Jump to content

Statskogs revepolitikk - avstemming!


Ranger

Er det riktig av Statskog å kreve betaling av jegerne for revejakt?  

251 members have voted

  1. 1. Er det riktig av Statskog å kreve betaling av jegerne for revejakt?

    • Ja
      52
    • Nei
      191
    • Vet ikke
      8


Recommended Posts

Les denne artikkelen. Jeg blir så eitrende oppgitt og forbanna over Statskogs revepolitikk, du snakker om kynisme og frekkhet! :shock: Jeg siterer:

 

* "Jo Inge Breisjøberget i Statskog oppfordrer jegere til å lade børsa for revejakt"

* "Ingen jegere i Vefsn, Grane og i Hattfjelldal har så langt denne jaktsesongen rapportert å ha skutt rev." (Det ble rapportert 2 rev i fjor)

* "-Dette er jo litt pussig, i og med at Statskog ofte har fått pepper for å gjøre for lite for å bedre rypebestanden, for eksempel i form av skuddpremier på rovdyr som rev. (sier Breisjøberget)"

* "Breisjøberget lover at jegere i løpet av kort tid skal få anledning til å kjøpe et eget rovviltkort."

* "-Men det er jo full anledning til å jakte på rev på grunnlag av det ordinære jaktkortet."

 

Altså; hvorfor i svarten kan ikke folk jakte rev GRATIS, hvis han absolutt vil reven til livs?? Og sånn som praksisen er, så er det UMULIG å komme igang med revejakt på statens grunn fra jaktstart 15. juli, fordi småviltkortene legges ut langt senere!

 

Enten er Jo Inge Breisjøberget i Statskog kynisk og pengegrisk, eller så tror han jegerstanden i området er en gjeng idioter. Jeg vet ikke hva som er verst. :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synes dette er noe av det smarteste som statskog har kommet med de siste 30 år! hvis dette får gravyrjegerne til å skyte rev så er målet oppnådd.

Om du vil betale for revjakt er vel opp til deg? Skal rypebestanden opp må vi jakte predatorer og da spesiellt rev.

Komisk at det kun er rapportert inn to stykker i fjor, vet personlig om 51 døde rever fra mine jaktkretser...

Link to comment
Share on other sites

I naboalmenningen min praktiserer de "Poeng" for hvert innlevert rovdyr, fra kråke og grevling til rev. Når man har nådd et visst antall poeng får man utstedt gratis småviltkort året etter. Mener det er satt opp en pengepremie også, til den med høyest poengsum når året er over.

 

Jeg syns ikke noe om at det skal koste noe om man "bare" vil jakte rev. Dette er jakt som i det minste burde vært helt gratis. Men jeg forstår det godt om man ønsker å registrere alle som skal jakte likevel, i form av et jaktkort. Spørsmålet da er om prisen bør ligge på kun selvkost for utstedelse og registrering, eller om man MÅ kjøpe småviltkort for å jakte rev. Når jaktstart på rev er lenge før de begynner å selge småviltkort blir det bare komisk og dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en følelse av at dette rovviltkortet også inkluderer andre typer predatorer også, som kråke, ravn, måke, mink, røyskatt osv, men tiden vil vise om man må betale for dette også...

 

Jeg synes det er sykt at lovlydige jegere må betale for å skyte rev iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Statskogs revepolitikk

 

Ganske interessant, tatt i betraktning at veldig mange private skogeiendommer lar folk jakte så mye predatorer de vil helt gratis, eller til og med betaler skuddpremier for rev og lignende. Samtidig så får man inntrykk når man leser på Kammeret at svært mange her inne innbiller seg at private eiendommer er det værste som finnes for jegere, og at alt hadde vært så mye bedre hvis stat/kommune hadde eid alt sammen...

Link to comment
Share on other sites

@Ranger:

 

Er ikke dette et svar på kritikken om at man ble rammet av det samme jaktforbudet dersom Statskog fant ut at de skulle frede rypa? Da alt lå under samme jaktkort, mener jeg.

