Jump to content

Endring av antall skudd i 1FGMR fra 6 til 5 ?


Bromark

5 eller 6 skudd på felt ?  

261 members have voted

  1. 1. 5 eller 6 skudd på felt ?

    • Nei, behold som det er i dag (6 skudd)
      162
    • Ja, endre til 5 skudd
      23
    • Tja, endre fin og grov til 5 skudd og behold Rev og Mil som i dag
      8
    • Tja, endre fin og grov til 5, rev (6) og militær til feks 7 eller 8!
      10
    • Fjern fagkomite og endre alle tilbake til 6 skudd (Snub 5) samt innfør dårligstehånd igjen
      58


Recommended Posts

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjønner fortsatt ikke hvordan folk klarer å ha slike følelser for 6 skudd. :?

 

Har ennå ikke hørt ett godt argument for å beholde 6 skudd. Argumentene ligger på linje med "jeg får psykiske lidelser av å ha ett tomt kammer i revolveren" . Hvorfor har dere ikke problem med at det er plass til flere skudd i magasinet på pistolen?

 

For meg har det ikke noen stor betydning, skyter gjerne både 5 og 6 skudd å har det like gøy uansett.

Argumentene for 5 skudd begrunnes med sikkerhet ved ladeproblemer på spesielt grovvåpen og ikke minst det faktum at hvert 5. stevne blir med "gratis" ammo. :winke1:

 

Du noterte sikkert navnene våres Ketil 8) (lykke til i mestermøtet i hurtig)

Link to comment
Share on other sites

Takk og pris for at man fikk beholde 6 skudd, med mindre skudd blir det gjerne mindre blinker per standplass og mindre variasjon, noe av det verste er standplasser med kun eit hold og gjerne få skiver på felt, skal man den veien kan man skyte hurtig bane. Flere hold og mer variasjon er tingen :)

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke helt å godta begrunnelsene deres.

 

Skjønner ikke at dere ikke har samme problemet i spesialfelt/magnum der vi skyter 5 skudd. Det holder ikke å si at det finnes revolvere med 5 skudds tønne for det finnes revolverer i disse klassene også som har 6 skudds tønne.

Jeg skyter både 6 skudds felt å 5 skudds spesial/magnum å klarer ikke å se noe mangel på variasjon i disse løypene.

Jeg koser meg like godt når jeg går magnum 1 (5 skudd) som revolverfelt (6 skudd).

 

Har påstandene deres holdt stikk så hadde det neppe hvært så mange som har skutt spesialfelt. :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

6 skudd i spesialklassene luker ut halvparten av spesialrevolverne som har bare 5 skudds tønne i likhet med revolvere i mag 2 f eks i 454 cassull og 460smith&wesson magnum som har bare 5-skudds tønne. Ved 6 skudd, må man fnne et annet program for å få hjemmel til å eie en 460xvr som jeg bruker i mag2.

 

Problemet med regelverk er at man ikke kan gjøre rare forandringer uten at man får konsekvenser man ikke har tenkt på.

 

og Sir , det er ikke for å spare at jeg kjøper en 5skudds revolver til 12000 og betaler 30kr+ for kjøpingsammo for å stille i mag2-felt(ca 1500kr i ammo pr mag2løype)

(no lader jeg vesentlig billigere enn kjøpings når sant skal sies :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Som chopper sier. +1

Jeg er egentlig skremt over mangel på tankegang når man diskuterer å endre reglementer, det er mere enn bare det som skjer på standplass å holde styr på (heldig vis tenkte flertallet på fagkomitekonferansen langt nok denne gang).

Slike ting endres helst aldri etter at ett regelverk er fastlagt, det er en grunn eller tre for at regelverket ser ut som det gjør fra begynnelsen av.

Link to comment
Share on other sites

Alle våpen i hylster og IKKE lov å gå med våpen i hånden!!!

Jeg ser ingen problemer med å tillate at skytterne bærer våpenet i koffert/veske. (Ja, jeg har hylster til alle mine)

Tror ikke helt du forstod meg.

Når det kommer til sikkerhet så følger jeg så langt som mulig tankegangen og reglene til Praktisk. Fordi de reglene faktisk ser ut til å forstå hva sikkerhhet er, i forholdte NSF. Der får brudd på reglene også mye større konsikvenser. (Utestengt resten av konkuransje og dagen).

Etter forige regel endring så ble det bedre rundt i løypen, men rundt "pause" området så er det fortsatt ille.

Det er der jeg ønsker hovedendringe.

