Jump to content

Rypjakta 08/09


General Custer

Recommended Posts

  • Replies 418
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blir rendalen på meg. Tipper sjansene fordeler seg 40/60 på hhv Rype og skogsfugl.

 

Jeg betalte dyrt for kort første uken, og typisk nok skal det være konferanse på jobben 9 og 10 september, og holde kurs fra tirsdagen uka etter. Da ble det igjen 3,5 jaktdager - og jaktuka ble dobbelt så dyr ... :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal først jakte i Trollheimen i den begrensede perioden. Om ikke det var supermange kull i fjor så var de av brukbar størrelse, så det er håp om endel stamfugl i år. Den lokale kjentmannen påsto iallefall at det var lenge siden han så såpass med fugl som han gjorde i vinter. Har bedt til jaktgudene om gode kull i år. Da kan det bli bra. Det viktigste er imidlertid at jeg har fått med meg kjærringa på jakt for første gang.

Link to comment
Share on other sites

har vært så heldig å få tilbud om å jakte 100% gratis på privat terreng med hytte å greier. utenom det så blir det vel at jeg kjøper meg sessong kort på steinfjellet i røyrvik. veldig fint terreng med god tetthet av ryper. omtrent bare lokale folk som jakter der så det er minimalt med folk å se om du jakter i ukedagene utenom 10-15. september.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal jakte en langhelg i Øksendalsfjell ved Ringebu denne høsten. Så en del ryper der i vinter, men da jeg var oppover nå i august så jeg bare et kull og tre enslige ryper :| . De jeg så trykket vel å merke veldig godt, så det er jo veldig mulig at jeg har gått forbi mange også. Blir spennende å se.

Link to comment
Share on other sites

I fjell i Gudbrandsdalen og Østerdalen ser det elendig ut, etter det jeg har sett i sommer. Bare en gang har jeg sett ett kull på over 3 kyllinger, og jeg synes det ser helt svart ut. Har generelt sett lite voksen fugl også, men ser usedvanlig mye rovdyr og rovfugler. Så jeg forventer at det har gått hardt ut over småviltet.

Det meldes imilertid om normalår, iflg. de som har taksert terreng i Gudbransdalen. I Østerdalen ryktes det om få, men store kull. Er disse takseringene til å stole på tro? Eller er det veldig tilfeldig resultat de kommer frem til?

Link to comment
Share on other sites

I fjell i Gudbrandsdalen og Østerdalen ser det elendig ut, etter det jeg har sett i sommer. Bare en gang har jeg sett ett kull på over 3 kyllinger, og jeg synes det ser helt svart ut. Har generelt sett lite voksen fugl også, men ser usedvanlig mye rovdyr og rovfugler. Så jeg forventer at det har gått hardt ut over småviltet.

Det meldes imilertid om normalår, iflg. de som har taksert terreng i Gudbransdalen. I Østerdalen ryktes det om få, men store kull. Er disse takseringene til å stole på tro? Eller er det veldig tilfeldig resultat de kommer frem til?

Jeg takserte et terreng nord i Hedmark i helga. Det var det dårligste takseringsresultatet siden vi begynte i 2002. Mye stamfugl, men kull på 1-3 kyllinger var regelen. Enkelte unntak, med kull på 7-8 kyllinger var det, men i hovedsak har klekkingen gått galt. De kyllingene som tross alt var der, var store og fine.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp kommet inn etter en knall treningstur med bikkja :D Fant ett rypekull etter ca en og en halv time, gjorde fire kmp fuglarbeid+ to støkk som hun var kmp i ro på :D

8 store kyllinger så her har vi å trene på, det som ikke var så positivt var at jeg så tre rever på fire timer, må snakke med han som eier landet om å få sitte på jordet hans å tynne ut bestanden litt,kan ikke slippe Petiten enda da det er mye sau i marka :evil:

Link to comment
Share on other sites

Legger merke til at det er del som poster innlegg hva gjelder Øst Finnmark; Vadsø og Sør Varanger bl.a. I den forbindelse lurer jeg på en ting.

 

I Tana og Nesseby kommuner har den såkalte lauvmakken fullstendig ødelagt bjøreskau og lyng. Det ser regelrett ut som at det har gådd av atombomber i masse områder. Alt er fullstendig svart, og den knusktørre døde lynga ryker av "svartrøyk" når man vandrer i området. (se link nederst)

 

Store deler av Nesseby, Tana og Vadsø, samt deler av Masi-området er sterkt angrepet av bjørkemåler. Takseringslinjer fra disse områdene viser nedslående resultat.

