Jump to content

Statskogs revepolitikk - avstemming!


Ranger

Er det riktig av Statskog å kreve betaling av jegerne for revejakt?  

251 members have voted

  1. 1. Er det riktig av Statskog å kreve betaling av jegerne for revejakt?

    • Ja
      52
    • Nei
      191
    • Vet ikke
      8


Recommended Posts

Her ble jeg, til min egen overraskelse, nødt til å svare ja. Statskog er tross alt en grunneier. Og jeg syntes det er greit at en grunneier tar seg betalt for jakt i sin skog sålenge han ikke er grådig. 2 flaskepantlapper for jakt et helt år er på ingen måte grådig. Og da kan heller ikke jeg være smålig og klage på en pris som absolutt alle har råd til.

 

Dette er en prinsippsak, det handler ikke om det å ha råd eller ikke. Rev og annet smårovvilt kan man jakte gratis nærsagt overalt og siden enkelte grunneiere også deler ut skuddpremier, så støtter jeg heller opp om den/det lokale grunneieren/grunneierlaget og får mere å jakte på neste år i form av rådyr og skogsfugl og det til en brøkdel av prisen av hva et kort koster hos Statskog i min hjemkommune.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stemte ja, med begrunnelse av at 100kr for fri tilgang på alt lovelig rovvilt er helt kurant, da jeg forstå det slik at den hundrekroneren på det nærmeste er ett ekspedisjonsgebyr å regne (utstedelse av kort etc).

 

Og at jeg forstår det slik at det ordinære småviltkortet gir samme tilgang + lovlig småvilt.

 

Om man så mener at de som oppnår resultater mot predatorer, skal belønnes på ett eller annet vis. Så er jeg forsåvidt også for det (gullerøtter har alltid god effekt).

Link to comment
Share on other sites

Den Reven som er i bygda er jo akkurat den samme som er i fjellet,har mer enn en gang rekt revespor fra bygda og langt til fjells, så her tar du feil :!:

Å det med å sette grenser, skal vi spikke fliser eller løyse problemet på en grei og lettvint måte?

Argumentene til statskog syns jeg er meget tynne for å gni enda en hundrings fra oss som driver viltstell og jakt til daglig.

 

Jeg er veldig enig med deg her General. Kom ikke her å si at det koster 100 000kr å utstede 1000 rovviltkort. Jeg kan få 500 visittkort med et enkelt tastetrykk på nettet for 500kr. Det er helt vannvittig at man må betale for revejakt. Den dagen jeg må betale for rev- kråke eller minkjakt, da sier jeg pent nei takk!

 

Nå har jeg ikke jaktet rev før, så betaling for et revjaktkurs hadde vært aktuelt. Kunne jeg stemt, hadde det definitit blitt NEI!

Link to comment
Share on other sites

Saltdal JFF har skuddpremie på rev i sammarbeid med kommune og statskog. Kjempe ordning skytes mye mere rev nå enn det er blitt gjort de siste 15 åra å det vises på småvilt bestandene. Så jeg har ingen problem med å betale statskort for å jakte rev. sist sesong fikk jeg nesten 3000,- i skudd premie og det er langt mere enn hva statskortet koster.

Link to comment
Share on other sites

Hva om Statskog omdefinerer begrepet skuddpremie da? Kall det kompensasjon for viltstelltiltak?? Dere i Statskog må da jammen skjønne at skal dere reven til livs så er skuddpremier veien å gå! Da blir jo alt rapportert inn også. :wink: Det enkle er ofte det beste, skal man få til tiltak som virker.... Tygg på den.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Rovviltjakt er bra og ikke minst nødvendig viltstell.Samtidig kan det være både utfordrende og spennende for jegeren.Er det da ille å betale 100 kr for å kunne jakte rovvilt i ett helt år?Jeg synes ikke det.Hadde kortet kostet 1500 kr,så hadde saken vært en annen.

 

Jeg ser her at vi hjelper statskog med å få mere matvilt å jakte på..Men det er jo vi som jakter dette matviltet,ikke staten.

 

Hvis noen ikke skulle ha råd,så trenger jeg hushjelp!Lønn=100 kr 8)

 

Superhansen, det er ikke noen her inne meg bekjent som er negativ til dette revetiltaket statskog, det er bare måten det gjøres på. (for en gang skyld er vel jegerene og statskog enig i en ting) E n handling er tross alt bedre en ingen handling i mine øyne.

Saken er at dette er ikke noe nytt problem som "plutselig" har dukket opp. Statskog har over lengre tid (årevis) trenert og bortvist problematikken rundt rypejakt og predatorer, da spesiellt rev. Nå sitter de i "revesaksen" selv, hva gjør de nok en gang? jo de velter problemet videre på oss og i tillegg tar de betalt for det. Hvorfor ikke skape en vinn vinn situasjon?