Og hvis reglen sier "våpen i hylster og ikke lov å ta våpenet opp av hylster uten i sikkerhets sone" så vil fjernet et sikkerhets problem til.

 

Og jeg, sier fortsatt 6 skudd i alle øvelsen. :-)

Link to comment
Share on other sites

“(heldig vis tenkte flertallet på fagkomitekonferansen langt nok denne gang).”

Hørte det måtte nærmest en lobbyvirksomhet til for å samle feltskyttere nok til å stemme ned dette forslaget fra 6 til 5 skudd.

Hva forteller dette oss? jo bane og felt folk tenker ikke alltid likt og spesielt felt hadde tjent på og opprette sin egen undergruppe med eget styresammensetning bestående av felttenkende folk.

I påvente av dette vil vi nok fortsatt gang på gang oppleve forslag som ikke trekker i feltskytterens interesser. Mener felt bør skille seg langt mer fra bane en tilfelle er i dag. Bane har sine spesialvåpen tilpasset deres gren med et rikt utvalg av programmer fra hurtig til presisjon. Det er en helt annen greie med felt og militærklasse med mange målgrupper spredd over ulike avstander. Dette er feltens greie og malen bør ligge for militærklassen der liggende/kne/sittende/dårligste hånd er varianter en god feltskytter skal beherske :P (med er 1911) :P . Og da ganske ulikt et bane program.

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt 6 skudd siden feltskyting startet i Norge, og jeg mener at hvis det hadde vært praktisk så ville en endring blitt tatt godt i mot. Men når baneskyttere begynner å tukle med noe de burde holde seg langt unna, ja da blir feltskytterne provoserte. Feltskyting er variasjon, 5 skudd ville gitt oss en mye dårligere mulighet til nettopp dette.

 

Hvorfor i f... skal vi tilpasse oss bane? Finnes overhodet ingen sammenligning, så hvis det betyr så lite for dere om det skal være 5 eller 6 skudd kan dere ikke støtte 95% av skytterne der ute som vil skyte flest mulig skudd på hver standplass og la vær å komme med slike forslag eller støtte de da de kommer. Hold dere for god til slikt, betyr det ikke noe for dere så la vær å press en endring frem som ikke er ønskelig.

 

Jeg noterte meg hvem som har slike holdninger, og utifra gruppene kommer det også frem hvem de representerte. Jeg håper at klubbene og kretsene de representerte er klar over at de støttet 5 skudd slik at flertallet blir representert. For jeg regner med at når man reiser på en klubb eller krets sin regning er det de meningene man skal fronte i slike saker, for gjør man ikke det så burde man betale selv eller holde seg for god til å endre mening fra hva skytterne mener og til sin personlige preferanse. Men har man fått beskjed om å støtte 5 skudd er det helt greit, da taler man for sine medlemmer noe som er bra (men jeg har mine mistanker at det ikke helt stemmer)

 

Lurer på om alle skytterne i feks Oslo vil ha 5 skudd i felt ?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

5 skudd i felt er en fullstendig unødvendig tilpassing i et skyteprogram. 60 skudd gir helt klart mer variasjon i løypene kontra 50.

Angående Oslo, så vet jeg i allefall at kretsmesteren i militærfelt er innmari mye mot 5 skudd.

(Dog vil det være nkelere å helle fem og fem skudd ut av pakka... :?

Link to comment
Share on other sites

Det overrasker meg stadig at en del av de pistolskytterne som definerer seg sjøl som "feltskyttere" på død og liv skal lage et skille mellom "feltskyttere" og "baneskyttere" som for meg føles veldig kunstig. Jeg skyter begge kategoriene pistoløvelser med stor glede, og det observerer jeg at flertallet pistolskyttere i min region gjør. For meg virker det som om dette skillet for det meste eksisterer i hodet på enkelte feltspesialister.

 

Hvis man er "baneskytter" så skyter man vel ikke felt? Så hvorfor skal man da gi "baneskytterne" skylda for at noen vil ha 5 skudd pr standplass på felten?

 

Sjøl er jeg en stor tilhenger av 6 skudd på felten, og har aldri hatt problemer med å skyte 6 skudd i mine matchpistoler. Og som flere har bemerket, gir det arrangøren større muligheter til å lage varierte og underholdende løyper.

 

Og når det gjelder variasjon, så forundrer det meg at enkelte vil ha det til at det ikke er variasjon innen baneprogrammene. Skyteavstandene er 10, 25 og 50 meter. Det finnes 4 forskjellige skiver i bruk. De tillatte kalibrene varierer fra 4,5 til 9 mm. Og øvelsene er alt fra ekstrem presisjonsskyting med enkeltskuddsvåpen på 50 meter til 4-sekundersserier på 5 skiver. Noe for enhver smak!