Er det ikke også nærliggende å håpe at dette "revekortet" kommer til å koste en symbolsk sum? En tjuekr. f.eks?* (glekko.)

 

Hva gjelder kjøp av kort så har jeg de to siste årene kjøpt kort hos inatur fra 15. Juli, og trenger dermed ikke vente til butikkene får kortblekka tilsendt sånn bortimot advent.. :wink:

 

*lagt inn min forståelse av symbolsk sum som svar på innlegget under :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rev er da vilt det også! dyret har en egenverdi og for enkelte kan det utgjøre en stor verdi å skyte en rev... vil si jeg har mye mer respekt for en som feller 20 rev iløpet av en sessong en 20 elg..! Greit nok at det blir sett på som skadedyr, men hva er negativt med å betale litt for å jakte smårovdyr? ser for meg at prisen kanskje bare blir en symbolsk sum som 100kr pr år eller noe. Dette vil gi statskog mye bedre oversikt over hvor mye smårovvilt som jaktes og hvor mye som skytes, da det nok også er tenkelig at rapporteringsprosenten øker gjennom dette kortet. Dette er ikke noe annet en et posotivt initsiativ fra statskog og burde egentlig ha kommet for lenge siden....

 

Enkelte mener jo også at man burde dokumentere skutt smårovvilt i et område før man kan få rett til å jakte småvilt i området... på den måten kan man "tvinge" "oslo jegeren" til å bidra på den fronten også, og ikke bare høste av overskuddet... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Statskogs revepolitikk

 

Ganske interessant, tatt i betraktning at veldig mange private skogeiendommer lar folk jakte så mye predatorer de vil helt gratis, eller til og med betaler skuddpremier for rev og lignende. Samtidig så får man inntrykk når man leser på Kammeret at svært mange her inne innbiller seg at private eiendommer er det værste som finnes for jegere, og at alt hadde vært så mye bedre hvis stat/kommune hadde eid alt sammen...

 

 

Det gamle Øst tyskland prøvde det der, med stat /kommune som eide all jakt, det endte også med at har du sagt A så må du si B, og Staten plukka ut de personene som var betrodde til å jakte og eie våpen, Som jeg føler så tror jeg ikke mange her inne hadde vært i samme i samme heldige situasjon hvis det samme hadde skjedd her til lands .

Link to comment
Share on other sites

Nåja, jeg mener fortsatt at alt av predatorer burde vært gratis å jakte og uten at man må fylle ut et kort. Jaktrapportering har man jo uansett hver vår. Det hadde nok stimulert flere til å jakte rev og annet. Da ser jeg bort fra de som tar seg til rette, de gjør jo en god jobb sånn sett... Vitterligen skulle det vært skuddpremie på statens grunn også, men Statskog sier de ikke har lov til gi skuddpremier, av en eller annen grunn.

 

Jeg liker tanken om at man burde kunne vise til felling av predatorer for å kunne jakte rype, med DET gjør helt sikkert ikke Statskog...

Link to comment
Share on other sites

I allmeningen her (Ringsaker) må du kjøpe småvilt kort, innenbygds: 1365 kr, hvis du ønsker å jakte rev.

Du har jo riktig nok tilgang til resten av småvilt jakta i dette kortet også da.

 

Men, det som irriterer meg noe grenseløst er at jakta på predatorer, dvs: rev, kråke og mink, ikke starter før

14/9 her og alt stenger 23/12.

Samme med and og due... også har dem noe dem kaller "tidlig" jakt, denne er fra 10/9 til 13/9 på de samme artene, til den nette sum av 1000 kr :evil: (mår er det søknad på, avslutter 23/12)

 

Rype bestanden her er laber eller fraværende i forhold til andre deler av landet.

 

 

På spørsmål om hvorfor dem ikke åpner and og due før, fikk vi svar om at det var pga " de andre beite dyrene".... :shock:

På spørsmål om hvorfor dem stenger fuglejakta 31/10, fikk vi til svar: Nei, dem fleste hadde vel jaktet fra seg da...

