Jump to content

Sluttstykket mitt knakk!


VeT|Us

Recommended Posts

Sluttstykkegangen til Mausern ble plutselig litt kronglete, men jeg tenkte dette hadde å gjøre med noen gode kuldegrader og dårlig smøring/oljing.

 

Tok ut bolten idag for å klargjøre til banetur imorra. Bolten kom ut i to deler!

 

Børsa har ikke blitt matet noen atomladninger.

 

pc270032x.jpg

pc270033.jpg

pc270034o.jpg

 

 

Hva har skjedd, og hva gjør jeg med børsa? Jeg trenger nytt sluttstykke til en M67 i 6,5x55 så vet noen om en børsemaker som har liggende?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel dette som kalles material tretthet. Alle materialer har vel ei grense, for når det er på retur/oppløsning, og går tilbake til naturen og sine opprinnelses stoff. Det er helt sikkert ikke den vanskeligste riflen å ny bolt til. Sikkert flere her på forumet, som har sånne liggende i skap/skuffer. Første gang jeg har sett en bolt bli oppløst sånn.

Link to comment
Share on other sites

Vet|us,

Ta det med imorra. Regner med at mitt M98-sluttstykke passer, og holder deg igang enstund. Mausersluttstykker er neppe vanskelige å få tak i.

 

Ta det med, dette skal vi finne ut av.

Lukter sprøbrudd pga. kulde og for mye settherding - men det er folk på jobben som kan slikt (enda :wink: ) bedre enn meg. OG har utstyret for å undersøke.

Her skal det studeres.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som et tretthetsbrudd i materialet. Man kan spekulere i om det er den eneste låseklakken som har hatt kontakt. Kanskje eieren har formeninger ut fra slitasjemerker. Bolten er nok ikke laget av støpgods som nevt i tråden. Den grove krystallstrukturen som man kan se på bildet skyldes dårlig varmebehandling av stålet. Jeg har liten erfaring med gamle Mausere og det er det en grunn til. Jeg stoler rett og slett ikke på kvaliteten i arbeid og materialer. Mange skryter hemningsløst av gamle Mausere, men jeg er nå litt betenkt :?

(Men det skjer også mye rart med moderne rifler.... :( )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et mauser sluttstykke liggende, antakelig noe spansk? er merket med en sirkel med noe som ligner en firebladet propell inni å hevarm som står rett ut, er forniklet.

 

passer i G33/40'n men er litt for "stort" til å få i lås i M67'n min.

 

Er rustpitrete å fælt, ser ikke ut men gratis hvis du vil ha det.

Link to comment
Share on other sites

Når uhellet er skjedd er det fine med mauser M98 er at du får deler i "alle" våpenbutikker.

 

Eksempelvis Landrø, Børselars og Jakt &friluft vet jeg har et utvalg sluttstykker. Betalte kr 400 sist for et orginalt sluttstykke og de hadde omsmidde til ca 600.-.

 

Har de ikke så få et fra en rifle i butikken så kan de bare kjøpe inn et nytt(gammelt).

 

Ser ut som om sluttstykket ditt bare har" tatt all belastningen" ene siden, samt trolig noe feil tilpasset kammer.

Link to comment
Share on other sites

Patronene til Vet|us er av helt normal størrelse, og ingenting tyder på noe feil tilpasning. Det er heller ingenting som tyder på at klakkene har tatt skjevt, de er slitte (har merker altså) begge to. Lett studering viser tilløp/begynnende sprekk også på den andre fremre låseklakken... For å si det sånn, mitt eget M98 sluttstykke ble grundig studert en stund. Men det ser helt perfekt ut.

Den andre materialteknologen så på den sa som jeg "sprøbrudd" ved første øyekast - men hun vet heller ikke at sluttstykker skal være seige. Tretthet er vel det mest sannsynlige.

 

Lånt stykke ble tolket med skivelapper på hylsebunn og godkjent, skyting med lånt sluttstykke forløp helt etter planen.

Har det gamle her nå og skal gjøre det rent og kikkelitt på det i lupe. Haler det ned på jobb og får ekspertene til se på det en av dagene.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke være utmatning (uttrykket "tretthetsbrudd" blir ikke brukt lenger :wink: ), det kan være en kombinasjon av grovkornet struktur, kulde og kanskje og noen form for sprekker. Litt belastning da så sprekker det lett.