 

Vet ikke om noen her inne har fulgt tv-serien "The Wire"? Der fikk vi innblikk i hvordan en hel politiavdeling ble manipulert av statistikker/prosjekter fra øverste hold. (ikke så nøye med kvaliteten på politiarbeidet bare vi fikk bura inn noen) Kort fortalt virker det som om det er paraleller til "the wire" her! Ikke så nøye med hvordan vi løser denne "reveproblemtikken" bare det meldes inn en og annen rev... Hvorfor ikke gjøre dette skikkelig herr statskog? Hvorfor ikke legge ordentlig tilrette for oss i stede for å gjemme dere bak DN? Sette ned et utvalg som setter press mot DN og dette med skuddpremie på rev? Eller tror dere ikke selv på at reven gjør ugang mot småviltet? Kanskje dette er bare er et spill for galleriet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har byttet standpunkt nå, og synest forslaget til statskog er ok. Ja det er spennende med revejakt og annen predatorjakt. Mange som driver den jakten gjør ikke dette for å få opp rypebestanden. Det blir gjort for at det er spennende. Så den usle 100 lappen klarer vi :-) Hadde gebyrer hos andre statlige instanser vært så lave hadde vi jublet!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis Statskog ønsker med dette rovviltkortet / revekortet ønsker å få felt mest mulig rev så er dette feil vei å gå. Dette fordi de revejegerne som virkelig satser på revejakt og dermed gjør " vei i vellinga " er ofte etterspurt også hos lokale grunneiere......gratis. Hvorfor skulle de ta seg bryet med å plutselig begynne å betale for å jakte rev ?

 

Er det derimot et økonomisk motiv bak for Statskog så er det altså mulig de kan gjøre seg noen skarve kroner av dette , men mye rev blir nok ikke felt frykter jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad i revejakt (predatorjakt) jeg kan bruke hele dager i skogen bare for og lure en ravn eller en rev, om det koster meg 100.- kroner er helt i orden. At statsskog tar seg betalt er rett og rimelig da man ikke har mulighet til og kjenne alle jegere. i norge er antallet idioter stort, og kontroller er en nødvendighet. dette koster penger. Hurra for predatorkortet til statsskog !!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis Statskog ønsker med dette rovviltkortet / revekortet ønsker å få felt mest mulig rev så er dette feil vei å gå. Dette fordi de revejegerne som virkelig satser på revejakt og dermed gjør " vei i vellinga " er ofte etterspurt også hos lokale grunneiere......gratis. Hvorfor skulle de ta seg bryet med å plutselig begynne å betale for å jakte rev ?

 

Er det derimot et økonomisk motiv bak for Statskog så er det altså mulig de kan gjøre seg noen skarve kroner av dette , men mye rev blir nok ikke felt frykter jeg.

 

Et kjempe argument dette foxhund, vet ikke om jeg nevte det i en post i tråden her tidligere, men Mr Breisjøberget sa at det var bare 2 rev som var meldt inn i fjor i mitt distrikt. Hmm :roll: som sagt, vet om rundt 50 rever som endte sine dager her i området..disse jegerne vil ALDRI betale ekstra for å jakte hos statskog, hvis ikke de setter en skuddpremie på revefanten da.

Link to comment
Share on other sites

Noen kan kanskje finne på å kalle oss ihuga revejegere for å være griske som ikke vil betale 100kr for å jakte rev , spesielt om det ikke er skuddpremier.

 

God hagleammo koster fort 30-50kr stykket , tro meg jeg har testet det meste. Mye bilkjøring , våpen osv osv. Betydelige økonomiske utlegg med andre ord.

 

I flere av " mine " områder er det brukbare skuddpremier , typisk 100 - 225 pr rev , allikevel er det mange år siden jeg meldte inn felt vilt for heving av skuddpremier. Jeg melder derimot inn til de grunneierne som ønsker å vite antall felt filt etter endt sesong.

 

Da er det " toppen " av kaka å forlange av meg å betale for å drive viltstell i andres terrenger , det er prinsippet som er viktig her , ikke de 100kr. Da bruker jeg heller tid og penger hos de grunneierne som faktisk setter pris på min og kompisene sin innsats med gratis jakt , der føler vi oss velkomne.

Link to comment
Share on other sites

Har selv stemt nei, av den enkel grunn, ser den Jeger og Fiskeforeningen jeg er medlem i, der får man skuddpremie kr 250 for rev, grevling, mår og mink, og 10 kr for kråke, skjære og skrike, og denne foreningen har ikke mange medlemmer og heller ikke god økonomi, men de ser nytten i viltstellet som jegere gjør, og belønner deretter, selv om det koster dem penger!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Så den usle 100 lappen klarer vi :-) Hadde gebyrer hos andre statlige instanser vært så lave hadde vi jublet!!