På spørsmål om hvorfor dem ikke åpner for jakt på predatorer i henhold til jakttidsrammene, slik at vi har større mulighet

til faktisk å kunne redusere predatorene og øke muligheten for mere matnyttig vilt, var svaret: Nei, vi ser ikke behovet.

Skjønn det den som kan.

SÅ, er du 16 år og har ei hagle i Ringsaker, synes jeg oppriktig synd på deg..Det er dyrt og du har dårlig tid!

Er du i tillegg pliktoppfyllende og går på skolen, ja da lurer jeg på om det nesten er verdt det. En forferdelig holdning

synes jeg.

 

Når dem gir jegerene i distriktet kun en tilmålt tid for enkelte typer jakt, så tviler jeg på at de dagene dem har

mulighet til å jakte, blir brukt til skadevilt. Og jeg mener dette er bokstaveligtalt å bæsje på leggen.

 

 

Beklager at jeg sporet av litt Ranger, noe frustrasjon bare.

Link to comment
Share on other sites

Statskogs revepolitikk

 

Ganske interessant, tatt i betraktning at veldig mange private skogeiendommer lar folk jakte så mye predatorer de vil helt gratis, eller til og med betaler skuddpremier for rev og lignende. Samtidig så får man inntrykk når man leser på Kammeret at svært mange her inne innbiller seg at private eiendommer er det værste som finnes for jegere, og at alt hadde vært så mye bedre hvis stat/kommune hadde eid alt sammen...

 

Snu litt på det. Det finnes MANGE private eiendommer hvor jakt ikke er tilgjengelig i noen form for almenheten. -Enten den er eksklusiv for de som kan betale mest, at eier vil jakte helt alene eller at eier er "dyrevenn" og ikke tillater jakt over hodet på sin eiendom...

Link to comment
Share on other sites

Der jeg hovedsaklig jakter på smårovvilt er det gratis jaktkort. :D

Og skuddpremie på rev, mår, mink, røyskatt, kråke, ravn og skjør. :D

De har skjønt att det er veldig viktig med viltstell.

Er forøvrig privat og kommunal grunn.

Link to comment
Share on other sites

Snu litt på det. Det finnes MANGE private eiendommer hvor jakt ikke er tilgjengelig i noen form for almenheten. -Enten den er eksklusiv for de som kan betale mest, at eier vil jakte helt alene eller at eier er "dyrevenn" og ikke tillater jakt over hodet på sin eiendom...

 

Dette er et godt poeng. Jeg har ofte tenkt at man burde gjøre noe med dette i regi av NJFF, men kanskje også NOJS/kammeret.no. Om grunneier vil ha småviltjakten for seg selv er en ting, men flere burde absolutt tillatt jakt på smårovvilt i hele jakttiden for disse. Jeg tror nok at om NJFF/NOJS/kammeret.no og kommunene gikk sammen og kjørte en kampanje mot grunneierene så ville flere kanskje innse at de har alt å vinne på å tillate jakt på smårovvilt.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en følelse av at dette rovviltkortet også inkluderer andre typer predatorer også, som kråke, ravn, måke, mink, røyskatt osv, men tiden vil vise om man må betale for dette også...

 

Jeg synes det er sykt at lovlydige jegere må betale for å skyte rev iallfall.

 

Ja, det er helt sykt at man må betale for å drive viltpleie. Man burde heller ha oppmuntret jegere til å drive viltpleie med skuddpremier som bonus.

De behøver ikke å betale ut skuddpremiene i form av penger, men kunne f. eks ha delt ut t-skjorter, krus, dagskort etc..

Jeg skrev et innlegg tidligere i år hvor det kom inn en kommentar fra Statskog, meldingen lød som følger:

 

"Hei! På vegne av Statskog, vil jeg informere om at problematikken rundt rovviltjakt ikke er så vanskelig som det tydeligvis gis inntrykk av. Statskog kan utstede manuelle rovviltkort. For å få dette, ta kontakt med Statskogs Friluftstorget tlf. 07800 (tast 2) eller friluftstorget@statskog.no Statskog planlegger imidlertid et eget rovviltkort som vil bli tilgjengelig for kjøp på jaktportalen http://www.inatur.no" target="_blank innen 1. desember. Informasjon om dette vil også komme på Statskogs nettside http://www.statskog.no" target="_blank Hilsen Anne Berit, info.avd. på Statskog."

