Jump to content

Endring av antall skudd i 1FGMR fra 6 til 5 ?


Bromark

5 eller 6 skudd på felt ?  

261 members have voted

  1. 1. 5 eller 6 skudd på felt ?

    • Nei, behold som det er i dag (6 skudd)
      162
    • Ja, endre til 5 skudd
      23
    • Tja, endre fin og grov til 5 skudd og behold Rev og Mil som i dag
      8
    • Tja, endre fin og grov til 5, rev (6) og militær til feks 7 eller 8!
      10
    • Fjern fagkomite og endre alle tilbake til 6 skudd (Snub 5) samt innfør dårligstehånd igjen
      58


Recommended Posts

Fagkomite har i sitt siste styremøte diskutert mulig forslag til årets fagkomitekonferanse om at det skal endres fra 6 til 5 skudd i de 4 vanlige feltøvelsene. Årsaken står ikke nevnt men fra tidligere har det blitt henvist til hva Danmark har (5 skudd) og til spesialfelt (5 skudd) og til baneøvelsene (5 skudd) det har også blitt nevnt at mange skyttere har problemer med 6 skudd i enkelte banevåpen, så en endring vil da så klart fjerne alle disse problemene!

 

Jeg føler det er påtide en gang for alle at skytterne der ute står samlet og sier ifra hva vi måtte mene om dette, skal vi gå fra 6 til 5 skudd? eller vil vi ha det slik det er pr i dag. En endring vil nok i noen tilfeller gjøre det enkelt siden antall skudd blr likt, men hvor vanskelig er det egentlig? skyter man luft og fripistol, lader man med 1 skudd...men vi husker da alikevel å lade med 4/5 til hvis vi kommer til andre øvelser.

 

Jeg personlig er sterkt uenig å endre til færre skudd, mest pga at vi mister en del av variasjonen på løypene. Antall skiver pr standplass vil nok reduseres med minst 1 skive, noe som i snitt gir oss fra 10-20 poeng mindre å skille skytterne etter, noe som antagelig igjen vil gjøre at vi får mindre figurer og ennå mer "baneskyting" i skogen tendenser.

 

Det jeg alltid har likt med feltskyting er variasjon, det er anderledes enn bane. Skytterne må til tider planlegge, de må huske å fordele ALLE skuddene sine utover og ikke bare de 5 første.

 

Det bør ikke bli slik at vi endrer på reglene kun for at ett par skyttere har problemer med sine våpen, da burde vi endret spesialpistol til 1 skudd etter årets NM hvis jeg skulle ha noe å sagt :-) nei, dette ligner på måten dårligste hånd ble fjernet, det samme med den obligatoriske liggende...

 

Nå er det påtide at vi sier ifra....og står samlet slik at vi kan beskytte det som står oss kjært, nemlig feltskyting og dens unike mulighet til variasjon og glede :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er sterkt imot å redusere antall skudd.

Det må da være måte på tilnærming til baneprogrammene.

Forrige gang var det rangeringsreglene som ble tilpasset for å være likt bane (innertreff).

Hva pokker blir det neste ?

Kun 1 hand hele tiden ?

FKP har jaggu funnet på mye snodig de senere årene, så nå må noen få satt en stopper.

Skal vi drive på med regelendringer hvert jækla år gidder jeg snart ikke å forsøke å holde meg oppdatert som dommer.

Link to comment
Share on other sites

Først om meg selv. Jeg skyter alle øvelser. I 2010 deltok jeg i alt fra luft og fripistol til Mag2.

Jeg synes hver enkelt øvelse har sin sjarm og sitt særtrekk.

Jeg synes vi skal akseptere fullt ut at dette er ulike skytegrener og la hver gren ha sitt særtrekk. Det er intet poeng i å gjøre øvelsene mer lik hverandre. Feltskyting er den klart største og mest populære grenen, og de som vil skyte den, må akseptere dens særtrekk.

 

Jeg vil argumentere for og stemme for at det fortsatt skal være 6 skudd. (Jeg vil også gå imot andre endringsforslag som å gjenoppta "dårligste hånd", eller ulikt antall skudd i de fire feltøvelsene).

 

Jeg vil ikke kaste noen eller fremme mistillitsforslag pga fremlagte forslag. Det er lov å foreslå noe - tom dårlige forslag. Det viktige er at en retter seg etter flertallets meninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter Bromark fullt ut, vi ønsker ikke bane-skyting i skogen!

