Jump to content

Oppbevare fulle magasiner- dårlig ide for fjæra inni?


vådeskudd

Recommended Posts

men den eneste grunnen til å drive med dette er sånt du ikke tar opp på dette forumet.

 

 

Ikke nødvendigvis, syntes det er kjekt å lade opp en dag eller to før jeg skal ut å skyte mens jeg ser tv eller noe. Så slipper jeg å bruke tid på lading når jeg vil skyte.

 

 

Korrekt som sistemann sier her; Det er noe jeg vil lade opp i forveien, og som i dag når jeg kom tilbake med 7 fulle magasiner siden jeg bare skjøt bitte litt - Nå slipper jeg altså å tømme magasinene og så lade de igjen senere.

 

Edit: Og takk for svaret forresten :)

Link to comment
Share on other sites

Leste en artikkel i G&A om en kar som hadde et 1911-magasin som var ladet under andre verdenskrig og som var blitt lagret i den tilstanden. Magasinet og ammunisjon fungerte helt fint, og sleiden låste i bakre stilling 60 år senere. I løpet av en så lang periode så kan man jo ikke helt utelukke at noen har tømt og fylt magasinet x antall ganger, men artikkelforfatteren presenterte det ihvertfall som om magasinet hadde vært lagret urørt i 60 år.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Dette med fjærer og slitasje kommer opp med jevne mellomrom, og de samme gamle historiene blir trukket frem, og den samme "konklusjonen" trekkes, det er ikke noe man trenger å bekymre seg over...

 

MEN- Veit noen om vitenskaplige tester eller teorier som faktisk beviser eller indikerer noe? Kanskje noen av ingeniørgutta våre med kjennskap til metallurgi har lyst til åkaste litt lys over saken?

 

Blant luftgeværskyttere eksister samme bekymring: tar fjæra skade av at geværet står spent?

Det har blitt gjort eksperimenter med luftgevær som indikerer at fjæra faktisk blir svakere av å stå spent over tid- men det er også ting nevnt som taler for at om fjæra taes i bruk etter at "skaden" har skjedd, vil fjæra etterhvert få tilbake noe av styrken.

 

Poenget mitt er at vi egentlig ikke har noe godt og presist svar på dette spørsmålet. jeg vil gjerne vite noe mer enn de gamle historiene og sannhetene vi driver og gjentar!

 

Egentlig på tide at noen av oss gjør en test... vi kunne laget en testjig for å måle fjærstyrke, fulladet(med dummies for å være politisk korrekte :lol: ) noen identiske magasiner(og målt og notert styrken på alle fjærene før testen), og ja, dere skjønner resten.

 

Goatboy, skal vi engasjere oss?

Link to comment
Share on other sites

Vel vi har vel noen McCormak magasiner liggende som kan brukes, noen av mine er ubrukte.

8 stutttjukke patroner har jeg også, men hva skal vi måle med? Lengde på fjæra? Vet ikke hva fjærstyrken er, men den er større en hva kruttvekta mi måler.

 

Selv om jeg mener dette ikke er et problem så spenner jeg ned rifler og hagler før de havner i skapet, så jeg er vel påvirket av myten jeg også :lol:

Link to comment
Share on other sites

.............men hva skal vi måle med? Lengde på fjæra?........

 

Ja nettopp.

 

Jeg har hatt dårlige erfaringer med rekylfjærer som setter seg etter bruk. Jeg hadde en FAS i .32 og nå har jeg en Sako. Rekylfjæren blir merkbart kortere etter bruk på begge to. På FASen ble den så kort at sluttstykket ikke ble presset mot kammermunningen med stor nok kraft, og det resulterte i klikk.

 

OK dette er ikke magasinfjærer men prinsippet er det samme.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge diverse amerikanske forumer, så er det ikke noe problem å ha magasinene ladet, og liggende over tid.. Det er bruken som svekker fjæren..!

