Jump to content

Ruger no.1 på fly


maral

Recommended Posts

Flyselskapene krever at vital del skal fjernes fra våpenet ved flyfrakt.

Jeg skal jakte i Sørafrika neste år, og har lyst å bruke min Ruger no.1 på turen.

 

Om man skal fjerne fallblokken, som vel er å betrakte som sluttstykke, ender man opp med et utvalg løse smådeler i tillegg. Jeg ser for meg at det vil være en kilde til problemer om disse tildels ørsmå delene skulle forsvinne under transporten.

Å fjerne slagfjær og hane er en langt enklere sak enn å ta ut hele fallblokken. Våpenet er jo ubrukelig uten disse delene, men er det å regne som vital del etter lovens, eller flyselskapenes oppfatning?

 

Har noen faktisk erfaring med flyfrakt av Ruger no.1?

Link to comment
Share on other sites

Trapperman, jeg har stilt samme spørsmål på accuratereloading.com, men ingen der kunne gi et fornuftig svar. Var en helt fremmed problemstilling, da amerikanske flyselskaper ikke hadde noen regler om fjerning av vital del.

 

Jeg får spekulere og undersøke litt til.. er jo et år til avreise enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har jaktet mye i Skottland og England med min No 1.

Tidligere var det problemfritt å reise med den, og jeg forklarte bare at det er umulig å fjerne en vital del på denne rifla.

 

De senere år har jeg dratt en ikke spesielt hvit løgn om at "ja, vital del er fjernet" ettersom sikkerhetspersonalet har blitt noen ordentlige overivrige klovner som antakeligvis nekter sending av komplett rifle.

 

Å demontere en No 1 har jeg gjort 1 - en - gang...og det kommer jeg aldri til å gjøre igjen!

 

I år blir det boltrifle i stedet....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er hentet i fra SAS sine sier:

Pistoler og skytevåpen

Merk: Skytevåpen sendt som innsjekket bagasje skal være pakket på forsvarlig måte, uten ammunisjon, og hvis mulig, skal sluttstykket være atskilt fra våpenet.

 

Jeg tolket dette slik at jeg da bare satt en diger hengelås igjennom kassa på min 303 når jeg reiste til Tsjekkia...

Link to comment
Share on other sites

Har du fått noen konkrete krav på hvordan dette skal praktiseres etter gjeldende lovverk ?

 

Jeg har drevet å sjekka litt rundt hos ymse flyselskaper, bl.a Lufthansa og Swiss, og i følge deres bagasje-direktiver kan jeg ikke finne noe som helst om at vital del må fjernes. Imidlertid er det ikke sikkert liv og lære stemmer overens..

 

Jeg har kommet fram til at jeg fjerner slagmekanismen, inkl hane og fjær-enhet fra Rugeren før transport. Dette er langt enklere enn å måtte fjerne hele fallblokken med alle lenkestykker etc. Riktig nok må jeg ta med en skrutrekker av høvelig størrelse, men det får så være..

For å komme til fjær-enheten må forskjeftet tas av, så dette kommer jeg til å transportere adskilt fra våpenet.

 

Våpenet vil da være uten slagmekanisme og forskjefte, og oppfyller da eventuelle krav til vital del, samt at "det ser demontert ut".

Link to comment
Share on other sites

Ser at Amerikanerne bruker endel låser på sine våpen, på revolver wire (plastbelagt) gjennom løpet, 1/2auto, hengelås med wire eller spesielle beslag (t.d. ruger 10/22), hengelås gjennom bakre ring på boltrifler, og wire gjennom løp på andre våpen.

 

Dette er jo en metode som er godkjent når våpenet er reisegods i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Var i Sør Afrika i mai 2012. Hadde med to boltrifler. Jeg ble kalt opp til sikkerhetskontrollen på Sola og måtte fjerne/ta ut sluttstykkene da de så at de sto i våpnene under gjennomlysning av bagasjen. Det holdt å legge dem løst i riflekofferten og så låse kofferten igjen.

Jeg ble forklart at bakgrunnen var at en jeger hadde latt det ligge et skudd i hagla som gikk av under bagasjehåndtering, derav kravet om at vital del skal ut av våpenet. Har ikke blitt møtt med samme krav tidligere når jeg har flydd, hverken i inn eller utland, men politiet på Tambo international forlangte at jeg viste at våpenet var tomt på vei hjem i 2011.

Sjekk på forhånd om det er tilstrekkelig med å åpne hevarmen på Ruger no 1 og sette inn en kammerindikator. Hvis man merker kofferten med tekst om hva man har gjort så har man etter mitt syn gjort hva man kan,(men sjekk på forhånd!!!).

Jeg bruker Dukt tape som settes skikkelig på kofferten og merker med sprittusj. Dette er den beste måten jeg har funnet for å merke (all) bagasjen for å være sikker på at merkingen holder.

M.h.t. flyfrakt av lovlige våpen så er min subjektive vurdering at det er sikrere behandling av slike kolli i dag p.g.a. frykten blant flyselskap og luftfartsmyndigheter for at våpen skal havne i feil hender.

Sånn på tampen; jeg legger ikke vital del i vanlig bagasje. Da kan man risikere at noen går ut over sitt mandat og holder tilbake denne på f.eks en transittflyplass, med bakgrunn i at det er våpendel i kolli som ikke er merket med "Firearms".