 

http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/182214 ... ejakt.html

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.6129154

http://www.nrk.no/programmer/tv/reinlykke/1.4744545

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.dn.no/dntv/nyheter/article1476774.ece?WT.mc_id=dn_rss

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6201006

 

Nedslående nytt fra våre nordlige deler. Blir lite klok på debatten omkring fredning av områder fra rypejakt. Hvilken effekt vil man egentlig kunne oppnå gjennom fredning av områder fra rypejakt? Vil ikke tro at situasjonen ville vært så forskjellig fra i dag om det hadde vært utstrakt fredning i fjor.

Slike nyhetssaker vil vel uansett være nok til å gi lavere jakttrykk på rypa i år.

Link to comment
Share on other sites

I fjell i Gudbrandsdalen og Østerdalen ser det elendig ut, etter det jeg har sett i sommer. Bare en gang har jeg sett ett kull på over 3 kyllinger, og jeg synes det ser helt svart ut. Har generelt sett lite voksen fugl også, men ser usedvanlig mye rovdyr og rovfugler. Så jeg forventer at det har gått hardt ut over småviltet.

Det meldes imilertid om normalår, iflg. de som har taksert terreng i Gudbransdalen. I Østerdalen ryktes det om få, men store kull. Er disse takseringene til å stole på tro? Eller er det veldig tilfeldig resultat de kommer frem til?

 

Var veldig bra med rype i Ringebu kommune i fjor. Jeg skjøt tilsammen 28 ryper, og så uendelig med fugl!

Link to comment
Share on other sites

Kommer nettopp hjem fra jakt i nord Sverige. Har jaktet i de samme områdene i 15 år, og aldri sett så lite fugl. Terrengene var så godt som tomme. Tragisk. Ikke engang enkeltfugl var å finne, så noe har gått veldig galt.

Jeg startet med to nye bikkjer i år og hadde regnet med å få til en del situasjoner, men det ble bare tull ut av det hele med fullstendig utslitte hunder.

Ellers startet jeg på første høstprøva på Rjukan, og der var det så mye fugl som vi sjelden har sett før i terrengene.

Jeg har ett terreng i Haukeli og reiser dit opp 10 sept., så får jeg håpe bikkjene kommer bort i noe mer fugl enn hva som var tilfelle i Sverige. Har tro på litt fugl, når jeg så hvor bra besatte terrengene rundt Møsvatn er.

Bra med fugl var det på både Kjær og Kongsvold, så fugl finnes, heldigvis

Link to comment
Share on other sites

Har ikke gått så mye selv men foreldre har jaktet på multer og ikke sett en eneste rype mellom Rustefjelbma (sjekk værkartet) og Smalfjord. Det er nok laumakken som har tatt maten (blåbærlyngen) er over store områder utradert. Revebestanden har byggd seg opp på 2 lemmenår, og lemmenbestanden forsvant i vår, mikkel må ha annet å spise. Skal prøve å jakte i dette område 10 og 11 sept, er ikke spesielt gangfør lengere så det blir bare 3 t turer uten hund. Så har jeg tanker om fjellrype jakt helga etter om jeg er gangfør.

Link to comment
Share on other sites

Skal til Nordt Troms i helga, får se, elendige prognoser men man vet jo aldri før man er i terrenget. Gleder meg uansett, lavvolivet langt innpå fjellet er bare digg!

Sier som lappen, ja ja dokker e no heldi me været :D

Alle sier det er lite fugl hvert bidige år, har aldri hatt problem med å finne fugl "nok", har dere hund da?

Link to comment
Share on other sites

hund på rypjakt er for meg det samme som å leke gjemsel på et åpent jorde....blir ikke samme spenninga som når man går på støkk,og alt er i helspenn :) .....

He he spenninga er der tro meg, nå er det jo litt avhengig av terreng da hadde nok ikke jakta ryper hvis jeg ikke hadde fått brukt hund,hundjakt generelt er det ultimate for meg, det være seg rype, rådyr, hare og rev, elg har jeg ikke prøvd men det kommer.

Link to comment
Share on other sites

Skal til Nordt Troms i helga, får se, elendige prognoser men man vet jo aldri før man er i terrenget. Gleder meg uansett, lavvolivet langt innpå fjellet er bare digg!

Sier som lappen, ja ja dokker e no heldi me været :D

Alle sier det er lite fugl hvert bidige år, har aldri hatt problem med å finne fugl "nok", har dere hund da?

