Jump to content

Statskogs revepolitikk - avstemming!


Ranger

Er det riktig av Statskog å kreve betaling av jegerne for revejakt?  

251 members have voted

  1. 1. Er det riktig av Statskog å kreve betaling av jegerne for revejakt?

    • Ja
      52
    • Nei
      191
    • Vet ikke
      8


Recommended Posts

Derfor tok vi opp dette med Direktoratet for Naturforvaltning (DN), som også luftet det med Miljøverndepartementet og vår eier Landbruks- og matdepartementet. DN gjorde en grundig gjennomgang og konkluderte bl.a. med at det ikke kunne bevises at en skuddpremieordning hadde hatt den ønskede effekt. Departementene konkluderte derfor med at Statskog ikke skulle bidra med skuddpremieordninger.

 

 

Jeg kan ikke annet en konkludere med at det DN har kommet frem til er vrøvl. Hvis skuddpremieordningen ikke har hatt den ønskede effekt, så lurer jeg på

 

Jeg vil tippe at det er mest pga motvilje hos endel oppover i DN og Miljøverndepartementet, som personlig ikke er overbegeistret for jakt. Mere rev og andre predatorer = mindre "edelt vilt" = mindre jegere i det lange løp...

Og noe annet med rødreven er at den presser ut fjellrev, det er da vitterligen forsket på.

Jeg er overbevist om at hvis en må løse jaktkort på rev, da er det mange rene småvilt/storvilt jegere som ikke betaler dette kortet pga. at dem ikke jakter rev, og disse kommer ikke til å skyte når den kommer forbi på annen jakt.

Ergo: Det blir skutt mindre rev grunnet "enda ett dustepåfunn av øvrigheta".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er overbevist om at hvis en må løse jaktkort på rev, da er det mange rene småvilt/storvilt jegere som ikke betaler dette kortet pga. at dem ikke jakter rev, og disse kommer ikke til å skyte når den kommer forbi på annen jakt.

 

Les no kva dei skriv i artikkelen som er linka i åpningsinnlegget:

– Men det er jo full anledning til å jakte på rev på grunnlag av det ordinære jaktkortet.

 

Har du jaktkort på storvilt eller småvilt (i alle fall småvilt) so kan ein altso skyte rev uansett.

Men dersom ein skal jakte rovvilt og kun rovvilt so slepp ein altso unna med ein hundrings i året, i staden for å betale fullt småviltkort.

Link to comment
Share on other sites

Æ synes mange e litt for negativ her. Vi må heller se positivt på at statskog faktisk ønsker mere jakt på predatorer og at de kommer med info og synspunkter her på Kammeret. Vi bør bruke muligheten til å komme med forslag til forbedringer på "rovviltkortet".

For eksempel: kan en jeger som har kjøpt rovviltkort få rabatt på matviltjaktkort neste år?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder motviljen til skuddpremier hos de offentlige tror jeg det har mye med politikk å gjøre. Folk flest vil sannsynligvis reagere negativt på skuddpremier, dermed er det få offentlige instanser som vil skaffe seg leven gjennom å innføre dette. Noe av skepsisen til skuddpremier kan nok også forklares historisk gjennom at mange rovdyr nesten ble utryddet delvis pga slike.

Link to comment
Share on other sites

Ja det gjør vi, tenker kun på oss selv :roll: Du gjør jo dette helt gratis i dag, eller? Prinsipper må vi ha veit du, en hundrings her og en hundrings der, jeg jakter alt småvilt, blir dyrt nok det.

 

Gratis å gratis, jeg skyter rev i privat terrenget jeg leier til hjort å rådyr jakt... dette er på ca 15000 mål. Statskog har vel nærmere 90000 mål her i kommunen så 100,- for å bruke det er jo nesten gratis. Men så er dette en jakt form som jeg har tenkt å satse hardt på å derfor jeg kjøpte hund til å jage rev å gaupe med....

Link to comment
Share on other sites

@Statskog:

 

Dere vil dekke inn administrative kostnader, det skjønner jeg godt.

Men det er vel helst i deres eierinteresse å drive viltpleie slik at dere kan bedre forholdene for kortsalg på viltslag som lønner seg utover dette?