 

For å si det slik, i år har jeg kjøpt sesongkort på skogsfugl hos en privat grunneier, terrenget er stort og prisen er det halve av det jeg må betale hos Statskog, færre jegere, bedre bestand av fugl og i tillegg kan jeg drive viltpleie året rundt så lenge man følger jakttidene og det uten å måtte betale noe ekstra for det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen gjør dette enkelt - ringte til lokal forening med ønske om å bruke vinterferien til litt revejakt. Gratis håndskrevet lapp med godkjenning fra formannen i NJFF med ønske om skitt jakt. Skjønner nå hvor heldig jeg er når jeg leser noen av innleggene.

Link to comment
Share on other sites

Statskog virker for meg som en gjeng med forgubbede elgjegere, skal jeg være ærlig.

 

Revejakt er veldig i vinden og det er en ypperlig rekrutteringsarena. Om det skal koste noe for et kort, så bør det heller være snakk om en symbolsk. sum. Aller helst gratis.

 

Det må dessuten mer enn 2 felte rev til for å dra på bestanden. Og når folk hverken kjøper kort eller rapporterer inn felt rev, ja så bør det jo ringe ei bjelle hos de.

 

Her har vi en skuddpremie på 500. Nabokommunen har 700. Dette frister folk. Ser noen nevner premier og dette er helt topp. Men jeg mener at skuddpremie pr. felt rev er et mye bedre alternativ enn å lage en konkuranse ut av det. Da føler hver og en at det er gøy å felle rev. Man kan faktisk tjene inn ammunisjonen med slike skuddpremier;)

 

Vi er iferd med å bli et revejaktmiljø der vi prøver å dra med unge ivrige jegere. Dette burde statskog satset mer på! Revejaktkurs/weekend....

Link to comment
Share on other sites

Hei - vi på info.avd. i Statskog følger diskusjonene med interesse. Vi har fått vår småvilt-ansvarlige, Jo Inge Breisjøberget, til å kommentere diskusjonen og håper at dette er nyttg informasjon:

 

Vi merker oss at det er et visst engasjement rundt predatorjakt og ikke minst revejakt på Statskogs grunn. Det er bra! Vi står for våre uttalelser i pressen og mener at den alminnelige småviltjeger også må ta i et tak skal vi få flere ryper/skogsfugl å jakte på.

 

Selvfølgelig skulle en del ønske seg at vi også delte ut skuddpremier. Det er ikke mulig på Statskogs grunn. Trenger dere utdypende svar på dette så må dere kontakte Direktoratet for Naturforvaltning som setter våre rammebetingelser, eller Landbruks og Matdepartementet som er vår eier. Den ballen legger vi derfor død.

 

Vi er også av den oppfatning at jakt på predatorer er jakt og utmarksnæring på linje med jakt på mer ”matnyttig” vilt. Det er vanskelig, det er krevende og du verden så moro. Vi prøver å gjøre dette så tilgjengelig som overhodet mulig. Det kan være en naturlig innfallsport for nye jegere og vi utfordrer stadig vekk NJFF til å komme med innspill på slike opplegg. Det er nemlig slik i dag at Statskog er en organisasjon med få ansatte i forhold til areal og oppgaver. Vi kan ikke selv arrangere slike kurs, men må støtte oss på lokalforeninger av NJFF osv.

