Jump to content

Konkret spørsmål om våpenskap


Litago

Recommended Posts

Hvis du skal feste skapet i tre- eller platevegg er det viktig at skruene skrus inn i reisverk/stendere. Bruk store treskruer (eks 6-8 mm diameter, 60-80mm lengde) og ikke spar på antallet. Gjerne 6-8 stk. Hvis du ikke ser hvor stenderne er ut fra spikerrekker, kan du f eks låne en stenderfinner i en byggvareforretning.

 

Franske treskruer har ganske grunne gjenger, og gir ikke så god feste som kvalitets-treskruer.

 

Hvis du skal feste skapet i betongvegg kan f eks 4 stk 10mm ekspansjonsbolter være passe. Altså med "metallanker". Ikke bruk plastplugger - de sitter dårlig.

 

Håper dette er til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

For at kravene til FG-godkjenning skal være oppfyllt skal skapet leveres med en monteringsveiledning/beskrivelse som angir hvordan skapet skal festes. Når skapet er montert (inkludert blending av evt ubrukte hull) som beskrevet av fabrikant er det en godkjent montering.

Alle andre fancy løsninger (vekter i skapet, sokkel osv) er ikke godkjente løsninger.

Link to comment
Share on other sites

For at kravene til FG-godkjenning skal være oppfyllt skal skapet leveres med en monteringsveiledning/beskrivelse som angir hvordan skapet skal festes.

Korrekt, mer konkret kan ikke svaret være.

 

Alle andre fancy løsninger (vekter i skapet, sokkel osv) er ikke godkjente løsninger.

Rettelse: Egenproduserte løsninger er ikke godkjente, skapet kan godt være godkjent ved bruk av korrekt sokkel.

Link to comment
Share on other sites

Nja, nå har jeg faktisk snakket med FG kontoret om dette med sokkel. Om sokkelen er lager av stålplater på 4mm eller mer og ikke gir adgang til festeboltene (festes innefra skapet), og om sokkelen er festet i produsentens egne hull. Ser de ingen problemer med dette (egenprodusert eller ei). I tillegg hadde de ingen innvending mot å legge i vekter i skapet, for å oppnå 300kg+.

 

I tillegg var de svært så intereserte i om jeg ville ha FG testet og godkjent en universal sokkel for salg til sikkerhetsskap/våpenskap (basert på noen ideer jeg har om utforming av slike).

 

Derimot var det tvert nei for etthvert hull man måtte finne på å borre selv i skapet. :!:

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at mitt Seifuva 149D måtte skrus fast i de 4 ferdiglagde høla i bunnen. Bruk et borr på f.eks 3 mm og borr opp høla i golvet før du skrur inn f.eks franske treskruer. Jeg har brukt 8x120mm franske treskruer i golvet på mitt skap. Og jeg har borra 3 høl i bakveggen, og montert franske treskruer der også. Skal like å se den som stikker av med skapet mitt. Spesielt siden det ikke står festa i yttervegg, så det hjelper lite å bruke motorsag å skjære rundt skapet og bruke bil til å dra det ut av huset. Men jeg har uansett så lite interessante våpen, at jeg tviler sterkt på at jeg er den 1. som får besøk av noen som skal stjele noe.

 

Du oppi her som påstår at franske treskruer ikke er spesielt bra, er jeg totalt uenig med. Jeg personlig mener at på treverk, så er nettopp franske treskruer noe av det beste man kan bruke.....jeg sier ikke at dem er best, men dem er i det øvre sjiktet, og evt. deler 1. plassen med noen andre. Men hver sin smak.

 

Til dere som evt. leier bolig, så kan det vel være vanskelig å få tillatelse av bolig eieren til å lage høl i golvet. Og da veit jeg faktisk ikke om noen løsninger med mindre skapet har egenvekt på 300 kg. eller mer. Har du betong i golvet, så må du som nevnt over her bruke ekspansjonsbolter som er til formålet. Jeg liker i tillegg til bolter i golvet, å ha noen i en av vegga også jeg da.

 

Men det står i papira til alle FG skap at det skal ha skruer der og der. Så hvis du følger det, så er du safe mtp lovverket ihvertfall. Magefølelsen har også litt å si hos meg ihvertfall, derfor valgte jeg å sette 3 i bakveggen også.

 

Lykke til 8)

Link to comment
Share on other sites

Er vel de færreste som har betongvegg i ordets forstand, og slik spekulering har lett for å ryktes og bli værre og værre, og er gjerne årsak til at vi får tråder som denne.

Ja det er helt sant, men dette leste eg som sakt for 7 år siden, om det var en sånn regel så har de vel gått fra den, Eg har tre vegg, så det får vel holde. Men er det en regel som sier at ikkje våpen skap kan stå i utehus/bod? Uten godkjenning fra politiet?

Link to comment
Share on other sites

Igjen, med mindre du hoster opp en skriftlig bekreftelse på dette fra FG så er det ikke en godkjent løsning.