 

Når det gjelder avstemming og flertall, er det vel neppe her vi skal avgi stemmer, og jeg hører lite fra FKP vedr å invitere klubbene til dialog, med dagens teknologi burde det være mulig å invitere til innspill, slik at de kan unngå de værste ideene?

Link to comment
Share on other sites

Buskerud Skytterkrets vil forsøke å gripe fatt i denne saken ved å sende ut ett brev til alle kretser i Norge for å be de igjen ta kontakt med alle sine klubber. Nettopp for å samle alle og gi en tilbakemelding til fagkomite på årets fagkomitekonferanse. Noe faktisk fagkomite burde gjort selv.....men som vanlig forsøker de å gjemme bort forslaget, som noen kanskje husker ble det skrevet i siste skytternytt om forslag til konferansen, men dette ble ikke nevnt. Det kom kun bortgjemt i ett møtereferat som mange der ute ikke engang for se....

 

Videre bør de som har mulighet stille på årets fagkomite konferanse, nettopp for å kunne være med å diskutere fremtiden for feltskyting i Norge.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

det har også blitt nevnt at mange skyttere har problemer med 6 skudd i enkelte banevåpen

 

Er jo tillat å bruke "ordentlige" våpen............ :winke1:

 

Ser ingen grunn til at det skal endres til 5 skudd. Hvis der finnes skyttere som ikke ikke klarer å få mer enn 5 skudd i våpenet sitt, ikke klarer å huske på å lade 6 skudd i våpenet, eller som ikke kan fokusere utover det femte skuddet (overkonsentrasjon), da burde heller endringene bli gjort hos skytteren og ikke i regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Magasinkapasitet på våpen bør ikke være et grunnlag for å gå ned til 5 skudd, om skytteren gjør et minimum med undersøkelser før han bestemmer seg for våpen, er det en smal sak å finne et matchvåpen som kan lades med 6 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er alltid for å forbedre skytesporten, men da bør vi ha gode argumenter og kunne vise til at dette vil være en fordel. I enkelte tilfeller kan iniativet være bra, men ikke hvis det er bare for å endre uten noen spesiell årsak. Kan virke som FKP er noe endrings kåte til tider :roll: uten egentlig se hva dette vil ha å si for skytesporten, vi har vel en del eksempler på endringer som har kommet uten at vi egentlig kan se effekten av dette.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner tiden med dårligste hånd og 6 skudd over hele fjøla bortsett fra snub.

 

Skyttere som ikke klarer lade seks skudd i sine våpen, har skaffet seg et våpen som ikke er konkurransedyktig. Jeg så godt som likestiller det med å kjøpe seg et våpen med dårlig presisjon, dårlige sikter, dårlig avtrekk eller dårlig ergonomi (om da ikke våpenet er anskaffet til primær bruk i annet program, men da er det på tide å skaffe eget feltvåpen om en skal satse seriøst).

 

Med tanke på ammunisjonsfordeling ser jeg absolutt fordelen av at det holder (marginalt) å drasse med seg en 50-skuddsboks, likevel kommer en ikke unna at det er greit med 100-skuddsboksen og i hvertfall ammunisjon for ett par omskytinger samt ekstra ammunisjon i tilfelle kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT. Jeg var i prinsippet for innertreff, men skeptisk til gjennomføringen.

Nå har jeg erfart det i en sesong og ser at min skepsis var ubegrunnet. Det går helt greit å dømme, rope opp og notere innertreff. Når du i tillegg har et moderne program, endrer selvsagt utvikleren dette i tråd med regelendringen.

Link to comment
Share on other sites

Felt er 6 skudd :!:

Ferdig med det :!:

Slutt med alle ubrukbare argumenter for og endre dette :!:

 

Sist leder av FKP fikk tvunget igjennom fjerning av daarligste hand, trodde jeg at han fikk inn med tesjeer at feltskyting var 6 skudd :!::!::!:

 

Men jammen er han ikke paan igjen,,,

 

Paa tide med enn ny leder av FKP, den sittende er gatt ut paa dato :!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er viktig at hver og en av dere tar kontakt med deres egen krets og formidler hva dere som skyttere ønsker. Hvis dere ikke gjør dette vil det være en mulighet at under årets konferanse kan få 5 skudd i felt øvelsene.