 

Bortsett fra at statlige gebyrer er å anse som betaling for en gode vi får av staten, og ikke som en betaling for en tjeneste vi selv utfører. Ja vi syns det er gøy å jakte, og derfor er det en gode, men resultatet er uansett i statsskogs favør!

 

Det blir jo som å ta penger for at folk skal få være med på dugnad! "Det koster deg 100kr å rydde søppel i fjæra her. Jeg eier fjæra og derfor er det bare rett og rimelig. Særlig siden du syns det er trivelig og meningsfult å delta på dugnaden. Da skal det neimen ikke være gratis!"

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad i revejakt (predatorjakt) jeg kan bruke hele dager i skogen bare for og lure en ravn eller en rev, om det koster meg 100.- kroner er helt i orden. At statsskog tar seg betalt er rett og rimelig da man ikke har mulighet til og kjenne alle jegere. i norge er antallet idioter stort, og kontroller er en nødvendighet. dette koster penger. Hurra for predatorkortet til statsskog !!!!!!!

 

Så du mener at vi skal betale for at statsskog skal kontrollere oss jegere, samtidig som vi skal betale for å hjelpe statsskog å tjene mer penger på matnyttig småviltjakt? :roll:

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det et faktum. Hadde jeg vært jegerprøveinstruktør hadde jeg oppfordret alle til å boikotte dette, med grunnlag i forklaringen min over. Det kommer jeg forøvrig til å gjøre til jegerkompisene mine iallefall...

 

NEI til betaling av predatorjakt!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis 100 kr er nok til å holde unna jegere som sammenlikner revejakt med søppelplukking så synes jeg det absolutt er bra av Statskog. Rovviltjakt, eller predatorjakt som det nå heter, er flott jakt- som kan og bør utøves med samme respekt som enhver annen jakt. Jeg har mer sansen for en liten skuddpremie, som en premiering av innsats- enn at viltet skal degraderes til søppel fordi det er ett rovdyr, og kastes etter prinsippfaste jegere med høye tanker om seg sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har full forståelse for argumentene til dere som stemmer nei her. Og jeg er helt enig i prinsippet. Men, dere må ikke glemme, at dette gir mange unge og eller folk med lite midler, en mulighet til å lufte børsa i skogen hele året, for så godt som ingenting. Det syntes jeg veier mer enn prinsipper i dette tilfellet. Ja til flere folk i skogen med børse på ryggen. Kanskje dette bidrar til å fjærne friluftsfolkets ubegrunnede frykt for en mann med gevær.

Link to comment
Share on other sites

Hvis 100 kr er nok til å holde unna jegere som sammenlikner revejakt med søppelplukking så synes jeg det absolutt er bra av Statskog. Rovviltjakt, eller predatorjakt som det nå heter, er flott jakt- som kan og bør utøves med samme respekt som enhver annen jakt. Jeg har mer sansen for en liten skuddpremie, som en premiering av innsats- enn at viltet skal degraderes til søppel fordi det er ett rovdyr, og kastes etter prinsippfaste jegere med høye tanker om seg sjøl.

 

For min del verdsetter jeg alt vilt like mye. Det tror jeg resten av brukerne her inne som deler min mening gjør også(Ranger, General, osv). Vi har ikke brukt som argument at viltet er mindre verdt. Det har ingen ting med saken å gjøre. Det er prinsippet det handler om. Prinsippet om at viltstell ikke skal betales for. Spesielt ikke når man må betale for at andre skal tjene mer penger.

 

Jeg er helt enig i at skuddpremier er veien å gå for å engasjere fler jegere, samt å dele ut gratis kort for predatorjakt. Er det nå så at det er politisk bestemt at stastog ikke har anledning til dette, for det så være. Det skal jeg ikke si noe på.

 

Hvis statsskog har fått pålegg av politikerne å tjene penger, så er vel svaret ganske klart og tydelig innenfor jegerminoriteten her inne iallefall. Gratis predatorjakt = fler som jakter = fler felte predatorer = mer matnyttig småvilt = mer penger til statsskog.

 

Når så mange jegere her inne er av den samme oppfatningen, syns jeg statsskog bør ta dette til etteretning.

 

Forøvrig veldig flott å se at de har kommet på banen her å svaret iallefall. Det må jo bare bety at kammeret.no har en viss innflytelse. NEI til betaling for predatorjakt!

Link to comment
Share on other sites

Og om det hadde vært gratis, hadde de hatt en hundrings til annet, eller......

 

Selvfølgelig hadde du da hatt penger til 2 brød og en liter melk på Meny. Det har alle som velger å boikotte dette tiltaket også. Men jeg syntes en slik boikott ville være synd, da det er flott at nå alle kan få jakte hos Statskog. Og jeg tenker da først å fremst på de som sitter hjemme og spiller tv-spill fordi jakt er for dyrt eller utilgjengelig. Jeg hadde også satt pris på om dette var gratis. Men heller et kort til 100kr, enn ingen kort.
Link to comment
Share on other sites

No har vel utviklinga heller gått i motsatt retning.