Skal forsøke å se om jeg får svarene skriftlig.

 

 

Men han var rimlig klar på at løsninger som var klart sterkere enn skapet eller normal fastbolting av skapet, var ok.

Men når det kom til å borre i skapet for å montere slike løsninger, da steilet han tvert (ikke at jeg har noen grunn til å tro at onkel ikke vil bruke skjønn på ting som ser fornuftigt ut).

 

Grunnen til at han ikke ville godta borring i skapet, var at man kunne risikere å svekke skapet. Og derfor må skapet være testet med disse hullene, for at de skal godtas.

 

For de fleste av oss med gangsyn, så vet vi hva som er ok og hva som ikke er ok innenfor det å borre noen hull uten å svekke ett slikt skap (med tanke på de ti minuttene det skal holde). Men vi får ikke noe ok fra FG nemda for slike hull.

Link to comment
Share on other sites

Du oppi her som påstår at franske treskruer ikke er spesielt bra, er jeg totalt uenig med. Jeg personlig mener at på treverk, så er nettopp franske treskruer noe av det beste man kan bruke.....jeg sier ikke at dem er best, men dem er i det øvre sjiktet, og evt. deler 1. plassen med noen andre. Men hver sin smak.

 

Hei Kenneth,

Bedriften jeg jobber i produserer våpenskap. Vi har testet et stort antall forskjellige skruer for forankring i tre og betong. Uttrekkskraften for franske treskruer var lavere enn forventet, og et stykke under de beste.

 

Men rett skal være rett: De 8x120 mm franske treskruene som du bruker bør være mer enn tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Kan du skrive noen ord om hvilke type skruer som var de beste også? Forsåvidt ikke overrasket, da gjengene er forholdsvis grunn og toppen av gjengene ikke er spesielt skarp på franske skruer.

 

Hei Lars,

Vi fikk best resultater med betongskruer som er beregnet på å skrus rett inn i betong (i forborrede hull), dvs uten plastplugg eller anker. Disse betongskruene har 7,6mm diameter (hvis jeg husker rett) og fås i 70 og 90mm lengder. Vi kjøper dem fra Fischer, men andre skrueprodusenter lager dem også, og de kan kjøpes i jernvarebutikker.

 

Disse skruene ga best resultater i tre. I betong ga de også høy uttrekksstyrke, og vi leverer derfor med 6 stk med hvert våpenskap. Metallekspansjonsbolter gir også høy uttrekkskraft i betong, og da klarer man seg med færre (f eks 4 stk 10mm eller 2 stk 12mm).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Igjen, med mindre du hoster opp en skriftlig bekreftelse på dette fra FG så er det ikke en godkjent løsning.

Da har jeg vert i kontakt med FG nemda (de ringte meg opp), siste derifra er at innlagte vekter er ok. Utvendige løsninger er foreløpig en sak mellom kontrollør og deg som privatperson. Mer om dette i egen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg boltet fast mitt nye skap også. Ble 4 x 12mm ekspansjonsbolter i skapryggen mot betongveggen.

120mm hulldybde. I montasjeanvisningen kunne jeg lese at minst fire hull måtte benyttes for fastbolting.

 

Jeg ringte PSSO angående mitt skap og lurte på om det var greit å borre to nye hull bak, da mitt skap har fire i bunn og to i toppen bak. Dette var ifølge dem helt iorden.

 

Da var det frem med Hiltien og borre hull både i skapryggen og betongen.

Dro til boltene til jeg ikke klarte mer. Så skal nok noen tonn til før dette gir seg.

 

Jeg var ikke særlig happy om tanken om å slå hull i parketten under skapet, så dette var gledelige nyheter for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har planer om at feste mitt skap med følgende type av ekspanderende bolt i M8

http://www.rawlplug.co.uk/Sweden/index. ... &Itemid=34

 

planen er at bruke fire i veggen, som er en innervegg og fire i bunn gjennom standard parkett og gulvsponplate.

 

Det blir da totalt åtte i skapet. er det noen som har en formening hvis dette er "godt" nok?

 

JEg har problemer med at plassere skapet sånn at jeg får tilgang til stender osv.

Link to comment
Share on other sites

Har et PSSO S5-1 (fikk det for 2150,- :D) jeg skal feste i betongvegg og -gulv, men vet ikke hva det anbefales å feste med? Murplugger med skrue, ekspansjonsbolter eller betongskruer? Dimensjon og lengde?

 

Skapet har bare 2 hull bak, men hvis det som Motörhead sier er greit å borre 2 nye hull bak i PSSO-skap er det jo greit. Tror likevel jeg sender dem en mail om dette bare for å få det skriftlig.

 

edit: er dette noe originale greier?

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg boltet fast mitt nye skap også. Ble 4 x 12mm ekspansjonsbolter i skapryggen mot betongveggen.