 

At man vil rendyrke felten slik at det ikke minner om presisjonsskyting i skogen er jeg en stor tilhenger av. Frimerker hører hjemme på Posten. La oss få variasjon i stillinger og skytetider, målvekslinger, bruk av fallfigurer og tippere, osv osv. Men la oss bruke litt mindre energi på å rette anklagende pekefingre mot hverandre. Har dere hørt utrykket "splitt og hersk"?

Link to comment
Share on other sites

Hvem sine interesser er ivaretatt når dårligste hånd ble fjernet fra felten? Alle som har skutt venstre hånd med et banevåpen med anatomisk skjefte med håndbakstøtte å hele greia skjønner dette, men for feltvåpen går det veldig greit. Hvem ønsker tilpasning?

Hvem har problemer med 6 skudd i sine våpen og ønsker en tilpasning?

Hvem ønsker 5 skudd og da kun 5 skiver pr standplass i felt, tilsvarende det de kan trene på ved sin 25 meters banen og hurtig 4 sek på 5 skiver?

Hvem klarer ikke å få med seg hode om de må øke til 6 skudd og ønsker en tilpasning?

Hvem ønsker prikkskyting og små mål for å få utfordringer, hvem ønsker tilpasning?

Alle svar er baneskyttere med sine banevåpen.

Felt skal ikke tilpasses banevåpen, men feltvåpen.

Link to comment
Share on other sites

"Hvem sine interesser er ivaretatt når dårligste hånd ble fjernet fra felten"

 

Det vet jeg ikke - men synes det var ok :D

 

Egentlig kunne jeg tenkt meg at bestehånd ble fjernet også.

Da begge mine skuldre er kaputt.

 

Tohånds i felt må jo være det eneste som er bra :winke1:

 

Med dette - sier jeg at ingen vil bli fornøyd åkke som :D

 

Som jeg har nevnt før:

 

De som har problemer med å skyte med èn hånd (som jeg) - bør kanskje konsentrere seg om Magnum.

 

Er målet gull i noen av feltpistolklassene - bør vi handicappede heller finne på noe annet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fikk skytternytt i kassa idag.

Det er forstemmende å lese pistolpresidentens grunnlag for å innføre 5 skudd pr standplass i felt. Begrunnelsene her er så dårlige (sikkerhet?!) at han bør vurdere sin stilling. Her er han klart i utakt med sin medlemmer. og det bør han ta konsekvensen av.

Sikkerhet; greier han ikke å håndtere sitt våpen på en sikker måte bør han levere det inn for salg, vi forventer at våre skytterkamerater greier å lade sitt våpen med det nødvendige antall skudd påkrevd for angjeldende konkurranse.

Samme tøysete årsak ble angitt når det gjaldt "dårligste hånd", de får heller kjøpe et feltvåpen og la banevåpnene bli hjemme!

Ammopakninger; Norma peide å levere 60 skudds pakninger... og ganske mange av oss greier å telle til 6.

 

Nei, vi må nok få et nytt forbund for feltskyting, bestående av noen som kan og vil opprettholde feltskyting slik det egentlig var tenkt.

Dagens styre er udugelige i dette henseende.

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Nå blir det sannsynligvis innført 2 nye baneøvelser Hurtig spesialrevolver og spesialpistol.

Ei av begrunnelsene for dette var at "feltskyttere" trengte å dokumentere aktivitet med disse våpnene.

Da spør jeg meg selv hvem som trenger tilpassing? :twisted::twisted:

 

Her er det bare ett svar: Arranger flere spesialfeltstevner, men det er vel ikke innterresant ettersom det kun skytes 5 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns vel fagoppmann pistol hadde et interessant poeng... dette med at man lett glemmer å putte 6 skuddd i smelljernet etter å ha skutt spesialpistol tidligere på samme stevne. Det fine med det er jo at da kan jeg jo skylde på at det er reglene som er teite og ikke han fyren som holdt tak i revolveren som bare hadde 5 skudd i seg på første standplass NM revolverfelt... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns vel fagoppmann pistol hadde et interessant poeng... dette med at man lett glemmer å putte 6 skuddd i smelljernet etter å ha skutt spesialpistol tidligere på samme stevne.

 

Tja, da kan man jo innføre like skytetider også? Man kan jo glemme at man skal bruke 10 sekunder ettersom man brukte 12 sekunder på forrige standplass..