Haha, ja har stort sett funne ok med furgl hvert år. Vanskelig i fjor, men noe ble det da. Neida, hund har vi ikke med. Vi gjør det sånna t jeg er hund og kompisen min skriker DEKK FOR FAEN og skyter over hodet på meg. Så sprangapporterer jeg :wink: Neida, spennende med støkkjakt synes jeg.

hehe, gjemsel på åpent jorde.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vart ikke smelt av nåken skudd i dag. var oppe på fjellet kl 6.30 i dag tidlig. Trur jeg var først oppe på fjellet. Kl 07.15 letter det 5 fjellryper på ca 100 meters hold. Følger etter de, og de letter denne gangen på 70 meter. Men de spredde seg litt. Gikk etter den som var nærmest. Men den lurte meg trill rundt, så den lever i fint velkår ennå....

 

Nye sjanser i morra:)

Link to comment
Share on other sites

Jakta er begynt men det er helga som gjelder... Den er rett å slett hellig. Fredag går vi opp i terenget til jaktbua på heim-øya:) Skal jakte hjemme på øya i nord så lenge jakta varer der og resten av jakta er forbeholdt harstad-området.

 

Tirsdag drar jeg på havet så jeg håper virkelig d blir en fin helg med noen ryper. :D

Link to comment
Share on other sites

jakta rype i folldal i 27år,jakta i oktober er minst like bra som i september,mindre m jegere da.jakter du m hund og i hvilken sone har du fått jakt?

 

Har faktisk ikke fått jakt ennå... Ser at kortsalget åpner nå snart så satser på at jeg får kjøpt meg kort :D Jakter uten hund. Det er i utgangspunktet sone 2 eller 3 jeg har tenkt å kjøpe kort. Siden du har jakta der i 27 år så har du kanskje noen gode tips? Hvilket område vil du anbefale 2 eller 3? Har du hørt noe om bestanden i området år? Var i utgangspunktet tenkt på å jakte på dovrefjell, men der er kortsalget stoppet.

 

Har aldri jakta i Folldal før så det skal bli veldig spennende :)

Link to comment
Share on other sites

Jakta er begynt men det er helga som gjelder... Den er rett å slett hellig. Fredag går vi opp i terenget til jaktbua på heim-øya:) Skal jakte hjemme på øya i nord så lenge jakta varer der og resten av jakta er forbeholdt harstad-området.

 

Hørte fra en kompis som jakter i Harstad området de fikk inn kvota før kl.11 i går formiddag.

 

Har jaktet ett par dager i Rindal i Møre. Det er mildt sagt elendig, har knapt sett rype og ingen på skuddhold.

Om det er ganske sterk vind på toppene (800m) som gjør det pluss ett veldig dårlig rypeår vet ikke jeg :evil:

 

Men må prøve en tur i morra læll :D Den som har gitt opp den har tapt :D:D

Link to comment
Share on other sites

Onsdag gikk jeg 12 km alene uten hund, gikk opp en stegg på 3 m hold som foretok en kamikaze flukt gjennom tett kroket fjellbjørk og slapp seg over et stup på ca 180 m rett ned i sjøen. Fant ingen andre fugler i denne "50 meter skogen".

 

Idag Torsdag gikk jeg 9 km og gikk opp 2 voksne på ca 6 m hold også disse søkte ly bak trær så jeg fikk ikke skutt (fortsatt alene uten hund). Jeg forfulgte etter i fluktrettningen men fant dem ikke igjen.

 

Så langt har jakta avslørt et "brukerproblem", jeg har konvertert fra O/U hagle til Halvauto = i rypesituasjoner leter tommel fortvila etter sikringen på kolbehalsen istede for ved avtrekkerbøylen :oops:

 

Fallkniven F1 passer ikke på hofta, hammer-område øverst på skafte lager hakk i hagle kolben(selv om den er dekket av fjellraven jakke). :x

 

Avstandene ovenfor er målt med gps = virkelig avstand. Helsa er ikke den beste så nå er jeg ikke jaktbar på mange dager, skal mulignes prøve en liten tur søndag.

Link to comment
Share on other sites

Jakta er begynt men det er helga som gjelder... Den er rett å slett hellig. Fredag går vi opp i terenget til jaktbua på heim-øya:) Skal jakte hjemme på øya i nord så lenge jakta varer der og resten av jakta er forbeholdt harstad-området.

 

Hørte fra en kompis som jakter i Harstad området de fikk inn kvota før kl.11 i går formiddag.

 

Har jaktet ett par dager i Rindal i Møre. Det er mildt sagt elendig, har knapt sett rype og ingen på skuddhold.

Om det er ganske sterk vind på toppene (800m) som gjør det pluss ett veldig dårlig rypeår vet ikke jeg :evil:

 

Men må prøve en tur i morra læll :D Den som har gitt opp den har tapt :D:D

 

 

Kor i Rindalen? Ska dit på lørdag en tur kanskje.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...