vådeskudd Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 God aften godtfolk Dumt spørsmål her; Hvordan er det å la magasin ligge fullada (eller like under fullada) med skudd sånn rent mekanisk? Blir fjæra unødvendig raskt slapp da? Tenker da på perioder på mellom 1-3 dager, og noen ganger opp til en ukes tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slemmo Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Har ingen betydning, fjæra blir dårlig av bruk, ikke av å være komprimert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Husker Erik Braathen testet magasiner ved å la dem ligge fulladet i en 8-9 mnd før funksjonstest.. Magasinene dine tåler det helt fint, men den eneste grunnen til å drive med dette er sånt du ikke tar opp på dette forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolldeig Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 men den eneste grunnen til å drive med dette er sånt du ikke tar opp på dette forumet. Ikke nødvendigvis, syntes det er kjekt å lade opp en dag eller to før jeg skal ut å skyte mens jeg ser tv eller noe. Så slipper jeg å bruke tid på lading når jeg vil skyte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vådeskudd Posted December 30, 2010 Author Share Posted December 30, 2010 men den eneste grunnen til å drive med dette er sånt du ikke tar opp på dette forumet. Ikke nødvendigvis, syntes det er kjekt å lade opp en dag eller to før jeg skal ut å skyte mens jeg ser tv eller noe. Så slipper jeg å bruke tid på lading når jeg vil skyte. Korrekt som sistemann sier her; Det er noe jeg vil lade opp i forveien, og som i dag når jeg kom tilbake med 7 fulle magasiner siden jeg bare skjøt bitte litt - Nå slipper jeg altså å tømme magasinene og så lade de igjen senere. Edit: Og takk for svaret forresten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Leste en artikkel i G&A om en kar som hadde et 1911-magasin som var ladet under andre verdenskrig og som var blitt lagret i den tilstanden. Magasinet og ammunisjon fungerte helt fint, og sleiden låste i bakre stilling 60 år senere. I løpet av en så lang periode så kan man jo ikke helt utelukke at noen har tømt og fylt magasinet x antall ganger, men artikkelforfatteren presenterte det ihvertfall som om magasinet hadde vært lagret urørt i 60 år. - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Jeg er nok paranoid Lad opp og vær glad, magasinene dine tar ikke skade av det på noen måte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Dette med fjærer og slitasje kommer opp med jevne mellomrom, og de samme gamle historiene blir trukket frem, og den samme "konklusjonen" trekkes, det er ikke noe man trenger å bekymre seg over... MEN- Veit noen om vitenskaplige tester eller teorier som faktisk beviser eller indikerer noe? Kanskje noen av ingeniørgutta våre med kjennskap til metallurgi har lyst til åkaste litt lys over saken? Blant luftgeværskyttere eksister samme bekymring: tar fjæra skade av at geværet står spent? Det har blitt gjort eksperimenter med luftgevær som indikerer at fjæra faktisk blir svakere av å stå spent over tid- men det er også ting nevnt som taler for at om fjæra taes i bruk etter at "skaden" har skjedd, vil fjæra etterhvert få tilbake noe av styrken. Poenget mitt er at vi egentlig ikke har noe godt og presist svar på dette spørsmålet. jeg vil gjerne vite noe mer enn de gamle historiene og sannhetene vi driver og gjentar! Egentlig på tide at noen av oss gjør en test... vi kunne laget en testjig for å måle fjærstyrke, fulladet(med dummies for å være politisk korrekte ) noen identiske magasiner(og målt og notert styrken på alle fjærene før testen), og ja, dere skjønner resten. Goatboy, skal vi engasjere oss? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Vel vi har vel noen McCormak magasiner liggende som kan brukes, noen av mine er ubrukte. 8 stutttjukke patroner har jeg også, men hva skal vi måle med? Lengde på fjæra? Vet ikke hva fjærstyrken er, men den er større en hva kruttvekta mi måler. Selv om jeg mener dette ikke er et problem så spenner jeg ned rifler og hagler før de havner i skapet, så jeg er vel påvirket av myten jeg også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Er da bare å fylle et magasin, vente i noen år og teste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 men hva skal vi måle med? Lengde på fjæra? hjemmebygget jigg og egnet fjærvekt, burde ikke være vanskelig å få til. men det blir endel jobb om det skal gjøres vitenskapelig... men det må da eksistere vitenskap om fjærers slitestyrke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hipshot Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 .............men hva skal vi måle med? Lengde på fjæra?........ Ja nettopp. Jeg har hatt dårlige erfaringer med rekylfjærer som setter seg etter bruk. Jeg hadde en FAS i .32 og nå har jeg en Sako. Rekylfjæren blir merkbart kortere etter bruk på begge to. På FASen ble den så kort at sluttstykket ikke ble presset mot kammermunningen med stor nok kraft, og det resulterte i klikk. OK dette er ikke magasinfjærer men prinsippet er det samme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 OK dette er ikke magasinfjærer men prinsippet er det samme. Nei, prinsippet er ikke det samme. vi vil undersøke om fjæra tar skade av å stå i spenn over tid. Eksempelet ditt med rekylfjær handler om mange brutale raske koprimeringer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Lodd og kompresjon av fjærer målt i mm? Bør være en enkel jigg, men for å ha noen verdi bør vi kanskje ha 10 magasiner og måle hver andre mnd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alyssis Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Ifølge diverse amerikanske forumer, så er det ikke noe problem å ha magasinene ladet, og liggende over tid.. Det er bruken som svekker fjæren..! Q. Can I store ammo pre-loaded in magazines for an extended period of time? Won't the magazine springs wear out and cause feeding problems? Shouldn't I rotate my mags? Shouldn't be a problem; No and; Probably not. What wears out springs are cycles of compression and expansion and also over-compression. So, every time you "rotate" your mags, you are causing additional wear by cycling the spring. Loading and unloading magazines will cause more problems than loading and storing them for good. For best results USGI magazines are probably the best bet because many aftermarket magazines use cheap springs. One AR15.com member reportedly discovered a fully loaded 20 round USGI mag that was loaded in the Vietnam era. 20 some years later it not only functioned fine but continues to do so. Others have reported 1911 mags and Luger mags loaded up since World War II that continued to function perfectly when first fired after 40 years. When you're ready to pack them away, you can fit 28 loaded USGI 20 round mags in a .50 cal ammo can if you lay them down sideways 4 to a layer. You can also fit 14 USGI 30 rounders this way, with a lot of slack space left over. .30 cans will hold 14 USGI 20 rounders laid flat without a hitch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hipshot Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 OK dette er ikke magasinfjærer men prinsippet er det samme. Nei, prinsippet er ikke det samme. vi vil undersøke om fjæra tar skade av å stå i spenn over tid. Eksempelet ditt med rekylfjær handler om mange brutale raske koprimeringer. Det kan nok være rett med raske komprimeringer, men det var ikke mange - kun noen stevner så var det gjort. Men ved nærmere ettertanke så kan det jo være dårlige fjærer, for med 1911 pistolene har jeg overhodet ikke noen sånne observasjoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Man kan måle to ting underveis: hvor mye fjæren(e) endrer seg lengdeveis, og hvor mye kraft som skal til for å komprimere dem. Men egentlig bør man ha to grupper: en som står komprimert hele veien, og en som blir utsatt for målinger underveis. Egentlig behøver det ikke bli så dyrt heller, man kan kjøpe seg en liten bunke magasinfjærer. Mulig man får rabatt fra wolff når man kjøper pakke med fler like! Jeg begynner faktisk å vurdere å gjennomføre dette på orntli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Hvis du har tre magasiner og jeg har tre burde det funke? Tre vi fyller og lar ligge, tre vi måler med jevne mellomrom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
federal79 Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Kloke ord som blir skrevet her, men selv så har jeg egne ritualer før stevne, samtlige magasiner blir demontert og fjæren strekt. Har funket i mang år det og... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Domino Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 Jeg har hatt dårlige erfaringer med rekylfjærer som setter seg etter bruk. Jeg hadde en FAS i .32 og nå har jeg en Sako. Rekylfjæren blir merkbart kortere etter bruk på begge to. På FASen ble den så kort at sluttstykket ikke ble presset mot kammermunningen med stor nok kraft, og det resulterte i klikk. Dette er akkurat det samme som jeg har erfart med Unique og Pardini i .32. Så man kan nok (forholdsvis) trygt konkludere med at rekylfjærer slites av å brukes. For min del er det en del av "vinterrutinen" å bytte rekylfjær og -buffer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Som så mange har skrevet allerede, fjærer slites ikke av å stå statisk i spent stilling men av den dynamiske belastningen ved bruk. Varmgang og rask bevegelse sliter fjæra fortere, derfor er rekylfjærer som ligger inntil eller rundt pipa spesielt utsatt ved hurtigskyting. Det som sliter aller mest er overbelastning, altså at man komprimerer fjæra mer enn den tåler. I enkelte magasinkonstruksjoner (spesielt ved ombygging med +x magasinbunner e.l.) er det mulig å stappe i flere patroner enn fjæra tåler, den blir i så fall skadd i det man fyller magasinet og ikke av å stå fylt over tid. Jeg har en original Colt Lightning pumperifle som ble produsert omkring 1885. Inne i mekanismen på denne sitter det ei lita men stiv bladfjær som altid er spent når sluttstykket er i fremre stilling; det er ikke mulig å spenne ned alle fjærene i våpenet samtidig. Denne lille bladfjæra presser opp patronstopperen for å styre så bare en patron om gangen kommer ut av magasinet, og den presses ned når sluttstykket er fremme i låst posisjon. Med unntak av repetering ved bruk har altså denne fjæra stått spent i ca 125 år. Den fungerer utmerket den dag i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssp1 Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Der