 

Buskerud stiller på konferansen og vil formidle hva vi har fått av tilbakemeldinger, og jeg oppfordrer alle der ute å gjøre det samme.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt henvist til at Danmark har fem skudd i dag, og at Sverige vurderer det samme, men ser ikkje på det som eit argument for å innføre 5 skudd i Norge. Skal ein skyte i Danmark/Sverige bør ein trene på deiras program, ikkje tilpasse norsk feltskyting. Liker særpreget og variasjonen feltskytinga gir med 6 skudd.

Velger ein skytter å satse på feltskyting, er våpenvalg ein viktig del av forberedelsane. Når du veit at du skal skyte felt med 6 skudd, så bør ein kjøpe utstyr deretter.

 

I Danmark er det og tilatt med ein funksjoneringsfeil i løpet av ei felt løype. Kanskje det er ein ide for norge. Tillate ein funksjonerings feil i løpet av ei felt løype. Betre det enn å redusere antal skudd. Vert litt artig å hørt litt synspunkt på det.

Link to comment
Share on other sites

Om ein endrar frå 6 til 5 skot i felt så får ein mindre variasjon i feltløypa, altså færre "taktiske" val for skyttaren pr standplass. Dette synes eg er veldig negativt.

Men ser ikkje store problem med å tillate ein funksjoneringsfeil pr. skyttar for heile løypa.

Link to comment
Share on other sites

Krangle om treff kommer vi fortsatt til å gjøre, men her er det snakk om å gi skytteren en sjanse til pga. en uforskyldt feil.

Det er uforskyldte feil som godkjennes som funkfeil på bane, så det skulle være enkelt å bruke samme kriteriene også på felt.

Det er beste skytteren som skal kåres.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. denne funsksjoinfeilen... kan man få brukt den om det er skytteren som ikke fungerer også, for å ta noen heeeeeeelt tilfedig valgte eksempler: Skyter alle treffene sine i feil skiver eller glemmer å stappe riktig antall skudd i pangomaten.

 

I så tilfelle er jeg rent prinisippielt veldig for!

Link to comment
Share on other sites

Synes ting funker slik det er i dag med 6skudd i felt og 5 i spesialpistol. Har 5 i snubben og 5 i 460xvr i mag2... never change a winning team.. så lenge det funker, ser jeg ikke poenget med å endre noe. poenget med 5 i spesialpistol er at om man forlanger 6 skudd på feltløypa er det mange som har snubber og store magnumrevolvere som ikke lenger har hjemmel for disse i noe program.

Nei , la ting være som det er i dag.... få innført at regelendringer skal skje hvert 4 år slik at man ikke sitter med heltidsjobb for å oppdatere seg på regelendringer hvert år, bare fordi noen får en glup ide som absolutt må innføres FØR den er godt gjennomtenkt.

Link to comment
Share on other sites

Feltegenskaper må fremmes mest mulig med klare ulike egenskaper opp mot baneskyting. Dette vil si og ikke tilrettelegge lovverket og heller ikke løypeprofiler for fin og grov, klassene og våpnene som i utgangpunktet er utviklet/tilpasset baneskyting.

Ved å få færre skudd og da med små blinker, det er en klar banetilpasning.

Men for og virkelig skille og fremme feltegenskaper bør malen legge til rette for det sanne feltvåpenet og hva er det, Jo MILITÆR og til dels revolver. 4 viktige feltøvelser må være med om det skal kalles felt “Beste hånd/Dårligste hånd/Hurtig/liggende” hadde satt standarden for felten. Spesialklassene er spesialvåpen og kan være med på spesielle vilkår som dagens. Fin og grov 6 skudd og må skyte enhånds hele veien som de gjør på banen, men håndbaksstøtte har ikke noe på feltvåpen og gjøre så det må totalforbys.

Mange fin og grovskyttere sier nok nå, jammen, jammen, jammen, men men deres våpen er tilpasset baneskyting og ville vel kanskje passet best der og våre feltløyper er lagd/tilpasset våre feltvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns feltreglementet er fint som det er, bortsett fra at jeg savner dårligste hånd. Uansett våpengruppe er det greit at man "prøves" i skyting med både en og to hender. Og i ulike stillinger.

 

Dersom man skal endre reglementet med det for øye at man SKAL gjøre det vanskelig for "baneskytterne"* tror jeg man risikerer at man gjør felten mindre tilgjengelig for store grupper skyttere. Og hva har igjen for å drive "negativ rekruttering"?

