Jump to content

Magnum 2


Macman

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Smith & Wesson Stealth Hunter mod 629 for skyting i klassen magnum 2. jeg spurte leverandøren om den kunne benyttes i dette programmet - hvorpå svaret var ja.

I ettertid viser det seg imidlertid at revolveren har to flammeporter i front - er det mulig å få gjort noe med disse, såfremt den ikke kan benyttes i mag 2 ?

Performance centeret til Smith bekrefter at det ikke er compensator.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er en nøtt. Har du kontaktet NFS og hørt hvordan dette er i forhold til deres tekniske reglement?

Jeg vil tro du får negativ respons, da disse hullene nok vil bli karakterisert som kompensator.

 

Om du ønsker å gjøre om på det må det vel sveises, evt korte ned løp og flytte forsiktet, ikke akkurat noe man har

veldig lyst til å gjøre på et så dyrt våpen vil jeg tro. Går ut i fra at denne ikke er utbyttbar, slik som på .460-modellene?

 

Får uansett holde tråden oppdatert ift. hva du finner ut!

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jeg garantere ikke blir godtatt av en våpenkontroll desverre.

Minner sterkt om porting.

Hva du kan gjøre med det er vanskelig å si, kapping av løp utgår vel da profilen er ganske spesiell. Mulig det går å fylle det med sveis.

Tøff revolver uansett, men leit om det skaffer deg problemer. Hør med butikken hva de kan gjøre for å hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

jeg spurte leverandøren om den kunne benyttes i dette programmet - hvorpå svaret var ja.

 

Her syns jeg saken er ganske klar. Leverandøren har påtatt seg ansvar når de forteller deg som kunde at den kan benyttes i det programmet du spurte om.

 

Det de burde egentlig ha gjort var å si: "Dette kan vi ikke nok om, så du må finne ut selv".

 

Dermed hadde jeg krevd å få kjøpet hevet.

Link to comment
Share on other sites

Godt valg :-)

Stealth Hunter er en av de bedre revolveren S&W har laget på lenge og bærer preg av godt håndverk som ikke er hverdagskost på standardmodellene nå for tiden. SH har noen "old school" finesser som ekte Smith-entusiaster vet å verdsette, f. eks. tennstempel i hanen etc.

 

Det kreves noen mindre justeringer for at den skal være godkjent iht NSF,s nasjonale reglement pkt. 8.25.7.1.8 Magnum 2. De som bruker den til dette programmet har gjørt følgende:

 

* Kappet løpet litt i underkant av 0,5". NB, selv om Stealt Hunteren er matt sort i finishen er den rustfri, så løpet kan ikke blåneres. Det peneste er å polere flaten etter kuttet og la den forbli blank - blir uansett lite synlig.

* Montert sikterampe fra Jack Weigand. Med denne kan du enkelt bytte korn uten bruk av verktøy og f. eks. bruke fiberoptisk korn på baner / dager da dette er fordelaktig. Alle S&W sikter til DX modeller passer foruten Weigands egne selvfølgelig.

* Byttet baksiktet til LPA TXT - det beste siktet i markedet for tiden.

* I tillegg kan det være nødvendig å se litt på avtrekket, men ikke sikkert da mange Stealth Huntere har vært meget gode "ut-av-boksen".

 

Totalt må du regne med rundt 1500 - 2000 kroner for dette, en god investering!

Mange vil misunne deg - vær forberedt på lange blikk :-)

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg fullstendig oppunder D.A. Ett sted må man sette en skillelinje mellom kjøper og leverandør: Dersom leverandør svarer Ja på ditt konkrete spørsmål om den kan brukes i M2, skal selger ordne opp vederlagsfritt - for svarte, det er klart det skal være sånn ! Leverandør burde ikke svart så sikkert, og det florerer av mennesker som heller ønsker å svare sikkert enn å erkjenne at man ikke vet. Såpass høy standard bør det være på leverandører, og såpass høy kvalitet og egenstandard BØR LEVERANDØR ØNSKE SELV. Jegerbomx4: Hvor skal man plassere grensa for handel med ditt argument..?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at selger har noen juridisk forpliktelse til å akseptere heving av kjøpet i denne saken, jmf. Lov om forbrukerkjøp av 01.07.2002 med endringer av 01.07.2007 (Forbrukerkjøpsloven).

