Jump to content

Første og andre pistol kjøpt :D Trenger klapp på skulderen!


simen_s_k

Recommended Posts

Hämmerli 215s var første jeg kjøpte:

ke7yc6.jpg

 

Men så sa politidama at jeg burde søke på to våpen på en gang så slipper jeg dobbelt gebyr, så da ble det en andre pistol, Glock 17 (ikke så interessant kanskje):

1jp07a.jpg

Det var andre sikter på den fra før av, den var brukt som demo på no greier, så fikk de siktene som stod på til samma pris. Og han mente siktene kosta rundt 1500 kroner, hva faen slags sikter er det? De lyser i mørket, men når jeg spurte om det var litium sikter, så sa han nei, også husker jeg ikke hva som stod på baksiktet, det stod et eller annet :P

 

Deilig følelse å være på politistasjonen å få de to lefsene av godkjente våpensøknader! Gleder meg som en unge til å prøve mine første våpen på skytebane i morgen forhåpentligvis.

Link to comment
Share on other sites

så har ikke våpenet foran meg akkurat nå
Øøøøøø.. Var det ikke nyinnkjøpte våpen? Kan da ikke gjemme de i våpenskapet første døgnet? Obligatorisk å sove med de første natta! 8) (Kvinnfolk behandles ofte bedre av en eller annen grunn, men de er vel også gromest når de er nye! Du slipper riktignok å låse de ned når de ikke 'brukes')
Link to comment
Share on other sites

så har ikke våpenet foran meg akkurat nå
Øøøøøø.. Var det ikke nyinnkjøpte våpen? Kan da ikke gjemme de i våpenskapet første døgnet? Obligatorisk å sove med de første natta! 8) (Kvinnfolk behandles ofte bedre av en eller annen grunn, men de er vel også gromest når de er nye! Du slipper riktignok å låse de ned når de ikke 'brukes')

 

Driver ikke med sånn 70 talls USMC tull og ligge med våpen i senga her i gården. Men kan jo følge norske hæren sin stil og blø på våpenet og døpe det til et kvinnenavn :D (Men har fikla masse med dem før jeg låste dem inn i går... og i dag... og sannsynligvis i morra. Elsker å dele opp Glocken, er så enkelt og det er bare 4 deler når det er feltdelt.)

 

Her kommer nærbilder av baksiktet opp, riktignok var det Heinie som du sa JegerBomX4! Det var moro! Denne dagen blir bare bedre og bedre.

wgoz1i.jpg

 

jfkhm0.jpg

Siktene er ikke så hvite vanligvis, de ble nok lyst opp av blitsen.

 

Kikka litt på nettet nå som jeg fant ut produsent merket, og fant et som ligna veldig "Semi-Auto Slantpro Night Sights Glock/Ledge - Heinie" Kan dette stemme?

Link to comment
Share on other sites

Glimrende startpakke :-)

Gratulerer!

 

Takk! Men jeg håper på at Hämmerli-en vil være et godt våpen både nå og mye senere. Likte veldig godt hvordan den ligger i hånda og støtter opp. Også avstand til avtrekker. Alt er perfekt, nå må jeg bare sjekke om jeg kan skyte bra med den. Glocken er mest for moro og personlig affeksjon =)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nye pistoler! Kommer du en tur på vår bane så jeg får testet litt? :D

 

Ser ut som flotte eksemplarer begge to, regner med det kommer et rapport etter at du har fått sendt noen kuler gjennom de!? Jeg vil gjerne ha full rapport på Hammerlien, jeg vurderer mange forskjellige .22 for tiden. CZ 75b med kadet sett på er ikke den beste .22 pistolen jeg har prøvd, eller har hatt, så jeg leter etter noe som funker bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ja veit, skal få det opp snart, våpenskapet mitt er i et lagerhus vi eier, så har ikke våpenet foran meg akkurat nå. Skal opp dit snart, så bilde kommer opp om en time eller to.

 

Regner med at det ikke er noen som bor i lagerhuset, så vil dette si at du allerede har blitt en lovbryter?