 

Jeg lurer i denne sammenheng på om det er mulig å fravike vanlige ordninger, altså fysiske kortblekker, for å holde prisen til et lavest mulig nivå, og kanskje bruke en metode som gir et noe mer forutsigbart utgiftsnivå for dere.

 

Jeg vet ikke hva trykkerikostnadene vil være ved å gjøre predatorkort tilgjengelig ved alle kortutsalg i Norge, men forslaget er altså å forbeholde salg av predatorkort til f.eks. inatur.no for å holde kostnaden deres -og utgiften til predatorjegerne- nede, forutsatt at dette gir gevinst og forutsigbarhet. -Kommentar til dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke henge bjelle på noen her.

Jeg er av den mening at vi i Norge ikke har tradisjoner for viltstell, som baserer seg på å ta ut predatorer. Og derfor blir den type aktivitet prioritert lavt. Det å premiere de som ønsker å drive predator/viltstellsjakt sidestilles med andre jegere og må betale for det.

Vi burde hatt et system som gav gratis dager i skogen eller fri kort på høyverdig vilt ved innlevering av skade vilt.

Men så lenge Statskog skal drive etter økonomiske prinsipper er dette ønsketenkning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener DN og Statsskog er litt på jordet her. DN mener skyddpremier ikke gir økt uttak. Sludder spør du meg! Hva var motivasjonen til revejegerne som felte ca 50,000 pr. år på 70-tallet om det ikke var de 700-800 kr de fikk for skinnet?

 

Når det gjelder de 100,- Statsskog skal ha for "administrasjonsutgiftene", så kan dette _GARANTERT_ organiseres på måter som ikke trenger koste stort. Jeg er overbevist om at NJFF hadde tatt på seg jobben med fordeling av slike kort - helt gratis!

 

Det er ikke forbudt å bruke sunn fornuft, selv om man skulle tro det her i byråkratinorge...

Link to comment
Share on other sites

Om folk ikke har råd til å betale 100 kr for å kunne jakter rev store deler av året på statskogs sine enorme områder, så bør man kanskje finne seg en annen hobby eller? Jeg jakter rev fordi jeg syns det er spennende, ikke fordi jeg skal bli rik, jeg gidder ikke å levere inn for å få skuddpremie en gang, for meg er det skuddpremie nok å få skutt en rev.

Link to comment
Share on other sites

Voldsomt til sutring det ble da.

Bare det at statsskog har følere ute på forumet vårt, som i tillegg tar del i debatten, er over all forventning i mine øyne. Fortjener nesten en applaus bare for det!

At dette for mange dreier seg om prinsipper har jeg full forståelse for. Samt utspill som at skuddpremie ikke har hjulpet på uttak av rovvilt høres selv for en fersking som meg noe snedig ut. Men om det er som statsskog sier, så er ikke dette noe de rår ved da øvre makter sier ditten og datten.

 

Legger vi godviljen til så er det jo ikke helt uforståelig at de krever en hundrings for adm. utgifter/symbolsk sum/kall det hva du vil, eller? Og selv som fattig student synes jeg 100,- for et kalenderår med jakt er overkommelig. Jeg vil også tro at de fleste som jakter på deres grunn har løst små/storvillt-kort og kan skyte Mikkel under disse uansett.

Om skuddpremie i form av penger er så viktig, så har vel de fleste kommunene skuddpremie? Statsskogs terrenger tilhører som oftest en eller annen kommune.

Link to comment
Share on other sites

Rev er småvilt og kan skytes hvis du har løst kort for småvilt. Står i alle fall ikke noe som helst om noe annet der inatur selger statskogkort!

Rovviltkortet er et tilbud som gjør at du kan jakte smårovvilt uten å måtte betale dyrt for vanlig småviltkort. Er i alle fall slik jeg tolker det.

 

Når det gjelder skuddpremier har jeg en mistanke om det ikke er statskog man bør være sinte på. Hvis man leser nøye ovenfor ser man at det er direktoratet som har konkludert med at skuddpremier ikke har noen effekt.