 

Slik som eg ser det har Statskog gjort slik som mange jegerar har etterspurt. Dei har lagt til rette slik at dei som berre vil jakte rovvilt slepp å betale full pris, men heller kan kjøpe eit eige rovviltkort og jakte billeg. (Eit årskort til 100 spenn for å få nytte ein utmarksressurs ein eller ikkje har rett til, er grisebillig uansett korleis ein vrir og vender på det).

 

I staden for å få skryt for å ha lytta til jegerane og komme med eit slikt tilbud, vert Statskog heller av enkelte nærmast hudfletta fordi tilbudet ikkje er godt nok... Til alle som er so opptatt av signaleffekt og prinsipper; vil dette føre til til fleire initiativ frå Statskog m.fl. i framtida? Eller vil det heller føre til ei holdning der slikt ikkje er hjelp i fordi ein berre får kjeft likevel?

 

Dei som ikkje vil betale desse 100 kr, kan vel heller berre la vere å jakte på Statskog.

Med fare for å trakke nokon på tærne her no, so trur eg at dei jegerane som eventuelt vil kunne gjere noko innhogg i revebestanden, er dei som er so ivrige at dei lett betalar desse 100,- utan at det plagar dei nevneverdig... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der er vi uenige vestlandsjeger , men det er vel ikke verdens undergang :wink:

 

Vi kan dra den ennå lenger enn bare revejakt , hva med mårhund ? Kanskje plusse på en 50 lapp for den også :wink:

 

Nei for meg personlig betyr ikke dette en dritt , jeg jakter ikke i statskogterreng. Men jeg personlig synes prinsippet er viktig , signaleffekten eller hva man skal kalle det. Jeg synes ikke man skal bare godta alt bare for at det koster en skarve hundrings.....i denne omgang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg si at det er småelig å komme opp med utsagn som boikott etc. En grunneier (her statsskog), har åpnet for egne rovviltkort, til den fyrstelige sum av 100kr.

 

1: Hvorfor ikke gratis spør enkelte, bøndene gir jo bort slik jakt? Jo fordi det alltid koster å administrere ting, så uansett hva man finner på, så koster det penger. Eller det koster frivillig tid (som også har en pengeverdi), dette alt etter om det er utmarkslaget eller statsskog det gjeldet. Forskjellen er at utmarkslaget kansje utsteder 10 slike kort, mens Statsskog skal utstede 10000? Uansett skjønner de fleste at dette koster ett par kroner å kjøre i gang (i statsskog er det ihvertfall ingen frivillige).

 

2: Hvorfor ikke fritt frem for alle? Fordi enhver grunneier ønsker kontroll med hvem som gjør hva på ens egen grunn, når det kommer til bruk av grunneiers rettigheter. I tillegg er det statestikk og mulighet til å måle effekt av tiltak som selvfølgelig uansett spiller en stor rolle. Og så er det dette med å vise eierskap, som grunneier er det en ting man er mere redd for enn noe annet. Og det er at folk får det for seg at de kan ta seg til rette, noe man i stadig økende grad ser skjer (selv enkelte hundejegere som kan alt om lover og regler, sier jo rett ut at de ikke bryr seg om å be grunneiere om lov til å trene jakthunder). Så for å gjøre grensene tydelige, så markere man der man kan for å minne folk om at de er på privat grunn. Og at de ikke er bare å gjøre som man ønsker der. Dette er en tendens som desverre nok vill bli enda tydeligere i årene som kommer, ettersom mange av dagens unge vokser opp uten respekt for autoriteter. :(

 

3: Det eneste jeg ikke er enig i, er at man ikke gir rovviltjegrene en gullerot. Slik at de som er litt ute i marka og jakter, får igjen sin hundrekroner. Og de som har gode resultater, kan få dekket inn noe av utgiftene sine. Med andre ord en form for skuddpremie, man kan kansje kalle den utgiftskompensasjon for felling av rovvilt (siden oljevaskerne ikke liker ordet skuddpremie). Utgiftskompensasjon er ett så selvforklarende uttrykk, at de aller fleste i en håndvending skjønner hvorfor man får penger for å levere inn bevis på skutt vilt. Og det er mye vanskligere å populærisere ett negativt intrykk av ett slikt ord.

 

4: Angående at man "lett" får gratis rovvilt jakt hos bøndene, så er det nok som oftest ikke så enkelt om man ikke kjenner de. Eller bøndene vet hvem en er, og hva en er.

At man i det hele får slippe til har meget gode grunner, for bønder "gir bort" slik jakt på grunn av skader på rundballer av kråke (dyrt), rev som spiser rådyr og kansje ett lam i ny og ne o.s.v. En grunneier får ren netto ut av dette, og det koster ikke penger å administrere at en gir en jeger eller to mulighet til å skyte på en egen grunn, på den måte som grunneiers ønsker.

