Jump to content

Hørselvern og 22 LR


Target

Recommended Posts

Jeg vet ikke hva fasitsvaret er her, men jeg bruker ikke hørselvern når jeg skyter utendørs med 22LR. Jeg føler ikke at det smeller noe særlig mer enn et luftgevær. Ihvertfall ikke med svakt ladede patroner eller 'standard velocity'. Stinger og minimags smeller noe mer, men i grunnen ikke plagsomt mye.

 

 

edit:

Jeg tenkte da altså på utendørs skyting på 'mykt' underlag, slik som gressplen. Ved liggende skyting her, så dempes mye av lyden i bakke og vegetasjon. Ligger man på betong på standplass, så vil nok lyden bli endel kraftigere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med påkrevd mener jeg vel om det er nødvendig med hørselvern for å unngå hørselskader som nedsatt hørsel og tinitus.

 

Det er jo i grunnen bare å ta på seg klokkene for sikkerhets skyld.

 

Uttalar mig kun från personlig erfarenhet, men som mer eller mindre kroniskt plågad av tinnitus, så kan jag inte understryka nog hur viktigt det är att bruka hörselvern uansett vilken kaliber du skjuter med. Nu är det inte "uansvarig omgång med skytvåpen" som orsakt min tinnitus, snarare

"uansvarig omgång med sprengstoff" (i min ungdom för mången år sedan), men bruk av korrekt verneutstyr till enhver tid är viktigt. Detta gäller både ögon och öron. Det är betydligt lättare och mer morsomt att skaffa sig problemer med tinnitus än att bli kvitt det etterpå. :)

Link to comment
Share on other sites

Bruk hørlesvern. Tapt hørsel kommer ikke tilbake. Greit nok med ett skudd eller to på jakt, men ved trening bør det alltid være på. Når man kommer til punktet at man får problemer med å skille samtaler i et rom er det for sent. HÆ?

Link to comment
Share on other sites

Ett salonggevær (22lr) med lang pipe (60cm+) og hispeed amo. Bør i de fleste settinger utendørs trygt kunne jaktes med uten demper, spesielt "ute i naturen". D.v.s. at man ikke har harde reflekterende flater rundt seg (egentlig viktigst ved avfyring av overlydsamo). Skal man derimot skyte serier på blink, ser jeg ingen grunn til å ikke bruke hørselsværn.

 

Salonggevær (22lr) med korte piper, skytes helst alltid med demper. Eller med hørselsværn.

 

Ved en subjektiv test på min lokale skytebane, samenlignet jeg smellen av en 3006 og bruk av hørselsværn. Mot smellen av mitt salonggevær med demper og sub amo, uten bruk av hørselsværn. Det er ikke tvil i min sjel om at smellen fra 3006'n, var mye heftigere for ørene. Tiltross for gode hørselsværn.

 

Der var flere som sto og pratet på standplass (3m fra meg), som ikke skjønte at jeg hadde skutt 5 skudd i reinen (god samling også gitt :wink: ) med salongen. før etterpå. Så stor er forskjellen. De reagerte faktisk først når de hørte kulene begynte å slå inn i skiva.

 

Slik jeg ser det, er det ikke noe problem å skyte med dempet salonggevær (22lr) med sub amo, uten hørselsværn (så lenge man ikke finner det ubehagelig). Udempet eller med amo som går i overlydshastighet er det våpenets, og terrengets beskaffenhet som bestemmer om en bør ha hørselsværn ved jakt. Ved trening bør en bruke hørselsværn nesten uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker hørselvern på alt unntatt når det kun er salongen med demper og subammo som blir med ut på tur. Mulig jeg mister ett og annet dyr pga at jeg ikke finner rettningen. men det kommer nye dyr. Hørsel har man bare en sjanse på, roter man bort den så er løpet kjørt. Bruk alltid hørselvern når du vet at du skal bråke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lyden er krassere en man skulle tro.

 

Som gammel skiskytter har jeg en klar dipp i hørselskurven for frekvensen til .22LR, som kjent er det ikke vanlig for skiskyttere å bruke hørselvern. Putt ett par propper i ørene du, spesielt om du bruker halvauto.

Nylig opplevde jeg at en patron gikk av halveis utenfor kammeret, det ga ett lagt ekkelt piiiiip.