Link to comment
Share on other sites

eg på prinsippiell basis støttar grunneigar sin rett til å ta betalt for jakt på sin grunn. Uansett jaktform, vilt-type eller kven som er grunneigar. Det er ein grunnleggande del av norsk eigedomsstruktur og demokrati
Jeg tror nok demokratiet kunne overlevd uten pengegriske grunneiere. Men litt mere on-topic: Betyr dette at jegere med Smårovviltskort hos Statskog kan legge ut på revejakt i Juli?
Link to comment
Share on other sites

Her har vi en skuddpremie på 500. Nabokommunen har 700. Dette frister folk. Ser noen nevner premier og dette er helt topp. Men jeg mener at skuddpremie pr. felt rev er et mye bedre alternativ enn å lage en konkuranse ut av det. Da føler hver og en at det er gøy å felle rev. Man kan faktisk tjene inn ammunisjonen med slike skuddpremier;)

Hvis man bor i en kommune som utbetaler 700 kr i skuddpremie per rev. Og Statskog har store områder i eller i nærheten. Og man får jakte rev ved åte og med feller fra 15.07 til 15.04 for en hundrings i året. Da burde det være mulig å dekke mer enn amunisjonen. Da burde det være mulig å leve av det. Iallefall langt mer luksuriøst enn Kristoffer Clausen, da han prøvde å leve av jakt og fangst ett år. Eller det kan være en god tilleggsinntekt for folk med deltidsjobb.
Link to comment
Share on other sites

Tråden har fått avstemmingsmulighet, stem ivei! :wink:

 

Forøvrig så tror jeg nok at Statskog ønsker å profittere på at det skytes rev/rovvilt på deres grunn. Målet er jo å få opp rypebestanden, og i den logikken ligger det nok et ønske om å tjene mer penger på rypejakta. Arrester meg hvis jeg tar feil!

 

Da kan Statskog etter min mening trykke opp og levere ut rovviltkortet GRATIS, etter min mening...!

 

Og det er snakk om ROVVILTKORT, kan Statskog definere hvilke viltarter som et slikt kort skal omfatte? Skal jegere betale for å skyte kråke og ravn også, og måker feks? Disse artene er også predatorer som tar rype og egg.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra njff.no:

Jaktkort for smårovvilt; kråke, ravn, skjære, nøtteskrike, rev, villmink, mår, mårhund, røyskatt og grevling

-Jegere med småviltkort 2010 kan benytte dette

-Jaktkort for smårovvilt blir tilgjengelig på www.inatur.no senest innen 1. desember 2010

-Jaktkort kjøpes hos Statskog for kr. 100,- ved å kontakte Statskog Friluftstorget, tlf. 07800 (tast 2) eller friluftstorget@statskog.no før 1. desember 2010

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er flott at Statsskog nå legger ut et slikt kort på inatur.no og dermed gjør det mer tilgjengelig og synlig, det har det desverre ikke vært tidligere.

 

Jeg har dog et spørsmål, blir dette kortet avgrenset i forhold til kommune/fylke? eller vil det gjelde over hele Norge?

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg stemme JA.

Begrunelsen er enkel. Statskog har adminutgifter ved dette. Selv om kortene selges via INATUR.

 

Men der bør være en premieringsordning i form av gratis jakt dager eller tilegs baglimit ved innlevering/ bevis på avlivet Predatorvilt.

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg stemme JA.

Begrunelsen er enkel. Statskog har adminutgifter ved dette. Selv om kortene selges via INATUR.

Ikke enig, hadde man sakt at det du trenger for å jakte hos "oss" er betalt jegeravgiftskort + en evt registrering på en nettside av jeger + fangstrapport, hadde administrasjonen blitt tilnermet lik 0. Evtuelle utgifter til dette hadde nok gått opp og vel som det, i form av gevinsten av mere småvilt som hadde overlevd og flere betalende småviltjegere.

Men det skal også sies at det ikke er forbudt å tjene pengere i kongeriket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som min andre post i denne tråden var jeg raskt ute med å berømme statskog for å i alle fall gjøre en handling, noe som i seg selv er positivt. (Har ment i mange år at reven er nøkkeldyret i vår fauna)

Vi jegere må ikke bli naive og blinde når det gjelder jakt, "bare vi får lov og har penger" jakter vi på neste alt? Dette vet statskog og øvrigheita veldig godt og utnytter det til det fulle, nå er det lite ryper, her må vi tenke på noe som kan bringe folk ut i skogen igjen? hmm revejakt? osv.. dere skjønner tankegangen.