 

Vel helt gratis er det ikke for bonden, for det er alltid en liten nagende usikkerhet over at man slipper til folk med våpen på egen grunn. Gjerne i nærheten av der folk bor eller arbeider, så de aller fleste grunneiere føler faktisk at de tar en risiko hver gang de slipper til en ny person med våpen på egen grunn.

Derfror er det gjerne slik, at har man først fått foten innenfor hos en. Så kan man etterhvert ofte få muligheten til å utvide området til nabo bonden o.s.v. Men tro ikke at dette gjør det noe letter for andre, for har en bonde først sluppet til en eller to personer. Så føler han at det er tryggest med disse, og vegrer seg for å slippe til flere (selv om man er kjent og hadde fått sluppet til om ikke området allerede var "opptatt". Selvfølgelig er det nok enklere å få lov til å jakte rovvilt i skog enn rundt gårdstun, så enkelte steder i landet er dette lettere enn andre.

 

I prinsipp handler altså tilgang på rovviltjakt hos private om tillit, og ikke penger. Der tillit blir veid opp mot nytte. Hos statsskog, betaler du dine 100kr. Og ingen spør om hvem du er, hvem sin sønn/datter du er. Og ingen sier nei til deg, fordi de ikke liker trynet ditt etc. 100kr, og det er fritt frem i henhold til lovverk og kortutsteders regler. I tillegg får man jakt erfaring, som kan hjelpe en om en senere ønsker å banke på døra til nevnte bønder. :wink:

 

Derfor mener jeg statsskogs rovvilt kort, er ett flott steg i riktig rettning som gavner alle. Og som kan bli en modell for grunneierlag landet over, noe som igjen vill gjøre det mulig for unge jegre å få slippe til i en helt annen skala enn i dag.

 

Får man på plass en liten utgiftskompensasjon for felling, så vill man virkelig få tingene i gang.

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg si at det er småelig å komme opp med utsagn som boikott etc. En grunneier (her statsskog), har åpnet for egne rovviltkort, til den fyrstelige sum av 100kr.

 

1: Hvorfor ikke gratis spør enkelte, bøndene gir jo bort slik jakt? Jo fordi det alltid koster å administrere ting, så uansett hva man finner på, så koster det penger.

3: Det eneste jeg ikke er enig i, er at man ikke gir rovviltjegrene en gullerot. Slik at de som er litt ute i marka og jakter, får igjen sin hundrekroner.

 

Så du er imot kritikken statsskog får for å kreve penger for å tjene mer penger, samtidig som du mener at jegerne som skyter en rev eller to på grunnen deres skal få pengene tilbake? :roll: Har jeg forstått deg rett her?

 

Poenget er ikke hva det koster men at det faktisk koster. En tradisjon i jegerminoriteten vår har vært at slik jakt ikke skal koste penger. Og det er ved det prinsippet jeg står ved. Statsskog-reven får leve. Inntil videre...

Link to comment
Share on other sites

Vingemuttern; "Less is more" heter det i mediebransjen. :wink:

 

Statskog har helt klart en agenda om at de med tid og stunder skal tjene mer penger på småviltjakta ved å bekjempe reven, som jeg har vært inne på før. Der tjener de inn administrasjonskostnadene sine.

 

DESSUTEN så har småviltkortene her rast oppover i pris, spesielt etter at de satte igang dette tullete nye systemet for jaktmanndøgn osv som de leker vilt med i tre kommuner. Penger suger de inn i langt større grad enn før pr jeger.

 

SAMTIDIG har dagskvoter og slikt blitt holdt på et minimum i en årrekke nå. Prisene går opp, og kvotene ned. Man har jo flere ganger kjøpt sesongkort hvor det etter rypetaksering i august er blitt satt en kvote på feks 2 liryper og 3 fjellryper pr dag. Når Statskog har solgt haugevis av slike kort så opplever man gjerne at i oktober feks, så setter de ned dagskvoten til bare 2 fugler. Allerede da er man litt snytt. Og så stenger de kanskje for ALL jakt fra nyttår, enda det er 2 måneder igjen på sesongkortet.

 

Da har de solgt en vare de ikke kan stå inne for. Nå får man dessuten bare skyte 10 ryper i sesongen, til en jaktkortpris som er høyere enn for noen år siden.

 

Jeg har nevnt det før i slike sammenhenger; Hvis Statskog hadde "baller" til å frede rypa i Nordland i to sesonger, og samtidig innført skuddpremier på rovvilt i den perioden, så hadde rypebestanden kunnet bli betraktelig bedre! DET hadde vært investering det!

 

Men nei, da tjener de jo ikke penger på jaktkortsalg.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg leser denne tråden.