Lit offtopic; som tidligere nevnt er Frankfurt en fin flyplass å bruke på vei til Afrika med våpen. South African Airways er også topp å bruke for jaktreiser til Sørlige Afrika.

Link to comment
Share on other sites

jeg lagrer alltid min No.1 med snap cap, ser for meg jeg hadde hatt den i våpnet i bagasjen... :shock:

 

men dette med NO.1 på fly er usikker ting, men nå e det jo en på forumet som skal reise ned med sin til afrika, så vi får alle følge med.

jeg blir lei meg vis ikke min No.1 458 lott ikke får reise til afrika en dag og legge ned en Eland med 550gram soft point :D

Link to comment
Share on other sites

Begynner å høre lyder av en felles jakt tur til Afrika en gang der alle bruker Ruger 8 eller Farquarson fallblokker på turen.

 

Bare legg ut bilder av 550 grain lada patronen, har tenkt på å prøve de i .450en, men økonomien har ikke fått gjort det mulig foreløpig .

Link to comment
Share on other sites

550grainen er ikke noe særlig lengre når den står i hylsa enn en 500grain, bare at kula sitter dypere nedi hylsa.

 

IMG_1870.jpg

 

her er en 350grain, 400grain og en 550grain.

 

nei eg vil helst slippe å åpne den, det man kan gjøre er å åpne fallblokken, sånn at "under leaveren" står åpen, for en som ikke har peiling kan det se ut som noe er fjernet, siden løpet er åpent hehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg og Rugeren vært på reisefot sammen.

Ved innsjekk av våpenkofferten på Gardermoen fikk vi spørsmål om sluttstykke var fjernet fra våpenet. Jeg svarte bekreftende at vital del var tatt ut, og at våpenet dermed var ubrukelig. Skrankedamen nikket godkjennende, og det var eneste spørsmål som dukket opp vedr våpenkoffertens innhold på hele turen.

Jeg hadde tatt ut slagfjør og hane, og skrudd forskjeftet på plass igjen. Flyfrakt av rugeren viste seg altså å forløpe helt problemfritt.

Link to comment
Share on other sites

På min siste tur til Sør Afrika i vår fikk jeg beskjed om å ikke legge sluttstykke i innsjekket bagasje, dette skulle settes inn i våpen og ned i våpenkofferten!!!

Dette var på vei hjem fra Johannesburg.

jeg protesterte høylytt på dette da dette virket helt sprøtt. det endte opp med at "våpenansvarlig" ble kalt inn og fortalte meg at dette var nye regler ved Johannesburg flyplass.

 

Er det noen andre som har opplevd dette?

jeg er ofte i Sør Afrika, men aldri opplevd dette før.

 

Land

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Nå har jeg og Rugeren vært på reisefot sammen.

Ved innsjekk av våpenkofferten på Gardermoen fikk vi spørsmål om sluttstykke var fjernet fra våpenet. Jeg svarte bekreftende at vital del var tatt ut, og at våpenet dermed var ubrukelig. Skrankedamen nikket godkjennende, og det var eneste spørsmål som dukket opp vedr våpenkoffertens innhold på hele turen.

Jeg hadde tatt ut slagfjør og hane, og skrudd forskjeftet på plass igjen. Flyfrakt av rugeren viste seg altså å forløpe helt problemfritt.

 

Takker @maral, då veit eg kva eg må gjere ved flytransport :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mulig jeg lurte dem litt........Har utallige flyreiser med Ruger no 1. Jeg fjernet forskjeftet, og satt på en avtrekkerlås, pluss en hengelås på bøylen. Det ble godtatt hver gang.

 

Er forresten usikker på om de krever at en skal fjerne noe ???? Eller bare gjøre våpenet ubrukelig ? Jeg vet ikke, men de godtok nå min løsning.

 

Den beste måten er egentlig å ta ut boltene som holder mekanismen isammen, men da bør du erstatte dem med noe, ellers ramler alle delene ut. Det skal finnes en film på youtube som beskriver dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Før eller siden møter man på en kollega i flysikkerheten. Altså en skytter/våpenintressert som vet hva fallblokk er. Om vedkommende også er bittelitt lojal mot jobben sin (det forekommer) har du unnødvendige problemer om du opererer med åpen fallblokk. Eller for den del manglende fortre.

Siden det er relativ enkelt å ta ut slagfjær ville jeg heller gjort dette. at enkelte har hatt flaks med vår smale sære interesse, er ikke noe alibi i tilfelle du faktisk treffer på en våpenkyndig fagperson.

 

Bare min 1krone (siden 50øringen er historie)

Whatever floats your boat som de sier på nynorsk.....

Link to comment
Share on other sites

Reist mange ganger med halvauto og setter bare på en avtrekkslås. Har aldri fått noen klager , hverken i Norge eller i Polen der vi alltid viser våpenet før vi reiser ut. Kan ganske enkelt ta ut sluttstykket(HK770) men liker ikke tanken på at våpenkofferten kommer frem men ikke kofferten. Kommer ikke våpenkofferten går turen til hel... uansett men har ikke opplevd dette. .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...