 

Det dere JEGERE skal huske på er at nesten all jakt vi foretar oss er viltstell! Elg, rådyr, hjort osv... Statskog (med komunale viltgrupper mm) setter kvote for deg og meg når det gjeler hjortedyra, vi betaler på tusenvis av kroner for å holde bla elg og hjortestammen nede. Får vi selv bestemme pris? Hvilke dyr vi vil skyte? Nei! Ta til takke med kvoten og VÅR pris på kjøttet er svaret. Uansett, dette var et lite sidespor men bare for å indikere hva vi jegere må forhold oss til.

 

Nå er det nok!

Nå vil altså statskog at vi skal skyte rev for de? Slik at de kan selge enda mere småviltkort i tiden fremover! (det er det som til syvende og sist er resultatet eller ønsket reusltat hvis rødreven får på pelsen) Videre er de heller ikke blyge når de sier at de ikke kan love skuddpremie? Representanten her inn fra Statskog babler om at det er DN som til slutt bestemmer dette, det er for så vidt sant men for en stakkars jeger er det klekkende likegyldig! Vi forholder oss til statskog når vi kjøper kort og derfor bør heller statskog komme på banen og brøyte vei for oss jegere slik at det blir skuddpremie på rev. Hva med å ta opp kampen mot DN? Hva med å komme med samme nyhet og i tillegg love skuddpremie? hmmm for en tanke..

 

Skuffet...

Det er nettopp her den største skuffelsen med statskog er at de "aldri" gjør noe ekstra for oss jegere uten å bruke virkemiddelet "valuta" i negativ forstand. At vi som enkeltpersoner skal ta opp kampen med feks. DN er både utenkelig og umulig for oss, de parer denne revejakt og skuddpremiesaken med at det ikke ligger dokumentasjon på at skuddpremie funker? og at det er DN som bestemmer skuddpremie, med den førstnevnte uttalelsen mener jeg statskog kaller oss for idioter!(Unskyld meg) Ulv, bjørn, gaupe og rovfugler ble pløyd ned for fote og nesten utryddet når det var skuddpremie!!!!! Funket det da?

Våkne opp folkens!! Her er det så mange logiske brister at jeg ber alle her inne og ellers i Norge om å tenke dere godt om nå!

MEN dette er ikke den mest effektive parreringen statskog gjør for å gni ut noen kroner til av en stakkars jeger og menigmann i gata. SAMVITTIGHETSTRIKSET! Det er trumpkortet de bruker på oss, "....ta med deg støvern å høre losen gjome utover dalen, sitte og lokke på revefanten i grålysningen kanskje lykkes du? Det er jakt det!! Hallo folkens! De bruker dette trikset for at en ivrig jeger har ikke smvittighet til å sitte inne når jakt er så spennende og morro!

Derfor må vi for guds skyld ikke bli blinde på dette problemet til statskog!!!!! Om veiavgiften øker til 5000 kr året, er veien din til jobb like hølete og jævligl!!!!! Bak denne revejakten ligger det mere en vi aner.

Vi tror ikke på dere i Statskog!! Videre vil ikke vi betale for deres viltforvaltning, vi SKAL ha betalt (skuddpremie) for å gjøre dette FOR DERE!

 

 

Løsningen

Vi må ikke la oss kjøpe av statskog, vi må heller komme i dialog i forkant av dette slik at vi kan være med på å sette premissene for dette med revejakt/predatorjakt. (det er jo tross alt statskog som har problemet!!!) Hvorfor skal vi jegere betale for å hjelpe dem på vei? Ser urovekkende mange farer i fremtiden med denne revejakten.....hva blir det neste de prøver seg på når det gikk så greit med revejakten?!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi registrerer innspillet om å gi adgang til jakt på rev under annen jakt, f.eks. under elgjakt, og tar det med oss videre. Enn så lenge går ikke det på våre terreng, da dette er to forskjellige jaktformer; småvilt- og storviltjakt. Hvor skal en sette grensen? Skal det være lov til å skyte skogsfugl på elgjakt for eksempel? Det er derfor vi har laget dette kortet slik at det er enkelt og billig å komme seg på revejakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ingen automatikk i det å få rabatt på matviltkort neste år. Det ville kreve mye administrasjon og vi antar at begrunnelsen måtte være at dette var et vilstelltiltak som skulle belønnes. I så fall er det de revene som er i høyfjellet en vil til livs. Å skyte en rev på åte i bygda for så å få et billig jaktkort på rype året etter, vil ikke hjelpe rypebestanden nevneverdig.

