Jump to content

Jaktdress til reinsjakt


S1ndre

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe meg ny jaktdress som primært skal brukes til reinsjakt, og også noe elgjakt. Den må være vann- og vinntett og gi fra seg lite lyd. Har sett litt på Bergans Passvik II. Er det noen som har erfaring med denne eller har andre anbefalinger??

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kan anbefale deg Norrøna Finnskogen jakke og bukse. Kjøpte ett sett for læænge sia, og det holder i hop enda. Det e jo ikke det rimeligste man får tak i, og jeg bruker det kun ved behov - bruker helst bomullsklær. Men når ytterplagg holder i rundt 15 år - da vil jeg si det er kvalitet. Har brukt det på det meste av jakt i Norge - fra hav til høyfjell.

Link to comment
Share on other sites

Jegeren klærne kan eg desverre ikkje anbefale kjempestoff i desse men hjelper ikkje når alle sømmene rakner og lommer faller av ved normal bruk holder ikkje buksa en jaktur engang. og ja har hatt ett noen stk etter å byttet inn når eg passerer magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg kjøpte meg en komplett dress ifra ABC fritid, en slik pakke til 3000,- å da var det med en hel masse greier utenom dressen, å ja den holder. Nesten alle på jaktlaget jeg er med på er utstyrs friker å merke opptatt, så alle har jo Herkila og fjellreven, men utrolig nok så var de bløtere og kaldere enn meg på høsten i fjor, så nå er de også litt sugne på å prøve dressen til ABC Fritid, for den er nokså billig da i forhold til andre merker.

 

Veldig fornøyd jeger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Norrøna Dovre, gamle Forelhogna (tan), Trollveggen.

Alt er brukt til villreinjakt, men det holder ikke mål........!

Problem 1: G-T er ikke helt vanntett, du Blir våt i øs-løs regnvær..

Problem 2: holdbarhet, eller mangel på sådan... Når du åler innpå flokken så er det gjerne skarpe steiner etc..

Problem 3: Pga Nr to så blir dette kostbare greier etter min erfaring, for jeg jakter, jeg er ikke på catwalken..

 

Min løsning ble militær dress i tan av type nyco materiale, Dvs bomull-nylon blanding kjøpt fra NFM, eller hva de het, på Ski. Dressen er som følger:

Jakke type Baja og bukse type Mauken.

Den har god hette, fornuftige knapper, lufting under armene, formsydde bein, kort og godt en kjempegod dress!!! Under har jeg ull, ikke noe tull..

 

Når det regner trekker jeg på en gummiert regndress, da er jeg tørr og varm.

Jeg vaset ikke rundt i terrenget i regnvær og tåke, da sitter jeg i ro på gode reksler så jeg ikke støkker dyr etc..! Så fort det klarner opp så avsøker jeg terrenget med kikkert og beveger meg samtidig etappevis høyt i terrenget, hva skal jeg med GT dress da??

Jeg ser faktisk ikke problemet med at man blir så våt av svette i regndress, det handler om å legge opp jakta riktig. Jeg ser mer problemet i at GT dressen ble for svett på godværsdagene..

 

Totalt sett gidder jeg ikke å ha masse jaktdresser til tusenvis av kroner - legg heller mer penger i en god håndkikkert, det blir mer dyr av det.

Nevnte regndress går også godt til vadmelsdressen jeg bruker i skogen resten av året. Jeg har derfor sluttet med GT der også. GT er et kompromiss, og jeg er ikke spesielt glad i det som er brukbart til alt, men ikke godt til noe.

 

Nå kommer sikkert mange til å være uenige, siden de må forsvare sine 8-9 tusen kroners dresser som de bruker opp på 3-4 sesonger dersom de jakter litt. Dem om det..

 

Det enkle er ofte Billig og Bra!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt dressen du tenker på i 4 sesonger nå, og passvik II er en god dress. Den gir fra seg lite lyd, og jeg tror den er den mest lydsvake når det kommer til membrandresser. Dressen er solid sydd sammen, og tåler en støyt, men gnister fra bål er dødelig for denne og andre dresser med ytterstoff i mikrofiber.