 

 

(har forøvrig også enda ett dalsøkk i hørselskurven, skapt av grovere skyts. Er nok hovedsaklig denne som gjør at bekken bruser når nattbordslampa er skrudd av :roll: )

Link to comment
Share on other sites

vi kan bytte ører du og jeg. hvis eg kan få dine så skal eg bruke hørselværn alltid når eg skyter eller er i støy. etter 1min m øra mine så lurer du nok ikke på lenger om det er nødv m hørselværn selv i svak støy :( piiiiiiiiiiiii lyden gjør meg gal avogtil,aldri mer fred og ro lenger. dette er nok pga jobb og skyting og slurv med å bruke hørselværn. kjøp deg noen propper,dei er ikke i veien når du skyter,husk bare på å ta dei ut etterpå........HÆ!

Link to comment
Share on other sites

Spør og du får svar..

 

Personlig har jeg skutt .22 LR i omtrent 17 år må det være, og svært mange skudd er blitt avfyrt. Fra subsonic til CCI Stinger, i boltrifler og halv-auto. Skutt hele dagen lang i dagesvis, kasser med ammo og aldri lagt merke til noen plager. Hørselstester som jeg har hatt jevnlig hele livet tilsier at hørselen min er så tilnærma 100% som den kan være, gitt at hørselen svekkes noe over tid uansett.

 

I tillegg til dette har jeg skutt utallige antall kuler med rifle og hagle i diverse kaliber, riktignok med hørselvern i de alle fleste tilfellene, men jeg har aldri støtt på noen som har sagt at hørselvern er i noen grad nyttig til .22 LR.

 

Men det er bare meg.

Link to comment
Share on other sites

 

Men det er bare meg.

 

Tror jeg nok :roll:

 

 

Blir dumt å måtte gjenta meg selv. Men siden din "erfaring" tilsier annerledes, kan du på noen måte fremskaffe nok dokumentasjon på at hørselvern er nevneverdig nok i bruk til skyting med .22 LR?

 

Spar meg forøvrig på eventuelle ironisk forsøk på "humor".

Link to comment
Share on other sites

Udempet 22lr (50cmløp) og uten hørselsværn, gir faderligfort piiip i mine ører. Selv om jeg overlever ett og annet skudd uten demper, er det i hvertfall bevist for min del. At man er blandt de heldige få om man kan skyte dagen lang med 22lr uten hørselsværen. Uten å ta skade av det. Jeg ville ikke ha gamblet på at man er blandt de få med stor toleranse for støy.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Blir dumt å måtte gjenta meg selv. Men siden din "erfaring" tilsier annerledes, kan du på noen måte fremskaffe nok dokumentasjon på at hørselvern er nevneverdig nok i bruk til skyting med .22 LR?

 

Spar meg forøvrig på eventuelle ironisk forsøk på "humor".

 

Bare sett opp en decibelmåler så ser man det. Alt over 85dB kan gi hørselskader, er ganske sikker på at en 22Lr rifle kommer et godt stykke over det. Samtidig har tiden man er utsatt for støy mye å si for om en får hørselskader skader eller ikke.

 

Hadde vært morro å målt dB nivået ved øret når man skyter.

Link to comment
Share on other sites

vi kan bytte ører du og jeg. hvis eg kan få dine så skal eg bruke hørselværn alltid når eg skyter eller er i støy. etter 1min m øra mine så lurer du nok ikke på lenger om det er nødv m hørselværn selv i svak støy :( piiiiiiiiiiiii lyden gjør meg gal avogtil,aldri mer fred og ro lenger. dette er nok pga jobb og skyting og slurv med å bruke hørselværn. kjøp deg noen propper,dei er ikke i veien når du skyter,husk bare på å ta dei ut etterpå........HÆ!

 

Jag har också mer eller mindre kronisk tinnitus men upplever det mycket värre när jag är sliten och/eller stressar. Det värsta jag vet är komplett tystnad, för då hör jag alltid det satans pipandet, men jag har lärt mig att leva med det någorlunda..

Link to comment
Share on other sites

På min BRNO Mod2, med A Tec demper, smeller hi speed amo, noe j#¤%&%¤!(selv med demper), og da bør hørsel vern være på. Smeller det samme med den amoen med el uten demper. Med demper og under sub amo, er den nærmest lydløs. Er også litt med hvor en skyter. På banen, inne på standplass med tak og vegger, blir smellen nokså inntens med hi speed. Uten i friluft blir det ikke samme inntense smellen.

 

Men nå bruker/kjøper jeg stortsett bare underlyds amo. Både for at den går best i rifla, og det er litt morro med (nesten) lydløs rifle. Eneste er en piskesnert lyd hvis kula treffer stokken blinken er festa på. Men er redd og forsiktig med hørselen min, så kjenner jeg smertepungtet, er det på med hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Til TS: Jeg vet ikke hvor gammel du er, men om du snakker endel med eldre skyttere (altså fra ca 35 og opp :lol: ) oppdager du nok at mange av oss har litt sliten hørsel. Jeg har ikke fartet mest på diskotek, og har alltid vært nøye med hørselvern på jobb, men nå har jeg siden midten av 30åra hatt et nært og intimt forhold til Tone Tinnitus...