 

Derimot er jeg enig i at det i beste fall var klønete av selger å svare bekreftende på at revolveren kan brukes i Mag 2 i sin originale forfatning. Likevel er det rom for tolkninger da det er en kjennsgjerning at flere skyttere bruker den til dette programmet etter at de modifikasjonene jeg beskrev over er utført. Dette er å anse som mindre endringer da det ikke forandrer våpenets karakteristikk og det er ikke i konflikt med Våpenloven / Våpenforskriften.

 

Men hvorfor skulle man ville returnere et slikt glimrende våpen når det er så lite som skal til for at det lovlig kan brukes i Mag 2? Også med tanke på en plassering på topp i resultatlisten.

 

Dersom Macman virkelig vil returnere revolveren burde selgeren utvise god forretningsetikk og ta det tilbake uten diskusjon på bakgrunn av sitt utsagn, ikke minst for å opprettholde / skape seg et godt rennomé.

 

Nå fremkommer det jo ikke hvem selgeren er hvilket det absolutt burde i slike saker slik at andre lesere kan dele erfaringen med hvorvidt selgeren er til å stole på eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Jegerbomx4: Hvor skal man plassere grensa for handel med ditt argument..?

 

"Grensen" for handel? - Hva mener du med det?

 

Vel, uansett... Jeg sier ikke at det kjøper her sier nødvendigvis er galt. Jeg bare påpeker at det er lov, og faktisk en god idé i tillegg, å sjekke selv,

kjøper gjør jo faktisk også det, her i denne tråden... Men ETTER at kjøpet er gjort. I min verden er det feil rekkefølge.

 

Om S&W påstår at det ikke er en kompensator, kan det jo fint hende at leverandør selv tror at denne kan benyttes i Magnum 2 også..?

I ytteste konsekvens KAN han vel også benytte revolveren i Magnum 2, uten at runden blir poenggivende, eller..?

 

Det er ikke min intensjon å latterliggjøre eller peke på kjøper i det hele tatt, men synes det er litt merkelig at man uten videre tar alt en selger sier for god fisk.

 

Om noen har et absolutt behov for å fortsette denne avsporingen så ta det på PM, vær oppmerksom på at jeg ikke kommer til å gi noe svar. - Liten vits i å krangle om det, sikkert bare jeg som har lave forventinger til våpensjappene rundt omkring. :)

 

Ønsker uansett kjøper lykke til! - Ordner seg nok, er mange som er alright å ha med å gjøre når slikt inntreffer. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å forsvare selger, men har du ikke sett på våpenet før du kjøpte det? Sett bilder av det? Gjort bittelitt "research" før kjøp?

Synes det virker litt rart, ihvertfall med et såpass dyrt våpen.

 

Men revolveren ser jo skikkelig kul ut da :D

 

SMITH-WESSON-629-Stealth-Hunter.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har selger villedet kunden, kan det være grunn til å heve kjøp. Eventuelt kreve mangelen utbedret. Dette i henhold til samme kjøpslov som blir brukt til det motsatte syn lenger oppe her. :wink:

 

På den annen side, kan man jo lage en kile/hestesko, som man trer inn på løpet (forfra), som akkurat dekker flamme hullene (festes med to set skruer som går inn i flamme hullene, denne kan sikkert lages rimelig tynn og lett). Og vips er den lovlig o Mag2. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at selger har noen juridisk forpliktelse til å akseptere heving av kjøpet i denne saken, jmf. Lov om forbrukerkjøp av 01.07.2002 med endringer av 01.07.2007 (Forbrukerkjøpsloven).

 

Da må du nok komme deg av tronen, for paragraf 16 sier det helt klart.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html

 

Etter tre år som ettermarkedsansvarlig i en elforretning kan jeg bare den biten så alt for godt. Om selger har feilrepresentert produktet, eller han har antydet eller sagt at produktet har en egenskap det ikke har, er det en mangel. En mangel er gjenstand for heving eller kostnadsfri retting.

Problemet er at man ikke kan rette "mangelen" på produktet uten å ødelegge andre egenskaper, så her har de igrunn ikke noe annet valg enn heving av kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Performance centeret til Smith bekrefter at det ikke er compensator.

http://www.smith-wesson.com/wcsstore/SmWesson/upload/other/ProductPR/PC629%20StealthHunter.pdf

 

The Model 629 Stealth Hunter is a six-round, .44 Magnum®/.44

S&W Special revolver with a velocity increasing 7 ½ inch

MagnaPorted™ barrel.