 

Den må impregneres med jevne mellomrom da ytterstoffet (hvertfall på modellen som er 4 år gammel) trekker vann etter en tid, men dersom du gjør dette en gang i sesongen så bør det være bra vanntetthet. Jeg har ikke merket at pusteegenskapene har blitt dårligere etter impregnering (wash in impregnering fra nikwax). første og andre sesongen jeg hadde dressen var ikke impregnering nødvendig. Nå må jeg også nevne at dressen min blir flittig brukt under andejakta hvor så mye regn som mulig er å foretrekke, så den får kjørt seg mye i dårlig vær- Dette kan ha innvirkning på impregneringsbehovet.

 

Det eneste jeg sliter med er at dressen er veldig varm, og reinsjakta foregår jo på seinsommeren, så det kan bli for varmt å gå med dressen. For å si det slik,, jeg posterer glatt i noen minusgrader med kun ullundertøy og en tynn genser under dressen, så det er ofte jeg synes den er for varm når jeg driver med mer aktiv jakting.

 

Oppsummering av mine erfaringer:

 

pluss: Veldig lydløs, gode lommeordninger, tåler mye bruk, puster bra selv om plagget har vært impregnert

 

Minus: veldig varm, må impregneres med jevne mellomrom, kjedelig dress hvis en skal ha bålkos i skogen

Link to comment
Share on other sites

@Kiwi

Fint å se noen med like erfaringer.

Sverger sjøl til tettvevd kvalitetsbomull i reinsfjellet. I skikkelig våtvær er det kun tjukt reigntøy som gjelder. Da blir det, som du sier, mest statisk tjeneste uansett.

 

Har lagt merke til en gammel ringrev. Han brukte lårings i oil-skin når han skulle åle lengere distanser i vått vær og på ulendt underlag. Slitesterkt, rimelig lydsvakt og holdt det meste av fuktigheten ute. Under var det militært utstyr fra 50-tallet. ......og kikkerten var av beste merke. Reinsdyr fikk han hver høst;)

Link to comment
Share on other sites

har berre et ord til deg det er harkila dei er best på kle har ikke høyrt nokon er misfornøyd me harkila kle . men du må reise å prøve nokre klær nokon liker harkila.nokon andre norrøna , bergans , dovre, abc fritid . alt er bra . alt etter lommeboka

Link to comment
Share on other sites

Kiwi: regner med at du snakker om gore-tex (g-t). hvor har du det fra at det ikke er helt vanntett?

er ikke uten grunn at det blir brukt i vadebukser

at det blir klamt ja, det skal jeg si meg enig i! i tillegg egner ikke gore-tex seg i jaktbekledning, dette gjelder også andre membraner som billigmembranet dermizax som bergans bruker. (dette er bare min mening), siden membranet blir ødelagt av bålrøyk..Tror de fleste jegere her inne fyrer bål en eller annen gang under jakta =)

vil gjerne anbefale Einride jakken til Klattermusen og en av bommulsbuksene deres, litt stiv pris, men her får man det man betaler for :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Kiwi. Vær og temperatur skifter jo veldig såpass høyt, og selv synes jeg det nesten er verre å gå i klam goretex enn å bli våt når det regner. Jeg bruker en lys grå anorakk og bukser i impregnert bomull, under bruker jeg ull eller superundertøy, avhengig av temperatur og vær. I tillegg har jeg en lett regndress og Jerven-duk i sekken.

 

Kompisen fikk Norrøna Dovre av kona, og sverger til den.

Link to comment
Share on other sites

Det hele kommer jo veldig an på hvordan man jakter og hvor. Gore-tex er plenty vanntett for mitt bruk, jeg har brukt det i øs-pøs regnvær med kraftig vind uten at jeg har blitt våt. Likevel, jeg tar ikke på meg full GTX når det ikke er rufsevær.

 

På fjellet: Er det meldt ok vær, og jeg bare er på en dagstur, så er mer pustende klær å foretrekke. Spesielt bukser! Jeg har en ofte GTX jakke i sekken og ikke-vanntette bukser på meg (som er sprayet med impregnering). Da blir jeg minst mulig klam og om det skulle komme ei skur har jeg oftest fjellduken med meg. I verste fall må jeg gå noen timer med våt bukse, men så lenge jeg er tørr på overkroppen er ikke det livsfarlig.

 

I skogen: Skal jeg gå en del i skogen er jeg faktisk tilbøyelig til å bruke GTX-bukse oftere enn i fjellet. Er det fuktig i skogen trenger det ikke regne for at man skal bli gjennombløt med bukse uten GTX når man subber borti det som er av lyng, småbusker og trær, men på overkroppen er det langt mindre vann man får på seg.