 

 

 

 

Edit: Klapp, klapp og gratulerer med de 2 nyanskaffede :)

Link to comment
Share on other sites

Våpen skal lagres i et bebodd hus. Garasje, låver og hytter er ikke godkjente lagringsplasser uansett om safen er atomsikker. Strengt tatt kan man ikke lagre våpen i bankbokser heller, men antar politiet, gitt at man spør, ville se positivt på dette om man f.eks. skulle være i utlendighet i lengre tid.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Våpen skal lagres i et bebodd hus. Garasje, låver og hytter er ikke godkjente lagringsplasser uansett om safen er atomsikker. Strengt tatt kan man ikke lagre våpen i bankbokser heller, men antar politiet, gitt at man spør, ville se positivt på dette om man f.eks. skulle være i utlendighet i lengre tid.

 

Øivind

 

Vel broren min har kontor i det bygget, og de er inni kontoret. Hva definerer man som "bebodd"? At man sover der? Det høres veldig vagt ut, spør du meg. Folk er der oppe oftere enn folk er her jeg bor ellers

 

 

Razortech, har ingen anelse. Tydeligvis har han forrige eieren tatt godt vare på den, som jeg også har tenkt å gjøre.

 

 

PunyViking, vel, Glocken er morsom, det er ikke mye mer å si om den, den er bra, veldig bra for prisen, enkel, komfortabel å skyte med, en drøm å pusse. Finnes sikkert bedre, men jeg er "a glock guy" :P Hämmerli 215-en er den beste .22LR pistolen jeg har prøvd hittil, sykt enkelt å få samling med den kontra Browningen jeg lånte hos dere. En ting jeg liker bedre med Hämmerlien enn GSP er at jeg ikke får sånn knekk i håndleddet på Hämmerlien, den er mer stabil også, litt lettere foran enn med GSP, men det liker jeg (man kan kjøpe lodd uansett). Avtrekket er det beste jeg har prøvd i hele mitt liv :P Kan ikke annet enn å anbefale den til hvem som helst. 208-en også selvsagt, er jo samma greia.

Link to comment
Share on other sites

Hadde glock 17 på grovfelt for første gang her om dagen, gikk IKKE bra med én arm. :)

Anbefaler å øve en del med en arm på glocken. Jeg har dog ikke justert på avtrekk eller noe. Bare så vidt skrudd på siktene :)

 

Hammerlien er bra, der her jeg bare meg selv å skylde på :)

Link to comment
Share on other sites

Vel broren min har kontor i det bygget, og de er inni kontoret. Hva definerer man som "bebodd"? At man sover der? Det høres veldig vagt ut, spør du meg. Folk er der oppe oftere enn folk er her jeg bor ellers

 

Beklager å si dette, men det er ingen som spør deg ....

 

Det du kan gjøre er å lese deg opp på Våpenforskriften

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20090625-0904.html" target="_blank

og legge godt merke til §79, 5.ledd :

Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende.

Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Deretter kan du spørre ditt lokale våpenkontor om hvilken definisjon av "bebodd" de arbeider etter.

Men tanken på at det er "uvedkommende" oftere der hvor du lagrer dine våpen enn der hvor du bor, høres lite lovende ut.

Link to comment
Share on other sites

PunyViking, vel, Glocken er morsom, det er ikke mye mer å si om den, den er bra, veldig bra for prisen, enkel, komfortabel å skyte med, en drøm å pusse. Finnes sikkert bedre, men jeg er "a glock guy" :P Hämmerli 215-en er den beste .22LR pistolen jeg har prøvd hittil, sykt enkelt å få samling med den kontra Browningen jeg lånte hos dere. En ting jeg liker bedre med Hämmerlien enn GSP er at jeg ikke får sånn knekk i håndleddet på Hämmerlien, den er mer stabil også, litt lettere foran enn med GSP, men det liker jeg (man kan kjøpe lodd uansett). Avtrekket er det beste jeg har prøvd i hele mitt liv :P Kan ikke annet enn å anbefale den til hvem som helst. 208-en også selvsagt, er jo samma greia.

 

Jeg fikk aldri den "gleden" av å prøve glock i militæret av forskjellige grunner, mest fordi jeg nesten ikke var der... Men jeg fikk prøve en for første gang for noen uker siden, og jeg likte ikke helt den reklylen. Men som du sier, du er en glock guy, og om det funker for deg så er det topp! Vi treffes vel på et eller annet stevne i løpet av året, så da får vi sammenlikne litt pistol?