Slik jeg leser saka er den slik:

 

Enkelte jegere fremmer et ønske om å kunne jakte rev uten å måtte betale for et (dyrt) småviltkort. De ber om et eget predatorkort som er billigere enn småviltkortet. Så kommer statskog med et helårs predatorkort til 100 kr (det tilsvarer ca 1 flaske cola, 1 pose potetgull og nydonald på kiosken, eller 1,5 halvliter på den lokale puben.) da blir det ramaskrik da og. Jeg personlig har tenkt litt over det å funnet ut at 100kr en gang i året er billig om man vil jakte rev, osv.

 

Folk vil ha betalt for å bedrive viltstell sier de. Omtrent all jakt er faktisk viltstell. Å det er ingen her som MÅ bedrive noenslags jakt. Det er frivillig.

Link to comment
Share on other sites

Greit å være uenig høggern, men som jeg ser det så er dette mot alle prinsipper man ellers har for å holde revestammen nede. Det er skuddpremier eller i det minste gratis jakt som er normen om man vil bekjempe reven. Og kråke, ravn, mink, røyskatt osv. Om det koster 100 kroner så er ikke beløpet poenget her.

Link to comment
Share on other sites

 

1: Hvorfor ikke gratis spør enkelte, bøndene gir jo bort slik jakt? Jo fordi det alltid koster å administrere ting, så uansett hva man finner på, så koster det penger. Eller det koster frivillig tid (som også har en pengeverdi), dette alt etter om det er utmarkslaget eller statsskog det gjeldet. Forskjellen er at utmarkslaget kansje utsteder 10 slike kort, mens Statsskog skal utstede 10000? Uansett skjønner de fleste at dette koster ett par kroner å kjøre i gang (i statsskog er det ihvertfall ingen frivillige).

 

Det behøver ikke å koste stort å administrere et slikt kort, de kan lage et skjema som de legger ut på hjemmesiden sin - slik at de som vil kan registrere seg.

Når man har skrevet inn den informasjonen som kreves og sendt skjemaet, så blir informasjonen registret automatisk og lagret i en egen database på en server hos Statskog, slik at de har oversikt over hvem som har registrert seg. Kortet blir så sendt automatisk til den e-postadressen som du oppgav når du registrerte deg og er gyldig som jaktkort under jakten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg leser denne tråden.

Slik jeg leser saka er den slik:

 

 

 

Folk vil ha betalt for å bedrive viltstell sier de. Omtrent all jakt er faktisk viltstell. Å det er ingen her som MÅ bedrive noenslags jakt. Det er frivillig.

 

Ja men face the facts høggern, frivillig er korrekt men den ihuga rypejegerne er ikke den personen som skyter rev året rundt, den tradisjonelle rypejegern skyter veldig lite rovvilt egentlig. (rypejegeren jakter matvillt og feier til en rev hvis den kommer i veien, det er ikke å bedrive revejakt! ser veldig lite til rypejegerne etter 25.09 - det er min påstand og den står jeg for)

Rovviltjegeren er i en "egen rase" og det er disse statskog må ha tak skal det monne litt. Disse jegerne som er drivende dyktige, har redskaper (hunder, tilgang på åte osv) til å hjelpe seg med, gjør dette den dag i dag for skuddpremie hos bønder og kommuner som utlover dusør. Disse betaler ikke fem sure silder til statskog for å jakte rev!!!

Resultatet av det statskog foreslår nå er at de kommer til å selge kort i bøtter og spand til 100 kr (for det er nok "jegere" som syns dette er spennende og bla bla bla), det kommer til å bli innmeldt en hel del rev slik at statskog får en statestikk å slå i bordet med, men i realiteten skytes det ikke mere rev en tidligere, det bare "meldes inn" rev på papiret fordi det er lagd et rapporteringssystem for revejakten .... er problemet løst da? ja for skrivebordsrytterne så er problemet løst og dette reveprosjektet får en suksessfaktor over seg. Ser for meg tabloide overskrifter allerede.. Fakta er at rypejegerne blir lurt trill rundt nok en gang av statskog. Vil dere det?

Link to comment
Share on other sites

Dere får komme til Engerdal.

GRATIS rovviltkort over hele kommunen.

Bra skuddpremier. Rev 400 kr. Mår 300 kr. Mink 300 kr. Røyskatt 100 kr.

Ravn 200 kr. Kråke 100 kr. Måke 100 kr. Skjør 50 kr.

Og bare 2195 kvadratkilometer å jakte på. :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Rovviltjegeren er i en "egen rase" og det er disse statskog må ha tak skal det monne litt. Disse jegerne som er drivende dyktige, har redskaper (hunder, tilgang på åte osv) til å hjelpe seg med, gjør dette den dag i dag for skuddpremie hos bønder og kommuner som utlover dusør. Disse betaler ikke fem sure silder til statskog for å jakte rev!!!