 

Og hva mener du med "våre feltløyper"? Kanskje det er mer polarisering der du kommer fra, men her i nord er det heldigvis lite "oss mot dem"-tankegang blant pistolskytterne. Vi setter løyper og arrangerer stevner selv om vi har banevåpen i skapet. Vi har så få stevner at de fleste av oss skyter så mange stevner som vi kan, uansett om det er bane eller felt. Vi kan ikke unne oss den luksusen det er å støte skyttere fra oss like lite som vi kan unne oss å velge bort ca halvparten av stevnene. Og heldigvis har jeg det like morsomt med Glocken og 586'en som jeg har det med FAS'ene mine. Og det er vel det det handler om???

 

 

 

 

* Hvis man er "baneskytter" så skyter man vel ikke felt? Og hvis man skyter både bane og felt er man vel bare "pistolskytter"?

(Jada, jeg vet hva som står i signaturen min. Dersom du vil henge deg opp i det, foreslår jeg at du googler ordene "humor" og "ironi")

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sak om å gjøre det vanskelig, men å tilrettelegge for feltegenskapene et feltvåpen innehar og ikke for en baneskytters egenskaper med sin pardini på bane. Det har nå år etter år hvert en gradvis tilpasning der alt som ikke passer for en banepardini skal fjernes, dårligste hånd er en typisk greie og full håndbaksstøtte er greit for finklassen men begrensninger for alle andre klasser, fjerning av liggende har også hvert luftet og nå 5 skudd.

Under årets NM kunne pardinien skyte 6 standplasser (fri stilling) og da to hånds som er en ren bonus for en enhåndskytter mens alle andre to hånda våpen får en strafferunde med enhånds, tenk litt over akkurat dette.

Skal du drive med litt ordkløveri så må du jo gjerne det, men ser du selv henviser til ironi og da er det faktisk litt forunderlig at du ikke selv oppfattet ironien i denne setningen du henviser til.

Link to comment
Share on other sites

full håndbaksstøtte er greit for finklassen men begrensninger for alle andre klasser, fjerning av liggende har også hvert luftet og nå 5 skudd.

Under årets NM kunne pardinien skyte 6 standplasser (fri stilling) og da to hånds som er en ren bonus for en enhåndskytter mens alle andre to hånda våpen får en strafferunde med enhånds, tenk litt over akkurat dette.

 

Er håndstøtte noe som har kommet inn i regleverket dem siste åra da???

Stående fri er vel mere en bonus for dem som skyter uten anatomisk grep?

I spesialfelt så modifiserer dere Hammerli pistoler til det ytterste, men skal nekte andre å bruke våpen som har gått under regleverket i 20-30 år???

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt felt så lenge jeg har skutt, men ikke alle øvelsene. Skytter også praktisk, som noen nok vet.. :-)

 

Mine tanker om felt:

5 skudd i alle øvelser: Det eneste praktiske ville vært at patron ekser og bokser kommer i 50 skudds støllelser. Men jeg er slik at jeg liker å ha med meg noen ekstra skudd uansett..

 

6 skudd i alle øvelser: Ja takk, sier jeg.

Og jeg mener alle!!

Revolvere skal ha 6 skudd!!!!! Har ikke helt sansen for revovlere med 5, 7 eller 8 skudd.

Tips til våpen forhandlere som vil tjene penger, må jo være å få laget 60 og evnt 70 skudds bokser til det norske markedet.

 

Det moderne snub konseptet kom vel så vidt jeg husker fra Colts Detective Special og den har 6 skudd. At en produsent valgte senere å lage snuber med 5 skudd er da ikke vårt problem.

Den første Magnum snuben var vel Colt Python med 2 1/2" løp. Dessuten så har jeg inntrykk av at K ramma er mer vanlig en J uansett, i snub.

 

Hvis jeg fikk lov å bestemme reglene, så er det tre andre ting jeg ville endret:

Egen magnum lag, i hvertfall på større stevner hvor det er mange startene og stanplassleder på hver stanplass.

Det vil gi mye mer flytt i stevnene og fjernet mye unødig venting.

Da få man mulighet/lettere til å skytte flere runder, noe som også er bra for arangskjørene.

 

Påmelding:

Kom, meld deg på, skytt en runde. Så meld deg på til neste runde.

Dette burde stå i regelverket (eller gjør det det???)

Nå er det enkelte steder endring fra første påmelding, til neste. Melde deg på flere runder av gangen. Eller så er det som jeg beskriver en stund, så endrer man person eller regler mitt under stevnet. Noe som faktisk gjør mange skyttere veldig sinte.