 

Statskogs smårovviltkort er like rundt hjørnet. Vi skulle også ønske at det bare var å trykke opp kort og selge i bulk, men det er nødvendigvis en del avklaringer som må gjøres først. At vi må ta betalt for kortet skyldes at dette er jakt på lik linje med all annen småviltjakt. Vi er pålagt å sjekke at dere som jegere har betalt Jegeravgiften og det følger også noe administrasjon med en slik kortordning. Vi vil følge med på hvor predatorene blir skutt for om mulig kunne måle effekten av jakta. Prisen er satt til kr 100,- og det burde ikke avskrekke noen, verken ung eller gammel. For den summen kan du jakte alt lovlig smårovvilt innenfor satt jakttid på Statskogs grunn. Kortet vil altså ikke gjelde på statsallmenning, da disse styres av lokale fjellstyrer etter Fjelloven.

 

For de som ikke kan vente på at kortet kommer så gjelder fortsatt denne muligheten: Statskog kan utstede manuelle rovviltkort. For å få dette, ta kontakt med Statskogs Friluftstorget tlf. 07800 (tast 2) eller friluftstorget@statskog.no

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Flott at Statsskog har noen "følere" ute blant jegerne, og det var med stor overraskelse jeg leste at dere svarer her på Kammeret :) De fleste av oss er vel kjent med at Statsskog ikke kan utstede skuddpremier på rovvilt, men dere har muligheten til å påvirke kommunene til dette. Jeg vil tro at dersom dere oppfordrer kommunene til å bruke en del av "kultiveringsbudsjettet" sitt til skuddpremier og generell oppfordring til rovviltjakt. Interessen for blant annet revejakt har som dere vet vært oppadstigende de siste årene, og dette er noe dere, DN, kommuner etc. bør utnytte. Jeg vil si dette er en vinn-vinn situasjon: Økt uttak av predatorer = større bestander av matnyttig vilt, og dere kan da komme med et bedre tilbud til jegerne.

Link to comment
Share on other sites

Flott at Statskog kommer på banen her, og leser mitt bevisst provoserende utspill. Noen ganger føler jeg ting må settes på spissen skal det nå gjennom. Statskog har mange bra sider ved seg og sin forvaltning, men jeg mener fortsatt at det ikke burde være en pris for å jakte rovvilt! Selv om kanskje prisen ikke avskrekker noen, så er det et viktig prinsipp synes jeg. All den tid det ellers er vanlig med skuddpremier på feks rev, kråke, mink, ravn osv.

 

Når Breisjøberget vil ha rovviltjakt/revejakt for å positivt innvirke spesifikt på rypebestanden, som han uttaler i artikkelen, så VET vi at revejakt er en virkningsfull metode. Dette handler om viltpleie (av rypa) mer enn rekreasjon/jakt, slik jeg leser hans uttalelser.

Link to comment
Share on other sites

Du er en luring du Breisjøberget,statskog skal ha ein hundrings for å administrere og håndtere kortsalget for ett rovviltkort,samtidig legger du død den eneste ballen vi som jegere har å spille med,nemlig den som kunne gjort dette til ei jakt som kunne blitt attraktiv for jegere flest, jeg personlig jakter rev på privat grunn å får betalt skuddpremie av bønder og sauavlslag.

Hvorfor tror du at folk ikke rapportere om rev skutt på statsgrunn? Hadde alle gjort det så har vell prisen på ett rovviltkort vært dæretter.

Hvis dere ikke kan utlove skuddpremie, er det vell bare å si som så at alle som løser jegeravgiftskort kan jakte rovvilt, vanskeligere er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er visst ikke bare å opprette skuddpremie, men tydeligvis ikke umulig. Grunneierlaget her satt opp en premie men hadde ikke i sin villeste fantasi trodd fylkesmannen skulle legge seg opp i det. Så da må man vel sende søknad i 14. eksemplarer og be på sine knær for å få lov til å opprette en skuddpremieordning.

 

Men om de ikke setter opp skuddpremie er det vel lovlig å arrangere en konkurranse med premie til den som skyter flest eller

tyngst rev ala det et visst jegerblad gjorde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det begynner å komme endel gode forslag og argumenter her.... Bedre enn Statskog sine iallfall... Man burde ikke trenge eget rovviltkort for å suge enda enn hundrings av jegere. Gjennom SSB sine statistikker går det fram hvor og hvilket vilt man feller, på den årlige jegeravgiftrapporteringa.

