spesielt situasjoner der de har ønsket at pus bare skulle bli borte. Men det er ikke noe jeg liker, tvert imot. Så nå sier jeg at den sprøyta hos dyrlegen har du råd til!

Da faller jeg egentlig ned på at det er gøy for meg å jakte, gøy å felle vilt, og gøy å poffe kråker for eksempel, så lenge det er i en setting som handler om jakt.

Og for all del, jeg er naturoholiker. Fjellene i Troms blir ekstra majestetiske så lenge jeg går med hagla og ser etter rypene, morgenstunden i skogen blir uforglemmelig så lenge jeg lokker på rådyrbukken. Og en elv blir uimotståelig vakker så lenge jeg venter på at laksen skal hogge til.

Spenningen, lidenskapen ved jakten, er for meg koblet helt klart til dette med å finne, overliste og fange (skyte/fiske) viltet, og naturen er en hellig del av dette.

Men for å ta det ett skritt videre. Hvor kommer denne jaktlysten fra? Dette ønsket om å felle dyr? For meg er det helt klart at dette er en genetisk sak. Menneskeslekten er generalister i næringsveien, både gressetere og kjøttetere, og vi har drevet med hamstring og fangst siden vår art steg opp av gjørma i den Afrikanske jungel. Og da er det klart at jakt og hamstrelyst er genetiske størrelser i oss, uten det hadde menneskeheten neppe overlevd. Er det noen som vil gjette på hvor hamstrelysten slår ut? Ta en tur på et handlesenter en ettermiddag... :D Jaktlysten ligger også i oss, jeg vil anta at i snitt er det sterkere jaktlyst hos menn, og sterkere hamstretrang hos kvinner, siden rollefordelingen ga seg selv i alle de hundretusener av år vår art bodde i huler. . Skjønt det vil alltid være større variasjon mellom individer enn mellom grupper, så det vil være mange kvinner som har sterkere jaktlyst enn mange menn, og omvendt for hamstretrangen, uten at det gjør jaktende kvinner maskuline. Er bare slik i naturlig utvalg, disposisjoner og egenskaper varierer slik det må.

Hvordan håndterer vi så jakttrangen i et sivilisert samfunn? Enkelte grupperinger vil hevde at dette er lyster vi skulle ha lagt bak oss i et tidligere stadium av menneskehetens utvikling, at vi må rydde dette barbariet ut av vår art. Jeg mener at jakttrangen er en verdifull del av mennesket, og at vi bruker jaktlyst g ferdigheter på mange områder i samfunnet. I forretningslivet for eksempel. Men det blir en annen diskusjon. Jeg mener som sagt at jaktlyst er verdifullt, men jeg mener også at vi i et samfunn som vårt må regulere jaktingen. Vi er på toppen av næringskjeden, og kan lett overbeskatte arter. Og dette klarer vi rimelig greit, gjennom viltforvaltningen vår.

En annen sak ved innlegget ditt Dachs er dette med respekt for viltet. Hva er egentlig respekt? Er det å humanisere dyret, gråte en tåre ved slaktet over skogens konge som nå er død? Vel, gjerne det om det er slik man kjenner det, men handler det om respekt? Jeg tror ikke det. Respekt som jeger vil si å felle viltet med minimalt av lidelse for dyrets sin del. Og der er nok menneskearten unik. Reven spiser på rådyret så lenge det ligger nede, og er ikke opptatt av om det er dødt eller ikke. Katten leker med musa, og kattungene holder fugleungen i live lenge, og leker med den, som en opptrening til jakta. Byttedyrets smerte er ikke en prioritet for rovdyr. Vi mennesker tar ansvar og feller så fort og smerteløst som råd er. Og det er da respekt?

Link to comment
Share on other sites

Knakende godt skrevet, Skaubjønn.

Jeg har aldri skammet meg for å fortelle at jeg driver med jakt, og at jeg i den sammenheng, naturlig nok, dreper dyr. Det jeg imidlertid fremhever, og som jeg står 100% for, er at selve drapet ikke gir meg noe enormt kick, selv om blodpumpa nok øker hastigheten like før og idet skuddet går. Det som gir lykkefølelsen er å kunne overliste dyret/fulgen på deres hjemmebane, for så å sette ett skudd som aller helst dreper øyeblikkelig. For ikke å snakke om følelsen av å kunne sette tenna i ett saftig kjøttstykke som smaker av villmark, ikke kraftfor.

Det finnes ikke ett skudd jeg angrer på IKKE å ha avfyrt, men desverre ett par jeg angrer på å ha avfyrt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig respekt? Er det å humanisere dyret, gråte en tåre ved slaktet over skogens konge som nå er død? Vel, gjerne det om det er slik man kjenner det, men handler det om respekt? Jeg tror ikke det. Respekt som jeger vil si å felle viltet med minimalt av lidelse for dyrets sin del. Og der er nok menneskearten unik.

 

Vel jeg vill si at respekt er at man virkelig tar ære i det man utretter som jeger, at man verdsetter det privilegium man har som predator. Mine tanker går til de som er glad i kjøtt å vet hvor i fryse-disken det er, men som ikke har noen anelse hvordan den har havna der, "pray".