jeg skyter er det ikke lov å ha no i magasinet før lading er sagt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Det er det ikke noe forbud om der jeg skyter... med mindre det er under et NSF stevne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashman Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 NSF har en sånn toskete regel, ja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssp1 Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Trodde d hadde noe med sikkerhet å gjøre jeg Ser heller ikke problemet med å fylle mag når lading blir sagt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Mindre fomling på standplass når man har stappa skudd i magasinene på forhånd.... SÅ ja, det er et sikkerhetsaspekt med det. Men poenget til Flash og undertegnede er nok at Man skal tenke på at det ikke bare er NSF som driver med skyting og kun deres regler som gjelder. Det finns mange andre forbund for skyting i kongeriket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssp1 Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Høres jo fornuftig ut.. Hviss jeg bruker ca 10 cek på å fylle et mag til min pardini 22. Og skyter et program på 65 skudd med prøveserie så kunne jeg spart litt over to minutt på å kjøpe 12 nye mag til ca kr 4800.- Vil nok bruke penga på no anna da tror j Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vådeskudd Posted January 1, 2011 Author Share Posted January 1, 2011 Høres jo fornuftig ut.. Hviss jeg bruker ca 10 cek på å fylle et mag til min pardini 22. Og skyter et program på 65 skudd med prøveserie så kunne jeg spart litt over to minutt på å kjøpe 12 nye mag til ca kr 4800.- Vil nok bruke penga på no anna da tror j Ikke bare bør du lære deg å skrive korrekt, men du må nok ta deg et lesekurs også (fordi jeg skrev at spørsmålet gjaldt "rent mekanisk") Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssp1 Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Burde nok lært meg å skrive bedre ja. Men fikk inntrykk av at folk syntes det var en smart måte å spare tid på men jeg glemte jo di som skyter praktisk ol.. som faktisk har mange magasiner. Sorry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 I tilegg vil jeg tro at sikkerheten på norske felt standplasser hadde blitt bedre om man krevde at skytteren hadd ferdig ladd magasine, i stedet for at de står å fomler med å fylle magasin samtidig som de ikke helt vet hvor de skal gjøre av pistolen.... (Nå er det jo heldigvis blitt lov med hylster så det hjelper jo en hel del) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 For å komme tilbake til topic. Det var en tråd med med lignende tema-oppspent slagfjær i rifle- her inne nylig. Om det var slik at fjærspennet ikke endrer seg ved statisk belastning, hvorfor er da alle produsenter av momentnøkler (av utløsertype)svært nøye med å preisere at nøkkelen skal spennes ned når den ikke brukes for å unngå at det oppstår unødige avvik. I sammenheng med magasinfjærer er det vel heller slik at reduksjonen i spenn er neglisjerbar og derfor kun har akademisk interesse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted January 2, 2011 Share Posted January 2, 2011 Det jeg klarer å finne på nett av info med vitenskaplig karakter snakker om og besrkriver beregninger av hovedsaklig tre ting: -At fjæra setter seg, altså forandrer lengde, uten at fjærstyrken endres(fjærstyrken handler om hvor mye en fjær komprimeres pr tilført kraftenhet). -Slitasje på fjærer ved gjentatt dynamisk belastning. -Overbelastning. Jeg finner ingentig som kan kalles vitenskapelig om hvordan en fjær oppfører seg under statisk belastning over tid, men det er mulig jeg ikke klarar å søke riktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freeride Posted January 2, 2011 Share Posted January 2, 2011 (Nå er det jo heldigvis blitt lov med hylster så det hjelper jo en hel del) Har hylster vært forbudt å bruke tideligere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted January 2, 2011 Share Posted January 2, 2011 Har hylster vært forbudt å bruke tideligere? Det har vel egetnlig ikek det, men nå er det i det minste nærmest påbudt og man har blitt kvitt elendigheten med at følk går å vifter med jernet mellom standplassene. Det har forøvrig vært sterkt uglesett med hylster i enkelte kretser på feltskyting, men forbudt var det vel aldri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simen_s_k Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 MEN- Veit noen om vitenskaplige tester eller teorier som faktisk beviser eller indikerer noe? Kanskje noen av ingeniørgutta våre med kjennskap til metallurgi har lyst til åkaste litt lys over saken? Send in episodeforslag til mythbusters! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jlovold Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Kryp (creep på engelsk) i fjærer er et reelt problem. Spesielt ved høye temperaturer, men også når de er statisk belastet over lang tid. Vanskelig å finne noe spesifikt på det, men jeg lærte om emnet i materiallære (tror jeg det var) på HiB. Samtidig tror jeg det er et større problem i høykapasitetsmagasiner, siden fjæren der ofte står under betydelig høyere press enn et single-stack-magasin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.