 

8.25.4.3.2 Rekyldemping

Rekylbrems/rekyldempende innretninger, som for eksempel magnaporting,

er ikke tillatt i noen av øvelsene.

 

 

 

 

SH har noen "old school" finesser som ekte Smith-entusiaster vet å verdsette, f. eks. tennstempel i hanen etc.

 

Tror du har lest feil nå gitt. Se om du klarer å se tennstiften på DETTE bildet

Link to comment
Share on other sites

JegerbomX4: For det første får jeg ta det her og ikke i en PM, siden du sier du ikke kommer til å svare på PM :P . (Men må reflektere litt over hvorfor du på forhånd holder denne forsvarstalen - hvor er angrepet..? Vil for andre lesere da bare opplyse om at meningen din i denne tråden ikke appellerer tilstrekkelig til meg til at jeg ville sendt deg en PM, og like så at jeg ikke ville avstått fra å sende på bakgrunn av det samme. Jeg er selvstendig, og sender PM dersom jeg ønsker det. Og til slutt: Jeg synes ikke det er en avsporing verken det vi eller du diskuterer her; kan ikke se annet enn at vi holder oss til kjernen alle sammen). Men så tilbake til kjernen og til spørsmålet ditt: Det jeg mener med å sette en grense for handel, er at det i dag vil forekomme mange tilfeller hvor bestemor og bestefar kjøper avanserte julegaver til barn og barnebarn, hvorpå disse to er avhengige av å få korrekt info fra selger. Dersom det viktigste for en kjøper av en iPad er å også ha en USB-inngang på brettet, vil produktet fortone seg som et feilkjøp dersom selger har påstått en eksisterende USB-port. Dette er bare min mening ift. kjøp og salg - billig-kjeder vet vi vel alt om angående deres totale inkompetanse og elendige opplæring av unge ansatte. Det interessante her er allikevel jussen, og følgelig også spørsmålet mitt tidligere i tråden om det finnes saker som dette som er behandlet i rettsystemet, og som har resultert i en dom som i ettertid vil gjelde før - eller istedenfor - man går til skifteretten.

Link to comment
Share on other sites

The Model 629 Stealth Hunter is a six-round, .44 Magnum®/.44

S&W Special revolver with a velocity increasing 7 ½ inch

MagnaPorted™ barrel.

 

Magnaporting er jo en av de første formene for kommersielt tilgjengelig rekyldemping/munningsvippdemping som kom på markedet. MagnaPort tilbød dette på både rifler og håndvåpen. Da Freedom Arms lanserte revolveren sin i 1983 i .454 Casull, så var Magnaporting en option. Hvis man har våpenblader fra 80- og 90-tallet, så står reklamen for Magnaporting mange steder, og patentet er uten tvil ment til å dempe rekyl og redusere munningsvipp. Ikke så enkelt å gjøre noe med heller, all den tid Magnaporting er basert på langsgåenden utfresninger, og ikke hull som på en hybridkompensator.

 

Magnaport sin hjemmeside:

http://www.magnaport.com/

headlogo.gif

The original inventors of barrel porting...all others are imitators!

Our EDM process helps reduce recoil and muzzle lift on all types of firearms.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Når Mag-Na-Port er nevnt - sendte jeg min Sako 375 H&H og en 686 "over there" for Mag-Na-Porting.

 

Resultatet ble at 357`en rekylerte som en 38, og 375`en ble behagelig.

 

Men det var den gangen - det gikk an å sende våpen over, og få de hjem igjen - uten noe mikk-makk.

Link to comment
Share on other sites

Husker da Magna-Portingen kom på 80-tallet. Opprinnelig var det 2 slisser i løpet, opp og litt til siden fremme nær munningen, laget ved gnisterosjon. Senere ble det vel mer vanlig med 4 slisser.

Rekylen blir nok dempet, men det er andre ting som ikke blir det...

Munningsblåsten (og flammen!) kommer opp i V-form, som en "sprut" på hver side av kornet. (Her tenker jeg spesielt på magnumrevolvere, siden det er temaet for denne tråden.)

Og da har jeg ikke nevnt SMELLET.

 

Hvis noen tenker på å Magna-Portere gunneren sin vil jeg anbefale først å få bivåne noen som avfyrer en Magna-Portert magnumrevolver (eller avfyre selv).