Likt antal skiver på alle standplassene er jo også lurt. :lol::roll:

 

Nei, jeg er enig ed de som mener felt bør være som det er. Jeg er en av de som synes det er dumt at dårligste hånd er borte også.

 

edit: lagt til tullesmileys (for Hassel :-D )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt pistoler med anatomisk skjefte siden 1988. På enkelte av dem har jeg filt av litt så de skulle bli bedre å skyte dårligste hånd med. Og jeg fylte nesten alltid med DH. Så jeg er ikke 100% sikker på at jeg kjøper argumentet om at dette ble gjort for å tekkes de berømte "baneskytterne". Men nå skyter jo jeg både bane og felt, så jeg vil uansett ikke definere meg sjøl som "baneskytter".

 

Og selv om jeg trener mest bane og er vant til å lade med 5, så har jeg ALDRI glemt å lade med 6. Så det argumentet kjøper jeg heller ikke.

 

Egentlig tror jeg at vi klarer å ta rotta på de fleste argumentene for 5 skudd på felten.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor alt dette om "vi og de"(feltskyttere og baneskyttere).Det jeg har erfart den tiden jeg har skutt(2 sesonger)er at de aller fleste baneskyttere også skyter felt,og har det jævlig morro.Det må da gå ann å komme med forslag uten å bli stigmatisert,såvidt jeg vet,skyter også leder fagkomite pistol felt.At forslag blir nedstemt er jo ett veldig sunt tegn at demokratiet fungerer.Bra mobilisering Kjetil B.En ting jeg er veldig fornøyd med er at det blir arrangert approperte(?) stevner i hurtig Rev. og Mil.sammen med fin og grov som har blitt kjempepopulært.Det har også fått "feltskytterne"på banestevnene.Tror (vet)de har det morro,også så fin felttrening da gitt.

Det er f.eks.120 starter på hurtigstevnene til Asker PK.over 2 dager.Gleder meg til 19-20 November.Oppe hos dere i Modum er det fulle lag og vel så det annenhver onsdag på sommeren.Alle smiler og har det morro.Hvis det ikke skal kunne brukes de samme våpnene i felt som bane,hvor mange våpen skal hver enkelt skytter ha da?

Jeg har ikke vært borti våpen i fin/grov som ikke spiser 6 skudd,5 i magasinet + ett i kammeret.Det er da ikke noe problem hvis en ikke absolutt SKAL lage ett problem av det. :twisted: Folkens,vi er en homogen gruppe,og ikke "vi og de"

Gleder meg til Bjørndalen til helga,da lader jeg med 6 skudd(skyter ikke S)

Link to comment
Share on other sites

.

 

Egentlig tror jeg at vi klarer å ta rotta på de fleste argumentene for 5 skudd på felten.

 

Etter sigende var det bare FKP`s medlemmer (-1) + en børsemaker fra flatbygda og et par til av de ca 65 deltakerne på FKP-konferansen som syntes 5 skudd var en god ide.

 

Får håpe det blir som morroklumpen fra Lofoten vist nok hadde sagt:

 

Dette tar vi IKKE opp igjen før forslaget kommer fra Buskerud kretsen :lol:

Link to comment
Share on other sites

"Etter sigende var det bare FKP`s medlemmer (-1) + en børsemaker fra flatbygda og et par til av de ca 65 deltakerne på FKP-konferansen som syntes 5 skudd var en god ide.

 

I så fall så forteller det oss at styrets sammensetning ikke er samstemte med skytterne og bør vel da heller ikke ha så mye med felt å gjøre. Nei det vi trenger nå er en separat feltgruppe.

Link to comment
Share on other sites

Det Petter sa som fagmann var rett og slett at 5 skudd hadde spart han for en masse tekniske problemer med våpena...

I min verden vil det bety at det er de aktuelle våpna som er problemet, ikke programmet. Skal man utale seg som fagman på¨området bør man vel også ha børsemaker utdanning i bunn?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen hemmelighet at Petter B er utdannet børsemaker, så jeg synes nesten at spørsmålet ditt var noget unødvendig. Selv om Pardini (kan) leveres med 6-skudds magasin, er det nok andre som ikke kan det. Men min erfaring er at 5+1 funker greit. Jeg må selvfølgelig ta forbehold om at det fins maaaange matchpistoler jeg ikke har prøvd. Så faglig sett er han sikkert på trygg grunn.