 

Jeg er helt enig med det med den knekken i håndleddet av gsp, jeg skjøt relativt godt med den, men funket ikke helt. Det var vel også derfor jeg byttet den ut. Jeg skulle gjerne fått prøvd en sånn Hämmerli 215, jeg liker de matchpistolene med magasin i skjeftet. Broderen kjøper en Beretta 87 target, så den skal også vurderes. Men det spørs om jeg ikke gjør det helt enkelt og kjøper en Buckmark og modifiserer den litt... Jeg er vel en sånn skjeftespikker som det skrives litt om i andre tråder :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Vel broren min har kontor i det bygget, og de er inni kontoret. Hva definerer man som "bebodd"? At man sover der? Det høres veldig vagt ut, spør du meg. Folk er der oppe oftere enn folk er her jeg bor ellers

 

Deretter kan du spørre ditt lokale våpenkontor om hvilken definisjon av "bebodd" de arbeider etter.

Men tanken på at det er "uvedkommende" oftere der hvor du lagrer dine våpen enn der hvor du bor, høres lite lovende ut.

 

Vel, hvis "uvedkommende" i huset der våpnene er nå er broren min, så er vel moren min "uvedkommende" i leiligheten der jeg bor også da. :P Som sagt, høres veldig vagt ut den loven. Ubebodd hytte skjønner jeg da noen er der bare et par tre uker i året.

 

Faren til en kamerat av meg oppbevarer våpnene sine i kjeller etasjen som han leier ut til sønnen sin (overetasjen og underetasjen har seperate innganger, så de regnes som to seperate deler), og han mener det er lov. Så da må det jo være lov å ha våpnene i den seperate bygningen som også er bebodd flere ganger i døgnet, som vi også eier. Hvis de er SÅ jævli pirkete på det så får jeg flytte våpnene til leiligheten, men har lite lyst fordi har ikke lyst til å lage svære høl i veggen da jeg regner med jeg skal flytte ut om noen måneder :P

 

PunyViking, den Beretta-en skal visst være av bra kvalitet også, ifølge han på Intersport som anbefalte meg Hämmerli-en.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de er SÅ jævli pirkete på det så får jeg flytte våpnene til leiligheten, men har lite lyst fordi har ikke lyst til å lage svære høl i veggen da jeg regner med jeg skal flytte ut om noen måneder :P

 

Klassisk misforståing, som også nokre politidistrikt deler. Men også politiet må følga lova. FG-godkjenning betyr at visse standardkrav, som bolting i vegg/golv må utførast for at sjølve skapet skal sertifiserast som FG-godkjent. Det er eit krav til firmaet som lagar skapa. Omtrent som når ein kjører sertifiseringstesting av taljer. Ingen krev at du MÅ kjøra 5 tonn på talja kvar gong etterpå, sjølv om den er godkjent for 5 tonn. Heller er det ingen som krev at du MÅ bolta fast skapet ditt i golv/vegg. Sjekk berre kva lovdata seier om den saka:

 

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

 

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

 

Kravet til alle registreringspliktige våpen, er at dei skal oppbevarast i FG-godkjent sikkerhetsskap.

 

Kravet til skapet er at det skal godkjennast etter NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. I praksis ser du etter "FG". Står dette ein plass i skapet ditt, har du eit FG-godkjent skap.

 

Det er krav ifrå FG-nemnda til skapprodusenten at han må bolta skap for å få dei godkjente. Det er krav ifrå lovgjevar til våpeneigaren om å oppbevara våpen i eit godkjent skap, men det finst ikkje krav nokon stad, heller ikkje i Rundskriv 2009/009 om at det godkjente skapet må boltast fast. Men det er lurt.

 

Me treng altså ikkje bolta skapa. Bare eiga dei og ha våpna våre i dei.

 

Merk: Har endra teksten éin gong.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er krav ifrå FG-nemnda til skapprodusenten at han må bolta skap for å få dei godkjente. Det er krav ifrå lovgjevar til våpeneigaren om å oppbevara våpen i eit godkjent skap, men det finst ikkje krav nokon stad, heller ikkje i Rundskriv 2009/009 om at det godkjente skapet må boltast fast. Men det er lurt.

 

Me treng altså ikkje bolta skapa. Bare eiga dei og ha våpna våre i dei.

 

Merk: Har endra teksten éin gong.

 

 

Jeg tillater meg å påstå at dette er svada, fastboltingen er en del av FG-godkjenningen, om skapet ikke er boltet er det heller ikke FG-godkjent, det har samme klassifisering som et hvilket som helst klesskap med lås på. Dette er også skapprodusentene og forvaltningen sin oppfatning. For all del, motbevis det, men da skal det mer til en det du her trekker frem. Sammenligningen med taljer var fullstendig bom, dette kan ikke sies å ha noe med saken å gjøre.