Det kan gi nye inntrykk, for å si det slik.

 

Heldigvis er Magna-Portede våpen forbudt i grenene magnum 1 og 2.

Link to comment
Share on other sites

Trådstartar har gjort eit skikkeleg godt val av våpen. Gratulerer! Det ser ut som eit gjennomtenkt val til M2, og mange fleire enn eg vil glad-misunna han i magnumløypa. Og: Problemet med magnaportane treng me ikkje overdriva. Dei kan tettast på ein finsleg måte som ikkje går ut over profil eller finish av ein god finsmed/våpensmed.

 

At selgar har "drite på draget" og lovt meir enn han kan halda, er kjøpars fordel. Han får eit supervåpen modifisert til å passa til dei nasjonale reglane, og det utan tillegg i prisen! Stå på, det var dette våpenet du ville ha, og du er ikkje aleine om dét. Ikkje gå for å heva kjøpet, men krev at selgar utbetrer våpenet til å passa M2. Vederlagsfritt, sjølvsagt. Du vil ikkje angra!

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel fler som har gjort en feil?

Politiet har faktisk innvilget en søknad på ett våpen som ikke går i klassen det er søkt for... :-P

 

Spar oss for slik kverulering! :x Veldig mange våpen må modifiserast litt før dei går innafor regelverket. Alt ifrå kapping av revolvarar så dei passar i "kassa" i spesialfelt, til justering av avtrekksvekt. Å tetta magnaporting er for ingenting å rekna.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har faktisk innvilget en søknad på ett våpen som
Tviler MYE på at politiet har gjort den feilen du påstår.. Det er vel meget skjelden at søknaden blir spesifisert med alle detaljer. Normalt søkes det om et bestemt kaliber uten å ta med detaljer! Som Nooby sier: Spar oss for.... :P
Link to comment
Share on other sites

Spar oss for slik kverulering! :x Veldig mange våpen må modifiserast litt før dei går innafor regelverket. Alt ifrå kapping av revolvarar så dei passar i "kassa" i spesialfelt, til justering av avtrekksvekt. Å tetta magnaporting er for ingenting å rekna.

 

*sukk* var ment som en digresjon av viktigheten av å fordele skyld.

Beklager at jeg ikke var tydlig nok...

 

(artig den signaturen din... )

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å gjenge opp, for så å sette inn umbraco låsskruer innsatt med loocktite. Jeg gjorde det selv hjemme i skrustikka, på min Anaconda. Der var det tillsammen 8 porter som selger ikke opplyste om, eller viste på bildene da jeg kjøpte den av en kverrulant der nede i sydligere deler av landet. Jeg fant en veldig god gjengeolje hos en lokal fabrikk, filte ned skruene litt så de ikke stakk inn i løpet, og gjenget opp med 4mm. Og der har de stått et par år uten problem.

Bonusen er at jeg faktisk synes det ble pent med rustfrie settskruer fremme på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var runde hull. Og det er kanske ikke det på den revolveren denne tråden handler om?

 

MagnaPorting er langsgående spor, gnisteroderte, tror jeg. Man kan bore løpet innvendig og gjenge slik at man skrur inn en sylinder ala choke-tuber til hagle som tetter slissene fra innsiden, men da får man et glattboret parti som kan gi hastighetstap. Vil ikke være kategorisk her siden man har målt hastighetsøkning på rifler med lyddempere (når man måler demper vs ikke demper). Teorien er at man har gasstrykket, men ikke friksjonen mot riflene i pipa. Kanskje et glattboret parti marginalt over riflingsdiameteren vil være gunstig for farta...

 

Hvis man vil ha denne revolveren, og har verksted, kunnskap eventuelt platinaVisa, så kan man drille ut hele løpet og lime/krympe inne en bore liner som da vil tette magnaport-slissene.

 

Alle alternativer er dessverre kostbare...

 

Hadde virkelig hatet å slakte en så fin revolver :(

 

En ting jeg ville forsøkt:

- Avfett slissene nøye med aceton flere ganger

- Fyll løpet med modellkitt (plastelina) de første fem centimeterne, stapp det god inn slik at det kommer litt opp i slissene.

- Bland litt tynntflytende opoxy, biltemas lamineringsepoxy er nesten som maling de første 5 minuttene og kan egne seg.