Link to comment
Share on other sites

Det å tro at det kun er revene i høyfjellet som er problemet er ikke nødvendigvis riktig. Revene får kull, som igjen på sikt trekker et godt stykke vekk. Så man må ta ut de revene man kan, uansett hvor det måtte være.

 

Skjønner at statskog synes det er mye administrativ jobb med disse forslagene. Men det er dette som nytter. For meg virker det som at Statskog ikke har noen tro på at predatorkontroll har noe for seg. Dere må skape noe rundt akkurat dette, et bra opplegg som fungerer. Tilrettelegg forholdene for jegerne. Kanskje det er veien å gå! Så vil dere nok på sikt få igjen iform av økende småviltbestand.

 

Glad jeg jakter på private terreng i en kommune med bra skuddpremieordning!

Link to comment
Share on other sites

Den Reven som er i bygda er jo akkurat den samme som er i fjellet,har mer enn en gang rekt revespor fra bygda og langt til fjells, så her tar du feil :!:

Å det med å sette grenser, skal vi spikke fliser eller løyse problemet på en grei og lettvint måte?

Argumentene til statskog syns jeg er meget tynne for å gni enda en hundrings fra oss som driver viltstell og jakt til daglig.

Link to comment
Share on other sites

Er frista til og si meg enig med Bobbcat, ikke skyt en eneste rev, kråke eller andre predatorer hos statskog, så sitter de snart i møkk til armhulene. Det må være toppen av frekkhet at vi skal betale for og løse dems problemer. Viltstell er grunneiers ansvar, så her må dere nok åpne lommeboka skal vi gjøre jobben for dere.

Link to comment
Share on other sites

Endret litt på trådtittelen etter at avstemming er føyd til.

 

Jeg vil igjen argumentere med at Statskog ønsker reven (og andre predatorer) til livs for å høyne rypebestanden, og på sikt tjene mer penger. Jeg synes ikke noe om at vi jegere skal betale for at Statskog skal tjene mer penger på småviltjakta.

 

Skuddpremier eller gratis rovviltjakt kan man leve med. Prinsippet er viktig her!

Link to comment
Share on other sites

"Statskogs viltforvaltning er basert på å sikre allmennhetens tilgang til jakt innenfor bærekraftig bruk av ressursene og bevaring av det biologiske mangfoldet.

 

 

 

Høstingen av naturens overskudd skal gjøres gjennom tilrettelegging , og på en måte som sikrer allmennhetens interesser.Vi arbeider for å fjerne barrierer som kan virke begrensende for allmennhetens muligheter for utøvelse av jakt.

 

Eksempler på slike barrierer kan være:

 

•Mangel på jakterfaring og kurstilbud

•Helsehindre

•Manglende sosialt miljø og noen å lære av

•Dårlige muligheter for jaktutøvelse i nærmiljøet

 

Vi tilrettelegger for allmennhetens tilgang til jakt bl.a. ved:

 

 

•Alle jakttilbud legges ut på http://www.inatur.no" target="_blank

•½ pris på jaktkort for ungdom under 20 år

•Stimulere og legge til rette for å få flere kvinner og ungdom til å jakte•Stimulere og tilrettelegge for opplæringsjakt for 14 – 16 åringer

•Opplæringsjakt på småvilt, elg og villrein"

 

Sakset fra Statsskog sine sider. Andre som synes statsskog går i mot sine egne rettningslinjer?

Link to comment
Share on other sites

Vi registrerer innspillet om å gi adgang til jakt på rev under annen jakt, f.eks. under elgjakt, og tar det med oss videre. Enn så lenge går ikke det på våre terreng, da dette er to forskjellige jaktformer; småvilt- og storviltjakt. Hvor skal en sette grensen? Skal det være lov til å skyte skogsfugl på elgjakt for eksempel? Det er derfor vi har laget dette kortet slik at det er enkelt og billig å komme seg på revejakt.

 

Men kjære deg, hva er dette for tullprat da? "Går ikke"? :shock::lol: Det er ikke vanskeligere enn å si at "alle som kjøper jakt på Statsskog har mulighet til å jakte rovvilt, og felt vilt skal innrapporteres" :!: Was ist das Problem??