Jo grovere korn jo mer følsomt er det for omslagstemperatur (temperaturen stål oppfører seg som glass).

Bruddflata så ikke særlig glatt og finkorna ut. I tillegg så det ut som det var et skikt mot overflata, kanskje soneherding. Her kan det lett ha vært en herdesprekk.

 

Vet du hvor gammelt sluttstykket er?

Krigsmausere kan vel være rimelig labre i kvalitet.

 

Edit:

For at det skal kunne kalles utmatning må det finnes striasjoner (mikroskopisk) eller rastlinjer (makroskopisk) (begge er bølgelignende struktur i bruddflata). Har dere sett noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

En kamerat påpekte just noe jeg har glemt å tenke over:

 

Tross at ladningene mine ligger godt over middels/nær maks,

så har hylsene mine vært ganske sotete.

 

Da har vel heller ikke hylsene klebet nok mot kammeret, og for mye kraft har kanskje blitt påført sluttstykket med dette som resultat? Eller?

 

Nytt sluttstykke er ordnet til den nette sum av kr 300 hos Kjell Waage på Rosseland.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en dreven sjel kommer dette fra at ekspanderen på dien min er for grov, og at kulene dermed ikke får nok hold i hylsehalsen. Med påfølgende lavt trykk/soting. Det virker logisk for meg, for ladningene er ikke slappe.

Hvis noen har andre idèer så kom med dem.

Link to comment
Share on other sites

Tigergutt i 5,6x50R som du prøvde i dag har sotet hylsene under to forskjellige forhold:

1) Da de omladde RWS-hylsene etter mange sizinger og trimminger ble litt ujevne i halsens godstykkelse. De kamret da noe trangt og sotet med frisk ladning.

2) Med nye, uglødede hylser og litt slapp ladning. Kamret lett.

 

Godt å høre at det ordner seg med nytt sluttstykke til nice price.

Takk for en fin tur i mildværet, har mye å lære og stikker gjerne med igjen. Må kjøpe noen liter ris, en pøs på hauet er ikke akkurat drømmeanlegget ;-)

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Jeez, føltes nesten sånn ja. Bare at jeg hadde liiiitegrann mer klær på.

Jo, skulle bare mangle at du ikke skulle låne. Er jo bare ei moderne drittbørse som er ødelagt med kikkertsikte så den skal ikke brukes før til sommeren/høsten igjen :lol:

Var den gamle grevling i godlune?

JJ

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en dreven sjel kommer dette fra at ekspanderen på dien min er for grov, og at kulene dermed ikke får nok hold i hylsehalsen. Med påfølgende lavt trykk/soting. Det virker logisk for meg, for ladningene er ikke slappe.

Hvis noen har andre idèer så kom med dem.

 

Stemmer bra med mine erfaringer. Fikk soting på hele hylsene etter at jeg hadde tromlet de en gang (6,5x55). Ladningen var en passe baneladning med N150, husker ikke ladningen, men de sotet noe voldsomt. Andre hylser presset i samme dien, med samme ladning men som ikke var tromlet, var helt rene etter skyting. Det var siste gang jeg tromlet hylser, selv om de var fine med en gang, så de helt forferdelig ut etter skyting. Disse var det også veldig lett å sette kuler i samt å trekke ekspanderknappen gjennom, så kuleholdet var nok noe dårlig, rett og slett på grunn av for lite friksjon i halsen.

Link to comment
Share on other sites

Du sier lite om kule og kruttvalg. Det er ganske avgjørende i tillegg til holdet i hylsehalsen. Soting kan føre til større belastning ja. Har hatt soting fra ladninger som skulle være normale. Gikk opp noen grain med krutt og det hele fungerte så godt at jeg har brukt ladningen de ti siste år.

 

Det er ikke sikkert at sprekken har oppstått nå. Kan ha vært en overbelasting langt tilbake i tid. Vanskelig å vite.

 

Stålet de brukte var vel ganske enkelt og var avhengig av riktig herding/varmebehandling. Er sluttstykket svekket på noe vis vil jeg tippe på at feilen i så fall ligger i varmebehandlingen. Var helt på slutten av krigen at stålet virkelig ble dårlig. Ingen kilder jeg gidder å lete opp. Bare fra huet.