 

Man bør STIMULERE til felling av rev og annet rovvilt, ikke det motsatte. En konkurranse er ikke dumt, bra forslag.

Link to comment
Share on other sites

Ein har ikkje nubbsjans til å få den kvaliteten på vill pels som ein får på oppdrettspels. So tvilar på at marknaden der vert so mykje betre.

 

 

Når det gjelder pris på rovviltkort so har eg sagt i alle andre trådar om det at eg på prinsippiell basis støttar grunneigar sin rett til å ta betalt for jakt på sin grunn. Uansett jaktform, vilt-type eller kven som er grunneigar. Det er ein grunnleggande del av norsk eigedomsstruktur og demokrati, og ein viktig grunneigar-rett.

 

Om det er smart å kreve høg pris for t.d revejakt, er ein heilt annan sak...

Uansett so er ein hundrings ikkje akkurat nokon formue.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen - Vi mener det er rett å kommentere ytterligere, og det er fremdeles vår småviltansvarlige; Jo Inge Breisjøberget som sier dette:

 

Skuddpremier er en arv fra gammel tid hvor staten betalte ut skuddpremier for alt med ”hoggtenner og kroknebb”. Det har vært tatt opp med Statskog mange ganger, og det er noe av det vi møter når vi drar rundt og snakker med jegere. Derfor tok vi opp dette med Direktoratet for Naturforvaltning (DN), som også luftet det med Miljøverndepartementet og vår eier Landbruks- og matdepartementet. DN gjorde en grundig gjennomgang og konkluderte bl.a. med at det ikke kunne bevises at en skuddpremieordning hadde hatt den ønskede effekt. Departementene konkluderte derfor med at Statskog ikke skulle bidra med skuddpremieordninger.

 

For øvrig mener vi at dette er jakt på linje med all annen jakt, og det dermed er grunneiers rett å ta et vederlag for det. Bevisst tar Statskog en svært lav pris her. En årsavgift på 100 kroner burde ikke være avskrekkende. Jaktkortet gjelder ett år fra kjøpsdato, du må ikke følge kalenderåret. Vi er, som vi tidligere har skrevet, også pliktig å sjekke at Jegeravgiften er betalt. Det er ikke som det sto i et innlegg her nok å bare betale Jegeravgiften og så gå på jakt, du må i tillegg har grunneiers tillatelse. Dersom vi får opp interessen for revejakt, er det for oss som forvaltere interessant å vite hvor reven er skutt. Bare slik kan vi objektivt måle effekter på annet vilt.

 

Vi mener at fokuset må ligge på at dette er jakt. Det er bra jakt. Det er spennende og vanskelig. De som lykkes med rovviltjakt er dyktige jegere. Er det ikke drivkraft nok å vente på en rev på åtet som kanskje kommer, kanskje kommer den ikke? De sekundene det går opp for deg, der du sitter kald og trøtt, at det faktisk er en rev på vei til åtet, er lykke. Eller når støveren virkelig får klem på reven i skogen og loser turer som bare en rev kan gjøre. Er ikke det jakt? Og når reven går i hi og terrieren virkelig gjør jobben sin og kommer når den skal, og du vet at det om kort tid kommer en rev ut av hiåpningen. Det er jakt. Det er også jakt når du lurer reven inn med lokkefløyte og du får den nysgjerrig inn på kloss hold. Da er veien mellom fiasko og suksess kort.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

 

Skuddpremier er en arv fra gammel tid hvor staten betalte ut skuddpremier for alt med ”hoggtenner og kroknebb”. Det har vært tatt opp med Statskog mange ganger, og det er noe av det vi møter når vi drar rundt og snakker med jegere. Derfor tok vi opp dette med Direktoratet for Naturforvaltning (DN), som også luftet det med Miljøverndepartementet og vår eier Landbruks- og matdepartementet. DN gjorde en grundig gjennomgang og konkluderte bl.a. med at det ikke kunne bevises at en skuddpremieordning hadde hatt den ønskede effekt. Departementene konkluderte derfor med at Statskog ikke skulle bidra med skuddpremieordninger.