Resultatet av det statskog foreslår nå er at de kommer til å selge kort i bøtter og spand til 100 kr (for det er nok "jegere" som syns dette er spennende og bla bla bla), det kommer til å bli innmeldt en hel del rev slik at statskog får en statestikk å slå i bordet med, men i realiteten skytes det ikke mere rev en tidligere, det bare "meldes inn" rev på papiret fordi det er lagd et rapporteringssystem for revejakten .... er problemet løst da? ja for skrivebordsrytterne så er problemet løst og dette reveprosjektet får en suksessfaktor over seg. Ser for meg tabloide overskrifter allerede.. Fakta er at rypejegerne blir lurt trill rundt nok en gang av statskog. Vil dere det?

Så du mener at rovviltjegere er i en særstilling og bør belønnes deretter?

Link to comment
Share on other sites

Rovviltjegeren er i en "egen rase" og det er disse statskog må ha tak skal det monne litt. Disse jegerne som er drivende dyktige, har redskaper (hunder, tilgang på åte osv) til å hjelpe seg med, gjør dette den dag i dag for skuddpremie hos bønder og kommuner som utlover dusør. Disse betaler ikke fem sure silder til statskog for å jakte rev!!!

Resultatet av det statskog foreslår nå er at de kommer til å selge kort i bøtter og spand til 100 kr (for det er nok "jegere" som syns dette er spennende og bla bla bla), det kommer til å bli innmeldt en hel del rev slik at statskog får en statestikk å slå i bordet med, men i realiteten skytes det ikke mere rev en tidligere, det bare "meldes inn" rev på papiret fordi det er lagd et rapporteringssystem for revejakten .... er problemet løst da? ja for skrivebordsrytterne så er problemet løst og dette reveprosjektet får en suksessfaktor over seg. Ser for meg tabloide overskrifter allerede.. Fakta er at rypejegerne blir lurt trill rundt nok en gang av statskog. Vil dere det?

Så du mener at rovviltjegere er i en særstilling og bør belønnes deretter?

Nei hvorfor det? Klarer du å lese det ut i fra deg jeg skriver? Det er forskjell på å få særbehandling og få med seg alle!

Link to comment
Share on other sites

Dere får komme til Engerdal.

GRATIS rovviltkort over hele kommunen.

Bra skuddpremier. Rev 400 kr. Mår 300 kr. Mink 300 kr. Røyskatt 100 kr.

Ravn 200 kr. Kråke 100 kr. Måke 100 kr. Skjør 50 kr.

Og bare 2195 kvadratkilometer å jakte på. :D:D:D

 

Ikke så galt i distriktet der jeg bor heller:-)

 

Kråke kr. 100,00

Ravn kr. 100,00

Mink kr. 100,00

Mår kr. 200,00

Rødrev kr. 300,00

Gaupe kr. 2.500,00

 

Det gfjøres oppmerksom på at for mårhund utbetales skuddpremie kr. 5.000,- fra Fylkesmanen i Nordland. Statens Naturoppsyn må dokumentere at mårhund er skutt før utbetaling av skuddpremie kan skje.

Link to comment
Share on other sites

Nei hvorfor det? Klarer du å lese det ut i fra deg jeg skriver? Det er forskjell på å få særbehandling og få med seg alle!

 

Ok så du syns det er greit at disse som ikke vil betale en hel hundrelapp for å jakte et helt år på rev boikotter? Hvorfor skal det være forskjell på disse "elitejegerne" og andre jegere som betaler for jakta si?

Link to comment
Share on other sites

Ok så du syns det er greit at disse som ikke vil betale en hel hundrelapp for å jakte et helt år på rev boikotter? Hvorfor skal det være forskjell på disse "elitejegerne" og andre jegere som betaler for jakta si?

 

Det skal ikke være forskjell? Ingen SKAL betale, de SKAL få betalt (skuddpremie).

Det er viktig å få med disse som DU kaller "elitejegere" (hvorfor kaller du de det?) fordi de har nettopp en egen intresse for rovdyrjakt, det er viktig for rekrutering osv . Ellers er det ikke negativt at disse jegerene skyter mere rev en en gjennomsnittlig rypejeger. Slik du og statskog gjør det nå blir som å samle de med interesse for håndball til fotballsamlinger, det går men ikke like effektivt. Har det ikke vært bedre å samle de med interesse for fotball til fotballsamlinger?

 

Skjønner at du høggern er ute etter å skape debatt om hvilke jegere som er best osv siden du klassifiserer rovdyrjegerne som "elitejegere". Jeg klassifiserer ikke noen fremfor andre, men vi må tåle å høre at noen er bedre til noe? Det har med interesse å gjøre! For jeg er rimelig sikker på at det finnes dyktige rovviltjegere i alle jegere bare interessen er der, og nettopp derfor er en som har interessen gull verdt for alle rypejegere i disse magre rypetider...

Link to comment
Share on other sites

[Det skal ikke være forskjell? Ingen SKAL betale, de SKAL få betalt (skuddpremie).