 

Ble vel produsert en 15-20 millioner av mausertypesluttstykkene før, under, og etter basketaket. Noen promille inneholder sikkert feil. Store tall.

 

Få deg et nytt sluttstykke. Sjekk patronspill og anlegg. Don't worry be happy. Mr Paul Mauser har sørget for at det hele går pyntelig for seg.

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Noen assorterte bilder tatt gjennom guttungens lekemikroskop/stereolupe (Konus WF10)

 

 

IMG_5631.jpg

 

IMG_5632.jpg

 

IMG_5633.jpg

 

IMG_5634.jpg

 

IMG_5635.jpg

 

IMG_5638.jpg

 

Det er ingen bølger eller render som tyder på utmattingsbrudd, kornstrukturen er finere og har en retning (perpendikulært på overflaten) helt ved overflaten, noen 1/10mm tykt. Kornene ellers ser grove ut.

Det er noe fett inni sprekken der den synes å ha startet., men bare knapt 1mm inn. Sluttstykket generelt viser tegn til å ha vært rustent, og en kan lure på om det er korrosjonsbetinget? Evt. at det her vært for kaldt rett og slett - for det grovkornede stålet? Det var jo ikke varmt sist vi skjøt Vet|us - colaen min frøs med god margin.

 

Mere forstyrrende var dette:

IMG_5625.jpg

 

Altså rundt den andre låseklakken

IMG_5626.jpg

 

IMG_5627.jpg

 

IMG_5628.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

[...]Sprekkene er omtrent like gamle tror jeg, dvs. nokså nye. [....]

Tja, de trenger ikke være så veldig nye:

ae8cps.jpg

For mitt (absolutt utrente) øye ser det ut til at sprekken har vokst i hvertfall i 5 trinn, hvorav trinn 1 ser veldig gammelt ut.

Link to comment
Share on other sites

Men heldigvis har M98 en 3. sikkerhetsklakk bak på sluttstykket. Altså selv om begge foran hadde gitt seg samtidig ville nok den siste holdt sluttstykket på plass vil jeg tro. (Ikke at jeg ville anbefalt noen å skyte med sprekt sluttstykke altså, men tror ikke du ville lagd en RFK av børsa selv om begge hadde gitt seg samtidig)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok vi kan utelukke brukerfeil. Her er noen observasjoner fra statisk prøvning av mauserkasser:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=36484

 

Statiske brudforsøg på mauser m96 og mauser m98 viser brud ved belastninger på mellem 12 og 16 ton.

En munter hejmmeladning med tændhættepunktering levere let tryk på sluttstykket på mellem 5 og 8 ton,

 

Typisk var rækkefølgen for en mauserhavari

1 sætning af modhold for underste lukkeklakk

2 sætning og skade af øverste delte lukkeklakk

3 3. lukkeklakk går i funktion

4 låsekassen deler sig i udfræsning for tommeltot

5 tab af øverste lukkeklakk og derefter gennembrud af modhold for underste lukkeklakk

 

Med dette som bakgrunn må man gjøre mye mer enn å skyte noen friske hjemmeladninger i børsa, og uansett stemmer ikke hendelsen med forventet feilmodus.

Link to comment
Share on other sites

Det var -8°C. Om du mener oppe på vannet hvor vi skjøt langt.

 

Metallurgen, denne type stål skal da ikke sprekke på denne måten? Uansett overbelastning eller ikke? Som Fulmen også sier?

Det er så rart at det ikka her røket under stress, men etter på, eller kanskje låseklakkene har blitt holdt på plass av godset i kassa og ikke fått lov til å brekke av mens den var i lås?

 

Forresten ang. close calls etc.. så langt som det kan være før 3. klakk tar i så ser jeg for meg en hylseavriving i det minste, så lystig skulle det nok blitt uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om den fra starten av hadde grov kornstruktur og muligens sprekk fra herding, kan herdesprekken ha vokst noe under skyting til den til slutt ble kritisk i kombinasjon med kulda, og gi et sprøbrudd.

 

Med store nok korn er ikke en omslagstemperatur over -8 usannsynlig. Under omslagstemperaturen vil stålet oppføre seg sprøtt ved hurtige påkjenninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...