 

"Hvor man skal sette grensen"??? Hallo? Diskusjonen dreier seg om rovviltjakt..grensen settes der kanskje :roll: Jeg har førerkort for personbil. På samme kort kan jeg faktisk kjøre traktor. Jeg har ikke problemer med å forholde meg til at jeg ikke kan kjøre småfly og motorsykkel med samme kort. Det går helt greit. En gang lurte jeg på om jeg kunne kjøre snøskuter med samme kort. Jeg løste dette vanskelige problemet med å se etter hva som sto på kortet.

 

Dette blir for dumt. Dere klarer jo utmerket å skille mellom vilttyper ellers, så hvorfor blir det plutselig vanskelig nå? Rovvilt er rovvilt og matvilt er matvilt. Vanskelig?

 

Det er ikke til å komme fra at det er tullete, tåpelig og latterlig at man skal "komme seg billigere ut på revejakt" med å "bare betale 100kr", når det utmerket kunne vært gitt bort. Det er ikke mange ting som det faktisk lønner seg å gi bort, men revejakt er en av disse få tingene!

Link to comment
Share on other sites

Det må være toppen av frekkhet at vi skal betale for og løse dems problemer. Viltstell er grunneiers ansvar, så her må dere nok åpne lommeboka skal vi gjøre jobben for dere.

Nå må man trå varsomt, i dag betaler mange for å "løse" grunneiers problemer ved å betale for å jakte på bla elg (begrense beiteskader på skog).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noe problem å la alle som har betalt jegeravgiften få med et GRATIS jaktkort på rovvilt på statskogs områder?

Så kan de som vil jakte rev ol. der og melde inn via kontaktinfo som skrives på det GRATIS jaktkortet.

Skjønner ikke at dette skal være bakgrunn for så mye merarbeid.Og nevnte jeg; det blir GRATIS for jegerne...

 

Fra meg får dere et klart NEI på avstemmingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes statskog har tatt et langt skritt i riktig retning ved å innføre eget rovviltkort. I forhold til hvordan det har vært før hvor man har måttet kjøpe ordinært småviltkort for å kunne jakte rev. Ordningen har klart et forbedringspotensiale, bl.a. kunne kortet vært gratis. Vil tro statskog har bedre råd enn min lokale jff som har gratis rovviltkort (via inatur blir det riktignok 20 kroner til å dekke kostnader). Statskog har dessuten slik jeg har oppfattet det begrenset myndighet når det gjelder bl.a. skuddpremier. Tror det er en rimelig lang vei å gå før direktoratet vil innføre den slags.

Litt typisk dette. Når noen tar et langt skritt i positiv retning så for de mer kjeft for å ikke gå lengre enn for at de faktisk gjør noe positivt.

Link to comment
Share on other sites

Rovviltjakt er bra og ikke minst nødvendig viltstell.Samtidig kan det være både utfordrende og spennende for jegeren.Er det da ille å betale 100 kr for å kunne jakte rovvilt i ett helt år?Jeg synes ikke det.Hadde kortet kostet 1500 kr,så hadde saken vært en annen.

 

Jeg ser her at vi hjelper statskog med å få mere matvilt å jakte på..Men det er jo vi som jakter dette matviltet,ikke staten.

 

Hvis noen ikke skulle ha råd,så trenger jeg hushjelp!Lønn=100 kr 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er riktig at det er vi som jakter på matviltet, men det betaler vi da jammen for.

For min del har jeg brukt ca 2500,- på å jakte rype hos statskog de siste to årene, de få rypene jeg har sett på de terrengene har jeg ikke hatt sammvittighet til og skyte. Jeg har strengt tatt betalt for noe jeg ikke har fått, statskog selger kort i terreng det ikke burde vært jaktet, i mine øyne nærmer det seg faunakriminalitet og statskog burde refundert pengene.

Nå skal jeg liksom betale for å jakte predatorer, for så og betale enda mer for og jakte rype.

Nei Superhansen, noen prinsipper har jeg!

Statskog kan betale tilbake de 2500,. så skal jeg vurdere og ta imot et gratis roviltkort og tilbringe noen timer i skogen på predatorjakt!