For mitt vedkommende er det altså skyting som er den sannsynlige kilden til det. Har overalt og alltid vært nøye med hørselvern på baneskyting også, og ikke bare et par propper. Så det er jaktskyting og plinking med .22 som har tatt meg.

I dag jakter jeg med elektroniske vern eller lyddemper. Konsekvent.

 

Som flere har nevnt her så varierer støybelastningen (DBtrykk) med omgivelser og våpen/ammo kombinasjon. skyting rett oppover oppleves som helt annerledes enn mellom to bygninger for eksempel. Mitt råd til deg er ta deg bryet med demper og subammo, eller bruk annet vern. Konsekvent. Selv på et kraftig luftgevær.

 

Til slutt: Råd er gratis. Både gode og dårlige. Hvilket du hører på er opp til deg selv. Og ansvaret.

Kos deg med skytingen!

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Har fått meg en salong og lurer på om det er påkrevd med hørselvern med vanlig 22 LR ammo?

 

Med demper er det jo knapt en lyd, men hva med udempet avfyring?

 

Bare lurer.

det er vel ikke påkrevd ved lov som jeg vet av.

men som dem fleste her sier så er det greit å ha med vern i alle tilfeller... om det så bare er plugger(tar jo liten plass i lomma uansett)

kjenner flere med hørselskader og en med øyeskader, så mitt råd til deg er alltid å bruke briller og en eller annen form for hørselsvern.

 

ikke for å fyre oppunder noen som helst, men jeg synes det er noe rart at noen vil anbefalle andre til å skyte uten noen form for beskyttelse. bare fordi du har klart deg bra, så er det ikke sikkert andre har lik toleranse!

er øyne eller ører borte så kan en ikke få nye!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det er ikke vits med hørselvern på 22LR for rekylen lager ikke lyd

Rekylen lager aldri lyd den, det er kruttsmellen når kula forlater løpet og når kula når overlydsfart som lager lyden. Uten demper ville eg iallefall ha brukt hørselvern, det er ein piskesnert når ein bruker overlyds ammo, og ein .22 LR skyter ein som regel ein del mengde med, så for at du ikkje skal komme i 60 åra og konstand rope HÆ når folk spør deg om ting, så er det nok best å bruke hørselvern..

Link to comment
Share on other sites

Doffe, du har naturligvis rett i at et skuddsmell fra en storviltrifle lager høyere smell enn en salongrifle.

Det har bare teoretisk interesse, siden begge lager støy over faregrensen for hørselskade. 85DB er nevnt. Dette er ikke en absolutt grense, mye avhenger av frekvensen (Hertz) som støyen har. skuddsmell er midt i den farlige frekvensen for øret. Og langt de fleste salongrifler kommer over 85 DB med nokså vanlig ammo.

 

Hørselskade kommer gradvis, og kan være vanskelig å oppfatte før det er for sent. Du blir eldre du også, akkurat som oss andre, og hørselsskade er akkumulativ. Det betyr at en liten skade ikke blir bra igjen, neste gang får du en liten skade til, og plutselig oppdager du at du ikke hører gresshopper lenger, det er heller aldri totalt stille, fordi du har susing/brus i ørene.

 

Som skytter har du et valg. Du kan gidde å bruke hørselvern uansett, så hølder ørene dine lenger. Eller du kan være ung, rustfri og bombesikker, så kan vi utveksle erfaringer om høreapparater lenge før gamlehjemmet.

 

Ditt valg. Kos deg med skytingen, og vær egoistisk. tenk egensikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg ville ha fram, at hvis man ikke bruker hørselværn på storviltrifle kan skadene komme med en gang, men salongen kan den komme etter litt flere skudd :D da er jeg ferdig i denne diskjusjonen..... :shock:

 

 

Det er helt sant G.Larson men hvis du skal på jakt og kanskje skal skyte 2 skudd.

Link to comment
Share on other sites

men det er ikke noe høy lyd, det var det som var poenget mitt. Det er ikke så høy lyd som er elgerifle.

 

Jo det er en høy lyd, mer en høy nok til å skade hørselen din.

Vi er mange her inne som sliter med hørselskader i større eller mindre grad og jeg vil tippe 99,9% av oss angrer på de skuddene vi har skutt uten bruk av hørselvern. Husk at skade på hørsel som regel kommer gradvis og litt "snikete", du merker det som regel ikke før det er for sent.

 

Jeg har selv vert "ung og dum" når det gjelder bruk av hørselvern, det angrer jeg veldig på i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...