 

Edit:

Synes forøvrig det er svært uheldig med slik feilaktig tolkning av lov og forskrift. Dette gjelder også fra trådstarter sin side, skapet skal stå i huset du bor i, på din folkeregistrerte adresse. At man tilfeldigvis har kontor i garasjen gir en ikke anledning til å oppbevare våpen der.

Link to comment
Share on other sites

Oppbevaringsreglene er vel vanskelig og bomme på. Det står jo så og si direkte att det skall vare bebodd og på våpeneiers adresse.

 

Videre er det en selvfölge att våpenskap må monteres ihht til tilverkers instrukser for att klassifiseringen skall vare gjyldig. Sånn er det jo uansett vilken typ av skap eller installasjon det er snakk om.

 

Selv en sveiseblind svenske som meg klarer og lese meg til dette i norske lover og forskrifter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oppbevaringsreglene er vel vanskelig og bomme på. Det står jo så og si direkte att det skall vare bebodd og på våpeneiers adresse.

 

Videre er det en selvfölge att våpenskap må monteres ihht til tilverkers instrukser for att klassifiseringen skall vare gjyldig. Sånn er det jo uansett vilken typ av skap eller installasjon det er snakk om.

 

Selv en sveiseblind svenske som meg klarer og lese meg til dette i norske lover og forskrifter :wink:

 

Det står ikke spesifikt at det skal være på våpeneiers adresse (og hvis det stod det, så er det mange som har flere adresser :P). Men uansett skal ringe politistasjonen om hva de vil jeg skal gjøre, så retter jeg meg etter dem selvsagt. Men grunnen til at jeg la opp våpenskapet på kontoret er jo fordi jeg trodde det var lov. Jeg er ingen lovbryter, ikke frivillig uansett :P

 

Angående dette har jeg et annet spørsmål, skal ammo være innelåst eller ikke? Hørt mye forskjellig angående dette, har det innelåst nå uansett, men hva om jeg vil ha 5000 skudd en dag? (jeg har bare et lite våpenskap på 14L).

Link to comment
Share on other sites

Angående dette har jeg et annet spørsmål, skal ammo være innelåst eller ikke?

Hørt mye forskjellig angående dette, har det innelåst nå uansett, men hva om jeg vil ha 5000 skudd en dag? (jeg har bare et lite våpenskap på 14L).

 

Da vil jeg enda en gang henvise deg til våpenforskriften, denne gang: § 80. Oppbevaring av ammunisjon.

 

Nå som du er våpeneier, kan du først som sist begynne å lese igjennom regelverket.

Begynn med våpenloven, fortsett med forskriften før du fyller på med rundskriv.

 

Her finner du nyttige linker, og kan stille oppfølgingsspørsmål etter at du har lest igjennom regelverket.

http://www.kammeret.no/forum/viewforum.php?f=8

 

Etter at du har gjort dette, vil du fort se at "mye forskjellig du har hørt" kanskje var bortkastet å høre på ? :wink:

 

 

 

 

Edit:

bare for å gjøre det klart, jeg prøver ikke å "pirke" på deg av personlige årsaker,

men synes at det er viktig at alle våpeneiere er klar over hvilke forpliktelser de skaffer seg sammen med våpnene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ikkje noko poeng i å lesa ting inn i teksten som ikkje står. I alle fall ikkje lovteksten. Innføre jusen skal ting vera heilt klart, utanfor tvil om ein skal bruka det som mal. Då eg gjekk gjennom lovtekstane for FG-godkjenning og våpenskap, vart ein ting heilt klart: FG-godkjenning er ein problematikk for skapprodusentane, ikkje konsumentane. Som våpeneigar skal ein ha eit skap som er godkjent av produsent.

 

Ein skal ikkje lesa ting inn i teksten som ikkje står der. La Justitia forbli blind, då blir alle behandla likt. Semantiske tydingar høyrer norskfaget til. Det som ikkje står beint fram, står ikkje. Og sidan det nærmast er forbudt å bruka hovudet nå (å visa skjønn), må me ned på bokstavnivå i lov- og regelverk, og innretta oss som best me kan.