 

Sikkerhet - (Det viktigste!!!!):

Påby hylster som eneste lovelige måtte å frakte våpen på. Og innfør "safty sone" slik som i praktisk.

Det bør da være FORBUDT å ha et våpen i hånden hvis du ikke er på standplassen og fått komando om å ta opp våpenet eller i safty sonen.

Syns det har blitt bedre i løypen, men fortsatt så er det sikkerhets messig helt forferdelig i "pause / påmeldigns" området.

Og si at man kan fylle magasiner og speed loadere når og hvor man vil, untatt i saftyen.

Brudd på reglen bør føre til hjemmsendelse og utestenign fra videre deltagelse den dagen!!!

Link to comment
Share on other sites

“ Er håndstøtte noe som har kommet inn i regleverket dem siste åra da??? ”

Dette var hånd(bak)støtte.

 

“ Stående fri er vel mere en bonus for dem som skyter uten anatomisk grep? ”

Våpen uten Anatomiske grep er tonhåndsvåpen i felten og det er vel vanskeligere å skyte enhånds med disse vil jeg tro.

 

“ I spesialfelt så modifiserer dere Hammerli pistoler til det ytterste, “

Dette er snakk om tilpasning til spesialklassen noe som også gjøres på spesialrevolvere ved valg av små rammer og max løpslengde. Reglene for spesialklassen begrenser ikke til originaler, men åpner for alt som ligger i skuffer og skap skal ha en klasse bare de kommer ned i måle kassa. Reglene her åpner også for mange revolvere med 5 skudds tønne. Så 5 skudd i spesialklassen må opprettholdes. Forøvrig spesialiseres alle våpenklasser innenfor sitt regelverk.

 

“ men skal nekte andre å bruke våpen som har gått under regleverket i 20-30 åra???””

???????

Link to comment
Share on other sites

Man kunne gjerne skrive i reglene, at kun orginale våpen, i orginal utførelse kunne brukes.

Eventuelt lage et regelverk for hva slags endrigner som er greit.

Våpen som ikke orginalet ville passer i kassa, syns jeg ikke skal få lov å bygges om til å passe.

 

Jeg syns jo også at amn skal begrense løps lengden på revovler og mag1 og 2 til maks 6.5"

Hvorfor 6.5", fordi det var "orginal" lengden på S&W N rammen.

(Men dette er jeg vel alene om å mene :-)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke alene, men sannsynligvis i en ikke alt for stor gruppe.

Verden har gått videre, så å skulle innføre restriktive regler nå vil ekskludere mange og sette sporten tilbake.

Å tilpasse utstyret innen regelverket er normalt innen all konkurranseidrett.

Tilpassing gjør at flest mulig kan stille med det som passer akkurat dem best, ergo like konkurransebetingelser.

Hvorfor skulle vår lille sport være så sær og gammelmodig at alle skal være nødt til å stille med "folkemodellen" ?

Link to comment
Share on other sites

Jonah-Hex

Deler tanken med deg her, vi har i dag et regelverk som åpner for spesialtilpasninger hele veien.

Jeg selv tilpasset mitt våpen innenfor regelverket for mag 2, med 9 tommers løp og ladet til kravet med en 310 grains kule og det var til slutt knapt magnum å kalle. Og min revolver putrer som en 32. Og min militær sak er 6” og ladet med tunge kuler og putrer den å. Alt til min fordel og innenfor regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sak om å gjøre det vanskelig, men å tilrettelegge for feltegenskapene et feltvåpen innehar og ikke for en baneskytters egenskaper med sin pardini på bane.

Jeg synes ikke dette er noe problem. Vi kjører fin- og grovfelt lørdag og militær- og revolverfelt søndag. Noe mindre blinker og lengre avstander lørdag. Begge dagene har vi kun 1 standplass med 12 sekunder, flest på 10, og en hver av 8 og 6 sekunder. Små muligheter til å stå og finsikte, og noen standplasser som får adrenalinet til å gjøre jobben sin. Og skytterne synes det er gøy. Noe som for meg fortsatt er det beste målekriteriet.

 

Når du kaller stående fri for to-hånds og hevder at det er ren bonus for det du kaller en "enhåndsskytter", vil jeg faktisk si meg uenig. Jeg skyter alltid de fleste stående fri standplassene med en hand på fin- og grov felten og har bare gode erfaringer med det. Det hender jeg gjør det med militær også, hos de arrangørene som tror at man skal ha flere standplasser med 12 og 14 sekunder skytetid.