 

Jeg vil tro at grunnen til at vi vill avlive viltet så raskt som mulig, er vel at vi har en fårståelse av empati.

Det er vel det samme viss vi må i krig så er det jo naturlig for oss, den normale halvdelen av folket, at vi skyter for å drepe, det er både mest praktisk, i forhold til "return-fire, og mest humant.

 

Man går jo ikke å skjærer av bogen på en levende elg, det er jo mye mere praktisk å drepe den først. :roll:

 

 

brunodethandleromrespektengerdal

Link to comment
Share on other sites

er nok en del av de der ja!! det er ganske trist!

 

virker som en stor del av den amerikanske skytekulturen går ut på dette med varmint jakt, å skyte dyr på en sånn måte att de "eksploderer" (fant ikke noe bedre ord)

 

tror nok kanskje de har en lang vei å gå til å lære opp de unge til en sunn bruk av våpen. og respekt for viltet det jaktes på! hvis det noen gang skjer da!

 

Video´n er fra Australia og IKKE fra USA.

Det går tydelig frem i kommentarene og svarene fra produsenten, at dette er en Australsk produksjon.

 

Burde kanskje brukt litt tid på å få korrekt info, før en automatisk rakker ned på USA og deres kultur ? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er så mye sykt på youtube at jeg blir redd. Har jobbet som lærer og det hendte jeg fikk noen søkeord fra elever som ville vise læreren hva de hadde greid å finne frem til. Jeg skal ikke gjengi de, men det var fra patologen og fra operasjonssalen, fra skafottet (heter det ikke det?) og fra "gamledager".. Saken er å bruke engelske eller utenlandske søkeord.

 

Jeg syns det er synd at det har kommet et kringkastingsmedium som ingen har kontroll over. Hvem som helst kan se hva som helst uten at det nødvendigvis blir satt inn i noen sammenheng. Kan ikke fatte hvilken nytte Lise på 13 år har av å sitte å se på en obduksjon som noen legestudenter har filmet i skjul med en mobiltelefon eller en henrettelse, bare for å tøffe seg for de litt større gutta. Hun kan få traumer og det som værre er.

 

Ok, dette ble på kanten av tema, men man får greie på mye rart fra ungdommen som vi ikke visste at foregikk. Det var egentlig bare det jeg ville si.

Link to comment
Share on other sites

Det er så mye sykt på youtube at jeg blir redd.

Jeg syns det er synd at det har kommet et kringkastingsmedium som ingen har kontroll over.

 

Jeg tror bla. Kina og Tyrkia internt har klart å få kontroll på http://www.youtube.com. Kanskje vi kan prøve deres politikk? :roll:

 

Edit: glemte sarkastisk smilefjes

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og samtidigt fikk de kontroll med alt annet som ikke passer de, er det slik vi vil ha det?

Nå må dere snart begynne å tenke litt, det som man oppsøker av egen fri vilje. Får man versågod tåle, spørsmålet om barn og unge og data/internett. Er ett foreldre spørsmål, vil man begrense tilgang til nettet er det fult muligt. Ultimat kan man trekke ut pluggen, fri verden, frie valg.

 

On topic:

Det jeg også reagerer på er at fult lovlig (ja rent ut human jakt/avlivning), henges ut som sykt/dumt fordi det ikke passer ens eget syn på hva som er enten estetisk riktigt, eller politisk riktigt. Ellers så merker jeg meg at en slideshow viltparade blir kalt film, det blir kalt overfokusering på store utgangssår. Ja i det hele så ser jeg oppfattninger og meninger om hva som faktisk ble vist som jeg ikke kjenner igjen samme hvor mye godvilje jeg legger til.

 

Dette er lovligt.

Dette er humant.

Dette er ingen film.

Dette er å regne som en viltparade.

Dette er en umoden ting å legge ut, men siden det tydligvis er en viktig sak for det som legger den ut er nok det også greit.

 

Og så kan man diskutere til man blir blå om hva som er best av å stå opp for sine saker, eller å stikke hodet i sanden. Bare husk hvilken del av kroppen som da står øverst. Den som stikker hodet i sanden blir nesten uten untak rævkjørt som vi sier det her. Skulle tro nesten hele skytter og jeger norge har en sterk dragning til det homofile slik de setter baken til værs på absolutt allt som kan tenkes å være det minste kontoversielt.

Så får man heller velge om man vil risikere hodet, eller om man vil leve resten av livet med sår bak.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis jeg ser riktig er det døde mennesker som vises i de siste sekundene av filmen. Synes ikke det er passende å legge ut den snutten (selv om man må logge seg inn på You Tube) når det gjelder diskusjon angående jaktetikk mm.

Er redd det er menesker, jeg trodde det var elefant levninger og elefant bein når jeg så det. :shock::cry:

Hoved poenget med filmen var jo at det fantes sykere jakt filmer. "Jakt" er jo også hoved temaet i filmen.

jeg har slettet URL addressen på den filmen i mine kommentarer, viss du gjør det samme er den ute fra kammeret. :)

 

 

brunounskyldengerdal

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...