 

Kort om ammo: Det er lov til å ha inntil 2000 skot i eit FG-godkjent skap eller betre - saman med våpen, men ikkje i våpen. (Ein kuriositet: Dei færraste magasin er rekna som våpendel, så har du ammo i magasin i skap, men ikkje har magasin i våpen, er det de facto tillate...). Godt døme på at lovverket ikkje kan gjerast vanntett. :lol:

 

Antalet skot du kan eiga utan vidare avtalar med politi/brannvesen: Du har lov å ha inntil 10000 22lr-skot og 5000 i andre kaliber. Men her er det også nokre småreglar som kjem inn, som total krutmengd mellom anna. Derfor kan du slita med 10000 22-skot, to halvkilosboksar med krut og 5000 ammo til 50BMG. (Ja. Ulovleg å kjøpa, men dei heldiggrisane som fekk før forbudet, kan ikkje fråtakast eit slikt våpen. :D )

 

All ammunisjon skal vera nedlåst. Anbefaler eit solid treskap med lås. Skulle ammoen brenna i ein husbrann, til dømes, får du ikkje så høgt trykk at du "sprenger huset av grunnmuren". Det kan du derimot risikera ved å ha tillatt total krutmengd (5kg) og knall i eit våpentomt FG-skap. Dét er nemleg lov, det, men ikkje særleg lurt. Loven pålegger deg ikkje å vera smart. :mrgreen:

 

Regelverk skal lesast som fanden leser Bibelen, det legg opp til det, og det er mest for ein sport i sporten å rekna. Jo fleire paragrafar, jo fleire smutthol. Og logisk semantikk høyrer heime i norskfaget, ikkje i jusen. Ellers så innretter me oss mest mogleg praktisk innafor det regelverket som finst. 8)

 

PS: Du har kjøpt våpen heilt etter oppskrifta for å bli ein habil skyttar. Stå på! :D

 

"I natt jag drömde något som Jag aldrig drömt förut - Jag drömde det var frid på jord och alla krig var slut!" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser ikkje noko poeng i å lesa ting inn i teksten som ikkje står. I alle fall ikkje lovteksten. Innføre jusen skal ting vera heilt klart, utanfor tvil om ein skal bruka det som mal. Då eg gjekk gjennom lovtekstane for FG-godkjenning og våpenskap, vart ein ting heilt klart: FG-godkjenning er ein problematikk for skapprodusentane, ikkje konsumentane. Som våpeneigar skal ein ha eit skap som er godkjent av produsent.

 

Det som gjør dette problematisk og som du så kjekt hopper bukk over er at skapet ikke er FG-godkjent om det ikke er boltet. Produsentene skriver nettopp i sine skriv at FG-godkjenning betinger fastbolting...

Link to comment
Share on other sites

Som Jegerbom skriver - det nytter ikke å henvise til lesing av deler av tekstene på området, spesielt ikke når kriteriene i FG godkjenningspapirene, sier klart at skap med tomvekt på under 300 kilo skal boltes fast for at godkjenningen skal ha gyldighet... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Noen er skråsikre på det ene, og noen er skråsikre på det andre.

Men er det noen som vet dette helt sikkert ?

 

Man kan jo tolke det slik:

FG godkjenningen er en sak mellom våpeneier og forsikringselskapet.

Altså....stjeles hele skapet så sier forsikringen at du ikke har brukt skapet etter foreskriften til

forsikringselskapet. Drar man så umiddelbart en konklusjon at da har man også gjort noe straffbart som onkel blå skal ta deg for ?....man har jo isolert sett oppbevart delene i et skap som typegodkjent i sin konstruksjon, og det har ingenting å gjøre med hvorvidt man har boltet det fast til gulv/vegg (satt litt på spissen). Det har bare noe med for hva forsikringselskapet vil like å se.

 

Blir som å kjøre en typegodkjent bil uten kasko forsikring. Det er ikke forbudt, men man får ikke noe fra forsikringselskapet om den blir stjelt.

 

Prøver en gang til.........er det noen som er HELT SIKRE på dette ?

Link to comment
Share on other sites

HELT SIKRE på dette?
Ja! De av oss som kan lese er det! Men hvorfor spørre hvis du ikke godtar det opplagte? Gjør som du vil selv. Det er jo DEG det går ut over når skapet er borte UTEN at du kan påvise hvor det var festet. Diskusjonen kan du fint ta med onkel i ettertid!