 

Flott måte å gjøre det på. Speilvendingsordning, ta bort skuddpremien og la heller jegeren betale :wink: Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

applaus :lol::lol::lol:

går da ikke mulig at statskog tror at viltstellet i norge skal bli bedre ved å ikke betale ut skuddpremie og i tillegg kreve betaling av jegeren for å skyte rovvilt... :!:

hvorfor i all verden skal jeg betale 100,-(har ikke spillt noen rolle om det bare hadde vært 1,-) for å skyte en rev som dukker opp mens jeg er på småviltjakt eller annen jakt :?:

dette er jo bare tull fra statskog :evil:

Link to comment
Share on other sites

AnneBFlo! Det er flott at statskog mener det bør jaktes rev, men nå er dere på feil villspor spør du meg.

Jeg har jaktet rovvilt i mange år, og da har jeg aldri betalt så mye som ei krone.

Rovviltjakt er IKKE noe en burde betale for, den skulle heller vert premiert som tidligere...

Hva blir det neste? Betale for mårjakt, gaupejakt, mink, røyskatt, grevling, kråke, ravn....

Det blir fort penger av det hvis en må kjøpe kort for alt som "tar edelt vilt".

TENK DERE OM! :idea:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gjerne betalt 100 kroner for å jakte rev og annet smårovvilt hvis jeg hadde statskogterreng like ved. Synes det egentlig burde vært gratis, men synes ikke det systemet statskog her legger opp til er noe å lage bråk av. Som lokal jeger er jeg interessert i å ha mest mulig matnyttig vilt å jakte på. Om jeg jakter rovvilt i tillegg er det meg selv som høster noe av gevinsten av dette. Gidder jeg ikke å jakte rovvilt får jeg mindre annet å jakte på.

 

En annen ting er at statskog bør legge inn adgang til å skyte f.eks. rev på all jakt de leier ut / selger. Bl.a. elgjakt. Mulig de allerede gjør dette, jeg vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Derfor tok vi opp dette med Direktoratet for Naturforvaltning (DN), som også luftet det med Miljøverndepartementet og vår eier Landbruks- og matdepartementet. DN gjorde en grundig gjennomgang og konkluderte bl.a. med at det ikke kunne bevises at en skuddpremieordning hadde hatt den ønskede effekt. Departementene konkluderte derfor med at Statskog ikke skulle bidra med skuddpremieordninger.

 

 

Jeg kan ikke annet en konkludere med at det DN har kommet frem til er vrøvl. Hvis skuddpremieordningen ikke har hatt den ønskede effekt, så lurer jeg på hvilken effekt de egentlig ønsker.

 

Jeg vil tippe at det er mest pga motvilje hos endel oppover i DN og Miljøverndepartementet, som personlig ikke er overbegeistret for jakt. Mere rev og andre predatorer = mindre "edelt vilt" = mindre jegere i det lange løp...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Blir vel grilla nå :D men jeg betaler 100,- for 1 år med jakt med glede... men nå har jeg plotthund valp å 100,- er alt jeg trenger ut med for å jakte.... Supert spørr du meg :D

Ja det gjør vi, tenker kun på oss selv :roll: Du gjør jo dette helt gratis i dag, eller? Prinsipper må vi ha veit du, en hundrings her og en hundrings der, jeg jakter alt småvilt, blir dyrt nok det.

Link to comment
Share on other sites

Markedspris folkens. Betal og jakt. Eller la vere å betale og ikkje jakte. Og so regulerar prisen seg deretter.

Mulig jeg bommer men tror du at de setter ned prisen om det viser seg at mange kjøper dette kortet :?: Stoler ikke helt på at prisen er satt for å dekke de "administre" kostnadene ved å utstede kort.... :|

Tror heller at markedskreftene styrer dette med at stor etterspørsel vil gi høyere priser men jeg har tatt feil før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...