Jump to content

Statskogs revepolitikk - avstemming!


Ranger

Er det riktig av Statskog å kreve betaling av jegerne for revejakt?  

251 members have voted

  1. 1. Er det riktig av Statskog å kreve betaling av jegerne for revejakt?

    • Ja
      52
    • Nei
      191
    • Vet ikke
      8


Recommended Posts

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Ranger her. Det er mere prinsipp, enn penger.

 

Det har vært en god tradisjon for, at førstegangsjegeren, gjerne jakter predatorer i begynnelsen av sin jegerkarriære. Gjerne ut fra det forhold at predatorjakten er lett tilgjengelig, gratis, men ikke minst, det lokker kanskje en skuddpremie i andre enden.

 

Det er ikke akkurat særlig billig inngangsbillett for en førstegangsjeger idag. Jegerprøve, jegeravgift, kanskje et medlemsskap i NJFF, børse, våpenskap, jaktklær, ammo etc.

 

De fleste som skal ha noen kroner utav førstegangsjegeren, rettferdiggjør ofte at "bare noen hundrelapper", bør de fleste ha råd til. Problemet for en førstegangsjeger er, at han må ut med mange slike "små hundrelapper", som nevnt i eksemplet ovenfor her, før man i det hele tatt har lov å jakte. I sum blir det mange tuselapper, før en i det hele tatt er igang.

 

Det ville vært glimrende, om "storsinnet" kom tilbake, og heller stimulerte til at det ble jaktet, og at det ble en god rekruttering, fremfor fokuseringen på "bare noen hundrelapper".

 

Man kan jo også samtidig spørre seg, hvor lønnsom denne hundrelappen egentlig blir for Statskog? Men det kan de sikkert svare best på selv.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For meg er og prinsippet viktig. Prinsippet om grunneigaren sin rett til jakt på eigen grunn, og rett til å ta betalt for den. Grunneigarretten er og ein tradisjon her i landet.

 

Eg ønskjer sjølvsagt velkommen alle ordningar med premiering av felt eller fangsta rovvilt, enten i form av skotpreime eller rabatt på jaktkort. At jegerar får lov til å jakte rovvilt gratis er og veldig bra.

 

Det som eg har mindre sans for, er når rovviltjegerar nærmast krever å få jakte gratis. Og kjem med kritikk til dei grunneigarane som vil ta betalt for det. For å vere heilt ærleg meinar eg desse rovviltjegerane må komme nedatt på landjorda. So stor forvaltningsmessig betydning har dei tross alt ikkje...

 

Eg syns og det er ganske misforstått å kritisere eit slikt initiativ som Statskog her har kome med. Då dette i utgangspunktet er ei imøtekomming av rovviltjegerane, som tidlegare har måtte kjøpe småviltkort til fullpris.

 

Vi får vel berre vere einige om å vere ueinige, Ranger. Vi prioriterer rett og slett ulike prinsipper.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! Jaktkortetfor smårovvilt er nå - som flere allerede har oppdaget - lagt ut på inatur.no. Vi har også laget en omtale på statskog.no Se her: http://www.statskog.no/jakt/Sider/Revejakt_smaarovvilt.aspx Vi leser innlegg på Kammeret med interesse og følger med selv om vi ikke svarer på alt. Dere som har spørsmål må gjerne også ta direkte kontakt med oss. Vi har opprettet en Facebook-profil for Statskog: http://www.facebook.com/#!/pages/Statskog-SF/110202572382453?v=wall

og en Twitter-konto: http://twitter.com/statskog. Egne profiler for jakt på FB vil komme etterhvert. Ha en riktig god førjulstid alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår dette tilbudet, så dreier dette seg om et revekort som folk kan kjøpe isolert, mens dem som kanskje allerede har et småviltkort allerede har anledning til å felle rev.

Altså - at revekortet på 100 kroner gjør det mulig å jakte rev på statens grunn, UTEN å måtte løse småviltkort.

 

Hvis jeg har forstått dette riktig, kan ikke jeg skjønne annet enn at dette er et kjempebra tiltak.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det bare meg som sliter med Inatur's betalingstjeneste?

 

Vi leier en del terreng av Statkog i forbindelse med storviltjakt og da er det også greit å ha "smårovvilt"kortet. Men det setter Inatur tilsynelatende en elegant stopper for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...