Det er viktig å få med disse som DU kaller "elitejegere" (hvorfor kaller du de det?) fordi de har nettopp en egen intresse for rovdyrjakt, det er viktig for rekrutering osv.

 

Akkurat i dette avsnittet jeg limer inn nå viser du til at "noen er bedre enn andre" å de vil ikke betale, å at om de må betale vil de andre som du definerer som "jegere" kjøpe kortet....

 

[Rovviltjegeren er i en "egen rase" og det er disse statskog må ha tak skal det monne litt. Disse jegerne som er drivende dyktige, har redskaper (hunder, tilgang på åte osv) til å hjelpe seg med, gjør dette den dag i dag for skuddpremie hos bønder og kommuner som utlover dusør. Disse betaler ikke fem sure silder til statskog for å jakte rev!!!

Resultatet av det statskog foreslår nå er at de kommer til å selge kort i bøtter og spand til 100 kr (for det er nok "jegere" som syns dette er spennende og bla bla bla), det kommer til å bli innmeldt en hel del rev slik at statskog får en statestikk å slå i bordet med, men i realiteten skytes det ikke mere rev en tidligere, det bare "meldes inn" rev på papiret fordi det er lagd et rapporteringssystem for revejakten .... er problemet løst da?

 

Hvorfor skal det være en automatikk i at rovviltjegere skal få betalt for å jakte?

Er akkurat der vi er uenige.

Link to comment
Share on other sites

[Det skal ikke være forskjell? Ingen SKAL betale, de SKAL få betalt (skuddpremie).

Det er viktig å få med disse som DU kaller "elitejegere" (hvorfor kaller du de det?) fordi de har nettopp en egen intresse for rovdyrjakt, det er viktig for rekrutering osv.

 

Akkurat i dette avsnittet jeg limer inn nå viser du til at "noen er bedre enn andre" å de vil ikke betale, å at om de må betale vil de andre som du definerer som "jegere" kjøpe kortet....

 

Med "de" mener jeg ALLE jegere... ingen kategorisering.

 

[Rovviltjegeren er i en "egen rase" og det er disse statskog må ha tak skal det monne litt. Disse jegerne som er drivende dyktige, har redskaper (hunder, tilgang på åte osv) til å hjelpe seg med, gjør dette den dag i dag for skuddpremie hos bønder og kommuner som utlover dusør. Disse betaler ikke fem sure silder til statskog for å jakte rev!!!

Resultatet av det statskog foreslår nå er at de kommer til å selge kort i bøtter og spand til 100 kr (for det er nok "jegere" som syns dette er spennende og bla bla bla), det kommer til å bli innmeldt en hel del rev slik at statskog får en statestikk å slå i bordet med, men i realiteten skytes det ikke mere rev en tidligere, det bare "meldes inn" rev på papiret fordi det er lagd et rapporteringssystem for revejakten .... er problemet løst da?

 

Hvorfor skal det være en automatikk i at rovviltjegere skal få betalt for å jakte?

Er akkurat der vi er uenige.

 

Ref. ovenfor. Ingen automatikk i at rovviltjegere skal ha noen fordeler kontra andre jegere. Det blir jo håløst å sette et skille, alle som kommer med et rovvilt i neven er i rovviltjegere. Uansett, så relaterer jeg til utsagnet statskog kom med nå, og der er jeg sterkt uenig at de skal ha penger fra oss jegere (alle som en) for å skyte rev. Det blir ingen ønsket effekt slik de har valgt å løse dette, det blir bare nok et tullete gebyr uten mål og mening.

"De som ønsker å betale 100 kr ekstra i skatt kan gjøre det frivillig på denne linken http://www.100kronerekstraiskatt.no" target="_blank - (hvem gidder å gjøre det?) For disse 100 kronene kan du skyte rev på statskog sin eiendom for egen regning, skal du ha skuddpremie bes du melde inn rev ol. til nærmeste kommune eller grunneier for utbetaling :shock: "

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jada Bobcat, jeg forstår at du mener man ikke skal trenge å betale for å jakte rev. Hvorfor skal jakt være gratis? (selv om enkelte kaller dette predatorkontroll er det fortsatt jakt, å jakt koster vanligvis noen kroner for de fleste av oss.) Uansett er det frivillig å bedrive jakt, så det er neppe noe stort overgrep som blir begått.

Men på en måte forstår jeg prinsippet ditt. Hvorfor skal du gjøre noe som kommer statskog til gode å attpåtil betale for det? (men akkurat det samme kan elgjegere si, om ingen skyter elg vil den bli et problem etterhvert)

Link to comment
Share on other sites

Ser man kulturhistorisk på det, med Norges lange jakttradisjoner, så har man aldri betalt for predatorjakt. Skuddpremier på rovvilt har derimot lange tradisjoner. Sånn sett er ikke Statskog akkurat noen kulturbærer i denne saken. For meg er prinsippet viktig, ikke den skarve 100-lappen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...