Jump to content

Hvor mange jakter fortsatt med Cal 16?


Waldez

Recommended Posts

Har en gammel sideligger jeg brukes en sjelden gang. Kan ikke se at 30 gram med hagl gjør en ekstremt mye dårligere jobb enn 36.

Plasserer seg jo fint imellom 12 og 20.

16/76 ville jo være en fin kreasjon om man har behov for mye hagl.

 

De fleste velassorterte våpensjapper har flere typer 16 patroner på lager.

 

Det blir jo fortsatt produsert nye våpen i kal 16.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med ammotilgang? Og hvorfor er det så få cal.16 hvis det er så "udmerket"? Av ren nyskjerrighet.

Jeg tror det er så få av den grunn at det ligger i tiden "bigger better". Har selv vært på magnumbølgen på 80 tallet,men det ble ikke full fryser av den grunn heller. Bruker nå stort sett 12/70 og 16/70 på alt fra due til tiur. Har en godkjent søknad på en 16 til liggende venter bare på at det skal dukke opp ett smykke tilsalgs .De ligger jo gjerne endel under 12 i pris også.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med ammotilgang? Og hvorfor er det så få cal.16 hvis det er så "udmerket"? Av ren nyskjerrighet.

 

Kaliber 16 har hatt en lei skjebne etter at masseproduksjonen av hagler skjøt fart.

I gamle dager laget man baskyler som var tilpasset kaliberet, så den gang var en 16 kaliber hagle lettere enn en kaliber 12 samtidig som den hadde mer oomph enn kaliber 20.

 

Men når børsemakerene ble fortrengt av våpenfabrikker så entret også blårussen i fabrikkledelsen banen. Blårussen fant ut at det ble for dyrt å produsere mange baskylestørrelser. Derfor sluttet man å produsere baskyler i 16 og .410 kaliber, og konsentrerte seg om å lage baskyler i størrelsene 20 og 12.

De laget fremdeles løp i kaliber 16 og .410. Dermed kunne man kjøpe en hagle i kaliber 16, som har løp i kaliber 16, men en baskyle tilpasset kaliber 12. Likeledes kunne man kjøpe en .410-hagle med løp i .410 med baskyle tilpasset kaliber 20.

 

Dermed forsvant litt av vitsen med å benytte kaliber 16. Haglen var like tung som en kaliber 12, men med mindre oomph enn kaliber 12.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte drillig for 17 år siden, var jeg bestemt på at det skulle være kaliber 16 i haglepipene og 7x57 R i riflepipa. Etter å ha gjennomsøkt markedet i over et år, fant jeg en nydelig Merkel model 30 i riktig kaliber. Har aldri angret på at jeg kjøpte denne.

Seinere har jeg også anskaffet en Merkel model 8 i kaliber 16. Denne er lett og fin på skogsfugljakt når drillingen blir hjemme fordi rådyrkvoten er fylt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

På vei ned memory lane, impulskjøpte jeg en Brno s/s i kaliber 16 for ikke lenge siden. :)

Maken til min første hagle. Den var billig og jeg skulle sende en våpensøknad uansett.

Har jaktet mye med kal. 16 tidligere. Synes kaliber 16 er ett perfekt kaliber. En folkeaksjon for kaliber 16 er kanskje på sin plass :D

En Gebruder Merkel O/U i kaliber 16/70 er vel kanskje(helt sikkert) ett våpen som finner veien til våpenskapet ved en passende anledning.

 

ps.

Har tenkt og skifte kolbe på Brnoen slik at den kan brukes av en links skytter.

Hvis noen vet om noen eller hvor jeg kan få tak på en, så tips meg gjerne.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Starta med en eldre o/u cal 16, prøvd cal 12 og 20, o/u, s/s pumper og halv auto.

Arvet en Merkel 200 fra tidlig 70 tallet i nettopp cal 16, i topp stand. Nu sitter jeg faktisk tilbake med

kun denne. Og etter flere års bruk, er jeg storfornøyd. Så lenge jeg får tak i patroner,

blir den brukt og aldri solgt. Og blir det helt tørke for patroner, nei da selger jeg ikke da heller.

Link to comment
Share on other sites

Cal 16 er bare konge, har en halvauto Browning og en Suhl SS fra 50 tallet. Har og en i cal 12, men der unnskylder jeg meg med at den bare kan benytte svartkrutt.(star enkeltløp med kappet pipe og vribar choke i cal 20 benyttes bare når havebærene står i fare)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har en sideligger i kal 16, som ikke har stort annet enn afeksjonsverdi.

Den blir fremdeles brukt, men jeg får ikke trent så mye med den som ønsket, jeg synes det blir dyrt siden den ikke har godt av stål (stå på njff).

Jeg har en forkjærlighet for smekre sideliggere!

Link to comment
Share on other sites

arvet en sauer & sohn Suhl fra noenåfemtitallet etter min far i 16/70. en ypperlig hagle som jeg har skutt en god del ryper og jerper med 8) har lånt den av å te hele livet og det er nok denne delen som gjør at den er gjev for meg!

 

ikke allverden med patroner overalt så må hamstre litt når sjansen dukker opp..

 

håper på brukbart med ryper i år i sør/vest så skal den få seg et par turer til :D

Link to comment
Share on other sites

lufter gjerne min gamle merkel kal 16 en godværs dag, med røde papppatroner med filtforladning.

Filt i skoa og som forladning, sixpence og oilskin. Blir ikke bedre enn det. Skytes med tidsriktige patroner.

(cal.12, er ikke det på tur ut?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...