 

Du vil sikkert feltskytingens beste du og, men jeg tror ikke man oppnår noe positivt ved å utestenge alle som har fin- og grovvåpen med anatomiske skjefter. Men det er klart, det blir mye lettere å vinne feltstevner for de som skyter med "slette" skjefteplater dersom 70-80 % av konkurrentene blir borte...

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv tilpasset mitt våpen innenfor regelverket for mag 2, med 9 tommers løp og ladet til kravet med en 310 grains kule og det var til slutt knapt magnum å kalle. Og min revolver putrer som en 32. Og min militær sak er 6” og ladet med tunge kuler og putrer den å. Alt til min fordel og innenfor regelverket.

 

Hvorfor tilpasser du våpen innenfor disse klassene da, og ikke innenfor fin og grov? Spesielt når andre skyttere bruker våpen som er godkjent etter regelverket nesten blir anklaget for juks bare fordi DU ikke bruker "match" våpen til fin og grov felt?

Link to comment
Share on other sites

Om reglementer blir endret i ulike retninger - vil noen alltid være mistilpass med tingenes tilstand.

 

Selvsagt vil slike som meg (som har et par skuldre som delvis er fysisk ødelagt) - aldri kunne bli noen ènhåndsskytter.

Men da får jeg enten kutte skytedisipliner som inneholder dette - og finne en annen skytegren - eller innse at "number one" er lysår bak i tid :? .

 

Men synes fremdeles at feltvåpen ikke skal ha anatomiske grep :winke1:

Uansett kaliber!

 

Grovfelt - høres i navnet ut som en "1911 i 45 ACP" - enn en pinglete 32 kule som knapt nok rusler ut av løpet :lol::lol:.

Og våpenet kan i noen tilfeller minne om Star-Trec leker :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jonah-Hex

Deler tanken med deg her, vi har i dag et regelverk som åpner for spesialtilpasninger hele veien.

Jeg selv tilpasset mitt våpen innenfor regelverket for mag 2, med 9 tommers løp og ladet til kravet med en 310 grains kule og det var til slutt knapt magnum å kalle. Og min revolver putrer som en 32. Og min militær sak er 6” og ladet med tunge kuler og putrer den å. Alt til min fordel og innenfor regelverket.

 

 

Så finnes set jo også noen raringer som i magnum 2 skyter med 460xvr med 8 3/8" løp med 405 grains kuler ladet til powerfaktor 648 og fremdeles gjør det tildels bra :twisted:

skal ikke nevne navn :mrgreen::mrgreen:

 

DET har en fantastisk positiv innvirkning på skytteren :mrgreen: .. og er fortsatt innenfor regelverket.... storkoser meg... ups sa æ det høyt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er det.

 

8.25.2.7 i Pistolregler:

Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse seg om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette bekreftet av standplassleder. Når dette er bekreftet, pakker skytteren ned våpen og eventuelle magasin i hylster, ryggsekk, bag, veske, futteral, koffert eller lignende. Våpen som skal bæres i hånden mellom standplassene, skal være plugget med godkjent sikkerhetsplugg.

 

(at det ikke er noen definisjon på hva en "godkjent" sikkerhetsplugg er, er noe annet)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er det.

 

8.25.2.7 i Pistolregler:

Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse seg om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette bekreftet av standplassleder. Når dette er bekreftet, pakker skytteren ned våpen og eventuelle magasin i hylster, ryggsekk, bag, veske, futteral, koffert eller lignende. Våpen som skal bæres i hånden mellom standplassene, skal være plugget med godkjent sikkerhetsplugg.

 

(at det ikke er noen definisjon på hva en "godkjent" sikkerhetsplugg er, er noe annet)

 

og så lenge det i praksis IKKE finnes noen godkjente sikkerhetsplugger... blir det jo ikke HELT feil det jeg skrev... :P

Var fullstendig klar over det med sikkerhetspluggen for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

For å kverulere litt, mener jeg det er sikrere at våpenet bæres i hylster enn i veske/koffert. I hylster peker munningen ned i bakken. En kamerat fortalte at det under NM jaktfelt for et par år siden var ett tilfelle der ei rifle gikk av inne i futeralet. Heldigvis pekte det tilfeldigvis i sikker retning!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...