Link to comment
Share on other sites

Her ble jeg, til min egen overraskelse, nødt til å svare ja. Statskog er tross alt en grunneier. Og jeg syntes det er greit at en grunneier tar seg betalt for jakt i sin skog sålenge han ikke er grådig. 2 flaskepantlapper for jakt et helt år er på ingen måte grådig. Og da kan heller ikke jeg være smålig og klage på en pris som absolutt alle har råd til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hytte i midt i et statskogterreng, der jeg bruker å kjøpe sesongkort hvert år.

 

Hvorfor skal jeg da, hvis jeg har forstått det riktig, måtte betale for å kunne skyte rev ved hytta fra 15. Juli til 10. Sept og fra siste februar fram til 15. April. Når jeg likevel skal ha småviltkort, som dekker revejakta, og ikke starter før rypa blir lovlig? I rype/skogsfugl-perioden prioriteres disse artene de helgene man får jakta, men man har jo tid til reven både før og etter.

 

Det burde være sånn at man kunne løse småviltkort for hele sesongen i juli, og så starte jakta på de forskjellige artene etterhvert som de blir lovlige.

Link to comment
Share on other sites

Stemte at det ikke er riktig å ta avgift for jakt på rev.

Men mener at hvis de skal ta en slik avgift så bør den gå utelukkende til å legge til rette for jakt på rev. F.eks ved bygging av åtebuer som det blir lagt ut åte ved. Og en eller annen form for rullering eller lister man skriver seg opp på for perioder man ønsker å sitte i disse.

Og transport inn til disse buene burde og vært dekket gjennom en slik avvgift, da statsskog har mange avvsidesliggende områder det bør jaktes rev og annet rovvilt på. Ser for meg at det ville vær mulig å felle annet rovvilt på en slik åte også, som ravn og kråke.

Jegere som orket sitte mest i disse burde premieres med gratis jaktkort året etter.

Link to comment
Share on other sites

Stemte at det ikke er riktig å ta avgift for jakt på rev.

Men mener at hvis de skal ta en slik avgift så bør den gå utelukkende til å legge til rette for jakt på rev. F.eks ved bygging av åtebuer som det blir lagt ut åte ved.

 

Et veldig bra forslag etter min mening! Problemet med det blir vel at det ikke går an å få opp åtebuer overalt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt det store problemet med et slikt rovviltkort. da jeg var i Junkerdal på Elgjaktkurs så snakket jeg med Statskog sin kar, Arne Gravem som fortalte at et slikt kort skulle komme.

Hans argumentasjon da var at om en først jakter matvilt på statens grunn så har en jo alt løst jaktkort og har dermed lov til å jakte det rovviltet som vi nå snakker om og kjøper vi på inatur så kan du jakte fra 1.4 regner jeg med.

ET slikt roviltkort er vel først og fremst for de av oss som syns det er for lite matvilt å jakte på ,men som ser ravn kråke rev og slikt og som kunne tenke seg å skyte av de.

og siden statskog er grunneier, så syns jo jeg at det å betale 100kr for å kunne jakte lovlig etter rovvilt ikke er så ille. her i kommunen betales det skuddpremier på rev og mink. og kommunne skiller ikke på om jeg skyter på statsgrunn eller i hagen her hjemme.

stemte ja jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Tok for en stund siden kontakt med Statskog på mail og spurte om mulighetene for et "Predatorkort".

Ønsket et slikt kort eller muligheter for å kunne jakte rovvilt. Foreslo at dette måtte være billig (kr 50,-). Dette var ment som en symbolsk sum på et slikt kort.

 

Fikk gledelig nok rask og positiv tilbakemelding om at et slikt kort skulle komme, men hvis jeg ikke klarte å vente skulle jeg bare ta kontakt med friluftstorget. Prisen var kr 100,-

 

Tok jo selvfølgelig kontakt og ønsket meg kortet.

Men at det skulle komme et fakturagebyr på kr 50,- var jo ikke helt som jeg hadde tenkt det.

Dette har sikkert med at jeg bestilte kortet direkte fra friluftstorget og ikke kunne vente til det var lagt ut på nett. :)

 

En annen merksnodig sak er jo at det er en innrapporteringsdel nederst på kortet som omfatter stort sett alle arter vilt, foruten rovvilt. :wink:

 

Har forresten enda ikke stemt, men kommer vel til å trykke på "gratisknappen".

Håper på at i fremtiden kan Statskog utstede gratis "predatorkort", gjerne i form av et lite kort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...