120mm hulldybde. I montasjeanvisningen kunne jeg lese at minst fire hull måtte benyttes for fastbolting.

 

Jeg ringte PSSO angående mitt skap og lurte på om det var greit å borre to nye hull bak, da mitt skap har fire i bunn og to i toppen bak. Dette var ifølge dem helt iorden.

 

Da var det frem med Hiltien og borre hull både i skapryggen og betongen.

Dro til boltene til jeg ikke klarte mer. Så skal nok noen tonn til før dette gir seg.

 

Jeg var ikke særlig happy om tanken om å slå hull i parketten under skapet, så dette var gledelige nyheter for meg.

 

Bare som en liten bemerkning, da det i denne tråden er sagt mye tull om skruer og uttrekksverdier. Hvis du trekker til en eksp.bolt til du ikke klarer mer da er den betydelig redusert mtp. utr. verdi i forhold til hvis du hadde trukket den til med riktig moment. Alle slike innfestninger skal skrus til med moment. Til de som påstår at såkalte "franske treskruer" ikke sitter noe særlig i treverk, kan dere dokumentere det? Jeg jobber med slikt til daglig, så det kunne vært interessant å høre om de som uttalte seg hadde noen faglig bakgrunn, eller bare synser i vei.

Link to comment
Share on other sites

Har et Duunskap. Varmekabler i gulvet forhindret bruk av feste i gulv. Borra 4 nye hull i bakvegen på skapet slik at jeg fikk feste i stenderverk i veggen. Brukte så franske treskruer ihht antall og dimensjon oppgitt fra produsent. Kan ikke se at noe justerering av plasseringen av bolthullene i ei 4 mm stålplate på baksiden av skapet har noen praktisk betydning. Om noen mot formodning skulle finne på å bryte løs skapet klarer de det med et spett og dugelig med makt uansett plassering av 4 treskruer i stendere. Nei, jeg har ikke kontrollert om ekstra hull i bakplate er godkjent, men dette er den eneste fornuftige måten å få festa skapet på, så da får det duge for min del. Av og til må en ta til vettet i stedet for å finspikke på regler og forskrifter i uendelighet.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som skal legge inn vekter i et våpenskap for å få det over 300kg. Har dere dette da på betongulv? Vist det står på vanlig trebjelkelag så må dere huske på at et std gulv er prosjektert for en nyttelast på 2 kN/m. dvs 200kg pr kvadratmeter.

 

Dette er etter gammal husk, men er ganske sikker på dette.

Link to comment
Share on other sites

Du oppi her som påstår at franske treskruer ikke er spesielt bra, er jeg totalt uenig med. Jeg personlig mener at på treverk, så er nettopp franske treskruer noe av det beste man kan bruke.....jeg sier ikke at dem er best, men dem er i det øvre sjiktet, og evt. deler 1. plassen med noen andre. Men hver sin smak.

 

Hei Kenneth,

Bedriften jeg jobber i produserer våpenskap. Vi har testet et stort antall forskjellige skruer for forankring i tre og betong. Uttrekkskraften for franske treskruer var lavere enn forventet, og et stykke under de beste.

 

Men rett skal være rett: De 8x120 mm franske treskruene som du bruker bør være mer enn tilstrekkelig.

vist du skal få benyttet 120 mm treskruer,da må du vel ha tømmervegger?
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Bare som en liten bemerkning, da det i denne tråden er sagt mye tull om skruer og uttrekksverdier. Hvis du trekker til en eksp.bolt til du ikke klarer mer da er den betydelig redusert mtp. utr. verdi i forhold til hvis du hadde trukket den til med riktig moment. Alle slike innfestninger skal skrus til med moment. Til de som påstår at såkalte "franske treskruer" ikke sitter noe særlig i treverk, kan dere dokumentere det? Jeg jobber med slikt til daglig, så det kunne vært interessant å høre om de som uttalte seg hadde noen faglig bakgrunn, eller bare synser i vei.

 

 

Klarer du å stramme til med 60Nm med en 30cm skralle og enda være redd for å trekke for hardt?

Altså ca 180kg kraft ytterst på verktøyet.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som skal legge inn vekter i et våpenskap for å få det over 300kg. Har dere dette da på betongulv? Vist det står på vanlig trebjelkelag så må dere huske på at et std gulv er prosjektert for en nyttelast på 2 kN/m. dvs 200kg pr kvadratmeter.

 

Dette er etter gammal husk, men er ganske sikker på dette.

Nå er de fleste bjelkelag og dekker dimensjonert for 3 kN/m2. Tidligere var 2 kN/m2 det vanlige i bolighus. Eldre hus er kanskje dimensjonert for 1,5.

Punktlaster på 300kg bør uansett ikke være noe problem om gulvet er dimensjonert for 200kg/m2. Det skal isåfall tåle 200 kg på hver eneste kvadrat samtidig, og det er det ikke mange som har hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...