 

Men jeg er fristet til å tenke som så at dersom man vet at man kommer til å skyte felt, så kjøper man et våpen man vet kan lades med 6 eller 5+1 uten at det byr på nevneverdige problemer. Akkurat som at man ikke kjøper en revolver med 5-skudds tønne for å skyte revolverfelt.

 

Når det gjelder forslaget om en egen felt-fagkomite, så tror jeg ikke at ytterligere fragmentering og polarisering er veien å gå. Da er det bedre å jobbe for å få inn nye medlemmer i FKP som man vet vil jobbe for at både felt og bane skal bli tilgodesett på best mulig måte. Helon, jeg vil foreslå at du kontakter valgkomiteen og melder din interesse dersom du ønsker å arbeide for at alle pistolskyttere får best mulige vilkår for å drive idretten sin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tydligvis vært grovt feilinformert, så jeg anulerer min litt morratrøtte og undøvendige sure komentar om faglig bakgrunn.

Men jeg holder fortsatt på at om det er et sikerhets problem med 6 skudd for enkelte våpen typer, så er det min mening at problemet ligger i våpnet og ikke i regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Med henvisning til reglement og dokumentasjon av våpentype, kan man argumentere for eget våpen i Fin/Grovfelt kontra bane programmene (nå er vel dette problemet egentlig kun hos grov).

 

Man er ikke garantert medhold, da det ikke er spesisfisert i de våpentekniske reglene at der skal være 6 skudd i Fin/Grovfelt. Men man kommer inn under skjønn, så muligheten er der uten å ta det som reservevåpen (men dette koster penger).

 

Personlig mener jeg det er bedre å forsøke å få produsentene til å lage 6 skudd magasiner, eventuelt at en eller annen børsemaker starter med slik produksjon. Det er tross alt ikke rakettvitenskap å forlenge ett magasin (igjen ikke gratis, men mye rimligere enn ett nytt våpen).

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt 6 skudd siden feltskyting startet i Norge, og jeg mener at hvis det hadde vært praktisk så ville en endring blitt tatt godt i mot. Men når baneskyttere begynner å tukle med noe de burde holde seg langt unna, ja da blir feltskytterne provoserte. Feltskyting er variasjon, 5 skudd ville gitt oss en mye dårligere mulighet til nettopp dette.

 

Hvorfor i f... skal vi tilpasse oss bane? Finnes overhodet ingen sammenligning, så hvis det betyr så lite for dere om det skal være 5 eller 6 skudd kan dere ikke støtte 95% av skytterne der ute som vil skyte flest mulig skudd på hver standplass og la vær å komme med slike forslag eller støtte de da de kommer. Hold dere for god til slikt, betyr det ikke noe for dere så la vær å press en endring frem som ikke er ønskelig.

 

Jeg noterte meg hvem som har slike holdninger, og utifra gruppene kommer det også frem hvem de representerte. Jeg håper at klubbene og kretsene de representerte er klar over at de støttet 5 skudd slik at flertallet blir representert. For jeg regner med at når man reiser på en klubb eller krets sin regning er det de meningene man skal fronte i slike saker, for gjør man ikke det så burde man betale selv eller holde seg for god til å endre mening fra hva skytterne mener og til sin personlige preferanse. Men har man fått beskjed om å støtte 5 skudd er det helt greit, da taler man for sine medlemmer noe som er bra (men jeg har mine mistanker at det ikke helt stemmer)

 

Lurer på om alle skytterne i feks Oslo vil ha 5 skudd i felt ?

 

K.

 

Hei Kjetil, så at du var en av de ivrige på konferansen når det gjaldt den såkalte avstemmingen om 5 eller 6 skudd i felt. Når jeg mener ivrig så tenker jeg på at u og endel andre kikket rundt for å se hvilke "idioter" som ikke stemte på 6 skudd i felt. Hadde du vært like ivrig når det skulle stemmes for hvem som var for 5 skudd så hadde du kanskje sett at ikke alle fra Oslo stemte på fem skudd heller.

Selv holdt jeg meg unna å stemme på dette. Grunnen? Jo, konferansen er en konferanse og ingenting annet. Mange tror tydeligvis at det som det stemmes for der blir vedtatt, mulig det gjør det men konferansen har ikke noen vedtaksmyndighet.

Forøvrig så er det meg revnende likegyldig om det skytes med 5 eller 6 skudd i felt, gøy er det uansett. Men i min gruppe så var vi skjønt enige alle sammen, felt er felt og la det være sånn.

 

Forøvrig så synes det som om kammerets brukere mener de representerer 95% av skytterne i NSF. Mulig det, men tviler sterkt.

 

Lars Kanedal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...