 

Q. Can I store ammo pre-loaded in magazines for an extended period of time? Won't the magazine springs wear out and cause feeding problems? Shouldn't I rotate my mags?

Shouldn't be a problem;

 

No and;

 

Probably not.

 

What wears out springs are cycles of compression and expansion and also over-compression. So, every time you "rotate" your mags, you are causing additional wear by cycling the spring. Loading and unloading magazines will cause more problems than loading and storing them for good. For best results USGI magazines are probably the best bet because many aftermarket magazines use cheap springs.

 

One AR15.com member reportedly discovered a fully loaded 20 round USGI mag that was loaded in the Vietnam era. 20 some years later it not only functioned fine but continues to do so. Others have reported 1911 mags and Luger mags loaded up since World War II that continued to function perfectly when first fired after 40 years.

 

When you're ready to pack them away, you can fit 28 loaded USGI 20 round mags in a .50 cal ammo can if you lay them down sideways 4 to a layer. You can also fit 14 USGI 30 rounders this way, with a lot of slack space left over.

 

.30 cans will hold 14 USGI 20 rounders laid flat without a hitch.

Link to comment
Share on other sites

OK dette er ikke magasinfjærer men prinsippet er det samme.

 

Nei, prinsippet er ikke det samme. vi vil undersøke om fjæra tar skade av å stå i spenn over tid. Eksempelet ditt med rekylfjær handler om mange brutale raske koprimeringer.

 

Det kan nok være rett med raske komprimeringer, men det var ikke mange - kun noen stevner så var det gjort.

 

Men ved nærmere ettertanke så kan det jo være dårlige fjærer, for med 1911 pistolene har jeg overhodet ikke noen sånne observasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Man kan måle to ting underveis: hvor mye fjæren(e) endrer seg lengdeveis, og hvor mye kraft som skal til for å komprimere dem.

 

Men egentlig bør man ha to grupper: en som står komprimert hele veien, og en som blir utsatt for målinger underveis.

 

Egentlig behøver det ikke bli så dyrt heller, man kan kjøpe seg en liten bunke magasinfjærer. Mulig man får rabatt fra wolff når man kjøper pakke med fler like!

 

Jeg begynner faktisk å vurdere å gjennomføre dette på orntli.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt dårlige erfaringer med rekylfjærer som setter seg etter bruk. Jeg hadde en FAS i .32 og nå har jeg en Sako. Rekylfjæren blir merkbart kortere etter bruk på begge to. På FASen ble den så kort at sluttstykket ikke ble presset mot kammermunningen med stor nok kraft, og det resulterte i klikk.

 

Dette er akkurat det samme som jeg har erfart med Unique og Pardini i .32. Så man kan nok (forholdsvis) trygt konkludere med at rekylfjærer slites av å brukes. For min del er det en del av "vinterrutinen" å bytte rekylfjær og -buffer.

Link to comment
Share on other sites

Som så mange har skrevet allerede, fjærer slites ikke av å stå statisk i spent stilling men av den dynamiske belastningen ved bruk. Varmgang og rask bevegelse sliter fjæra fortere, derfor er rekylfjærer som ligger inntil eller rundt pipa spesielt utsatt ved hurtigskyting.

 

Det som sliter aller mest er overbelastning, altså at man komprimerer fjæra mer enn den tåler. I enkelte magasinkonstruksjoner (spesielt ved ombygging med +x magasinbunner e.l.) er det mulig å stappe i flere patroner enn fjæra tåler, den blir i så fall skadd i det man fyller magasinet og ikke av å stå fylt over tid.

 

Jeg har en original Colt Lightning pumperifle som ble produsert omkring 1885. Inne i mekanismen på denne sitter det ei lita men stiv bladfjær som altid er spent når sluttstykket er i fremre stilling; det er ikke mulig å spenne ned alle fjærene i våpenet samtidig. Denne lille bladfjæra presser opp patronstopperen for å styre så bare en patron om gangen kommer ut av magasinet, og den presses ned når sluttstykket er fremme i låst posisjon. Med unntak av repetering ved bruk har altså denne fjæra stått spent i ca 125 år. Den fungerer utmerket den dag i dag.