- Fyll slissene med denne guffa, og la det herde lenge.

- modellkittett i løpet burde sørge for at epoxyen ikke lager bøll med riflinga.

- Mulig dette må fornyes med jevne mellomrom, men tror dette vil funke bedre på slisser enn på hull som i en hybridkompensator.

- Kanskjer lurt å ha skutt noen hundre skudd gjennom våpenet for å få litt erosjon i slissene som epoxyen kan feste i.

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å ta kontakt med din lokale "våpenpusher", og diskuter sakem med dem. Legg evt frem dokumentasjon på at denne revolveren ikke kan brukes. Dvs utskrift av reglene, ang porting.

Kan jo hende butikken kan komme med ett forslag til løsning som begge parter blir fornøyd med.

Dersom det blir total skjæring, så går veien via forbrukerrådet.

 

Står ganske klart på sidene til Forbrukerrådet:

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop ... e_av_varen" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Forbrukerkjøpsloven sier at varen skal være slik du har avtalt med selgeren. Har du opplyst selgeren om at varen skal brukes til noe spesielt, kan du kreve at varen egner seg til dette.

 

Du har kjøpt en vare, og den har en mangel.

Dette har du krav på, dersom det er en mangel ved en vare du har kjøpt:

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop ... _en_mangel" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Følg rådene her:

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...
...........Tja, synes ikke uten videre man kan kreve at leverandør skal ha inngående kunnskaper om alle programmer til enhver tid................

Det er riktigt, men da skal også levrandør holde kjeft og ikke fremstå med argumenter for å motivere kjøper uten å ha dekning for argumentene. Holder han ikke kjeft og sier noe som er feil for å få salget i box, så grenser det til lureri. Nyansene i ordleggingen der og da er så hårfine at det blir avgjørende for hva inntrykk man skal sitte igjen med.

 

En selger som sier at dem slissene ikke er en komp, kan ha ordene i behold, men det kan også vere at han vet at kjøper

kommer i trøbbel med å forsvare det.

Link to comment
Share on other sites

Har selger gitt feil/mangelfulle opplysninger har du krav på å få varen fikset/levert tilbake.

Hvis selgeren har svart at det er i orden og han ikke vet hva han snakker om så skulle han heller sagt han ikke visste dette.

I verste verste verste fall vil jo en pen sveis gjøre susen,men for guds skyld få byttet den inn :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er både Sig x-six, og Stealth Hunter i skapet. eafed1.jpg Stealt hunter på 30 meter stående 2 hender Seller & belliot fabrikkammo. Første serie rett ut av boksen. Sig deltok på trening igår, ikke et eneste skudd utenfor svarten på 17m på coltskive. Kanske bra, 2 utkastproblem, men tror kanskje ammo var litt slapp til denne, 4,2 grs N320 barry 124grs kule.

 

Noen tips til ladedata for Stealthen, Sig, og .38 med lwc i mod 67

 

2qkjmhk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er både Sig x-six, og Stealth Hunter i skapet. eafed1.jpg Stealt hunter på 30 meter stående 2 hender Seller & belliot fabrikkammo. Første serie rett ut av boksen. Sig deltok på trening igår, ikke et eneste skudd utenfor svarten på 17m på coltskive. Kanske bra, 2 utkastproblem, men tror kanskje ammo var litt slapp til denne, 4,2 grs N320 barry 124grs kule.

 

Noen tips til ladedata for Stealthen, Sig, og .38 med lwc i mod 67

 

2qkjmhk.jpg

 

Du fikk den siste de hadde på intersport? :-)

 

Har du planer om å tette magnaportingen?

Link to comment
Share on other sites

men tror kanskje ammo var litt slapp til denne, 4,2 grs N320 barry 124grs kule.

Kan det tenkes at denne ladningen er litt "kjapp" i trykkstigningeen for Barry-kulene? Da tenker jeg på de kopperbelagte Barry-kulene.

 

Klarer ikke å se at det er en spesielt slapp ladning i 9 mm militær-felt-sammenheng. 4,2 gns med et langt mer langsomtbrennende N330, og faktisk også 4,2 gns N340 og 124 gns kule er ikke ukjente ladninger for militærfeltere, såvidt jeg vet. Den siste ladningen oppfyller faktorkravet i min 6 tommers 9 mm ved 18 grader +.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...