Bruk hodet. De letteste FG skapene veier under 50 kg. Lettvint å ta under armen, og hvis det innholder noen pistoler så.. :lol: Hvis du vil lese mer om akkurat dette så prøv her: http://fg.fnh.no/no/

Men, det finnes flere egnede tråder å ta opp dette i. TS ville ha klapp på skulderen, og ikke synsing av folk som ikke kan lese papirene som følger med skapet de har kjøpt..

Link to comment
Share on other sites

Jepp, usikker på hvorfor folk begynte å snakke om bolting av skap, det er en viss kg skapa skal være på for at de skal slippe å boltes. Husker ikke hvor mange kg, men virker fornuftig at det kanskje var 300 kg. Mitt skap veier vel 40 kg ellerno, så mitt er bolta fast i veggen. Pluss at det fulgte med utstyr for å få bolta det fast, så da er det vel ganske innlysende. Hvis du har et skap som har sånt utstyr, så skal det boltes fast, hvis det er et svært rifleskap på 300 kg og det ikke følger med det, så trengs det sikkert ikke, hvis man er max usikker så kan man vel ringe selskapet som leverer det.

 

EDIT: Når vi først er inne på lover; jeg ringte politiet i Ski og lurte på om det var lov til å transportere skytevåpen i sekk og reise med tog osv. Og personen jeg snakket med sa "nei, tenk om den blir stjålet da". Så spurte jeg om man måtte transportere våpen i bil, og da sa personen "ja". Jeg fant jo seinere ut at dette stemmer ikke, det står bare at våpenet skal være i futteral og være tomt for ammunisjon, og at det ikke på offentlig sted er lov til å bære våpenet i hylster.

 

Så er ikke alltid politiet har rett heller. Bare en liten tangent :)

Link to comment
Share on other sites

Paragrafryttere ja, kaste seg over nei!. Det er en grunn til at ellers lovlydige folk kommer ut å kjøre med ordensmakta, og det er ordet "trodde", følges gjerne av ord som t.d "har hørt at" o.s.v.

 

som en med "litt" mer enn medium interesse innenfor akkurat dette området, er det ett par ting man bare må få spikre fast.

 

Det ene er transport av våpen, der er det klart at futural sidestilles med bag, plastikkposer etc. (om man ser for seg at poenget er at våpenet ikke skal synes, er man nok i boks i en eventuell retssak).

 

Hva gjelder transport av våpen i bil, bryter jeg (og nærsagt enhver annen) til stadighet reglene. Dette fordi reglene er idiotiske, og har en form for tanke bak seg. Som går på at en ikke skal kunne kjøre rundt med skuddklart våpen.

Udelte våpen, skal altså normalt i lasterom. Tar man av sleiden på en pistol (eller bolten ut av rifla, forskjeftet av hagla o.s.v), legger den i en bag på passasjersetet, med fullt magasin liggende ved siden (ikke i, gud forby). Ja da er allt helt lovlig. Smekk på sleiden, og våpna må i bagasjen om man skal være sikker mot en overivrig ansatt hos ordensmakten.

 

Men man kan bære det fulstendigt samlet, med fult magasin liggende side om side med våpenet, i bag (ikke på seg i form av i lomme hylster etc.) midt i et kjøpesenter, i bussen o.s.v. (forutsatt at man har en ærend som anses som aktverdigt, noe som kan være at man skal ha seg litt mat på vei hjem fra skyting o.l.).

 

Lagring av våpen er derimot for det meste helt klart. Skap inntil 300kg skal være fastboltet etter produsentens annvisninger, for å å oppfylle FG godkjenningen (dette er det ingen vei utenom). Skap over 300kg har ikke krav på seg til fastbolting.

 

FG nemda er posetive til innvendige vekter i skapet, for å oppnå 300kg + (dette svaret har de vært konsekvente på), men med i vekten skal ikke våpen og annet som er lagret i skapet medregnes (kun skuffer/hyller, og vekter).

 

FG nemda godtar ikke at man fester skap mot vegg eller mot andre skap, med hull man selv har borret (kun via de hull som var i skapet fra produsentens side). Dette til etterrettning, selv om lokal kontrollør (les politiet). Ikke nødvendigvis bryr seg om slike detaljer (ligger utenfor deres fagfelt), de er nok mere interesert i om skapet er fast eller ei.

 

P.s. Grattis til trådstarter med nye våpen. Spesielt Hammerlien mener jeg du har gjort et godt kjøp med, Glock er et godt våpen, men vansklig å kontrollere (lett). Men kan bli forbausende bra med de rette delene i avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...