Link to comment
Share on other sites

Mindre fomling på standplass når man har stappa skudd i magasinene på forhånd....

SÅ ja, det er et sikkerhetsaspekt med det.

 

Men poenget til Flash og undertegnede er nok at Man skal tenke på at det ikke bare er NSF som driver med skyting og kun deres regler som gjelder. Det finns mange andre forbund for skyting i kongeriket. :D

Link to comment
Share on other sites

Høres jo fornuftig ut.. Hviss jeg bruker ca 10 cek på å fylle et mag til min pardini 22. Og skyter et program på 65 skudd med prøveserie så kunne jeg spart litt over to minutt på å kjøpe 12 nye mag til ca kr 4800.- Vil nok bruke penga på no anna da tror j :)

Link to comment
Share on other sites

Høres jo fornuftig ut.. Hviss jeg bruker ca 10 cek på å fylle et mag til min pardini 22. Og skyter et program på 65 skudd med prøveserie så kunne jeg spart litt over to minutt på å kjøpe 12 nye mag til ca kr 4800.- Vil nok bruke penga på no anna da tror j :)

 

Ikke bare bør du lære deg å skrive korrekt, men du må nok ta deg et lesekurs også (fordi jeg skrev at spørsmålet gjaldt "rent mekanisk")

Link to comment
Share on other sites

I tilegg vil jeg tro at sikkerheten på norske felt standplasser hadde blitt bedre om man krevde at skytteren hadd ferdig ladd magasine, i stedet for at de står å fomler med å fylle magasin samtidig som de ikke helt vet hvor de skal gjøre av pistolen.... (Nå er det jo heldigvis blitt lov med hylster så det hjelper jo en hel del)

Link to comment
Share on other sites

For å komme tilbake til topic. Det var en tråd med med lignende tema-oppspent slagfjær i rifle- her inne nylig.

Om det var slik at fjærspennet ikke endrer seg ved statisk belastning, hvorfor er da alle produsenter av momentnøkler (av utløsertype)svært nøye med å preisere at nøkkelen skal spennes ned når den ikke brukes for å unngå at det oppstår unødige avvik.

I sammenheng med magasinfjærer er det vel heller slik at reduksjonen i spenn er neglisjerbar og derfor kun har akademisk interesse.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg klarer å finne på nett av info med vitenskaplig karakter snakker om og besrkriver beregninger av hovedsaklig tre ting:

 

-At fjæra setter seg, altså forandrer lengde, uten at fjærstyrken endres(fjærstyrken handler om hvor mye en fjær komprimeres pr tilført kraftenhet).

 

-Slitasje på fjærer ved gjentatt dynamisk belastning.

 

-Overbelastning.

 

Jeg finner ingentig som kan kalles vitenskapelig om hvordan en fjær oppfører seg under statisk belastning over tid, men det er mulig jeg ikke klarar å søke riktig.

Link to comment
Share on other sites

Har hylster vært forbudt å bruke tideligere?

Det har vel egetnlig ikek det, men nå er det i det minste nærmest påbudt og man har blitt kvitt elendigheten med at følk går å vifter med jernet mellom standplassene.

 

Det har forøvrig vært sterkt uglesett med hylster i enkelte kretser på feltskyting, men forbudt var det vel aldri.

Link to comment
Share on other sites

Kryp (creep på engelsk) i fjærer er et reelt problem. Spesielt ved høye temperaturer, men også når de er statisk belastet over lang tid. Vanskelig å finne noe spesifikt på det, men jeg lærte om emnet i materiallære (tror jeg det var) på HiB.

 

Samtidig tror jeg det er et større problem i høykapasitetsmagasiner, siden fjæren der ofte står under betydelig høyere press enn et single-stack-magasin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...