 

Min blanding er en Norrøna Dovre jakke og Forelhogna bukse. Sistnevnte er mye stillere enn Dovrejakka slik at den funker bedre i skogen. I skogen bruker jeg kun jakka om det faktisk regner, ellers er det ofte skjorter og gensere.

Link to comment
Share on other sites

takk for mange gode innspill! konklusjonen er vel at det er umulig å få både i pose og sekk (slitestyrke, varme, vinn- og vanntett, lydløse, god passform, pustende osv.). Valget mitt ble til slutt Norrøna Dovre. Ser mange har skrytt av denne dressen og den har kommet veldig godt ut i tester. Tror det er en slitesterk allround dress av høy kvalitet! Likte passformen og utseende mye bedre enn f.eks. Bergans Pasvik II. Dovre er riktignok ikke lydløs, men veldig bråkete virket den heller ikke(?). Noen som vet hvordan den er i forhold til bål og gnister??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg ser mer problemet i at GT dressen ble for svett på godværsdagene..

 

Totalt sett gidder jeg ikke å ha masse jaktdresser til tusenvis av kroner - legg heller mer penger i en god håndkikkert, det blir mer dyr av det. Nevnte regndress går også godt til vadmelsdressen jeg bruker i skogen resten av året. Jeg har derfor sluttet med GT der også. GT er et kompromiss, og jeg er ikke spesielt glad i det som er brukbart til alt, men ikke godt til noe.

 

Alt vi kler på oss under jakta er i praksis et kompromiss. Det drives jakt i 20 varmegrader og 30 minus, i vindstille og full storm, noen jegere sitter bom stille i 6-7 timer mens andre går hardt i 6-7 timer (for så gjerne å sette seg ned). Til lags åt alle kan ingen gjera, heter det vel.

 

Alle membraner er også et kompromiss mellom vanntetthet og "pusteegenskaper". En membran skal jo holde vann i flytende form ute, mens den skal slippe vann i dampform (svette) ut. I produktspesifikasjonene er det nok også evnen til å holde vann ute (vannsøyle i mm) man fokuserer mest på, mens pusteegenskap (g vann/24h) sjeldnere oppgis. Grovt sett vil en membran som er veldig god til å holde vann ute, være desto dårligere til å slippe damp ut. Her varierer det en del mellom ulike kvaliteter på membran, selvsagt. Det er derimot ingenting som er bedre til å slippe damp ut enn lufteåpninger - og her har en del jaktdresser for dårlige løsninger, og i tillegg er kanskje vi jegere også for dårlige til å bruke løsningene. De dressene som har tatt dette lengst er kanskje Predator-dressene til Swedish Chasseur, eksempelvis Ursus, der du har glidelås fra midja ned til knærne på buksene. Tanken er enkel - slipp ut fukt ved å lufte, hold deg varm med å gå...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har nettopp kjøpt en jaktdress fra Jaktdepotet, den heter Veidemann elgfall grønn og koster kr 1995,- for jakke og bukse, den har mange fine finesser, den fikk bl.a karakteren 6 (reiner) i jæger, hund og våpen. Jeg har ikke fått testet den så mye enda men tror det går bra.

Link to comment
Share on other sites

Har selv pasvik både jakke og bukse og er kjempe fornøyd med den. Eneste dressen jeg ikke har blitt våt i så langt. Eneste minuset jeg kan trekke frem er litt for lite mulighet for lufting i buksen. Dessuten er vel fargen litt "mørk" for reinsfjellet. Skal du ha det beste av det beste hadde jeg prøvd en anorakk fra Swazi. Den fargen glir RETT inn i reinsfjellet.

Link to comment
Share on other sites

Kan stille meg bak Larssans innlegg lenger opp i tråden. Har hatt Pasvik II i over ti år nå (samme dress faktisk), og er helt enig i hans konklusjoner. Den er varm på sommerstid (for varm!) og er ikke glad i bål. Ellers er det en helt topp dress.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg en Norrøna Finnskogen dress(jakke & bukse), men er ikke helt fornøyd, for sømmene rundt ene brystlommen har rakna(dressen er 14 dager gammel) :(. Det er en kjempe flott dress laget av et kjempe stoff, lydløst og varmt, men tråden som holder plaggene sammen er veldig svak. Håpe dette bare er en liten småfeil, og dressen blir bra igjen etter en liten service når jeg sender den til reklamasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...